Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Joku voisi taas käydä tuolla:

Sama vänkääminen siellä jatkuu, kuin myös whataboutismi - ja onko se nyt hyvästä, että tasaisin väliajoin tullaan ketjuun toistamaan samoja asioita, eikä olla opittu yhtään mitään muiden vastauksista? Sitten joutuu toistamaan samat asiat uudestaan ja uudestaan..

Se käy vaan harmittamaan, kun tod.näk. taas odotetaan kuukausi ja sitten tullaan sanomaan ne ihan ne samat asiat (joista yksi henkilö ollut banneissa) ja tätä vaan jatkuu. Sama keskustelu on käyty niiiiin monta kertaa edellisillä sivuilla, että menee koko hommasta maku. Sitten "uutena asiana" tullaan taas väittämään samoja asioita aina tietyin välein ja toivotaan, että tällä kertaa joku ei jaksa kumota virheellisiä väitteitä. Tai no, viimeaikoina väitteitä on hiottu niin, että ne ovat puolitotuuksia , mutta samaa potaskaa ne vielä ovat, ja jättävät asioita kertomatta. Sitten muita syytetään mutusta, itse ei laiteta tietenkään mitään lähteitä (tosin lähteinä on selvästi pelkästään Jimm'sin tiedotteet) ja kaikki lehtijutut tai median uutisointi unohtuu, kun sivu vaihtuu..
 
Täällä aina valitetaan moderoinnista, mutta annan nyt myös kiitosta @Juha Kokkonen, viestini ei ollut säännösten mukainen mutta selvitys miksi näin ei ollut ja asia saatiin selvitettyä ja päätökseen oli erinomaista palvelua ja toivon että jatkossakin käyttäjää kuunnellaan!

Kiitos :tup:
 
Täällä aina valitetaan moderoinnista, mutta annan nyt myös kiitosta @Juha Kokkonen, viestini ei ollut säännösten mukainen mutta selvitys miksi näin ei ollut ja asia saatiin selvitettyä ja päätökseen oli erinomaista palvelua ja toivon että jatkossakin käyttäjää kuunnellaan!

Kiitos :tup:
Asiallisella ja rakentavalla kommunikoinnilla pääsee yleensä varsin pitkälle. Tässäkin keississä oli yksi detalji, jota en ollut moderointia tehdessäni tajunnut huomioida, joten lopputulos jäi vähän puolitiehen. Käsi sen osalta pystyyn virheen merkiksi.
 
Muutaman kerran on käynyt niin, että Ylläpito on puuttunut yritysten edustajien postailuun eri ketjuissa. Säännöt ei kuitenkaan suoraan tätä kiellä, ainoastaan mainostamisen? Pitäisikö sääntöjä tarkentaa näiltä osin, monesti yritysten edustajat voivat tuoda oikeasti hyödyllistä teknistä sisältöä keskusteluihin, onhan tämä tekniikkafoorumi. Tarjouksien ym. asioiden mainostaminen on toki selkeästi kielletty, mutta foorumin käyttäjien auttaminen ja vastapuolen näkökulman tuominen julkisesti tekniseen keskusteluun ei minun mielestä ole mitenkään huono asia, vai?

Tämä on käynyt muutaman kerran aiemminkin eri firmojen kanssa. Minun mielestä tämän säännön soveltaminen tarvitsisi hieman tarkempaa pohdintaa, kun nämä operaattoreiden edustajien viestit ovat monesti tuoneet oikeasti arvokasta sisältöä keskusteluun ja vieläpä teknistä sisältöä, mitä ei asiakaspalvelusta saa irti. Onhan tämä kuitenkin tekniikkafoorumi. Mainostuskielto on sinänsä järkevää ja ymmärrettävää ilman erillistä maksua, mutta tässäkään tapauksessa en näkisi näitä Valoon edustajan viestejä minkäänlaisena mainostuksena. Toki rajanveto voi olla hankalaa, mutta minun mielestäni tekniset asiat ja ongelmanratkaisu kuuluu tälle foorumille ja käyttäjänä on mielenkiintoista näiden etenemistä seurata, mahdollisesti jopa jotain oppien. Eri asia olisi, jos tulisit tänne mainostamaan liittymätarjousta jollakin alueella ja hoputtamaan porukkaa tilaamaan.
Ylläpito oli saanut viestiä muutamilta käyttäjiltä viestittelystäni täällä.
Ylläpito kertoi, että TechBBS on tarkoitettu vain yksityishenkilöiden väliseen keskusteluun. Yrityksille on ylläpidon mukaan maksullinen yhteistyöosio sivustolla.
En tätä tiennyt. Ajatus oli vilpittömästi auttaa asiakkaita myöskin tämän kanavan kautta.
Ilmeisesti viestittelyni ajatellaan tai voidaan ajatella markkinoinniksi.
 
Tämä on käynyt muutaman kerran aiemminkin eri firmojen kanssa. Minun mielestä tämän säännön soveltaminen tarvitsisi hieman tarkempaa pohdintaa, kun nämä operaattoreiden edustajien viestit ovat monesti tuoneet oikeasti arvokasta sisältöä keskusteluun ja vieläpä teknistä sisältöä, mitä ei asiakaspalvelusta saa irti. Onhan tämä kuitenkin tekniikkafoorumi. Mainostuskielto on sinänsä järkevää ja ymmärrettävää ilman erillistä maksua, mutta tässäkään tapauksessa en näkisi näitä Valoon edustajan viestejä minkäänlaisena mainostuksena. Toki rajanveto voi olla hankalaa, mutta minun mielestäni tekniset asiat ja ongelmanratkaisu kuuluu tälle foorumille ja käyttäjänä on mielenkiintoista näiden etenemistä seurata, mahdollisesti jopa jotain oppien. Eri asia olisi, jos tulisit tänne mainostamaan liittymätarjousta jollakin alueella ja hoputtamaan porukkaa tilaamaan.
Samaa mieltä, häneltä aloitus oli sinänsä onnistunut. pysy siellä lisäarvoa puolella vs mainostus.
Ainoa mikä jäi puuttuun oli se että profiilista ei näkynyt että edustaa firmaa. Mutta plussaa siitä että on peittelemättä kertonut sidonnaisuutensa.

