Keskustelua sairastamisesta (Koronavirus)

Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Neljä päivää ollut kuumetta, päänsärkyä, kurkun karheutta ja lihaskipuja, niin ettei eilen kyennyt oikein mihinkään. Nyt alkaa helpottaa. Liekö tämä vai joku muu ihmetauti :confused:
Sitä ei oikein voi mitenkään tietää..

Minua kiinnostaisi tietää, että voikohan aiemmin sairastetun koronan havaita myöhemmin tulevaisuudessa jollain testillä? Voisi olla jossain vaiheessa kiva tietää, että onko immuniteetti tälle pöpölle vai ei...
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 644
Sitä ei oikein voi mitenkään tietää..

Minua kiinnostaisi tietää, että voikohan aiemmin sairastetun koronan havaita myöhemmin tulevaisuudessa jollain testillä? Voisi olla jossain vaiheessa kiva tietää, että onko immuniteetti tälle pöpölle vai ei...
Vasta-ainetestillä se sitten selviää, kun niitä on saatavilla.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Neljä päivää ollut kuumetta, päänsärkyä, kurkun karheutta ja lihaskipuja, niin ettei eilen kyennyt oikein mihinkään. Nyt alkaa helpottaa. Liekö tämä vai joku muu ihmetauti :confused:
Kristallipallo esiin.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Toivottavasti joskus on tilanne niin "hyvä", että voidaan testata jo terveitäkin, niin nämä voivat hyvillä mielin elää normaalia elämää, jos vasta-aineet jo löytyy.
Vasta-aineet eivät ole on/off. Testeissä joudutaan pelkistämisen vuoksi vetämään viitteellinen raja-arvo sille löytyykö niitä vai ei.

Todellisuus on hieman monimutkaisempi. Pienillä vasta-ainepitoisuuksilla tauti saattaa silti tulla. Tosin huomattavasti lievempänä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Vasta-aineet eivät ole on/off. Testeissä joudutaan pelkistämisen vuoksi vetämään viitteellinen raja-arvo sille löytyykö niitä vai ei.

Todellisuus on hieman monimutkaisempi. Pienillä vasta-ainepitoisuuksilla tauti saattaa silti tulla. Tosin huomattavasti lievempänä.
Kai se siinä mielessä on on/off, että jossei virukselle ole lainkaan altistunut, niin sitten ei juuri vasta-aineitakaan voi olla?
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Kai se siinä mielessä on on/off, että jossei virukselle ole lainkaan altistunut, niin sitten ei juuri vasta-aineitakaan voi olla?
Pääpiirteittään näin. Pelkkä virukselle altistuminen luo jo vasta-ainepitoisuuden, tosin lievemmän.

En niinkään tarkastelisi yksilöllisiä vasta-ainepitoisuuksia, vaan kokonaiskuvaa. Laumaimmuniteetti aiheuttaa sen ettei virus ikinä pääse lähellekään sinua, riippumatta siitä oliko sinulla niitä vasta-aineita vai ei.

Nykyisellä leviämisellä merkittävällä osalla, eli 60-70% väestöstä, näitä vasta-aineita tulee olemaan enemmissä tai vähemmissä määrin.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Mun matikan oppi ei nyt ratkaise tätä

Juha Sarkio @JuhaSarkio


Sain KORONAN 8 päivää sitten. Se tarttui 10 min aikana henkilöltä joka oli oireeton. Kuume tuli 4 vrk jälkeen ja nyt olen ollut 8 vrk yli 38.5 kuumeessa joista 6 vrk yli 39.
Siis jos 4 päivän jälkeen tartunnasta alkaa kuume joka kestää 8 päivää, niin saan siitä yhteensä 12 päivää. Korona saatu kuitenkin 8 päivää sitten. Onkohan tässä nyt siitä kaljasta kyse?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Pääpiirteittään näin. Pelkkä virukselle altistuminen luo jo vasta-ainepitoisuuden, tosin lievemmän.

En niinkään tarkastelisi yksilöllisiä vasta-ainepitoisuuksia, vaan kokonaiskuvaa. Laumaimmuniteetti aiheuttaa sen ettei virus ikinä pääse lähellekään sinua, riippumatta siitä oliko sinulla niitä vasta-aineita vai ei.

Nykyisellä leviämisellä merkittävällä osalla, eli 60-70% väestöstä, näitä vasta-aineita tulee olemaan enemmissä tai vähemmissä määrin.
Tosin meillä ei taida vielä olla näyttöä siitä, että muodostuuko koronalle immuniteettittia.
Toki, jos taudista parannutaan, niin elimistö osaa suojautua seuraavalla kerralla paremmin, mutta toistaiseksi olisin sen kanssa varuillaan.
Olisi kiva olla väärässä tässä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
Mun matikan oppi ei nyt ratkaise tätä

Siis jos 4 päivän jälkeen tartunnasta alkaa kuume joka kestää 8 päivää, niin saan siitä yhteensä 12 päivää. Korona saatu kuitenkin 8 päivää sitten. Onkohan tässä nyt siitä kaljasta kyse?
Huono ilmaisu varmaan. "Sain koronan" taitaa viitata siihen oireiden eli kuumeen alkamiseen, neljä päivää sitä ennen tarttui. Ehkä kuumeen myötä mies ei ole terävimmillään.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Lisään nyt offtopiccina oman flunssakokemukseni (ei testattu, ja en usko että oli koronaa).

Eli torstaina 27. helmikuuta oli erittäin terve oli kun menin nukkumaan. Seuraavana aamuna heräsin kurkku kipeänä ja nenä vuosi vetisenä. Lievästi kuumeinen olo. Veto oli poissa eikä oikein jaksanut tehdä mitään. Lihakset kanssa jumissa, josta sitten lisänä päänsärky. Tämä rupesi helpottamaan sitten sunnuntaina 1. maaliskuuta.
Maanantaina rupesi poskiontelot olemaan kipeät ja korvat jumissa ja alkoi yskittämään ja limaa tulemaan. Eli ei pystynyt oikein nukkumaan. Sitten seuraavat 2 päivää sai yskiä ja niistää niin paljon että siitä tuli pää kipeäksi. Kurkkukipu oli jo hävinnyt. Mutta energiaa ei pitempiaikaisiin fyysisiin askareisiin. Esim vartti kävelyä ja sitten pitikin mennä huilaamaan tunniksi.
Torstaina alkoi olotila paranemaan, mutta limaa irrottavia yskäkohtauksia ja niistämistä vielä riitti, mutta nukkumista ei enää häirinnyt. Viime sunnuntaina tein jo 2 kilsan kävelylenkin eikä tarvinnut mennä lepäämään. Mutta edelleenkin on tota limasta yskää. Mutta lima ei ole enää niin sitkeää ja yskimistä on jo todella harvoja kertoja päivässä. Mutta en vielä siis ole missään pitkän lenkin juoksukunnossa.

Ja tääkin flunssa sitten levisi nopeasti kaikkiin perheenjäseniin, eli on kanssa herkästi tarttuva.
Tääkin jorina nyt siksi, että tällästäkin tautii on nyt liikkeellä. Ja pitäskö tästä mennä lääkäriin, kun ei vieläkään ole noi keuhkot terveessä tilassa?
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Epäilen, että saatoin saada korona-tartunnan viime viikolla hammaslääkärissä. Käynnin loppuvaiheessa huomasin, että hoitaja yski kuivasti kolme-neljä kertaa. Jos olisi yskinyt heti sisääntullessa, olisin varmaan kääntynyt ovelta takaisin...

Oireet alkoi kolme päivää tuon jälkeen, kuumetta, kovia kipuja, veto pois ja ärtynyttä kurkkua lähinnä. EI kuitenkaan YSKÄÄ!? Mulla on perussairaus, joka pahentaa noita kipuja ja tekee yleisvoinnin muutenkin huonommaksi.

Voihan tämä olla jotain muutakin kuin koronaa, kuka tietää, mutta ei mulla vuosiin ole vointi ollut näin huono. Influenssapiikin otin syksyllä. En ole päivystysapuun soitellut, koska kriteerit ei periaatteessa täyty...

Mutta arvatkaa vituttaako, että pitikin mennä sinne hammaslääkäriin viime viikolla... Olisi vähän voinut olla itsesuojeluvaistoa ja tiedostaa, että se on tällaisen epidemian aikaan vihoviimeinen paikka, johon kannattaa mennä. Toisaalta mietin, että käyn nyt näyttämässä hammaskipua sinne, koska myöhemmin tänä vuonna voi olla olosuhteet vielä huonommat hammaslääkärikäynnille. Luulin, että ehdin hoitaa homman ennen epidemian räjähtämistä. Olin ehkä väärässä.
Sen verran päivitystä tähän mun tilanteeseen, että kuumetta kesti noin 3-4 päivää, ja nyt vointi alkaa olla normaalimpi, paitsi että ruokahalua ei oikein ole vieläkään. Sattumoisin tuoreimpien tietojen perusteella ruokahaluttomuus ja vatsavaivat on aika tyypillinen koronan oire. Toki ne sopii muidenkin tautien oireeksi, ei siinä...

Pahimman vaiheen aikana nautin erittäin suurta annostusta C-vitamiinia, noin 6-7 grammaa päivässä, sinkki-imeskelytabletteja popsin reilusti, Panacodia vedin kipuihin aika maksimimäärät (sekään ei riittänyt), raakaa valkosipulia ja muita myrkkyjä mitä nyt sattui kaapista löytymään.

Ei voi tietää, että onko kyseessä korona vai ei, mutta näin kipeä en ole ollut hyvin moneen vuoteen, ja esimerkiksi influenssaa en tyypillisesti tai koskaan sairasta. Toki voi olla ihan joku muukin virus. Mistäs sitä tietää. Ei mistään, paitsi jollain vasta-ainetestillä ehkä joskus voisi saada tietää. Mutta kiinnostaisi kyllä tietää, koska mikään perus-flunssa tämä ei kyllä ole ollut. Sellainenkin mulla oli helmikuussa, ja se oli jotain ihan muuta kuin tämä.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Tässä nyt on ollut pari viikkoa pientä lämpöä jokatoinen päivä ja voimattomuutta sekä outoa väsymystä. Reilu kuukausi sitten oli kunnon räkätauti ja kuume. Silloin saikulla muutaman päivän.

Jälkihuuruja tai kausi-influenssaa ehkä. Kädet pesty pojan kanssa se 180/min kertaa päivässä.

Tulis kunnolla jos on tullakseen. Tai sitten kävi jo, ja nyt kärvistellään jälkitaudeissa. Tosin oireet viittaa kyllä myös normaaliin vitutukseen, jalkoja särkee ja ei huvita mikään.

Nyt muutama vuorokausi taas kotona katsoen laadukkaita filmatisointeja elokuvista.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Trollaaminen, tahallinen keskustelun häirintä
Minulla oli viime yönä pää kipeä. Piti ottaa ibuprofeenia. Eikös pääkipu voi indikoida, että korona? Kristallipalloahan tässä tarvitaan tottakai mutta vertaistuki auttaisi.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Minulla oli viime yönä pää kipeä. Piti ottaa ibuprofeenia. Eikös pääkipu voi indikoida, että korona? Kristallipalloahan tässä tarvitaan tottakai mutta vertaistuki auttaisi.
Kyllä, mutta voi indikoida myös krapulasta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Lisään nyt offtopiccina oman flunssakokemukseni (ei testattu, ja en usko että oli koronaa).

Eli torstaina 27. helmikuuta oli erittäin terve oli kun menin nukkumaan. Seuraavana aamuna heräsin kurkku kipeänä ja nenä vuosi vetisenä. Lievästi kuumeinen olo. Veto oli poissa eikä oikein jaksanut tehdä mitään. Lihakset kanssa jumissa, josta sitten lisänä päänsärky. Tämä rupesi helpottamaan sitten sunnuntaina 1. maaliskuuta.
Maanantaina rupesi poskiontelot olemaan kipeät ja korvat jumissa ja alkoi yskittämään ja limaa tulemaan. Eli ei pystynyt oikein nukkumaan. Sitten seuraavat 2 päivää sai yskiä ja niistää niin paljon että siitä tuli pää kipeäksi. Kurkkukipu oli jo hävinnyt. Mutta energiaa ei pitempiaikaisiin fyysisiin askareisiin. Esim vartti kävelyä ja sitten pitikin mennä huilaamaan tunniksi.
Torstaina alkoi olotila paranemaan, mutta limaa irrottavia yskäkohtauksia ja niistämistä vielä riitti, mutta nukkumista ei enää häirinnyt. Viime sunnuntaina tein jo 2 kilsan kävelylenkin eikä tarvinnut mennä lepäämään. Mutta edelleenkin on tota limasta yskää. Mutta lima ei ole enää niin sitkeää ja yskimistä on jo todella harvoja kertoja päivässä. Mutta en vielä siis ole missään pitkän lenkin juoksukunnossa.

Ja tääkin flunssa sitten levisi nopeasti kaikkiin perheenjäseniin, eli on kanssa herkästi tarttuva.
Tääkin jorina nyt siksi, että tällästäkin tautii on nyt liikkeellä. Ja pitäskö tästä mennä lääkäriin, kun ei vieläkään ole noi keuhkot terveessä tilassa?
Itellä sama homma... Testattiin myöskin koronan vuoksi. Ei ollut koronasta kyse. Huomenna jos näyttää vointi olevan ok, niin töihin. Aamullahan tuon näkee miltä vaikuttaa.

Lääkäri ei niille keuhkoille oikein mitään voi tehdä, muita oireita alkaa kyllä kehittyä jos se jotain bakteeriperäistä sinne kehittää.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Limaisuus ja räkäisyys taitaa kyllä olla epätyypillisiä koronan oireita. Joten jos noista kärsii, niin aika isolla todennäköisyydellä kyse on jostain muusta.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
740
Tämä aika on myös täydellinen psykosomaattisille oireille. Ihmismieli on siinä mielessä kiinnostava että usein se ajattelee pahinta vaihtoehtoa.
Juuh, samoja oireita aiheuttaapi monet patogeenit. Voihan tauti olla korona-viruksen aiheuttama, mutta onko sillä väliä.

Tai siis siinä mielessä, että se vaikka todettaisiin koronaksi ei tarkoita mitenkään automaattisesti keuhkokuumetta tai muita komplikaatioita (ei se kuitenkaan mikään Ebola Zaire ole ). Oireenmukainen hoitohan siihen on, kun ei ole mitään parantavaa lääkettä (kuten ihan perusflunssissakin). En tietenkään väitä että mukavaa on, mutta pelkästään tieto siitä että taudin aiheuttaja olisi korona-virus ei muuta mitään
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 479
Kyllä monet oireet on sen kaltaisia flunssassa yms. että epäilyksiä voi herätä. Itsellä on vain keuhkoputken tulehdusta, kroonista, pari viikkoa kuivaa yskää. Joutunut vähentämään savutusta tämän koronan takia, kuulemma tulehdukset ei paranna selviytymismahdollisuuksia. Voi olla huhupuhettakin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Kyllä monet oireet on sen kaltaisia flunssassa yms. että epäilyksiä voi herätä. Itsellä on vain keuhkoputken tulehdusta, kroonista, pari viikkoa kuivaa yskää. Joutunut vähentämään savutusta tämän koronan takia, kuulemma tulehdukset ei paranna selviytymismahdollisuuksia. Voi olla huhupuhettakin.
Itse tulin siihen tulokseen, että mun äskeinen kuumetauti oli todennäköisesti influessa A:ta tai B:tä, mutta ei koronaa, perustuen siihen, että kurkkukipua oli jonkin verran mutta yskää ei... Perusflunssaa toi ei ollut, koska siitä selviän yleensä/aina paljon helpommalla ja ilman kuumetta, ja usein siihen liittyy myös limaisuutta jonkin verran.

Ylipäätään mulla ei ole kuumetta juuri koskaan, mutta nyt oli.
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 479
Itse tulin siihen tulokseen, että mun äskeinen kuumetauti oli todennäköisesti influessa A:ta tai B:tä, mutta ei koronaa, perustuen siihen, että kurkkukipua oli jonkin verran mutta yskää ei... Perusflunssaa toi ei ollut, koska siitä selviän yleensä/aina paljon helpommalla ja ilman kuumetta, ja usein siihen liittyy myös limaisuutta jonkin verran.

Ylipäätään mulla ei ole kuumetta juuri koskaan, mutta nyt oli.
Itse kyllä erotan influenssan flunssasta, muutamana vuonna olen sairastanut. H1 ja H5 alkuisia taisi olla ainakin jos oikein muistan. Aika pahoja normi flunssaan verrattuna.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Kerran ollu influenssa ja kyllä sen erotti. Henki ei meinannu kulkea, kuumettä vaille 40 viikon ja joka paikkaa kolotti. Sen jälkee ottanu rokotteen ja ei oo kertaakaa ollu.

Keuhkokuumekin ollut kerran, kesti 4 viikkoa ja yhtä kauhea sekin. Happi ei meinannu riittää, yskitti niin että ei meinannu enää jaksaa ees yskiä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 303
Itselläni todettiin yllättäen syöpä. Näinhän se yleensä käy:). Kuukauden sisällä kävin läpi kaksi syöpäleikkausta. Tällä hetkellä olen eräänlaisessa lääkehoidossa. Kun kysyin syytä tähän, vastaukseksi sain, että sytostaattihoitoja annetaan heikompikuntoisille. Onneksi minun on helppo tehdä ratkaisuni. Perheneuvottelussa äänin kolme vastaan yksi minut määrättiin "vapaaehtoiseen karanteeniin".

Nyt on aikaa harrastella tietokoneiden kanssa. Silti olo neljän seinän sisällä tuntuu välillä pitkästyttävältä. Toisaalta, kun pakollisissa testeissä yms. olen käynyt, olen havainnut liikkeellä olevan aika huonokuntoisilta vaikuttavia iäkkäitä ihmisiä. Luulen, että sairaiden ja heikkokuntoisten ohella kaikkien pitäisi erotuksetta välttää turhaa kanssakäymistä toisten kanssa. Ehkä ei niinkää itsensä tähden, vaan muiden, jotka elämän arpajaisissa eivät ole saaneet hyvää perusterveyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
134
Voisi kai sanoa, että eletään jännän äärellä.
Muksu (vajaa 4v) ollut räkätaudissa nyt toista viikkoa, sillä ei muuta.
Emäntä, sillä ollut nyt vajaan viikon kurkkukipua, kuivaa, yskää, keuhkoissa jotain pienä kutinaa, tulevaa ja menevää päänsärkyä (ei kuumetta, mutta sillä ei muutenkaan tuppaa kuume nousemaan).
Emäntä oli muutaman päivän poissa töistä (kaupan kassalla, ei mitenkään riskialuetta?), nyt työnantaja erikseen hommasi työterveyskäynnin sille (noilla kun ei muuten ole kuin arvauskeskus, joka ei nyt katsokkaan sinne päin missä on edes osittain elossa oleva potilas), no, työterveys ei tehny videolääkäriä enempää (joka sekin oli puhelu, koska videhommat oli nurin) :D tumppasi suorilta viikon saikkua.

Toinen havainto, että kiirettä taitaa pitää, itse uusin reseptejäni, pistin vahingossa väärän (duact, kun piti laittaa setiritriini), meni kyselemättä läpi.
Joten nyt kaikki resepti-nistit uusimaan lääkkeitä, kiirettä pitää, kukaan kato, suorilta hyväksyntään :D
 

GadnenMulkoSilmä

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
294
Karua kuultavaa on jutut sairaaloiden valmistautumisista kun emäntä tuli töistä (sairaanhoitaja). Sairaalan pihalle tulee ruumiskontteja kun uumoilevat että läheskään kaikki ei mahdu kylmätiloihin. Osastolla on nyt kuulemma kaksi potilasta tarkkailuhoidossa. Yksi osasto on täysin tyhjennetty tulevia potilaita varten. Pari lähellä eläkeikää olevaa hoitajaa on melkoisen stressaantuneita tilanteesta kun kuuluvat riskiryhmiin. Arvelevat Oulussa yksin olevan nyt n 1000 sairastunutta tai jonkun verran yli.
No joo. Tietty läheinen ihminen hoitaa PKS-alueella tuota ns koronapuhelinta, ja kotiin ne kuulemma jäävät makaamaan jos jotain oireita löytyy. Ihan varmistetutkin tapaukset. Tämä siis ihan fakta. Lanssia sitten jos hengitys vaikeutuu tms.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
354
Onkohan tuota tutkittu että on PAKKO olla kuumetta muuten ei ole koronaa? Aika vaikea uskoa tuota, kun koskaan ollut näin kuoleman kielissä, ja muut oireet mätsää kyllä koronan kaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 225
Onkohan tuota tutkittu että on PAKKO olla kuumetta muuten ei ole koronaa? Aika vaikea uskoa tuota, kun koskaan ollut näin kuoleman kielissä, ja muut oireet mätsää kyllä koronan kaa.
Noista oireista on tietyt tilastot, kuume muistaakseni jossain 80-90% välissä.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 844
Oirekuva vaihtelee oireettoman ja kuoleman väliltä, joten kait siinä voi olla vaikka minkälainen ja tasoinen yhdistelmä oireita.
Ja näitäkin kantoja on jo useampaa. Osa aiheuttaa pahemmat oireet. Ja influenssan oireet yksi yhteen, ei pysty tietää kumpaa on ilman testejä. Ja osa flunssistakin tietysti samanlaisia niillä kelle tulee pienioireisena.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Jos silmät punoittaa, niin silloin on melko varmasti viruksen saanut.

The veteran registered nurse started her own mental checklist: cough, rapid breathing and the red eyes -- all the sickest patients seemed to have the red eyes.

For Chelsey Earnest it was the eyes that became the single most important sign as she and other staff at the Life Care Center in Kirkland, Washington, struggled with the new coronavirus that was sweeping the nursing home even before it became feared across the country.

"It's something that I witnessed in all of them (the patients). They have, like ... allergy eyes. The white part of the eye is not red. It's more like they have red eye shadow on the outside of their eyes," Earnest said.
Nopeaan iskee vanhuksilla.

"It's an invisible invader. And I described it as chasing the devil, 'cause that's what it was like," Earnest said.

She said she remembers walking into one of the nursing care patient's rooms in the evening and all was well. Four hours later, he was struggling to breathe.

"He was sitting up and he was eating was fine. He had no symptoms. His vital signs were stable. And at two o'clock in the morning, his respiratory rate was in the high 30s. His oxygen saturation was less than 80. He was very rigid. He had flushed face, he had the red eye and he was in definite distress. We called 911 got him out."
https://www.azfamily.com/news/us_wo...cle_c7a63b6a-a8c3-5e84-a277-6db40fe85ea9.html
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Tässä aika hyvä taulukko mahdollisen korona-tartunnan haarukointiin:

symptoms.png
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Tässä aika hyvä taulukko mahdollisen korona-tartunnan haarukointiin:

Ripulin puute Covidissa taitaa kyllä olla vanhaa tietoa, ja vatsavaivoja kuten myös ruokahaluttomuutta on liitetty tautiin viime viikkoina. Ja haju- ja makuaistin menetystä. Ja punaiset silmät.
 

rewind

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
915
Ripulin puute Covidissa taitaa kyllä olla vanhaa tietoa, ja vatsavaivoja kuten myös ruokahaluttomuutta on liitetty tautiin viime viikkoina. Ja haju- ja makuaistin menetystä. Ja punaiset silmät.
Punaiset silmät taisi olla vain kovemmissa oireissa olevilla, vai muistanko väärin?

Ruokahaluttomuus on ihan yleistä useassa taudissa, haju- ja makuaisti lähtee hetkeksi myös influenssassa ja normaalissa nuhassa kun nenä menee tukkoon.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Ripulin puute Covidissa taitaa kyllä olla vanhaa tietoa, ja vatsavaivoja kuten myös ruokahaluttomuutta on liitetty tautiin viime viikkoina. Ja haju- ja makuaistin menetystä. Ja punaiset silmät.
Eihän tuossa taulukossa sanottu että ripuli puuttuu oireista kokonaan, vaan että se on harvinaista. Ja nuo muutkin listaamasi oireet taitavat olla sen verran harvinaisia, että niitä ei kannata listata.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 945
Eihän tuossa taulukossa sanottu että ripuli puuttuu oireista kokonaan, vaan että se on harvinaista. Ja nuo muutkin listaamasi oireet taitavat olla sen verran harvinaisia, että niitä ei kannata listata.
Kyse ei ole harvinaisista oireista, vaan esimerkiksi haju- ja makuaistin menettää jopa 2/3 potilaista.


"Saksalaisvirologi Hendrik Streeckin mukaan on havaittu, että sadasta koronaviruspotilaasta jopa kahdella kolmesta oli heikentynyt hajuaisti."

Tämän mukaan puolella potilaista on ruuansulatusongelmia:

 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Ouralla yrittävät kehitellä algoritmia covid19:en tunnistamiseen. Quote tapauskesta mikä sysäsi kehittelyn liikkeelle. Threadin aiheeseen liittyen, ehkä se ei ole pelkkää luulotautia, jos tuntee olonsa hieman epänormaaliksi ja useampi signaali älylaitteesta tukee olotilan epänormaaliutta.

San Fransisco Chronicle kertoo, että tutkijat ovat kiinnittäneet erityisesti huomiota suomalaiseen Petri Hollméniin, joka hakeutui koronavirusepäilyn vuoksi lääkäriin, kun älysormus oli varoittanut häntä normaalia korkeammasta ruumiinlämmöstä, nopeutuneesta hengityksestä ja sydämensykkeestä. Vaikka Hollmén tunsi olonsa normaaliksi, hänen todettiin testeissä sairastuneen koronavirukseen.
 

jeke900

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
14
Mulla alkoi korona ensin hajuaistin menetyksellä ja pienenä yskänä. Ei siis kurkkukipua tai muuten kipeä olo. Sitten päivän päästä nousikin todella korkea kuume ja hengittäminen oli vaivalloista ja kovat lihassäryt. Loppuaika olikon vaan järkyytävä pääkipu ja erittäin väsynyt olo. Meni tasan 5 päivää tödennäköisestä tartuntahetkestä siihen kun oireet alkoi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mulla alkoi korona ensin hajuaistin menetyksellä ja pienenä yskänä. Ei siis kurkkukipua tai muuten kipeä olo. Sitten päivän päästä nousikin todella korkea kuume ja hengittäminen oli vaivalloista ja kovat lihassäryt. Loppuaika olikon vaan järkyytävä pääkipu ja erittäin väsynyt olo. Meni tasan 5 päivää tödennäköisestä tartuntahetkestä siihen kun oireet alkoi.
Ja se tartunta on siis vahvistettu testillä, etkä vain oleta että sinulla on se?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Mulla alkoi korona ensin hajuaistin menetyksellä ja pienenä yskänä. Ei siis kurkkukipua tai muuten kipeä olo. Sitten päivän päästä nousikin todella korkea kuume ja hengittäminen oli vaivalloista ja kovat lihassäryt. Loppuaika olikon vaan järkyytävä pääkipu ja erittäin väsynyt olo. Meni tasan 5 päivää tödennäköisestä tartuntahetkestä siihen kun oireet alkoi.
Niin ja onko kyseessä testattu vai sinun oma mielipide? Tällä hetkellä, kun on liikkeellä kaikenlaista muutakin missä on samat oireet.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
242
Mulla alkoi korona ensin hajuaistin menetyksellä ja pienenä yskänä. Ei siis kurkkukipua tai muuten kipeä olo. Sitten päivän päästä nousikin todella korkea kuume ja hengittäminen oli vaivalloista ja kovat lihassäryt. Loppuaika olikon vaan järkyytävä pääkipu ja erittäin väsynyt olo. Meni tasan 5 päivää tödennäköisestä tartuntahetkestä siihen kun oireet alkoi.
Onko hajuaisti tullut takaisin vai onko vieläkin poissa?
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
56
Jos teoreettisella tasolla töissäkäyvä, alle 70v, sairauden takia riskiryhmään kuuluva tahtoisi vapaa-ehtoisesti? jäädä kotia "karenteeniin", miten tulisi toimia ? Etätyöt eivät tule kyseeseen. Yhteys työterveyteen ja kertoa että tahtoisi pysyä terveenä ?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 142
Jos teoreettisella tasolla töissäkäyvä, alle 70v, sairauden takia riskiryhmään kuuluva tahtoisi vapaa-ehtoisesti? jäädä kotia "karenteeniin", miten tulisi toimia ? Etätyöt eivät tule kyseeseen. Yhteys työterveyteen ja kertoa että tahtoisi pysyä terveenä ?
Pyytää työnantajalta palkatonta vapaata? Kuolemanpelkoon toki saa sairaslomaakin, mutta ensimmäiseksi lähtisin keskustelemaan työnantajan kanssa mahdollisesta poissaolosta terveysuhkaan vedoten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 879
Pyytää työnantajalta palkatonta vapaata? Kuolemanpelkoon toki saa sairaslomaakin, mutta ensimmäiseksi lähtisin keskustelemaan työnantajan kanssa mahdollisesta poissaolosta terveysuhkaan vedoten.
Parasta olisi pyytää työnantajalta lomautusta, josta sitten valtio maksaisi korvausta. Lomautus kyllä vaatii YT:t isommissa firmoissa, mutta voisi onnistua pienemmissä firmoissa helpommin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 313
Viestejä
4 157 007
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom