- Estetty
- #16 301
- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 98
Eilen illalla model 3 kylmäkäynnistys ilman piuhaa tai esilämmityksiä -33c. Tosin auto näytti itse pitävän akun noin -22c lämpötilassa ja tuohan syö sitten varausta pelkkä seisottaminenkin. Täytyy aamulla tutkia lisää kun näyttää olevan lähempänä -35c. Hyvin lähti käyntiin aivan normaalisti, tosin tehoa oli aika niukasti tarjolla ja 0-100kmh otti aikaa lähemmäs 20sec lämmintä ilmaa puski 0,5km ajon jälkeen.Onkos kellään käytännön kokemusta todellisesta sähköauton kylmäkäynnistyksestä alle -30c asteessa? Ts. käynnistyksestä ilman piuhaa, pidemmän seisokin jälkeen.
Oisko toissa vuonna ja pari kertaa aiemminkin jokin mökkireissu sattunut rapsakampiin pakkasiin, ja niissä tuli vahdittua ihan polttomoottorivehkeelläkin akun riittävyyttä ja polttoainetasoa, että Webasto varmasti pelastaa. Eräällä kertaa about -35c olosuhteissa useampikin diesel tarvitsi jo apuvirtaa pidemmän seisottelun jälkeen.
Miten tällainen tilanne hoituu sähköautolla? Jäätyykö se akku todella, eli onko perusvaruste mökkireissulle jatkojohto pakollista suko -latausta varten vai mitä? Jatkossahan latausmahdollisuudet varmaan paranevat mökeilläkin, mutta tämä vienee hetken.