Mielestäni nuo eettisyysilmoitukset ovat erittäin tervetulleita tarjouslankoihin. Itse ainakin pyrin ohjaamaan kulutustani eettisempään suuntaan, joten Venäläiset tai Nestlen tuotteet ovat automaattisesti kiertolistalla jos siihen vaan pystyy. Mutta kuten langastakin voi nähdä, tarpeeksi moni ei (mielestäni) tiedä kuinka epäeettistä oikeasti on tukea Kärkkäisen toimintaa, eikä mielestäni ole kovin hyvän maun mukaista sekään että varastaa selvästi positiiviseen sävyyn kirjoitetun langan siihen, että haukkuu siellä liikkeen johtajaa tämän hulluudesta.
Mutta sitten mennäänkin jo syvälle metakeskustelun tasolle siitä, että missä menee eettisyyden raja. Joku sankari ehtikin jo lankaan liittämään Ylen ja Kärkkäisen yhtä epäeettisiksi, mikä on vaan faktuaalisesti väärin.
Tuo "eettisyys" sana on sen verran latautunut että sekin tuottaa keskustelua. Nyt langassa on reilusti offtopicia minun aiheuttamana kun väännetään sekä Ylen että Kärkkäisen eettisyydestä. En kyllä tiedä miten jokin kaupankäynnin eettisyyden keskusteluketju tuota asiaa parantaisi, itse kun olen suuresti kiitollinen siitä että tarjouksen tullessa siinä jonkinlainen eettisyysvaroitus on jos taustalla on esimerkiksi Nestlen, Venäjän tai Kärkkäisen toimintaa. Eikä tällaisia varoituksia kovin moni viitsisi erillisestä langasta lähteä kaivelemaan.
En osaa sanoa mitä tälle sitten kuuluisi tehdä. Ehkä tuo nykyinen moderointilinja, jossa yksittäinen oman elämänsä eettisyyssankari saa varoituksensa antaa mutta muut viestit poistetaan, on se tarpeeksi sujuva linjaus?