Keskustelua traktoreista.

Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Alkanut mennä jo selkärankaan tuo hydrauliveto ja kaasunkäyttö on helppoa. Kylläpä lähti loskajärvi asfalttipihalta iloisesti ennen pakkasia. Ei sitä olisi saanut siivottua millään ilman kauhakonetta. Tällä kertaa oli oikein kunnolla kertynyt tavaraa työnnettäväksi, eikä puhettakaan, että lingolla olisi saanut mitään aikaiseksi. Oikein tyytyväinen on kyllä elo tuon minitraktorin kanssa alkanut olemaan. Ja ehdottomasti tuo vaihteisto on ihan eri planeetalta, kuin keppien kanssa sohiminen. Kone meinaan pyörii ja liikkuu varsin liukkaasti noilla eestaas polkimilla verrattuna käsipeleihin. Moottori jaksaa pyöriä pihahommissakin nopealla vaihteella ja silloin on syytä huolehtia, että pihalla ei ole muita elollisia lähellä. Tahti on melko kiukkuinen hektisimmillään, eikä juoksemalla ehdi karkuun. Loistava peli ollut Solis 26 HST. Hydraulivuodot loppui kuin seinään, kun poistin kumirengastiivisteet etukauhan jakajaliittimestä. Ei siis edes hikoile enää. Kuten ei lumitöissäkään nykyään enää.
Edittinä vielä, että nuo nurmirenkaat on aivan loistavat talvipyöritykseen. Ihan kuin vetelisi kunnon kitkarenkailla. Peilijää tietysti sutii, mutta silloinhan siitä puuttuu jo hiekkakin välistä. Ketjuja en hommaa omaan käyttöön kyllä. Enkä edes nastoja harkitse enää. Tämä nyt tietysti vasta tässä toista talvea ajellessa ja ehkä kokemusta sitten alkaa kertyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Täällä taas lumi lentää lingon kanssa, kunhan ensiksi antaa portterilla apuvirtaa. Laturi tais sanoa ittensä irti tai sitten akku. Keväällä laitettava kun ei jaksa talvella pihalla rassata. Eikä töihin jaksa tuolla ajaa. Ketjujakaan kerinny ennen lumia laittamaan, mutta ihan kivasti nuo alliancet pitää lumella. Ylämäkiä ei pysty lana/linko alhaalla vetämään, mutta vähän nostamalla menee sitten.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Tiedättekö kymenlaakson läheltä case/natikka-osaajia? Itsellä loppuu osaaminen ja myös aika, niin veisi -84 745xl:n osaavalle tutkittavaksi.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Traktori on taas elementissään tänään. Liittymän siivoaminen aura-auton jälkeen on kyllä meillä kohtuu urakka ilman konetta. Naapuri hommasi mönkijän ja veti sen tietysti heti ensiajolla ojaan, kun se työntäminen on tarkka paikka. Etukauhalla sai mukavasti kiikuttaa lumet tien toiselle puolelle, ettei heti tule sitä näkövallia. Hyttiä kyllä hieman jo kaipasi, kun tuli sen verta tavaraa koko ajan naamalle. Pelastushaalarit kuitenkin toimii hyvin ja kuivana pysyy helposti, kun ei tuo hikoilu ole haittana hydrauliikan kanssa enää. Aikaisemmin Hondan 970 telalingon kanssa oli aina läpimärkänä sukkia myöden, eikä paljon Coretex auttanut. Vaikka onkin vain minitraktori, niin kyllä tälläkin kelpaa hommailla kummasti. 400 kg nostoteho kuulostaa ihan pilipalilta, mutta lumi ja mullat liikkuu mainiosti. 4WD, niin jaksaa työntää eteenpäin ihan kelpuullisesti. Pienesti kyllä kovempaa pitoa tänään kaipasi, kun alkoi lumi tamppaantua kiiltopinnalle. Eteen/taakse polkimella on kyllä järjettömän hieno systeemi verrattuna kepillä vaihteluun juuri lumitöissä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Täällä ei ole vieläkään ketjut renkaan päällä, ne on hangen alla vielä. Pitänee yrittää saada päälle ennen kevättä
 

Larske

Maataistelija
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
358
Kai täällä traktorien omistakiakin löytyy?
Jo vain, toki ihan aktiivisessa maa- ja metsätalouskäytössä eikä pelkkänä pihakoneena.

Kalusto on seuraavanlainen:
– Valtra N155 Versu SmartTouch, vm 2021, noin 500 h
– Valmet 855 GLOZ Autocontrol metsäkuormainvarustuksella, vm 1990, 9 300 h. Kuormain on tosin tällä hetkellä metsäkärryssä kiinni.
– Valmet 832, noin 35 000 h (kuormatraktori/ajokone)

Ensimmäiset lumet tuli aurailtua. Perälevynä VM hydraulinen 3 metrinen ja etukuormaimessa lumikauha.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Täältä löytyy Valmet 565 ja 361.
Pihaa nuilla lingonnu ja polttopuita tehny, etukuormaajaa kyllä kaipaisi nii vähä meinanna tollasta uutta solista... Mut sillä hintaa sais jo kymmenen tollasta valmettii
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
548
IH 574 ja painava Runni perässä. Nostaa etupyörät hangen päälle, sitten on vetopitoa ja lumi lentää, nenään tulvii dieselin karvasta katkua kun hanki väistää. Ennen oli miesten koneita, nykyisin muovisia pyöreitä astioita joiden piippukaan ei savuta.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
IH 574 ja painava Runni perässä. Nostaa etupyörät hangen päälle, sitten on vetopitoa ja lumi lentää, nenään tulvii dieselin karvasta katkua kun hanki väistää. Ennen oli miesten koneita, nykyisin muovisia pyöreitä astioita joiden piippukaan ei savuta.
Ei noilla "miesten koneilla" kehtaisi ajaa 2000h+ vuodessa. :dead: Toki pihatöihin ja muutamien kymmenien-parin sadan tunnin ajoihin aivan hyviä.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 619
Löytyy pieni Massikka kokoelma.
-165 multi power
-240
-5435 + MF 945 etukuormain(Quicke, mutta Massikan väreillä)
240 on lähinnä klapikone ja perälaatikko käytössä.
165on isäukolla metsäharrastuksissa.
5435:lla tehdään maanajot, lumityöt, raksatyöt ja vähäiset peltotyöt.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
548
Ei noilla "miesten koneilla" kehtaisi ajaa 2000h+ vuodessa. :dead: Toki pihatöihin ja muutamien kymmenien-parin sadan tunnin ajoihin aivan hyviä.
Eihän ne ole ergonomisia / mukavia / taloudellisia, mutta tuokin kone on vuodesta 1970 ollut jo työssä ja sillä on elätetty koko perhettä. Nyt jo kolmas sukupolvi (minä) saa ohjastaa sitä, tunnearvo on suuri. Vähän kuten kuorma-autoissa, mukavimpia ovat olleet tuoreimmat autot, mutta mieluiten 20000km kuukaudessa ajoon ottaisin silti kolmossarjan Scanian, se on työkone. Mutta pieneen puuhasteluun mikä olisi hienompaa kuin esim Kontio-Sisu. Siinä on oikeaa tunnelmaa.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Eihän ne ole ergonomisia / mukavia / taloudellisia, mutta tuokin kone on vuodesta 1970 ollut jo työssä ja sillä on elätetty koko perhettä. Nyt jo kolmas sukupolvi (minä) saa ohjastaa sitä, tunnearvo on suuri. Vähän kuten kuorma-autoissa, mukavimpia ovat olleet tuoreimmat autot, mutta mieluiten 20000km kuukaudessa ajoon ottaisin silti kolmossarjan Scanian, se on työkone. Mutta pieneen puuhasteluun mikä olisi hienompaa kuin esim Kontio-Sisu. Siinä on oikeaa tunnelmaa.
Meilläkin on vielä tallessa talon ensimmäinen traktori, Massey Ferguson 135, jonka isoisä osti uutena. Koneremontti tehty joskus 10v sitten ja sen jälkeen ei ole ajettu. Ajatuksena olisi tuo maalata ja kasata hytti takaisin päälle. Muutaman vuoden päästä voisi jo neljäs sukupolvi (oma poika) sillä ajaa.

Onhan nuo Cvt koneet ylivoimaisesti mukavimpia työkoneita, mutta on se välillä mukava kepittää 24 vaihteista kutoskonetta sivuikkuna auki. :cigar2:
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
548
Meilläkin on vielä tallessa talon ensimmäinen traktori, Massey Ferguson 135, jonka isoisä osti uutena. Koneremontti tehty joskus 10v sitten ja sen jälkeen ei ole ajettu. Ajatuksena olisi tuo maalata ja kasata hytti takaisin päälle. Muutaman vuoden päästä voisi jo neljäs sukupolvi (oma poika) sillä ajaa.

Onhan nuo Cvt koneet ylivoimaisesti mukavimpia työkoneita, mutta on se välillä mukava kepittää 24 vaihteista kutoskonetta sivuikkuna auki. :cigar2:
IH:hon myös on kone rempattu 20 vuotta sitten, pari vuotta sitten ruiskutuspumppu eikä pelota että menee rikki kun kevyen kesäkäytön jälkeen pääsee taas täydellä syötöllä lunta heittämään, kipinät vain putkesta lentelevät kun kone pääsee kunnolla kuumaksi. Pitää ihan välillä kurkotella että näkee miten mukava savu putkesta tuleekaan :cool:
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tuli kaverin kanssa just puhetta että pitäisi taas hakea kannullinen dieseliä tankkiin. Kaveri kehoitti hakemaan löpöä heiltä päin kun on halvempaa. Tuumasin vain että en ala ajamaan autolla 60km hakemaan vain 20L löpöä. Ostan lähimmältä asemalta tavan dieseliä. Ihmetteli että miksi haen 20L kerralla, eikö olisi järkevämpää hakea tynnyrillinen kerrasta ja menis koko talvi sillä.
Kerroin käyttäväni raktoria lumitöissä ehkä 10-15 kertaa talvessa. Ja ajoa yhdellä kerralla tulee maks 1,2km. Joten koko talvessa kilsoja tulee 12-18km. Lähempänä 10km. Tunneissa mitattuna 5-10h.

Ei tuolla määrällä tynnyriä mene. Yks tankillinen taitaa mulla kestää 2 vuotta
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Viikonloppuun pitäs lähtä löpöostoksille, yleensä hommaan 60l kerralla 3x25l kannuja talvilaatua mitä sit käyttää ympäri vuoden klapei tehdes, rojuja kärrätessä kokkoon tai sit talvel lumitöissä. Nyt meni natikalla 745xl -82 2h kun pihan putsasi 2,5m takalevyllä. Isä aikanaan sen väkertänyt, kuten klapikoneenkin. Katsoi vain kaupasta vähän mallia ja teki halvemmat.

Kesällä kai pitäisi vain ottaa itsestä niskasta kiinne ja avata nelivedon se pesä vai mikä onkaan etuakselin kardaani kuitenkin menee siihen mötikkään. Nelikko kun ei kytkeydy niin hieman tuskaista takatuupparina puskea lumia. Moottorikin pitäis läpikäydä, IKH totesi et 6tonnia niin tekisivät.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Ei noilla "miesten koneilla" kehtaisi ajaa 2000h+ vuodessa. :dead: Toki pihatöihin ja muutamien kymmenien-parin sadan tunnin ajoihin aivan hyviä.
Mietin tuossa kerran kun kuuntelin 502-valmetin räminää kopissa että tämäkäkin malli palkittiin aikanaan ergonomiansa ansiosta. Niin ne ajat muuttuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Mietin tuossa kerran kun kuuntelin 502-valmetin räminää kopissa että tämäkäkin malli palkittiin aikanaan ergonomiansa ansiosta. Niin ne ajat muuttuu.
Linkosin juuri illalla lunta Fordson Dextalla. Kyllä se täytyy ottaa huumorin kannalta kaikkine ylimääräisine liikkeineen. Eihän moista voi tosissaan enemmän tehdä ellei se liittyisi johonkin vankilapakosuunnitelmaan.

Toisaalta tämä tavallaan toimii vertailukohtana siihen, että monet 70- ja 80-luvun koneet tuntuvat ihan mukavilta ja sujuvilta.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Ei tuota ergonomiaksi voi kutsua kun ford 3000:lla lumitöitä tekee. Takanostolaitteen vipu melkein lattian rajassa oikealla, ja ulosoton vipu toisella puolella jalan takana. Ja samalla pitäis vielä taaksepäin katsella. Melko solmussa saa kopissa olla
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Mietin tuossa kerran kun kuuntelin 502-valmetin räminää kopissa että tämäkäkin malli palkittiin aikanaan ergonomiansa ansiosta. Niin ne ajat muuttuu.
Jep. Isäkin välillä kaipailee niitä aikoja, kun 135 Massikalla tehtiin rehut ja tankillinen löpöä riitti viideksi päiväksi. Toki työsaavutus oli luokkaa 10ha tuona aikana. Nyky koneissa kun ei tahdo 250l riittää 16h verran, mutta hehtaareja tuolla polttoainemäärällä saadaan valmiiksi kymmeniä. Suhteellisuudentaju unohtuu joskus. :) Niin ja korjatakaan ei tarvinnut paljoa, no ei toki, kun tunteja tuli ~200/vuosi ja nykyisiin tulee 2000h+.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
135 massikan tilalle tuli vähän isompi menopeli, tuntuu 702 luksukselta kun on ergonomia parempi ja oikke lämmin hyttiki.. :tup:

1694790554977.jpeg


1694790607666.jpeg


1694804000934.jpeg


Tämän luulisi jaksavan tehä lumihommia paremmin ainakin. Massikka ei oikee jaksanu lingota.. Hieman iso linko siihen oli.

IMG-20221214-WA0002.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Tännää pääseepi ajelemmoo vähäsen vallulla, että lämpiääpi öljyt ja nesteet. Tarkotus ois ensiksi päävirtakytkin asennella, ja sitten kun on lämpöinen kone, niin moottoriin öljyt vaihella, ja tyhjentää jäähytinnesteet pois. Pitää vanha lohkolämppäri ottoo irti valmiiksi, kun ei tunnu toimivan enään. Uuen pitäisi tullakin alkuviikosta heti :tup:
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Tännää pääseepi ajelemmoo vähäsen vallulla, että lämpiääpi öljyt ja nesteet. Tarkotus ois ensiksi päävirtakytkin asennella, ja sitten kun on lämpöinen kone, niin moottoriin öljyt vaihella, ja tyhjentää jäähytinnesteet pois. Pitää vanha lohkolämppäri ottoo irti valmiiksi, kun ei tunnu toimivan enään. Uuen pitäisi tullakin alkuviikosta heti :tup:
Tuo on 702 mutta tiedätkö mitä jäähdytinnestettä voisi laittaa 502 valmettiin? Eräässä yksilössä mitä tarkastelin oli jäähyneste lähinnä ruosteista vettä, ei siitä enää väriä saanut selville. Onko tuon ikäinen kone turhan tarkka siitä mitä sinne kippaa?
 

outonaapuri

Pallienkaivelun Yli Apustaja
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 745
Ei ne oo turhan tarkkoja kunhan ei sekoittele. Eli huuhtelet välissä ja sitten jotkut uudet sisään
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Tuo on 702 mutta tiedätkö mitä jäähdytinnestettä voisi laittaa 502 valmettiin? Eräässä yksilössä mitä tarkastelin oli jäähyneste lähinnä ruosteista vettä, ei siitä enää väriä saanut selville. Onko tuon ikäinen kone turhan tarkka siitä mitä sinne kippaa?

Perus viheriähän näissä yleensä on. Tässäkin oli harmaata litkua jo, tie milloi vaihettu viimeks..

Toki omassa honda cr-v:ssä oli viheriää alunperin, kun asensin siihen binarin niin tuli huuheltua 3 kertaa järjestelmä totaalisesti, ennenkuin vaihtoi sitten punaiseksi sen nesteen. Sekoittaa ei toisaan piä..

Tuo kääntyvä teline onkin kätevä. Kestää seisoakin päällä, niin helposte yltää tuonne jäähyttäjälle yms. Ei tartte tikasta aina hakia sitte.

IMG_20230914_094314.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Toki omassa honda cr-v:ssä oli viheriää alunperin, kun asensin siihen binarin niin tuli huuheltua 3 kertaa järjestelmä totaalisesti, ennenkuin vaihtoi sitten punaiseksi sen nesteen. Sekoittaa ei toisaan piä..
Tässä on huomattava että jäähdytinnesteen väri ei ole yleinen standardi merkkiväri vaan valmistajan päätös. Se ei kerro suoraan ja varmasti tyyppiä ja sekoituskelpoisuutta vaan auttaa tunnistamaan yhden tuotteen.

E: Ongelma ei toki erityisesti kosketa vanhoja traktoreita. Taitaa niissä yleisin puute olla ettei nestettä ole vaihdettu.
 
Viimeksi muokattu:

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Tulipahan tehtyä hommia vähäsen vallulla ja siirreltyä ekaa kertaa noita työvälineitä. Huomasin, ettei nuo sivurajoittimet toimi kunnolla, kun eivät lukitu paikalleen vaikka papukaijapiheillä vääns..

Onko kokemuksia niistä, pitääkö öljyä vaa lisätä, mistä, mitä öljyä jne.



Mutta on tuo kippaava takakauha kyllä mukava laitos :tup:

IMG-20231006-WA0004.jpeg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Huomasin, ettei nuo sivurajoittimet toimi kunnolla, kun eivät lukitu
Juuri tuollaisista ei ole mitään kokemusta mutta kaikenlaisia sivurajoittimia on vaihdettu reikärivimallisiin universaalirajoittimiin kun kuluvat väljäksi. Yleensä toimii ja laitteesta näkee silmällä onko se vapautettu, lukittu vai liikevaroilla lukittu.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Eipä ne ollut kuin öljyä vailla. Piti täyttää öljyllä ja johan rupesi toimimha. Pirun kätevät systeemit :tup:

IMG_20231009_120757(1).jpg



Tul siirreltyä takakuuppa ja linko vähän lähemmäs jo sitten.


IMG_20231009_120841(1).jpg


Ja vallu sai uuet ketjut valmiiksi paikallee. Saa talvi luvan tullanna.

IMG_20231009_120545(1).jpg
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
548
Eipä ne ollut kuin öljyä vailla. Piti täyttää öljyllä ja johan rupesi toimimha. Pirun kätevät systeemit :tup:




Tul siirreltyä takakuuppa ja linko vähän lähemmäs jo sitten.




Ja vallu sai uuet ketjut valmiiksi paikallee. Saa talvi luvan tullanna.

Mukavaa nähdä muillakin vanhaa kalustoa. En ole minkään tason asiantuntija, mutta onko tuo lingon ruuvi vaihdettu? Omaan silmään näyttää pieneltä, suvilumella saanee ajaa linko 4cm ilmassa ettei tukkea linkoa?

