Keskustelua hybridiautoista

Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi

KSS:n kautta ilmeisesti vältettävissä tuo 1e/kk, mutta en ole itse kokeillut.
 
Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi

Se euro/kk taitaa mennä silloin, jos ei lataa siinä kuussa yhtään. Muuten vain latausmaksut.
 
mihinkähän fordin sivuilta on kadonnut Kugan pistokehybridi, kuvat on ja mainos mutta ei löydy enää esitteitä/hinnastosta laisinkaan.Eikä siinä rakenna oma Kuga jutskassakaan sitä ole (en kyllä tiedä oliko siinä aiemminkaan).
 
no joo, nyt ne näkyy kyllä. Olikohan joku härö aiemmin kun se antoi mulle vaan ne normi kugan hinnastot vaikka ladattavan valitsin mallistosta. Monta kertaa kokeilin .... mikälie
 
Onko tietoa mihin asti korvaavat ja korjaako tuo vian pysyvästi? Ensimmäinen ilmainen kerta ei kovasti lämmitä mieltä, jos seuraava menee täydestä hinnasta omasta pussista...

Volvofoorumilla olen tuosta lueskellut, ja oliko siellä nyt parhaimmillaan 6. kompura sisällä "takuuna". Eli ei tuosta kompuran vaihdosta varsinaista laskua tule, mutta kyllähän siitä käytännössä kuluja muodostuu.
 
Volvofoorumilla olen tuosta lueskellut, ja oliko siellä nyt parhaimmillaan 6. kompura sisällä "takuuna". Eli ei tuosta kompuran vaihdosta varsinaista laskua tule, mutta kyllähän siitä käytännössä kuluja muodostuu.

Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.
 
Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.

Tässähän oli tapaus sellainen, että akussa oli jokin eristevika tms havaittu jo hollannissa, josta auto siis tuotu. Vika oli siellä ohitettu ja nollattu ilman korjausta ja ilmeni uudestaan tietenkin merkkihuollon tehdessä kompuran vaihtoa.

Omaankin kärryyn tuo kompressorin vaihto tehtiin varmuudeksi samalla, kun käytin autoa huollon puolella muissa asioissa.
 
Suurin riski on se mitä tuossa videon tapauksessa kävi - kompura rikkoutuessaan rikkoi akun, tai korjaaja rikkoi akun korjatessaan kompuraa. Ilmeisesti kuitenkin yksittäistapaus.
Ei se kompuran rikkoutuminen akkua hajota, koska jos se kompura ei toimi, ei myöskään akkua käytetä.

En tiedä olisiko mahdollista hajottaa akku niin että ajaa vaan loputtomiin ilman että kompuraa tai akkua käytetään ja akku lopulta kuolee lataamattomuuteen, mutta ainoa tapa jolla kompura voisi hajottaa akun on se että se menisi jotein täysin oikosulkuun, ja samalla hajoaisi se kompuran ohjaus niin että se söisi akun aivan tyhjäksi, mutta oikariin niitä kompuroita ei ole mennyt (ainakaan niin paljoa että siitä olisi joku julkisesti keskustellut).
 
Veikkaan, että selittyy ihan Mitsubishin laiskuudella ja on ilmoitettu ton vanhan (2.0L, 60kW+60kW sähkömoottorit) mukaan. Uudessa mallissa siis 2.4L, 60kW+70kW sähkömoottorit.
Mitsussa polttomoottori ei kytkeydy suoraan etuakseliin kuin vasta korkeissa nopeuksissa. Sinne asti kiihdytetään pelkillä sähkömoottoreilla, joista ei irtoa kuin max 160-180hp.

Täyden tehon saa käyttöön vasta jossain 80+ vauhdeissa, enkä tiedä saako sielläkään ihan alimmissa vauhdeissa. Ehkä motarilla ohituskiihtyvyydessä 100->120 on ne kaikki 220+ kaakkia käytössä.

Arstechnicassa oli tuosta kattava selitys, mutta en nyt nopeasti löytänyt.

Ehkä uusimmassa vuosimallissa jotain on parannettu tuon osalta?

Tuo Honda on kyllä mielenkiintoisen oloinen, erittäin iso miinus on hinta ehkä n. 35k€.

Korkeamman hinnan hyvä puoli voisi olla vaikka Mii:tä parempi saatavuus. Ehkä. Mii:tähän ei enää sillä tarjoushinnalla tarvitse kuvitella vähään aikaan saavansa.
 
Pitää lisätä tuohon keskusteluun Outlanderin tehoista... se tehojen saatavuus on myös melkoisen viiveen takana. Jos ajelet sähköllä vaikka kuuttakymppiä, ja tulee tarve kiihdyttää, niin voi laske sekuntteja siitä hetkestä kun polkaisee kaasun lattiaan, että jotain alkaa tapahtumaan. Sen verran viivettä, että pari kertaa pitänyt jättää kaistanvaihto kesken, kun auto ei olekkaan liikahtanut niinkuin on ajatellut.
 
Pitää lisätä tuohon keskusteluun Outlanderin tehoista... se tehojen saatavuus on myös melkoisen viiveen takana. Jos ajelet sähköllä vaikka kuuttakymppiä, ja tulee tarve kiihdyttää, niin voi laske sekuntteja siitä hetkestä kun polkaisee kaasun lattiaan, että jotain alkaa tapahtumaan. Sen verran viivettä, että pari kertaa pitänyt jättää kaistanvaihto kesken, kun auto ei olekkaan liikahtanut niinkuin on ajatellut.

Kuulostaa hämmentävältä. Omat kokemukset ovat hieman toisenlaiset 2019-mallisella Outlanderilla. Ne harvat kerrat, kun on joutunut polkaisemaan kunnolla, on Outlander kiihtynyt paremmin kuin edellinen 150-heppainen kaksoiskytkinlaatikkoinen 4WD-katumaasturi.
 
Toisaalta 30min 10-80% ja on nestejäähdytetty(lämmitetty?) Akku jolloi ei pitäs miin kaltasta rapidgatee olla.

Ei varmaan. Toki pikalatausten väli jää niin lyhyeksi, että ei kuitenkaan ole kovin hyvä matka-auto verrattuna esim. samanhintaiseen Corsaan. Tykkään kyllä silti tuosta Hondasta.
 
Kuulostaa hämmentävältä. Omat kokemukset ovat hieman toisenlaiset 2019-mallisella Outlanderilla. Ne harvat kerrat, kun on joutunut polkaisemaan kunnolla, on Outlander kiihtynyt paremmin kuin edellinen 150-heppainen kaksoiskytkinlaatikkoinen 4WD-katumaasturi.
Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.
 
Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.

Kaveri sanoi samaa -16 mallisesta: pistää charge moden päälle, jolloin polttis pyörähtää tulille. Sen jälkeen tehot tulee nopeammin tarvittaessa käyttöön.
 
Bjornilta tuli video, missä ladataan VW e-Golf, e-Up! ja Hyundai Ioniq Electric 38 kWh 10% - 90% (ilmeisesti Ionityn pikalaturilla).


Nyt on aika selkeesti latausajat- ja tehot esillä e-Up!:sta :)
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Alkaa haiskahtaa siltä, että tulevaisuuden bensa vs. diesel tappelut muuttuu range vs. kW-latausnopeus tappeluiksi :d Nykyisellään tosin ihan sama mikä noista on alla, rasitttavan hidasta puuhaa joka tapauksessa, jos joutuu pitkiä pätkiä ajamaan. 12 km suuntaansa työmatkaan on meillä Mii tulossa ja kotona töpselistä lataa yöt. Veikkaan, että lataukseen päätyy kodin ulkopuolella vain, jos on joku ilmainen paikka tarjolla.
 
Pahasti näyttää, että varsinkin edullisemmissa autoissa panostetaan rangeen ja latauksesta tingitään...näin ainakin korealaiset ja VAG. Varmaan tuo on myynnin kannalta ihan järkevää, kun latausominaisuudet ovat normitallaajalle vaikeasti hahmotettavissa, mutta käyttäjäkokemuksen, kustannusten ja ympäristön kannalta latausverkoston ja auton pikalatausominaisuuksiin panostaminen olisi hyvä juttu.
 
Mahtaakohan se perus kauppakassin ostanut edes älytä, että hänen pitäisi kokea latauksessa olevan jotain ongelmaa? Käytännössähän latausnopeusongelma pitkälti poistuu siinä vaiheessa, kun autoilla helposti pääsee ihmisenkuseman* verran kerralla talviolosuhteissakin. Sen jälkeen ihan sama kaikille muille paitsi nippelitiedon räplääjille kestääkö se 40 min vai 60 min.

* 2-300 km vähintään. Kyllä terve mies sen 3-4 h jaksaa pidättää.
 
Bjornilta tuli video, missä ladataan VW e-Golf, e-Up! ja Hyundai Ioniq Electric 38 kWh 10% - 90% (ilmeisesti Ionityn pikalaturilla).


Nyt on aika selkeesti latausajat- ja tehot esillä e-Up!:sta :)

Selkeää olisi, jos kirjoittaisi ne luvut taulukkoon tai piirtäisi graafiin.

12min youtube-video + alun paywall-mainokset on kaukana käyttökelpoisesta tiedosta ainakin omasta näkökulmasta.

Tuollainen joku 35kW latausnopeus on surkea jos haluaa ajaa jatkuvasti pitkää matkaa, mutta jos kerran vuodessa tarvitsee pikaladata, niin kyllähän sen jaksaa odotella. Itse en maksaisi montaa euroa nopeammasta latauksesta jos kaupunkiautoa ostaisin.
 
Nämä omat kokemukset ovat -14 mallisesta. Sähköllä ajaessa kun tarvitaankin tehoa, niin menee aikansa, kunnes polttis saadaan käyntiin ja sen jälkeen alkaa vasta tapahtumaan jotain. Jos jotenkin "kikkailee" polttiksen päällee etukäteen, niin tehot ovat huomattavasti nopeammin käytössä.

Sama erohan oli jo aikaa sitten kun vertailtiin Amperaa ja Priusta radalla (joo ei oo näiden ominta aluetta tiedän). Amperan "kaasuvaste" välitön, Priuksessa tehot tulivat viiveellä koska voimalinja tyystin erilainen.
 
Mahtaakohan se perus kauppakassin ostanut edes älytä, että hänen pitäisi kokea latauksessa olevan jotain ongelmaa? Käytännössähän latausnopeusongelma pitkälti poistuu siinä vaiheessa, kun autoilla helposti pääsee ihmisenkuseman* verran kerralla talviolosuhteissakin. Sen jälkeen ihan sama kaikille muille paitsi nippelitiedon räplääjille kestääkö se 40 min vai 60 min.

* 2-300 km vähintään. Kyllä terve mies sen 3-4 h jaksaa pidättää.
Kyllä sillä on melkoisesti väliä. Käytännön esimerkki, joka tuli hetki sitten ajeltua: 250 km yhdellä istumalla, perillä alle 5 minuutin vessatauko ja kahvia mukaan. Sitten n. 30 km ajelut kolmeen eri kohteeseen. Sitten syömään kiinalaiseen buffetista, ruokatauon kesto n. 30 minuuttia, eikä ravintolan vieressä ollut tankkaus- eikä latausmahdollisuutta, eikä ollut tarviskaan. Tämän jälkeen kotia kohti.

Mainitsemillasi spekseillä reissu olisi mennyt seuraavasti: 250 km yhdellä istumalla, jos akku riittää. Perillä vähintään vartin lataustauko, jonka aikana jo kyrpii kun tekniikka rajoittaa matkantekoa. Sitten kierros ja syömään joko huoltoaseman rasvakäristettä ja odotellaan ruokailun jälkeen vielä puolisen tuntia ennen matkan jatkumista, tai sitten käytetään 30 minuuttia oikean ruoan syömiseen ja vielä päälle tunti lataukseen huoltoasemalla tekemättä mitään järkevää. Vasta sitten pääsisi lähtemään kotiin.

Matkanteko siis hidastuisi tunnilla-puolellatoista noinkin lyhyellä edestakaisella reissulla.
 
No ei mene mielestäni tuo esimerkkisi ajosuorite ihan peruskauppakassin ajosuoritteeseen. 530km alkaa olla jo sen verran iso lenkki.
Viitsiikö tuollaisella E-up/Mii kokoluokan kipolla edes motarille nousta...
 
Eikös noissa volvoissa se ilmastoinnin kompura ole vastuussa akun jäähdyttämisestä? Siinä se riski sitten piilee kun kompura menee ja jatkaa ajeluita.
 
Alle keskiarvon tuo ajomäärä on kaupungissakin asuvilla.

Keskiarvolla ei liene ihan kauheesti tämänkään kanssa tekemistä. Nettiautossa näkyi pikaisella haulla olevan 7kpl 530 bemmejä kun hakuehdot oli 2016 tai uudempi, alle 35tkm ajettu. Jos mukaan ottaa pienempitehoisetkin niin määrä kasvaa viiteentoista.
 
Kyllä sillä on melkoisesti väliä. Käytännön esimerkki, joka tuli hetki sitten ajeltua: 250 km yhdellä istumalla, perillä alle 5 minuutin vessatauko ja kahvia mukaan. Sitten n. 30 km ajelut kolmeen eri kohteeseen. Sitten syömään kiinalaiseen buffetista, ruokatauon kesto n. 30 minuuttia, eikä ravintolan vieressä ollut tankkaus- eikä latausmahdollisuutta, eikä ollut tarviskaan. Tämän jälkeen kotia kohti.

Mainitsemillasi spekseillä reissu olisi mennyt seuraavasti: 250 km yhdellä istumalla, jos akku riittää. Perillä vähintään vartin lataustauko, jonka aikana jo kyrpii kun tekniikka rajoittaa matkantekoa. Sitten kierros ja syömään joko huoltoaseman rasvakäristettä ja odotellaan ruokailun jälkeen vielä puolisen tuntia ennen matkan jatkumista, tai sitten käytetään 30 minuuttia oikean ruoan syömiseen ja vielä päälle tunti lataukseen huoltoasemalla tekemättä mitään järkevää. Vasta sitten pääsisi lähtemään kotiin.

Matkanteko siis hidastuisi tunnilla-puolellatoista noinkin lyhyellä edestakaisella reissulla.
Kyllähän sitä elämästä saa ihan helvetin vaikeaa, jos niin haluaa. Kauppakassin keskimääräinen vuosiajo lienee siinä 10 tkm vuodessa, jos sitäkään. Eli siinä 200 km/viikko. Montako kuvaamasi kaltaista reissua luulet keskimäärin tehtävän vuodessa? Tämän lisäksi jätät sen huomiotta, että niitä latureita varmasti tulee olemaan reilusti enemmän tarjolla, kun sähköautot yleistyy. Ei ole tarvetta sahailla keinotekoisesti oksaa "lisäodottelulla". Tähän vielä päälle vietit perillä helvetin lyhyen ajan, itsellä on elämän aikana tasan yksi yhtä typerä reissu, kun unohdin työavaimet 200 km päähän. Kaiken tämän ongelman paisuttelun jälkeenkin saat matka-aikaan lisää vain 1-1,5 h. Kokonaisaika lienee se noin 8 h (sinun optimireissussasi), siinä 10% siis hitaasta latauksesta maks. lisää. Ja tällä perusteellako pitäisi oikeasti uskoa, että joku olisi valmis maksamaan merkittävästi extraa latausnopeudesta tai edes kokisi sen jonkunmoisena ongelmana :rofl:
 
...
Ja tällä perusteellako pitäisi oikeasti uskoa, että joku olisi valmis maksamaan merkittävästi extraa latausnopeudesta tai edes kokisi sen jonkunmoisena ongelmana :rofl:
En, vaan tällä perusteella pitäisi uskoa, ettei suurimmalle osalle se ainoa auto tule olemaan ostoskärryjen kokoinen sähköauto, vaan samankokoinen mahdollisimman halpa bensa-auto, niin pitkään kuin se on vaihtoehtona. ":rofl:"
 
Se on jännää miten aina löytyy joka, jonka ajoprofiili tarkoituksenmukaisesti on erilainen kuin jossain 16ke sähkökipossa ja sitten todetaan ettei se sovi. Vähän sama asia jos valittaa että tartte vetää 3000kg perässä, niin ei voi Audi e-tronia hommata, koska nykyinen avolava sen hoitaa. Toki elämästään saa vaikeaa jos niin haluaa ja perusteluita omalle valinnalle löytyy vaikka kuinka.
 
En, vaan tällä perusteella pitäisi uskoa, ettei suurimmalle osalle se ainoa auto tule olemaan ostoskärryjen kokoinen sähköauto, vaan samankokoinen mahdollisimman halpa bensa-auto, niin pitkään kuin se on vaihtoehtona. ":rofl:"

Mjoo, ei sovi mulle tuo hinnat alkaen bensa-auto, kun egoni ei siihen sovi, eikä sillä voi hinata raskasta peräkärryäni.

Kas, onnistuu tämä toisinpäinkin :D
 
Kyllä sillä on melkoisesti väliä. Käytännön esimerkki, joka tuli hetki sitten ajeltua: 250 km yhdellä istumalla, perillä alle 5 minuutin vessatauko ja kahvia mukaan. Sitten n. 30 km ajelut kolmeen eri kohteeseen. Sitten syömään kiinalaiseen buffetista, ruokatauon kesto n. 30 minuuttia, eikä ravintolan vieressä ollut tankkaus- eikä latausmahdollisuutta, eikä ollut tarviskaan. Tämän jälkeen kotia kohti.

Mainitsemillasi spekseillä reissu olisi mennyt seuraavasti: 250 km yhdellä istumalla, jos akku riittää. Perillä vähintään vartin lataustauko, jonka aikana jo kyrpii kun tekniikka rajoittaa matkantekoa. Sitten kierros ja syömään joko huoltoaseman rasvakäristettä ja odotellaan ruokailun jälkeen vielä puolisen tuntia ennen matkan jatkumista, tai sitten käytetään 30 minuuttia oikean ruoan syömiseen ja vielä päälle tunti lataukseen huoltoasemalla tekemättä mitään järkevää. Vasta sitten pääsisi lähtemään kotiin.

Matkanteko siis hidastuisi tunnilla-puolellatoista noinkin lyhyellä edestakaisella reissulla.
Unohdat nyt sen, että täyssähkön hankittuasi ajatusmaailmasi muuttuu.
Tuollaiset rupeamat ovat tosielämästä vieraantunutta legendaa. Lisäksi matka on päämäärää tärkeämpi, ja sinä _haluat_ viettää aikaa huoltoasemilla vähintään tunnin aina sinne kurvatessasi. Et enää selviytyisi nopeammin kahvin hausta, vaikka kuinka yrittäisit.

Kärjisten tällainen fiilis jää parin sankarin jutuista.

Tosissaan jos ajatellaan, tuollainen setti lienee aika harvinaista isommassa kaupungissa asuvalle perusautoilijalle. Ne, joilla tuohon tarve on, osaavat onneksi huomioida sen autoa hankkiessaan. Aivan kuten sinäkin olet tehnyt, eikös sulla plugari ollut? :)
 
Ajosuoritteet jokaisella omanlaisensa, joten sitä yhtä oikeaa käyttövoimaa/ajokapasiteettia ei yksinkertaisesti voi odottaa kaikille sopivan.
Antti alienin kuvaamaan ajoon varmaan sopivin reilumman kokoinen diesel? varsinkin, jos jatkuvaa noin pitkät siirtymät. Tietty vuosittainen ajomäärähän se ratkaisevin on.
Omassa arkiajossa polttis ehtii hädintuskin lämmetä, kun ollaan jo perillä. Päivittäisiä ajoja 2-4 noin keskimäärin.
Siltikin diesel-plugarilla ajan. Mieluusti jättäisin koko dieselmotin pois, mutta nyt mennään tällä.
 
Viimeksi muokattu:
Se on jännää miten aina löytyy joka, jonka ajoprofiili tarkoituksenmukaisesti on erilainen kuin jossain 16ke sähkökipossa ja sitten todetaan ettei se sovi. Vähän sama asia jos valittaa että tartte vetää 3000kg perässä, niin ei voi Audi e-tronia hommata, koska nykyinen avolava sen hoitaa. Toki elämästään saa vaikeaa jos niin haluaa ja perusteluita omalle valinnalle löytyy vaikka kuinka.
Kyllähän tuollaisella 16ke sähkökipolla arkiajot hoitaisi hyvin, mutta jos on tarvetta ajaa välillä kauemmas menee homma vaikeaksi.
 
Se on jännää miten aina löytyy joka, jonka ajoprofiili tarkoituksenmukaisesti on erilainen kuin jossain 16ke sähkökipossa ja sitten todetaan ettei se sovi. Vähän sama asia jos valittaa että tartte vetää 3000kg perässä, niin ei voi Audi e-tronia hommata, koska nykyinen avolava sen hoitaa. Toki elämästään saa vaikeaa jos niin haluaa ja perusteluita omalle valinnalle löytyy vaikka kuinka.
Pointti meni viuhuen vastakkaiseen suuntaan. Vastasin väitteeseen siitä, ettei latausnopeudella olisi muka merkitystä, kunhan autolla pääsee rakon rajoittaman matkan. Minulle ainakin on paljonkin merkitystä sillä, joudunko odottelemaan matkan jatkumista tunnin vai 5 minuuttia. Väitän, että niin on suurimmalle osalle muistakin autoilijoista. Uskon myös, että osalle tuottaa silkkaa nautintoa haistella huoltoaseman vessaa, eikä pissikään valu kuin vähintään vartissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 659
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom