Palatakseni traktoreihin, puoliautomaattejahan oli olemassa jo hämmentävän vanhaan aikaan. Nelisen kymmentä vuotta sitten Fordin 10- ja TW-sarjoihin kai alkoi saada tällaista kepistä tökittävää powershift-vaihteistoa. Kauan sitä ennen oli samalla merkillä select-o-speed-vaihteisto. Samalla synkronoitu päävaihteisto on kauan kuulunut erilaisten traktorien valikoimaan. Joskus se oli hienompi lisävaruste, nykyään peruskoneiden perustason varuste.
Fordin vaihteistot (maataloustraktoreissa, teollisuusmalleissa ja traktorikaivureissa oli omansa) menivät 1000-sarjasta (1964) lähtien näin:
1000-sarjassa oli synkronoimaton 8+2, paitsi alkupään 2000-malleissa oli vain 6+2. Vaihteistossa on hidas ja nopea alue, ja kummassakin 4 vaihdetta eteen ja peruutus. 70-luvun alussa tuli 4- ja 6-sylinterisiin lisävarusteeksi Dual Power pikavaihde, eli tavallaan ylimääräinen kertoja, jota sai käytettyä koska tahansa pienestä vivusta ilman kytkimen polkemista. Tällaista kutsutaan myös 2-portaiseksi powershiftiksi. Lisävarusteena oli yllä mainittu
Select-O-Speed, jossa on 10+2 vaihdetta, ja kytkintä tarvitaan vain liikkeellelähtöön ja pysähtymiseen. Se oli siis täyspowershift. Select-O-Speed poistui valikoimista 70-luvun alussa.
Uudet mallit tulivat 70-luvun puolivälin jälkeen, mutta vaihteistot säilyivät samana ja uudistukset oli muualla. Ainoa ero oli, että Dual Power oli mallista riippuen joko vakio tai lisävaruste.
Vuonna 1981 tuli 10-sarja. Vanha synkronoimaton vaihteisto oli edelleen vaihtoehtona, mutta uutena tuli synkronoitu 8+4 -vaihteinen. Siinä on neljä synkronoitua perusvaihdetta ja kaksi synkronoimatonta aluetta eteen ja yksi taakse. Dual Power oli tämänkin vaihteiston kanssa joko vakio tai lisävaruste. Sitä ei edelleenkään saanut 3-sylinterisiin malleihin. New Holland muuten valmistaa edelleen
10-sarjaa Etelä-Amerikassa hytittömänä ja synkronoimattomalla laatikolla. Muotoilu on päivittynyt, mutta teknisesti traktori on sama kuin 80-luvulla.
Iso TW-sarja jatkoi vanhalla synkronoimattomalla vaihteistolla, joka alkoi olla jo vähän vanhanaikainen.
80-luvun lopulla TW-sarjan synkronoimaton vaihteisto oli jo muinaisjäänne. Ford kuitenkin korjasi asian uudistamalla TW-sarjan 30-sarjaksi, jossa oli 18+9 vaihteinen täyspowershift. Se oli aikansa huippua ja käytössä pitkälti 2000-luvulle New Hollandeissa. Varsinkin vaihteiston ohjaus yhdellä kevyellä vivulla oli vallankumouksellista.
Samaan aikaan 3-sylinteriset 10-sarjan traktorit uudistettiin myös 30-sarjaksi. Siinä oli suunnanvaihtajalla varustettu synkronoitu 8+8 vaihteinen, johon lopultakin sai myös Dual Powerin lisävarusteena.
Pari vuotta myöhemmin isommat 10-sarjalaiset korvattiin 40-sarjalla. Vanha synkronoimaton laatikko oli edelleen yksi vaihtoehto. Keskimmäisenä oli 12+12 synkronoitua vaihdetta suunnanvaihtajalla. Huippumallissa taas oli suunnanvaihtaja, kaksi aluetta sarjassa ja 4-vaihteinen pikavaihde, eli 2x2x4 = 16 vaihdetta eteen ja taakse. Tästä laatikosta tuli jonkinlainen kestosuosikki, ja se on edelleen saatavana New Hollandin T6-sarjaan (ja vastaaviin Case IH:n ja Steyrin mallisarjoihin).
Vuodesta 1995 eteenpäin merkiksi vaihtui New Holland ja myöhemmät traktorit ovat sekoitus useiden eri merkkien perua olevaa tekniikkaa ja tietysti enenevissä määrin ihan uutta suunnittelua.
Loppuun vielä yhteenveto terminologiasta:
Powershift tai pikavaihde: vaihteen vaihto toimii konevoimalla ilman kytkimen käyttöä, ihminen vain antaa käskyn (uudemmissa koneissa on myös vaihdeautomatiikkaa). Käytännössä aina powershift tarkoittaa sitä, että vaihdetta voi vaihtaa koska tahansa, vaikka täydellä kuormalla kyntöaurat maassa. Voidaan tarkentaa tiedolla portaiden määrästä.
Täyspowershift: Powershift kattaa kaikki vaihteet, eli kytkintä tarvitaan vain liikkeellelähtöön ja pysähtymiseen.
Osapowershift: Powershift-vaihteita on vain muutama, ja sen lisäksi on erillisiä mekaanisia alueita.