Keskustelua traktoreista.

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Näyttäväste ei tänne uusia postauksia ole tullunna.

Tuleepi lumilinko myös tuossa samassa kyydissä, kattelin hieman siihen kaveriksi nivelakselia. Levykytkintä siihen moni suosittelee, mutta pitäisi tarkka huollosta / säilytyksestä olla.. Pultin kanssa helpompi joten otin pulttikytkimellä olevan. Eiköhän tuollasella pärjäisi?


Nivelakseli Comer T60 86 cm, 2500 Nm pulttikytkimellä



1700819770402.jpeg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Kesällä tuli tommonen työjuhta hankittua. Mukaan tuli perälevy, jyrsin, mönkkärin telikärry ja 1 siipinen kyntöaura. Loppukesästä ostin vasaramurskaimen pellon niittoon. Ihan kiva terapiakapine pieniin hommiin, talvella olis tarkotus tehdä kippaava takakauha. Turvakaari olis kanssa kova, pitää sitäkin miettiä.

Jyrsimeen olisi hyvä löytää murtopultillinen nivelakseli, mutta mistään ei löydy tarpeeksi pientä? 16hv luokan akseli olisi hyvä, jämerämmissä epäilen että kone sammuu ennenkö pultti menee poikki.
 

Liitteet

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Kesällä tuli tommonen työjuhta hankittua. Mukaan tuli perälevy, jyrsin, mönkkärin telikärry ja 1 siipinen kyntöaura. Loppukesästä ostin vasaramurskaimen pellon niittoon. Ihan kiva terapiakapine pieniin hommiin, talvella olis tarkotus tehdä kippaava takakauha. Turvakaari olis kanssa kova, pitää sitäkin miettiä.

Jyrsimeen olisi hyvä löytää murtopultillinen nivelakseli, mutta mistään ei löydy tarpeeksi pientä? 16hv luokan akseli olisi hyvä, jämerämmissä epäilen että kone sammuu ennenkö pultti menee poikki.
On kyl sulose näköne :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
On kyllä suorastaan söpö tuote.
Mun tekis kauheesti mieli jotain dextaa tai muuta vanhaa paskaläjää, mutta auraako tollanen vanha avotraktori yhtään sen paremmin ilman linkoa, kuin moderni mönkkäri? Ei mönkkärissäkään nyt sinänsä mitään vikaa ole, mutta kun traktori olis tietysti kauheen kiva.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Itse ostin aikoinaan halvimman nivelakselin minkä löysin, olikohan IKH:lta. murtopultilla varustettu. Viime keväänä kun kivi linkoon hyppäsi niin eipä männyt pultti poikki. Sammu kone kuin seinään, ja pelkäsin että nyt on ulosoton tumppi saanut siipeensä ja hajottanut jotain perän sisältä, tai vähintään pyörinyt kierteelle koko tumppi. Onneksi ei kumpaakaan käynyt.

Ja traktori vs mönkijä on vaikea kysymys. Se riippuu aurausmäärästä ja sen tyypistä. onko tietä vai pelkkää piha aluetta?. pystyykö traktorilla tai mönkijällä tekemään jotain muutakin hyödyllistä? Onko ehkä kasvaneesta auraus leveydestä hyötyä vaiko haittaa? Säilytys? Polttoaineen laatu, bensa vai diesel? Voiman tarve?

Itse en edes mönkijää miettinyt, kun on tietä(300m) aurattavana suurimmaksi osaksi. Niin sopivalla lingolla saan kerrasta tien puhtaaksi. Mönkijällä ei onnistuisi. Ja halusin kopin jossa istua. Ja mönkijä on kalliimpi investointi muutenkin.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 011
pystyykö traktorilla tai mönkijällä tekemään jotain muutakin hyödyllistä?
Tää ois itelle se tärkein mietintä pikkurattorin ja mönkkärin välillä. pottumaan kääntäminen ei mönkkärillä onnistu mutta pienikin traktori sen tekee kun muut välineet on samassa suhteessa
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
Tää ois itelle se tärkein mietintä pikkurattorin ja mönkkärin välillä. pottumaan kääntäminen ei mönkkärillä onnistu mutta pienikin traktori sen tekee kun muut välineet on samassa suhteessa
Halkoruuvi tai klapikone kesäksi raktorin perään niin puun teosta alkaa nauttimaan. Tosin, kun raktori pyörii muutaman päivää pienellä rasituksella, niin sillä pitää käydä sen jälkeen vetämässä puoli tuntia täydellä kaasulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Itse ostin aikoinaan halvimman nivelakselin minkä löysin, olikohan IKH:lta. murtopultilla varustettu. Viime keväänä kun kivi linkoon hyppäsi niin eipä männyt pultti poikki. Sammu kone kuin seinään, ja pelkäsin että nyt on ulosoton tumppi saanut siipeensä ja hajottanut jotain perän sisältä, tai vähintään pyörinyt kierteelle koko tumppi. Onneksi ei kumpaakaan käynyt.

Ja traktori vs mönkijä on vaikea kysymys. Se riippuu aurausmäärästä ja sen tyypistä. onko tietä vai pelkkää piha aluetta?. pystyykö traktorilla tai mönkijällä tekemään jotain muutakin hyödyllistä? Onko ehkä kasvaneesta auraus leveydestä hyötyä vaiko haittaa? Säilytys? Polttoaineen laatu, bensa vai diesel? Voiman tarve?

Itse en edes mönkijää miettinyt, kun on tietä(300m) aurattavana suurimmaksi osaksi. Niin sopivalla lingolla saan kerrasta tien puhtaaksi. Mönkijällä ei onnistuisi. Ja halusin kopin jossa istua. Ja mönkijä on kalliimpi investointi muutenkin.
Mulla on se noin 700-800m pihatietä. Tavallista hiekkatietä.
Mönkkärillä tuo on mukavaa kun voi vetää vaikka urku auki tuon pätkän kunhan pohjalla on sileä ja kova kerros. Traktorilla taas saisi penkat levennettyä, kun oikein superlumisena talvena mönkkärillä alkaa kapealla metsätiellä penkat kasaantua. Sitten kun ne jäätyy, niin mönkkärillä ei niitä enää levennä millään.

Traktori olisi "kiva", mutta varsinaista käyttöä sille ei oikein muuta ole kuin nuo aurahommat, mutta traktorin kanssa olisi täysin "omavarainen" eikä tarvitsisi mitään urakoitsijaa jumppaamaan pahimpina talvina... Metsää on, mutta sen verran kivikkoista että traktorilla sinne ei oikein ole asiaa. Mönkkärillä mahtuu juuri ja juuri pujottelemaan ajoreittejä pitkin. Olet siinä ihan oikeassa että molemmissa on puolensa. Lämpimässä tallissa tuon voisi säilyttää, mutta käytännössä varmaan makaisi pihalla todellisuudessa. Pihan auraukset nyt hoituu ihan kolalla hyötyliikunnan merkeissä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Jos on 700-800 metriä hiekkatietä niin kyllä traktori on siihen parempi. Lingon kanssa ei tarvitse penkkoja levitellä. Kesälläkin tien hoito traktorin kanssa onnistuu paremmin kuin mönkijällä.

Puuhommiin klapikone ja ehkä vaikka juontokourakin.

Ja jos traktoriin päädyt ja löpöllä ajelet niin aja pelkällä talvilaadulla. Paljon helpompaa.

Onko pihatiellä mäkiä? Jos on niin ketjut päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Aika mietoja nuo mäet on, mutta jonkinlaisia kuitenkin.
Voisihan sitä miettiä jos joku haluaisi vaikka vaihdella mönkkärin Traktoriin. Ei viitsisi molempia pitää kun on kaiken maailman romuja jo muutenkin vähän turhankin kanssa. Mönkkärillä on tietysti vielä se hupi-aspekti kun pääsee leikkimäänkin halutessaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Aika mietoja nuo mäet on, mutta jonkinlaisia kuitenkin.
Voisihan sitä miettiä jos joku haluaisi vaikka vaihdella mönkkärin Traktoriin. Ei viitsisi molempia pitää kun on kaiken maailman romuja jo muutenkin vähän turhankin kanssa. Mönkkärillä on tietysti vielä se hupi-aspekti kun pääsee leikkimäänkin halutessaan.
Saattaa joku halutakkin vaihtaa. Itse ostin oman 3000 fordin 3k€ hinnalla. Mukaan tuli lana, ketjut ja suursäkkinostin. Lingon ostin erikseen torista 300e hinnalla. Suosittelen kopillista traktoria, tai ainakin itse en halua aurata tietä kopittomalla vehkeellä kun tuulee ja on pakkasta. Tulee lumet niskaan aivan varmasti. Ja kesällä pöly ja vesisade.
Dextassa ei sinänsä mitään vikaa omasta mielestäni ole, kun samaa tekniikkaa on omassakin koneessa. Työergonomiassa häviää kyllä mönkijälle.
Mutta eteniskyky taas mönkijään verrattuna saattaa olla parempi. Riippuu paikasta. Meillä pihatie kulkee peltojen halki, josta tuiskulla työntää lumet tielle. Parhaillaan on yöllä tullut yhteen kohtaan 60cm lunta kun pari metriä aikaisemmin on vain 5cm. Traktori pyyhälsi hangen läpi ilman ongelmia, mutta mönkijästä en olisi niin varma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Se on niin paljon lumesta kiinni. Edellisellä Kawalla lumiketjuilla pari vuotta takaperin kun oli ne infernaaliset lumimyräkät ja sitä lunta tuli ihan tolkuttomasti, oli lunta etuvaloihin asti ja komeasti hurautti kotitien puhtaaksi silläkin niin että pölly kävi.

Sitten taas tuollainen pitkään jatkunut plussakeli että tien sora alkaa tulla näkyviin ja siihen päälle kunnon nuoskalumikerros, niin aivan perseestä kyntää sitä hiekkatietä siellä lumikerroksen alla ja muutenkin melkoista jurnuttamista jos oikein paksu kerros vetistä lunta. Silloin olen laittanut muoviputken auran kulutusterän ympärille jolloin se ei koita kaivaa koko tietä esiin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tollanen paksu ja märkä lumi on vaikeeta kyllä raktorillekkin. Mun linko ei niele nuoskaa oikein mitenkään. Ja viime keväänähän oli pitkään plussaa jolloin tiet sulivat auki. Sitten tuli 20cm nuoskaa päälle. Sinnehän se kivi sitten tieltä linkoon meni.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Nuoskakelillä perälevyllä tehdään hommat, muuten sitten lingolla. Ja alkutalvena lanalla myös, että kunnon pohjat tulee siihen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
56
Kannattanee kiinnittää tuo nivelakselin suojaputken ketju lingon runkoon. Nythän siellä on ikävä tarttumavaara kun se pääsee pyörimään.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Kannattanee kiinnittää tuo nivelakselin suojaputken ketju lingon runkoon. Nythän siellä on ikävä tarttumavaara kun se pääsee pyörimään.
Jep, huomasin sen itsekin. Videota kun otti niin en ollut sitä muistanu kiinnittää ollenkha
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Halkoruuvi tai klapikone kesäksi raktorin perään niin puun teosta alkaa nauttimaan. Tosin, kun raktori pyörii muutaman päivää pienellä rasituksella, niin sillä pitää käydä sen jälkeen vetämässä puoli tuntia täydellä kaasulla.
Ei se pieni rasitus ole ongelma vaan pienet kierrokset. Lisää kierroksia, niin pysyy paikat puhtaana ja koneet tykkää.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
Ei se pieni rasitus ole ongelma vaan pienet kierrokset. Lisää kierroksia, niin pysyy paikat puhtaana ja koneet tykkää.
Kone saa kiertää vaikka 1500 jolloin klapikoneen hihna pyörii aivan liian lujaa, mutta niin vain alkaa öljystä kostumaan pakoputki (huonosti palaneesta polttoaineesta) ja käynnistyminen huononee pitkällä aikavälillä, kun männänrenkaat jumivat. Se on yksi ja sama kierrättää paikallaan, siinä ei lämmöt nouse vaan kone pitää saaha työhön. Kuten sanoin, kunnon ajoa tai vaikka talvella lumilinkoa pyörittämään on paras ratkaisu.

Olen tuollaisen huonosti käynnistyvän, savuttavan klapikoneen pyörittäjän saanut täysin virkeäksi kun ajoin 70km yhtä soittoa täydellä kaasulla. Putkesta tulee vaikuttava kipinäsuihku kun lämpöä on tarpeeksi.

Edit. omakin IH antaa talvella ensimmäisellä linkouksella kipinät piipusta, koska kesällä se on hyvin kepeällä käytöllä. Samalla häviää hienoinen sinertävä savutus lopputalveksi. Lingotessa en kierroksia säästele, saa pyöriä maksimit silloin kun jaksaa nostaa sinne ne asti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
Hyvin lähtöö lumet kyllä kun kunnon linko on. Nopeuttaa kummasti hommia ja ei tartte pukkia ympäriinsä :tongue:
(otinpa liiterin kamerasta tuon videon pätkän, kun eipä sitä yksin kovin kummoseste pysty kuvaamaan kun linkoaa)
Itsellä sama linko, se alkoi välttävästi linkoamaan plussakelilläkin kun maalasin sisälmykset liukkaaksi uudelleen. Painavahko, mutta kyllä sitten meneekin paksuun kinokseen kun nostaa 5cm ilmaan ja antaa mennä
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
Kannattaa tarkistaa lingon maksimikierrokset. Omassa ne on 400 rpm, joka tarkoittaa 1400 rpm moottoriin. Se tosin sopii hyvin, koska juuri siinä on maksimivääntö.
Lingossa oli aikanaan vain lappu, jossa luki "kytkettävä 540rpm ulosottoon", ulosotto pyörii 540 kun koneessa on muistaakseni 1900rpm, merkattuna mittariin. Täydet kierrokset ovat 2200, eikä ravista, joten en ole huolissani. Vääntöhän alenee jo kovastikin, joten herkkään tippuvat kierrokset 1500 paikkeille kun vastusta tulee enempi ja sitten mennään mukavasti pienen mustan pölläkän kanssa.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
Lingossa oli aikanaan vain lappu, jossa luki "kytkettävä 540rpm ulosottoon", ulosotto pyörii 540 kun koneessa on muistaakseni 1900rpm, merkattuna mittariin. Täydet kierrokset ovat 2200, eikä ravista, joten en ole huolissani. Vääntöhän alenee jo kovastikin, joten herkkään tippuvat kierrokset 1500 paikkeille kun vastusta tulee enempi ja sitten mennään mukavasti pienen mustan pölläkän kanssa.
Edit. Huipputehon kierrosluku on myös 2200. Maks vääntö 1500 ja siitä ylöspäin alkaa vauhdilla tippumaan
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Kone saa kiertää vaikka 1500 jolloin klapikoneen hihna pyörii aivan liian lujaa, mutta niin vain alkaa öljystä kostumaan pakoputki (huonosti palaneesta polttoaineesta) ja käynnistyminen huononee pitkällä aikavälillä, kun männänrenkaat jumivat. Se on yksi ja sama kierrättää paikallaan, siinä ei lämmöt nouse vaan kone pitää saaha työhön. Kuten sanoin, kunnon ajoa tai vaikka talvella lumilinkoa pyörittämään on paras ratkaisu.

Olen tuollaisen huonosti käynnistyvän, savuttavan klapikoneen pyörittäjän saanut täysin virkeäksi kun ajoin 70km yhtä soittoa täydellä kaasulla. Putkesta tulee vaikuttava kipinäsuihku kun lämpöä on tarpeeksi.

Edit. omakin IH antaa talvella ensimmäisellä linkouksella kipinät piipusta, koska kesällä se on hyvin kepeällä käytöllä. Samalla häviää hienoinen sinertävä savutus lopputalveksi. Lingotessa en kierroksia säästele, saa pyöriä maksimit silloin kun jaksaa nostaa sinne ne asti.
No tietysti jos kone alkaa olla jo väljä sitä nyt voi vaivata vaikka mikä, mutta enemmän kuulostaa siltä että alipainesäädin tarvitsisi hieman huomiota. Jos se on hieman väärillä säädöillä, se käyttää moottoria kokoajan hieman rikkaalla joka nokeaa sitä. Noen saa kyllä kunnollisella rasituksella ulos, mutta oikeilla säädöillä sitä ei pitäisi edes muodostua jos moottori pyörii tuon 1500rpm, eikä pata ole ihan toivottoman sohlo.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
No tietysti jos kone alkaa olla jo väljä sitä nyt voi vaivata vaikka mikä, mutta enemmän kuulostaa siltä että alipainesäädin tarvitsisi hieman huomiota. Jos se on hieman väärillä säädöillä, se käyttää moottoria kokoajan hieman rikkaalla joka nokeaa sitä. Noen saa kyllä kunnollisella rasituksella ulos, mutta oikeilla säädöillä sitä ei pitäisi edes muodostua jos moottori pyörii tuon 1500rpm, eikä pata ole ihan toivottoman sohlo.
Kone on peruskorjattu 3000 tuntia sitten. Syöttöpumppu 1000.

Dieselissä ei ole kaasuläppää, ei alipainetta, ei alipainesäädintä. Se käy aina ilmaylimäärällä, ei rikkaalla eikä laihalla. Kun ilman hapesta on vielä käyttämättä 50%, alkaa usea kone jo savuttamaan mustaa. Syöttöä lisäämällä saadaan edelleen lisätehoa heikkenevällä hyötysuhteella.

Kaikki nämä em. ongelmat ovat dieselmoottorin pitkäaikaisesta liian kevyestä käytöstä johtuvia.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Kyllä joissain vanhoissa dieseleissä on alipainesäädin, esim. Fordson Majorissa. Kaasupolkimella ohjataan läppää imukanavassa ja alipaine säätää polttoaineen syöttöä. Ei tarvita keskipakosäädintä.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
Kyllä joissain vanhoissa dieseleissä on alipainesäädin, esim. Fordson Majorissa. Kaasupolkimella ohjataan läppää imukanavassa ja alipaine säätää polttoaineen syöttöä. Ei tarvita keskipakosäädintä.
Jotkut traktorit käyvät bensiinillä, muuta kumpikaan ei liity viankuvaukseen kevyen käytön ongelmissa
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Tuollainen se systeemi on. Kuva lienee jostain autosta ja kuten näkyy, ei kaasupolkimelta ole suoraa yhteyttä ruiskutuspumppuun.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Kone on peruskorjattu 3000 tuntia sitten. Syöttöpumppu 1000.

Dieselissä ei ole kaasuläppää, ei alipainetta, ei alipainesäädintä. Se käy aina ilmaylimäärällä, ei rikkaalla eikä laihalla. Kun ilman hapesta on vielä käyttämättä 50%, alkaa usea kone jo savuttamaan mustaa. Syöttöä lisäämällä saadaan edelleen lisätehoa heikkenevällä hyötysuhteella.

Kaikki nämä em. ongelmat ovat dieselmoottorin pitkäaikaisesta liian kevyestä käytöstä johtuvia.
Kun en tiedä kyseisen traktorin tekniikkaa tai ikää sen tarkemmin, niin on vaikea sanoa mitä siellä on, mutta alipainesäätöinen dieselmoottori ei missään tapauksessa ole harvinainen, vaikkei se tietysti nykytekniikkaa edustakaan. Tuskin edustaa ko. traktorikaan.

Alipainesäätöisessä diesel moottorissa on kaasuläppä, ja syöttöpumppua ohjataan imusarjan alipaineella. Oikein säädettynä tuokin käy aina ilmaylijäämällä, mutta rakenteesta johtuen on mahdollista että väärin säädettynä käy rikkaalla, joka nokeaa moottoria. Syöttöpumppu voi siis toimia täysin oikein, mutta se säädinjärjestelmä sotkee moottorin toiminnan. Tuossa myös koko imupuolen rakennne pitää olla mitoitettu oikein säätimeen nähden, tai pikemminkin päinvastoin, jotta se toimii oikein.

Itseasiassa kyseisenlainen moottori toimii, vaikka alipainesäätö hajoaisi kokonan ja syöttö jäisi täysille, jolloin moottorin tehontuottoa ohjataan puhtaasti kuristamalla imuilmaa. Tuo kyllä tuottaa savua ihan hemmetisti.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
547
Kun en tiedä kyseisen traktorin tekniikkaa tai ikää sen tarkemmin, niin on vaikea sanoa mitä siellä on, mutta alipainesäätöinen dieselmoottori ei missään tapauksessa ole harvinainen, vaikkei se tietysti nykytekniikkaa edustakaan. Tuskin edustaa ko. traktorikaan.

Alipainesäätöisessä diesel moottorissa on kaasuläppä, ja syöttöpumppua ohjataan imusarjan alipaineella. Oikein säädettynä tuokin käy aina ilmaylijäämällä, mutta rakenteesta johtuen on mahdollista että väärin säädettynä käy rikkaalla, joka nokeaa moottoria. Syöttöpumppu voi siis toimia täysin oikein, mutta se säädinjärjestelmä sotkee moottorin toiminnan. Tuossa myös koko imupuolen rakennne pitää olla mitoitettu oikein säätimeen nähden, tai pikemminkin päinvastoin, jotta se toimii oikein.

Itseasiassa kyseisenlainen moottori toimii, vaikka alipainesäätö hajoaisi kokonan ja syöttö jäisi täysille, jolloin moottorin tehontuottoa ohjataan puhtaasti kuristamalla imuilmaa. Tuo kyllä tuottaa savua ihan hemmetisti.
Nyt kyllä puheenaihe vaihtui kokonaan. Kyse oli dieselin pitkäaikaisen hyvin matalan kuormituksen seurauksista, jotka ovat väistämättömiä.

Tiesin kyllä, että joissakin dieseleissä on kaasuläppä, mutta sellaisen järjestelmän viat eivät vastaa asiaa, josta keskusteltiin. Kuten sanoit, tällöin muodostuu nokea, saman saa aikaan ilman läppää kun viskaa ikkunaverhot putsarikoteloon. Eli oikeassa olet, dieselkin VOI käydä rikkaalla kun se ei saa ilmaa. Parempi onkin puhua ilman puutteesta, koska mitään ottomoottorin tarvetta säätää seosta ei ole.

Kun taas moottori käy kuukausia, joissain tapauksissa jopa vuosia matalalla kuormituksella pääsemättä ikinä kunnolla kuumaksi, kerääntyy moottoriin vedestä, noesta, huonosti palaneesta polttoaineesta koostuva sitkeä töhkä, joka oikein pisaroina lentää sotkien joka paikan kun kaasua ryntäyttää. Sellainen moottori käynnistyy huonosti, ei anna tehoa, kuluttaa öljyä. Vanha huono tapa poistaa termostaatti kesäksi on vielä pahentanut asiaa.

Jälkimmäisen ei tarvitse olla väljä, väärillä säädöillä tai rikki vaan vika on käyttäjässä. Tällainen "viallinen" laite, jonka virkistin antamalla sille kenkää oli nimenomaan kaasuläpällinen majori. Oma IH myös oli taloon tullessaan vain kovaa kuormaa vailla. Kaverini Fiat oikein syöksi liekkiä putkesta kun pääsi järvelle linkoamaan sohjoa.

Eli kevyt ajo, öljyinen putken pää ja em. oireet pitäisi heti sytyttää ajatus pitkästä kuormittamisesta eikä suinkaan huolta sohlosta koneesta. Kotiin tultua samantien öljynvaihto niin on taas peli kunnossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 246
Kun taas moottori käy kuukausia, joissain tapauksissa jopa vuosia matalalla kuormituksella pääsemättä ikinä kunnolla kuumaksi, kerääntyy moottoriin vedestä, noesta, huonosti palaneesta polttoaineesta koostuva sitkeä töhkä, joka oikein pisaroina lentää sotkien joka paikan kun kaasua ryntäyttää. Sellainen moottori käynnistyy huonosti, ei anna tehoa, kuluttaa öljyä. Vanha huono tapa poistaa termostaatti kesäksi on vielä pahentanut asiaa.

Jälkimmäisen ei tarvitse olla väljä, väärillä säädöillä tai rikki vaan vika on käyttäjässä. Tällainen "viallinen" laite, jonka virkistin antamalla sille kenkää oli nimenomaan kaasuläpällinen majori. Oma IH myös oli taloon tullessaan vain kovaa kuormaa vailla. Kaverini Fiat oikein syöksi liekkiä putkesta kun pääsi järvelle linkoamaan sohjoa.
Nimenomaan. Toki asiaa pahentaa jos koneessa on suuttimet vähemmän ihanteellisessa kunnossa tai muuten vikaa, mutta ihan luonnollinen ilmiö ja ominaisuus tuo nokeentuminen ja pikeentyminen on. Melko nopeaan tahtiinkin voi tilanne vaihdella ja pientä kipinää lentää lyhyenkin tussuttamisen jälkeen rynnätessä.

Usein harrastetraktorit ovat liki kokonaan vailla kuumaksi ajoa. Jos tehoreserviä on liian mukavasti ei linkoaminen ole välttämättä mikään rasituskoe. Vanhan klassikkotraktorin alkuperäisessä maatilakäytössä se saatiin usein karstattomaksi. Sillä pitää päästä maanmuokkaustyöhön jossa saadaan jatkuva täysi rasitus sopivalla vaihteella, syöttö pohjassa mutta kierrokset normaalilla tehoalueella pysyen. Tai ei sen aivan jatkuvaa tarvitse olla eikä usein luonnostaan ole. Riittää kun vedätetään aina minuutti tai muutama kerrallaan, käännellään ja jatketaan. Tunti tekee ihmeitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 749
Kääpiötraktorin "etuja", niin vähän tehoa että kaikki ulosmitataan helposti vaikkapa heinän murskaamisessa tai maan jyrsimisessä :rofl:

Liekkö tuo kubota olisi ihan passeli peli klapisirkkelin/halkomakoneen eteen jos joskus tarvii? Tehoa 11hp pto:lta ja etupainojen kera nostanee jonkun lähemmäs 300kg vetovarsien päältä. Lisähydrauliikka tuohon pitäisi tehdä, taakse ainakin yksi 2 toiminen lähtö hyd. työntövarrelle ja samallahan tosta saisi vaikka tuolle halkomakoneelle voiman. Muutamilla palstoilla olikin hyviä vinkkejä miten tuo kannattaisi toteuttaa, vaikutti helpohkolta vaan korvata tuo alkuperäinen kova putki pumpulta nostolaitteelle ja ryöstää letkuilla siitä välistä paine venttiilipöydälle.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Pirun haastavaa löytää -84 natikkaan 745xl räjäytyskuvia polttoaineputkistoista
Täältä löytää kuvat käytännössä kaikkeen, mitä nykyiseen CNH:n kuuluvat merkit on koskaan valmistaneet.
www.mycnhistore.com

Edit. Lisään vielä että jos haussa on kuvat Fordiin tai Fiatiin niin valitaan New Holland. Jos taas kyseessä on International, Case tai David Brown, valitaan Case IH.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
572
Jaa täällä on tämmöinenkin ketju... Omakotitalossa on asuttu nyt reilut 7 vuotta, pihahommat on tähän asti hoituneet perus käsityövälineillä. Kuluva talvi on ollut (taas) melko haastava ja kolatessa meinaa henki loppua. Lisäksi talo on rinteessä, piha viettää alaspäin ja pihatie on melko jyrkkä mäki. Neliöitä tuossa ei Stigan laskurin mukaan ole kuin 225:

1706269576480.png

Yhdellä naapurilla on Bobcat jolla hoitaa pihansa, näppärä vehje mutta noita ei ole juuri tarjolla ainakaan järkevään hintaan. Useammalla on traktoreita, näitä perinteisiä kopillisia takavetoja. Traktoria en niinkään ajatellut, mutta puolisolla sattuu olemaan kotipuolessa Ford 3000 (vm. 72), jonka saisi tänne lounais-rannikolle kuljetuskustannusten hinnalla. Mitään kaluja tuohon ei ole, peräkoppa (mummonkuljetuslaatikko) ja ketjut taitaa löytyä. Fordi on ollut työelämänsä kiinteistön lumitöissä, eli sikäli tuttua hommaa. Nyt ollut 10 vuotta eläkkeellä, jonkin verran on huollettu mutta todella vähän ajettu. Torista katselin jo perälevyjä, 500€ hintaan noita on jo valittavaksi asti.

Sitä en tiedä miten tuollaisella auraaminen sujuu, ottaen huomioon pienen pihan ja jyrkän mäen. Jarrut pitää olla ainakin kunnossa, vaihteiston kanssa painiminen käynee työstä. Hydraulinen levy olisi kiva, mutta taitaa olla liian kallis ja iso tuollaiselle traktorille. Eli vetääkö vaiko työntää, siinäpä pulma. Alhaalla kulkee seututie, jonka yli olen lumia pukannut kolalla. Traktorilla olen jonkun verran kotopuolessa ajellut, mutta mitään hommia ei ole juuri tullut tehtyä. Kesällä saisi lanattua tuota kuoppaista mäkeä ja peräkopalla soraakin siirrettyä. Tontti on vain 30m leveä, mutta alatasolle saisi tehtyä tien viereen traktorille petipaikan ja ehkä pressutallinkin.

Varsinaiseksi lumikoneeksi meinasin Glanssin telalumilinkoa, eli sellaista perässä käveltävää. En tiedä onko tuo vähän overkill vai sopiva kumppani perälevylle, ainakin lumilingolla saa näppärästi ajella talon seinustat ja yläpuoliset alueet puhtaaksi. Tontti/metsä jatkuu 150m tieltä talon suuntaisesti, mutta maasto on niin jyrkkää ja vaikeakulkuista ettei sinne traktorilla ole asiaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Fordin synkronoimaton vaihteisto sopii tosi hyvin edestakaiseen ajeluun. Pakki ja 2/6 on toisiaan vastapäätä ja suunnilleen yhtä nopeat. Tärkeintä on antaa traktorin pysähtyä kokonaan ennen kuin vaihtaa suuntaa, niin vaihde menee päälle ilman karahteluja kun akselit on vaihteistossa pysähtyneet.
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 744
Jaa täällä on tämmöinenkin ketju... Omakotitalossa on asuttu nyt reilut 7 vuotta, pihahommat on tähän asti hoituneet perus käsityövälineillä. Kuluva talvi on ollut (taas) melko haastava ja kolatessa meinaa henki loppua. Lisäksi talo on rinteessä, piha viettää alaspäin ja pihatie on melko jyrkkä mäki. Neliöitä tuossa ei Stigan laskurin mukaan ole kuin 225:


Yhdellä naapurilla on Bobcat jolla hoitaa pihansa, näppärä vehje mutta noita ei ole juuri tarjolla ainakaan järkevään hintaan. Useammalla on traktoreita, näitä perinteisiä kopillisia takavetoja. Traktoria en niinkään ajatellut, mutta puolisolla sattuu olemaan kotipuolessa Ford 3000 (vm. 72), jonka saisi tänne lounais-rannikolle kuljetuskustannusten hinnalla. Mitään kaluja tuohon ei ole, peräkoppa (mummonkuljetuslaatikko) ja ketjut taitaa löytyä. Fordi on ollut työelämänsä kiinteistön lumitöissä, eli sikäli tuttua hommaa. Nyt ollut 10 vuotta eläkkeellä, jonkin verran on huollettu mutta todella vähän ajettu. Torista katselin jo perälevyjä, 500€ hintaan noita on jo valittavaksi asti.

Sitä en tiedä miten tuollaisella auraaminen sujuu, ottaen huomioon pienen pihan ja jyrkän mäen. Jarrut pitää olla ainakin kunnossa, vaihteiston kanssa painiminen käynee työstä. Hydraulinen levy olisi kiva, mutta taitaa olla liian kallis ja iso tuollaiselle traktorille. Eli vetääkö vaiko työntää, siinäpä pulma. Alhaalla kulkee seututie, jonka yli olen lumia pukannut kolalla. Traktorilla olen jonkun verran kotopuolessa ajellut, mutta mitään hommia ei ole juuri tullut tehtyä. Kesällä saisi lanattua tuota kuoppaista mäkeä ja peräkopalla soraakin siirrettyä. Tontti on vain 30m leveä, mutta alatasolle saisi tehtyä tien viereen traktorille petipaikan ja ehkä pressutallinkin.

Varsinaiseksi lumikoneeksi meinasin Glanssin telalumilinkoa, eli sellaista perässä käveltävää. En tiedä onko tuo vähän overkill vai sopiva kumppani perälevylle, ainakin lumilingolla saa näppärästi ajella talon seinustat ja yläpuoliset alueet puhtaaksi. Tontti/metsä jatkuu 150m tieltä talon suuntaisesti, mutta maasto on niin jyrkkää ja vaikeakulkuista ettei sinne traktorilla ole asiaa.
Sanosin että linko siihen perään voisi olla ihan passeli ratkaisu kans, ei tarvis vaan siirrellä lunta
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 140
Tuollainen fordi on aika kömpelö laite noin pienen pihan lumitöihin. Pystyy tietysti, mutta noin yleisellä tasolla pihojen auraaminen on helpompaa etukuormaajalla.. Tosin noin pienen pihan auraaminen on helpointa jollain käsikäyttöisellä lingolla tms.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Oletteko muuten itse kunnostaneet traktoreitanne, siis et moottori yms irti? Tuli tuossa viikonloppuna mieleen natikan entisöimistä, kun noita pa-linjoja enemmän tutki kun ei tarvinut pihaa putsailla. Ikh:lta joskus kysyinkin moottorin läpikäymistä kun kannentiiviste vuotaa ulospäin, niin 5k hinnalla sanoivat homman hoituvan. Mut mitä jos samalla maalaisi ja muutenkin läpikävisi.
Kevääl tietää et öljyjä pitää koneeseen ja voimansiirtoon kuitenkin lisätä ennen klapientekoa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 482
Kannattaa kysellä vähän pienemmistä huoltopisteistä, viis tonttua on aika rasvainen tarjous vanhan diisselin peruskorjauksesta, enkä tarkoita sillä vuotanutta öljyä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Kannattaa kysellä vähän pienemmistä huoltopisteistä, viis tonttua on aika rasvainen tarjous vanhan diisselin peruskorjauksesta, enkä tarkoita sillä vuotanutta öljyä.
Sehän se. Tavallaa tekis miel itse ottaa projekti vastaan mut ei ole mitään hitsaustaitoa et voisi pukit yms väkertää jos traktori pitäisi halkaista. Saati pv:n moottoria isommista töistä.
Käyttöä koneelle on vuodessa ehkä 100-140h niin välillä alkaa miettiä kunnostusta. Traktorin perässä näkyy vähän 80-luvulla tehty kotitekoinen lana
IMG_20240129_154114.jpg
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 744
Sehän se. Tavallaa tekis miel itse ottaa projekti vastaan mut ei ole mitään hitsaustaitoa et voisi pukit yms väkertää jos traktori pitäisi halkaista. Saati pv:n moottoria isommista töistä.
Käyttöä koneelle on vuodessa ehkä 100-140h niin välillä alkaa miettiä kunnostusta. Traktorin perässä näkyy vähän 80-luvulla tehty kotitekoinen lana
Ei kait nuo sen kummempia ja monesti jopa yksinkertaisempia kuin muutkaan moottorit, kaikki on vähän isompaa. Itse voi joutua väkertelemään esimerkiksi sylinteriputkille irroituskaluja jos niitä alkaa irroittelemaan. Kuvat on purkaessa kavereita niin menee kaikki takaisinkin.

Katkominen on sitten kotioloissa oma hommansa eli siihen tarvii jo motivaatiota.

Edit: Ja vanhemmat on monesti tehty kyläseppien korjattavaksi eli ei ne ihan hirveitä himmeleitä ole jos penankin on pitänyt se mäntä saada vaihdettua ilman internettiä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
En tiedä juuri natikoista, mutta traktoreille löytyy yleensä hyvin yksityiskohtaiset korjausoppaat, joissa käydään kaikki työvaiheet hyvinkin pikkutarkasti läpi. Mukana on tietysti myös varsinkin moottoriremontissa tärkeät kiristysmomentit ja eri paikkojen ohjemitat.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
572
Tuollainen fordi on aika kömpelö laite noin pienen pihan lumitöihin. Pystyy tietysti, mutta noin yleisellä tasolla pihojen auraaminen on helpompaa etukuormaajalla.. Tosin noin pienen pihan auraaminen on helpointa jollain käsikäyttöisellä lingolla tms.
Tuo on kyllä käynyt mielessä. Siksi lumihommiin tulisikin työnnettävä telalinko. Traktoria tarvittaisiin lähinnä tuon mäen hoitamiseen. Etukuormaajan Foordiin varmaan pystyisi asentamaan, mutta sitten kyseessä ei olisi mikään edullinen ja nopea projekti. Uuden kaluston hommaamisessa on aina se vaara, että siitä on enempi vaivaa ja kustannuksia kuin hyötyä.

Lähtökohta oli ulkoistaa traktorihommat yrittäjälle tai kyvykkäälle naapurille. Koneita tosiaan on naapurustossa, mutta ei halukkaita kuskeja. Muutamaa yrittäjä/urakoitsijaa olen koittanut saada tontille, mutta eivät ole ehtineet tai viitsineet tulla vaikkka päivittäin tuossa pörräävät. Lisäksi isolla koneella on se vaara, että jätetään traktorin palarenkaan korkuinen lumikerros pihaan ja sen joutuu siinä itse kolailemaan pois. Tuo mäki on aivan mahdoton jos siihen kertyy yhtään lunta -> muuttuu suojakeleillä jääksi ja sen kunnossapitäminen onkin työlästä.

End game olisi lunastaa naapurilta vähän maata ja vetää pihatie poikittain rinteeseen, niin ettei se olisi noin jyrkkä. Mutta naapuri ei "isiensä maata" myy ja pattitilanteessa ollaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 578
Viestejä
4 204 745
Jäsenet
70 919
Uusin jäsen
XJX0

Hinta.fi

Ylös Bottom