Itsellä Runnissa ruuvi suurempi ja vain nostamalla pienesti ilmaan saa märät lumet lingottua. Uusi maalipinta paranti toimintaa oleellisesti. Ja loppukasan olen opetellut hävittämään kanssa keventämällä linkoa hieman, jäljelle jäänyt kerros linkoutuu seuraavalla kerralla. (Pihalta keräillyt lumet linkoan erilliselle ajolenkille, eli ei tamppaudu loppukasan hävityskerros autoliikenteen takia)
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Mukavaa nähdä muillakin vanhaa kalustoa. En ole minkään tason asiantuntija, mutta onko tuo lingon ruuvi vaihdettu? Omaan silmään näyttää pieneltä, suvilumella saanee ajaa linko 4cm ilmassa ettei tukkea linkoa?

Itsellä Runnissa ruuvi suurempi ja vain nostamalla pienesti ilmaan saa märät lumet lingottua. Uusi maalipinta paranti toimintaa oleellisesti. Ja loppukasan olen opetellut hävittämään kanssa keventämällä linkoa hieman, jäljelle jäänyt kerros linkoutuu seuraavalla kerralla. (Pihalta keräillyt lumet linkoan erilliselle ajolenkille, eli ei tamppaudu loppukasan hävityskerros autoliikenteen takia)

Njaa a, en kyllä ossoo sanoa. Se tuli 135 massikan mukana, mutta ei ole kovin hääppönen linko.. tarkotus ois se myydännä, ja parempi hankkia tilalle.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Onkos tekkiläisillä suosituksia hyvästä akusta traktoriin? Tuo vallussa oleva ikänsä päässä aiklailla.. Ennen talvea uusi pitäisi laittaa.

Tuo ei olisi pahan hintanen, ja passeli mittojen puolesta? 130ah~ luokan akku etinnässä noilla mitoilla (saa jokusen sentin heittää toki)

 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
649
Onkos tekkiläisillä suosituksia hyvästä akusta traktoriin? Tuo vallussa oleva ikänsä päässä aiklailla.. Ennen talvea uusi pitäisi laittaa.

Tuo ei olisi pahan hintanen, ja passeli mittojen puolesta? 130ah~ luokan akku etinnässä noilla mitoilla (saa jokusen sentin heittää toki)

Vastaavanoloisen akun laitoin -84 natikkaan ~15v sitten, sitä ennen akkuja meni harvasa vuosi kun pakkasessa tyhjentyi. Pitää viikonloppuna vilkaista sen malli ihan huvikseen
 

Larske

Maataistelija
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
358
Onkos tekkiläisillä suosituksia hyvästä akusta traktoriin? Tuo vallussa oleva ikänsä päässä aiklailla.. Ennen talvea uusi pitäisi laittaa.

Tuo ei olisi pahan hintanen, ja passeli mittojen puolesta? 130ah~ luokan akku etinnässä noilla mitoilla (saa jokusen sentin heittää toki)

Kaikenmerkkistä akkua (CRX, Bosch, Exide, Varta, AcDelco, Powerline, Energizer, Sznajder... nyt ainakin) ostanut ja loppuun ajellut, varsinaisesti huonoja ei oo vielä tullut vastaan. En nyt mitenkään oo kalenteriin merkinnyt koska akku antanut periksi ja sitä vertaillut, mutta ikinä mikään ei oo liian nopeasti tuntunut menevän. Ainoastaan yksi Sznajder antoi periksi parissa kuukaudessa, mutta takuuseen sai heti uuden tilalle, ja se pelas siitä lähtien.

Yleensä ostopäätös syntynyt sillä, mistä nopeiten uusi ja mahdollisimman edullinen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Onkos tekkiläisillä suosituksia hyvästä akusta traktoriin? Tuo vallussa oleva ikänsä päässä aiklailla.. Ennen talvea uusi pitäisi laittaa.
Olen katsonut pirun tarkkaan mittoja ja valinnut edullisia - tai koosta riippuen vähän kalliimpaa jos ero ei ole suuri. Yleensä valmistajan tarkoittama ja/tai suurin koko joka sopii. Yleensä toimii ja kestää. Yleensähän käynnistysvaikeudet johtuvat startin, kytkentöjen tai moottorin huonosta kunnosta. Akun heikko varaus - ja sen myötä ennenaikainen ikääntyminen - puolestaan vähäisestä käytöstä yhdistettynä ulkoisen latauksen puutteeseen.

Toisaalta vähän käytetty noin 70 Ah auton akku toimii kolmisylinterissä Fordissa hienosti vaikka on huomattavasti alkuperäistä pienempi. Tämä toki perustuu vain siihen, että ko. avotraktoria ei käytetä pakkassäässä.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Sitähän mieki, kiitoksia :tup:
Tuli tuollane aamulla tilattua. AKKU AF HD CRX 130AH +- 343X175X283 - BC80110 - IKH

Se vallun mukana tullut on 10/08 tehtynä, mitä vanha tarra siitä vielä löytyi. Ei ihmekää jos hieman meinoo olla huonossa hapessa.. Akkulaturilla täyteen ladattunakin 12,35V vuan.

Jos sitä viikonloppuna pääsis asentelee uutta laturia ja akkua :tup:

Kait nuo vallun alkuperäset laturin johdot kestää, kun tulloopi 65A laturi siihen 45A tilalle? :hmm:


Tuossakin samallaiset liittimet takana, pistoke jossa 3 abikoa. 2 isompaa menee akun lataukseen, pienempi sitten latauksen merkkivalolle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Kait nuo vallun alkuperäset laturin johdot kestää, kun tulloopi 65A laturi siihen 45A tilalle? :hmm:
Joo. Tai siis voihan ne mahdollisesti huonokuntoisina olla entistä kovemmalla ääritapauksessa. Yleensähän laturi ei syötä akkuun kovinkaan suurta osaa kyvystään kuin hetkellisesti, mutta kaikki riippuu siitä paljonko on kulutuslaitteita joita ajon aikana käytetään laturin voimalla. Tilannetta helpottaa, että nykyään varsin riittävä valaistus saadaan aikaan ledeillä kohtuuvirralla verrattuna siihen että olisi viime vuosituhannella yritetty halogeeneilla samantapaista.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Joo. Tai siis voihan ne mahdollisesti huonokuntoisina olla entistä kovemmalla ääritapauksessa. Yleensähän laturi ei syötä akkuun kovinkaan suurta osaa kyvystään kuin hetkellisesti, mutta kaikki riippuu siitä paljonko on kulutuslaitteita joita ajon aikana käytetään laturin voimalla. Tilannetta helpottaa, että nykyään varsin riittävä valaistus saadaan aikaan ledeillä kohtuuvirralla verrattuna siihen että olisi viime vuosituhannella yritetty halogeeneilla samantapaista.
Onhan tuossa tuo puhallin / lämmityslaite.. Ajovalot (+ äärivalot), ja työvalot 4x 36w led. Talvella kun käyttää.

Huomenna ois tarkotus tupakinsytytin asennella ohjaamoo, saa siitä magneetti majakalle virrat tarpee vaatiessa sitte.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 254
Onhan tuossa tuo puhallin / lämmityslaite.. Ajovalot (+ äärivalot), ja työvalot 4x 36w led. Talvella kun käyttää.

Huomenna ois tarkotus tupakinsytytin asennella ohjaamoo, saa siitä magneetti majakalle virrat tarpee vaatiessa sitte.
Onhan se. Keltaisia Valmetteja tarkemmin tuntematta ja omiin tapoihin yleisesti viitaten puhallin ei yleensä ole ainakaan talvikäytössä täysillä. Samoin työvalot saattavat ottaa valmistajan nimellisarvoa tai ainakin pakkausmerkintöjä ja mainoksia vähempää virtaa.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Onhan se. Keltaisia Valmetteja tarkemmin tuntematta ja omiin tapoihin yleisesti viitaten puhallin ei yleensä ole ainakaan talvikäytössä täysillä. Samoin työvalot saattavat ottaa valmistajan nimellisarvoa tai ainakin pakkausmerkintöjä ja mainoksia vähempää virtaa.

Ookkeit. Tässä kun on vielä vaan puhallus päälle / pois, ja sitten lämmitystä siitä pylpyrästä säätäen tuleeko kylmää / kuumaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Ei isompi laturi anna enempää virtaa, jos mikään ei ole sitä ottamassa vastaan. Sinulla on työvalotkin ledejä alkuperäisten hehkujen sijaan, joten virrankulutus on suunnittelijan alunperin ajattelemaa pienempi. Alkuperäinen laturi on luultavasti mitoitettu niin, ettei se joudu kuin korkeintaan hetkellisesti toimimaan maksimitehollaan, joten tuskin uudellakaan laturilla virrat juuri yli 45 A nousee. Vähän pitemmän startin jälkeen akku voi imeä muutaman kymmenen ampeeria, mutta se laskee pian muutaman ampeerin tasolle.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Ei isompi laturi anna enempää virtaa, jos mikään ei ole sitä ottamassa vastaan. Sinulla on työvalotkin ledejä alkuperäisten hehkujen sijaan, joten virrankulutus on suunnittelijan alunperin ajattelemaa pienempi. Alkuperäinen laturi on luultavasti mitoitettu niin, ettei se joudu kuin korkeintaan hetkellisesti toimimaan maksimitehollaan, joten tuskin uudellakaan laturilla virrat juuri yli 45 A nousee. Vähän pitemmän startin jälkeen akku voi imeä muutaman kymmenen ampeeria, mutta se laskee pian muutaman ampeerin tasolle.

Tässähän ei mitään työvaloja ollut, paitsi 1 halogeeni taakse. Nuo olen lisännyt nyt jälkikätteen että näkkee kunnolla etteen / taakse.

Jos sitä viikonloppuna pääsis asentelemmaa sitä laturia sitte jo :tup:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 106
Jos asia mietityttää, niin laita kaikki sähkölaitteet päälle, jonkin verran kierroksia moottoriin ja mittaa jännite laturin ja akun väliltä. Siitä näet jännitehäviön laturin kaapelissa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 692
Tässähän ei mitään työvaloja ollut, paitsi 1 halogeeni taakse. Nuo olen lisännyt nyt jälkikätteen että näkkee kunnolla etteen / taakse.

Jos sitä viikonloppuna pääsis asentelemmaa sitä laturia sitte jo :tup:
Ihan mielenkiinnosta, oliko vanha laturi alkuperäinen tai jo kerran-pari vaihdettu Lucas? Latasiko huonosti/ei ollenkaan vai liikaa? Tasasuuntaajahan noista useimmin hajoaa, mutta on tullut vastaan hajonnut jännitteensäätäjäkin.
 

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
On tämä joskus varmana vaihettu. Siitä meni kiinnikkeet rikki, muuten se kyllä olisi toimiva. Mutta ei tuollasta halpa silumiinia oikee voi hitsatakaa..
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Sain tälle talvea taas ketjut päälle. 2 talvea mennyt ilman. Myöskin linko saatu pyörimään, kun kevään viimeinen linkous loppui kiven jumittumiseen lingon sisään.

Enään lisää valoja taakse ja ledipaneelin uudelleen asennus. Sit oltais valmiina lumen tuloon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 611
Viestejä
4 206 355
Jäsenet
70 924
Uusin jäsen
hessunpessu

Hinta.fi

Ylös Bottom