Tuskin ei-plugin-hybridin akkua kannattaa kauheasti käyttää 1-2km sähköajeluihin. On akku aika äkkiä kulutettu loppuun ja uusiminen edessä. Täysiä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia.
Harvoin maaston/risteysten/valojen puolesta edes kannattaa ajaa 1-2 km putkeen sähköllä. Lähinnä joku tunturilta/nyppylältä laskeutuminen tai lähiön läpi ajaminen pysähtymättä hiljaiseen aikaan. Mutta kyllä niitä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia ihan normiajossakin.
Oletetaan, että matkasta neljännes taittuu sähköllä. Akun takuuaikana (350 000 km tai 10v) mentäisiin tällöin 87 500 km akkua purkaen. Äkkiä ajatellen täysiä syklejä tulisi jo takuuaikana noin 50 000 kpl! Miten moinen kesto on ylipäänsä mahdollista?
No, Auriksen 1,3 kWh:n akusta käytetään vain noin keskimmäinen kolmannes tai korkeintaan puolet, mikä parantaa syklikestoa. Normiajossa sähköllä rullaillaan pienehköillä tasanopeuksilla kevyitä kuormituksia. Nopeuden ei tarvitse edes millilleen säilyä; sen voi antaa laskea muutaman km/h ennenkuin polttis pärähtää keräämään nopeuden uudestaan tai on aika jarruttaa risteykseen. Tälläisessä kevyessä ylläpidossa kulutus on täyssähkisten 15-20 kWh/100 km sijaan ennemmin 5-10 kWh satkulle. Ecorunissa Ioniqit ajavat 9-10 per satanen.
Lasketaanpa tätä kautta uudestaan syklit:
350 tkm, josta 87,5 tkm sähköllä
Purettava/ladattava energia = 87500 km / 100 km * 5 kWh = 4375 kWh (tai 8750 kWh, jos kulutus kympin)
Kokonaiskapasiteetti on 1,3 kWh, joten syklejä tulisi 4375 / 1,3 = 3400 kpl (tai 6700 kpl). Tämä alkaakin jo näyttää mahdolliselta. NiMh voi kestää pari tuhatta sykliä ollen kapasiteetiltään vielä 50-75 % uudesta. Toyotan hybridit eivät käytä noin isoa osaa akusta edes uutena, joten niillä "romuakku" toimii kuin uusi. Sitten kun ajetaan akkuun noiden 2k syklin lisäksi pari tuhatta sykliä, ja kapasiteetista on jäljellä enää 33-50%, alkaa sähköajon sähköajon range laskea. Rangen laskukaan ei tee akusta vielä käyttökelvotonta. Hybridisäästöä tulee lähes yhtä paljon kuin uudella, jos range olisi 2 km sijaan vain 1 km tai 0,5 km. Tuo 0,5 km vaatii 1,3 kWh:n akulta kapasiteettia vain 0,075 kWh, eli alle 6 % alkuperäisestä, jos kulutus on 15 kWh sataselle yhtäjaksoisessa sähköajossa.
Toyotan akku alkaa siis olla vaihtokunnossa vasta silloin, kun kapasiteetista on hävinnyt 94 %. Tämän (ja korkean laadun) ansiosta akku kestää monia tuhansia oikeita syklejä tai useita kymmeniä tuhansia "syklejä". Täyssähkön tai kännykän omistaja yleensä vaihtaa akun paljon aikaisemmassa vaiheessa uuteen.