En tiedä. 2017 vuosimalliin taisi tulla EV-nappi, mutta sport-napin historiaa en tunne.Vanhassa ei ilmeisesti ollut tuota sport modea, vai oliko?
En tiedä. 2017 vuosimalliin taisi tulla EV-nappi, mutta sport-napin historiaa en tunne.Vanhassa ei ilmeisesti ollut tuota sport modea, vai oliko?
KSS:n kautta ilmeisesti vältettävissä tuo 1e/kk, mutta en ole itse kokeillut.Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi
ei tietoa, mutta volvoforumilla joillekin vaihdettu useitakin...Onko tietoa mihin asti korvaavat ja korjaako tuo vian pysyvästi? Ensimmäinen ilmainen kerta ei kovasti lämmitä mieltä, jos seuraava menee täydestä hinnasta omasta pussista...
Se euro/kk taitaa mennä silloin, jos ei lataa siinä kuussa yhtään. Muuten vain latausmaksut.Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi
https://www.ford.fi/content/dam/guxeu/fi/documents/pricelists/cars/new-kuga/PL-ford_new_kuga.pdfmihinkähän fordin sivuilta on kadonnut Kugan pistokehybridi, kuvat on ja mainos mutta ei löydy enää esitteitä/hinnastosta laisinkaan.Eikä siinä rakenna oma Kuga jutskassakaan sitä ole (en kyllä tiedä oliko siinä aiemminkaan).
Volvofoorumilla olen tuosta lueskellut, ja oliko siellä nyt parhaimmillaan 6. kompura sisällä "takuuna". Eli ei tuosta kompuran vaihdosta varsinaista laskua tule, mutta kyllähän siitä käytännössä kuluja muodostuu.Onko tietoa mihin asti korvaavat ja korjaako tuo vian pysyvästi? Ensimmäinen ilmainen kerta ei kovasti lämmitä mieltä, jos seuraava menee täydestä hinnasta omasta pussista...
Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.Volvofoorumilla olen tuosta lueskellut, ja oliko siellä nyt parhaimmillaan 6. kompura sisällä "takuuna". Eli ei tuosta kompuran vaihdosta varsinaista laskua tule, mutta kyllähän siitä käytännössä kuluja muodostuu.
Tässähän oli tapaus sellainen, että akussa oli jokin eristevika tms havaittu jo hollannissa, josta auto siis tuotu. Vika oli siellä ohitettu ja nollattu ilman korjausta ja ilmeni uudestaan tietenkin merkkihuollon tehdessä kompuran vaihtoa.Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.
Ei se kompuran rikkoutuminen akkua hajota, koska jos se kompura ei toimi, ei myöskään akkua käytetä.Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.
Mitsussa polttomoottori ei kytkeydy suoraan etuakseliin kuin vasta korkeissa nopeuksissa. Sinne asti kiihdytetään pelkillä sähkömoottoreilla, joista ei irtoa kuin max 160-180hp.Veikkaan, että selittyy ihan Mitsubishin laiskuudella ja on ilmoitettu ton vanhan (2.0L, 60kW+60kW sähkömoottorit) mukaan. Uudessa mallissa siis 2.4L, 60kW+70kW sähkömoottorit.
Korkeamman hinnan hyvä puoli voisi olla vaikka Mii:tä parempi saatavuus. Ehkä. Mii:tähän ei enää sillä tarjoushinnalla tarvitse kuvitella vähään aikaan saavansa.
Tuo Honda on kyllä mielenkiintoisen oloinen, erittäin iso miinus on hinta ehkä n. 35k€.
Toisaalta 30min 10-80% ja on nestejäähdytetty(lämmitetty?) Akku jolloi ei pitäs miin kaltasta rapidgatee olla.
Olis vaan rangea enemmän..
Kuulostaa hämmentävältä. Omat kokemukset ovat hieman toisenlaiset 2019-mallisella Outlanderilla. Ne harvat kerrat, kun on joutunut polkaisemaan kunnolla, on Outlander kiihtynyt paremmin kuin edellinen 150-heppainen kaksoiskytkinlaatikkoinen 4WD-katumaasturi.Pitää lisätä tuohon keskusteluun Outlanderin tehoista... se tehojen saatavuus on myös melkoisen viiveen takana. Jos ajelet sähköllä vaikka kuuttakymppiä, ja tulee tarve kiihdyttää, niin voi laske sekuntteja siitä hetkestä kun polkaisee kaasun lattiaan, että jotain alkaa tapahtumaan. Sen verran viivettä, että pari kertaa pitänyt jättää kaistanvaihto kesken, kun auto ei olekkaan liikahtanut niinkuin on ajatellut.
Ei varmaan. Toki pikalatausten väli jää niin lyhyeksi, että ei kuitenkaan ole kovin hyvä matka-auto verrattuna esim. samanhintaiseen Corsaan. Tykkään kyllä silti tuosta Hondasta.Toisaalta 30min 10-80% ja on nestejäähdytetty(lämmitetty?) Akku jolloi ei pitäs miin kaltasta rapidgatee olla.
Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.Kuulostaa hämmentävältä. Omat kokemukset ovat hieman toisenlaiset 2019-mallisella Outlanderilla. Ne harvat kerrat, kun on joutunut polkaisemaan kunnolla, on Outlander kiihtynyt paremmin kuin edellinen 150-heppainen kaksoiskytkinlaatikkoinen 4WD-katumaasturi.
Kaveri sanoi samaa -16 mallisesta: pistää charge moden päälle, jolloin polttis pyörähtää tulille. Sen jälkeen tehot tulee nopeammin tarvittaessa käyttöön.Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.
Selkeää olisi, jos kirjoittaisi ne luvut taulukkoon tai piirtäisi graafiin.Bjornilta tuli video, missä ladataan VW e-Golf, e-Up! ja Hyundai Ioniq Electric 38 kWh 10% - 90% (ilmeisesti Ionityn pikalaturilla).
Nyt on aika selkeesti latausajat- ja tehot esillä e-Up!:sta
Sama erohan oli jo aikaa sitten kun vertailtiin Amperaa ja Priusta radalla (joo ei oo näiden ominta aluetta tiedän). Amperan "kaasuvaste" välitön, Priuksessa tehot tulivat viiveellä koska voimalinja tyystin erilainen.Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.
Löytyykö linkkiä vertailuun?Sama erohan oli jo aikaa sitten kun vertailtiin Amperaa ja Priusta radalla (joo ei oo näiden ominta aluetta tiedän). Amperan "kaasuvaste" välitön, Priuksessa tehot tulivat viiveellä koska voimalinja tyystin erilainen.
Kyllä sillä on melkoisesti väliä. Käytännön esimerkki, joka tuli hetki sitten ajeltua: 250 km yhdellä istumalla, perillä alle 5 minuutin vessatauko ja kahvia mukaan. Sitten n. 30 km ajelut kolmeen eri kohteeseen. Sitten syömään kiinalaiseen buffetista, ruokatauon kesto n. 30 minuuttia, eikä ravintolan vieressä ollut tankkaus- eikä latausmahdollisuutta, eikä ollut tarviskaan. Tämän jälkeen kotia kohti.Mahtaakohan se perus kauppakassin ostanut edes älytä, että hänen pitäisi kokea latauksessa olevan jotain ongelmaa? Käytännössähän latausnopeusongelma pitkälti poistuu siinä vaiheessa, kun autoilla helposti pääsee ihmisenkuseman* verran kerralla talviolosuhteissakin. Sen jälkeen ihan sama kaikille muille paitsi nippelitiedon räplääjille kestääkö se 40 min vai 60 min.
* 2-300 km vähintään. Kyllä terve mies sen 3-4 h jaksaa pidättää.
Hinta nousee aika hurjaksi jos tarvitsee ajella edes 20tkm/v. Tollasta autoa ei ole mitään järkeä ostaa 10tkm/v ajeluihin.Taas ois halpaa hybridi-nelivetoliisaria tarjolla bemarilta: 479e/kk 36kk/30tkm sopparilla: https://www.easylease.bmw.fi/car/uutta-530e-xdrive-a-plug-in-hybrid-charged-edition/#content
Jaa kukas se sinä olet sanomaan mikä auto on mihinkin järkevääHinta nousee aika hurjaksi jos tarvitsee ajella edes 20tkm/v. Tollasta autoa ei ole mitään järkeä ostaa 10tkm/v ajeluihin.
10tkm on 27km vuoden jokaiselle päivälle. Kaupungissa pörräävälle tämä voi tarkoittaa vaikka tuntia tms. autossa istumista päivittäin. Mitä kukakin arvostaa...No empä kukaan. Mutta aika hurjaa pistää 530 alle millä ei sitten edes aja
Alle keskiarvon tuo ajomäärä on kaupungissakin asuvilla.10tkm on 27km vuoden jokaiselle päivälle. Kaupungissa pörräävälle tämä voi tarkoittaa vaikka tuntia tms. autossa istumista päivittäin. Mitä kukakin arvostaa...
Keskiarvolla ei liene ihan kauheesti tämänkään kanssa tekemistä. Nettiautossa näkyi pikaisella haulla olevan 7kpl 530 bemmejä kun hakuehdot oli 2016 tai uudempi, alle 35tkm ajettu. Jos mukaan ottaa pienempitehoisetkin niin määrä kasvaa viiteentoista.Alle keskiarvon tuo ajomäärä on kaupungissakin asuvilla.
Kyllähän sitä elämästä saa ihan helvetin vaikeaa, jos niin haluaa. Kauppakassin keskimääräinen vuosiajo lienee siinä 10 tkm vuodessa, jos sitäkään. Eli siinä 200 km/viikko. Montako kuvaamasi kaltaista reissua luulet keskimäärin tehtävän vuodessa? Tämän lisäksi jätät sen huomiotta, että niitä latureita varmasti tulee olemaan reilusti enemmän tarjolla, kun sähköautot yleistyy. Ei ole tarvetta sahailla keinotekoisesti oksaa "lisäodottelulla". Tähän vielä päälle vietit perillä helvetin lyhyen ajan, itsellä on elämän aikana tasan yksi yhtä typerä reissu, kun unohdin työavaimet 200 km päähän. Kaiken tämän ongelman paisuttelun jälkeenkin saat matka-aikaan lisää vain 1-1,5 h. Kokonaisaika lienee se noin 8 h (sinun optimireissussasi), siinä 10% siis hitaasta latauksesta maks. lisää. Ja tällä perusteellako pitäisi oikeasti uskoa, että joku olisi valmis maksamaan merkittävästi extraa latausnopeudesta tai edes kokisi sen jonkunmoisena ongelmanaKyllä sillä on melkoisesti väliä. Käytännön esimerkki, joka tuli hetki sitten ajeltua: 250 km yhdellä istumalla, perillä alle 5 minuutin vessatauko ja kahvia mukaan. Sitten n. 30 km ajelut kolmeen eri kohteeseen. Sitten syömään kiinalaiseen buffetista, ruokatauon kesto n. 30 minuuttia, eikä ravintolan vieressä ollut tankkaus- eikä latausmahdollisuutta, eikä ollut tarviskaan. Tämän jälkeen kotia kohti.
Mainitsemillasi spekseillä reissu olisi mennyt seuraavasti: 250 km yhdellä istumalla, jos akku riittää. Perillä vähintään vartin lataustauko, jonka aikana jo kyrpii kun tekniikka rajoittaa matkantekoa. Sitten kierros ja syömään joko huoltoaseman rasvakäristettä ja odotellaan ruokailun jälkeen vielä puolisen tuntia ennen matkan jatkumista, tai sitten käytetään 30 minuuttia oikean ruoan syömiseen ja vielä päälle tunti lataukseen huoltoasemalla tekemättä mitään järkevää. Vasta sitten pääsisi lähtemään kotiin.
Matkanteko siis hidastuisi tunnilla-puolellatoista noinkin lyhyellä edestakaisella reissulla.
En, vaan tällä perusteella pitäisi uskoa, ettei suurimmalle osalle se ainoa auto tule olemaan ostoskärryjen kokoinen sähköauto, vaan samankokoinen mahdollisimman halpa bensa-auto, niin pitkään kuin se on vaihtoehtona. ""...
Ja tällä perusteellako pitäisi oikeasti uskoa, että joku olisi valmis maksamaan merkittävästi extraa latausnopeudesta tai edes kokisi sen jonkunmoisena ongelmana
Mjoo, ei sovi mulle tuo hinnat alkaen bensa-auto, kun egoni ei siihen sovi, eikä sillä voi hinata raskasta peräkärryäni.En, vaan tällä perusteella pitäisi uskoa, ettei suurimmalle osalle se ainoa auto tule olemaan ostoskärryjen kokoinen sähköauto, vaan samankokoinen mahdollisimman halpa bensa-auto, niin pitkään kuin se on vaihtoehtona. ""
Unohdat nyt sen, että täyssähkön hankittuasi ajatusmaailmasi muuttuu.Kyllä sillä on melkoisesti väliä. Käytännön esimerkki, joka tuli hetki sitten ajeltua: 250 km yhdellä istumalla, perillä alle 5 minuutin vessatauko ja kahvia mukaan. Sitten n. 30 km ajelut kolmeen eri kohteeseen. Sitten syömään kiinalaiseen buffetista, ruokatauon kesto n. 30 minuuttia, eikä ravintolan vieressä ollut tankkaus- eikä latausmahdollisuutta, eikä ollut tarviskaan. Tämän jälkeen kotia kohti.
Mainitsemillasi spekseillä reissu olisi mennyt seuraavasti: 250 km yhdellä istumalla, jos akku riittää. Perillä vähintään vartin lataustauko, jonka aikana jo kyrpii kun tekniikka rajoittaa matkantekoa. Sitten kierros ja syömään joko huoltoaseman rasvakäristettä ja odotellaan ruokailun jälkeen vielä puolisen tuntia ennen matkan jatkumista, tai sitten käytetään 30 minuuttia oikean ruoan syömiseen ja vielä päälle tunti lataukseen huoltoasemalla tekemättä mitään järkevää. Vasta sitten pääsisi lähtemään kotiin.
Matkanteko siis hidastuisi tunnilla-puolellatoista noinkin lyhyellä edestakaisella reissulla.
Kyllähän tuollaisella 16ke sähkökipolla arkiajot hoitaisi hyvin, mutta jos on tarvetta ajaa välillä kauemmas menee homma vaikeaksi.Se on jännää miten aina löytyy joka, jonka ajoprofiili tarkoituksenmukaisesti on erilainen kuin jossain 16ke sähkökipossa ja sitten todetaan ettei se sovi. Vähän sama asia jos valittaa että tartte vetää 3000kg perässä, niin ei voi Audi e-tronia hommata, koska nykyinen avolava sen hoitaa. Toki elämästään saa vaikeaa jos niin haluaa ja perusteluita omalle valinnalle löytyy vaikka kuinka.
Pointti meni viuhuen vastakkaiseen suuntaan. Vastasin väitteeseen siitä, ettei latausnopeudella olisi muka merkitystä, kunhan autolla pääsee rakon rajoittaman matkan. Minulle ainakin on paljonkin merkitystä sillä, joudunko odottelemaan matkan jatkumista tunnin vai 5 minuuttia. Väitän, että niin on suurimmalle osalle muistakin autoilijoista. Uskon myös, että osalle tuottaa silkkaa nautintoa haistella huoltoaseman vessaa, eikä pissikään valu kuin vähintään vartissa.Se on jännää miten aina löytyy joka, jonka ajoprofiili tarkoituksenmukaisesti on erilainen kuin jossain 16ke sähkökipossa ja sitten todetaan ettei se sovi. Vähän sama asia jos valittaa että tartte vetää 3000kg perässä, niin ei voi Audi e-tronia hommata, koska nykyinen avolava sen hoitaa. Toki elämästään saa vaikeaa jos niin haluaa ja perusteluita omalle valinnalle löytyy vaikka kuinka.
Tuolla tesla ketjussa pohdittiin samaa, toistaiseksi käyvin teoria on etupään tukivarret yms. liittyvät osat. Trafin taulukossa lukee että "etuakselisto"Yhden automerkin katsastuksen hylkäysprosentti oli 0,0 vuonna 2016 käyttöönotetuista autoista | Autotoday
Teslalla yllättävän iso hylkäysprosentti 10,8%. Mistäköhän oikein johtuu noin huono sija 29/31?