Mutta silti ehkä vähän käännyn ylläpidon kannalle, sivusto tarjoaa yrityksille asiakaspalvelua varten kanavan, ja jos ja kun tässä tapauksessa yrityksella on sille tarvetta niin kannusta tuota operaattori myös niin tekemään, ymmärtääkseni ketterä organisaatio niin päätöskin onnistuisi ihan suomi konttorille. Ja ymmärtääkseni ko operaattori painaa markkinointiin rahaa ihan kohtuudella, niin siitäkään ei ole kyse.

Samalla toteutuisi se markkinoinnin vaatimus että sen on tunnistettavaa.


Edit:
Jos on kyse siitä että operaattorilla ei ole henkilö resursseja tehdä tästä pysyvää, niin keskustella ylläpidon kanssa miten asia olisi paras järjestää. Esim voisi lukita ja avata alueen sen mukaan mten paukkuja siellä palvella.
 
Samaa mieltä, häneltä aloitus oli sinänsä onnistunut. pysy siellä lisäarvoa puolella vs mainostus.
Ainoa mikä jäi puuttuun oli se että profiilista ei näkynyt että edustaa firmaa. Mutta plussaa siitä että on peittelemättä kertonut sidonnaisuutensa.

Mutta silti ehkä vähän käännyn ylläpidon kannalle, sivusto tarjoaa yrityksille asiakaspalvelua varten kanavan, ja jos ja kun tässä tapauksessa yrityksella on sille tarvetta niin kannusta tuota operaattori myös niin tekemään, ymmärtääkseni ketterä organisaatio niin päätöskin onnistuisi ihan suomi konttorille. Ja ymmärtääkseni ko operaattori painaa markkinointiin rahaa ihan kohtuudella, niin siitäkään ei ole kyse.

Samalla toteutuisi se markkinoinnin vaatimus että sen on tunnistettavaa.
Tässäkin on kyseessä ollut yksittäinen tekninen henkilö firmasta, veikkaan että jos firma lähtisi virallisesti panostamaan asiaan, niin tänne foorumille laitettaisiin joku ei-niin-tekninen henkilö päivystämään ja vastaukset olisi sen mukaisia. Asiakaspalvelun voisi toki osin rajata ulos, mutta en osaa sanoa mihin kohtaan se raja pitäisi vetää. Käyttäjien kohtaamat ongelmat ja niiden vianselvitys ovat kuitenkin ainakin henkilökohtaisesti niitä mielenkiintoisimpia aiheita. Myös yleishyödylliset kysymykset, kuten esim. tuolla ollut "mikä reititin liittymien mukana tulee, kun ei muualta tietoa saa" olisi minusta aivan sopivaa foorumille.
 
Riippuu mitä tarkoitetaan "yritysten edustajalla" koska kaikkihan (paitsi työttömät) edustavat yritystä. Eli sitä firmaa missä ovat töissä.
Pahimmillaan tuo voisi olla jopa että on yksi tunnus missä kymmeniä tai satoja käyttäjiä (sanotaan nyt vaikka Elisalta tms) jotka vastailisivat "yritykselle edullisesti" käytännössä kertoen oman yrityksen hyvistä puolista tai "meillä täällä asiat toimivat näin hyvin, en osaa sitten kertoa kilpailijoiden puolesta" tms.

Lisäksi tuossa tulee helposti se ongelma että jos tunnetusti jokin tunnus edustaa / on jonkun firman asialla ns. kaikki mitä hän kirjoittaa helposti sitten joutuu suurennuslasin alle. Eli "onko tämä nyt firman 100% virallinen kanta".

Eli on siis varmaan oikeasti parempi että kirjoittaa ns. yksityishenkilönä mutta tarvittaessa voi vaikka allekirjoitukseen lisätä kuten jotkut ovat tehneet että omistaa hieman Nokian osakkeita ja on tehnyt siellä töitä (vaikkei se esim. vaikuta yhtään toisen mielipiteeseen vaikkapa kilpapyöräilystä).
 
Riippuu mitä tarkoitetaan "yritysten edustajalla" koska kaikkihan (paitsi työttömät) edustavat yritystä. Eli sitä firmaa missä ovat töissä.
Pahimmillaan tuo voisi olla jopa että on yksi tunnus missä kymmeniä tai satoja käyttäjiä (sanotaan nyt vaikka Elisalta tms) jotka vastailisivat "yritykselle edullisesti" käytännössä kertoen oman yrityksen hyvistä puolista tai "meillä täällä asiat toimivat näin hyvin, en osaa sitten kertoa kilpailijoiden puolesta" tms.

Lisäksi tuossa tulee helposti se ongelma että jos tunnetusti jokin tunnus edustaa / on jonkun firman asialla ns. kaikki mitä hän kirjoittaa helposti sitten joutuu suurennuslasin alle. Eli "onko tämä nyt firman 100% virallinen kanta".

Eli on siis varmaan oikeasti parempi että kirjoittaa ns. yksityishenkilönä mutta tarvittaessa voi vaikka allekirjoitukseen lisätä kuten jotkut ovat tehneet että omistaa hieman Nokian osakkeita ja on tehnyt siellä töitä (vaikkei se esim. vaikuta yhtään toisen mielipiteeseen vaikkapa kilpapyöräilystä).
Niin, säännöissä voisi toki olla kerrottuna, että tunnusten on oltava henkilökohtaisia ja yhteiskäytössä olevat yritystunnukset sitten eri maksusta ja eri ehdoilla. Nähtiinhän täällä vuosia sitten mm. @TeliaPartio. Tuo voisi olla riittävän hyvä, että allekirjoituksessa toisi esille työskentelevänsä firmassa x ja mielipiteet henkilökohtaisia, mutta säännöt ei kuitenkaan rajaisi viestien sisältöä suuresti pois firman asioista. Tästä kuitenkin pitäisi olla säännöissä selkeä linjaus.
 
Riippuu mitä tarkoitetaan "yritysten edustajalla" koska kaikkihan (paitsi työttömät) edustavat yritystä. Eli sitä firmaa missä ovat töissä.
Pahimmillaan tuo voisi olla jopa että on yksi tunnus missä kymmeniä tai satoja käyttäjiä (sanotaan nyt vaikka Elisalta tms) jotka vastailisivat "yritykselle edullisesti" käytännössä kertoen oman yrityksen hyvistä puolista tai "meillä täällä asiat toimivat näin hyvin, en osaa sitten kertoa kilpailijoiden puolesta" tms.

Lisäksi tuossa tulee helposti se ongelma että jos tunnetusti jokin tunnus edustaa / on jonkun firman asialla ns. kaikki mitä hän kirjoittaa helposti sitten joutuu suurennuslasin alle. Eli "onko tämä nyt firman 100% virallinen kanta".

Eli on siis varmaan oikeasti parempi että kirjoittaa ns. yksityishenkilönä mutta tarvittaessa voi vaikka allekirjoitukseen lisätä kuten jotkut ovat tehneet että omistaa hieman Nokian osakkeita ja on tehnyt siellä töitä (vaikkei se esim. vaikuta yhtään toisen mielipiteeseen vaikkapa kilpapyöräilystä).
Jos on töissä jossain yrityksessä ja täällä kirjoittelee niitä näitä, niin ei tarvi työsidonnaisuuksia tuoda esille.
Jos mennään lähempänä sissimarkkinointia, niin sitten pitää.

Toki monelle syntyy tilanne missä ei halua nimimerkin sidonnaisuuksiaan paljastaa, ja kovasti polttelisi kertoa uudesta tuotteesta, tarjouksesta, tai kehua vilpittömästä oman firman jotain tuotetta kun joku kysyy. Siinä sitten valitsee onko suu kiinni, vai kertooko sidonnaisuuden, jos raja ylittyy, niin hankkiiko mainostilaa.

Ei kaikkeen sidokseen liittyvään kirjoittamiseen tarvi ostaa omaa osiota, onhan täällä ollut keskustelua missä joku nimerkki kertonnut että on ollut tekemässä sitä tai tätä, tai ollut siellä töissä ja kertonut asioita, usein hyvin arvokasta, eikä mene mihinkään markkinointi laariin. Joku kertoillut työstään avoimesti jne.



Jos firmalla on oma osio, niin en tiedä mitä ehtoja sivuston ylläpito asettaa, teknisesti ei varmaan mitään estettä siellä kirjoittaa useampia tunnuksia. Tärkeää että selkästi näkyy että firman edustajia. Jos siellä firman väkeä jollain henkohti tunnuksilla anonyymistä heittelee löylyä, niin se ehdottomasti vääärin.
Josta tuli mieleen että en tiedä mitä omanosion yllpitäjän tunnuksilla näkee, siis ajatellen niitä kirjoittajia jotka eivät halua sinne vuotavan mitään tunnistetietoja.
 
Ryssittely yms kaalisoppailu näkyy olevan kovin suosittua Venäjä hyökkäsi Ukrainaan -ketjussa, jos siellä yhtään erehtyy edes linkkaamaan uutisia missä kritisoidaan Ukrainan menestystä sotarintamalla.
Voisiko foorumin moderaattorit hitusen petrata jotta keskustelu pysyisi asiallisena?
 
Katsoin pikaisesti ketjun viimeisen sivun eilisestä aamusta tähän hetkeen. En nähnyt että siellä olisi toisia kommentoijia ryssitelty?
 
Katsoin pikaisesti ketjun viimeisen sivun eilisestä aamusta tähän hetkeen. En nähnyt että siellä olisi toisia kommentoijia ryssitelty?
Anteeksi epätarkkuuttani. Tarkoitan lähinnä hyökkäävää asennetta heti kun ei ole narratiivi kuosissa. Tyyliin "mistä ryssäfoorumilta tämä?". Ja tarkoitan keskustelukulttuuria jo paljon pidemmältä ajalta.
 
Anteeksi epätarkkuuttani. Tarkoitan lähinnä hyökkäävää asennetta heti kun ei ole narratiivi kuosissa. Tyyliin "mistä ryssäfoorumilta tämä?". Ja tarkoitan keskustelukulttuuria jo paljon pidemmältä ajalta.
Vaikea arvioida mitä tarkoitat, ketju kuitenkin vetää puoleensa ns pietarin drolleja, hyödyllisiä idiootteja ja muuten vain noiden tahojen vaikutuksen alaisia, Osa voi lukijasta näyttää ihan normaaleilta, mutta nuotti paistaa läpi, Puhtaat ammattilaiset voivat aloittaa hyvinkin puhtaasta, ja pikkuhiljaa taitavasti viedä juttua sinne itseensä.
Onhan suomessa jäljellä enemmän tai vähemmän venäläismielisiä, vahva venäjä, heikko Ukraina ei ehkä mene ihan edellisiin, mutta vaikea erottaa ja onko edes tarve.

Löytyy ketjusta esimerkki missä joukovoima ensin epäillyt tarkoitusperi/vaikutteita., mutta nimimerkki osoittautunut, ihan anti putinistiksi, aloitus vain sattunut olleet valinnaltaan ja rytmiltään itäsävyinen.

Ilmeisesti olet lukiessasi törmännyt joihinkin vanhoihin postauksiin jotka aiheuttanut muissa lukijoista "ryssä" epäilyä, niin sen liipasun takana voi olla useampi viesti, ajoitus, jne. pahimissa tapauksissa on voitu siivota hännät pois.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Mitä tapahtui raportilleni, jonka tein muistaakseni sunnuntaina? Ei ole tullut vieläkään mitään viestiä, että se olisi käsitelty.
 
Raporttien käsittelystä ei tule automaattisesti viestiä että se olisi käsitelty, ainoastaan jos siihen liittyy jotain erityistä huomioitavaa.

Aaa.. OK. Oli muistikuva, että niistä tulis aina viesti.

[edit] Ja anteeksi ku meni väärään ketjuun aluksi.
 
Moi en päässyt jutteleen tänne ois ollut taas reissuista hyviä juttuja kun oltiin poikain kanssa liikenteessä oltiin Evanssin kisainsinöörin naisen kaa samalla pätkällä ym :) Sain turhan viikon bannin jostain vitun kauramaidosta.
Välillä on meno tyyliä pohjoiskorea
Ainakin kauramaito hintavihjeisiin alla olevan kaltaista, postausten välillä sen verran aikaa että tuskin varoitukset tuli samana päivänä
Kahvi juodaan mustana ja kauramaidon käyttäjät on velliperseitä. Punainen maito kunniaan sitä paitsi normaalia maitoa saa aina halvemmalla kun tätä nykyajan hömpötys kuraa.
 
Ainakin kauramaito hintavihjeisiin alla olevan kaltaista, postausten välillä sen verran aikaa että tuskin varoitukset tuli samana päivänä

Mä vastasin tuohon naamapalmuun tarjouksessa, tämä ilmeisesti oli privaan iltasella (e. eilen, ilmeisesti ansaittujen bannien jälkeen) tulleen turpaanvetouhkauksen arvoinen teko.

