Yleensä näihin kuntouttaviin töihin laitetaan henkilöitä, jotka eivät muutenkaan kelpaa palkalliseen työhön, eli alkoholistit, huumeiden käyttäjät, kroonisesti sairaat tai muuten vain ongelmatapaukset. Ei yksikään yritys näitä enää koskaan palkkaa, mutta kyllä heidän on silti tehtävä jotain työtä tukiensa eteen.
Yritä edes. Työttömänä ollessa yritin päästä kouluun ja sanoin sitä myös työkkärissä. Sieltä vaan tyrkytettiin 9e/päivä ekotorin hommia. Kun kysyivät, että mitä mä haluan tehdä ja vastasin "jos menen koulunpenkille hakemaan yhdistelmäkortin", niin työkkärin läski otti puhelimen käteen ja soitti kyseiseen kouluun. "Ettehän te huoli tällaista, jolla on kaksi ylinopeussakkoa". Touhu meni sitten siihen, että joka kerta työkkäriin mentäessä äänitys päälle. Aika vitun hyvää palvelua, kun ihminen haluaa uudelleenkoulutukseen ja sille tarjotaan ekotorin paskahommia, josta saa 9e/päivä. Ihminen pitäisi lähtökohtaisesti saada ja ohjata uudelleenkoulutukseen, eikä orjatyöhön, josta ei etene yhtään.
Ja miten kävi. Taistelin tuota paskaa vastaan, menin uudelleenkoulutukseen ja nyt olen työpaikassa, jossa todellakin haluan olla. Että terveiset vaan työkkärin läskille ja ihmisille jotka puolustaa tuota touhua: imekää sykkivää.
Edit: Niin ja kun sain tiedon, että pääsen kouluun niin työkkäri päätti laittaa minut ennen koulun alkamista joka perjantai neljäksi tunniksi johonkin Raina-säätiöön vammaisten kanssa pyörittämään peukaloita. Koska "odottaminen ei ole vaihtoehto". Nykyinen systeemi on paskaa ja olen sen todistanut hyvin läheltä.
Viimeksi muokattu: