Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 665
Eikö ylläpidon poistamasta viestistä tule nykyisin ilmoitusta?
Yleensä on tapana aina laittaa jonkinlainen kuittaus poistettavasta viestistä, mutta toiminto pitää poistaessa valita erikseen. En ainakaan äkkiseltään löytänyt sinun lähiviestihistoriastasi mitään poistettua viestiä.
Jos esim. ketjua siivotaan reilummin, niin ei taida silloin tulla ilmoitusta...
Ei vaikuta asiaan, poistetaanko yksi viesti vaiko sata. Aina saa saman ilmoituksen ruksittua poistaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 738
Joku voisi taas käydä tuolla:

Sama vänkääminen siellä jatkuu, kuin myös whataboutismi - ja onko se nyt hyvästä, että tasaisin väliajoin tullaan ketjuun toistamaan samoja asioita, eikä olla opittu yhtään mitään muiden vastauksista? Sitten joutuu toistamaan samat asiat uudestaan ja uudestaan..

Se käy vaan harmittamaan, kun tod.näk. taas odotetaan kuukausi ja sitten tullaan sanomaan ne ihan ne samat asiat (joista yksi henkilö ollut banneissa) ja tätä vaan jatkuu. Sama keskustelu on käyty niiiiin monta kertaa edellisillä sivuilla, että menee koko hommasta maku. Sitten "uutena asiana" tullaan taas väittämään samoja asioita aina tietyin välein ja toivotaan, että tällä kertaa joku ei jaksa kumota virheellisiä väitteitä. Tai no, viimeaikoina väitteitä on hiottu niin, että ne ovat puolitotuuksia , mutta samaa potaskaa ne vielä ovat, ja jättävät asioita kertomatta. Sitten muita syytetään mutusta, itse ei laiteta tietenkään mitään lähteitä (tosin lähteinä on selvästi pelkästään Jimm'sin tiedotteet) ja kaikki lehtijutut tai median uutisointi unohtuu, kun sivu vaihtuu..
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
365
Täällä aina valitetaan moderoinnista, mutta annan nyt myös kiitosta @Juha Kokkonen, viestini ei ollut säännösten mukainen mutta selvitys miksi näin ei ollut ja asia saatiin selvitettyä ja päätökseen oli erinomaista palvelua ja toivon että jatkossakin käyttäjää kuunnellaan!

Kiitos :tup:
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 665
Täällä aina valitetaan moderoinnista, mutta annan nyt myös kiitosta @Juha Kokkonen, viestini ei ollut säännösten mukainen mutta selvitys miksi näin ei ollut ja asia saatiin selvitettyä ja päätökseen oli erinomaista palvelua ja toivon että jatkossakin käyttäjää kuunnellaan!

Kiitos :tup:
Asiallisella ja rakentavalla kommunikoinnilla pääsee yleensä varsin pitkälle. Tässäkin keississä oli yksi detalji, jota en ollut moderointia tehdessäni tajunnut huomioida, joten lopputulos jäi vähän puolitiehen. Käsi sen osalta pystyyn virheen merkiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 095
Muutaman kerran on käynyt niin, että Ylläpito on puuttunut yritysten edustajien postailuun eri ketjuissa. Säännöt ei kuitenkaan suoraan tätä kiellä, ainoastaan mainostamisen? Pitäisikö sääntöjä tarkentaa näiltä osin, monesti yritysten edustajat voivat tuoda oikeasti hyödyllistä teknistä sisältöä keskusteluihin, onhan tämä tekniikkafoorumi. Tarjouksien ym. asioiden mainostaminen on toki selkeästi kielletty, mutta foorumin käyttäjien auttaminen ja vastapuolen näkökulman tuominen julkisesti tekniseen keskusteluun ei minun mielestä ole mitenkään huono asia, vai?

Tämä on käynyt muutaman kerran aiemminkin eri firmojen kanssa. Minun mielestä tämän säännön soveltaminen tarvitsisi hieman tarkempaa pohdintaa, kun nämä operaattoreiden edustajien viestit ovat monesti tuoneet oikeasti arvokasta sisältöä keskusteluun ja vieläpä teknistä sisältöä, mitä ei asiakaspalvelusta saa irti. Onhan tämä kuitenkin tekniikkafoorumi. Mainostuskielto on sinänsä järkevää ja ymmärrettävää ilman erillistä maksua, mutta tässäkään tapauksessa en näkisi näitä Valoon edustajan viestejä minkäänlaisena mainostuksena. Toki rajanveto voi olla hankalaa, mutta minun mielestäni tekniset asiat ja ongelmanratkaisu kuuluu tälle foorumille ja käyttäjänä on mielenkiintoista näiden etenemistä seurata, mahdollisesti jopa jotain oppien. Eri asia olisi, jos tulisit tänne mainostamaan liittymätarjousta jollakin alueella ja hoputtamaan porukkaa tilaamaan.
Ylläpito oli saanut viestiä muutamilta käyttäjiltä viestittelystäni täällä.
Ylläpito kertoi, että TechBBS on tarkoitettu vain yksityishenkilöiden väliseen keskusteluun. Yrityksille on ylläpidon mukaan maksullinen yhteistyöosio sivustolla.
En tätä tiennyt. Ajatus oli vilpittömästi auttaa asiakkaita myöskin tämän kanavan kautta.
Ilmeisesti viestittelyni ajatellaan tai voidaan ajatella markkinoinniksi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 741
Tämä on käynyt muutaman kerran aiemminkin eri firmojen kanssa. Minun mielestä tämän säännön soveltaminen tarvitsisi hieman tarkempaa pohdintaa, kun nämä operaattoreiden edustajien viestit ovat monesti tuoneet oikeasti arvokasta sisältöä keskusteluun ja vieläpä teknistä sisältöä, mitä ei asiakaspalvelusta saa irti. Onhan tämä kuitenkin tekniikkafoorumi. Mainostuskielto on sinänsä järkevää ja ymmärrettävää ilman erillistä maksua, mutta tässäkään tapauksessa en näkisi näitä Valoon edustajan viestejä minkäänlaisena mainostuksena. Toki rajanveto voi olla hankalaa, mutta minun mielestäni tekniset asiat ja ongelmanratkaisu kuuluu tälle foorumille ja käyttäjänä on mielenkiintoista näiden etenemistä seurata, mahdollisesti jopa jotain oppien. Eri asia olisi, jos tulisit tänne mainostamaan liittymätarjousta jollakin alueella ja hoputtamaan porukkaa tilaamaan.
Samaa mieltä, häneltä aloitus oli sinänsä onnistunut. pysy siellä lisäarvoa puolella vs mainostus.
Ainoa mikä jäi puuttuun oli se että profiilista ei näkynyt että edustaa firmaa. Mutta plussaa siitä että on peittelemättä kertonut sidonnaisuutensa.

Mutta silti ehkä vähän käännyn ylläpidon kannalle, sivusto tarjoaa yrityksille asiakaspalvelua varten kanavan, ja jos ja kun tässä tapauksessa yrityksella on sille tarvetta niin kannusta tuota operaattori myös niin tekemään, ymmärtääkseni ketterä organisaatio niin päätöskin onnistuisi ihan suomi konttorille. Ja ymmärtääkseni ko operaattori painaa markkinointiin rahaa ihan kohtuudella, niin siitäkään ei ole kyse.

Samalla toteutuisi se markkinoinnin vaatimus että sen on tunnistettavaa.


Edit:
Jos on kyse siitä että operaattorilla ei ole henkilö resursseja tehdä tästä pysyvää, niin keskustella ylläpidon kanssa miten asia olisi paras järjestää. Esim voisi lukita ja avata alueen sen mukaan mten paukkuja siellä palvella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 095
Samaa mieltä, häneltä aloitus oli sinänsä onnistunut. pysy siellä lisäarvoa puolella vs mainostus.
Ainoa mikä jäi puuttuun oli se että profiilista ei näkynyt että edustaa firmaa. Mutta plussaa siitä että on peittelemättä kertonut sidonnaisuutensa.

Mutta silti ehkä vähän käännyn ylläpidon kannalle, sivusto tarjoaa yrityksille asiakaspalvelua varten kanavan, ja jos ja kun tässä tapauksessa yrityksella on sille tarvetta niin kannusta tuota operaattori myös niin tekemään, ymmärtääkseni ketterä organisaatio niin päätöskin onnistuisi ihan suomi konttorille. Ja ymmärtääkseni ko operaattori painaa markkinointiin rahaa ihan kohtuudella, niin siitäkään ei ole kyse.

Samalla toteutuisi se markkinoinnin vaatimus että sen on tunnistettavaa.
Tässäkin on kyseessä ollut yksittäinen tekninen henkilö firmasta, veikkaan että jos firma lähtisi virallisesti panostamaan asiaan, niin tänne foorumille laitettaisiin joku ei-niin-tekninen henkilö päivystämään ja vastaukset olisi sen mukaisia. Asiakaspalvelun voisi toki osin rajata ulos, mutta en osaa sanoa mihin kohtaan se raja pitäisi vetää. Käyttäjien kohtaamat ongelmat ja niiden vianselvitys ovat kuitenkin ainakin henkilökohtaisesti niitä mielenkiintoisimpia aiheita. Myös yleishyödylliset kysymykset, kuten esim. tuolla ollut "mikä reititin liittymien mukana tulee, kun ei muualta tietoa saa" olisi minusta aivan sopivaa foorumille.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 066
Riippuu mitä tarkoitetaan "yritysten edustajalla" koska kaikkihan (paitsi työttömät) edustavat yritystä. Eli sitä firmaa missä ovat töissä.
Pahimmillaan tuo voisi olla jopa että on yksi tunnus missä kymmeniä tai satoja käyttäjiä (sanotaan nyt vaikka Elisalta tms) jotka vastailisivat "yritykselle edullisesti" käytännössä kertoen oman yrityksen hyvistä puolista tai "meillä täällä asiat toimivat näin hyvin, en osaa sitten kertoa kilpailijoiden puolesta" tms.

Lisäksi tuossa tulee helposti se ongelma että jos tunnetusti jokin tunnus edustaa / on jonkun firman asialla ns. kaikki mitä hän kirjoittaa helposti sitten joutuu suurennuslasin alle. Eli "onko tämä nyt firman 100% virallinen kanta".

Eli on siis varmaan oikeasti parempi että kirjoittaa ns. yksityishenkilönä mutta tarvittaessa voi vaikka allekirjoitukseen lisätä kuten jotkut ovat tehneet että omistaa hieman Nokian osakkeita ja on tehnyt siellä töitä (vaikkei se esim. vaikuta yhtään toisen mielipiteeseen vaikkapa kilpapyöräilystä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 095
Riippuu mitä tarkoitetaan "yritysten edustajalla" koska kaikkihan (paitsi työttömät) edustavat yritystä. Eli sitä firmaa missä ovat töissä.
Pahimmillaan tuo voisi olla jopa että on yksi tunnus missä kymmeniä tai satoja käyttäjiä (sanotaan nyt vaikka Elisalta tms) jotka vastailisivat "yritykselle edullisesti" käytännössä kertoen oman yrityksen hyvistä puolista tai "meillä täällä asiat toimivat näin hyvin, en osaa sitten kertoa kilpailijoiden puolesta" tms.

Lisäksi tuossa tulee helposti se ongelma että jos tunnetusti jokin tunnus edustaa / on jonkun firman asialla ns. kaikki mitä hän kirjoittaa helposti sitten joutuu suurennuslasin alle. Eli "onko tämä nyt firman 100% virallinen kanta".

Eli on siis varmaan oikeasti parempi että kirjoittaa ns. yksityishenkilönä mutta tarvittaessa voi vaikka allekirjoitukseen lisätä kuten jotkut ovat tehneet että omistaa hieman Nokian osakkeita ja on tehnyt siellä töitä (vaikkei se esim. vaikuta yhtään toisen mielipiteeseen vaikkapa kilpapyöräilystä).
Niin, säännöissä voisi toki olla kerrottuna, että tunnusten on oltava henkilökohtaisia ja yhteiskäytössä olevat yritystunnukset sitten eri maksusta ja eri ehdoilla. Nähtiinhän täällä vuosia sitten mm. @TeliaPartio. Tuo voisi olla riittävän hyvä, että allekirjoituksessa toisi esille työskentelevänsä firmassa x ja mielipiteet henkilökohtaisia, mutta säännöt ei kuitenkaan rajaisi viestien sisältöä suuresti pois firman asioista. Tästä kuitenkin pitäisi olla säännöissä selkeä linjaus.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 741
Riippuu mitä tarkoitetaan "yritysten edustajalla" koska kaikkihan (paitsi työttömät) edustavat yritystä. Eli sitä firmaa missä ovat töissä.
Pahimmillaan tuo voisi olla jopa että on yksi tunnus missä kymmeniä tai satoja käyttäjiä (sanotaan nyt vaikka Elisalta tms) jotka vastailisivat "yritykselle edullisesti" käytännössä kertoen oman yrityksen hyvistä puolista tai "meillä täällä asiat toimivat näin hyvin, en osaa sitten kertoa kilpailijoiden puolesta" tms.

Lisäksi tuossa tulee helposti se ongelma että jos tunnetusti jokin tunnus edustaa / on jonkun firman asialla ns. kaikki mitä hän kirjoittaa helposti sitten joutuu suurennuslasin alle. Eli "onko tämä nyt firman 100% virallinen kanta".

Eli on siis varmaan oikeasti parempi että kirjoittaa ns. yksityishenkilönä mutta tarvittaessa voi vaikka allekirjoitukseen lisätä kuten jotkut ovat tehneet että omistaa hieman Nokian osakkeita ja on tehnyt siellä töitä (vaikkei se esim. vaikuta yhtään toisen mielipiteeseen vaikkapa kilpapyöräilystä).
Jos on töissä jossain yrityksessä ja täällä kirjoittelee niitä näitä, niin ei tarvi työsidonnaisuuksia tuoda esille.
Jos mennään lähempänä sissimarkkinointia, niin sitten pitää.

Toki monelle syntyy tilanne missä ei halua nimimerkin sidonnaisuuksiaan paljastaa, ja kovasti polttelisi kertoa uudesta tuotteesta, tarjouksesta, tai kehua vilpittömästä oman firman jotain tuotetta kun joku kysyy. Siinä sitten valitsee onko suu kiinni, vai kertooko sidonnaisuuden, jos raja ylittyy, niin hankkiiko mainostilaa.

Ei kaikkeen sidokseen liittyvään kirjoittamiseen tarvi ostaa omaa osiota, onhan täällä ollut keskustelua missä joku nimerkki kertonnut että on ollut tekemässä sitä tai tätä, tai ollut siellä töissä ja kertonut asioita, usein hyvin arvokasta, eikä mene mihinkään markkinointi laariin. Joku kertoillut työstään avoimesti jne.



Jos firmalla on oma osio, niin en tiedä mitä ehtoja sivuston ylläpito asettaa, teknisesti ei varmaan mitään estettä siellä kirjoittaa useampia tunnuksia. Tärkeää että selkästi näkyy että firman edustajia. Jos siellä firman väkeä jollain henkohti tunnuksilla anonyymistä heittelee löylyä, niin se ehdottomasti vääärin.
Josta tuli mieleen että en tiedä mitä omanosion yllpitäjän tunnuksilla näkee, siis ajatellen niitä kirjoittajia jotka eivät halua sinne vuotavan mitään tunnistetietoja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 018
Viestejä
4 325 174
Jäsenet
72 141
Uusin jäsen
Wenkka

Hinta.fi

Ylös Bottom