Keskustelua hybridiautoista

Se on totta. Auton käyttö tulisi myös olla vähäistä, tarpeellista ja jatkuvaa jotta tuosta saa täyden hyödyn irti. Kyllä se joillekin on just passeli, se on selvää. Monen suomalaisen ajatusmaailma ja ajatuksenkulku menee: "enähn mä voi ajaa tolla 1000km mökille sydäntalvella, paska auto!". :rofl:

Eihän tuolla pääse talvella kuormattuna hyvä jos 100km.. :tdown:
Mutta voihan se joillekin riittää. :tup:
 
Joo, mutta on se Outlander muita plugareita selvästi parempi atkinson-koneen ansiosta. Auttaa paljon etenkin jos ei pääse lataamaan.
Mitähän tuo selvästi parempi tarkoittaa kun enemmänhän tuo kuluttaa kuin esim. Passat ja liikkuu silti tehoihin nähden aivan uskomattoman laiskasti? (Ja tämä vertailu on täysin kelpo koska ei se Outlander jatkuvalla nelivedolla kulje)
 
Oho, ai iso katumaasturi kuluttaa enemmän kuin Passat GTE? Vai mitä nyt oikeen tällä haet?
Varmaan juuri tuota, että Passat on matala ja Outlander isommalla ilmanvastuksella ei olisi niin hyvä, vaikka onkin pihi moottori. Noita nyt ei kannata vertailla keskenään, kun ulkonäkö on niin paljon eri.

VW:llä ei taida olla mitään Outlander kokoista, että pääsisi vertailemaan.
 
Passat ilmeisesti vie akut tyhjänä matka-ajossa ~6l/100km. Oma Outlander vie 7l/100km, maantienopeuksissa ja alle asettuu tonne 6,5l/100km tuntumaan. Itselle on tuo reilu pari sataa kaakkia riittänyt liikkumiseen, mutta eihän tuo mikään urheiluauto ole. Outlander siis kulkee täysin nelivetoisena aina(joskaan ei mitään järkeviä lukkoja autosta löydy, eli ei ole mikään oikea maasturin neliveto).
 
Oho, ai iso katumaasturi kuluttaa enemmän kuin Passat GTE? Vai mitä nyt oikeen tällä haet?
Siinä oli ihan selvä kysymys, johon et vastannut: Mitä se selvästi parempi tarkoittaa? Mitä siis on ne muut, joita parempi Outlander on?
Mersut, Bemarit ja Volvot on huono vastaus, koska ne painii ihan eri segmentissä (tosin näistäkin ainakin Volvo taitaa päästä samoihin kulutuslukemiin ja liikkuvuus on silti ihan eri luokkaa).
 
Outlander siis kulkee täysin nelivetoisena aina
Onko tosiaan jatkuva neliveto? Seison sitten korjattuna. Pelkällä polttomoottorilla varustetut Outlanderithan ei ole jatkuvasti nelivetoisia.
Generoiko polttomoottori siis koko ajan sähköä takamoottorille maantieajossa vai miten tuo on toteutettu?
 
Outlanderissa on molemmilla akseleilla sähkömoottori mutta nopeammassa maantieajossa polttomoottori kytkeytyy suoraan eturenkaille eikä enää tuota virtaa sähkömoottoreille. Tämän pitäisi olla polttoainetehokkaampaa? Periaatteessa nelivetoa voisi olla niin kauan kuin akuissa riittää virtaa, mutta maantienopeuksissa kuljetaan pääosin etuvetoisena.
 
No plugarissa ja normaalissa Outlanderissa ei ole mitään samaa voimalinjassa.

Molemmilla akseleilla on omat sähkömoottorinsa. Polttomoottori toimii generaattorina aina (myös matka-ajossa, sammuu aina pariksi kilometriksi ja sitten käynnistyy uudestaan), ja se voi myös yli 65km/h vauhdissa kytkeytyä (ilman vaihdelaatikkoa, eli suoralla välityksellä) etuakseliin latauksen lisäksi. Kun akku "loppuu", on sen varaus Outlanderissa 30%.

Periaatteessa nelivetoa voisi olla niin kauan kuin akuissa riittää virtaa, mutta maantienopeuksissa kuljetaan pääosin etuvetoisena.

Tämä kohta ei pidä paikkaansa.
 
No plugarissa ja normaalissa Outlanderissa ei ole mitään samaa voimalinjassa.

Molemmilla akseleilla on omat sähkömoottorinsa. Polttomoottori toimii generaattorina aina (myös matka-ajossa, sammuu aina pariksi kilometriksi ja sitten käynnistyy uudestaan), ja se voi myös yli 65km/h vauhdissa kytkeytyä (ilman vaihdelaatikkoa, eli suoralla välityksellä) etuakseliin latauksen lisäksi. Kun akku "loppuu", on sen varaus Outlanderissa 30%.



Tämä kohta ei pidä paikkaansa.
Toimiiko oikeasti aina generaattorina vai vaihtaako se kytkinpakalla vaan generaattorin ja suoran välityksen välillä? Olisiko tälle lähdettä?
Mitsun sivuilla sanotaan seuraavaa, mutta rinnakkaishybridihän ei välttämättä tarkoita että polttomoottorilla kehitetään samaan aikaan voimaa sähkömoottorille, vaan että niitä voidaan käyttää samaan aikaan.

Rinnakkaishybriditila

(Bensiinimoottori + sähkömoottorin tuki)

Bensiinimoottori pyörittää etuakselia ja sähkömoottorit avustavat molemmilla akseleilla. Ajotila antaa koko kapasiteetin käyttöön esimerkiksi ajettaessa korkeilla nopeuksilla moottoritiellä.
 
No se toimii kuten sanoin.

edit: ja niinhän tuossa mitsun sivuilta lainaamassasi tekstissäkin lukee.
 
Toyota rajoittaa sitä vetomassaa sen omanlaisensa voimansiirron takia, ilmeisesti tuossa RAV4:ssä oleva sähköinen takaveto mahdollistaa vähän isomman peräkärrymassan, kun etuvetoversiossa on vain 800kg kärryä.

E: Lexus RX, 2000kg
Ongelmanahan lienee peruuttaminen, kun Toyotassa ei ole peruutusvaihdetta vaan peruuttaminen tapahtuu aina pelkkien sähkömoottorien voimin. Siksi nelivetoisen vetomassa on korkeampi, kun voimaa peruutukseenkin on enemmän.
 
Tuo voiman välittyminen eri akseleiden suhteen vakionopeudella ajettaessa on ihmeellisen tärkeä yskityiskohta ihmisille, vaikka sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Joissain varhaisissa henkilöautojen jatkuvan nelivedon ratkaisuissa tuolla vielä saattoi olla jotain merkitystä ääriolosuhteissa kytkentäviiveiden takia, mutta erityisesti sähköisen voimansiirtolinjan kanssa tuon merkitys muuttuu entistäkin vähäisemmäksi.

Jatkuva 50/50 suhde joka tuntuu olevan joillekin se graalinmalja, ei kuitenkaan tuo käytännössä mitään etua, mutta vastaavasti lisää kyllä ajovastusta.

Mulla on peräkärry ja tuommonen pulpettivene, jota tarvii liikutella sillon tällön kauden aikana.

Kiitoksia noista, mutta Niro ehkä vähän liian koppimopo ja muut on yli oman budjetin.

Siis... mikä hybridi sitten olisi riittävän iso ja budjetin sisällä, mutta mahdoton kun ei saa riittävää peräkärryä?

Ei noita hybridejä kuitenkaan hirveän montaa mallia ole, vaikka hirmuinen hype niistä onkin.

Outlanderissa on molemmilla akseleilla sähkömoottori mutta nopeammassa maantieajossa polttomoottori kytkeytyy suoraan eturenkaille eikä enää tuota virtaa sähkömoottoreille. Tämän pitäisi olla polttoainetehokkaampaa? Periaatteessa nelivetoa voisi olla niin kauan kuin akuissa riittää virtaa, mutta maantienopeuksissa kuljetaan pääosin etuvetoisena.

Siis nopeassa maantieajossa polttomoottori on mahdollista kytkeä myös suoraan mekaanisesti etupyöriin, mutta akkujahan se lataa kokoajan (paitsi reilussa kiihdytyksessä), niin että moottorin taloudellisuus pysyy maksimissa.

Ongelmanahan lienee peruuttaminen, kun Toyotassa ei ole peruutusvaihdetta vaan peruuttaminen tapahtuu aina pelkkien sähkömoottorien voimin. Siksi nelivetoisen vetomassa on korkeampi, kun voimaa peruutukseenkin on enemmän.

Itseasiassa jos peruutus tapahtuisi pelkällä sähkömoottorilla tuota peruutusongelmaa ei oikeastaan olisi, vaan ongelma on siinä että peruutuksen täytyy tapahtua polttomoottoria vastakkaiseen suuntaan voimaa antavalla sähkömoottorilla, jota täytyy pyörittää sitä suuremmilla kierroksilla mitä enemmän tarvitaan voimaa polttomoottorista... tavallaan.. Toyotan hybrideissä kun ei ole siis varsinaista vaihteistoa, eikä siellä ole mitään CVT jräjestelmää, vaan välitysuhteiden muuttuminen tapahtuu planeettavaihteiston eri osiin yhdistetyillä komponenteilla, joka tekee rakenteesta todella nerokkaan, mutta peruutukseen ei pystytä antamaan kovin suurta voimaa.
 
Itseasiassa jos peruutus tapahtuisi pelkällä sähkömoottorilla tuota peruutusongelmaa ei oikeastaan olisi, vaan ongelma on siinä että peruutuksen täytyy tapahtua polttomoottoria vastakkaiseen suuntaan voimaa antavalla sähkömoottorilla, jota täytyy pyörittää sitä suuremmilla kierroksilla mitä enemmän tarvitaan voimaa polttomoottorista... tavallaan.. Toyotan hybrideissä kun ei ole siis varsinaista vaihteistoa, eikä siellä ole mitään CVT jräjestelmää, vaan välitysuhteiden muuttuminen tapahtuu planeettavaihteiston eri osiin yhdistetyillä komponenteilla, joka tekee rakenteesta todella nerokkaan, mutta peruutukseen ei pystytä antamaan kovin suurta voimaa.
Ei mitään tapahtuisi vaan se tapahtuu. Sähkömoottorin suuntaa vaihdetaan. Polttomoottorin pyörimissuuntaa ei pystytä vaihtamaan, kun sitä vaihteistoa ei ole.
 
Itselle on tuo reilu pari sataa kaakkia riittänyt liikkumiseen, mutta eihän tuo mikään urheiluauto ole.

Tuohon pikkuriikkinen korjaus: Outlanderissahan ei siis ole "reilu pari sataa kaakkia", vaan reilu sata kaakkia (muistaakseni 120). Molemmilla akseleilla 60kW sähkömoottorit joiden yhteisteho siis olisi 120kW, mutta ilmeisesti sähköjärjestelmän kapasiteetti tätä rajoittaa?

Reilulla 200 hevosvoimalla tuo varmaan kiihtyisi 0-100 nopeampaa kuin tuon nykyisen 11sek...
 
Ei mitään tapahtuisi vaan se tapahtuu. Sähkömoottorin suuntaa vaihdetaan. Polttomoottorin pyörimissuuntaa ei pystytä vaihtamaan, kun sitä vaihteistoa ei ole.
Juu, mutta sähkömoottori ei ole yksinään suoraan yhteydessä vetoakseliin, vaan se on kokoajan yhteydessä myös moottoriin jolloin se pyörii kokoajan jo auton ollessa paikalaan.
Jos toyotan hybridiauton sähkömoottori ei pyöri ollenkaan polttiksen käydessä, auto menee vinhaa vauhtia eteenpäin.
 
Siis... mikä hybridi sitten olisi riittävän iso ja budjetin sisällä, mutta mahdoton kun ei saa riittävää peräkärryä?
En tiiä mitä tällä meinaat. Alunperinhän kerroin kiinnostuneeni GTE Passatista ja kyselin miten tommosen lataus onnistuu taloyhtiössä ja jossain kohtaa joku mainitsi, että on myös näitä ei-plugineja. Valitettavasti niissä ei vaikuta olevan samassa hintaluokassa Passatin kanssa vastaavaa autoa.
 
Juu, mutta sähkömoottori ei ole yksinään suoraan yhteydessä vetoakseliin, vaan se on kokoEi ajan yhteydessä myös moottoriin jolloin se pyörii kokoajan jo auton ollessa paikalaan.
Jos toyotan hybridiauton sähkömoottori ei pyöri ollenkaan polttiksen käydessä, auto menee vinhaa vauhtia eteenpäin.
No entä sitten, mutta polttis ei osallistu peruuttamiseen tuottamalla voimaa renkaille, mistä alunperin oli kyse, mutta vänkä vänkä.
 
Tuo voiman välittyminen eri akseleiden suhteen vakionopeudella ajettaessa on ihmeellisen tärkeä yskityiskohta ihmisille, vaikka sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Joissain varhaisissa henkilöautojen jatkuvan nelivedon ratkaisuissa tuolla vielä saattoi olla jotain merkitystä ääriolosuhteissa kytkentäviiveiden takia, mutta erityisesti sähköisen voimansiirtolinjan kanssa tuon merkitys muuttuu entistäkin vähäisemmäksi.

Jatkuva 50/50 suhde joka tuntuu olevan joillekin se graalinmalja, ei kuitenkaan tuo käytännössä mitään etua, mutta vastaavasti lisää kyllä ajovastusta.

Kyllä tämän vaan huomaa ajossa, jos se katiska vaihtaa lennossa 50%/50% suhteelta täysin etuvedoksi tai toisinpäin.

Huonoissa olosuhteissa tuollainen jäykällä voimanjaolla toteutettu ratkaisu miellyttää ainakin itseäni enemmän, kuin joku 0-100% voimaa akselilta toiselle veivaava älylaatikko.
 
Alunperinhän kerroin kiinnostuneeni GTE Passatista ja kyselin miten tommosen lataus onnistuu taloyhtiössä ja jossain kohtaa joku mainitsi, että on myös näitä ei-plugineja. Valitettavasti niissä ei vaikuta olevan samassa hintaluokassa Passatin kanssa vastaavaa autoa.
Toyota Camry on ainakin iso, mutta ei saa farkkuna. Passat gte:ssä on enemmän tehoakin.
 
Camry on alunperin jenkkimarkkinoille suunniteltu, edes niihin puhtaasti polttiksella toimiviin camryihin ei saanut koukkua.. en tiedä saako tätä nykymallia enää missään muuten kuin hybridinä.

No entä sitten, mutta polttis ei osallistu peruuttamiseen tuottamalla voimaa renkaille, mistä alunperin oli kyse, mutta vänkä vänkä.
Siis.. mun pointti on se että syy siihen että niissä on heikko pakki ei ole siinä että se on toteutettu sähkömoottorilla, vaan se miten siellä on se koko voimanjako toteutettu.
 
Tuohon pikkuriikkinen korjaus: Outlanderissahan ei siis ole "reilu pari sataa kaakkia", vaan reilu sata kaakkia (muistaakseni 120). Molemmilla akseleilla 60kW sähkömoottorit joiden yhteisteho siis olisi 120kW, mutta ilmeisesti sähköjärjestelmän kapasiteetti tätä rajoittaa?

Reilulla 200 hevosvoimalla tuo varmaan kiihtyisi 0-100 nopeampaa kuin tuon nykyisen 11sek...
Mitsubishi_outlander_PHEV_dyno_graph_1.jpg


tuossa siis vanhempi 2.0l ja tehottomammalla takasähkömoottorilla (nykyinen +10kW edelliseen, eli 60kW vs 70kW). Varmaan mittavaa eroa tuohon vanhempaan malliin ei kuitenkaan ole. Hieman yli 200hp renkailta.
 
Mitähän tuo selvästi parempi tarkoittaa kun enemmänhän tuo kuluttaa kuin esim. Passat ja liikkuu silti tehoihin nähden aivan uskomattoman laiskasti? (Ja tämä vertailu on täysin kelpo koska ei se Outlander jatkuvalla nelivedolla kulje)

spritmonitor.de:
Passat plug-in hybrid min 20tkm: ka. 4,44 l/100
Outlander plug-in hybrid min 20tkm: ka. 4,3 l/100
 
Taas jäi lataamatta. Marketin pihalla oli "ilmainen" latauspiste mallia Virta. Viitsin jopa asentaa erikseen kännykkä-appin, vaan ei auttanut. "Kertamaksu ei ole käytössä. Kirjaudu sisään." Mikä helvetin kertamaksu, kun piti olla ilmainen? :rage:

Rekisteröityminen olisi vaatinut 30 euron prepaid-suorituksen, joka vieläpä kuluisi 1 e/kk, vaikkei lataisi mitään. Jäi käyttämättä. Vaihdoin samalla kauppaa kun alkoi kyrpimään. :mad:
 
spritmonitor.de:
Passat plug-in hybrid min 20tkm: ka. 4,44 l/100
Outlander plug-in hybrid min 20tkm: ka. 4,3 l/100
Pluggarien toisen käyttövoiman kulutuksen suora vertailu on aikas ongelmallista kun ei tiedetä paljonko sitä toista on käytetty.

Nimim. Minun diesel-autoni on kaikista taloudellisin, koska kuluttaa bensaa 0l/100km.
 
Pluggarien toisen käyttövoiman kulutuksen suora vertailu on aikas ongelmallista kun ei tiedetä paljonko sitä toista on käytetty.

Nimim. Minun diesel-autoni on kaikista taloudellisin, koska kuluttaa bensaa 0l/100km.

"min 20tkm"

Toteutunut keskiarvo kertoo kyllä pitkältä ajalta aika hyvin.
 
Pluggarien toisen käyttövoiman kulutuksen suora vertailu on aikas ongelmallista kun ei tiedetä paljonko sitä toista on käytetty.

Nimim. Minun diesel-autoni on kaikista taloudellisin, koska kuluttaa bensaa 0l/100km.

Yksittäisen auton ja Spritmonitorin n kpl yli 20000 km kirjattujen autojen vertailu on hieman eri asia..

Jos taas aikoo väittää että kahden eri plugarimallin käyttäjien ajoprofiilit bensan/sähkön välillä ovat erilaisia, pitää kyllä esittää väitteelle myös perusteluja. Varsinkin kun sähkörange on molemmissa samalla hehtaarilla.

Jos otetaan vielä >10tkm seuratut Spritmonitorista, saadaan 269 Outlanderin ja 100 Passatin otokseen perustuvat luvut, jotka ovat edelleen hitusen Outlanderin suuntaan: 4,27 vs 4,39.

Tämä nyt lähinnä vain vastineena ketjussa ikäänkuin itsestäänselvyytenä esitettyyn väitteeseen että Outlander kuluttaa enemmän.
 
tuossa siis vanhempi 2.0l ja tehottomammalla takasähkömoottorilla (nykyinen +10kW edelliseen, eli 60kW vs 70kW). Varmaan mittavaa eroa tuohon vanhempaan malliin ei kuitenkaan ole. Hieman yli 200hp renkailta.

Ööh, vähän epäilen noita lukemia kyllä. Verrokkina tuosta lähin mahdollinen, eli oma 330e joka painaa about saman kuin outlanderi (eli 1735kg omamassa). Tässä systeemin tehoksi on ilmoitettu 420Nm 252hv, eli vajaa 50hv enempi ja 70Nm vähempi. Ja tämän luvataan menevän 0-100kmh 6.1 sekunnissa. 50 heppaa lisää ja 0-100 -aika miltei puolittuu? Ei vissiin ihan vertailukelpoisia hevosia eniveis...
 
Ööh, vähän epäilen noita lukemia kyllä. Verrokkina tuosta lähin mahdollinen, eli oma 330e joka painaa about saman kuin outlanderi (eli 1735kg omamassa). Tässä systeemin tehoksi on ilmoitettu 420Nm 252hv, eli vajaa 50hv enempi ja 70Nm vähempi. Ja tämän luvataan menevän 0-100kmh 6.1 sekunnissa. 50 heppaa lisää ja 0-100 -aika miltei puolittuu? Ei vissiin ihan vertailukelpoisia hevosia eniveis...

No ei sua näköjään voi edes faktoilla vakuuttaa, niin oo mitä mieltä haluat.
 
Jos taas aikoo väittää että kahden eri plugarimallin käyttäjien ajoprofiilit bensan/sähkön välillä ovat erilaisia, pitää kyllä esittää väitteelle myös perusteluja. Varsinkin kun sähkörange on molemmissa samalla hehtaarilla.

Jos otetaan vielä >10tkm seuratut Spritmonitorista, saadaan 269 Outlanderin ja 100 Passatin otokseen perustuvat luvut, jotka ovat edelleen hitusen Outlanderin suuntaan: 4,27 vs 4,39.

Tämä nyt lähinnä vain vastineena ketjussa ikäänkuin itsestäänselvyytenä esitettyyn väitteeseen että Outlander kuluttaa enemmän.
Onhan nuo autot aika erilaisia?

Mitsuhan on aika edistyksellinen ja varmaan ladataankin ahkerasti, eli säästöä syntyy.

"Mitsubishi OUTLANDER PHEV on maailman ensimmäinen ladattava hybridikatumaasturi. Etu- ja taka-akselien moottorit ja tehokas bensiinimoottori toimivat yhdessä suorituskyvyn optimoimiseksi. Edistykselliset teknologiat tekevät Mitsubishi OUTLANDER PHEV:stä erittäin reaktiokykyisen ja hämmästyttävän hiljaisen."

Passat taas, taitaa olla tehokkaampi ja ehkä ostetaan enemmän juuri tehon takia. Toki sitäkin ladataan, mutta ehkä vähän vähemmän?

Passat pitäsi mennä vähemmällä 1.2L vs 2.0L, mutta en tiedä sitten miten tuo kulutustesti vastaa käytäntöä. Varmaan huonosti.

Millä faktoilla? Random dynokäyrä ilman lähdettä vs. valmistajan ilmoittamat speksit. Kummat niistä on faktoja? Ooppa ite mitä mieltä haluat :D

Tehoa pitäisi olla Mitsun nettisivujen mukaan paljon. En tiedä sitten onko varmasti noin paljon tehoa?
  • Ladattava hybridi
  • 224 hv
  • Bensiini
  • Neliveto

edit:
Itse olen koeajanut vaan Volvon jonkun T8 mallin (V60?) ja BMW i3:sen.

VW
Acceleration 0 - 62 mph 7.4 sec
Top Speed 140 mph

Mitsu
Acceleration 0 - 62 mph 10.5 sec
Top Speed 106 mph
 
Viimeksi muokattu:
Passat pitäsi mennä vähemmällä 1.2L vs 2.0L, mutta en tiedä sitten miten tuo kulutustesti vastaa käytäntöä. Varmaan huonosti.

Eikö passatissa ole enää 1.4TSI? Onko ne pienentäneet mottia?

Tehoa pitäisi olla Mitsun nettisivujen mukaan paljon. En tiedä sitten onko varmasti noin paljon tehoa?
  • Ladattava hybridi
  • 224 hv
  • Bensiini
  • Neliveto

Pitänee kammata nuo mitsun sivut läpi vielä. En sieltä ole löytänyt kuin tuon esitteen aiemmalla metsästyskerralla ja siellä kerrotaan vain 130hv tehosta.
 
Eikö passatissa ole enää 1.4TSI? Onko ne pienentäneet mottia?

Pitänee kammata nuo mitsun sivut läpi vielä. En sieltä ole löytänyt kuin tuon esitteen aiemmalla metsästyskerralla ja siellä kerrotaan vain 130hv tehosta.
Eikun siis EU-yhd. l/100km. Se on 1.2 L Passatissa ja 2.0 L Outlanderissa. VW tyyliin 1.4TSI ja märkä dsg. Mitsun moottorin kokoa ei nyt muistu mieleen. VW on ainakin enemmän vääntöä.

VW
Total Power 160 kW (215 hp)
Total Torque 295 lb-ft

Mitsu
Total Power 176 kW (236 hp)
Total Torque 221 lb-ft

Pitäisi se Superb ladattava käydä joskus koeajamassa.
 
Auton vaihto itellä mielessä ja yhtenä vaihtoehtona olisi käytetty v60 d6, kun hinnat suht ok tasolla. Varmasti on halvempi pidettävä, mitä nykyne f11 535dx
Mutta miten nuo käytetyt volvot kestää? Tai mikä muu patteriauto olisi ok tilojensa puolesta? Tarkotus on siis vaihtaa halvempaan, mitä nykynen auto on (arvo jotain 33-36ke)
 
Juu, mutta sähkömoottori ei ole yksinään suoraan yhteydessä vetoakseliin, vaan se on kokoajan yhteydessä myös moottoriin jolloin se pyörii kokoajan jo auton ollessa paikalaan.
Jos toyotan hybridiauton sähkömoottori ei pyöri ollenkaan polttiksen käydessä, auto menee vinhaa vauhtia eteenpäin.

Tuossa selityksessä ei edelleenkään ole mitään tolkkua. Toyotan voimanjakolaitteen idea perustuu siihen, että siinä on *kaksi* sähkömoottoria. Toinen *on* kytketty (perinteisesti) suoraan vetoakseliin, joten sen pyöriminen on ihan suoraan suhteessa renkaiden pyörimiseen nopeuden ja suunnan puolesta. Toinen taas on kytketty planeettapyörästön keskelle ja sen suunta ja nopeus vaihtelee kuormituksen ja polttomoottorin nopeuden mukaan täysin käyttäjälle näkymättömästi jokseenkin jatkuvasti.

Peruuttaessa voima tulee joko akusta suoraan pyöriin kytketylle planeettapyörästön ulkokehän sähkömoottorille tai jos polttomoottori on käynnissä, niin sen teho menee aurinkoakseliin kytketyn moottorigeneraattorin kautta ulkokehän moottorille.

Hybrid Synergy Drive - Wikipedia
 
Auton vaihto itellä mielessä ja yhtenä vaihtoehtona olisi käytetty v60 d6, kun hinnat suht ok tasolla.

Lueskele nyt ainakin ilmastoinnin kompressoriongelmasta ennenkuin painat ostonappia. Itse raakkasin pois omista vaihtoehdoista tuon takia. Pysyvää ratkaisua tuohon ei kai vieläkään ole löytynyt joten takuun ulkopuoliset D6 lähestyvät ongelmajätettä.
 
Auton vaihto itellä mielessä ja yhtenä vaihtoehtona olisi käytetty v60 d6, kun hinnat suht ok tasolla. Varmasti on halvempi pidettävä, mitä nykyne f11 535dx
Mutta miten nuo käytetyt volvot kestää? Tai mikä muu patteriauto olisi ok tilojensa puolesta? Tarkotus on siis vaihtaa halvempaan, mitä nykynen auto on (arvo jotain 33-36ke)
Olikos se juuri tällainen samanmoinen, jossa oli se (tuontiauton) akkutapaus? Käytännössä akun vaihdon hinnaksi pistettiin lähes saman mitä auton arvo oli. Sinällään toki varmasti saattoi olla yksittäistapaus, mutta ainakin itseäni hieman jännittäisi tuollainen mahdollinen kuluerä. 8 v takuuta on pitkä aika, mutta 160+ tkm tulee helposti.
 
Olikos se juuri tällainen samanmoinen, jossa oli se (tuontiauton) akkutapaus? Käytännössä akun vaihdon hinnaksi pistettiin lähes saman mitä auton arvo oli. Sinällään toki varmasti saattoi olla yksittäistapaus, mutta ainakin itseäni hieman jännittäisi tuollainen mahdollinen kuluerä. 8 v takuuta on pitkä aika, mutta 160+ tkm tulee helposti.

Asiaa sivuten, kyseinen volvo on myyty jo vähän aikaa sitten. Tai ainakin ilmoitettu myydyksi, oli suosikeissa ja katosi jossain vaiheessa. 13ke oli korjausarvio, risan auton hinta 9990€.
 
Olikos se juuri tällainen samanmoinen, jossa oli se (tuontiauton) akkutapaus? Käytännössä akun vaihdon hinnaksi pistettiin lähes saman mitä auton arvo oli. Sinällään toki varmasti saattoi olla yksittäistapaus, mutta ainakin itseäni hieman jännittäisi tuollainen mahdollinen kuluerä. 8 v takuuta on pitkä aika, mutta 160+ tkm tulee helposti.
Oli joo. Google lyösi ainakin yhden videon.

 
Tuo ilmastoinnin kompura on uus asia itelle, että herkkä vikaantunaan, mutta mikä auto se ei vikaantuisi, palaahan nää bemaritkin tienpäälle :btooth: itellä egr vaihdettu uuteen, kun vikaa oli plus sitte scr järjestelmän viat yms.

Alkaa tuntuun, että joku tonnin ritsa pihaan ja odotella mihin suuntaan alkaa verotukset yms menenään.
 
Tuossa selityksessä ei edelleenkään ole mitään tolkkua. Toyotan voimanjakolaitteen idea perustuu siihen, että siinä on *kaksi* sähkömoottoria. Toinen *on* kytketty (perinteisesti) suoraan vetoakseliin, joten sen pyöriminen on ihan suoraan suhteessa renkaiden pyörimiseen nopeuden ja suunnan puolesta. Toinen taas on kytketty planeettapyörästön keskelle ja sen suunta ja nopeus vaihtelee kuormituksen ja polttomoottorin nopeuden mukaan täysin käyttäjälle näkymättömästi jokseenkin jatkuvasti.

Peruuttaessa voima tulee joko akusta suoraan pyöriin kytketylle planeettapyörästön ulkokehän sähkömoottorille tai jos polttomoottori on käynnissä, niin sen teho menee aurinkoakseliin kytketyn moottorigeneraattorin kautta ulkokehän moottorille.

Hybrid Synergy Drive - Wikipedia

Okei.. hemmetti, mä tutkin tuon toyotan hybridirakenteen joskus, ja siinä opetettiin että toinen sähkömoottori/generaattori on suoraan kiinni polttomoottorisssa ennen planeettapyörästöä, tuo wiki kuva sanoo että se olisikin vetarin kanssa samassa yhteydessä... Kai mä sitten olen sekoillut. :(
 
Mitsubishi_outlander_PHEV_dyno_graph_1.jpg


tuossa siis vanhempi 2.0l ja tehottomammalla takasähkömoottorilla (nykyinen +10kW edelliseen, eli 60kW vs 70kW). Varmaan mittavaa eroa tuohon vanhempaan malliin ei kuitenkaan ole. Hieman yli 200hp renkailta.
Korjaan sen verran, että ei ole tuossa mittauksessa mitattu yli 200 hp renkailta. Tuo alin käyrä nimittäin kuvaa voimansiirron ym. häviötehoa. Renkailta on tuon mittauksen mukaan mitattu moottorin huipputehon kohdalla 203 - 70 =133 hp (DIN). Hitaammissa vauhdeissa on jopa suurempia pyörätehoja. Esim. rekan ohitus@85 km/h: 170 - 30 = 140 hp (DIN)
 
Korjaan sen verran, että ei ole tuossa mittauksessa mitattu yli 200 hp renkailta. Tuo alin käyrä nimittäin kuvaa voimansiirron ym. häviötehoa. Renkailta on tuon mittauksen mukaan mitattu moottorin huipputehon kohdalla 203 - 70 =133 hp (DIN). Hitaammissa vauhdeissa on jopa suurempia pyörätehoja. Esim. rekan ohitus@85 km/h: 170 - 30 = 140 hp (DIN)

Tuollaiset tulokset sopivat vähän paremmin tuohon suorituskykyyn kuin tuo aiempi fakta "päälle 200hv renkailta".

Tuo suorituskyvyn vajavaisuus on suurin syy miksi itsellä ei ole outlanderia pihassa, muussa mielessä tuo olisi aika täydellinen kampes. Karvan verran lisää tehoa niin se olisi siinä.
 
Lueskele nyt ainakin ilmastoinnin kompressoriongelmasta ennenkuin painat ostonappia. Itse raakkasin pois omista vaihtoehdoista tuon takia. Pysyvää ratkaisua tuohon ei kai vieläkään ole löytynyt joten takuun ulkopuoliset D6 lähestyvät ongelmajätettä.

Itelläni tällainen D6 ja volvo vaihtoi ilmastoinnin kompressorin takuun ulkopuolelta. Ovat siis goodwillinä korjanneet kuluitta nämä kompuraongelmat.
 


Tuossa ne Outlanderin kiihtyvyydet (8,6s 0-100km/h). Kieltämättä sanoin väärin tuon "renkailta", hämäs toi 203hp dynokäyrä.
 
Itelläni tällainen D6 ja volvo vaihtoi ilmastoinnin kompressorin takuun ulkopuolelta. Ovat siis goodwillinä korjanneet kuluitta nämä kompuraongelmat.
Onko tietoa mihin asti korvaavat ja korjaako tuo vian pysyvästi? Ensimmäinen ilmainen kerta ei kovasti lämmitä mieltä, jos seuraava menee täydestä hinnasta omasta pussista...
 
Veikkaan, että selittyy ihan Mitsubishin laiskuudella ja on ilmoitettu ton vanhan (2.0L, 60kW+60kW sähkömoottorit) mukaan. Uudessa mallissa siis 2.4L, 60kW+70kW sähkömoottorit.
 
Veikkaan, että selittyy ihan Mitsubishin laiskuudella ja on ilmoitettu ton vanhan (2.0L, 60kW+60kW sähkömoottorit) mukaan. Uudessa mallissa siis 2.4L, 60kW+70kW sähkömoottorit.

Vanhassa ei ilmeisesti ollut tuota sport modea, vai oliko?
 
Taas jäi lataamatta. Marketin pihalla oli "ilmainen" latauspiste mallia Virta. Viitsin jopa asentaa erikseen kännykkä-appin, vaan ei auttanut. "Kertamaksu ei ole käytössä. Kirjaudu sisään." Mikä helvetin kertamaksu, kun piti olla ilmainen? :rage:

Rekisteröityminen olisi vaatinut 30 euron prepaid-suorituksen, joka vieläpä kuluisi 1 e/kk, vaikkei lataisi mitään. Jäi käyttämättä. Vaihdoin samalla kauppaa kun alkoi kyrpimään. :mad:


Kertamaksu ei ilmaisella laitteella voikaan olla käytössä, kun maksettavaa ei ole, mutta vaatii käyttäjätilin Virran järjestelmään. Se 30e prepaid lataus + 1e/kk on kyllä vammainen systeemi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 666
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom