Ei
@omenanraato pahalla, mutta vähän ylireagoinnilta viestisi kuulostavat ja varmaan aika moni muukin epäilee aihettomasti koronaa ja aiheuttavat turhaa kuormitusta rajallisille resursseille. Mielestäni ymmärrettävää että niitä pyritään suuntaamaan sinne missä oikea tarve on, ei etäisiin epäilyihin.
Niin siis minä soitin alunalkaen tyksiin koska vaimon työnantaja käski soittaa.
Ruotsinmatkan jälkeen alkoi oireet ja olen kokoajan itse sanonut, että aika epätodennäköistä että mitään koronaa on, vaan jotain muuta. Joskin itsellä ei näin pahasti keuhkoihin ole kyllä 10-15 vuoteen mikään tauti ottanut, mutta silti.
Mutta TYKS sanoi, että riski on ollut saada ja oireet siihen myös viittaa. Ja TYKS antoi sanasta sanaan ”äärimmäisen vahva suositus karanteeniin”.
Tämän jälkeen vaimolla alkoi samat oireet ja hänen työterveys määräsi soittamaan TYKS:iin. Eli ei me oltais sinne muutoin soitettu, enkä ole missään välissä nähnyt järkeä sinne soittaa edes ellei tarvitse hoitoa. Mutta jos työnantaja (kunta) ja yksityisen työterveyden lääkäri käskee sinne soittamaan, niin eiköhän silloin sinne soiteta?
Koko pointti tässä onkin tämä:
Kun kunnan tiedote sanoo näin:
” Ulkomailta palaava työntekijä, koulun oppilas tai varhaiskasvatuksen asiakas voi palata kunnan toimipisteisiin 14 vuorokauden kuluttua Suomeen paluun jälkeen. Ohjetta sovelletaan myös takautuvasti, eli jos koululainen on palannut ulkomaan matkalta viikko sitten, tulee jäädä kotiin, kunnes matkan kulumisesta on kulunut 14 vuorokautta.”
” Infektioiden leviämisen estämiseksi on ehdottoman tärkeää välttää kaikkia lähikontakteja kodin ulkopuolella sekä noudattaa annettuja käsi- ja yskimishygieniaohjeita.”
Ja nämä on ilman mitään oireita. Mutta nyt kahdella on oireet, on ne sit mitä vaan niin sitä ei voi tietää. Riski on ollut tartunta saada, olkoonkin pieni riski. Ei minua kiinnosta kuormittaa terveydenhuoltoa eikä sinne ole soitettu kuin kahdesti, silloinkin muiden tahojen käskemänä.
Mutta kun siis nyt on tilanne se, että esimerkiksi koulun näkemys on se, että jos lapsella ei ole juuri nyt oireita, menevät kouluun. Eli täysin päinvastainen kuin ohjeet ovat olleet oireiston lähipiirille, saati sitten tuon ohjeen mukaan minkä osalta 14vrk ollaan jokatapauksessa kotona on oireita tai ei.
Ja jokatapauksessa mun tauti on täysin erilainen mitä itselläni on ollut aikaisemmin esimerkiksi kausiflunssa, niin en kyllä tässä tilanteessa haluaisi levittää sitä ylipäätään on se mitä vain.
Toisekseen vaimon työnantaja on sitä mieltä, että jos ei kuumetta ole niin töihin vaan, vaikka oireita olisi.
Eli pitäisi päiväkoti ja molempien lasten luokat altistaa taudille, ihan sama mitä se on.
Sama juttu mun henkilökohtaisella avustajalla, altistan myös hänet jos tulee töihin, jos täytyy 14vrk pitää poissa täytyy hänet lomauttaa.
Pointti koko hommassa on nyt se, että 99% varmuudella ei ole koronaa, mutta riski sen saamiselle on ollut ja joku tauti jyllää perheen sisällä vain niillä jotka matkalla olivat. Ja ohjeet sanoo että pysykää kotona. Mutta kun se tositilanne tulee, että pitäisi pysyä kotona niin lopulliset ohjeet on täysin päinvastaiset ja mitään oikeita ohjeita ei ole enää annettu sen jälkeen kun testaamiset lopetettiin.
Eli miksi näitä ohjeita annetaan jos niitä ei edes viitteellisesti noudateta ja jos ne on muuttuneet niin missä ne on nyt luettavissa? Ja kun ohjeistuksia ei löydy, niin kyllä mulla alkaa oikeasti olemaan huoli siitä, että jos lopulta minusta johtuen kuitenkin joku altistuu (ihan sama mikä tauti) ja menee oikeasti huonoon kuntoon, olisi se ollut vältettävissä, mutta kuntien päättävät tahot ovat määränneet toisin.
Eli en kyllä nyt omaa tapausta laskisi mihinkään resurssien haaskaukseen. En odota testiä, en ole sairaanhoidon tarpeessa. En ole todellakaan halunnut edes soittaa täysin turhaan koronapäivystykseen. Vaan haluaisin jonkun selvyyden mikä on THL virallinen ohjeistus nyt kun testejä ei enää tehdä ja haluaisin oikeasti pitää perheeni karanteenissa sen 14vrk, mutta jos työnantaja sanoi et vaimo töihin ni sillon hänen on mentävä. Mutta muuttuisiko heidän näkemyksensä jos olisi kertoa jostain oikeasta ohjeesta tilanteisiin.
PS: täysin offtopicina, mutta ilmeisesti sinulle ei Yv tule perille/et ehdi niitä lukemaan. Olen 2-3 kertaa tässä muutaman kuukauden aikana laittanut viestiä, mutta jos laitan tähän jos huomaat. Pystyisikö nimimerkkini ensimmäisen kirjaimen vaihtamaan isoksi, kun en itse moista optiota muokkaukselle löydä.