En minäkään kannata 2014-2015 aikana ja jälkeen tehtyä maahanmuuttopolitiikkaa, mutta jossain määrin humanitäärisen auttamisen kannalla olen. Kunhan se kohdennetaan oikein. Esim. lähi-idässä hädänalaisista pitäisi myöntää korkeammalla prioriteetilla turvapaikkoja naisille ja lapsille, jotka on lähtömaissa heikommassa asemassa kuin vaikkapa nuoret miehet, joita tänne vyöryi 2014-2015 paljon.
Aivan, täysin samaa meiltä.
Entä sinä
@hkultala , kannatatko minkäänlaista maahanmuuttoa Suomeen?
Olen sitä mieltä, että
1)
Maassa ei pitäisi olla vapaalla jalalla yhtään ihmisiä, joilla ei ole sellainen asenne, että maan lakien oleellisia periaatteita halutaan noudattaa esim. ihmisoikeuksien suhteen (että nainen ei ole miehen omaisuutta, kunniaväkivalta tai parisuhdeväkivalta ei missään tilanteessa ole hvyäksyttävää jne).
Ulkomaisista ihmisistä voimme valita, päästämmekö me maahan vaiko emme, ja ketään sellaista ihmistä joka hyväksyy parisuhde- tai kunniaväkivallan, tai pitää naista miehen tai isän omaisuutena, ei pitäisi tänne päästää.
Ja jos ihmisellä on asenne, että hänellä on oikeus sortaa muita ihmisiä, hän ei itse ansaitse mitään turvapaikkaa muiden sorrolta. Eli väkivaltarikoksista (jotka eivät ole hyvin selviä itsepuolustustapauksia tms.) pitäisi kaikkien ulkomaalaisten lentää hyvin nopeasti pihalle maasta, ilman
mitään viivytyksiä sen perusteella, että lähtömaa on muka vaarallinen.
Niistä tämän asennevamman omaavista ihmisistä joille on jo myönnetty suomen kansalaisuus tai jotka ovat suomalaisille vanhemmille syntyneet emme voi enää päästä eroon, mutta heille tällaisista rikoksista pitäisi antaa kunnolla pitkät kakut että eivät olisi vapaalla pilaamassa ja orjuuttamassa muiden elämää.
2) Pääosin ihmisellä on lähtökohtainen velvollisuus elättää itse itsensä. Tämä pätee sekä maassa syntyneisiin ihmisiin, että maahan tuleviin ihmisiin. Tästä voidaan sitten tinkiä esim. vammaisten ja sairaiden ihmisten osalta.
Kenenkään terveen ihmisen ei pitäisi pystyä lorvimaan yhteiskunnan tuella tekemättä mitään.
On kuitenkin ihmisiä, joiden tuottavuus keskimääristä pienempi, ulkomaisilla usein kielitaidon takia. Yleissitovilla työehtosopimuksilla pitäisi heittää vesilintua, että nämä ihmiset voitaisiin palkata töihin heidän tuottavuuttaan vastaavalla palkalla.
Tässä SDP ja vihreät ajavat mielestäni todella pahasti kaksilla rattailla, kun samalla ovat toivottamassa turvapaikkaturisteja tervetulleiksi, että tekevät heidän työllistämisestään mahdollisimman vaikeaa.
Asumistuki on myös hyvin ongelmallinen tukimuoto, kun se vääristää pahasti asuntomarkkinoita ja saa ihmiset asumaan ylikalliissa vuokra-asunnoissa, se on käytännössä tulonsiirtoa yhteiskunnalta asuntosijoittajille, köyhien ihmisten kautta.
3)
Oikeasti turvapaikkaa tarvitseville ja
oikeasti vainotuille ihmisille pitää se turvapaikka myöntää. Mutta sen jälkeenkin heidän tulisi ASAP pystyä elättämään itse itsensä.
Ja turvapaikan ei pitäisi tarkoittaa sitä että sitten eletään vuosia KELAn tuella, vaan sitä, että sitten saadaan elää rauhassa vainolta. Ja kunnes heille löytyy muuta työtä, niin laitetaan heidät vaikka haravoimaan sitä vastaanottokeskuksen pihaa todella pienellä palkalla.
Ja jos maahan saavutaan turvapaikanhakijana, niin kielteisen turvapaikkapäätöksen tullen pitäisi HETI lentää maasta pihalle.
Oikeastaan, turvapaikanhakija ei pitäisi olla maassa vapaalla jalalla ennen myönteistä turvapaikkapäätöstä, vaan kaikki käsittelyä odottavat turvapaikanhakijat pitäisi pitää suljetuilla leireillä josta pääsee maahan myönteisellä päätöksellä tai pääsee suoraan lentokonesene kielteisellä päätöksellä.
4) Jos maahan saavutaan opiskelemaan tai töihin siten että se ihminen tulee oletuksena tuottamaan yhteiskunnalle enemmän kuin maksamaan, ja se opiskelu- tai työpaikka on, niin tervetuloa, huomioiden kohta 1. Tälläkin hetkellä työkavereistani yli puolet on ulkomaalaisia, ja olen oikein tyytyväinen että minulla on nämä ulkomaalaiset työkaverini.
Entä arveletko maahanmuuton vai ilmastonmuutoksen olevan 100v päästä isompi ongelma meillä Suomessa?
Kulttuurin rikastumisen ongelmien ja ilmastonmuutoksen laittaminen vastakkain on typerää. Käytännössä kun se kulttuurin rikastuminen myös pahentaa sitä ilmastonmuutosta, kun se johtaa myös asenteisiin, että siitä ilmastosta piitataan paljon vähemmän. Suosittelen tutustumaan paljonko ilmastosta piitataan lähi-idän kulttuureissa.
Ja tosiaan, ihmisen pitäminen elossa suomen talvessa vaatii paljon enemmän energiaa kuin ihmisen pitäminen elossa jossain etelämpänä. Asuntojen lämmitys vaatii huomattavasti energiaa.
Eli, maahanmuuton pitäminen hallittuna ja järkevänä tarkoittaa myös sitä, että ilmastokin tulee voimaan paremmin tulevaisuudessa.