Keskustelua hybridiautoista


Superchargereissa lisäksi kolminkertainen latausnopeus ja aina tilaa. Jos kovimpien ruuhkien aikaan olisikin täynnä, niin kiertonopeus aivan eri luokkaa kuin noilla 50kw latureilla. Omissa kokemuksissa myös sellanen hauska reissu kun saavuttua laturille löytyykin se viidennes eri äppi jota tarvis, latauksen ja luottokorttitietojen syötön jälkeen se ainoa ccs ei kymmenellä yrityksellä lähde lataamaan. Vartin kiroilun jälkeen 11kw ac:lla 45min että pääsee seuraavalle "pikalaturille" 50km päähän lataamaan tunnin verran.

Itsellä myös viime viikolta tähän kokemusta. Olin Kokemäellä ja bongasin AC laturin, ruokala lähellä joten ajattelin että no laitetaan nyt kun on tyhjänä siinä, saavat sentään jotain käyttöä laitteelle.

No laitteessa oli Plugsurfing logo. Ajattelin että hienoa, saa Plugsurfingin RFID-tägillä ladattua, helppo homma. No hieman siinä katselin, niin en löytänyt laitteesta RFID lukijaa? Koitin näyttää tunnistetta jokapaikkaan jos se siellä sisällä olisi, mutta ei mitään. Noh, ajattelin, kokeillaan Plugsurfing applikaatiota. Sovellus auki ja mitä, laitetta ei ole sovelluksessa.

Tässä kohtaa alkaa jo olemaan veden kiehuminen lähellä.

Laitteessa lukee vielä että eParking, ja ohjeet sovelluksen lataamiseen. No, olen tehnyt kotona tietokoneella eparkingiin tilin, joten kokeillaan nyt vielä ladata se ja kirjautua sisään. No mutta ei perkele, eParkingin lataussovellus, vaatiikin eri tilin kuin minkä luot verkossa parkkimaksuja varten.

Jäi sitten lataamatta. En siitä sähköä olisi tarvinnut, mutta samalla jäi siitä ruokalasta 3 hlö ruokailut tienaamatta, mentiin kotiin syömään.
 
Edellä olevat, käytössä olevia latausjärjestelmiä ja niiden tägi tms. härpäkkeitä, koskevat asialliset kommentit kuvaavat hyvin että olemme vielä täydellisesti kehitysmaassa niiden osalta. Toinen iso syy miksi ladattavien hankintavauhti Suomessa on hidasta, kuuluu autovalmistajien toimitusvaikeuksille ja älyttömän pitkiin toimitusaikoihin.
 
Käsittämätöntä että EU ei saa yhtenäisyyttä latauspisteiden maksutapahtumaa. Oudolta kuulostaisi jos joka kauppaan pitäisi olla oma pankkikortti.
Kommunikointi pitäisi tapahtua sähköjohtoa pitkin ja maksaja olisi rekisteröity autoon systeemiin. Helpottaisi huomattavasti, varsinkin ulkomailla.
 
Varmaan riittävän lämmin ja sovelluksella käynnistyvä esilämmitys kruunaa homman.

Vielä kun sen sovelluksen saisi ladattua Suomessa. Seat Connectia on tarjolla muutamassa Euroopan maassa, mutta Suomi ei kuulu näihin vieläkään.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Edellä olevat, käytössä olevia latausjärjestelmiä ja niiden tägi tms. härpäkkeitä, koskevat asialliset kommentit kuvaavat hyvin että olemme vielä täydellisesti kehitysmaassa niiden osalta. Toinen iso syy miksi ladattavien hankintavauhti Suomessa on hidasta, kuuluu autovalmistajien toimitusvaikeuksille ja älyttömän pitkiin toimitusaikoihin.
Toimitusajoista tuli mieleen, että pitää tuolle Teslalle nostaa hattua, että yllättävän maltillisina nuo toimitusajat pysyvät vaikka jossain Model 3:ssa. Pari kuukautta ei mielestäni ole markkinoiden suosituimmalle sähköautolle yhtään paha toimitusaika.
Vielä kun sen sovelluksen saisi ladattua Suomessa. Seat Connectia on tarjolla muutamassa Euroopan maassa, mutta Suomi ei kuulu näihin vieläkään.
Toisaalta, jos täälläkin esitetty näkemys, että aiemman Björnin videon talvi (+3,5 C, kuivat tiet jne.) edustaa Suomenkin talvea suuremmaksi osaksi, niin mitäpä sitä esilämmityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittämätöntä että EU ei saa yhtenäisyyttä latauspisteiden maksutapahtumaa. Oudolta kuulostaisi jos joka kauppaan pitäisi olla oma pankkikortti.
Kommunikointi pitäisi tapahtua sähköjohtoa pitkin ja maksaja olisi rekisteröity autoon systeemiin. Helpottaisi huomattavasti, varsinkin ulkomailla.
Eiköhän lataus yksinkertaistu tulevina vuosina rutkasti. Tämä on vain tällaista alun monimutkaisuutta, kun tsiljoona toimijaa yrittää kukin vallata markkinoita omalla tyylillään.
 
Toisaalta, jos täälläkin esitetty näkemys, että aiemman Björnin videon talvi (+3,5 C, kuivat tiet jne.) edustaa Suomenkin talvea suuremmaksi osaksi, niin mitäpä sitä esilämmityksellä.

Samaan syssyyn kuuluu myös kabiinin jäähdytys kesällä, jota itse ainakin koen melko käteväksi, kuten yleisestikin kaikki auton etähallintaan liittyvät jutut. Tuo "talvi" nyt on lähinnä talvea Tampereesta etelämmäs, jossain Jyväskylän seuduilla sisämaassa asia on jo erilainen.
 
Eiköhän lataus yksinkertaistu tulevina vuosina rutkasti. Tämä on vain tällaista alun monimutkaisuutta, kun tsiljoona toimijaa yrittää kukin vallata markkinoita omalla tyylillään.
Samalla kaivavat vain omaa kuoppaansa, hyvä esimerkki missä osaoptimointi vain hidastaa markkinoiden kehitystä.
 
Tässä uuden e-Upin latauskäyrä. Jos uskaltaa niin kannattaa ajella akku käytännössä tyhjäksi ennen pikalatausta :)

83022699_10215244921892146_9205595347605258240_n.jpg
 
Olen nyt hieman seuraillut käytettyjen sähköautojen myyntilmoituksia ja tuntuu järjestään ilmoituksista puuttuvan oleellinen tieto eli akun kapasiteetti, se tieto pitää kaivaa muualta. Uusimman mallin autoissa tämä tieto on usein esitetty selkeästi. Tuntuisi hieman kuluttajan harhaanjohtamiselta, joku saattaa luulla että on "yhtä hyvä" kun uudempi malli. Kaippa tällä myös koitetaan saada autoja myytyä kalliimmalla, tuntuu jotenkin huvittavalta kun esim. vanhoja e-up autoja koitetaan myydä uuden hinnalla. Voin tietty olla väärässä ja nämä vanhatkin pieniakkuset mallit käyvät kovalla hinnalla kaupaksi sähköauto-kiiman takia.
 
Olen nyt hieman seuraillut käytettyjen sähköautojen myyntilmoituksia ja tuntuu järjestään ilmoituksista puuttuvan oleellinen tieto eli akun kapasiteetti, se tieto pitää kaivaa muualta. Uusimman mallin autoissa tämä tieto on usein esitetty selkeästi. Tuntuisi hieman kuluttajan harhaanjohtamiselta, joku saattaa luulla että on "yhtä hyvä" kun uudempi malli. Kaippa tällä myös koitetaan saada autoja myytyä kalliimmalla, tuntuu jotenkin huvittavalta kun esim. vanhoja e-up autoja koitetaan myydä uuden hinnalla. Voin tietty olla väärässä ja nämä vanhatkin pieniakkuset mallit käyvät kovalla hinnalla kaupaksi sähköauto-kiiman takia.
Vanhemmissa sähköautoissa (ei-Tesla) on yleensä niin pienet akut, että en ihmettele, ettei sitä akun kapasiteettia paljoa kauheasti mainostella.
 
Olen nyt hieman seuraillut käytettyjen sähköautojen myyntilmoituksia ja tuntuu järjestään ilmoituksista puuttuvan oleellinen tieto eli akun kapasiteetti, se tieto pitää kaivaa muualta. Uusimman mallin autoissa tämä tieto on usein esitetty selkeästi. Tuntuisi hieman kuluttajan harhaanjohtamiselta, joku saattaa luulla että on "yhtä hyvä" kun uudempi malli. Kaippa tällä myös koitetaan saada autoja myytyä kalliimmalla, tuntuu jotenkin huvittavalta kun esim. vanhoja e-up autoja koitetaan myydä uuden hinnalla. Voin tietty olla väärässä ja nämä vanhatkin pieniakkuset mallit käyvät kovalla hinnalla kaupaksi sähköauto-kiiman takia.
Kannattaa ehkä kysellä VW ja Skoda liikkeistäkin, että löytyykö niitä uusia autoja vielä (up, citigo). Up 2020 on sillä isommalla akulla ja muita merkkejä ei ole kai pienemmällä akulla saanutkaan.

Mii tilaus maksoi vähän yli 15 900€ varusteltuna, mutta nyt hinta on 2000€ korkeampi kuin viime vuonna ja saatavuus on huono. Silti VW:tä ja Skodaa saattaa saada sopivaan hintaan. Pieniakkuiset e-up:it näyttää tosiaan olevan kalliita.
Volkswagen Up! sahko vaihtoautot - Nettiauto

Esim nissanin vanhaa mallia on 24kWh ja 30kWh. Facelift mallia 40kWh ja 62kWh.

Taisi olla jännästi Hyundai ioniq vanhempi malli nopeammalla latauksella kun uusi malli. Jos nyt yhtään muistan oikein. Vaikka uudessa mallissa on isompi akku.

(Sähkö)auton tärkein ominaisuus on että se on Tesla. Älä pidä muita jumalia!
Tesla on kyllä hyvä siellä 48 600€ hintaluokassa, Model 3 SR+.
 
Tässä uuden e-Upin latauskäyrä. Jos uskaltaa niin kannattaa ajella akku käytännössä tyhjäksi ennen pikalatausta :)

83022699_10215244921892146_9205595347605258240_n.jpg
Monta KW lataa siis /10 minuuttia latausta eri akun täyttöasteilla?
Entä /tunti latausta?
Entä / 8 tuntia latausta?
 
Monta KW lataa siis /10 minuuttia latausta eri akun täyttöasteilla?
Entä /tunti latausta?
Entä / 8 tuntia latausta?

Parhaimmillaan eli pyöreästi 0-40% varaustasolla teho n. 35kW ja se jaettuna kuudella niin tulee ~6kWh / 10 minuuttia...laskee luonnollisesti suoraan suhteessa tehoon eli 70% varaustasolla 20kW ja vähän yli 3kWh/10min.
Tunnissa lataa 0-80% ja yhtään enempää ei yleensä kannata pikaladata.
8 tunnissa pitäisi ladata ainakin lähes täyteen 1x16A kotilaturilla ja suunnilleen 50%, jos käyttää mukana tulevaa 8A tilapäislaturia.
 


Onse kyllä TODELLA hidasta ladata yli 70% tuota e-uppia, ei kylmällä lataa tyhjänäkään täysillä.


Melko sama se on tommosella kinnerillä, eihän sillä pitkää matkaa juurikaan ajella ja 70% lataus on jotai n 180km:iä rangea, joka on riittävästi vaikka talvella :) Itse ainakin jos olisin mii/e-upin hommannut niin ajot olisi olleet suuntaansa vähän yli 20km tai n. 40km ja tämmösille matkoille tuo riittäisi. Jos ei niin muutaman miinutin pikalatauksella varmasti :tup:

Alkaako niitä Mii tilauksien peruutuksia pian tulemaan?? :drool::D
 
Alkaako niitä Mii tilauksien peruutuksia pian tulemaan?? :drool::D

Iltapaskaan tulee ainakin 100% varmasti juttu että sähköllä ajaminen onkin todellisuudessa yhtä kallista tai kalliimpaa kuin bensalla ja matkanteko sujuu kaavalla tunti ajoa + tunti latausta (jos pääsee suoraan laturille). Yleistetään toki koskemaan kaikkia sähköautoja :)
 
Alkaako niitä Mii tilauksien peruutuksia pian tulemaan?? :drool::D
Kysyin huvikseen toisen Mii:n tilauksesta, mutta ei oikein houkutellut. Yksi oli joutunut perumaan kaupat ja joku maksu siitä tietysti tulee. Myyjä kertoi kumminkin, että kyllä se Mii varmaan saadaan silti myytyä. Ja tuo oli vain yhden autoliikkeen myynti, että kai niitä peruuntumisia aina vähän saattaa tulla.

Kunhan kotona saisi vaikka 16A virralla ladattua ja saman laturin saisi vielä mukaan. Mökille ja takaisin pitäisi päästä ilman lataamistakin. 100km pitäisi ajaa yhteensä lyhyintä reittiä.

Iltapaskaan tulee ainakin 100% varmasti juttu että sähköllä ajaminen onkin todellisuudessa yhtä kallista tai kalliimpaa kuin bensalla ja matkanteko sujuu kaavalla tunti ajoa + tunti latausta (jos pääsee suoraan laturille). Yleistetään toki koskemaan kaikkia sähköautoja :)
Niin no joo, kyllä varmaan :) Toivottavasti ottavat testiin mukaan halvimman Teslankin.
 
Tässä uuden e-Upin latauskäyrä. Jos uskaltaa niin kannattaa ajella akku käytännössä tyhjäksi ennen pikalatausta :)

83022699_10215244921892146_9205595347605258240_n.jpg
Käppyrä näyttää loppuvan ~75% kohdalle, mutta sen jälkeen meneekin jo aika hitaaksi:

Videolla näkyy latausta kohdissa 5:00, 6:20, 7:55, 13:00 ja 17:15.

E: Oho, ehtipä tänne tulla jo monta Geilo-pätkää :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan kotona saisi vaikka 16A virralla ladattua ja saman laturin saisi vielä mukaan.

Tietääkseni tilapäislaturin (suko) maksimivirta saa virallisesti olla 13A.

Kaikilla tietenkin oma maku, mutta on se erittäin kätevää että kotilaturi on aina kotona, autossa on aina mukana se tilapäislaturi + Type2 kaapeli. Piuha vaan irti autosta ja menox, ei tartte muistaa mitään. Kerran se täytyy unohtaa, niin kiroaa ettei ole kotona omaa laturia.

Normi Type 2 laturi on kuitenkin universaali, eli kun seuraava auto on varmaan myös sähköauto, ei se sijoitus hukkaan ole mennyt.

Näin ainakin oma näkemys, omiin kokemuksiin perustuen
 


Onse kyllä TODELLA hidasta ladata yli 70% tuota e-uppia, ei kylmällä lataa tyhjänäkään täysillä.

Facebookista lainaus e-up/Mii/Citigo akun ominaisuuksista.

"Näitä nyt kun kattellut ja lueskellut tosta muutenkin.
Speksiä akusta:
- 168 kennoa
- 12 kennoa per moduli
- 14 modulia
- 7 sarjaan, 2 rinnan
- huippujännite 357V, 4,25V per kenno
- punaraja varausmittarissa n. 300V, 3,55-3,6V per kenno
- 0km raja 290V, 3,45V per kenno.

Eli se koko bruton ja neton erotus löytyy varauskapasiteetin alapäästä, efektiivisesti n. 20% kennon nimelliskapasiteetista.
Tälle lienee syynä pussiin pakattujen kennojen kasvava riski paisua mitä alemmas purku-lataussykli menee.
En olisi huolissani tuolla ajaessa akun "tyhjäksi" ajamisen vakutuksesta sen käyttöikään, jos jotain niin jättää sieltä yläpäästä ne viimeiset pisarat tiristämättä. :) "
 
Omistin Lexus RX400h. Mainio auto, kulutus oli tosin reippaanlainen hybridiksi 9-11l/100km.

Tuo uuden (12->) gs450h:n optimistilukema on 6l, tuo kulutuslukemien minimointi on taitoajoa etenkin hybridillä. Muuten Toyotako huoltaa Lexukset ja miten isot huoltokustannukset oli?
 
Sähkö SUV proto talvitesteissä Norjassa.
 
Auton vaihtoa alkanut pikkuhiljaa puntaroimaan ja hybriditkin alkanut kiinnostamaan kun työmatka on sen verran lyhyt. Lähinnä jotain kolmen vuoden ikäisiä GTE Passatteja tullut kuikuiltua kun varustetaso vaikuttaa sopivalta, mutta suurin kysymyshän on tietysti tuommosen laitoksen lataaminen kun asuu taloyhtiössä. Mulla on autohallipaikka lämmitystolpalla, missä on käsittääkseni tämä normaali 2 tunnin ikkuna kun sieltä virtaa ulos tulee, mutta tuolla hallissakin on kuitenkin Golf GTE ja MB C 350e piuhojen päässä joka päivä. Tarttis tietysti johonkin soittaa ja kysyä, mutta löytyykö kokemuksia?
 
Auton vaihtoa alkanut pikkuhiljaa puntaroimaan ja hybriditkin alkanut kiinnostamaan kun työmatka on sen verran lyhyt. Lähinnä jotain kolmen vuoden ikäisiä GTE Passatteja tullut kuikuiltua kun varustetaso vaikuttaa sopivalta, mutta suurin kysymyshän on tietysti tuommosen laitoksen lataaminen kun asuu taloyhtiössä. Mulla on autohallipaikka lämmitystolpalla, missä on käsittääkseni tämä normaali 2 tunnin ikkuna kun sieltä virtaa ulos tulee, mutta tuolla hallissakin on kuitenkin Golf GTE ja MB C 350e piuhojen päässä joka päivä. Tarttis tietysti johonkin soittaa ja kysyä, mutta löytyykö kokemuksia?

Tai sitten latailee menemään kysymättä. Omassa taloyhtiössä ei ainakaan ketään kiinnosta. Totta tosin, että vain 2h saa ladattua kerralla ja jos haluisi sellaisen varsinaisen laturin asentaa niin siihen varmasti täytyy saada lupa.
 
Tai sitten latailee menemään kysymättä. Omassa taloyhtiössä ei ainakaan ketään kiinnosta. Totta tosin, että vain 2h saa ladattua kerralla ja jos haluisi sellaisen varsinaisen laturin asentaa niin siihen varmasti täytyy saada lupa.
Tässä oikeestaan sitten onkin se varsinainen kysymyksen ydin, että onko mitään järkeä hommata hybridiä jos ei mitään kunnon latureita ole?

Kaipa siihen taloyhtiöltä luvan saa kun hiukan keskittyy miten asian esittelee, näin ainakin käytäntö sujuu 8MMO466S Maksat oman kulutuksesi mukaan.
Taitaa olla paras homma tässä kohtaa kysyä, että millä periaatteella täällä toimitaan latausten suhteen.
 
Tässä oikeestaan sitten onkin se varsinainen kysymyksen ydin, että onko mitään järkeä hommata hybridiä jos ei mitään kunnon latureita ole?

On, koska samalla rahalla saa huomattavasti tehokkaamman ja taloudellisemman kuin pelkkä bensa vaikka ei lataisi koskaan. Mitään järkeä ostaa mikään muu kuin plugari vaikka ei olisi pienintäkään suunnitelmaa ladata koskaan ei monilla valmistajilla ole.
 
Toki se on vähän parempi kun bensalla, mutta tuskin hintaeron verran.

VErotuksellisista syistä ne plugarit ovat usein halvempia kuin lähimmät bensaversiot.

HInnat alkaen malliin vertaamalla tietysti voi olla vaikea saada hintaeroa bensankulutuksella maantieajossa säästeyttyä.
 
VErotuksellisista syistä ne plugarit ovat usein halvempia kuin lähimmät bensaversiot.

HInnat alkaen malliin vertaamalla tietysti voi olla vaikea saada hintaeroa bensankulutuksella maantieajossa säästeyttyä.

Juu ja voi ruksia enemmän lisävarusteita koska pienempi verotus :tup:
 
Kun tarkotus on päästä edullisesti paikasta a paikkaan b, niin plugari on usein hädintuskin +-0 jos ei pääse merkittävää osaa matkasta täysin sähköllä. Tästä syystä sanoin että kannattaa kyllä katsoa niitä tavallisiakin hybrideitä, missä tulee paljon paremmin säästöä mikäli ei pääse lataamaan.
Onko näitä perushybridejä muita kuin RAV4, millä saa vetää perässä jotain kottikärryä isompaa?
 
No noita perushybridi autoja ei mitenkään erityisen paljoa ole, mutta esim Kia Nirolla saa vetää 1300kg ja Honda CRV 1500kg, jotka lienee melko tavanomaista tasoa tuon kokoluokan autolla. Toyota rajoittaa sitä vetomassaa sen omanlaisensa voimansiirron takia, ilmeisesti tuossa RAV4:ssä oleva sähköinen takaveto mahdollistaa vähän isomman peräkärrymassan, kun etuvetoversiossa on vain 800kg kärryä.

E: Lexus RX, 2000kg
 
Vai oliko tää kärryjuttu samanlainen meemi kuin kusematta lappiin?
Mulla on peräkärry ja tuommonen pulpettivene, jota tarvii liikutella sillon tällön kauden aikana.

No noita perushybridi autoja ei mitenkään erityisen paljoa ole, mutta esim Kia Nirolla saa vetää 1300kg ja Honda CRV 1500kg, jotka lienee melko tavanomaista tasoa tuon kokoluokan autolla. Toyota rajoittaa sitä vetomassaa sen omanlaisensa voimansiirron takia, ilmeisesti tuossa RAV4:ssä oleva sähköinen takaveto mahdollistaa vähän isomman peräkärrymassan, kun etuvetoversiossa on vain 800kg kärryä.

E: Lexus RX, 2000kg
Kiitoksia noista, mutta Niro ehkä vähän liian koppimopo ja muut on yli oman budjetin.
 
Jo lähtökohtaisesti aurinkokennojen asentaminen autoon ei tule ikinä ainakaan suomessa säästämään sähköä sen edestä kuin niiden asentaminen autoon maksaa.
 
PSA:lta tulossa Citroen C3 sähköisenä suunnilleen samoilla spekseillä ja hinnoilla kuin Corsa ja 208. Corsan tuotanto ilmeisesti lykkääntynyt huhtikuulle eli vaikeuksia on...
 
Ihan kiva idea, kohdeyleisö onkin sitten suhteellisen kapea. Työssäkäyvä henkilö joka ajaa noin 10-20km työmatkan ja assuu sellasessa sijainnissa jossa on käytännössä aina aurinkoista. Melkeen ilmasin kulkis työmatkat.

No jaa, kyllä maailmassa asuu enemmän ihmisiä alueilla missä paistaa aurinko toisin kuin täällä pohjolassa.
 
No jaa, kyllä maailmassa asuu enemmän ihmisiä alueilla missä paistaa aurinko toisin kuin täällä pohjolassa.
Se on totta. Auton käyttö tulisi myös olla vähäistä, tarpeellista ja jatkuvaa jotta tuosta saa täyden hyödyn irti. Kyllä se joillekin on just passeli, se on selvää. Monen suomalaisen ajatusmaailma ja ajatuksenkulku menee: "enähn mä voi ajaa tolla 1000km mökille sydäntalvella, paska auto!". :rofl:
 
No jaa, kyllä maailmassa asuu enemmän ihmisiä alueilla missä paistaa aurinko toisin kuin täällä pohjolassa.
Kyllä, mutta isoissa kaupungeissa autot monesti seisoo maan alla, parkkihalleissa/taloissa tai korkeiden talojen liepeillä, jolloin eivät välttämättä kauheana saa arskaa.

Mielenkiintoista toki että tulee erilaisia näkökulmia ja lähestymistapoja tähän sähköistymiseen
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom