Keskustelua traktoreista.

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Kai täällä traktorien omistakiakin löytyy? Tulipa itse hommattua traktori tulevan talven lumitöihin ja vähän muuhunkin.
Ford 3000 vm -74. Nyt meinasin tehdä huollon siihen, kun historia tietoa ei oikein ole. Mitä öljyä käyttäisin? Mitkä suodattimet yms. Vinkkejä ja käytännön kokemuksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
396
Öljynsuodattimet ja dieselsuodatin vaihtoon. Öljyksi vaikkapa Monitra Maatilakoneiden uusi superöljy – Teboil Monitra Super 10W-40 | Teboil-voiteluaineet
Samalla vaihtaa myös perä/vaihteistoöljyt niin tietää että ovat kunnossa.
Sekä tarkistaa jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden ja vaihtaa tarvittaessa, ettei halkea lohko talvella kun olikin pelkkää vettä.
Moottorin ilmansuodattimen voisi vaihtaa myös. Akun kunnon voisi mitata ja tarkistaa toimiiko lohkolämmitin, että saa talvella käyntiinkin. Voi myös varata purkki starttisprayta lähelle niitä aamuja varten kun ei oikein meinaa käynnistyä. Ja jos se seisoo pihalla niin varmistaa että pakoputken päässä on ehjä läppä (tai muistaa käyttää oluttölkkiä tulppana) ettei sada moottoriin sisälle.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Seisonut pihalla viime vuoden syksystä saakka joten jotain muutakin kuin vettä konees. Mutta pitää tarkastaa kestävyys. Putki taittuu kärjestä, niin ei tarvii läppää. Öljykylpy ilmansuodatin, pitää laittaa uudet öljyt kuppiin.
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 740
Tärkeintä, että moottorissa käyttää Dieselmoottoriöljyä, eikä mitään yleisöljyä. Yleisöljyä voi laittaa vaihteistoon. Peräöljyksi sitten sitä, mitä sinne kuuluu.

Öljynsuodattimeen kannattaa hommata adapteri purkkiöljynsuodattimelle, jos ei jo ole vaihdettu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Näyttää adapteri olevan. Meinasin laittaa jotain perus dieselkoneen öljyä, menis transporteriin sama kama.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
150
Pihakoneessa ei niin väliksi, kun ne öljyt toivottavasti tulee vaihdettua kerran vuodessa, eikä ole kone niin kovalla käytölläkään. Toki joku diesel motin öljy on hyvä olla, ettei "huvikseen" hajota konetta. Peräöljytkin kannattaa vaihdella aina parin-kolmen vuoden välein.

2010 Jd 6630 ja 2018 Case Maxxum 135 Cvx löytyy. Periaatteessa traktoreita myös 2020 Polaris Sportsman 570 ja 2020 Can-Am Outlander 570 Pro+.
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 740
Näyttää adapteri olevan. Meinasin laittaa jotain perus dieselkoneen öljyä, menis transporteriin sama kama.
Tätä itse käytän autossa ja traktorissa. Kantispäivien -10% kupongilla ostan aina vuoden tai parin öljyt.

 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Tätä itse käytän autossa ja traktorissa. Kantispäivien -10% kupongilla ostan aina vuoden tai parin öljyt.

Tuota vähän katsellut itsekkin. Riittäis pidemmäks aikaa, ja on litrahinta kohillaan.
Perään ja vaihteistoon ajattelin hommata teboilin wetol W öljyt.
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 740
Tuota vähän katsellut itsekkin. Riittäis pidemmäks aikaa, ja on litrahinta kohillaan.
Perään ja vaihteistoon ajattelin hommata teboilin wetol W öljyt.
Vaihteistossa/hydrauliikassa olen käyttänyt 10w30 yleisfarmiöljyjä. Wiima öljyä saa IKH:lta 55€/20l. Viime viikolla ostin puuilosta champion farmiöljyä, joka oli 49€/20l. Tuo oli minulle tuntematon tuote. Täytyy jonain päivänä kokeilla miltä se taavetissa tuntuu.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Vaihteistossa/hydrauliikassa olen käyttänyt 10w30 yleisfarmiöljyjä. Wiima öljyä saa IKH:lta 55€/20l. Viime viikolla ostin puuilosta champion farmiöljyä, joka oli 49€/20l. Tuo oli minulle tuntematon tuote. Täytyy jonain päivänä kokeilla miltä se taavetissa tuntuu.
Onko 10w-30 öljy tarpeeksi notkeeta talvella? yleisöljyjä löytyy aika hyvin kyllä joka paikasta.

Lienee tämä öljy? Eli chempioil
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Öljyt koneessa ja ilmansuodattimen kuppikin puhdistettu. Sieltä löytykin melko paljon paskaa. Millo lie puhdistettu edellisen kerran.

Seuraavaks sitten lootan ja perän öljyt, syöttöpumpun tiivistäminen ja maskin vaihto uuteen. Jarrut pitää myös laittaa.
Tilasin myös uudet renkaat taakse. Onko kukaan itte punnertanu paikoillee?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Paussulta tilasin alliancet. 305e/kpl sis. rahdin. Löytyy kaivuri pihasta, sillä saa painettuu vanteet pois olakkeeltaan. Pitää katsella juutuubista videoita.
Nykyiset taitaa olla alkuperäiset, kun on revenneet kyljistä ja lapojen välistä todella pahasti. Ei oo kyllä pintaakaan enää paljoa jäljellä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Viime sunnuntaina tuli uudet kumit alle pyöräytettyä. Eipä ollu hirveen vaikeeta. Nyt kestää seuraavat 46 vuotta taas
 
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
1 740
Viime sunnuntaina tuli uudet kumit alle pyöräytettyä. Eipä ollu hirveen vaikeeta. Nyt kestää seuraavat 46 vuotta taas
Älä unta näe. Viiden vuoden päästä alkaa jo siihen malliin pykimään, että vaihto on lähellä. UV suojakäsittely voisi tuoda pari lisävuotta.

Kerrohan, miten nuo kumit jäällä pitää. Taavetissa on 80 luvun nokiat vielä alla ja niillä pystyy pihan auraamaan talvisin ilman ketjuja. Toisessa taavissa on muistaakseni Sehat alla ja niillä ei meinaa tyhjiltään edes tasaisella mihinkään päästä. Edelliset Taurus renkaat kesti n. 5v, kun kupeet pyki puhki. Kulutuspintaa oli vielä n.95% jäljellä.
 
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
150
Halvoilla renkailla tulee äkkiä allehajoamisongelmia, joko "sulavat" alle tai alkaa rivat repeilemään. Cultorit ja Firestonet on sulaneet alle 2000h aikana sille mallille, että kohta pitää vaihtaa joko renkaat tai traktori. Trelleborgeilla rullaili reilut 5v/5000h ja vielä olisi pintaa ollut pariksi vuodeksi jäljellä, mutta traktori lähti vaihtoon. Michelinit kestää myös hyvin, mutta ainakin Agribib ja Xeobib on talvella niin vaarallisen liukkaita, ettei niillä tee mieli ajaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 625
Tärkeintä, että moottorissa käyttää Dieselmoottoriöljyä, eikä mitään yleisöljyä. Yleisöljyä voi laittaa vaihteistoon. Peräöljyksi sitten sitä, mitä sinne kuuluu.

Öljynsuodattimeen kannattaa hommata adapteri purkkiöljynsuodattimelle, jos ei jo ole vaihdettu.
Olen myös samaa mieltä yleisöljystä. Varmasti se toimii hyvin eikä harrastepeliin tule paljon tunteja ja tärkeintä on että öljy vaihdetaan jne. En silti tee sellaista myyräntyötä, että laittaisin tietoisesti moottoriin yleisöljyä.

Mieluummin kuin Monitraa koneeseen laitan perään moottoriöljyä(mikä on joidenkin valmistajien sallima käytäntö 70-luvulla). Kolmetonnisessa ei ole edes jarrupintoja peräkotelossa, joten se toimisi. Sitäkään en kyllä tekisi, mutta näin vertailukohtana.

Mitään säästöä ei Monitrasta saa. Oikea öljy maksaa saman per litra.

Peräänkin Monitra kyllä kelpaa. Moottoriin saa about samaan rahaan esimerkiksi samalta merkiltä power plus -moottoriöljyä joka sopii vallan täydellisesti vanhaa Fordiin. Vähän kalliimpaa on Super HPD. Kalliimpia öljyjä raskaaseen kalustoon ja henkilöautokäyttöön on vaikka mitä, mutta onko niistä hyötyä ja ovatko kaikki juuri siihen kohteeseen edes yhtä hyviä?

OP kysyi 10W30 -viskositeetistä ja sitä myös osti. Yhtään kylmäohuempaa en ole traktoreissa koskaan käyttänyt ja talvikäyttö kylmäkäynnistyksineen ei ole ollut ongelma. 15W40 kelvannee sekin enimmän osan aikaa maan eteläosissa ympäri vuoden, mutta miksi turhaan? 70-luku meni jo ja sopivan ohut voiteluaine on halpaa. Eihän se 10W30 vielä optimaalista ole kovan pakkasen kylmäkäynnistykseen, mutta kuinka paljon kolmetonnista pitää käynnistää ulkoa arktisessa talvessa? Ne nykyaikaan selvinneet koneet kävivät 60-luvun lopulla tai 70-luvulla ekat vuotensa ihan hirveällä kuralla ja osaa ajettiin kovaa.

Moderni moottoriöljynsuodatin on järjellä hyvä varuste ja taitaa uudemmissa olla vakiona. Toisaalta siinä kuoren sisään vaihdettavassa rakennussarjassa on tekemisen fiilis. Tykkään mutta olenkin perverssi. Ainakin se kotelo on niin hyvää tekoa ettei sitä joku apina ole mysönnyt yhtä helposti kuin uudempien vehkeiden muovisia. Paitsi että omaankin tonniseen on kerran vaihdettu uusi koska joku ajatteli, että miksipä ei väkivaltaa.

Ilmansuodattimen öljykuppi on hyvä huoltaa yhtä usein kuin m-öljy mikä kuuluu muistaakseni huolto-ohjelmaankin. Jos se oli kovin saastainen, niin katsoitko myös metalliverkkoa? Oli aika kamala ja piti liottaa polttoöljyllä. Kuivaus hiustenkuivaajalla imuputken rööristä ja loppu palaa pois. Voisi myös paistaa kosanilla. Kokonaan uuden yksikön saisi vissiin noin satasella tai 60USD jostain kaukaa. Myös päivitys vaikka tuning-kartiosuodattimeen tai johonkin henkilöauton suodatinkoteloon on vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
No renkaiden kesto oli lähinnä vitsi. Ja perään meinasin laittaa sellaset öljyt jossa märkäjarru ominaisuudet, ihan vain laina koneita ajatellen, nytkin laina kärri perässä isännältä jolla on 4630 foorti ja joku uudempi deere. Polttoainesuodattimen kävin hommaamassa äsken ja kyselin samalla jakajapumppuun korjaus sarjaa. Ei löydy ikh:lta, joten pitää tilata jostain. Vuotaa kaasuvivun akselista jo sen verran, että ei ihan täysiä löylyjä koneeseen saa.
Ilmansuodattimen metalliverkkoa en muistanut katsoa, mutta joutaahan sen purkamaan jossain vaiheessa uudestaan.
Jarrut pitäis myös huoltaa kun ei meinaa pitää, vaikka kehitty kengät lähemmäs rumpua.

Ihan hyvä peli tuntuu kuitenkin olevan kun mittarit yms toimii, ja tunteja 5776 tällä hetkellä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Tilasin tiivisteet suomesta 25€ posteineen. jospa sitä jossain vaihees kerkeis laittaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 625
Näissä muuten pyrkii voimanottotappi pyörimään itsekseen etenkin kylmänä, koska jarrumekanismi on mitätön ja pala mahdollisesti loppu tai pudonnut, ja kytkinsysteemi ei irrota täydellisesti kun ilmeisesti öljy välittää voimaa.

Etenkin kylmällä peräöljyllä on eduksi antaa voimanoton pyöriä, mikä lämmittää peräöljyä jo paikallaan ja estää surkean voimanottojarrun loppuun kulumista. Tapin suoja olisi hyvä olla olemassa ja paikallaan, ellei voimanottoa koko ajan käytetä. Osa ei ole muistaakseni kallis ainakaan ulkomaisista lähteistä. Ikivanhojen Fordien pikkuosat yleensäkin ovat hämmentävän hyvin saatavilla ja edullisia.
 

Freeze

Elitisti
Team Ryzen
Team NVIDIA
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Eikö se olekaan ulosottoakseli? Ainakin 70-luvulla meni vielä tuolla nimellä :zoom:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 625
Eikö se olekaan ulosottoakseli? Ainakin 70-luvulla meni vielä tuolla nimellä :zoom:
Mutulla sanoisin, että VOA on ollut noinkin vanhassa kirjallisuudessa yleensä korrekti termi. Tietysti kaikenlaisista takaulosotoista puhutaan, mutta kun se tarkoittaa persereikääkin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
506
Näissä muuten pyrkii voimanottotappi pyörimään itsekseen etenkin kylmänä, koska jarrumekanismi on mitätön ja pala mahdollisesti loppu tai pudonnut, ja kytkinsysteemi ei irrota täydellisesti kun ilmeisesti öljy välittää voimaa.
Kolmetonnisessa ei ole hydraulisesti kytkettävää voimanottoa, vaan mekaaninen. Jarruakaan ei siis ole.
Isompien mallien hydraulisessa kytkennässäkin oli vuonna -74 siirrytty jo paljon kestävämpään pantajarruun.
Ikivanhojen Fordien pikkuosat yleensäkin ovat hämmentävän hyvin saatavilla ja edullisia.
60-luvun tonnisarjaa ja sen jälkeläisiä on tehty miljoonia sekä Fordilla ja myöhemmin New Hollandilla, että lisenssivalmistajilla ympäri maailman, ja lisää tulee koko ajan.
Ei siis ihme, että varaosille löytyy tarvikevalmistajia vaikka kuinka, ja jopa New Hollandilta saa vielä tosin hyvin osia vanhoihinkin koneisiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
506
Jos ei ole jo tiedossa, niin mm. täällä pystyy selaamaan Fordien varaosakuvia. Tonnisarjasta lähtien löytyy kaikki mallit, sekä vanhempiakin osa, ainakin Dexta ja Super Major sekä vanhempia amerikanmalleja.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
343
Tulipahan korjattua pikkusen vuotava ja heiluva pakoputkikin. Tilalle tuli suora rosteri huilu. Myös etulasin pyyhkijän moottori tuli kaivettua sisustuksen takaa pois ja ehjättyä. Olikin helppo, kun hiilien välinen jousi oli vain irronnut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 625
Kolmetonnisessa ei ole hydraulisesti kytkettävää voimanottoa, vaan mekaaninen. Jarruakaan ei siis ole.
Isompien mallien hydraulisessa kytkennässäkin oli vuonna -74 siirrytty jo paljon kestävämpään pantajarruun.
Jees. Ajattelin ihan sujuvasti väärää mallia ja vuosimallia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
95 875
Viestejä
1 924 560
Jäsenet
40 569
Uusin jäsen
Loezi

Hinta.fi

Ylös Bottom