 
Ei liity varsinaisesti moderointiin, mutta ihmettelen, miksi muutaman ketjun aloitusviesti on korvattu esim. Sampsan viestillä, jonka sisältö on tismalleen sama kuin alkuperäisen postaajan. Eikö olisi ollut helpompi säilyttää aloitusviesti mutta korvata aloituspostaajan tunnus esim. tunnuksella "Käyttäjäjätunnus poistettu" ?
 
Ei liity varsinaisesti moderointiin, mutta ihmettelen, miksi muutaman ketjun aloitusviesti on korvattu esim. Sampsan viestillä, jonka sisältö on tismalleen sama kuin alkuperäisen postaajan. Eikö olisi ollut helpompi säilyttää aloitusviesti mutta korvata aloituspostaajan tunnus esim. tunnuksella "Käyttäjäjätunnus poistettu" ?
Tavallaanhan se on juuri noin tehty, mutta sillä erolla, että se tunnus on Sampsan oma. :D

Perinteisesti foorumisoftissa menee niin, että jos tunnus poistetaan kannasta, niin samalla lähtee kaikki viestitkin. Varmaan olisi mahdollista tehdä foorumille erillinen tunnus vaikka nimellä "Tunnus poistettu" ja siirtää noissa tapauksissa poistettujen kirjoittajien yksittäiset aloituspostaukset sille, mutta aika vaikea on nähdä tuolle tarvetta, kun toteutuksen voi tehdä näinkin.
 
Tavallaanhan se on juuri noin tehty, mutta sillä erolla, että se tunnus on Sampsan oma. :D

Perinteisesti foorumisoftissa menee niin, että jos tunnus poistetaan kannasta, niin samalla lähtee kaikki viestitkin. Varmaan olisi mahdollista tehdä foorumille erillinen tunnus vaikka nimellä "Tunnus poistettu" ja siirtää noissa tapauksissa poistettujen kirjoittajien yksittäiset aloituspostaukset sille, mutta aika vaikea on nähdä tuolle tarvetta, kun toteutuksen voi tehdä näinkin.

Jos asiaa ei tiedostaisi, voisi olettaa esim. Sampsan aloittaneen monta keskusteluketjua täällä, joiden kirjoitustyyli vaihtelee laidasta laitaan.
 
Jos asiaa ei tiedostaisi, voisi olettaa esim. Sampsan aloittaneen monta keskusteluketjua täällä, joiden kirjoitustyyli vaihtelee laidasta laitaan.
Joo, mutta toisaalta onko sillä mitään merkitystä? Sitä paitsi yleensähän niissä aloituksissa lukee, että "Ketjun aloittajan tunnus poistettu, alkuperäinen keskustelunavaus:", kuten esim. tässä.
 
Ei liity varsinaisesti moderointiin, mutta ihmettelen, miksi muutaman ketjun aloitusviesti on korvattu esim. Sampsan viestillä, jonka sisältö on tismalleen sama kuin alkuperäisen postaajan. Eikö olisi ollut helpompi säilyttää aloitusviesti mutta korvata aloituspostaajan tunnus esim. tunnuksella "Käyttäjäjätunnus poistettu" ?

GDPR:n ja poistettavaksi pyydettyjen tunnusten myötä tuo on kiertotie siihen, ettei koko ketju katoa kun tunnus ja viestit (näissä tapauksissa ketjun aloitusviesti) poistetaan.
 
Tottakai me jokainen työskennellään jossain ja he saavat yksityishenkilönä käydä peukuttamassa ihan miten siltä tuntuu. Tiedätkö, että minäkin työskenetelen eräässä yhtiössä ja saisin ihan mielin määrin käydä peukuttelemassa? Kunhan vaan en erehdy auttamaan ihmisiä kysymyksissä tai kerro missä työskentelen.
Ei, juu.
Et saa mainostaa, markkinoida, jos sitä teet sen pitää olla tunnistettavaa, ja monella palstalla mainostamiseen pitää olla lupa ylläpidolta. Ja sekin on ymmärettävää, muuten yritykset käyttäisivät markkinointi kanavana ja ne täyttyisi pelkästä markkinoinnista.

Ainoa mikä tässä oli kiellettyä ilmeisesti se, että kun tarjoavat apua ihmisille täällä tarjoamalla parempaa sisäpiirin tietoa ja auttamassa ohi normaalin asiakaspalvelun. Kyllä on täysin idioottimaista tuo sinunlainen ajattelumallisi.
No tällä palstalla ei ole kiellettyä, se pitää sopia, io-techillä on tarjolla ihan oma osion kaupalliseen käyttöön, hataria mielikuvia että joku operaattorikin olisi operaattori nimimerkillä ollut auttamassa laajemmin. Eli kaupallinen käyttö pitää sopia.

Ihan yksityisenä, ilman kaupallista intressiä, on työntekiä yksityisen nimimerkin takaa joskus kertoneet sisäpiiriä juttuja ei kaupallisessa mielessä, eikä niistä tietääkseni ole tullut sanomista, ja lukijat kokeneet ne arvokkaaksi.

Ja mielipiteenä, ehdottomasti kannustan Valoota sopimaan siitä miten voivat tällä palstalla tarjota tukea asiakkailleen ja kertoa toiminnastaan.
 
Onko tässä nyt joku oma lehmä ojassa? Mietin vaan kun joku jolla on peräti 20 viestiä foorumilla 8 vuoteen on nyt näin huolissaan jostain valokuitufirmasta.

Mulle siis ihan sama, mutta pisti silmään.
 
Minua ei sinänsä oikeastaan kiinnosta sinun mielipiteesi asiasta lainkaan vaan ainoastaan ylläpidon.
Mainostaminen, markkinointi, sen tunnistettavuus ei ole pelkkä mielipide juttu.
Ja lainasin viestiäsi valoo ketjussa, joten en arvannut että siellä viestittelet ylläpidolle.

Varsinkin jos haluaisimme tietää esimerkiksi tulevista toimitettavista laitteista ja niiden ominaisuuksista tiskin alta.
Vuodot kiinnostaa myös, mutta nyt maalitolpat taisi siirtyä aika rajusti.
(*

Jos tuosta tulisi joku virallinen tukikanava niin todennäköisesti sen haltuun ottaisi jotkut tukihenkilöt jotka ei tiskin alta enää tätä kiinnostavaa tietoa enää jakaisi.
Miksi ? erikoisa jos sovitaan ja tehdään luvalla niin ei tehdä kunnolla ? Luulis olevan päinvastoin.

Säännöillä on tietyt tarkoituksensa ja tälläkin varmasti se, että tämän paikan tarkoitus ei ole olla mikään markkinointikanava yrityksille ilman erillistä sopimista.
:)


(*
Tässä vuodoilla tarkoitan aitoa "kriittistä" vuotoa, en jotain markkinointi sontaa.

Ja korostan toistamiseen, arvostan yrityksiä jotka jalkautuvat palvelemaan asiakkaita erikanaviin. on se alusta mikä tahansa niin jos sieltä boomerien uutisryhmistä alkaen ne aktiiviset auttavat enkelit ovat toistuvasti kehittyneet vahvaksi mainostajiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisemman sampsan forumilla olin hyvinkin aktiivinen. Siellä ollut jo ihan ensimmäisistä kuukausista asti. Sitten tuli lapset, ruuhavuodet ja keski-ikä. Aktiivinen kirjoittaminen jäänyt vähemmälle.

Itselle olisi tulossa Valoolta kuitu ja olisi nimenomaan niitä teknisempiä kysymyksiä joita ei nyt varmasti saa asiakaspalvelun kautta tietää.

Mitä jos nyt jätettäisiin nämä henkilökohtaiset hyökkäykset välistä?
Ei kyllä ollut mikään hyökkäys, vaan huomio.

Eiköhän tässä ole se ongelma että jos antaa yhdelle luvan, niin pitää myös antaa muille. Sitten on foorumi täynnä eri firmojen kirjoittelijoita. Eikä tämä foorumi ole mikään poikkeus, melkein jokaisella foorumilla on tiukat säännöt näistä firmojen omista sissimarkkinoinneista. En siis sano, että tässä olisi siitä kyse, mutta se avaa oven kaiken maailman sissimarkkinoinnille jos antaa yhdelle luvan kirjoitella firman nimissä. Johonkin se raja on vedettävä ja siihen on vaan tyydyttävä.
 
Itselle olisi tulossa Valoolta kuitu ja olisi nimenomaan niitä teknisempiä kysymyksiä joita ei nyt varmasti saa asiakaspalvelun kautta tietää.
Vaikka olisi mukava lukea infot täälä, niin foorumi ei voi olla mikään asiakaspalvelun jatke.

Kyllä yritysten täytyy hoitaa omat aspansa kuntoon, oman foorumin perustaminen tietysti työlästä mutta edes kunnon FAQ osio rakennusvaiheen tiedottamisineen.
 
Ei kyllä ollut mikään hyökkäys, vaan huomio.

Eiköhän tässä ole se ongelma että jos antaa yhdelle luvan, niin pitää myös antaa muille. Sitten on foorumi täynnä eri firmojen kirjoittelijoita. Eikä tämä foorumi ole mikään poikkeus, melkein jokaisella foorumilla on tiukat säännöt näistä firmojen omista sissimarkkinoinneista. En siis sano, että tässä olisi siitä kyse, mutta se avaa oven kaiken maailman sissimarkkinoinnille jos antaa yhdelle luvan kirjoitella firman nimissä. Johonkin se raja on vedettävä ja siihen on vaan tyydyttävä.
Kyseiset ketjut voitaisiin rajoittaa yhteen alueeseen, siten, että sinne kirjoittavilla edustajilla ei olisi kirjoitusoikeutta muualle ja muiden ketjuissa kirjoitus nimimerkille olisi ehdottoman kiellettyä Ja suorat hintatiedot kiellettyjä, mutta teknisistä toteutuksista ja niiden eri puolista ym ym saisi keskustella vapaasti..
Käyttäjälle on ehdottomasti plussaa, jos tietää, mitä mistäkin on saatavissa ja on mahdollisimman tarkat tiedot.. Toki firmalle tietojen jakaminen etukäteen on riski, kun kaikki projektit eivät välttämättä toteudu ja kilpailijat voivat kaapata hyvän idean tai pari..


Tukisiko foorumisofta esim sitä, että ketjun aloituspostaukseen olisi laitettu muutama kuva, johon kyseinen firma voisi ostaa edullisesti mainostilaa, jossa saisi olla mitä tahansa.. Voisi rohkaista ostamaan myös kalliimpaa mainostilaa, joka näkyy foorumilla paremmin..
 
Kyseiset ketjut voitaisiin rajoittaa yhteen alueeseen, siten, että sinne kirjoittavilla edustajilla ei olisi kirjoitusoikeutta muualle ja muiden ketjuissa kirjoitus nimimerkille olisi ehdottoman kiellettyä Ja suorat hintatiedot kiellettyjä, mutta teknisistä toteutuksista ja niiden eri puolista ym ym saisi keskustella vapaasti..
Käyttäjälle on ehdottomasti plussaa, jos tietää, mitä mistäkin on saatavissa ja on mahdollisimman tarkat tiedot.. Toki firmalle tietojen jakaminen etukäteen on riski, kun kaikki projektit eivät välttämättä toteudu ja kilpailijat voivat kaapata hyvän idean tai pari..


Tukisiko foorumisofta esim sitä, että ketjun aloituspostaukseen olisi laitettu muutama kuva, johon kyseinen firma voisi ostaa edullisesti mainostilaa, jossa saisi olla mitä tahansa.. Voisi rohkaista ostamaan myös kalliimpaa mainostilaa, joka näkyy foorumilla paremmin..

Häh? Yhteistyökumppanit-osio löytyy jo ja sinne voivat firmojen edustajat vapaasti luoda oman keskustelunsa kunhan ensin antavat siitä korvauksen io-medialle. Ei tämäkään keskustelualusta ilman kuluja pyöri ja jostain se rahoitus on hankittava.

Keneltä se on pois jos osallistuvat keskusteluun yhdessä threadissa forumilla jossa on tekniikkaan kiinnostuneita ihmisiä? Päinvastoin se on kaikeksi eduksi jos he pystyvät osallistumaan ja kohdetamaan keskustelua sellaisiin täällä ihmisiä kiinnostaviin aiheisiin kuten routereihin yms.

Kyllä minä ainakin soittamalla sain Valoon asiakaspalveluun heti yhteyden liittyen rakentamiseen liittyviin kysymyksiin.

Yleensähän sitä nimenomaan toivotaan, että yritykset voisivat lähestyä ihmisiä. Sitten on teidän kaltaisia pilkunviilaaja ankeuttajia jotka vain etsivät vain asioita joista valittaa...

Miksi yritykset tekisivät kaupallista yhteistyötä io-median kanssa jos sen voisi tehdä ilmaiseksikin? Saman tien voisi Datatronickin lopettaa yhteistyön ja siirtyä keskustelemaan jonnekin epäviralliseen ketjuun "Matti Datatronicilta" -nimimerkin taa. Samat säännöt kaikille. Ja ne "ankeuttajat" tässä kohtaa ovat ihan oikeutetusti tämän keskustelupalstan omistajat jotka säännöt luovat.
 
Vaikka olisi mukava lukea infot täälä, niin foorumi ei voi olla mikään asiakaspalvelun jatke.

Kyllä yritysten täytyy hoitaa omat aspansa kuntoon, oman foorumin perustaminen tietysti työlästä mutta edes kunnon FAQ osio rakennusvaiheen tiedottamisineen.
Ja miksi ei voisi olla? Jos firmalla on työntekijä, joka käyttää omaa aikaansa jossan foorumilla, niin se on firman asia. Samoin, jos työntekijä tekee sitä työajalla.. ja en usko, että aspan kannattaa panostaa hirveästi foorumiin, jonne ei pääse edes potentiaalinen asiakas kysymään, ilman foorumille rekisteröitymistä.. Itse näkisin tällaisen lisäpalvelun erittäin positiivisena asiana tosin..

Häh? Yhteistyökumppanit-osio löytyy jo ja sinne voivat firmojen edustajat vapaasti luoda oman keskustelunsa kunhan ensin antavat siitä korvauksen io-medialle. Ei tämäkään keskustelualusta ilman kuluja pyöri ja jostain se rahoitus on hankittava.
Kulut / ketju ovat olemattomat ja sopivasti asian tekemällä (esim kuten postauksessani mainitsin) ketjusta saattaisi tulla lisätuloja ja uusia mainostajia (ja uusia foorumijäseniä)..

Mutta ei siinä mitään, jos halutaan ajaa asiakkaat pois liian jäykillä ja rajoittavilla säännöillä, niin se on vain foorumilta pois sitten..
 
Mitä jos nyt jätettäisiin nämä henkilökohtaiset hyökkäykset välistä?
Aiemmin
Minua ei sinänsä oikeastaan kiinnosta sinun mielipiteesi asiasta lainkaan vaan
...
Suorastaan ottaa päähän kaltaisesi ihmiset jotka ankeuttavat kaikkien ihmisten elämää...


Keneltä se on pois jos osallistuvat keskusteluun yhdessä threadissa forumilla jossa on tekniikkaan kiinnostuneita ihmisiä? Päinvastoin se on kaikeksi eduksi jos he pystyvät osallistumaan ja kohdetamaan keskustelua sellaisiin täällä ihmisiä kiinnostaviin aiheisiin kuten routereihin yms.

Tavallaan olen samaa mieltä, vähän sama kuin keneltä on pois jos firman edustajat postaa hyvästä tarjouksesta, tai jopa tiskinalustarjouksesta jne.
Historiallisesti jos touhu on ylittänyt jokin kynnyksen, niin se on tupannut kasvaa vähän turhan isoihin mittoihin, kuten hyvää_päivää kirjoitti, että pitää miettiä mitä se on sitten kun se salittaan yleisesti kaikille. Niiden brändi, firma fanien lisäksi ketjut pullistelee palkattuja markkinoijia.

Jos Valoon markkinointi budjettia ei ole ylitetty niin kustannuksista sen ei luulis olevan kiinni, ja luulisi että on sen verran ketterä ettei sitä tarvi mistään Hollannista lupaa kysyä.


Niin ja sen firman edustajan pitää olla tunnistettava, enkä siihen laske että on jonnekkin postannut vistin missä kertonut, vaan se että se näkyy lukijalle ilman että kelaa puolta viestihistoriasta.
 
Niin, onhan jimmssilläkin se epävirallinen ketju. Kukaan ei kieltäne sinne tulemasta jimmsin edustajaa kertomaan asioita, vaikka yhteistyö onkin loppunut. Vähän tyhmä lähtökohta jos yritysten edustajien pitäisi maksaa siitä että saavat (ilman promoamista) vastata kuluttajien kysymyksiin.
 
Niin, onhan jimmssilläkin se epävirallinen ketju.
Olen ymmärtänyt että se on keskustelua aiheesta, ei ko firman tukiketjua.
Kukaan ei kieltäne sinne tulemasta jimmsin edustajaa kertomaan asioita, vaikka yhteistyö onkin loppunut.
Onko tämä nyt varma tieto, ja mihin asti saa vastailla. Olen siis ymmärtänyt että kyseinen ketju ei ole tarkoitettu siihen että Jimmisiltä käytäisiin siellä vastailemassa noin yleisesti. Jimmis hoitaa jälkimarkkinintansa jossain muualla.

Julkisesti ei ole osunut silmään että olisi moderoitu viestejä missä joku firma kävisi yksittäisen vastineen antamassa jossain normaalista poikkeavassa tapauksessa. siis Ainutkertaisesti, ei vuosittaisia, saati kuukausittain.
 
Kun nimenomaan kyse ei ole kaupallisesta yhteistyöstä vaan käyttäjien kysymyksiin vastaamisesta siellä missä niitä kysytään. Tähän tämä asia kuitenkin ehkäkiteytyy.

Varmaan on se muutos mikä aikanaan oli vanhan ajan muropaketissa ennen kuin tuli rahan ahneet media yritykset mukaan. Siellä homma ei alumperin pyörinyt kaupallisuuden kanssa vaan ihmisistä kiinnostuineiden uteliaiden ihmisten ympärillä.

Voit vilkaista vaikka tuonne Datatronicin yhteistyöketjuun ja todeta että 99% viesteistä siellä on kysymyksiin vastaamista.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Nyt on tosiaan realiteetti että tämä keskustelupalsta on osana mediakonsernia jonka on tuotava leipä pöytään ilmeisesti kahdelle ihmiselle ihan täysipäiväisesti.
 
Ei se nyt voi olla noin vaikeeta ymmärtää, että hyvin nopeasti se "ei kaupallinen vastataan vaan kysymyksiin" sujuvasti siirtyy siihen että "vain vähän kaupallista toimintaa silloin tällöin" kun ollaan kerran saatu lupa vähän vastailla. Ja sitten taas väännetään asiasta, että kai se kerran 10 sivun välein onkin ihan jees tehdä vähän kaupallista toimintaa.

Ja muutenkin kuuluu ihan hyviin toimintatapoihin ensin kysellä foorumin ylläpidolta onko ok olla epävirallinen firman nönnönnöö:n edustaja foorumilla vai tarvitseeko siihen erikseen luvan.
 
Kuten sanoin. Minua ei kiinnosta teidän muiden mielipiteet. Tämä on täysin ylläpidon asia johon kysymykseni osoitin. He laativat säännöt ja lopulta tulkitsevat ne.

Nimenomaan tuollanen tekninen keskustelu tuolla tekisi kiinnostavaksi miksi ylipäätään nyt täällä uudelleen aktivoitua. Mitään kiinnostusta ei ole tälläiseen vauva.fi tason lässytykseen jota teiltä tulee.
Lopeta sitten viesteihin vastaaminen jos ei kiinnosta asiasta keskustella foorumin käyttäjien kanssa ja odota ylläpidolta vastausta kysymykseesi.
 
Minun mielestä tämäkin ratkeaisi selkeiden pelisääntöjen luomisella. Nyt foorumin säännöissä kielletään vaan ympäripyöreästi mainostaminen.

Ehdotus sääntöihin, vaatii tarkennusta mutta voisi olla jotenkin näin:
Foorumeille saa osallistua myös yrityksen edustaja henkilökohtaisella tilillä yksityishenkilönä. Viestit eivät saa sisältää kaupallista sisältöä (mm. linkkejä verkkokauppaan, tarjouksia, kaupallisia tiedotteita, yms.) ilman erillistä sopimusta. Tekninen sisältö, kuten tulevista teknisistä ratkaisuista ilmoittaminen ja muiden käyttäjien ongelmien ratkaisu on sallittu, kunhan vastaukset ovat kaikille julkisia.
 
Minun mielestä tämäkin ratkeaisi selkeiden pelisääntöjen luomisella. Nyt foorumin säännöissä kielletään vaan ympäripyöreästi mainostaminen.

Ehdotus sääntöihin, vaatii tarkennusta mutta voisi olla jotenkin näin:
Foorumeille saa osallistua myös yrityksen edustaja henkilökohtaisella tilillä yksityishenkilönä. Viestit eivät saa sisältää kaupallista sisältöä (mm. linkkejä verkkokauppaan, tarjouksia, kaupallisia tiedotteita, yms.) ilman erillistä sopimusta. Tekninen sisältö, kuten tulevista teknisistä ratkaisuista ilmoittaminen ja muiden käyttäjien ongelmien ratkaisu on sallittu, kunhan vastaukset ovat kaikille julkisia.
Firman edustajahan voi ihan neutraalisti firmaa mainitsematta vastata mihin ketjuun vain. Siinä vaiheessa kun kerrotaan, että tästä ja tästä firmasta terve tai pusketaan sitä omaa tuotetta esille homma on heti mainostamista.
 
Niin tärkeä pointti tuossa on, että säännöissä kielletään mainostaminen. Mitään sellaista tuolla ei ole tapahtunut. Ja voiko mainostaa ihmisille jotka on kuidun jo tilanneet tai jo saaneet?

Jos tämä kielto koskee kokonaan kaikkea kommunikointia joka liittyy työnantaja yritykseesi niin se olisi hyvä säännöissä sitten lukea.
Kyllähän tuo nyt hyvän mielen markkinoinnista kävi siinä missä muunkinlainen mainonta. Itsellä ainakin koheni mielikuva yrityksestä, ja sen kommunikoinnin tasosta, joka tähän asti ollut mielestäni lähinnä luokattoman huonoa. Tämä vaikka olen jo kuidun tilannutkin, ja kyllähän tuota ketjua tilausta vasta harkitsevatkin lukevat.

En usko, että kielto koskee normaalin käyttäjän yksittäisiä työhön liittyviä viestejä, mutta siitähän ei tässä ollut kyse. Jari liittyi foorumille yksinomaan Valoon verkkopuolen johtajan roolissa ja jokainen viesti kuvasti tätä. Tässä vielä hänen ensimmäinen viestinsä foorumilla.

Morjesta kaikille,

Mielenkiinnolla lueskellut foorumin kirjoituksia jo pitemmän aikaa. Ajattelin tänne lyhyesti jotain kirjoittaa ja antaa "kasvot" Valoolle.
Lueskelen foorumin asioita epäsäännöllisen säännöllisesti ja jos Valoo jossain tekstissä mainitaan niin koitan siihen jatkossa kommentoida mikäli se vastausta vaatii.
En ole kuiturakentamisen ammattilainen - meillä on muut ammattilaiset sitä varten, mutta IP:stä ja teknologioista jotain ymmärrän. :)

Jos kysymyksiä niin laittakaa tähän ketjuun viestiä niin helpompi seurata.

Mukavaa kesänjatkoa kaikille!

Terveisin,

Jari Pentinmäki
Head of Network
Valoo Oy
 
Eli syynä tähän sinun mielestäsi on ollut se, että jos aiemmin kommunikointi on ollut huonoa niin heitä siitä pitäisi rankaista kun yrittävät parantaa kommunikointia siellä missä heitä voisi tavoittaa? Ja se on mielestäsi mainontaa? Huomioi, että säännöissä kielletään mainonta. Tuolla ei tietääkseni ole mainostettu mistä saa tilata tai taikka kampanjahinnoista. Tuo ei ole mainos.
Mitä sinä horiset? Keksit nyt ihan omiasi sen sijaan että lukisit mitä viestissäni luki. Yritin vain selventää miksi tämä on mielestäni väärä tulkinta kyseisen tapahtuman pohjalta.

Jos tämä kielto koskee kokonaan kaikkea kommunikointia joka liittyy työnantaja yritykseesi niin se olisi hyvä säännöissä sitten lukea.

Ei mainos vaadi tuotteen tai hinnan esille tuomista, sen pyrkimyksenä voi myös olla esimerkiksi vaikuttaa kuluttajan mielikuvaan palvelusta. Tälle löytyy ihan termikin, brändimainos.
 
Nämä säännöistä itkemiset ovat kyllä jännä juttu. Osalle keskustelijoita on näemmä kovin vaikeata ymmärtää, että säännöt on tehty ihan sitä varten että foorumi pysyy siistinä villistä mainostamisesta.

Jos säännöt tuntuvat hankalilta ymmärtää, voi aina poistaa tilinsä ja etsiä semmoinen paikka jossain jossa ei ole sääntöjä. Tai sopeutua.
 
Nämä säännöistä itkemiset ovat kyllä jännä juttu. Osalle keskustelijoita on näemmä kovin vaikeata ymmärtää, että säännöt on tehty ihan sitä varten että foorumi pysyy siistinä villistä mainostamisesta.

Jos säännöt tuntuvat hankalilta ymmärtää, voi aina poistaa tilinsä ja etsiä semmoinen paikka jossain jossa ei ole sääntöjä. Tai sopeutua.
Sääntöjä pitääkin olla, mutta minulle ongelmaksi muodostuu niiden tulkinnanvaraisuus tässä asiassa. Ei säännöissä mainita mitään brändiyhteistyön yms. mahdollisuuksista edes, eli jos sääntöjen mukaan mennään niin sellaistakaan ei saisi olla. Eli tuota tekstiä pitäisi tuoda ajan tasalle vakiintuneen käytännön mukaiseksi ja sitten miettiä vähän tarkemmin miten rajataan tällainen tilanne järkevästi ilman että samalla rajataan kaikki ihmiset pois, jotka jossain ovat joskus työskennelleet.
 
Ei säännöissä mainita mitään brändiyhteistyön yms. mahdollisuuksista edes, eli jos sääntöjen mukaan mennään niin sellaistakaan ei saisi olla. Eli tuota tekstiä pitäisi tuoda ajan tasalle vakiintuneen käytännön mukaiseksi ja sitten miettiä vähän tarkemmin miten rajataan tällainen tilanne järkevästi ilman että samalla rajataan kaikki ihmiset pois, jotka jossain ovat joskus työskennelleet.

Kyllä sitä ihan maalaisjärjellä tulee hyvin toimeen.
Sanotaan nyt esimerkkinä:
Jos vaihtaisi allekirjoituksen tyyliin "Tee työtä millä on tarkoitus" ja mainitsisin aina välistä miten hommia tulee tehtyä Suomenkin mittapuulla tosi isossa firmassa minkä budjetti on noin 2% valtiomme bruttokansantuotteesta, ottaisi kärkkäästi kantaa Ukrainan sotaan ja jakaisin mielipiteitä miten se "pitäisi hoitaa", Natoon jne jne.. se voitaisiin helposti nähdä mainostuksena Suomen armeijan puolelta tai ainakin alettaisiin kyselemään ja epäilemaan että henkilö olisi töissä armeijassa.

On tietysti fakta että ihmiset ovat töissä jossain (tai no, osa ei ole) mutta se että yhdessä sivulauseessa kertoo vaikka tietävänsä miten sitä kaapelia vedetään tai mainitsee että tietää kyllä miten kone kootaan ei vielä ole taas mainos (varsinkin kun tietotekniikan foorumilla ollaan) jonkun tietyn IT firman puolesta.

Toki ei saisi eikä kuulukaan tehdä mitään "brändiyhteistyötä", vaikka osa tekeekin sitä saamatta mitään palkkaa. Yleensä toki heille lähinnä nauretaan tai suhtaudutaan säälien. Tarkoitan siis sitä että aina kun uusi prosessori tai näytönohjain ilmestyy tulee tietyt nimimerkit kirjoittelemaan pitkät horinat esim. siitä miten Intel on paljon parempi ja hoitanut hommat paremmin ja miten AMD nyt vaan on täysin surkea. Muuten eivät ehkä edes kirjaudu foorumille saati kirjoita mitään. Nimet voivat olla täysin keksittyjä juten jotain tähtiensotaan liittyvää tai vaikka elämänkouluun tms. ettei "kukaan suoraan" epäilisi tiettyyn brändiin trollaaviksi...
 
Brändimainos on sellainen jossa sitten kehutaan omaa tuotetetta, brändiä tai luodaan mielikuvia. Mitään sellaista ei ole tapahtunut.

Jos taloyhtiöön tilataan vaikkapa julkisivuremontti josta on jo tilaus tehty. Jos yhtiön edustaja tulee yhtiökokoukseen kertomaan miten projekti tulee etenemään. Onko se mainos? Ei ole. Se on vain hyvää asiakaspalvelua tulla sinne keskustelemaan missä ihmiset on.
Brändimarkkinointi voi olla paljon muutakin, ihan vaikka vain yrityksen nimen esilletuominen, tästä helpoin esimerkki vaikka kilpa-autojen teippaukset. Se että sinä kategorisoit mainokset erittäin suppeasti, ei tarkoita että muut, lähinnä ylläpito, näkee asian samalla tavalla. Ja vaikka menisikin tuolla kapealla katselmuksella, niin kyllähän tässä juurikin sitä Valoon kohdistuvaa mielikuvaa parannettiin, mahdollisesti sivutuotteena, mutta yhtä kaikki.

Pelkästään Valoon omaa ketjua on luettu yli 50 000 kertaa, tämän lisäksi Jari kirjoitti yleiseen kuituketjuun jossa lukukertoja on yli 1,7 miljoonaa. Näistä toki valtaosa ennen hänen läsnäoloa, mutta kuitenkin merkittävä määrä sen jälkeenkin. Etkö tosissaan voi uskoa että osalla näistä on kuidun tilaus vasta suunnitelutasolla?
 
Ylläpito on tainnut tässä asiassa tehdä kantansa selväksi, kun tuohon ketjuun kommentoivat. Kun olet jo sanonut ettei sinua kiinnosta muiden käyttäjien mielipiteet asiassa, niin ehkä parempi että lopetat tänne kirjoittelun ja laitat vaikka Sampsalle yksityisviestin.
 
Jos taloyhtiöön tilataan vaikkapa julkisivuremontti josta on jo tilaus tehty. Jos yhtiön edustaja tulee yhtiökokoukseen kertomaan miten projekti tulee etenemään. Onko se mainos? Ei ole. Se on vain hyvää asiakaspalvelua tulla sinne keskustelemaan missä ihmiset on.
Ymmärrän näkemyksesi ja tietyssä mielessä näen positiivisena asiana että toi tyyppi saa kertoa missä mennään ja minkälaista laitetta on tulossa, yms.

Mutta toisaalta esim tuolla datatronicin ketjussa jatkuvasti kysellään missä tilaukset menee, joten näen myös hyvät perusteet että valoo toimisi samalla tavalla, kuin DT tai sitten viestisi muitakanavia pitkin.

Ja jos pikkasen vertaat tuohon DT:n ketjuun, niin ymmärrät että valoon toiminnassa oli samankaltaisia piirteitä kuin DT toiminnassa. DT vain on virallinen yhteistyökumppani.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 721
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom