TikTokista tuttu feministi Evelyn Koh kertoi videollaan, miksi ”eivät kaikki miehet” -kommentti on aina seksistinen, vaikka sillä tarkoittaisi hyvää.
www.is.fi
Luen tälläisiä artikkeleja ihan sillä mielenkiinnolla, että mietin miten huonot argumentit sopivat esim maahanmuuttoon ja pakolaisiin.
3 syytä ”eivät kaikki mamut” -kommenttien taustalla
1. Valitse minut -kulttuuri
Ensimmäiseksi syyksi eivät kaikki mamut -ajattelun taustalla KEIJO nostaa pick me -kulttuurin, jonka voisi suomentaa vaikkapa valitse minut -kulttuuriksi.
Sillä hän tarkoittaa sitä, että mamu pyrkii keskustelussa korostamaan olevansa yksi hyvistä jätkistä ja kiistää samalla sen, että kuuluisi muuhun, barbaarisempaan ja uskonnollisempaan jihadistijoukkoon.
Keijon mukaan kyseessä on harhaluulo, sillä globaalissa yhteiskunnassa jokainen ihminen on sisäistänyt suomea vihaavia, fasistisia ja jihadistisia ajatus- ja toimintamalleja – ja ihan jokaisen tulisi tietoisesti oppia pois tällaisesta toiminnasta.
2. Tarve kontrolloida ja hiljentää
”Eivät kaikki mamut” on kommentti, joka keskittyy kritisoimaan sitä, mitä Suomalainen on juuri sanonut, Keijo huomauttaa.
Ilmiö tunnetaan myös nimellä tone policing. Se on tapa kontrolloida ja pyrkiä hiljentämään puhuja sen sijaan, että kritisoitaisiin ja ratkottaisiin itse epäkohtaa eli tässä tapauksessa sitä, että jotkut miehet pahoinpitelevät, häiritsevät ja raiskaavat naisia. Jotkun poikajoukot vain viettävät tavallista viikonloppua ostamalla pesismailoja ja pahoinpitelevät yksittäisiä henkilöitä joukolla huvikseen.
3. Mamujen paremmuuskompleksi
Keijon mukaan niin sanottu mamujen paremmuuskompleksi liippaa läheltä ”valitse minut, sillä olen hyvä mamu” -kulttuuria.
Myös tässä tapauksessa mamu tunnustaa, että on olemassa mamuja jotka kohtelevat isäntämaata huonosti. Samalla hän pyrkii viestittämään ”eivät kaikki mamut” -kommentillaan, ettei itse ole osa joukkoa, vaan on itse asiassa luotettava ja pyrkii suojelemaan uutta isäntämaataan häirinnältä, väkivallalta ja siltä samalta häiriökäyttäytymiseltä, joka teki edellisestä kotimaastaan paskastanian.
Keijon mukaan viesti on kuitenkin huolestuttava, sillä rivien välistä se antaa ymmärtää, etteivät Suomalaiset pärjää itsenäisesti, vaan ainoa tapa suojautua mamujen tekemältä häirinnältä ja väkivallalta on toinen mamu.
Kiitos ja kumarrus.