Keskustelua traktoreista.

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 661
Saastelaitteista, vaikka niissä omat murheensa tahtoo olla, varsinkin jos hyvin kausiluonteisesti käytetään ettei ole viikottain ajossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 137
Onhan noissa huomaamattomia muutoksia.
Kehitys on muuttunut suurista kehitysaskelista olemassa olevien ominaisuuksien hiomiseksi.

Jos ajatellaan vaikka vuotta 1990, niin sitä edeltävien 15 vuoden aikana tapahtui paljon enemmän kuin seuraavien 30 vuoden aikana. Vuonna 1975 useimmat traktorit olivat vielä takavetoisia, nelivedot taas olivat harvinaisia ja todella kankeita kääntymään. Ohjaamo oli jälkeenpäin lisätty alun perin hytittömäksi suunniteltuun koneeseen ja mahdollisesti sen asensi jopa maahantuoja. Melutaso oli suurin sallittu 85 dB. Hydrauliikan tuotto oli ehkä jopa 30 l/min, eikä ulkopuolisia venttiilejä ollut välttämättä lainkaan muuta kuin yksi yksitoiminen kippiä varten. Vaihteet olivat synkronoimattomia tai mahdollisesti osa oli synkronoitu. Jarrut olivat usein kuivia ja mekaanisia, eikä välttämättä edes levyt. Voimanoton kytkentä saattoi olla vielä ajokytkimestä riippuvainen. Työvaloja oli yksi himmeä tuikku taakse päin, eikä niitä voinut edes lisätä kun laturissa ei riittänyt teho.

1990 mennessä nelivedot oli ketteriä, ohjaamot ergonomisia, pölyttömiä ja melutasot inhimillisellä tasolla. Hydraulikan tuotto oli 60-80 l/min ja ulkopuolisissa venttiileissä oli virtauksen säätö ja kellunta-asento. Niitä oli myös riittävästi ja lisävarusteena enemmän. Vaihteet oli synkronoitu ja pikavaihteita sai ainakin rahalla. Jarrut olivat tehokkaat öljykylpyiset levyt. Voimanotossa oli useita nopeuksia, ja se oli riippumaton ja sähköhydraulisesti kytkettävä. Työvalot olivat tehokkaita halogeeneja ja niitä oli paljon.

Sen jälkeen kehitys on ollut enemmän olemassa olevien ominaisuuksien kehitystä ja elektroniikan lisäämistä. Etuakseli on käytännössä samanlainen kuin 30 vuotta sitten, mutta sen saa jousitettuna. Ohjaamoissa isoin muutos on varmaan siirtyminen kuusipilarisesta rungosta nelipilariseen koko kyljen kokoisilla ovilla. Melutasosta on lähtenyt muutama desibeli ja mukavuusvarusteet on muuttuneet lisävarusteista vakioksi. Hydrauliikka on tuotoltaan kasvanut hiukan, mutta isompi muutos on sähköohjatut ventiilit joihin saa erilaista automatiikkaa. Suurin kehitysaskel viimeisten 30 vuoden aikana lienee ollut portaaton vaihteisto, mutta portaalliset vaihteistot ovat hyvin samantapaisia kuin 30 vuotta sitten. Vaihtoautomatiikka tosin on lisääntynyt ja parantunut. Jarruissa ei ole muuttunut mikään, paitsi lukkiutumattomai jarruja on alkanut ilmestyä joihinkin malleihin. Voimanotossa taas ei ole muuttunut yhtään mikään. Työvalot on vaihtuneet ledeiksi.

Toki aina on ollut merkkejä, jotka ovat olleet jollain osa-alueella muita edellä tai jäljessä, mutta yllä kuvaamallani tavalla se pääsääntöisesti on mennyt.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
593
Mielenkiintoista keskustelua, kehitys kehittää ja onhan tuo 50+ vuotta vanha traktori melkoisen karu ilmestys esim. ergonimialtaan.

Viikonloppuna tuli vettä siihen malliin että pihatie huuhtoitui taas kanjoneiksi. Ei ongelmaa, nythän meillä on käytössä traktori... Tarkoitus oli vetää mäkeä perälevyllä ylöspäin, mutta levy haukkasi soraan siihen malliin että eteneminen loppui vaikka tasauspyörästön lukitus oli päällä eli molemmat takaset vetivät. Tuossa tapahtuu asiat melkoisen nopeaan vaikka on hidas ykkönen päällä, vikurointia keula ilmassa ja päädyttiin lähes poikittain mäkeen. Siinä ehti jo ajatella että mitäs nyt, jarrut on edelleen huonot eli ainoa keino pysyä mäessä on veto päällä... No jotenkin siitä selvittiin mäen päälle, jälki oli sen mukaista että mäkeä olisi auralla kynnetty. :rofl: Käänsin kokeeksi levyn nurinpäin ja kokeilin vetää sillä, edelleen haukkaa liian syvällä, ei pysty hydrauliikkaa ohjaamaan tarvittavalla nopeudella ja keveydellä.

Mutta Fordin insinööri on tämän miettinyt valmiiksi, kun löysin hydrauliikan kevennystoiminnon niin homma alkoi sujumaan! Eli käyrä vipu penkin oikealla puolella, sen alas laskemalla perälevy kelluu ja pintapainetta on sopivasti. Tuolla tavoin vetämällä mäkeä ylös-alas sain pinnan melkoisen hyvään kuntoon, Vähän vielä kun autolla jyräsi niin mäki oli suorastaan tasainen. Ainakin seuraavaan vesisateeseen saakka, mutta tärkeintä on että työ tekijäänsä opettaa.

Mutta pitää noille jarruille tehdä jotain, ainakin kokeilla kuinka hyvät niistä saa. Haen Virtaselta jarruhihnasarjan, Motonetista tuurnasetin ja siitä sitten. Muuten traktori selvästi tykkää että sillä ajetaan, ohjauksen sain paljon virkeämmäksi rasvaamalla ja muutkin rasvanipat on löydetty. Moottoriöljyn vaihdoin ja suodattimen, ilmansuodatin tuli myös huollettua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 780
Onko kukaan tankannut näihin vanhoihin nesteen my dieseliä? Tekis mieli kokeilla tuossa kubotassa, tuo puskee pakokaasut nenän eteen kun ei ole pystypakoputkea. Lähinnä onko eroa oikeasti hajussa, ja säilyykö tuo yhtä hyvin kun normidiesel.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
755
Onko kukaan tankannut näihin vanhoihin nesteen my dieseliä? Tekis mieli kokeilla tuossa kubotassa, tuo puskee pakokaasut nenän eteen kun ei ole pystypakoputkea. Lähinnä onko eroa oikeasti hajussa, ja säilyykö tuo yhtä hyvin kun normidiesel.
Mä olen ajalla pelkästään MY dieselillä Soliksen HST 26 mallilla. Ei mitään käyntiongelmia ja äärimmäisen vähäinen musta savu ainoastaan käynnistyksessä. Ehkä just ja just pystyy huomaamaan jotain tulevan ensisavua ulos, kun tallissa käynnistää ja katsoo oikeaan paikkaan. Säilyvyyden pitäisi olla luokkaa vuosia vs FAMEa sisältävien muiden dieselien, joista saattaa löytyä levälimaa tankista helpostikin. Soliksessa on Mitsubishin moottori ja hyvin käy kesät talvet. 4:s vuosi nyt menossa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
657
Ei toi soliksen 26 hst xl vaikuta yhtään hassummalta. Vanha viljakärri pitäs vaan vaihtaa, kun sitä ei tuohon taida saada kiinne.

Pitääki tosissaan miettiä, josko tuollaisen hommais. case ih 745xl kunnostukseen menis kuitenki yli 10k ja silti jäisi puuttumaan edestä hydrauliikka. Klapikone kun painaa sen 660kg kuivana varmaan, nii ihan pienintä mallia ei viitsi edes katsoa
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
755
Tuo Solis 26 HST on kylläkin pikkutraktori ja nostot sen mukaan. Oksasilppuri on ollu erinomainen vehje ja syö kyllä helposti kaiken, mitä raivurilla saa poikki. Kuusenoksat häviää samoin, kunhan ei suoraan työnnä havuineen kitaan. 12 cm taitaa olla suurinta tavaraa mitä työntänyt, eikä ole enää polttokasoja kertynyt yhtään. Etukauhana 140 cm, niin on leveämpi, kuin takapää ja lumityöt saa tehtyä helposti. Takalana jäänyt työttömäksi, kun piha mene etukauhalla kaaressa ajolla nopeammin. Hiekkatien pätkää tasoitan etukauhalla vetämällä ja kun hiekkaa saa irti, niin tasoittuu todella sileäksi. Harmittavasti huulilevy kuluu törkeää vauhtia ja piti jo uusia ensimmäinen kerta. Harmaassa muistissa on se aika, kun luuli oisasilppurin tehtävää hoitavan riittävästi Bosch xt 2500.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 716
Viestejä
4 295 407
Jäsenet
71 696
Uusin jäsen
Jopop

Hinta.fi

Ylös Bottom