Keskustelua TechBBS-foorumin säännöistä ja moderoinnista

Jokainen käyttäjähän löytää kyllä tuon kauppa-alueen itsekin ilman että niitä myynti ilmoituksia aletaan spämmäämään pitkin foorumin ketjuja.

Nyt missasin sen, mitä "2000€ kone"-ketjuun laitettiin, mutta jos on myynnissä on 2000€ kone, ja se on parempi diili kuin AP:n ostoskorissa, niin.. ?

Toki ymmärrän myös sen , että sitten voi tulla ihmisiä spammaamaan koneitaan , vaikka ei sopisi AP:n tarpeisiin. Kai sitten ostajien on itse löydettävä nuo käytetyt konepaketit. Se on vaan oikeasti niin, että se esimerkin "700€ konepaketti" ei välttämättä osaa ollenkaan katsoa käytettyjä, eikä tiedä, mitä pitäisi ostaa - niin ketjussa pystyttäisiin paremmin siinä auttamaan. Ja tietenkin haukkumaan se kone lyttyyn, jos sen kehtaa pistää sinne ja se on huono/ylihintainen.
 
Nyt missasin sen, mitä "2000€ kone"-ketjuun laitettiin, mutta jos on myynnissä on 2000€ kone, ja se on parempi diili kuin AP:n ostoskorissa, niin.. ?

Toki ymmärrän myös sen , että sitten voi tulla ihmisiä spammaamaan koneitaan , vaikka ei sopisi AP:n tarpeisiin. Kai sitten ostajien on itse löydettävä nuo käytetyt konepaketit. Se on vaan oikeasti niin, että se esimerkin "700€ konepaketti" ei välttämättä osaa ollenkaan katsoa käytettyjä, eikä tiedä, mitä pitäisi ostaa - niin ketjussa pystyttäisiin paremmin siinä auttamaan. Ja tietenkin haukkumaan se kone lyttyyn, jos sen kehtaa pistää sinne ja se on huono/ylihintainen.

Ymmärrän ajatuksesi, yksittäisenä tapauksena ei ehkä ketään harmittaisi ja pari tyytyväistäkin. Mutta näitä mulla olisi sulle myytävää on paljon enemmän, ja jos vielä kyse alueesta missä ei ole kirppisosion karenssia, niin sinne pääsee kukan vain markkinoimaan omiansa. (tai tekee ostoilmoituksia).

Osto/myynti osiosta voi vinkata jos joku ostoilmoitusta väkästää väärälle alueelle. Tai vinkata että katseles käytettyjä esim myyntosiosta.

Näitä markkinointi postauksia aina välllä tulee näihin moderointiketjuihin asti.
 
Ymmärrän ajatuksesi, yksittäisenä tapauksena ei ehkä ketään harmittaisi ja pari tyytyväistäkin. Mutta näitä mulla olisi sulle myytävää on paljon enemmän, ja jos vielä kyse alueesta missä ei ole kirppisosion karenssia, niin sinne pääsee kukan vain markkinoimaan omiansa. (tai tekee ostoilmoituksia).

Osto/myynti osiosta voi vinkata jos joku ostoilmoitusta väkästää väärälle alueelle. Tai vinkata että katseles käytettyjä esim myyntosiosta.

Näitä markkinointi postauksia aina välllä tulee näihin moderointiketjuihin asti.

Jepjep, eli tämä menisi siihen, että kierretään vielä myyntialueen karenssia. Ymmärrän nyt paremmin, miksi niitä ei sallita.
 
Osto/myynti osiosta voi vinkata jos joku ostoilmoitusta väkästää väärälle alueelle. Tai vinkata että katseles käytettyjä esim myyntosiosta.

Juuri näin. Kaikille täytyy olla samat ja selkeät pelisäännöt. Muuten ne, jotka vaan kehtaa niin voi tyrkyttää myytäviään joka puolella. Esim Samsungin tarjousketjuihin ilmestyy melko usein niitä, joilla sattuu olemaan alekoodeja ylimääräisenä pientä korvausta vastaan. Myydään väärässä paikassa ja kierretään alekoodien myyntikieltoa, koska sen voi tehdä äkkiä paikassa, jossa on paljon mahdollisia asiakkaita.
 
Jepjep, eli tämä menisi siihen, että kierretään vielä myyntialueen karenssia. Ymmärrän nyt paremmin, miksi niitä ei sallita.
Ymmärrän tuon hyvän ajatuksesi, mutta ei tuo kyllä ole mitenkään järkevästi ja selkeästi moderoitavissa.
 
Minkä takia valehteluun kannustetaan ja sen tuomitseminen ja faktojen listaaminen on väärin? Miksi koet todella röyhkeän tietoisen valehtelun olevan rakentavaa keskustelua? @Juha Kokkonen En ymmärrä miksi sain varoituksen "ei rakentavasta keskustelusta" eikä se toinen jonka jatkuvia valheita listasin aukottomasti, niin että toiminnan tarkoituksellisuudesta ei jäänyt mitään epäilystä, ja kirjoitin ensimmäisenä tarjouksen todellisen taustatarinankin.

Olisi annettu molemmille niin olisin ehkä ymmärtänyt jotenkin, mutta se että tarkoituksellinen valehtelu koetaan rakentavaksi keskusteluksi ja siihen puuttuminen ei rakentavaksi, niin menee oman oikeustajun ylitse.
 
Viimeksi muokattu:
Minkä takia valehteluun kannustetaan ja sen tuomitseminen ja faktojen listaaminen on väärin? Miksi koet todella röyhkeän tietoisen valehtelun olevan rakentavaa keskustelua? @Juha Kokkonen En ymmärrä miksi sain varoituksen "ei rakentavasta keskustelusta" eikä se toinen jonka jatkuvia valheita listasin aukottomasti, niin että toiminnan tarkoituksellisuudesta ei jäänyt mitään epäilystä, ja kirjoitin ensimmäisenä tarjouksen todellisen taustatarinankin.

Olisi annettu molemmille niin olisin ehkä ymmärtänyt jotenkin, mutta se että tarkoituksellinen valehtelu koetaan rakentavaksi keskusteluksi ja siihen puuttuminen ei rakentavaksi, niin menee oman oikeustajun ylitse.
Älä nyt vain kerro kenellekkään mistä on kyse, joku vois käydä katsoon mitä on keskusteltu
 
Minkä takia valehteluun kannustetaan ja sen tuomitseminen ja faktojen listaaminen on väärin? Miksi koet todella röyhkeän tietoisen valehtelun olevan rakentavaa keskustelua? @Juha Kokkonen En ymmärrä miksi sain varoituksen "ei rakentavasta keskustelusta" eikä se toinen jonka jatkuvia valheita listasin aukottomasti, niin että toiminnan tarkoituksellisuudesta ei jäänyt mitään epäilystä, ja kirjoitin ensimmäisenä tarjouksen todellisen taustatarinankin.

Olisi annettu molemmille niin olisin ehkä ymmärtänyt jotenkin, mutta se että tarkoituksellinen valehtelu koetaan rakentavaksi keskusteluksi ja siihen puuttuminen ei rakentavaksi, niin menee oman oikeustajun ylitse.
Huomautuksen näytät olevan saanut etkä varoitusta. Näillä aika iso ero.
 
Minkä takia valehteluun kannustetaan ja sen tuomitseminen ja faktojen listaaminen on väärin?
Tuo viisastelu, joka on jatkoa siellä tarjousketjussa käydylle, on pelkästään kaikkien muiden ajan haaskaamista. Tätä veikkaan harmituksen syyksi, vaikka en pääse kenenkään toisen päähän. Minua ainakin ärsyttäisi juuri se, ja luulen melko universaaliksi kokemukseksi.
 
Tuo viisastelu, joka on jatkoa siellä tarjousketjussa käydylle, on pelkästään kaikkien muiden ajan haaskaamista. Tätä veikkaan harmituksen syyksi, vaikka en pääse kenenkään toisen päähän. Minua ainakin ärsyttäisi juuri se, ja luulen melko universaaliksi kokemukseksi.

Totta. Tosin yleensä lainauksien muokkauksiin (tässä elisan sivuilta) on suhtauduttu hieman karsaasti.
 
En oikein tiedä mikä sanoissani tulkitaan viisasteluksi. Kaipa kirjoitustyyli on sitten jotenkin omalaatuinen. Mutta itse kirjoitin sinne vain sen yhden viestin, jonka toivoin paketoivan keskustelua, kun siellä oli pitkä viestiketju aiheesta. Itseäni tökki eniten useassa viestissä jatkunut valehtelu ja koko jutun turha pitkittäminen. Muokkauksia lähinnä pidin merkkinä tahallisuudesta. Muutenkin koko kiistely tuntui älyttömältä kun sehän oli päivänselvää että MTV:n ja Elisan välinen kaapeli-TV -kiista on syynä. Heti jos tarjouslinkkiä linkkaa niin siinähän se sanotaan, vaikka ei olisi asiasta ennen kuullutkaan. Mutta ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä, niin miksi sitä kiistää pitkän viestiketjun verran. Olisin voinut varmaan paremminkin asiaan puuttumisen hoitaa, mutta sitä en ymmärrä miksi siinä toisen toiminnassa ei nähty mitään väärää ja vain itselleni tuli tuo huomautus. En tosiaan näitä varoitus/huomautus-eroja tiennyt. Enkä kyllä vieläkään tiedä mitä se ero tarkoittaa.
 
En oikein tiedä mikä sanoissani tulkitaan viisasteluksi. Kaipa kirjoitustyyli on sitten jotenkin omalaatuinen. Mutta itse kirjoitin sinne vain sen yhden viestin, jonka toivoin paketoivan keskustelua, kun siellä oli pitkä viestiketju aiheesta. Itseäni tökki eniten useassa viestissä jatkunut valehtelu ja koko jutun turha pitkittäminen. Muokkauksia lähinnä pidin merkkinä tahallisuudesta. Muutenkin koko kiistely tuntui älyttömältä kun sehän oli päivänselvää että MTV:n ja Elisan välinen kaapeli-TV -kiista on syynä. Heti jos tarjouslinkkiä linkkaa niin siinähän se sanotaan, vaikka ei olisi asiasta ennen kuullutkaan. Mutta ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä, niin miksi sitä kiistää pitkän viestiketjun verran. Olisin voinut varmaan paremminkin asiaan puuttumisen hoitaa, mutta sitä en ymmärrä miksi siinä toisen toiminnassa ei nähty mitään väärää ja vain itselleni tuli tuo huomautus. En tosiaan näitä varoitus/huomautus-eroja tiennyt. Enkä kyllä vieläkään tiedä mitä se ero tarkoittaa.
Huomautus tuli tästä, kuten siinä viestisi yhteydessä olevassa moderaattorin ilmoituksessa sanotaan:

1778970629469.png


Ei tuossa ole mitään epäselvää.

Varoituksen ja huomautuksen ero taas lukee foorumin säännöissä:

 
Olisin voinut varmaan paremminkin asiaan puuttumisen hoitaa, mutta sitä en ymmärrä miksi siinä toisen toiminnassa ei nähty mitään väärää ja vain itselleni tuli tuo huomautus.
Olisit voinut vaan pysyä asiassa, niin mitään huomautusta ei olisi tullut. Ehkä hänen kirjoitusta ei ole raportoitu. On todella typerää touhua muokata lainaamaansa tekstiä oman mielen mukaan ja pointistasi on helppo olla samaa mieltä. Silti oikea toimintamalli ei ole haukkua toista valehtelijaksi, vaan korjata väittämä asiallisesti ja raportoida tuollaiset surkeat lainaukset.
 
En oikein tiedä mikä sanoissani tulkitaan viisasteluksi. Kaipa kirjoitustyyli on sitten jotenkin omalaatuinen. Mutta itse kirjoitin sinne vain sen yhden viestin, jonka toivoin paketoivan keskustelua, kun siellä oli pitkä viestiketju aiheesta. I....
Seuraavassa poimittu avain sanoja
... off-topic -lisäviestistä, ,,,, en pidä valehtelijoista. ....Toisin kuin DinocideFIN valehtelee...

Pahoittelut yhdestä off-topic -lisäviestistä, mutta en pidä valehtelijoista. Tarjous on siis tarkoitettu Elisan kaapeli-TV:n asiakkaille korvauksena MTV:n kanavien katkeamisesta. Toisin kuin DinocideFIN valehtelee niin kaapeli-TV:n asiakkuus liittyy tähän erittäin keskeisesti. Ja pitää paikkansa että tähän on itse tästä tietoisena poistanut jokaisen maininnan kaapeli-TV:stä, kopioiden kaiken muun saatetekstin paitsi molemmat "kaapeli-TV"-sanat. Linkistä ei ole sentään onnistunut poistaa mainintaa kaapeli-TV:stä.

Jokainen käyttää koodia oman omantuntonsa mukaan. Pyörii noita monenlaisia Sanoman tilaajalahjojakin.

Tässä ketjussa taidettu toistuvasti mainita että käyttäjistä keskustelu on kielletty, jos tuollaisesta selviää huomautuksella niin tuuria.

Ketjuusn postatun perusteella tarjous on käytettävissä muilekkin kun tekstissä mainittu.

Elisa on itse Facebookissa kommenteissaan sallinut linkin käytön laajemmin.

Se totta että alkuperäinen tarjous postaus oli arveluttava, muotoiltu niin että postaaja on elisalainen, tai sitten lainattu ilman linausta merkintää ja lähdettä. Eikä avattu miksi linkki vei erilaiseen tarjoukseen.
 
Keskittykääpäs sitten uutisen aiheeseen, eli uutisessa mainittujen parannuksien käsittelemiseen.
Enpä huomannut, että oliko tässä asiassa mennyt ohitse, mielestäni kaikki kommentit olivat ihan ok, mutta kun tarkkaan katsoen, niin meillä sananvapaus on vaarannettu, koska yksi haluaa asioiden pysyvän sillä tasolla, jossa pitää uutisoinnissa puhua. Tulisi aika löyhää keskustelua, jos kaikki kommentit muista asioista kiellettäisiin?

Noh, tämä oli ihan liian Offtopicci kommentti, niin bännää minut heti pariksi päiväksi.
 
Enpä huomannut, että oliko tässä asiassa mennyt ohitse, mielestäni kaikki kommentit olivat ihan ok, mutta kun tarkkaan katsoen, niin meillä sananvapaus on vaarannettu, koska yksi haluaa asioiden pysyvän sillä tasolla, jossa pitää uutisoinnissa puhua. Tulisi aika löyhää keskustelua, jos kaikki kommentit muista asioista kiellettäisiin?

Noh, tämä oli ihan liian Offtopicci kommentti, niin bännää minut heti pariksi päiväksi.
Keskustelufoorumilla on tarkoitus keskustella asioista niille tarkoitetuissa ketjuissa. Ketjun otsikko määrittelee mistä ketjussa keskustellaan ja ylläpidon tehtävä on valvoa keskustelun pysymistä aiheessa. Windows 11:sta voi keskustella yleisellä tasolla omassa sille tarkoitetussa ketjussaan.

Sananvapaus ei liity asiaan millään tavalla. Foorumin ylläpidolla ei ole mitään velvoitetta tarjota alustaa, jossa käyttäjä voi kirjoittaa minne tahansa mitä tahansa.
 
Tällä hetkellä yk puolella on ainakin yksi käyttäjä jonka ulosanti vaikuttaa ihan tekoälyn tuotokselta. :comp:

Sampsa voisi muutenkin kieltää tekoälyllä tuotetun materiaalin kokonaan foorumilta. Ketä samaa mieltä?
 
Sampsa voisi muutenkin kieltää tekoälyllä tuotetun materiaalin kokonaan foorumilta. Ketä samaa mieltä?

Se on kielletty.

edit: tekoälyn käyttö apuna tietenkin ok, mutta koko viesti jos on tuotettu tekoälyllä, vailla mitään omaa sisältöä - se on kielletty säännöissä. Eikä tekoälyä saa käyttää vastaamaan puolestasi.
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä yk puolella on ainakin yksi käyttäjä jonka ulosanti vaikuttaa ihan tekoälyn tuotokselta. :comp:

Sampsa voisi muutenkin kieltää tekoälyllä tuotetun materiaalin kokonaan foorumilta. Ketä samaa mieltä?
Ei ole tällä hetkellä aikomusta/intressiä kieltää tekoälysisältöä kokonaan - se on nykypäivää. Sen sijaan pyritään ohjaamaan sen järkevään ja vastuulliseen käyttöön. Tästä löytyy oma kohtansa foorumin säännöistä jonka mukaan toimitaan:

  • Käytä tekoälyn generoimaa materiaalia ainoastaan tukemaan omaa asiaasi ja merkitse tekoälyn luoma sisältö selkeästi viestissäsi.

Näin yleisesti ottaen kuten yllä jo hyvin ohjeistettiin, raporttia ylläpidolle sääntörike-epäilyistä.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin käytän toisinaan tekoälyä jäsentämään omia kirjoituksia esimerkiksi Facebookissa, varsinkin jos kirjoitukset on pitkiä tai itsellä on epäilys, että toistan samaa asiaa tarpeettomasti.

Tekoälyn kanssa saa paljon luettavampaa, virheettömämpää ja tiivistetympää tekstiä aikaiseksi omiin kirjoituksiin.
 
Itsekin käytän toisinaan tekoälyä jäsentämään omia kirjoituksia esimerkiksi Facebookissa, varsinkin jos kirjoitukset on pitkiä tai itsellä on epäilys, että toistan samaa asiaa tarpeettomasti.

Tekoälyn kanssa saa paljon luettavampaa, virheettömämpää ja tiivistetympää tekstiä aikaiseksi omiin kirjoituksiin.

Äh.. itse ainakin sanoin huonosti. Tekoälyä saa tietenkin käyttää apuna ja sillä saa nopeasti vaikka historiallisia hintoja - tai omat faktansa tarkistettua.
Se on taas täysin turhaa, jos tekoälyllä tehdään koko oma vastaus, jos itse ei ajatella yhtään - ja sitten kopioidaan se sellaisenaan suoraan foorumille. Pahimmassa tapauksessa siinä on asiavirheitä ja voi tehdä pahan virheen, tyyliin "AI sanoo, että käytä vaan niitä vanhan virtalähteen modulaarisia kaapeleita, ei haittaa, että oli eri merkki" (TÄMÄ ON VÄÄRIN) ja sitten se tulee sieltä ulos sellaisella autoriteetilla, että joku hölmö uskoo.

Esim. näin voi käydä:
 
Tekoäly on se renki jota käyttää kirjoittaessa, vaikka ottaa sen tekoälyn tekemään koosteen pohjaksi ja siitä alkaa väsätä omaa kirjotusta, se on lähde siinä missä muutkin, näppärä myös kirjotusvirheiden (huomatkaa typo tuossa tarkotuksella ;) ) ja kieliopin siistimisessä. Hyvä apuväline jota vaan pitää oppia hyödyntämään nyt sitten oikealla tapaa.

Ja hsalosta jatkaen, TARKISTAKAA NE LÄHTEET USEAMMASTA PAIKASTA!! Ja harrastakaa lähdekritiikkiä kun lueskelette ihan mitä tahansa.
 
Tekoäly on se renki jota käyttää kirjoittaessa, vaikka ottaa sen tekoälyn tekemään koosteen pohjaksi ja siitä alkaa väsätä omaa kirjotusta, se on lähde siinä missä muutkin, näppärä myös kirjotusvirheiden (huomatkaa typo tuossa tarkotuksella ;) ) ja kieliopin siistimisessä. Hyvä apuväline jota vaan pitää oppia hyödyntämään nyt sitten oikealla tapaa.

Ja hsalosta jatkaen, TARKISTAKAA NE LÄHTEET USEAMMASTA PAIKASTA!! Ja harrastakaa lähdekritiikkiä kun lueskelette ihan mitä tahansa.
Jos ois omana kouluaikana ollut tekoäly käytettävissä niin olis jäänyt oppimatta se, miten aloitetaan esimerkiksi esseekirjoitus. Ne tuntikaudet, joita kului pelkän aloituksen pähkäilyyn. Sitä ei enää tarvitse tehdä vaan voi hypätä promptin kautta suoraan ajatuksen virtaan - ja kun sille päälle on sattunut niin miksei antaisi koneen kirjoittaa loppuun asti. Kuka tahansa voi esiintyä minkä tahansa alan eksperttinä vailla mitään vastuuta omasta ajattelustaan. Tämä on vaarallinen kehityssuunta ja mieluusti pitäisin sen täältä poissa. Mitään ei kuitenkaan taida olla tehtävissä.
 
TARKISTAKAA NE LÄHTEET USEAMMASTA PAIKASTA!! Ja harrastakaa lähdekritiikkiä kun lueskelette ihan mitä tahansa.
Tämä on erittäin hyvin tiivistetty. Joku tekoälyn antama tiivistelmä pelkiltään ei ole mikään validi lähde. Tarkistakaa mistä ne tiedot on peräisin - tekoäly antaa kyllä lähteet kun niitä pyytää. Jos ei anna niin ko. tieto on arvotonta.
 
Tämä on erittäin hyvin tiivistetty. Joku tekoälyn antama tiivistelmä pelkiltään ei ole mikään validi lähde. Tarkistakaa mistä ne tiedot on peräisin - tekoäly antaa kyllä lähteet kun niitä pyytää. Jos ei anna niin ko. tieto on arvotonta.

Ja koska osa niistä pyydetyistä voi olla hourailtuja (tämä on ehkä hieman vähentynyt), niin sekä niiden olemassaolo (linkki, kirja, henkilö) että sisällön vastaavuus on hyvä tsekata. (Viimeksi tänään kysyin googleen ympätyltä tekoälyltä, että mitä Wireguardin Windows versiossa 1.1 on päivittynyt. Väitti tulosten perustuvan repoon.

[...tauhkaa] If you look directly at the developer commits in the WireGuard-Windows Git Repository, here is exactly what changed under the hood:
[Pitkä lista asioista, joka ei mätsännyt itse kurkistamiini muutoksiin.]

"[relevantit kommitit] How does the list you created match to the commits?"

The technical overview provided earlier was a generalized summary of typical WireGuard code hardening, but it did not accurately match the specific git log you just pasted.

[selostus oikeista muutoksista]
 
Kiitos kehuista Juha, ite kanssa huomannut sen tosi pelottavan kehityksen että medialukutaito on oikeasti todella pahasti heikentynyt, ja yks syy on TikTok mutta se ei ole ainoa syypää tässä, se tapa millä mediaa kulutetaan on myös muuttunut, luin itse jokin aika sitten että nuoriso saa pääosan uutistiedosta sosiaalisen median kautta, kuten juuri TikTok johon onneksi suomalaiset mediatalot ovat heränneet ja ovat siellä sitten paikalla tuottamassa sitä (melko) luotettavaa uutissisältöä.

Tää on sitä mitä pitää tehdä, mennään sinne missä nuoret ja miksei muutkin sitten viettää aikaa ja toimitetaan se tieto sinne sellaisessa muodossa jota he, kohdeyleisö, ymmärtävät.

Tässä ois videolle hyvä idea, mistä tietää että artikkeli/video on luotettava eikä disinformaatiota, lisäksi sit se tekoäly ja sen vaarat lyhyesti.
 
Jos ois omana kouluaikana ollut tekoäly käytettävissä niin olis jäänyt oppimatta se, miten aloitetaan esimerkiksi esseekirjoitus. Ne tuntikaudet, joita kului pelkän aloituksen pähkäilyyn. Sitä ei enää tarvitse tehdä vaan voi hypätä promptin kautta suoraan ajatuksen virtaan - ja kun sille päälle on sattunut niin miksei antaisi koneen kirjoittaa loppuun asti. Kuka tahansa voi esiintyä minkä tahansa alan eksperttinä vailla mitään vastuuta omasta ajattelustaan. Tämä on vaarallinen kehityssuunta ja mieluusti pitäisin sen täältä poissa. Mitään ei kuitenkaan taida olla tehtävissä.

Juuri näin. Selvää on että tekoälyn käyttäjät eivät sen tuotosta turhan hyvin tarkasta, tai jos tarkastavat, niin jossain vaiheessa se unohtuu. Laiskistava vaikutus on selvä. Mutta myöhässä ollaan kuten sanoit. :comp:
 
Itsekin käytän toisinaan tekoälyä jäsentämään omia kirjoituksia esimerkiksi Facebookissa, varsinkin jos kirjoitukset on pitkiä tai itsellä on epäilys, että toistan samaa asiaa tarpeettomasti.

Tekoälyn kanssa saa paljon luettavampaa, virheettömämpää ja tiivistetympää tekstiä aikaiseksi omiin kirjoituksiin.

Kerran laitoin tekoälyvastauksen, kun se oli sama, jonka olisin kirjoittanut muutenkin (mainitsin tämän viestissä ja laitoin lähdelinkit mukaan). Ei mitään vikaa jos hyödyntää tekoälyä vastuullisesti ja ymmärtää sen tuottaman sisällön ja mainitsee asiasta. Mutta jos puhdasta tekoälyn tuottamaa sisältöä, varsinkin aiheeseen jota ei itse välttämättä ymmärrä, niin ei hyvä ja pahimmillaan aiheuttaa vahinkoa jos toiselle yrittää johonkin ongelmaan antaa apua ja tekoäly keksii omiaan.
 
Ei mitään vikaa jos hyödyntää tekoälyä vastuullisesti ja ymmärtää sen tuottaman sisällön ja mainitsee asiasta. Mutta jos puhdasta tekoälyn tuottamaa sisältöä, varsinkin aiheeseen jota ei itse välttämättä ymmärrä, niin ei hyvä ja pahimmillaan aiheuttaa vahinkoa jos toiselle yrittää johonkin ongelmaan antaa apua ja tekoäly keksii omiaan.
Tämä ... Ei muuta lisättävää. Tekoäly on kuin tuli, hyvä renki mutta helvetin huono isäntä.
 
...mieluusti pitäisin sen täältä poissa. Mitään ei kuitenkaan taida olla tehtävissä.
Tämä on ideologiaa. AI-mato on globaalisti ulkona purkista, eikä sitä sinne enää takaisin saa. Fakta on, ettei yksittäinen foorumi pysty tässä myrskyssä vastaan räpistelemään. Kukaan ei tiedä mitä kaikkea tekoäly vielä tuo tullessaan hyvässä ja pahassa, mutta se on varmaa että maailma muuttuu.

Jos nyt jotain toivetta tähän välivaiheeseen saisi esittää, niin olisi kiva jos sen avulla väki oikolukisi omia postauksiaan tai treenaisi edes pikkuisen omia keskustelutaitoja, niin se olisi jo paljon. Eikä välttämättä olisi paha juttu, jos foorumille pullahtaisi jossakin vaiheessa vaikka joku nappula, jonka avulla tuon oikoluvun voisi halutessaan tehdä. Samalla se voisi vinkata tarpeen tulleen, että "nyt on kyllä niin sakeat jutut, että mitäs jos postaat vasta aamulla uuden harkintakierroksen jälkeen?" :D
 
Tässä ois videolle hyvä idea, mistä tietää että artikkeli/video on luotettava eikä disinformaatiota, lisäksi sit se tekoäly ja sen vaarat lyhyesti.
Varmaan hyvä idea, mutta ei varsinaisesti liity siihen miksi AI on uhka foorumeille ja käyttäjille. Mainitsit tiktokin, se on yksi ongelma, kun on kiinalainen toimija niin on ylipäätään lähtökohtaisesti epäluotettava. Harvemmin sitä paikallisia uutisia tai lähteitä kaivellaan kiinasta, jos puhutaan esim EU-alueeseen liittyvistä asioista. Lähdekritiikki kuolee helposti AIta "hyödyntäessä".

Ja näkisin senkin että nuoriso saattaa painottaa lähteensä yhä enemmän esim Tiktokkiin senkin takia, koska aina voi kysyä AIlta miten asiat ovat. Eli käyttävät sitten kahta epäluotettavaa alustaa, ei ihme jos ongelmat kasautuvat viiveellä tänne suomalaiselle foorumillekin.
 
Jos ois omana kouluaikana ollut tekoäly käytettävissä niin olis jäänyt oppimatta se, miten aloitetaan esimerkiksi esseekirjoitus. Ne tuntikaudet, joita kului pelkän aloituksen pähkäilyyn. Sitä ei enää tarvitse tehdä vaan voi hypätä promptin kautta suoraan ajatuksen virtaan - ja kun sille päälle on sattunut niin miksei antaisi koneen kirjoittaa loppuun asti.

Tämä on varmaankin totta, mutta jos AI:ta käyttää tekemään jotain "bulkkitaskeja", voi keskittää oman oppimisensa (= rajallisen aikansa) olennaiseen tai tärkeämpään. Mitä se kellekin sitten on.

Itse esimerkiksi pidän täysin merkityksettömänä sitä miten joku artikkeli tai essee pitäisi kirjoittaa ja pidän tärkeämpänä, että osaan sen asian mistä kirjoitan. Mutta tämä on siis IMHO. Mieluusti annan jonkun muun tahon muotoilla tekstin "oikeaan muotoon". Jollekin toiselle se esseen tai artikkelin muotoilu voi olla paljon tärkeämpi ja haluaa sen itse tehdä, enkä sitä mitenkään kritisoi. Kukin keskittyköön siihen minkä kokee tärkeäksi.

Kuka tahansa voi esiintyä minkä tahansa alan eksperttinä vailla mitään vastuuta omasta ajattelustaan. Tämä on vaarallinen kehityssuunta ja mieluusti pitäisin sen täältä poissa. Mitään ei kuitenkaan taida olla tehtävissä.

Tätä ei tekoäly sinänsä muuta, *minun mielestäni*. Tekoäly on vain työkalu, ihminen itse on se ongelma tässä. Tähänkin asti ihmiset ovat rajattomalla itseluottamuksella heitelleet omia mutuja "faktoina" ja "esiintyneet eksperttinä", ilman mitään itsereflektiota.

Tämä omalta osaltani offtopicista ("tekoälyn käyttö yleisesti", ei suoraan liity tekoälyn käytön sääntöihin tällä foorumilla).
 
Tekoäly on vain työkalu, ihminen itse on se ongelma tässä.
Vähän niinkuin venäjä ei ole ongelma, ne päätäntävallassa olevat ihmiset siellä on ongelma? Voihan sitä kaunistella, mutta kyllä AI on ongelma foorumeilla. Ja siihen menee paljon ylläpitäjien resursseja kun joutuvat miettimään miten sitä moderoidaan, sekä sen ulosannin itse moderointiin.
 
Vähän niinkuin venäjä ei ole ongelma, ne päätäntävallassa olevat ihmiset siellä on ongelma? Voihan sitä kaunistella, mutta kyllä AI on ongelma foorumeilla. Ja siihen menee paljon ylläpitäjien resursseja kun joutuvat miettimään miten sitä moderoidaan, sekä sen ulosannin itse moderointiin.
Leikkasit täysin yhden lauseen irti kontekstista ja yrität huonolla vertauskuvalla vääntää sitä vielä eri merkitykseen. Arvioni 1/5.

En kirjoittanut, että AI ei ole ongelma foorumeilla, vaan että AI ei tee sitä ongelmaa että ihmiset esiintyvät ekspertteinä. Ennen AI:ta (ja vielä nykyäänkin) google (tai mikä tahansa hakukone) ajoi ihan saman asian. Luetaan kysymys foorumilla, googletetaan puolinaisilla hakutermeillä ja copypastataan ensimmäinen hakutulos, perehtymättä sisältöön. Ainoa ero on tiedon lähde (hakukone vs AI).
 
@Gespard Ihan suomalaiset isot mediatalot kuten MTV3 YLE IS IL on TikTokissa, samoin sellanen "pikkutekijä" kuin Reuters pitää tiliä siellä, näihin viittasin kun sanoin et nuoriso seuraa uutisia TikTokissa, mikä siitä silloin tekee epäluotettavamman kuin että se sama informaatio on tuolla virallisilla sivuilla?

Ja YLE ja MTV3 on olleet onneks hereillä, somessa kiertää noita huijausvideoita joissa käytetään tunnettuja kasvoja hyväksi noissa huijauksissa ja noissa liikkuu aivan saatanalliset summat vuosittain, tästä muunmuassa nuorisoa ja miksei muitakin just pitää valistaa NYT ennenkuin on sit oikeesti liian myöhästä.

Tässä se artikkeli: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...ankkurit-tempaisevat-valheita-vastaan/9323828

Näin itekin sen klipin TikTokissa missä tosta puhuttiin, myös englanninkielisessä mediassa tohon havahduttu, mikä on ihan hyvä asia.

Ja tää alkaa oleen aika kehänkiertämistä nyt tää keskustelu, et pitäskö lopettaa tähän, kaikki melko järkevä sanottu taas kerran täst aiheesta?
 
Viimeksi muokattu:
mikä siitä silloin tekee epäluotettavamman kuin että se sama informaatio on tuolla virallisilla sivuilla?
Se jo pelkästään että esim ne nuoret pitävät vain sitä alustaa tiedonhakukanavanaan (Kiina määrää mistä saa kommentoida). Eikö se nyt ole aika itsestäänselvää? Minulle ainakin. Mutta miten tämä liittyy ketjun aiheeseen? En ala offtopikkia jauhamaan tämän enempää.
Edit: selvemmin sanottuna, samasta syystä kuin miksi AI on epäkelpo lähde, hallitsemattomasti biased.
 
Viimeksi muokattu:
Itse mainitsit TikTokin ja uutislähteet, niin sen selitin että se sama tieto TikTokissa itsessään ei tee siitä epäluotettavaa jos lähde on tosiaan iso mediatalo kuten nyt vaikka Reuters jota itte muuten seuraan, aina kun ei katsos ole mahdollisuuksia syventyä lukemaan 20min ajan jotain artikkeleja niin tollanen nopee kooste on ihan näppärä.

Ja nuoriso käyttää TikTokia siksi että se on heille se tapa millä kuluttavat mediaa, niinku aiemmin sanoin, tavat käyttää internetiä ja mediaa yleenmsäkin on muuttuneet ja siihen nyt sit just uutistalot ja muukin yhteiskunta vastaa, ei tässä mistäämn muuta ole kyse, asiat kehittyy ja sit se näkyy just näin.

Mutta joo, / OT OFF nyt enneku meillä on kiukkunen ja kahvin puutteesta kärsivä YP niskassa.
 
Meemiketju ja hauskat kuvat lienee poikkeus tekoälyn käyttöön? Vai pitääkö mainita, jos kuva tehty tekoälyllä?
 
Meemiketju ja hauskat kuvat lienee poikkeus tekoälyn käyttöön? Vai pitääkö mainita, jos kuva tehty tekoälyllä?
Virallisissa asiakirjoissa tulee mainita, mikäli kuva on generoitu tekoälyllä. Tämän foorumin kannasta en tiedä, mutta itse kyllä mainitsisin asian, jos kuvan voi luulla itsetehdyksi.
 
Viimeksi muokattu:
Meemiketju ja hauskat kuvat lienee poikkeus tekoälyn käyttöön? Vai pitääkö mainita, jos kuva tehty tekoälyllä?

Jos oma teos, niin ilman muuta, jos toisen tekemä, niin lähde/tekijä ja mahdollnen AI mininta. Tosin kaikesta AI käpistelystä ei tarvimainita, esm jos kuvaa paranneltu AI avustuksella, vs oleellisesti muutettu saati jos kokonaan luotu AI prompteillä

Käytäntö tietenkin se että kuvan tekijästä, tekotavasta, oikeuksista ei mitään hajua, eikä mainita edes lähdettä mistä sen kopsannut, ja AI maininta ihan siitä kiinni onko se tullut kuvan mukana (kuvassa).
 
Noihin itse tehtyihin kuviin kannataa ihan tosissaan laittaa vesileima tai muu vastaava merkintä, kuvia varastetaan ihan surutta ja väitetään sitten omiksi. Kattokaapa huviksenne niitä kuvia seuraavan kerran ku luette jotain komponenttiarvostelua, poikkeuksetta leimattuja, just ton varastamisen takia mitä nää kauppahuijarit esmes rakastaa tehdä.
 
Ja nuoriso käyttää TikTokia siksi että se on heille se tapa millä kuluttavat mediaa, niinku aiemmin sanoin, tavat käyttää internetiä ja mediaa yleenmsäkin on muuttuneet ja siihen nyt sit just uutistalot ja muukin yhteiskunta vastaa, ei tässä mistäämn muuta ole kyse, asiat kehittyy ja sit se näkyy just näin.
Kyllä. AI on alentanut ihmisten kykyä ajatella asioita itse. Ja se näkyy sitten ylimääräisenä paapomisena moderoinnin puolesta. Etenkin kun roskasisältöä on entistä helpompaa tuottaa ja liittää mukaan omaan ulostukseen.
 
*nyök nyök* Et oo väärässä tossa sikäli mutta tää on mitä on, AI-hirviö päässy irti niin ei sitä enää takas häkkiin laiteta, se on mitä se on ja meidän pitää vaan koettaa mukautua, oot varmaan sen ikänen et muistat kun ekat älyluurit tuli markkinoille et mikä metakka sillon nous?
 
*nyök nyök* Et oo väärässä tossa sikäli mutta tää on mitä on, AI-hirviö päässy irti niin ei sitä enää takas häkkiin laiteta, se on mitä se on ja meidän pitää vaan koettaa mukautua, oot varmaan sen ikänen et muistat kun ekat älyluurit tuli markkinoille et mikä metakka sillon nous?
Kyllä tässä tapauksessa tulisi vähintäänkin otsikoida, että tekoälytaidetta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 356
Viestejä
5 248 559
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom