Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Luulisi että sähköautoon olisi halpa liittää joku webaston tapanen pieni lämmitin jahka yleistyvät. Ei tarvi huolehtia voimansiirrosta. Oletan että suurin osa kutistuneesta rangesta johtuu sisätilojen lämmittämisestä?
Okei, no tuolle näen vielä huonommin tulevaisuutta. Tuossa menetetään myös sen sähköauton voimansiirron ylivoimaisuus ja laitetaan tilalle vielä huonompi hyötysuhde.
Polttoaineesta. Polttoaineesta lämmöksi hyötysuhde on todella korkea ja laite ja tankki voivat olla pieniä. Se kuitenkin kasvattaisi sähköauton talvikäyttöä huomattavasti, kun ei tarvitsisi akkuja käyttää lämmitykseen.Mietippäs vähän, mistä se webasto sen lämpöenergiansa energiansa ottaa.
Ydinvoimalla toimivia autoja odotellessa...
War. War Never Changes.Ydinvoimalla toimivia autoja odotellessa...
Ei ole lainkaan huono ajatus lämmittää sähköautoa polttoöljyllä. Näin yleisesti tehtäisiin, jos ei olisi ideologisia esteitä.Mietippäs vähän, mistä se webasto sen lämpöenergiansa energiansa ottaa.
Kannattaa katso tarkemmin sähköbussi jos sellaisen näkee kaupungilla. Noissa on jokaisessa jossain kohtaa luukku jossa lukee "Diesel". Eli matkustamo lämmitetään öljypolttimella. Paikallisliikenteenbusseissa hyvinkin järkevää, akku on suhteellisen pieni kun ajo on kiihdytä-jarruta-kiihdytä-jarruta jolloin energiaa menee vähän ja matkat on lyhyitä. Matkustamo taas iso ja nielee kilowatteja kokojan talvella että pysyy lämpimänä. Ei ole ideologia haitanut noita.Ei ole lainkaan huono ajatus lämmittää sähköautoa polttoöljyllä. Näin yleisesti tehtäisiin, jos ei olisi ideologisia esteitä.
Itsekin näkisin toimivana ratkaisuna että voimansiirto olisi täysin sähköinen ja akuissa riittäisi kapasiteetti esim. 100 kilometrin ajeluun pelkällä sähköllä. Lämmitys ja pidemmillä matkoilla ajon aikana lataaminen tapahtuisi jonkinlaisella polttomoottoriratkaisulla (perus mäntämoottori tai kaasuturbiini).
Toisaalta mäntämoottorista saa myös todella kevyen, koska sen ei tarvitse olla suuri. Lisäksi moottorin ei tarvitse soveltua muuhun kuin vakiokierroskäyttöön. Eikä käyttötunteja tule paljon, jos oletettavasti ajetaan ensisijaisesti akustolla. Eikä moottoria tarvitse edes käytännössä koskaan käynnistää kylmänä.Kaasuturbiinista saisi tosiaan todella kevyen, ja siihen saisi kätevästi integroitua generaattorin. Lisäksi se tarvinnee vähemmän huoltoa kuin mäntämoottori. Joten tämän puolesta soveltuisi aika hyvin harvoin käytettäväksi range extenderiksi minimalistisella lisäpainolla.
Toisaalta kaasuturbiinin hyötysuhde on mäntämoottoria huonompi ja sen valmistaminen voi olla kalliimpaa(johtuen kestävän turbiinin valmistakisen vaikeudesta), ja lisäksi se on meluisampi, mutta melua ja huonompaa hyötysuhdetta voi sietää jos tarvitaan vaan pitkillä matkoilla.
Siitä riippuen miten se vety tuotetaan, mutta yksiajatus että se laitos on halpa, eli sitä voisi tuottaa siellä missä kulutetaan(tankataan).Sellaista tavaraa joka sopii siihen olemassa olevaan bensiini- tai diesel-autoon. Tosin sen hiilivedyn valmistamiseen tarvitaan sitä energiaintensiivisesti tuotettua vetyä, mutta tällaisen polttoaineen tuottaminen keskitetyissä tuotantolaitoksissa ja jakaminen valmiissa jakeluinfrassa on parempi kuin vetyjakelun toteuttaminen kaikkine riskeineen.
Electricity production starts at a 30 percent power level, which is approximately 500 MW, at the end of January 2022.
Se olis sit uus reaktori Suomessa käynnissä
This page is created to show OL3 power output during test production phase.
Publishing the power output will continue on the website until the start of OL3's regular electricity production.
Lisätietoa. Mietin myös että mihin dumppaavat nyt kaiken tuotetun energian kun sitä ei verkkoon lasketa. Vissiin hukkalämpönä mereen?Yritätkö nyt sanoa, että reaktorin käymistä ei lasketa, jos ei tuota sähköä vai välitit vaan lisätietoja?
Merihän se lopullinen lämpönielu on. Toki nyt ihan alussa puhutaan vielä niin pienistä tehoista, että taitaa merkittävä osa hukkua ihan laitoksen sisällekin ”lämmitykseen” ja sitä kautta ilmastoinnin mukana ulos.Lisätietoa. Mietin myös että mihin dumppaavat nyt kaiken tuotetun energian kun sitä ei verkkoon lasketa. Vissiin hukkalämpönä mereen?
Merihän se lopullinen lämpönielu on. Toki nyt ihan alussa puhutaan vielä niin pienistä tehoista, että taitaa merkittävä osa hukkua ihan laitoksen sisällekin ”lämmitykseen” ja sitä kautta ilmastoinnin mukana ulos.
Olihan tämä huumoria?Voisin veikata, että hiki se tulee laitoksen sisällä jos ydinvoimalassa itse käyttävät sähköä 500 megawatin teholla.
Lisätietoa. Mietin myös että mihin dumppaavat nyt kaiken tuotetun energian kun sitä ei verkkoon lasketa. Vissiin hukkalämpönä mereen?
Olihan tämä huumoria?
STUK:n tiedote ja päätösaineisto löytyy täältä: STUK antoi luvan käynnistää OL3:n reaktoriLisätietoa. Mietin myös että mihin dumppaavat nyt kaiken tuotetun energian kun sitä ei verkkoon lasketa. Vissiin hukkalämpönä mereen?
500 MW on toki liikaa, mutta jos katsoo ylläolevaa graafia, se ei lähde nollasta vaan läheltä -80 MW. Sähköä kuluu ja muuttuu lämmöksi ihan merkittäviä määriä.No ihan vitsi se oli. Jos sillä teholla sähköä käyttäisivät, niin sehän koko rakennus sulaisi hehkuttuaan ensin punaisena pätsinä.
Miten päädyit tuollaiseen laskuun, kun OL3 on 1600MW laitos, jolloin 5% on 80MW?Aika nopeasti reaktoriteho nostetaan 5 %:iin eli n. 200 MW:iin vaikkei turbiini pyöri ollenkaan. Kyllä se lämpöteho täytyy mereen hukata.
Reaktoriteho on 4300 MW.Miten päädyit tuollaiseen laskuun, kun OL3 on 1600MW laitos, jolloin 5% on 80MW?
Olisi varmaan hyvä yrittää pitää perusasiat suunnilleen ojennuksessa: reaktori tuottaa lämpöä ja ydinvoimalaitos sähköä (+hukkalämpöä). Fissiolla ei tosiaan tehdä mitään muuta kuin kuumennetaan tai keitetään vettä ja muu prosessi sitten tekee tästä lämmöstä sähköä parhaansa mukaan.Parempi varmaan puhua lämpö- ja sähkötehoista. Yleensä toki reaktorin teho mielletään sähkötehoksi, jos ei erityisestä ole lämpöteholle tarvetta.
Tiedätkö kuka maksaa OL3:n "työmaasähkön"? Toimittaako TVO sitä tarpeen mukaan vai hankiikko laitostoimittaja sitä markkinoilta. Esim. 50 MW * 2 kk * pörssisähkön hinta = miehekäs sähkölasku...Onhan tuolla jo kuumakokeista lähtien tuotettu lämpöä jopa kymmeniä megawatteja pelkästään pääkiertopumppuja pyörittämällä, joilla päästään täyteen käyttölämpötilaan ja -paineeseen. Kaikki tuo lämpö dumpataan lauhduttimeen, jossa se siirtyy meriveteen. Nyt kriittisyyden myötä siirrytään ydinlämmittämiseen, jossa itse reaktorisydän alkaa tuottaa lämpöenergiaa. Tuota dumpataan lauhduttimeen aina 25% lämpötehoon eli noin 1000MW lämpöteholle saakka, jonka jälkeen turbiini rullataan ylös ja tahdistetaan verkkoon.
Mistään mitään tietämättä tuo kuulostaa huonolta hyötysuhteelta.Reaktoriteho on 4300 MW.
Se on aika kova hyötysuhde lämpövoimakoneelle. Termodynamiikka on ikävän armoton fysikaalinen rajoittaja…Mistään mitään tietämättä tuo kuulostaa huonolta hyötysuhteelta.
No niinhän se kuulostaa, vaikka ei sitä ole. Tätä voidaan rajallisesti parantaa lämmön ja sähkön yhteistuotannolla, jota tosin ei ole muodissa tehdä ydinvoimalaitoksilla. Yleensäkin se taas vähentää saatavaa sähköntuotannon hyötysuhdetta, mutta kokonaishyötysuhde paranee. Entisten runsauden avaruusaikojen perintönähän on kaikenlaista käytöstä poistettua tai piirustuspöydälle hylättyä katulämmitystä nykyistä laajemmin, ilmaista energiaa nääs.Mistään mitään tietämättä tuo kuulostaa huonolta hyötysuhteelta.
Ongelmat tämän hyödyntämiseen ovat moninaiset, eikä tietenkään vähäisimpänä se, että ydinvoimassa tuotantoyksiköt ovat aika suuria ja niiden katkosten ajan pitäisi tuottaa vastaava määrä hiilellä, tai yleensä osa siitä. Sama probleema koskee sähköntuotantoa. Onneksi meillä on runsaasti hiilivoimaa jo huoltovarmuuden takia, sehän on jo ennestään melkein ilmaiseksi olemassa. Eiku...
Näissä yhteistuotantolaitoksissa on päästy parhaimmillaan muistaakseni ainakin 92 % hyötysuhteeseen. Loviisasta olisi voitu vetää kaukolämpö Helsinkiin, mutta poliitikot Helsingissä vastustivat tätä. Tästä on Tere mainitsi tästä poliitikkojen vastustuksesta jollain videolla.No niinhän se kuulostaa, vaikka ei sitä ole. Tätä voidaan rajallisesti parantaa lämmön ja sähkön yhteistuotannolla, jota tosin ei ole muodissa tehdä ydinvoimalaitoksilla. Yleensäkin se taas vähentää saatavaa sähköntuotannon hyötysuhdetta, mutta kokonaishyötysuhde paranee. Entisten runsauden avaruusaikojen perintönähän on kaikenlaista käytöstä poistettua tai piirustuspöydälle hylättyä katulämmitystä nykyistä laajemmin, ilmaista energiaa nääs
Olkiluodon tapauksessa(kin) lämmön hyödyntäminen kaukolämpönä, on hieman ongelmallista syrjäisen sijainnin vuoksi. Pelkästään Rauman tiheämmän asutuksen reunamille joutuisi vetämään n. 20km siirtoputken. Pikaisella googletuksella Rauman kaulolämpö tuotetaan puunjalostusteollisuuden puu"jätteellä", joka on, jos ei ilmaista, niin varmaankin hyvinkin edullista.
Helen mainostaa maakaasuvoimaloiteksella päästävän parhaimillaan 93%.Näissä yhteistuotantolaitoksissa on päästy parhaimmillaan muistaakseni ainakin 92 % hyötysuhteeseen. Loviisasta olisi voitu vetää kaukolämpö Helsinkiin, mutta poliitikot Helsingissä vastustivat tätä. Tästä on Tere mainitsi tästä poliitikkojen vastustuksesta jollain videolla.
Tähän olen itsekkin päätynyt, että hanke torppasi Helenin vastustukseen. Tuosta putkestahan on tehty selvitys ja sen mukaan olisi ollut kannattavaa.Näissä yhteistuotantolaitoksissa on päästy parhaimmillaan muistaakseni ainakin 92 % hyötysuhteeseen. Loviisasta olisi voitu vetää kaukolämpö Helsinkiin, mutta poliitikot Helsingissä vastustivat tätä. Tästä on Tere mainitsi tästä poliitikkojen vastustuksesta jollain videolla.
Joo. Helen ei halunnut omia voimaloitansa vain varalle. Tätä tuskin julkisesti myönnetään.Tähän olen itsekkin päätynyt, että hanke torppasi Helenin vastustukseen. Tuosta putkestahan on tehty selvitys ja sen mukaan olisi ollut kannattavaa.
Tuollainen matka ei ole mikään ongelma. Isompi ongelma on siinä, että se jäähdytysvesi on niin haaleaa ettei siitä ole kaukolämmöksi. Jos taas jäähdytysveden lämpötilaa nostetaan, niin se pienentää reaktorin hyötysuhdetta sähkötehon kannalta.
Ongelma on ydinvoimaloiden tapauksessa useasti matalan entalpian höyry, kun reaktorin lämmöissä ei ole juurikaan korotusvaraa. Teoriassa olisi järkevä ottaa kaukolämpö matalapaineturbiinista noin 3-4 barin paineessa väliottona, mutta väliottohöyryn määrä olisi tolkuton (kaupungin vaatima kaukolämpöteho) ja heikentäisi oleellisesti sähkötehoa, sillä matalapaineturbiinissa suuri osa tehosta tehdään viimeisillä vaiheilla alle ilmakehän paineessa höyryn ollessa alle 50 asteista. Suuren väliottohöyrymäärän takia, koko turbiini pitäisi suunnitella uusiksi, tilanpuutteesta puhumattakaan. Eli satojen miljoonien ellei jopa miljardien hanke. Tuskin olisi järkevää vetää putkia Raumalle, kun kaukolämpö tehdään jo metsäteollisuuden "sivutuotteena" biovoimalassa.Väliotostahan se kaukolämpö otettaisiin eikä mistään exit-päästä. Jos Rauma olis Helsingin kokoinen metropoli, niin sit toimis hyvin Olkiluodosta. Nykyiseen kokoluokkaan pukkais ihan liikaa lämpöä. TVOn rakennukset lämpiävät kaukolämmöllä, kun prosessista joudutaan ottamaan pieni osa kiertoa kuitenkin puhdistukseen jne. eli tämä hukkalämpö käytetään hyödyksi.
Joo näkisin myös SMR:t parhaana vaihtoehtona kaukolämpökäytössä, kun nämä voitaisiin sijoittaa vaikka keskelle kaupunkia ja käyttö onnistuu keskitetysti usealle laitokselle. Tietenkin on eri asia luvittamisen kanssa sinne taajama-alueelle, mutta onneksi byrokratiaa puretaan. Suurempaa riskiä näissä pienen tehon reaktoreissa ei oikeastaan ole, sillä jälkilämmönpoisto onnistuu monesti täysin passiivisin järjestelmin ja ilmakonvektiolla pitkässä juoksussa. Toki sen jälkilämmön saa hukkumaan vaikka siihen isoon kaukolämpöverkostoonkin passiivisesti luonnonkierrolla.