• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Tässä kun tullut kohta vuosi ajeltua Auris Hybridillä ja yksi talvi takana, niin ehdottomasti viimamaskilla keulasta alaosa tukkoon! Kokonaan ei kannata kun syyläri on kaksiosainen ja yläällä on invertterin vedet.
Hyöty tuolla viimasuojalla on pakkasilla aika huikea, pelkän sähköajon määrä taajamassa lisääntyi ja moottoria ei tarvitse pyöritellä niin paljoa sen lämpimänä pitämiseksi.
Uudessa Priuksessahan on sittemmin Toyota keksinyt laittaa moottoroidut ritilät keulalle, jotka on kiinni jos moottorin vedet on alle 60C.

Aika pitkälti on epäedullista pätkäajoa itsellä, eli juuri kun 10-15min ajettu, että kone ja hybrid systeemit lämpimänä ja alkaisi kulutus tippumaan niin sitten ollaankin jo perillä. Takasin onkin sitten pienet kulutukset esim kaupasta.

Kaikki tankkaukset olen Fuelioon kirjannut ja talvella pyörii 6l/100km ja kesällä 5l/100km tuntumassa. Kulutus aika samaa kuin vuosia sitten alla olleen -10 Aygon, auton koko vaan mallia farkku ja automaatti niin en nyt pidä näitä kulutuksia omille ajoille ollenkaan huonoina.
Elokuun lopulla voisin yrittää muistaa exportata Fueliosta jotain statistiikkaa miten on Hybridillä oma vuosi mennyt.

Parin viikon sisään on lapin reissua tuolla autolla tiedossa, 5henkeä ja tavaraa niin paljon kuin mahtuu. Mielenkiinnolla loggaillen nuo menopaluu matkat mitä irtoaa tuollaselle 1000km maantieajoille keskikulutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä, miksi ihmiset luulee että hybridillä pitäisi pystyä ajamaan pelkällä sähköllä? Toi navi homma on sellainen että jos siinä ei ole Android autoa tms. niin millään navilla ei tee mitään, omassa TomTom:n navi integroitu ja en ole ikinä sitä käyttänyt, aina google maps käytössä.
Toyotalla on ihan nappula jolla voi ajaa pelkällä sähköllä jos huvittaa. Kritisoin tuota teennäistä nopeusrajoitusta. Ihan hyvin voisi ajaa sähköllä voiman puolesta vaikka 60km/h, mutta auto ei anna.

Miksi en käyttäisi toyotan navia jossa nokian kartat? Niillä olen aina löytänyt paremmin perille kuin googlen tai applen kartoilla. Esimerkiksi tampereen keskustassa apple näytti kohteen olevan 300m päässä siitä missä se oikeasti oli. Ja hain siis katuosoitteella.

Miksi se googlen kartta on parempi kuin auton oma? Ellei sitten tykkää auttaa googlea datankeruussa.
 
Toyotalla on ihan nappula jolla voi ajaa pelkällä sähköllä jos huvittaa. Kritisoin tuota teennäistä nopeusrajoitusta. Ihan hyvin voisi ajaa sähköllä voiman puolesta vaikka 60km/h, mutta auto ei anna.

Miksi en käyttäisi toyotan navia jossa nokian kartat? Niillä olen aina löytänyt paremmin perille kuin googlen tai applen kartoilla. Esimerkiksi tampereen keskustassa apple näytti kohteen olevan 300m päässä siitä missä se oikeasti oli. Ja hain siis katuosoitteella.

Miksi se googlen kartta on parempi kuin auton oma? Ellei sitten tykkää auttaa googlea datankeruussa.

Meinasin juuri sitä että jos se navi ei toimi, mulla ei ole ollut koskaan ongelmia google mapsin kanssa. Kyllä mä tiedän että on nappi, systerillä auris hybrid, mutta hybridiä ei vain ole tarkoitettu siihen pelkästään ajamiseen. Sähkömoottori joutuu aika koville painavan auton kanssa ja se lämpenee ja kuluu turhaan jos paljon ajais pelkällä sähkömoottorilla ilman polttomoottoria.
 
Onko auton navilla tieto ruuhkatilanteista? Google osaa valita ruuhka-aikaan nopeimman reitin.
Kyllä tuohon joskus jotain ilmoituksia ruuhkista tulee ja kysyy haluanko kiertää. Suomessa vaan ei ole oikeita ruuhkia, niin koskaan en ole joutunut testaamaan kiertoteitä.

Toyota muuten mainostaakin noita hybridejään lauseella "aja jopa puolet matkasta sähköllä".

Ja hybridejä on monenlaisia. Tarkoitit varmaan ettei toyotan kaltaista sähköavustavaa hybridiä ole tarkoitus ajaa sähköllä? On niitäkin jotka nimenomaan mainostaa toimintasädettä pelkällä sähköllä, ennen kuin pitää käyttää bensaa.
 
Eikai millään ei ladattavalla hybridillä voi ajaa pelkällä sähköllä kun hyvin lyhyitä matkoja? Ainakin olen kuvitellut että jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan? Akut pieniä ja tarkoitettu lähinnä liikkeelle lähtöön tai jonossa mateluun.
 
Onko auton navilla tieto ruuhkatilanteista? Google osaa valita ruuhka-aikaan nopeimman reitin.
On ainakin Toyotan navilla tieto ruuhkista. Uuden auton mukana on viimeiset pari vuotta tullut maksuton mahdollisuus ladata My Toyotasta 1-3 vuodeksi "Toyota real time traffic". Vanhemmille autoille oli kesäkuussa tarjous kolme vuotta yhden hinnalla, sisältäen noin 10 sovellusta ja karttapäivitykset. Ruuhkatiedot tulevat myös TMC:n kautta täysin maksuttomasti. Navigointisovelluksessa pitää valita asetuksista, että onko liikennetiedot pois, internet vai TMC.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai millään ei ladattavalla hybridillä voi ajaa pelkällä sähköllä kun hyvin lyhyitä matkoja? Ainakin olen kuvitellut että jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan? Akut pieniä ja tarkoitettu lähinnä liikkeelle lähtöön tai jonossa mateluun.

Jep aika virheellistä on kuvitella ostavansa sähköauton kun ei ladattavan Hybridin hankkii. Ns. itse lataava hybridihän on nimenomaan sähköavusteinen bensa-auto, missä sähkömoottori avustaa bensamoottoria ja on hetkiä milloin voidaan pelkällä sähköllä rullailla ja ajella tai seistä valoissa jne.

Hybrid Assistant softalla kun keräilee dataa nja taajamassa kun ajelee niin menee aika pitkälti puoliksi 50/50 bensalla ja sähköllä ajelut.
Se miten se on sitten noinkin iso luku, niin tulee esim kaikista hetkistä kun nostat kaasun pois ja rullailet niin moottori sammuu välittömästi pois ja näillä niitä ns. sähkökilometrejä kertyy.
Monet tasapätkät aina 60-70kmh asti pääsee sähköllä lyhyitä pätkiä jne.

Mutta sitten sellaiset pienet asiat itseä ainakin tykästyttää esim: kaupasta ostettukin vähän liikaa tavaraa eikä kädet riitä niitä parkkikselta asti kovin iloisesti kannella, autolla oven eteen pihaan, auton purku ja pihasta pois. Tämä kokonaan sähköllä.
Tai lapsi päiväkotiin, niin mennen tullen päiväkodin tienoo sähköllä.

EDIT: Hybridi käsitteenäkin vaatisi jotain sääntöjä. Moottori.fi sivuilla oli juttua uudesta Golffista mikä on Hybridi ja Hybridiksi valmistaja kutsuu autoa koska se osaa moottorijarrutus tilanteissa sammuttaa moottorin. Mitään sähkömoottoria ei ole missään.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai millään ei ladattavalla hybridillä voi ajaa pelkällä sähköllä kun hyvin lyhyitä matkoja? Ainakin olen kuvitellut että jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan? Akut pieniä ja tarkoitettu lähinnä liikkeelle lähtöön tai jonossa mateluun.

Mitsubishin Outlander menee noin 25km pelkällä sähköllä.
Mitsun järjestelmä ärsyttää verrattuna esim Audiin, koska siitä puuttuu selkeä hybrid moodi.
Oletuksena mennää pelkästään sähköllä 2km rangeen saakka. Toimii noin vaikka lähtisit suoraa kotiovelta motarille 120 taulussa.
 
Outlander onkin kaiketi plugin, eikö?
Kyllähän pluginneilla pitäisikin päästä aina sen 20-40km riippuen malleista.
 
Ihan validi korjaus siis tuohon @Nomber'in olettamaan "jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan"
Nomberhan nimenomaan kirjoitti ei-ladattavista hybrideistä? ja niinhän ne meneekin satoja metrejä-kilometrin tms. Pluginneilla pääsee sitten pelkällä sähköllä sen 20+ km.
 
Ihan validi korjaus siis tuohon @Nomber'in olettamaan "jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan"
Kirjoitin tosiaan siis näistä hybrideistä joita ei ladata sähköverkosta. Käsittääkseni esim yariksesta josta oli puhe ei saa kuin näitä ei ladattavia malleja. Ja tämmöisellä siis tuskin pystyy montaa sataa metriä ajamaan pelkällä akulla? Tai aika järjetön konsepti olisi laittaa isoja akkuja ja lataus vain jarrutus energialla?
 
Kyllä Yariksella pääsee pelkällä sähköllä pari kilometriä. Oma ennätys 40 km/h taajama-ajossa aika tarkkaan 2 km ja 60 km/h alueella n 1,5 km. Se vaan vaatii pidemmän maantiepätkän ajoa sitä ennen, että akut ovat täynnä.
 
Kirjoitin tosiaan siis näistä hybrideistä joita ei ladata sähköverkosta. Käsittääkseni esim yariksesta josta oli puhe ei saa kuin näitä ei ladattavia malleja. Ja tämmöisellä siis tuskin pystyy montaa sataa metriä ajamaan pelkällä akulla? Tai aika järjetön konsepti olisi laittaa isoja akkuja ja lataus vain jarrutus energialla?

Lataa myös moottorin käydessä pienellä kuormalla.
 
Kirjoitin tosiaan siis näistä hybrideistä joita ei ladata sähköverkosta. Käsittääkseni esim yariksesta josta oli puhe ei saa kuin näitä ei ladattavia malleja. Ja tämmöisellä siis tuskin pystyy montaa sataa metriä ajamaan pelkällä akulla? Tai aika järjetön konsepti olisi laittaa isoja akkuja ja lataus vain jarrutus energialla?
Yleensä kai tavallisissa hybrideissä on 1-1,5 kWh:n akku. Mikähän mahtaa olla hybridien moottorin hyötysuhde yleensä? Sähköautot kulkevat vissiin 100 kilometriä jollain 15 kWh:lla, mutta hybridit voivat olla eri tavalla optimoituja.
 
Tuskin ei-plugin-hybridin akkua kannattaa kauheasti käyttää 1-2km sähköajeluihin. On akku aika äkkiä kulutettu loppuun ja uusiminen edessä. Täysiä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia.
 
Tuskin ei-plugin-hybridin akkua kannattaa kauheasti käyttää 1-2km sähköajeluihin. On akku aika äkkiä kulutettu loppuun ja uusiminen edessä. Täysiä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia.
Harvoin maaston/risteysten/valojen puolesta edes kannattaa ajaa 1-2 km putkeen sähköllä. Lähinnä joku tunturilta/nyppylältä laskeutuminen tai lähiön läpi ajaminen pysähtymättä hiljaiseen aikaan. Mutta kyllä niitä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia ihan normiajossakin.

Oletetaan, että matkasta neljännes taittuu sähköllä. Akun takuuaikana (350 000 km tai 10v) mentäisiin tällöin 87 500 km akkua purkaen. Äkkiä ajatellen täysiä syklejä tulisi jo takuuaikana noin 50 000 kpl! Miten moinen kesto on ylipäänsä mahdollista?

No, Auriksen 1,3 kWh:n akusta käytetään vain noin keskimmäinen kolmannes tai korkeintaan puolet, mikä parantaa syklikestoa. Normiajossa sähköllä rullaillaan pienehköillä tasanopeuksilla kevyitä kuormituksia. Nopeuden ei tarvitse edes millilleen säilyä; sen voi antaa laskea muutaman km/h ennenkuin polttis pärähtää keräämään nopeuden uudestaan tai on aika jarruttaa risteykseen. Tälläisessä kevyessä ylläpidossa kulutus on täyssähkisten 15-20 kWh/100 km sijaan ennemmin 5-10 kWh satkulle. Ecorunissa Ioniqit ajavat 9-10 per satanen.

Lasketaanpa tätä kautta uudestaan syklit:

350 tkm, josta 87,5 tkm sähköllä

Purettava/ladattava energia = 87500 km / 100 km * 5 kWh = 4375 kWh (tai 8750 kWh, jos kulutus kympin)

Kokonaiskapasiteetti on 1,3 kWh, joten syklejä tulisi 4375 / 1,3 = 3400 kpl (tai 6700 kpl). Tämä alkaakin jo näyttää mahdolliselta. NiMh voi kestää pari tuhatta sykliä ollen kapasiteetiltään vielä 50-75 % uudesta. Toyotan hybridit eivät käytä noin isoa osaa akusta edes uutena, joten niillä "romuakku" toimii kuin uusi. Sitten kun ajetaan akkuun noiden 2k syklin lisäksi pari tuhatta sykliä, ja kapasiteetista on jäljellä enää 33-50%, alkaa sähköajon sähköajon range laskea. Rangen laskukaan ei tee akusta vielä käyttökelvotonta. Hybridisäästöä tulee lähes yhtä paljon kuin uudella, jos range olisi 2 km sijaan vain 1 km tai 0,5 km. Tuo 0,5 km vaatii 1,3 kWh:n akulta kapasiteettia vain 0,075 kWh, eli alle 6 % alkuperäisestä, jos kulutus on 15 kWh sataselle yhtäjaksoisessa sähköajossa.

Toyotan akku alkaa siis olla vaihtokunnossa vasta silloin, kun kapasiteetista on hävinnyt 94 %. Tämän (ja korkean laadun) ansiosta akku kestää monia tuhansia oikeita syklejä tai useita kymmeniä tuhansia "syklejä". Täyssähkön tai kännykän omistaja yleensä vaihtaa akun paljon aikaisemmassa vaiheessa uuteen.
 
Lataa myös moottorin käydessä pienellä kuormalla.
Ja esim käyttää hyödyksi sitä kun auton laitat käyntiin ja moottori pitäisi saada nopsaan lämpimäksi, silloin auto lataa akkua nostaen moottorin käyttöasteen aina 70% saakka(OBD lukemista..) -> nopeammin lämpiää ja saadaan sähköäkin.

Toyotan Hybrid ei myöskään koskaan käy mitään ns. perinteistä "turhaa" tyhjäkäyntiä. Jos se on käynnissä parkissa, niin se joko lämmittää konetta ja/tai latailee akkua.
Moottorikin lämpiää talvella jo sammutus lämpötilaan(40C) alle kilometrin ajon jälkeen(esilämmitys), auto kierrättää vesiä myös pakoputkessa ja lämmittää vedet pakokaasuilla. Omista bensa-autoista ainakin ihan kevyesti nopeiten lämpiävä auto ollut.

EDIT: talvella bensamoottoria pyörityttää myös paljon sisätilan lämmittäminen, jos lähtee ajamaan ilman sisälämppärillä lämmitystä ja automaatti asetettu vaikkapa 24C niin kyllä saa odotella että moottori sammuisi. Silti paljon ajoja menee sähkömoottorin voimin, bensamoottori kuitenkin käy ja sitäkin kuormitellaan että lämpöä saadaan.
Talvella jos nappasee puhaltimen nollille, niin yleensä heti syttyy EV-valo mittariin valoissa tms
 
Viimeksi muokattu:
Jep ja ainakin Priukset kierrättää vesiä katalysaattorin kautta jolloin moottorin pitäis lämmetä todella nopeasti talvellakin.
 
Tuskin ei-plugin-hybridin akkua kannattaa kauheasti käyttää 1-2km sähköajeluihin. On akku aika äkkiä kulutettu loppuun ja uusiminen edessä. Täysiä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia.

Ei nuo käytä koskaan sen akun koko kapasiteettia. Eli "100% lataus" noissa tarkoittaa enemmänkin jotain 90% ja 0% vastaavasti varmaan 10-20%. Juurikin tuon pidemmän kestoiän takia.

Normaaliajossa oma Niro käyttää akkua välillä ~40%-~80% latausmittarin mukaan (eli todellinen käyttöväli on vielä pienempi). Poikkeustilanteissa (talvella) nousee yli tuon varaus ja ruuhkamatelussa voi laskea tuonne 20% korvillekin. Nirossahan ei voi valita käsin pelkkää sähköajoa.

Sähköllä pääsee silti optimitilanteessa ajelemaan kilometrin pari.
 
Ei nuo käytä koskaan sen akun koko kapasiteettia. Eli "100% lataus" noissa tarkoittaa enemmänkin jotain 90% ja 0% vastaavasti varmaan 10-20%. Juurikin tuon pidemmän kestoiän takia.

Toyotoissa se akun mittari on "tyhjä" -> todellisuudessa 40% ja "täysi" todellisuudessa 60%. Tilaa jää pitkiinkin jarrutuksiin ottaa sähköä jos tarvitsee. Kuten aiemmin mainittu, niin noin saadaan noi akut kestämään niin kauan. Ja mikä tekee vielä jännemmän tästä, niin poikkeuksetta paljon ajetuissa autoissa kestää akut kauemmin kuin niissä millä ajetaan vain kerran viikossa. Tämmösiä tarinoita saa lueskella esim priuschat -foorumilta. Akut siis tykkää kun niitä käytetään näissä vehkeissä.
Ja vieläpä meillä pohjosessa akut tykkää viileistä keleistä.
 
Toyotoissa se akun mittari on "tyhjä" -> todellisuudessa 40% ja "täysi" todellisuudessa 60%. Tilaa jää pitkiinkin jarrutuksiin ottaa sähköä jos tarvitsee. Kuten aiemmin mainittu, niin noin saadaan noi akut kestämään niin kauan. Ja mikä tekee vielä jännemmän tästä, niin poikkeuksetta paljon ajetuissa autoissa kestää akut kauemmin kuin niissä millä ajetaan vain kerran viikossa. Tämmösiä tarinoita saa lueskella esim priuschat -foorumilta. Akut siis tykkää kun niitä käytetään näissä vehkeissä.
Ja vieläpä meillä pohjosessa akut tykkää viileistä keleistä.
Mulla on Auriksessa kahdeksan palkkia. Polttis käynnistyy, kun akku on 2/8. Matka-ajossa on enintään 6/8. Nuoko kohdat ovat mainitsemasi 40 % ja 60 %? Pitkän jarrutuksen päätteeksi joskus harvoin on 7/8 palkkia.

Jos 1,3 kWh:n akusta käytetään vain 40 ja 60 välinen alue, eli viidesosa, niin se tekee 0,26 kWh. Olen ajanut kerran illalla 40 lasissa Merituulentietä 2,5 km putkeen sähköllä. Tällöin kulutus olisi ollut 100 km / 2,5 km * 0,26 kWh = 10,4 kWh/100 km. Kävisi järkeen.
 
Noin olen Hybrid assistant softalla loggaillut, että 2 palkkia milloin moottorikin käynnistyy lataamaan on 40%. En koskaan ole sillä nähnyt alle 40% lukemia.
2 palkkia vajaa täysi, minkä yli se ei itseään lataa on ollut sen 60%.

Kerran olen mäkeä alas tullessa saanut sen 7/8täyteen, mutta ei ollut silloin lukija kiinni niin en tiedä onko se täysi sitten 70% vai 80%, veikkaisin 70%.

EDIT: jos joku miettii että millasia logeja irtoaa esim irti tuosta Hybrid Assistant softasta, niin tässä kirkkonummi-jumbo-kirkkonummi ajelut jotka joskus muroon linkkasin: Report_2018-05-12_10-01-51.html
 
Viimeksi muokattu:
Onko auton navilla tieto ruuhkatilanteista? Google osaa valita ruuhka-aikaan nopeimman reitin.
Itse ainakin kiroan aina sekä googlen, että applen alimpaan helvettiin kun pitäisi päästä johonkin. Vuoden parin ikäiset liikenneympyrät puuttuu keskieuroopasta jne. Paskoja molemmat.

Ihan sama mitä ruuhkafeatureja on kun kartat eivät vie perille.
 
Miksi muuten Outlanderin PHEV on melkein 20k€ kallimpi kuin normimalli?

Hieman kyllä rajottaa ostohaluja tuo hintalappu.
 
Miksi muuten Outlanderin PHEV on melkein 20k€ kallimpi kuin normimalli?

Hieman kyllä rajottaa ostohaluja tuo hintalappu.
Kaiken lisäksi ainakaan meidän konttorin 8 PHEV Outlanderia eivät ole erikoisen taloudellisia. Konttorien väliset, noin 120km suuntaansa reissut menevät noin 7.0-7.5L/100km lukemilla.
 
En suosittele ainakaan Hyundain hybridiä kenellekään.

Ostin kuukausi sitten ionicin ja se on ollut ostopäivästä lähtien takuuhuollossa ja kaikki vain levittelevät käsiä kun ilmeisesti hybridijärjestelmässä (=sähköissä) on vikaa.

Eli jos vikaa tulee niin kukaan ei osaa korjata.. Eivät ole osanneet edes tilata varaosia kun eivät löydä vian aiheuttajaa. Onneksi on vielä 59kk takuuta jäljellä, vaikka tähän ne taitaa kaikki kulua.
 
En suosittele ainakaan Hyundain hybridiä kenellekään.

Ostin kuukausi sitten ionicin ja se on ollut ostopäivästä lähtien takuuhuollossa ja kaikki vain levittelevät käsiä kun ilmeisesti hybridijärjestelmässä (=sähköissä) on vikaa.

Eli jos vikaa tulee niin kukaan ei osaa korjata.. Eivät ole osanneet edes tilata varaosia kun eivät löydä vian aiheuttajaa. Onneksi on vielä 59kk takuuta jäljellä, vaikka tähän ne taitaa kaikki kulua.
Kai olet ajellut maksuttomalla sijaisautolla tuon kuukauden?

Korjaamisesta ei näytä tulevan valmista kohtuullisessa ajassa, joten pyytäisin uutta autoa alle (ja kunnollinen hinnanalennus varustepuutteista). Jos tämä ei myyjälle sovi, niin reklamaatiota ja purkuilmoitusta kehiin, eli kaupan purku.
 
En suosittele ainakaan Hyundain hybridiä kenellekään.

Ostin kuukausi sitten ionicin ja se on ollut ostopäivästä lähtien takuuhuollossa ja kaikki vain levittelevät käsiä kun ilmeisesti hybridijärjestelmässä (=sähköissä) on vikaa.

Eli jos vikaa tulee niin kukaan ei osaa korjata.. Eivät ole osanneet edes tilata varaosia kun eivät löydä vian aiheuttajaa. Onneksi on vielä 59kk takuuta jäljellä, vaikka tähän ne taitaa kaikki kulua.

Minkälaista probleemaa on? Omassa Nirossa on myös harmillinen "feature", että sähköajo "ravistaa" välillä kun vedättää pienillä kierroksilla, riippumatta onko polttis mukana vai ei. Eivät ole Deltallakaan vikaa keksineet, kun ei jätä mitään vikakoodeja logiin. Sähkömoottorin vaihtoivat randomilla, mutta vika ei ollut siinä.
 
Minkälaista probleemaa on?
Auto on täysin kuollut. Ei sähköjä, ei käynnisty, ei mitään.

Toimii ja käynnistyy kun on laturissa ja pysyy käynnissä kunnes sammuttaa, sen jälkeen taas kuollut kuin kivi kunnes saa ulkoista virtaa.

Se on selvinnyt että merkkihuoltoa ei kiinnosta koska hyundai maksaa ilmeisesti vain korjauksesta ohjeellisen korjausajan mukaan, mutta ei vian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Ja juu, myyjä antoi heti kiltisti sijaisauton (hyundai takuu ei kata sijaisautoa), joten ei ole tulenpalava kiire asian kanssa (yli 3000km jo rullailtu sijaisautoon). Lähinnä ihmetyttää huolto-organisaation kyvyttömyys ja se on paljon sanottu kun aiempi vertailukohta oli veho.
 
Auto on täysin kuollut. Ei sähköjä, ei käynnisty, ei mitään.

Toimii ja käynnistyy kun on laturissa ja pysyy käynnissä kunnes sammuttaa, sen jälkeen taas kuollut kuin kivi kunnes saa ulkoista virtaa.

Se on selvinnyt että merkkihuoltoa ei kiinnosta koska hyundai maksaa ilmeisesti vain korjauksesta ohjeellisen korjausajan mukaan, mutta ei vian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Ja juu, myyjä antoi heti kiltisti sijaisauton (hyundai takuu ei kata sijaisautoa), joten ei ole tulenpalava kiire asian kanssa (yli 3000km jo rullailtu sijaisautoon). Lähinnä ihmetyttää huolto-organisaation kyvyttömyys ja se on paljon sanottu kun aiempi vertailukohta oli veho.
Onhan tuo toisaalta bonusta, kun ei oma auto kulu vaikka kilsoja tulee enemmänkin.
Tietysti sitä kuitenkin ehkä omalla mieluummin ajelisi. Tosiaan jos uudesta asti tuota tehnyt niin voisi melkein esittää korvaavan toimittamista tai kaupan purkua, varsinkin jos sijaisauto ei varusteiltaan täsmää.
 
Auto on täysin kuollut. Ei sähköjä, ei käynnisty, ei mitään.

Toimii ja käynnistyy kun on laturissa ja pysyy käynnissä kunnes sammuttaa, sen jälkeen taas kuollut kuin kivi kunnes saa ulkoista virtaa.

Se on selvinnyt että merkkihuoltoa ei kiinnosta koska hyundai maksaa ilmeisesti vain korjauksesta ohjeellisen korjausajan mukaan, mutta ei vian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Ja juu, myyjä antoi heti kiltisti sijaisauton (hyundai takuu ei kata sijaisautoa), joten ei ole tulenpalava kiire asian kanssa (yli 3000km jo rullailtu sijaisautoon). Lähinnä ihmetyttää huolto-organisaation kyvyttömyys ja se on paljon sanottu kun aiempi vertailukohta oli veho.

Mikä merkkihuolto mahtaa olla kyseessä? Ihan vain näin niinkuin mielenkiinnosta.
 
...
Parin viikon sisään on lapin reissua tuolla autolla tiedossa, 5henkeä ja tavaraa niin paljon kuin mahtuu. Mielenkiinnolla loggaillen nuo menopaluu matkat mitä irtoaa tuollaselle 1000km maantieajoille keskikulutusta.
Tällästä lukemaa tuli.
Eka pätkä kirkkonummi -pulkkila abc (nelostietä ja lahen motarilla puolet 100 rajotusta). Toka tosta Muonioon.
Mittarivirheet ajettu pois +10-15kmh vauheilla.
Screenshot_20180716_200952.jpg
 
Tällästä lukemaa tuli.
Eka pätkä kirkkonummi -pulkkila abc (nelostietä ja lahen motarilla puolet 100 rajotusta). Toka tosta Muonioon.
Mittarivirheet ajettu pois +10-15kmh vauheilla.
Screenshot_20180716_200952.jpg
Laitatko siis 98:a tankkiin? Onko tuosta jotain iloa vrt. 95?
 
98sia tankkaan aina.
Jos oikein ois ecoillu niin kai noista kulutuksista ois pari desiä saanu pois, mutta jäi ecoilut toiseks ku piti päästä 1060km päivässä. Aamulla lähettii puol kolme ja minä ainoana kuskina koko päivän.

Edit: puol kuus illalla perillä.
 

Ei vaikuta omaan innostukseen. Koskee yhden operaattorin pikalatausasemia ja ilmeisesti vähemmän vilkkailla paikoilla. Riippuu siis paljon henkilöstä paljonko tuo vaikuttaa ajamisen hintaan.

Omiin ajoihini esimerkiksi tuo korotus ei paljoa vaikuttaisi jos minulla olisi sähköauto ja vaikka kaikkien Fortumin latauspisteiden hinnat nousisivat. Itse pystyisin lataamaan suurimman osan ajoistani kotona ja pikalatauksia tarvitsisin vain pidemmilä reissuilla ehkä noin kerran kuussa. Lisäksi suurimmalla osalla omista pidemmistä matkoista on tarjolla myös muiden kuin Fortumin latureita joten jos hinnat nousisivat merkittävästi, niin ainahan voisin ladata myös muualla.

Itsellä ei siis vielä ole sähköautoa, mutta nykyinen dieseli varmaankin sellaiseen vaihtuu jos rahat riittävät omiin ajoihin sopivaan malliin kun vaihdon aika tulee. Hyundai Konan 64kWh versio saattaisi sellainen jo ollakin ja ensi viikolla julkaistavia testejä odotan innolla.

 
Tota siirtokuluahan vois kompensoida laittamalla latauspisteisiin akustot joita ladattaisiin "pienemmän sulakkeen" läpi. Toki asennushinta nousisi ja kävisi kuten kaasutankkauspistellä, vastaantuleva Tesla kävikin imemeässä latauspisteen akun tyhjäksi ja saat ite vaan 10kW teholla latausta.

Eihän noita oikeasti kannata rakentaa kuin sellaisin paikoihin, joissa voi myydä käyttämätöntä kapasiteettia, kuten kauppojen yhteyteen ja diilin pitää olla että nimenomaan myydään käyttämätöntä kapasiteettia, jonka joku on jo maksanut.
 
Huhuja että Hyundai Kona:ssa ja tulevassa isompi akkuisessa 2019 Nissan Leafissa olisi sama LG:n valmistama akku ja moottori, eli koko tekniikka suoraan LG:ltä. Ihan jännä ratkaisu ja LG:n akkuja käyttää ainakin Jaguar.

Toivottavasti tulisi vielä enemmän noita jotka valmistaisi vaikka koko paketin. Olisi periaatteessa helppo sähköistää auto, jos vain akku johonkin mahtuu. Suurin kilpailu ehkä sitten tuon LG:n ja Tesla Model 3:n välillä, jos model 3 joskus vuoden päästä tulee.
 
Se on kyllä huvittavaa, kuinka sähköautojen eduiksi aina luetellaan noita ilmaisia latauspisteitä ja parempia parkkipaikkoja jne. Ne on ihan puhtaasti alkuvaiheen juttu, jotka tulevat poistumaan/muuttumaan maksullisiksi sitä mukaa kun sähköautojen määrät kasvaa. Ja taivahan tosi on myös se, että sitä mukaa kun raskaasti verotettua fossiilista polttoainetta käyttävät autot teiltä vähenee, keksii valtiovalta uusia tapoja laskuttaa sama raha pois sähköautoilijoilta. Se jää sitten vaan nähtäväksi nouseeko kaiken sähkön hinta veroja korottaessa, tuleeko sähkiksille raskas käyttövoimavero, aletaanko autoilua verottaa jollakin kilometriperusteisella systeemillä vai mitä tehdään, mutta liikenteestä kerättävän rahan määrä tulee pysymään vakiona joka tapauksessa.
 
Se on kyllä huvittavaa, kuinka sähköautojen eduiksi aina luetellaan noita ilmaisia latauspisteitä ja parempia parkkipaikkoja jne. Ne on ihan puhtaasti alkuvaiheen juttu, jotka tulevat poistumaan/muuttumaan maksullisiksi sitä mukaa kun sähköautojen määrät kasvaa. Ja taivahan tosi on myös se, että sitä mukaa kun raskaasti verotettua fossiilista polttoainetta käyttävät autot teiltä vähenee, keksii valtiovalta uusia tapoja laskuttaa sama raha pois sähköautoilijoilta. Se jää sitten vaan nähtäväksi nouseeko kaiken sähkön hinta veroja korottaessa, tuleeko sähkiksille raskas käyttövoimavero, aletaanko autoilua verottaa jollakin kilometriperusteisella systeemillä vai mitä tehdään, mutta liikenteestä kerättävän rahan määrä tulee pysymään vakiona joka tapauksessa.
Euroopassa varsinki tuetaan sähköautoja helvetisti kun "polttoainetta" ei veroteta niin helvetisti. Bensassa ja Dieselissä niin helvetisti veroja, että jos kaikki vaihtais sähköautoihin niin valtiot olis konkassa. Saa nähdä kuinka kauan nää sähköautoilijoiden bileet jatkuu...
 
Ai se on kääntynyt nyt näin päin..

Ensin auto oli niin kallis, että halpa ajaminen ei sitä kuittaisi mitenkään ja nyt sitten ollaan nokka roikollaan, kun sähkö on niin halpaa.

Onhan se kerrottu, että sähkiksiä tuetaan ja on jopa tavotteita, että niitä haluttaisiin paljon lisää.

Toki se, että autoilusta verotetaan siihen käytettäviä varoja enemmän, on jossain määrin väärin. Mutta se on isommassa kuvassa minullekkin liian vaikea asia.

Albert Einstein on sanonut, että mikään ei ole niin vaikea asia, kuin tuloverotus.
 
Se jää sitten vaan nähtäväksi nouseeko kaiken sähkön hinta veroja korottaessa, tuleeko sähkiksille raskas käyttövoimavero, aletaanko autoilua verottaa jollakin kilometriperusteisella systeemillä vai mitä tehdään, mutta liikenteestä kerättävän rahan määrä tulee pysymään vakiona joka tapauksessa.
Itse uskon, että siirrytään ennen pitkää kilometriperusteiseen systeemiin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom