Keskustelua traktoreista.

jd.jpg

Itellä tuollainen JD 2650 pihatraktorina. Homma lähti vähän lapasesta ja pienempikin olisi varmasti riittänyt. Mutta lumet lähtee mukavasti kuitenkin. Takavanteet hiekkapuhallettiin ja maalattiin pari vuotta sitten ja uudet renkaat piti ostaa taakse. Sama operaatio pitäisi tehdä etuvanteille vielä.

Liian iso omalle tontille eli talon taakse ei pääse, jos joskus tulisi tarvetta. Siksi kiinnostaa nuo Kubotat. Kaverilla tuollainen B6000 tms ja katsellut vastaavia. Onko täällä kokemusta Kubotojen hankkimisesta manner-Euroopasta? Tai jopa Japanista?
Valikoimaa näyttäisi olevan kuitenkin aika paljon.
 
Sähköjen osalta kampe Näyttää olevan plus-maadotteinen kone. On tullut autosähköjen kanssa pelattua, mutta pelkästään tietysti "normaalien" sähköjen. Plusmaadotteinen järjestelmä on itselleni ihan tuntematon käsite. Onko tällaisen jännitteen mittaamisessa (akun sekä latausvirran) jotain erityistä huomioitavaa? Laturikin varmaan vielä vanha tasavirtalaturi.
Ei siinä ole muuta eroa, muuta kuin että maadoitus on toisinpäin kuin nykyään. Eli jos joutuu kaapeleilla (ja auttava kone on miinusmaadotteinen) tai starttiboosterilla käynnistämään, täytyy muistaa kytkeä plussa runkoon ja miinus startin päähän tai akun miinukseen tai jos asennat lisävalon tms. sähkölaitteen, se pitää kytkeä plussa runkoon/maihin ja sähkö tuodaan sulakerasialta miinukseen.

Plussamaadoitetussa koneessa on aina tasavirtalaturi. Vaihtovirtalaturi toimii vain miinusmaadoitteisessa koneessa, koska sen runko on laturin sisällä kytketty miinukseen.

Tasavirtalaturilla varustetun plusmaadoitteisen koneen voi myös halutessaan muuttaa miinusmaadoittaiseksi yksinkertaisesti kytkemällä akun toisinpäin ja syöttämällä hyppylangalla vähän aikaa sähköä laturin kenttäkäämiin, jolloin laturin polarisaatio kääntyy miinusmaadoitteiseksi. Tosin tällaisen operaation kohdalla kannattaa suosiolla vaihtaa laturi samalla vaihtovirtalaturiksi, niin sähköt yksinkertaistuu, kun erillisen lataussäätimen voi purkaa pois ja latauksen saa toimimaan pienillä kierroksillakin. Tasavirtalaturi lataa huonosti pienellä pyörintänopeudella, mutta ei toisaalta kestä suurta nopeutta, joten siinä kiilahihnapyörä on sen kokoinen, ettei suurin sallittu pyörintänopeus ylity moottorin maksimikierrosluvulla ja vastaavasti tyhjäkäynnillä pyörintänopeus laskee sen verran alas, ettei lataus toimi.

Plusmaadoitus on jäänne historiasta kun ilmeisesti galvaaninen korroosio pysyi aikoinaan paremmin kurissa sillä verrattuna miinusmaadoitukseen.
 
Hyvä infopaketti.

Suunnitelmat muuttui sen verran etteipä sitä ehtinyt mitään nesteitä vaihtelemaan sun muuta, kun huomasin että etuakselin kruunumutteri oli käytännössä kokonaan irti. Vähän aikaa ihmettelin sitä rakennetta ja totesin että parempi varmaan korjata se ensin, ennen kuin lähtee uudestaan kokeilemaan huippuja, ettei koko akseli tipu irti kun vähän keula kevenee.
Seuraavaksi huomasin keulapeltejä purkaessani että kaihdinten tanko ottaa laturin virtoihin kiinni, pelkkä muutaman millin paksuinen eriste estää kipinöinnin, joten tämä ilta meni näitä sumpliessa.

No ehtiihän sitä ja tämähän nyt on sitä harrastamista sitten.
 
No niin, nyt on vehkeet siinä pisteessä että perälevyllä tuli lanailtua kotietä sellaiset ehkä 6km yhteensä ja vähän lykittyä risukasoja metsätien reunasta syvemmälle kaseikkoon. Kaikki tuntuu toimivan joten kuten, tosin vähänkään pidempään "kovaa" ajaessa huohottaa jonkin verran öljyä huohottimesta, mutta se taitaa olla tällaisessa enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Nostolaite jaksaa lanan nostaa kyllä (painaa arviolta sen 200kg), mutta kun siihen lykkäsin vielä lumiketjut kyytiin niin ei enää oikein jaksa nostaa kaasu pohjassakaan --> Öljyt huonot vai väljistyykö näistä pumput? Saa nähdä jaksaako tuo perälevyä nostaa talvella ollenkaan kun öljyt vähän kangistuu.

Kuva kaunokaisesta päivänä kun se saapui.

1756918720676.png
 
Nostolaite jaksaa lanan nostaa kyllä (painaa arviolta sen 200kg), mutta kun siihen lykkäsin vielä lumiketjut kyytiin niin ei enää oikein jaksa nostaa kaasu pohjassakaan --> Öljyt huonot vai väljistyykö näistä pumput? Saa nähdä jaksaako tuo perälevyä nostaa talvella ollenkaan kun öljyt vähän kangistuu.
Öljyjen vaihto voi auttaa, tai sitten ei. Ford 3000:een vaihdoin pakkasten tultua, kun levy ei tien reunasta tahtonut nousta. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä, levy nousee kun ajatus ja ylös-alas pumppaaminen yläasennossa väheni. Isä vaihtoi MF 175 peräöljyt minun innoittamana, siinä ei ollut mitään vaikutusta. Voi olla pumppu huono tai suodatin tukossa, jos on.
 
No niin päivitystä tähän.
Moottoriöljyt ja perä/vaihteistoöljyt vaihdettu. Vaihteistöljy näytti lähinnä Cafe Lattelta ja kyllä sieltä ihan vettäkin jonkin verran tuli, ei kuitenkaan ihan niin pahat mitä ensin pelkäsin. Suhteellisen pienikin vesimäärä taitaa aika helposti öljyn värjätä.

Nyt kuitenkin laatikko toimii huomattavasti jouheammin, aiemmin oli niin kankea vaihtaa että ihmettelin jotta tällaisiako nämä muka oikeasti ovat.

Hydepuolen imusihti oli aivan tukossa, sitä sai pestä harjalla, painepesurilla ja brake cleanerilla varmaan vartin että siitä sai ihmismäisen näkösen, ei ihme jos nostolaite ei raskaita kuormia nosta. Nyt tuntuu pelittävän huomattavasti ripeämmin.

Moottoriöljyn kanssa tuli sellainen pikku käpy että suodattimen ympärille tulevan kupin tiiviste ei tiivistä kunnolla tuota suodattimen jalkaa vasten. joku on joskus jollain vehkeellä mysönnyt tuon tiivisteuran oikein kunnolla, täytyy vaihtaa koko suodattimen jalka. Tämän tietysti huomasin vasta kun vehje oli muutaman minuutin jo käynyt ja litratolkulla tuoretta öljyä pitkin poikin.

Laitoin nyt toistaiseksi vähän tiivistesilikonia jotta saa vehkeen tallista pihalle kun täytyy muutakin välillä siellä tehdä kuin pajottaa traktoria, mahtaako tuollainen Permatexin tiivistesilikoni kestää siellä lainkaan? Nimittäin jos öljy pysyy vain sisäpuolella, niin aivan sama se suodatinjalan vaihto on tehdä sitten vasta seuraavan öljynvaihdon yhteydessä.

Sammutusvaijerin asentelin ja nyt sitten seuraavaksi varmaan täytyisi alkaa ihmetellä sähköjä ja valoja kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoriöljyn kanssa tuli sellainen pikku käpy että suodattimen ympärille tulevan kupin tiiviste ei tiivistä kunnolla tuota suodattimen jalkaa vasten. joku on joskus jollain vehkeellä mysönnyt tuon tiivisteuran oikein kunnolla, täytyy vaihtaa koko suodattimen jalka.
Kannattaa sitten vaihtaa se modernin suodattimen ottavaksi malliksi, mikäli sellainen suinkin on olemassa. Luulisi löytyvän sopiva tuohonkin traktoriin "traktorin malli oil filter conversion kit", ja pienellä taustatutkimuksella tai näöltä vertaillen yhteensopivuuden varmistus.

Vaihdoin vanhaan Fordiin(jossa uudemmat vuosimallit tulivat jo vakiona peltikuorisuodattimella) ja parannus on todella (muutaman kympin)hinnan ja vaivan arvoinen. Itse asiassa vaiva tuli hyvitetyksi jo melkein sillä samalla suodattimenvaihtokerralla. Upeaa kun ei tarvitse näppäillä ja kikkailla suodatinpesän kanssa, ja aivan erityisesti kun sen oli joku sankarimomenttimies jo vuosikymmeniä sitten vioittanut.

Nyt kuitenkin laatikko toimii huomattavasti jouheammin, aiemmin oli niin kankea vaihtaa että ihmettelin jotta tällaisiako nämä muka oikeasti ovat.
Tämä. Joskus oikein vanhan vaihteistoöljyn kanssa tuli samanlainen valaistuminen - luulin vaihdelaatikon olevan sekä huono että paskana, kun vaihteet menivät paikallaankin hyvin kankeasti. Pelkällä öljynvaihdolla tuli mahdolliseksi oikealla tekniikalla vaihtaa nopeasti vauhdissa isommalle ja kiihdyttää sujuvasti liikkeelle. Siinä koneessa toki syynä ei ollut täysi huoltamattomuus vaan erillinen vaihteistoöljy - aiemmin oli ilmeisesti vaihdettu vain silloin tällöin peräöljy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 738
Viestejä
4 924 609
Jäsenet
79 236
Uusin jäsen
Mr Reddington

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom