Keskustelua traktoreista.

Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 249
Kai täällä traktorien omistakiakin löytyy? Tulipa itse hommattua traktori tulevan talven lumitöihin ja vähän muuhunkin.
Ford 3000 vm -74. Nyt meinasin tehdä huollon siihen, kun historia tietoa ei oikein ole. Mitä öljyä käyttäisin? Mitkä suodattimet yms. Vinkkejä ja käytännön kokemuksia.
 
Öljynsuodattimet ja dieselsuodatin vaihtoon. Öljyksi vaikkapa Monitra Maatilakoneiden uusi superöljy – Teboil Monitra Super 10W-40 | Teboil-voiteluaineet
Samalla vaihtaa myös perä/vaihteistoöljyt niin tietää että ovat kunnossa.
Sekä tarkistaa jäähdytysnesteen pakkaskestävyyden ja vaihtaa tarvittaessa, ettei halkea lohko talvella kun olikin pelkkää vettä.
Moottorin ilmansuodattimen voisi vaihtaa myös. Akun kunnon voisi mitata ja tarkistaa toimiiko lohkolämmitin, että saa talvella käyntiinkin. Voi myös varata purkki starttisprayta lähelle niitä aamuja varten kun ei oikein meinaa käynnistyä. Ja jos se seisoo pihalla niin varmistaa että pakoputken päässä on ehjä läppä (tai muistaa käyttää oluttölkkiä tulppana) ettei sada moottoriin sisälle.
 
Seisonut pihalla viime vuoden syksystä saakka joten jotain muutakin kuin vettä konees. Mutta pitää tarkastaa kestävyys. Putki taittuu kärjestä, niin ei tarvii läppää. Öljykylpy ilmansuodatin, pitää laittaa uudet öljyt kuppiin.
 
Tärkeintä, että moottorissa käyttää Dieselmoottoriöljyä, eikä mitään yleisöljyä. Yleisöljyä voi laittaa vaihteistoon. Peräöljyksi sitten sitä, mitä sinne kuuluu.

Öljynsuodattimeen kannattaa hommata adapteri purkkiöljynsuodattimelle, jos ei jo ole vaihdettu.
 
Näyttää adapteri olevan. Meinasin laittaa jotain perus dieselkoneen öljyä, menis transporteriin sama kama.
 
Pihakoneessa ei niin väliksi, kun ne öljyt toivottavasti tulee vaihdettua kerran vuodessa, eikä ole kone niin kovalla käytölläkään. Toki joku diesel motin öljy on hyvä olla, ettei "huvikseen" hajota konetta. Peräöljytkin kannattaa vaihdella aina parin-kolmen vuoden välein.

2010 Jd 6630 ja 2018 Case Maxxum 135 Cvx löytyy. Periaatteessa traktoreita myös 2020 Polaris Sportsman 570 ja 2020 Can-Am Outlander 570 Pro+.
 
Näyttää adapteri olevan. Meinasin laittaa jotain perus dieselkoneen öljyä, menis transporteriin sama kama.

Tätä itse käytän autossa ja traktorissa. Kantispäivien -10% kupongilla ostan aina vuoden tai parin öljyt.

 
Tätä itse käytän autossa ja traktorissa. Kantispäivien -10% kupongilla ostan aina vuoden tai parin öljyt.

Tuota vähän katsellut itsekkin. Riittäis pidemmäks aikaa, ja on litrahinta kohillaan.
Perään ja vaihteistoon ajattelin hommata teboilin wetol W öljyt.
 
Tuota vähän katsellut itsekkin. Riittäis pidemmäks aikaa, ja on litrahinta kohillaan.
Perään ja vaihteistoon ajattelin hommata teboilin wetol W öljyt.

Vaihteistossa/hydrauliikassa olen käyttänyt 10w30 yleisfarmiöljyjä. Wiima öljyä saa IKH:lta 55€/20l. Viime viikolla ostin puuilosta champion farmiöljyä, joka oli 49€/20l. Tuo oli minulle tuntematon tuote. Täytyy jonain päivänä kokeilla miltä se taavetissa tuntuu.
 
Vaihteistossa/hydrauliikassa olen käyttänyt 10w30 yleisfarmiöljyjä. Wiima öljyä saa IKH:lta 55€/20l. Viime viikolla ostin puuilosta champion farmiöljyä, joka oli 49€/20l. Tuo oli minulle tuntematon tuote. Täytyy jonain päivänä kokeilla miltä se taavetissa tuntuu.
Onko 10w-30 öljy tarpeeksi notkeeta talvella? yleisöljyjä löytyy aika hyvin kyllä joka paikasta.

Lienee tämä öljy? Eli chempioil
 
Öljyt koneessa ja ilmansuodattimen kuppikin puhdistettu. Sieltä löytykin melko paljon paskaa. Millo lie puhdistettu edellisen kerran.

Seuraavaks sitten lootan ja perän öljyt, syöttöpumpun tiivistäminen ja maskin vaihto uuteen. Jarrut pitää myös laittaa.
Tilasin myös uudet renkaat taakse. Onko kukaan itte punnertanu paikoillee?
 
Paussulta tilasin alliancet. 305e/kpl sis. rahdin. Löytyy kaivuri pihasta, sillä saa painettuu vanteet pois olakkeeltaan. Pitää katsella juutuubista videoita.
Nykyiset taitaa olla alkuperäiset, kun on revenneet kyljistä ja lapojen välistä todella pahasti. Ei oo kyllä pintaakaan enää paljoa jäljellä.
 
Viime sunnuntaina tuli uudet kumit alle pyöräytettyä. Eipä ollu hirveen vaikeeta. Nyt kestää seuraavat 46 vuotta taas
 
Viime sunnuntaina tuli uudet kumit alle pyöräytettyä. Eipä ollu hirveen vaikeeta. Nyt kestää seuraavat 46 vuotta taas

Älä unta näe. Viiden vuoden päästä alkaa jo siihen malliin pykimään, että vaihto on lähellä. UV suojakäsittely voisi tuoda pari lisävuotta.

Kerrohan, miten nuo kumit jäällä pitää. Taavetissa on 80 luvun nokiat vielä alla ja niillä pystyy pihan auraamaan talvisin ilman ketjuja. Toisessa taavissa on muistaakseni Sehat alla ja niillä ei meinaa tyhjiltään edes tasaisella mihinkään päästä. Edelliset Taurus renkaat kesti n. 5v, kun kupeet pyki puhki. Kulutuspintaa oli vielä n.95% jäljellä.
 
Halvoilla renkailla tulee äkkiä allehajoamisongelmia, joko "sulavat" alle tai alkaa rivat repeilemään. Cultorit ja Firestonet on sulaneet alle 2000h aikana sille mallille, että kohta pitää vaihtaa joko renkaat tai traktori. Trelleborgeilla rullaili reilut 5v/5000h ja vielä olisi pintaa ollut pariksi vuodeksi jäljellä, mutta traktori lähti vaihtoon. Michelinit kestää myös hyvin, mutta ainakin Agribib ja Xeobib on talvella niin vaarallisen liukkaita, ettei niillä tee mieli ajaa.
 
Tärkeintä, että moottorissa käyttää Dieselmoottoriöljyä, eikä mitään yleisöljyä. Yleisöljyä voi laittaa vaihteistoon. Peräöljyksi sitten sitä, mitä sinne kuuluu.

Öljynsuodattimeen kannattaa hommata adapteri purkkiöljynsuodattimelle, jos ei jo ole vaihdettu.
Olen myös samaa mieltä yleisöljystä. Varmasti se toimii hyvin eikä harrastepeliin tule paljon tunteja ja tärkeintä on että öljy vaihdetaan jne. En silti tee sellaista myyräntyötä, että laittaisin tietoisesti moottoriin yleisöljyä.

Mieluummin kuin Monitraa koneeseen laitan perään moottoriöljyä(mikä on joidenkin valmistajien sallima käytäntö 70-luvulla). Kolmetonnisessa ei ole edes jarrupintoja peräkotelossa, joten se toimisi. Sitäkään en kyllä tekisi, mutta näin vertailukohtana.

Mitään säästöä ei Monitrasta saa. Oikea öljy maksaa saman per litra.

Peräänkin Monitra kyllä kelpaa. Moottoriin saa about samaan rahaan esimerkiksi samalta merkiltä power plus -moottoriöljyä joka sopii vallan täydellisesti vanhaa Fordiin. Vähän kalliimpaa on Super HPD. Kalliimpia öljyjä raskaaseen kalustoon ja henkilöautokäyttöön on vaikka mitä, mutta onko niistä hyötyä ja ovatko kaikki juuri siihen kohteeseen edes yhtä hyviä?

OP kysyi 10W30 -viskositeetistä ja sitä myös osti. Yhtään kylmäohuempaa en ole traktoreissa koskaan käyttänyt ja talvikäyttö kylmäkäynnistyksineen ei ole ollut ongelma. 15W40 kelvannee sekin enimmän osan aikaa maan eteläosissa ympäri vuoden, mutta miksi turhaan? 70-luku meni jo ja sopivan ohut voiteluaine on halpaa. Eihän se 10W30 vielä optimaalista ole kovan pakkasen kylmäkäynnistykseen, mutta kuinka paljon kolmetonnista pitää käynnistää ulkoa arktisessa talvessa? Ne nykyaikaan selvinneet koneet kävivät 60-luvun lopulla tai 70-luvulla ekat vuotensa ihan hirveällä kuralla ja osaa ajettiin kovaa.

Moderni moottoriöljynsuodatin on järjellä hyvä varuste ja taitaa uudemmissa olla vakiona. Toisaalta siinä kuoren sisään vaihdettavassa rakennussarjassa on tekemisen fiilis. Tykkään mutta olenkin perverssi. Ainakin se kotelo on niin hyvää tekoa ettei sitä joku apina ole mysönnyt yhtä helposti kuin uudempien vehkeiden muovisia. Paitsi että omaankin tonniseen on kerran vaihdettu uusi koska joku ajatteli, että miksipä ei väkivaltaa.

Ilmansuodattimen öljykuppi on hyvä huoltaa yhtä usein kuin m-öljy mikä kuuluu muistaakseni huolto-ohjelmaankin. Jos se oli kovin saastainen, niin katsoitko myös metalliverkkoa? Oli aika kamala ja piti liottaa polttoöljyllä. Kuivaus hiustenkuivaajalla imuputken rööristä ja loppu palaa pois. Voisi myös paistaa kosanilla. Kokonaan uuden yksikön saisi vissiin noin satasella tai 60USD jostain kaukaa. Myös päivitys vaikka tuning-kartiosuodattimeen tai johonkin henkilöauton suodatinkoteloon on vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
No renkaiden kesto oli lähinnä vitsi. Ja perään meinasin laittaa sellaset öljyt jossa märkäjarru ominaisuudet, ihan vain laina koneita ajatellen, nytkin laina kärri perässä isännältä jolla on 4630 foorti ja joku uudempi deere. Polttoainesuodattimen kävin hommaamassa äsken ja kyselin samalla jakajapumppuun korjaus sarjaa. Ei löydy ikh:lta, joten pitää tilata jostain. Vuotaa kaasuvivun akselista jo sen verran, että ei ihan täysiä löylyjä koneeseen saa.
Ilmansuodattimen metalliverkkoa en muistanut katsoa, mutta joutaahan sen purkamaan jossain vaiheessa uudestaan.
Jarrut pitäis myös huoltaa kun ei meinaa pitää, vaikka kehitty kengät lähemmäs rumpua.

Ihan hyvä peli tuntuu kuitenkin olevan kun mittarit yms toimii, ja tunteja 5776 tällä hetkellä.
 
Ebaystä olen noita pumpun korjaussarjoja tilannut. Jotain 20€ taisi olla.
 
Tilasin tiivisteet suomesta 25€ posteineen. jospa sitä jossain vaihees kerkeis laittaa.
 
Näissä muuten pyrkii voimanottotappi pyörimään itsekseen etenkin kylmänä, koska jarrumekanismi on mitätön ja pala mahdollisesti loppu tai pudonnut, ja kytkinsysteemi ei irrota täydellisesti kun ilmeisesti öljy välittää voimaa.

Etenkin kylmällä peräöljyllä on eduksi antaa voimanoton pyöriä, mikä lämmittää peräöljyä jo paikallaan ja estää surkean voimanottojarrun loppuun kulumista. Tapin suoja olisi hyvä olla olemassa ja paikallaan, ellei voimanottoa koko ajan käytetä. Osa ei ole muistaakseni kallis ainakaan ulkomaisista lähteistä. Ikivanhojen Fordien pikkuosat yleensäkin ovat hämmentävän hyvin saatavilla ja edullisia.
 
Eikö se olekaan ulosottoakseli? Ainakin 70-luvulla meni vielä tuolla nimellä :zoom:
 
Eikö se olekaan ulosottoakseli? Ainakin 70-luvulla meni vielä tuolla nimellä :zoom:
Mutulla sanoisin, että VOA on ollut noinkin vanhassa kirjallisuudessa yleensä korrekti termi. Tietysti kaikenlaisista takaulosotoista puhutaan, mutta kun se tarkoittaa persereikääkin.
 
Näissä muuten pyrkii voimanottotappi pyörimään itsekseen etenkin kylmänä, koska jarrumekanismi on mitätön ja pala mahdollisesti loppu tai pudonnut, ja kytkinsysteemi ei irrota täydellisesti kun ilmeisesti öljy välittää voimaa.
Kolmetonnisessa ei ole hydraulisesti kytkettävää voimanottoa, vaan mekaaninen. Jarruakaan ei siis ole.
Isompien mallien hydraulisessa kytkennässäkin oli vuonna -74 siirrytty jo paljon kestävämpään pantajarruun.
Ikivanhojen Fordien pikkuosat yleensäkin ovat hämmentävän hyvin saatavilla ja edullisia.
60-luvun tonnisarjaa ja sen jälkeläisiä on tehty miljoonia sekä Fordilla ja myöhemmin New Hollandilla, että lisenssivalmistajilla ympäri maailman, ja lisää tulee koko ajan.
Ei siis ihme, että varaosille löytyy tarvikevalmistajia vaikka kuinka, ja jopa New Hollandilta saa vielä tosin hyvin osia vanhoihinkin koneisiin.
 
Jos ei ole jo tiedossa, niin mm. täällä pystyy selaamaan Fordien varaosakuvia. Tonnisarjasta lähtien löytyy kaikki mallit, sekä vanhempiakin osa, ainakin Dexta ja Super Major sekä vanhempia amerikanmalleja.
 
Tulipahan korjattua pikkusen vuotava ja heiluva pakoputkikin. Tilalle tuli suora rosteri huilu. Myös etulasin pyyhkijän moottori tuli kaivettua sisustuksen takaa pois ja ehjättyä. Olikin helppo, kun hiilien välinen jousi oli vain irronnut.
 
Kolmetonnisessa ei ole hydraulisesti kytkettävää voimanottoa, vaan mekaaninen. Jarruakaan ei siis ole.
Isompien mallien hydraulisessa kytkennässäkin oli vuonna -74 siirrytty jo paljon kestävämpään pantajarruun.
Jees. Ajattelin ihan sujuvasti väärää mallia ja vuosimallia.
 
On kyllä ollu parhaimpia ostoksia koskaan, jos ei tietokonetta lasketa mukaan. Viime talvena tämäkään ei ilmeisesti ollut edes käynnissä. Nyt on saanut lunta pukata vähän väliä.
Peräöljyt olis kannattanu sillo kesällä/syksyllä vaihtaa, kun nyt alkaa nostolaitteet käymään hitaalla. Yli 10 asteen pakkasella nostolaitteen nousemiseen menee arviolta 15sek enneku edes nytkähtää ylöspäin.
Vaikka tällä hetkellä koppiinkaan ei lämmintä tule, niin silti sitä tarkenee oikein hyvin. Jospa sitä jossain vaiheessa laittas puhaltimen moottorin toimimaan
 
No täällähän olikin sopiva alue kokemuksille traktoreista. Noviisina vielä edetään, kun vasta reilu 1/2-vuotta tullut pörrättyä. Pitkällisen pähkäilyn tuloksena karsin hankinnan lopulta tähän Solis 26 HST malliin ja nimenomaan ilman hyttiä, vaikka sen aluksi tilasinkin. Lähtökohtana oli Honda 970 telakone, jonka vääntely alkoi olla liian hikistä touhua ja tuntui liian rajoittuneelta toiminnallisesti. Mönkijä alkoi sitten himottaa ja sen käyttö pörräilyyn muuallakin, mutta en saanut omaan käyttöön perusteltua enää mullan ja sepeleiden tarpeeseen käyttökelpoisuutta niillä laitteilla mitä kiinni saa. No Avanttia on tullut vuokrattua jo 20 vuoden ajalla ja se on täysin tuttua toimintaa jo. Sen kanssa pääsi tutuksi myös liikkumisen rajoituksiin, kun sai jatkuvasti olla kauhalla työntämässä konetta irti milloin minkäkin kannon tai sukan päältä, kun maavaraa ei ole. Intialainen minitraktori on nyt sitten jäänyt perkauksien jälkeen käteen ja täytyy todeta, että nappivalinta omaan käyttöön. Etukauhalla nyt on rajoitteensa, kun jää 400 kg nostamiset, mutta kyllä häviää äkkiä nupillinen vaikka ratasepeliä kasasta hankalampaankin paikkaan, johon ei Avantilla enää edes pääse. Ratasepeliä ei tartte lapiolla enää edes yrittää. Kivet tulee kerättyä myös näppärästi, kun niitä on jäänyt toivottomina tapauksina ympäriinsä. Hydrostaattinen vaihteisto on loistava homma, kun saa polkimella tökkiä menemään eestaas ja samaa ketteryyttä, kuin Avantissa. Hytti jäi pois sen takia, että näkeminen ei ollutkaan enää ihan kohdallaan, kun yritti kattella, että missä mennään työtä tehdessä. No talviominaisuuksiensa takia hytti heti mielessä, että silloin pitäisi ehdottomasti olla. Pilkkihaalarit päälle ja meni viimetalven lumet ihan heittämällä. Etukauhalla polanteet painamalla irti tallien oven edestä pääsee jo senttien tarkkuuteen, kun näkee kunnolla. Noita on liikkeissä koeajettavissa hytillä ja kannattaa kyllä kokeilla se näkeminen ensin. Vesisateessakaan ei tule paljon tehtyä, kun sotkeentuu työtkin mutaan helposti. No alkuun nyt tällaisia kokemuksia, mutta kiinnostaa että mihinkä muut on saanu minitraktoreitansa venymään. Lisälaitteitakaan ei vielä ole muuta kuin takalana. Eli ostettavaa riittää runsaasti kunhan selviää tarpeita ja toiminnallisuutta. Omaan käyttöön on nyt kuitenkin löytynyt ihan kunnollinen omakotiasujan perusvehje ja voi varauksin suositella. Vaikkei ihan kaikkeen venykkään, niin täyttää oman tonttinsa loistavasti. Etukauhan nostokykybon oikeestaan ainoa heikkous, kun perä nousee ylös kun otin 140 cm lumikauhan peruskaavan tilalle. Neliveto onneksi paikkaa hyvin vetopuolta, kun perä kevenee liikaa. Tommonen se on ja takarenkaatkin on ihan oikeaa kokoa. Nastoja, eikä ketjuja viime talvena vielä tarvinnut, mutta lukkoperää tuli kyllä käytettyä.
 

Liitteet

  • BF2BCB06-C47E-4F93-8943-2D395DB4529C.jpeg
    BF2BCB06-C47E-4F93-8943-2D395DB4529C.jpeg
    465,9 KB · Luettu: 250
  • B5FD720C-BE56-4F75-A14F-F24D6B0223FA.jpeg
    B5FD720C-BE56-4F75-A14F-F24D6B0223FA.jpeg
    602,8 KB · Luettu: 244
:rolleyes:
Eipähän ole ongelmaa siitä että talvi yllättää kesälöpöt tankissa.
Ei sillä että oisin viime syksynä tämän kokenut
Meillä on jo joskus viime vuosituhannella siirrytty käyttämään pelkkää talvilaatua. Ei tarvitse murehtia oikeasta laadusta ja riittää yksi öljysäiliö.
 
Tämän meinasin itsekkin tehdä. Mutta ei sitä älynnyt kun kesällä koneella ajeli, että talveksi pitää olla eri nesteet. Ja nyt suurinosa ajosta tulee talvella.
 
Kyllähän bensa on työkoneissa ja maanpuolustuksessa ihan ykkösluokkaa Siperiassa, mutta toistaiseksi olen tankannut pelkästään My-Dieseliä. Ja kyllä se Dieselin vääntö on ihan työkoneessa hyvä, kun on pikkukierroksillakin vielä hydrauliikka mukana, eikä tukehdu. Tässä Soliksessahan on käsikaasu, niin ei pysty niin äkkiä aina käskyttämäänkään, jos tarvetta tulee. Pitää käytännössä nostaa kierrokse aina 2000:een, niin saa rällätä ja räpeltää melko huoletta. Pari kertaa on tukehtunut, kun vetää 4WD päällä kasaan, eikä pyörät jaksa sutia, kun kauhassa kunnolla painoa.
Mitä kokemuksia noista lisälaitteista on kertynyt ? Tämähän on ulosotto akselilla pääsääntöisesti toimiva, kun Avantissa kaikki pyörii hydraulikalla. On tietysti niitä hydrauli ulosottojakin, mutta ne nyt ei pyöri millään kymmenien litrojen virtaamilla. Laitteiden kääntöihin, lukituksen ja kallisteluihin löytyy tarvittavat ja kauha on manuaaliventtiileillä ja pitkällä Joystickillä.
 
Nastoja, eikä ketjuja viime talvena vielä tarvinnut, mutta lukkoperää tuli kyllä käytettyä.
Nuo Solisin pikkutraktorit ovat kyllä aika kiinnostavia - tai olisivat jos tuon kokoista konetta juuri nyt kaipaisin. Miltäs se Solisin lokasuojan väli vaikuttaa? Mahtuuko sinne realistisesti tuolla pyöräkoolla ketju ilman vaaraa, että osuisi? Hyvin ohuthan kyllä riittää kevyessä koneessa.

Kai siinä kuitenkin ruiskutuspumpussa säätäjä on?
Eiköhän, onhan nuo ihan traktorivarusteltuja voimanottokäyttöön, etukuormaaja saatavilla tehdasvarusteena jne. Kone vaan on niin äärettömän pieni, ettei hyytyminen olisi ihme jos yritetään alle työkierrosalueen säädöllä työskennellä.
 
Nuo Solisin pikkutraktorit ovat kyllä aika kiinnostavia - tai olisivat jos tuon kokoista konetta juuri nyt kaipaisin. Miltäs se Solisin lokasuojan väli vaikuttaa? Mahtuuko sinne realistisesti tuolla pyöräkoolla ketju ilman vaaraa, että osuisi? Hyvin ohuthan kyllä riittää kevyessä koneessa.


Eiköhän, onhan nuo ihan traktorivarusteltuja voimanottokäyttöön, etukuormaaja saatavilla tehdasvarusteena jne. Kone vaan on niin äärettömän pieni, ettei hyytyminen olisi ihme jos yritetään alle työkierrosalueen säädöllä työskennellä.
Tämä hydrostaattinen malli toimitetaan noilla max kokoisilla nurmirenkailla ja sinne ei tarvii ketjuja yrittää. Olis tämän saanut niillä pienemmillä teollisuus renkaillakin, mutta niissä ei ole enää sivusuuntaan mitään pitoa jäällä ja lumessa. Yllättävää kyllä nämä nurmirenkaat puree pihatöissä erinomaisesti, kunhan ei ihan vesijäälle joudu. No kuten sanoin, niin harjottelua vasta takana. Oppii varmaan sitten käytännössä enemmän. Talvirenkaatkin oli alkuun suunnitelmissa erikseen, muttei ei nyt vielä tule hommattua näillä kokemuksilla. Ja kone painaa kuitenkin vain reilun tonnin, niin kohtuu siististi pystyy noilla munkeilla vielä liikkumaan pihan ulkopuolellakin. Avantin sijasta tämä mulle tuli ja lumet siirtyy muuallekin, kuin reunoille työntämällä, tai eestaas lingolla pöllyttämällä. Linkokin oli sentään Hondan sähkösäätöinen 970 telakone. 2 minuutin koeajon jälkeen totesin, ettei lumitöihin voi ottaa etukauhaksi tähän traktoria kapeampaa vakiokauhaa, vaan tuli sitten 140 cm versio. Se on tietysti jo sepelin kanssa vähän kintaalla, mutta etuosa kääntyy vielä ylös ylikuormallakin ja kun töksähtää maahan, niin jaksaa taas nostaa sen muutaman sentin, jos siis perä pysyy maassa. Eturenkaat pystyy vaihtamaan ilman tunkkia, mutta takaa ei uskalla.
Mitään tiedä mistään ruiskutuspumppujen säätämisistä, mutta vehje toimii vakiokierrokset käsikaasusta säätämällä, kuten Avanttikin.
Pientä Intialaisuuttakin on jo tullut vastaan, kun alkoi löytyä ympäri pihaa runsaasti öljyläikkiä. Etukauhan jakooaatikko hydrauliöljyille oli nerokkaasti rakennettu kun kumitiivisteet poistui öljyn lämmettyä ulos uristansa. Kaikkiaan 6 kumista tiivistettä tuli vuoronperään pois. Poistin kaikki tiivisteet ja metallipinnat vastakkain, eikä pisaraakaan enää tipu. No seurataan sitten muita osia ajan kanssa.
 
Avant on vähän hassu laite, kun etenemiskyky on onneton ja kesällä tahtoo öljyt keittää, jos vaikka ruohonleikkuria käyttää. Norcar lienee parempi vaihtoehto, jos pienkuormainta hakee.

Onko täällä ketään, jolla on moderneja, isoja traktoreita?
 
Mitään tiedä mistään ruiskutuspumppujen säätämisistä, mutta vehje toimii vakiokierrokset käsikaasusta säätämällä, kuten Avanttikin.
Tätä kysyjä/ihmettelijä selvästi tarkoitti. Mutta onhan se ymmärrettävää, että pieni kone vähän vajailla kierroksilla ei vaan jaksa, eikä tietenkään anna enempää tehoa kuin asetetulla kierroslikiarvolla voidaan saada, vaikka lisää syöttöä.
Avant on vähän hassu laite, kun etenemiskyky on onneton ja kesällä tahtoo öljyt keittää, jos vaikka ruohonleikkuria käyttää. Norcar lienee parempi vaihtoehto, jos pienkuormainta hakee.
Niinkö tekee? Ei ole kuulunut koskaan yhtiöni kalustoon enkä ole mitään niistä koeajanut edes siinä määrin että muistaisin mikä malli se oli. Olen kuitenkin ymmärtänyt että maatiloilla(karjatiloilla) niillä yleensä tehdään varsinaista kuormaajatyötä, eli täysi kuormitus on hetkellistä ja katkonaista, lopun aikaa vain liikutetaan konetta siellä tasaisella alustalla, jossa se pystyy kulkemaan. Täten en ihmettele jos näin on. Luulisi kuitenkin valmistajan huomanneen moisen ja tarjoavan öljyn lisäjäähdytystä, ettei omistajan tarvitse alkaa modaamaan.

Vaikka omistaisin Avant-pienkuormaajan, niin ei kyllä ihan ensimmäisenä tulisi mieleen ratkaista ruohonleikkuutarvetta ostamalla siihen ruohonleikkuupöytä. Ei se oikein vaikuta järkevältä kokonaisuudelta. Sehän olisi vain kankea ylikokoinen versio perustason linkkuleikkurista. Ei mahdu hedelmätarhaan, eikä ole golfkenttää hoidettavana. Jos silkka teho viheralueen hoitoon tai ylikasvaneen heinän tappoon riittää, niin onhan niitä yhdellä varsinaisella akselilla tehtyjä liukuohjattavia monsteritehoisiakin koneita. Jos taas piha on golfkentän kokoinen tai isoilla tasaisilla alueilla on tarkoitus urakoida, niin saisi koneessa olla ainakin ilmastoitu ohjaamo. :smoke:
Onko täällä ketään, jolla on moderneja, isoja traktoreita?
Oletan ja muistelen että on. Itse en kuulu näihin, vaan kolhoosissani on vain vanhoja pieniä traktoreita.
 
Juu, Avant tosiaan varsinkin näillä helteillä tahtoo keittää, jos hydrauliikka pyörii koko ajan (ruohonleikkuu, ketjumurskain, kantojyrsin, kantopora). Niin kauan ihan toimiva peli, kun ei tarvitse poistua tiiviiltä soralta, asfaltilta tai betonilta. Kyllähän noita pihakoneinakin pyörii täällä esikaupungissa muutamassa talossa.

Meidän kolhoosissa on pari traktoria.

FB_IMG_1626040450629.jpg


FB_IMG_1626040475041.jpg
 
Vuokra Avantit on kyllä hoitanut tehtävänsä yleensä hienosti, jos pääsee suht tasaisella pihalla pörräämään. Asfaltilla suorastaan loistavasti. Kaikkein pieninkin on toiminut mullan siirtelyssä. Viimeinen kerta kyllä jäi kunnolla kiinni kuohuvaan nurmikkoon ja apua tarvittiin, kun ei enää edes kauha auttanu. Olennaisin ero Avantilla ja minitraktorilla tulee tuosta, että Avantilla kaikki toimii pelkästään hydrauliikalla . Solista saa myös kovalla laatikolla, mutta kyllä omasta mielestä hydrostaattinen veto on ihan huippua tällaiseen pihakoneeseen ja melkoisen eron saa toiminnallisuuteen poljin toimintaisena. No odotellaan muidenkin raportointia, että miten ja millä lisävehkeillä ovat pärjänneet, niin jos vaikka pystyisi välttämään jotain hankintahuteja, tai ehdottomasti tarvittavia vehkeitä.
 
Tuollainen Solis on kyllä pätevän oloinen peli esimerkiksi johonkin viherrakennushommiin ja kevyeen kiinteistönhoitoon, pari kertaa olen 26:sta Solista koeajanut Konetalo Vainikan pihamaalla, kun olen ollut hakemassa Avanttiin varaosia ja myyjä on maanitellut ostamaan Soliksen Avantin kaveriksi.

Itselläni on tosiaan halvalla hankittu 320S Avant sekä siihen 170 kaivuri, jolla on tähän asti saanut hoidettua mökillä pienet kaivuuhommat sekä hiekan ja sepelin siirtelyt, talvisin olen sitten auraillut ja siirrellyt lumia harrastehallin pihalla, kun urakoitsija ei ole saanut kaikkia paikkoja koluttua alueauran ja ison Zetorin kanssa.

20200331_183902.jpg

Ohessa kuva paketista ( ilman kaivuria tosin ) lähdössä mökkiä kohti harrastehallin pihasta.

Toki välillä on käynyt mielessä, josko ostaisi jonkun 80-90 luvun täysikokoisen traktorin etukuormaajalla, kun sille olisi mökillä satunnaisesti käyttöä ja sillä voisi jopa tienata jokusen euron, kun hoitaisi talvella harrastehallin pihan auraukset.
Isompaan traktoriin saisi sitten kohtuullisella hinnalla kaivuulaitteen perään, jolla kivetkin saattaisivat irrota paremmin, kuin Avantin kaivuulaitteella, toki joku 5-8 tonninen kumitelainen kaivinkone olisi kaikkein paras kaivuuhommiin.

Tuossa lähistöllä olisi yksi jonkin aikaa seissyt Belarus 525 ( ? ) kotimaisella etukuormaajalla, jonka omistajaa olen yrittänyt saada kiinni, josko hänellä olisi myyntihaluja, mutta vielä ei ole tärpännyt.

Veneiden kanssa touhuava tuttuni hankki keväällä tuollaisen 860i Avantin, sillä jo tekeekin jotain.
Sen verran mitä kokeilin, niin oikein kätevä ja miellyttävä peli, toki hintaakin on reippaasti ja samalla rahalla saa mahdollisesti paremmankin työkoneen.

20210508_122248.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen pikkutraktori hydraulivoimansiirrolla on varmasti oikein hyvä kompromissi. Avant on kuormaaja, eikä sovellu kovin hyvin asioiden vetämiseen tai käyttövoimaa tarvitsevien koneiden käyttöön, koska ainoa voimanvälitystapa on hydrauliikka huonolla hyötysuhteella. Monellakaan tuskin on niin paljon kuormaustöitä kotona, että Avantin hyvä soveltuvuus juuri siihen olisi ratkaisevaa.

Traktoreista taas saa voimanottoakselilla paljon tehoa ulos hyvällä hyötysuhteella. Toisaalta tavanomaisemmat traktorit eivät sovellu hyvin kuormaukseen, koska niiden voimansiirtoa ei yleensä ole suunniteltu paljon suunnanvaihtoja sisältävään työhön vaan suureen vetotehoon hyvällä hyötysuhteella. Sitä kuitenkin tarvitaan lähinnä maatalouskoneissa, joten pikkutraktorissa hydraulivoimansiirron huono hyötysuhde ei haittaa.
 
Tuollainen Solis on kyllä pätevän oloinen peli esimerkiksi johonkin viherrakennushommiin ja kevyeen kiinteistönhoitoon, pari kertaa olen 26:sta Solista koeajanut Konetalo Vainikan pihamaalla, kun olen ollut hakemassa Avanttiin varaosia ja myyjä on maanitellut ostamaan Soliksen Avantin kaveriksi.

Itselläni on tosiaan halvalla hankittu 320S Avant sekä siihen 170 kaivuri, jolla on tähän asti saanut hoidettua mökillä pienet kaivuuhommat sekä hiekan ja sepelin siirtelyt, talvisin olen sitten auraillut ja siirrellyt lumia harrastehallin pihalla, kun urakoitsija ei ole saanut kaikkia paikkoja koluttua alueauran ja ison Zetorin kanssa.

20200331_183902.jpg

Ohessa kuva paketista ( ilman kaivuria tosin ) lähdössä mökkiä kohti harrastehallin pihasta.

Toki välillä on käynyt mielessä, josko ostaisi jonkun 80-90 luvun täysikokoisen traktorin etukuormaajalla, kun sille olisi mökillä satunnaisesti käyttöä ja sillä voisi jopa tienata jokusen euron, kun hoitaisi talvella harrastehallin pihan auraukset.
Isompaan traktoriin saisi sitten kohtuullisella hinnalla kaivuulaitteen perään, jolla kivetkin saattaisivat irrota paremmin, kuin Avantin kaivuulaitteella, toki joku 5-8 tonninen kumitelainen kaivinkone olisi kaikkein paras kaivuuhommiin.

Tuossa lähistöllä olisi yksi jonkin aikaa seissyt Belarus 525 ( ? ) kotimaisella etukuormaajalla, jonka omistajaa olen yrittänyt saada kiinni, josko hänellä olisi myyntihaluja, mutta vielä ei ole tärpännyt.

Veneiden kanssa touhuava tuttuni hankki keväällä tuollaisen 860i Avantin, sillä jo tekeekin jotain.
Sen verran mitä kokeilin, niin oikein kätevä ja miellyttävä peli, toki hintaakin on reippaasti ja samalla rahalla saa mahdollisesti paremmankin työkoneen.

20210508_122248.jpg
Tuollainen 860 on jo oikea kone. Näissä pienissä Avanteissa on aina se nostokyky vähän nyppinyt. Kun tökkää multakasaan, niin ei se kauha enää nousekaan ja pitää temppuilla. Naapurilla on joku sellainen Agrimatcin tms linkku, jolla saa jo lähellä tonnin nostaa ilmaan. Kerran kärähti Avantin vuorakoneesta sähköpiuhat ja saatiin naapurin koneella keploteltua Avantti peräkärryyn, joka ei ole kippaavaa mallia. Solis on myös vähän sellainen kompromissi tuon nostamisen kanssa, mutta ällistyttävän hyvin pärjää esim Avantin 420 malliin verraten, joka on nykyään ollut pienin, minkä pystyi vuokralle ottamaan. Ja kun kokeilin tuota hydrostaatti mallia, niin asia oli täysin selvä. ”Otan just tällaisen” oli heti sanottua. Ei pysty meikäläisen tarpeeseen mitenkään ottamaan mitään oikeita 5 tonnin 4WD traktoreita. Yanmarin hydrostaattinen laatikko tuossa on ja pystyy vauhtia säätämään todella tarkasti. Synkronoimaton keppi jos vaihtoehtona, niin kyllä ne on ihan eri planeetalta olevia, vaikkei ulospäin pysty oikeestaan edes erottamaan noita. No HST 26 muutaman tonnin enemmän, mutta mitä sitten. Monet muutkin laitteet parempina maksaa enemmän. Tuossa on ketteryys hyvin esillä ja toistaiseksi hyvin toimii. Mä olin ainakin heti myyty.

 
Itselläni on tuon 320S:än noin 700 kg nostokyky riittänyt, koskaan en ole saanut metrin levyiseen maakauhaan kahmittua niin paljoa tavaraa, etteikö kauha olisi jaksanut nousta.
Toki jotain märkää lunta kahmiessa on ruvennut koneen perä nousemaan ja on pitännyt rajoittaa kauhaan otettavan tavaran määrää, ettei vaan hajoa hyvä kone omaan tyhmyyteen.

Kyllähän tuollainen Solis olisi pääosin omaankin puuhailuun täydellinen, mutta sitten herää aina se pohdinta, jos tarvitseekin välillä vähän isompaa konetta, niin josko kuitenkin ostaisi sellaisen.

Kaverilla on 80-luvun 943:nen Bobcat, jolla on painoa se 4 tonnia ja nostokykyä reilu tonni ( todellisuudessa taitaa olla lähempänä kahta ), iloisesti liikkuu sora tai lumi paikasta toiseen, ainut ongelma on se, että kovin pahaan maastoon tai pehmeälle tuota ei kannata viedä tai saa olla vetohommissa.

Toki yleensä mikä tahansa kone on parempi kuin lapio ja kottikärry.
 
Nuo Solisin pikkutraktorit ovat kyllä aika kiinnostavia - tai olisivat jos tuon kokoista konetta juuri nyt kaipaisin. Miltäs se Solisin lokasuojan väli vaikuttaa? Mahtuuko sinne realistisesti tuolla pyöräkoolla ketju ilman vaaraa, että osuisi? Hyvin ohuthan kyllä riittää kevyessä koneessa.


Eiköhän, onhan nuo ihan traktorivarusteltuja voimanottokäyttöön, etukuormaaja saatavilla tehdasvarusteena jne. Kone vaan on niin äärettömän pieni, ettei hyytyminen olisi ihme jos yritetään alle työkierrosalueen säädöllä työskennellä.
Tässä siis ne industrial renkaat, jos pitää lumiketjuja viritellä. Kuviosta voi odottaa, että sivuttaispito on sitten ihan nollassa ilman nastoja, tai ketjuja. Eli jos nuo olisi ottanut, niin sitten kyllä olisi pitänyt myös automaattisesti talvivarustella. Nurmirenkailla on jo vähän sellainen ”kitkarengas” fiilis ja pystyy kohtuudella ajelemaan. Seuraavat talvet sitten näyttää, mitä oikeasti tarvitaan. Tässä vanha 26 käsivaihteilla ja teollisuuskumit tulee vakiona.

 
Tuollainen pikkutraktori hydraulivoimansiirrolla on varmasti oikein hyvä kompromissi. Avant on kuormaaja, eikä sovellu kovin hyvin asioiden vetämiseen tai käyttövoimaa tarvitsevien koneiden käyttöön, koska ainoa voimanvälitystapa on hydrauliikka huonolla hyötysuhteella. Monellakaan tuskin on niin paljon kuormaustöitä kotona, että Avantin hyvä soveltuvuus juuri siihen olisi ratkaisevaa.

Traktoreista taas saa voimanottoakselilla paljon tehoa ulos hyvällä hyötysuhteella. Toisaalta tavanomaisemmat traktorit eivät sovellu hyvin kuormaukseen, koska niiden voimansiirtoa ei yleensä ole suunniteltu paljon suunnanvaihtoja sisältävään työhön vaan suureen vetotehoon hyvällä hyötysuhteella. Sitä kuitenkin tarvitaan lähinnä maatalouskoneissa, joten pikkutraktorissa hydraulivoimansiirron huono hyötysuhde ei haittaa.
Avantissa häiritsee myös se, että runko-ohjatussa koneessa istutaan keulan päällä, eikä perän päällä (kuten oikeissa pyöräkuormaajissa), tuon kanssa saa olla tarkka ahtaissa paikoissa.

Meillä on traktoreissa sähköinen suunnanvaihto, joka on aika hyvä kuormaintöihin. Kuormaintunteja tulee niillekin paljon, kun käsitellään reilu 1500 paalia vuodessa 2-4 kertaa. Nostovoimaa on molemmissa 2500kg metriin asti ja 2100kg yläasentoon asti. Toki traktori kuormainkäyttöön on aina vähän kompromissi, kun olisi myös pyöräkuormaajia (joiden käyttöaste jää alhaiseksi maatilalla). Uudemmassa koneessa on vielä portaaton vaihteisto, niin sillä pystyy tekemään todella tarkkaa työtä kun nopeus ei ole kytköksissä kierroksiin. Periaatteessa toimii samanlailla kuin Soliskenkin hydrauliveto.
 
Joo. Tuon olenkin juuri saanut tukehtumaan vain sitä eteenpäin poljinta käyttämällä. Selkärangassa on vieläkin, että kaasua lisää, vaikka se vetääkin täydellä teholla ihan mateluvauhdissakin. Päinvastoin pitäisi siis toimia ja himmata nopeutta, kun tunkee kauhaa kasaan. Poljin on tosiaan vain nopeuspoljin ja taatusti tukehtuu, kun yrittää just päinvastoin painaa lisää. No näissä menee vielä uudelleen oppimisessa tuon kanssa hetken. Ylämäkeen ajelu täyden kauhan kanssa kyllä vähän opettaa, kun alkaa kierrokset himmata, niin nostamalla ”kaasupoljinta” palaa kierrokset taas vakioon asetukseen. Eli selkäranka vikaa on tuon kanssa vielä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 837
Viestejä
4 548 727
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom