Suosittelisin tutustumaan aiheeseen hieman paremmin. Esimerkiksi tietosuojavaltuutetun sivustoon.
tietosuoja.fi
Pseudonymisoidut henkilötiedot
Pseudonymisointi tarkoittaa henkilötietojen käsittelemistä siten, että henkilötietoja ei voida enää yhdistää tiettyyn henkilöön ilman lisätietoja. Tällaiset lisätiedot täytyy säilyttää huolellisesti erillään henkilötiedoista.
Vaikka tiedot olisi pseudonymisoitu, niiden avulla yksilö voidaan edelleen erottaa joukosta ja yhdistää eri tietoaineistoissa.
Pseudonymisoidut tiedot ovat yhä henkilötietoja, ja niiden käsittelyssä on sovellettava tietosuojasäännöksiä.
Sanoit tuossa ne taikasanat, jotka muissa viesteissäsi tunnut unohtavan / jättävän tarkoituksella pois:
Pseudonymisointi tarkoittaa henkilötietojen käsittelemistä siten, että henkilötietoja ei voida enää yhdistää tiettyyn henkilöön ilman lisätietoja.
Eli pelkkä nimimerkki, tai mikä tahansa muukin pseudotieto on sellainen joka tarvitsee noita LISÄTIETOJA, jotta sen voi yksilöidä. Se pseudotieto yksinään EI ole yksilöivä.
Zalama sanoi:
Käyttäjätunnus voidaan yhdistää sähköpostiin ja sitä kautta henkilöön.
Jos käyttäjätunnus on "keijoannikki" ja sähköpostiosoite on
matti@gmail.com, tuossa ei ole mitään yksilöivää, kukaan ei tiedä kenestä Matista on kyse, vai onko edes Matista kyse. Onko sittenkin kyse Keijosta, Annikista, vai jopa Heikistä, jos tuo olisikin minun osoitteeni?
Puhut selvästi asiasta josta et tiedä. Itse olen useamman vuoden ollut näiden kimpussa työtehtävien muodossa.
Vaikuttaa kyllä vahvasti siltä että huudan tyhjyyteen, joten mun osaltani tässä.
EDIT:
Otetaan vielä sen verran, että kun lähdit lainaamaan juttuja tuolta tietosuoja.fi:stä, sulta jäi se olennainen lainaamatta. Nimittäin tämä, ja tuosta boldaan vielä senolennaisimman.
Henkilötiedot voidaan pseudonymisoida tai anonymisoida. Niin pitkään, kun tietojen perusteella voi tunnistaa henkilön suoraan tai tiedot voidaan palauttaa takaisin tunnistettavaan muotoon, ne ovat yhä henkilötietoja ja niihin sovelletaan tietosuoja-asetusta.
Mikäli siis tiedossa on vain nimimerkki keijoannikki, ja sähköpostiosoite
matti@gmail.com, noiden tietojen perusteella:
a) et voi tunnistaa henkilöä suoraan, etkä
b) palauttaa tietoja takaisin tunnistettavaan muotoon.