Keskustelua hybridiautoista

Tämä, miksi ihmiset luulee että hybridillä pitäisi pystyä ajamaan pelkällä sähköllä? Toi navi homma on sellainen että jos siinä ei ole Android autoa tms. niin millään navilla ei tee mitään, omassa TomTom:n navi integroitu ja en ole ikinä sitä käyttänyt, aina google maps käytössä.
Toyotalla on ihan nappula jolla voi ajaa pelkällä sähköllä jos huvittaa. Kritisoin tuota teennäistä nopeusrajoitusta. Ihan hyvin voisi ajaa sähköllä voiman puolesta vaikka 60km/h, mutta auto ei anna.

Miksi en käyttäisi toyotan navia jossa nokian kartat? Niillä olen aina löytänyt paremmin perille kuin googlen tai applen kartoilla. Esimerkiksi tampereen keskustassa apple näytti kohteen olevan 300m päässä siitä missä se oikeasti oli. Ja hain siis katuosoitteella.

Miksi se googlen kartta on parempi kuin auton oma? Ellei sitten tykkää auttaa googlea datankeruussa.
 
Toyotalla on ihan nappula jolla voi ajaa pelkällä sähköllä jos huvittaa. Kritisoin tuota teennäistä nopeusrajoitusta. Ihan hyvin voisi ajaa sähköllä voiman puolesta vaikka 60km/h, mutta auto ei anna.

Miksi en käyttäisi toyotan navia jossa nokian kartat? Niillä olen aina löytänyt paremmin perille kuin googlen tai applen kartoilla. Esimerkiksi tampereen keskustassa apple näytti kohteen olevan 300m päässä siitä missä se oikeasti oli. Ja hain siis katuosoitteella.

Miksi se googlen kartta on parempi kuin auton oma? Ellei sitten tykkää auttaa googlea datankeruussa.

Meinasin juuri sitä että jos se navi ei toimi, mulla ei ole ollut koskaan ongelmia google mapsin kanssa. Kyllä mä tiedän että on nappi, systerillä auris hybrid, mutta hybridiä ei vain ole tarkoitettu siihen pelkästään ajamiseen. Sähkömoottori joutuu aika koville painavan auton kanssa ja se lämpenee ja kuluu turhaan jos paljon ajais pelkällä sähkömoottorilla ilman polttomoottoria.
 
Onko auton navilla tieto ruuhkatilanteista? Google osaa valita ruuhka-aikaan nopeimman reitin.
Kyllä tuohon joskus jotain ilmoituksia ruuhkista tulee ja kysyy haluanko kiertää. Suomessa vaan ei ole oikeita ruuhkia, niin koskaan en ole joutunut testaamaan kiertoteitä.

Toyota muuten mainostaakin noita hybridejään lauseella "aja jopa puolet matkasta sähköllä".

Ja hybridejä on monenlaisia. Tarkoitit varmaan ettei toyotan kaltaista sähköavustavaa hybridiä ole tarkoitus ajaa sähköllä? On niitäkin jotka nimenomaan mainostaa toimintasädettä pelkällä sähköllä, ennen kuin pitää käyttää bensaa.
 
Eikai millään ei ladattavalla hybridillä voi ajaa pelkällä sähköllä kun hyvin lyhyitä matkoja? Ainakin olen kuvitellut että jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan? Akut pieniä ja tarkoitettu lähinnä liikkeelle lähtöön tai jonossa mateluun.
 
Onko auton navilla tieto ruuhkatilanteista? Google osaa valita ruuhka-aikaan nopeimman reitin.
On ainakin Toyotan navilla tieto ruuhkista. Uuden auton mukana on viimeiset pari vuotta tullut maksuton mahdollisuus ladata My Toyotasta 1-3 vuodeksi "Toyota real time traffic". Vanhemmille autoille oli kesäkuussa tarjous kolme vuotta yhden hinnalla, sisältäen noin 10 sovellusta ja karttapäivitykset. Ruuhkatiedot tulevat myös TMC:n kautta täysin maksuttomasti. Navigointisovelluksessa pitää valita asetuksista, että onko liikennetiedot pois, internet vai TMC.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai millään ei ladattavalla hybridillä voi ajaa pelkällä sähköllä kun hyvin lyhyitä matkoja? Ainakin olen kuvitellut että jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan? Akut pieniä ja tarkoitettu lähinnä liikkeelle lähtöön tai jonossa mateluun.

Mitsubishin Outlander menee noin 25km pelkällä sähköllä.
Mitsun järjestelmä ärsyttää verrattuna esim Audiin, koska siitä puuttuu selkeä hybrid moodi.
Oletuksena mennää pelkästään sähköllä 2km rangeen saakka. Toimii noin vaikka lähtisit suoraa kotiovelta motarille 120 taulussa.
 
Ihan validi korjaus siis tuohon @Nomber'in olettamaan "jotain satoja metrejä ehkä menee ihan maksimissaan"
Kirjoitin tosiaan siis näistä hybrideistä joita ei ladata sähköverkosta. Käsittääkseni esim yariksesta josta oli puhe ei saa kuin näitä ei ladattavia malleja. Ja tämmöisellä siis tuskin pystyy montaa sataa metriä ajamaan pelkällä akulla? Tai aika järjetön konsepti olisi laittaa isoja akkuja ja lataus vain jarrutus energialla?
 
Kyllä Yariksella pääsee pelkällä sähköllä pari kilometriä. Oma ennätys 40 km/h taajama-ajossa aika tarkkaan 2 km ja 60 km/h alueella n 1,5 km. Se vaan vaatii pidemmän maantiepätkän ajoa sitä ennen, että akut ovat täynnä.
 
Kirjoitin tosiaan siis näistä hybrideistä joita ei ladata sähköverkosta. Käsittääkseni esim yariksesta josta oli puhe ei saa kuin näitä ei ladattavia malleja. Ja tämmöisellä siis tuskin pystyy montaa sataa metriä ajamaan pelkällä akulla? Tai aika järjetön konsepti olisi laittaa isoja akkuja ja lataus vain jarrutus energialla?

Lataa myös moottorin käydessä pienellä kuormalla.
 
Kirjoitin tosiaan siis näistä hybrideistä joita ei ladata sähköverkosta. Käsittääkseni esim yariksesta josta oli puhe ei saa kuin näitä ei ladattavia malleja. Ja tämmöisellä siis tuskin pystyy montaa sataa metriä ajamaan pelkällä akulla? Tai aika järjetön konsepti olisi laittaa isoja akkuja ja lataus vain jarrutus energialla?
Yleensä kai tavallisissa hybrideissä on 1-1,5 kWh:n akku. Mikähän mahtaa olla hybridien moottorin hyötysuhde yleensä? Sähköautot kulkevat vissiin 100 kilometriä jollain 15 kWh:lla, mutta hybridit voivat olla eri tavalla optimoituja.
 
Tuskin ei-plugin-hybridin akkua kannattaa kauheasti käyttää 1-2km sähköajeluihin. On akku aika äkkiä kulutettu loppuun ja uusiminen edessä. Täysiä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia.
 
Tuskin ei-plugin-hybridin akkua kannattaa kauheasti käyttää 1-2km sähköajeluihin. On akku aika äkkiä kulutettu loppuun ja uusiminen edessä. Täysiä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia.
Harvoin maaston/risteysten/valojen puolesta edes kannattaa ajaa 1-2 km putkeen sähköllä. Lähinnä joku tunturilta/nyppylältä laskeutuminen tai lähiön läpi ajaminen pysähtymättä hiljaiseen aikaan. Mutta kyllä niitä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia ihan normiajossakin.

Oletetaan, että matkasta neljännes taittuu sähköllä. Akun takuuaikana (350 000 km tai 10v) mentäisiin tällöin 87 500 km akkua purkaen. Äkkiä ajatellen täysiä syklejä tulisi jo takuuaikana noin 50 000 kpl! Miten moinen kesto on ylipäänsä mahdollista?

No, Auriksen 1,3 kWh:n akusta käytetään vain noin keskimmäinen kolmannes tai korkeintaan puolet, mikä parantaa syklikestoa. Normiajossa sähköllä rullaillaan pienehköillä tasanopeuksilla kevyitä kuormituksia. Nopeuden ei tarvitse edes millilleen säilyä; sen voi antaa laskea muutaman km/h ennenkuin polttis pärähtää keräämään nopeuden uudestaan tai on aika jarruttaa risteykseen. Tälläisessä kevyessä ylläpidossa kulutus on täyssähkisten 15-20 kWh/100 km sijaan ennemmin 5-10 kWh satkulle. Ecorunissa Ioniqit ajavat 9-10 per satanen.

Lasketaanpa tätä kautta uudestaan syklit:

350 tkm, josta 87,5 tkm sähköllä

Purettava/ladattava energia = 87500 km / 100 km * 5 kWh = 4375 kWh (tai 8750 kWh, jos kulutus kympin)

Kokonaiskapasiteetti on 1,3 kWh, joten syklejä tulisi 4375 / 1,3 = 3400 kpl (tai 6700 kpl). Tämä alkaakin jo näyttää mahdolliselta. NiMh voi kestää pari tuhatta sykliä ollen kapasiteetiltään vielä 50-75 % uudesta. Toyotan hybridit eivät käytä noin isoa osaa akusta edes uutena, joten niillä "romuakku" toimii kuin uusi. Sitten kun ajetaan akkuun noiden 2k syklin lisäksi pari tuhatta sykliä, ja kapasiteetista on jäljellä enää 33-50%, alkaa sähköajon sähköajon range laskea. Rangen laskukaan ei tee akusta vielä käyttökelvotonta. Hybridisäästöä tulee lähes yhtä paljon kuin uudella, jos range olisi 2 km sijaan vain 1 km tai 0,5 km. Tuo 0,5 km vaatii 1,3 kWh:n akulta kapasiteettia vain 0,075 kWh, eli alle 6 % alkuperäisestä, jos kulutus on 15 kWh sataselle yhtäjaksoisessa sähköajossa.

Toyotan akku alkaa siis olla vaihtokunnossa vasta silloin, kun kapasiteetista on hävinnyt 94 %. Tämän (ja korkean laadun) ansiosta akku kestää monia tuhansia oikeita syklejä tai useita kymmeniä tuhansia "syklejä". Täyssähkön tai kännykän omistaja yleensä vaihtaa akun paljon aikaisemmassa vaiheessa uuteen.
 
Jep ja ainakin Priukset kierrättää vesiä katalysaattorin kautta jolloin moottorin pitäis lämmetä todella nopeasti talvellakin.
 
Tuskin ei-plugin-hybridin akkua kannattaa kauheasti käyttää 1-2km sähköajeluihin. On akku aika äkkiä kulutettu loppuun ja uusiminen edessä. Täysiä lataussyklejä tulee melkoista vauhtia.

Ei nuo käytä koskaan sen akun koko kapasiteettia. Eli "100% lataus" noissa tarkoittaa enemmänkin jotain 90% ja 0% vastaavasti varmaan 10-20%. Juurikin tuon pidemmän kestoiän takia.

Normaaliajossa oma Niro käyttää akkua välillä ~40%-~80% latausmittarin mukaan (eli todellinen käyttöväli on vielä pienempi). Poikkeustilanteissa (talvella) nousee yli tuon varaus ja ruuhkamatelussa voi laskea tuonne 20% korvillekin. Nirossahan ei voi valita käsin pelkkää sähköajoa.

Sähköllä pääsee silti optimitilanteessa ajelemaan kilometrin pari.
 
Toyotoissa se akun mittari on "tyhjä" -> todellisuudessa 40% ja "täysi" todellisuudessa 60%. Tilaa jää pitkiinkin jarrutuksiin ottaa sähköä jos tarvitsee. Kuten aiemmin mainittu, niin noin saadaan noi akut kestämään niin kauan. Ja mikä tekee vielä jännemmän tästä, niin poikkeuksetta paljon ajetuissa autoissa kestää akut kauemmin kuin niissä millä ajetaan vain kerran viikossa. Tämmösiä tarinoita saa lueskella esim priuschat -foorumilta. Akut siis tykkää kun niitä käytetään näissä vehkeissä.
Ja vieläpä meillä pohjosessa akut tykkää viileistä keleistä.
Mulla on Auriksessa kahdeksan palkkia. Polttis käynnistyy, kun akku on 2/8. Matka-ajossa on enintään 6/8. Nuoko kohdat ovat mainitsemasi 40 % ja 60 %? Pitkän jarrutuksen päätteeksi joskus harvoin on 7/8 palkkia.

Jos 1,3 kWh:n akusta käytetään vain 40 ja 60 välinen alue, eli viidesosa, niin se tekee 0,26 kWh. Olen ajanut kerran illalla 40 lasissa Merituulentietä 2,5 km putkeen sähköllä. Tällöin kulutus olisi ollut 100 km / 2,5 km * 0,26 kWh = 10,4 kWh/100 km. Kävisi järkeen.
 
Onko auton navilla tieto ruuhkatilanteista? Google osaa valita ruuhka-aikaan nopeimman reitin.
Itse ainakin kiroan aina sekä googlen, että applen alimpaan helvettiin kun pitäisi päästä johonkin. Vuoden parin ikäiset liikenneympyrät puuttuu keskieuroopasta jne. Paskoja molemmat.

Ihan sama mitä ruuhkafeatureja on kun kartat eivät vie perille.
 
Miksi muuten Outlanderin PHEV on melkein 20k€ kallimpi kuin normimalli?

Hieman kyllä rajottaa ostohaluja tuo hintalappu.
 
Miksi muuten Outlanderin PHEV on melkein 20k€ kallimpi kuin normimalli?

Hieman kyllä rajottaa ostohaluja tuo hintalappu.
Kaiken lisäksi ainakaan meidän konttorin 8 PHEV Outlanderia eivät ole erikoisen taloudellisia. Konttorien väliset, noin 120km suuntaansa reissut menevät noin 7.0-7.5L/100km lukemilla.
 
En suosittele ainakaan Hyundain hybridiä kenellekään.

Ostin kuukausi sitten ionicin ja se on ollut ostopäivästä lähtien takuuhuollossa ja kaikki vain levittelevät käsiä kun ilmeisesti hybridijärjestelmässä (=sähköissä) on vikaa.

Eli jos vikaa tulee niin kukaan ei osaa korjata.. Eivät ole osanneet edes tilata varaosia kun eivät löydä vian aiheuttajaa. Onneksi on vielä 59kk takuuta jäljellä, vaikka tähän ne taitaa kaikki kulua.
 
En suosittele ainakaan Hyundain hybridiä kenellekään.

Ostin kuukausi sitten ionicin ja se on ollut ostopäivästä lähtien takuuhuollossa ja kaikki vain levittelevät käsiä kun ilmeisesti hybridijärjestelmässä (=sähköissä) on vikaa.

Eli jos vikaa tulee niin kukaan ei osaa korjata.. Eivät ole osanneet edes tilata varaosia kun eivät löydä vian aiheuttajaa. Onneksi on vielä 59kk takuuta jäljellä, vaikka tähän ne taitaa kaikki kulua.
Kai olet ajellut maksuttomalla sijaisautolla tuon kuukauden?

Korjaamisesta ei näytä tulevan valmista kohtuullisessa ajassa, joten pyytäisin uutta autoa alle (ja kunnollinen hinnanalennus varustepuutteista). Jos tämä ei myyjälle sovi, niin reklamaatiota ja purkuilmoitusta kehiin, eli kaupan purku.
 
En suosittele ainakaan Hyundain hybridiä kenellekään.

Ostin kuukausi sitten ionicin ja se on ollut ostopäivästä lähtien takuuhuollossa ja kaikki vain levittelevät käsiä kun ilmeisesti hybridijärjestelmässä (=sähköissä) on vikaa.

Eli jos vikaa tulee niin kukaan ei osaa korjata.. Eivät ole osanneet edes tilata varaosia kun eivät löydä vian aiheuttajaa. Onneksi on vielä 59kk takuuta jäljellä, vaikka tähän ne taitaa kaikki kulua.

Minkälaista probleemaa on? Omassa Nirossa on myös harmillinen "feature", että sähköajo "ravistaa" välillä kun vedättää pienillä kierroksilla, riippumatta onko polttis mukana vai ei. Eivät ole Deltallakaan vikaa keksineet, kun ei jätä mitään vikakoodeja logiin. Sähkömoottorin vaihtoivat randomilla, mutta vika ei ollut siinä.
 
Minkälaista probleemaa on?
Auto on täysin kuollut. Ei sähköjä, ei käynnisty, ei mitään.

Toimii ja käynnistyy kun on laturissa ja pysyy käynnissä kunnes sammuttaa, sen jälkeen taas kuollut kuin kivi kunnes saa ulkoista virtaa.

Se on selvinnyt että merkkihuoltoa ei kiinnosta koska hyundai maksaa ilmeisesti vain korjauksesta ohjeellisen korjausajan mukaan, mutta ei vian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Ja juu, myyjä antoi heti kiltisti sijaisauton (hyundai takuu ei kata sijaisautoa), joten ei ole tulenpalava kiire asian kanssa (yli 3000km jo rullailtu sijaisautoon). Lähinnä ihmetyttää huolto-organisaation kyvyttömyys ja se on paljon sanottu kun aiempi vertailukohta oli veho.
 
Auto on täysin kuollut. Ei sähköjä, ei käynnisty, ei mitään.

Toimii ja käynnistyy kun on laturissa ja pysyy käynnissä kunnes sammuttaa, sen jälkeen taas kuollut kuin kivi kunnes saa ulkoista virtaa.

Se on selvinnyt että merkkihuoltoa ei kiinnosta koska hyundai maksaa ilmeisesti vain korjauksesta ohjeellisen korjausajan mukaan, mutta ei vian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Ja juu, myyjä antoi heti kiltisti sijaisauton (hyundai takuu ei kata sijaisautoa), joten ei ole tulenpalava kiire asian kanssa (yli 3000km jo rullailtu sijaisautoon). Lähinnä ihmetyttää huolto-organisaation kyvyttömyys ja se on paljon sanottu kun aiempi vertailukohta oli veho.
Onhan tuo toisaalta bonusta, kun ei oma auto kulu vaikka kilsoja tulee enemmänkin.
Tietysti sitä kuitenkin ehkä omalla mieluummin ajelisi. Tosiaan jos uudesta asti tuota tehnyt niin voisi melkein esittää korvaavan toimittamista tai kaupan purkua, varsinkin jos sijaisauto ei varusteiltaan täsmää.
 
Auto on täysin kuollut. Ei sähköjä, ei käynnisty, ei mitään.

Toimii ja käynnistyy kun on laturissa ja pysyy käynnissä kunnes sammuttaa, sen jälkeen taas kuollut kuin kivi kunnes saa ulkoista virtaa.

Se on selvinnyt että merkkihuoltoa ei kiinnosta koska hyundai maksaa ilmeisesti vain korjauksesta ohjeellisen korjausajan mukaan, mutta ei vian selvittämiseen kuluneesta ajasta.

Ja juu, myyjä antoi heti kiltisti sijaisauton (hyundai takuu ei kata sijaisautoa), joten ei ole tulenpalava kiire asian kanssa (yli 3000km jo rullailtu sijaisautoon). Lähinnä ihmetyttää huolto-organisaation kyvyttömyys ja se on paljon sanottu kun aiempi vertailukohta oli veho.

Mikä merkkihuolto mahtaa olla kyseessä? Ihan vain näin niinkuin mielenkiinnosta.
 
Tällästä lukemaa tuli.
Eka pätkä kirkkonummi -pulkkila abc (nelostietä ja lahen motarilla puolet 100 rajotusta). Toka tosta Muonioon.
Mittarivirheet ajettu pois +10-15kmh vauheilla.
Screenshot_20180716_200952.jpg
Laitatko siis 98:a tankkiin? Onko tuosta jotain iloa vrt. 95?
 

Ei vaikuta omaan innostukseen. Koskee yhden operaattorin pikalatausasemia ja ilmeisesti vähemmän vilkkailla paikoilla. Riippuu siis paljon henkilöstä paljonko tuo vaikuttaa ajamisen hintaan.

Omiin ajoihini esimerkiksi tuo korotus ei paljoa vaikuttaisi jos minulla olisi sähköauto ja vaikka kaikkien Fortumin latauspisteiden hinnat nousisivat. Itse pystyisin lataamaan suurimman osan ajoistani kotona ja pikalatauksia tarvitsisin vain pidemmilä reissuilla ehkä noin kerran kuussa. Lisäksi suurimmalla osalla omista pidemmistä matkoista on tarjolla myös muiden kuin Fortumin latureita joten jos hinnat nousisivat merkittävästi, niin ainahan voisin ladata myös muualla.

Itsellä ei siis vielä ole sähköautoa, mutta nykyinen dieseli varmaankin sellaiseen vaihtuu jos rahat riittävät omiin ajoihin sopivaan malliin kun vaihdon aika tulee. Hyundai Konan 64kWh versio saattaisi sellainen jo ollakin ja ensi viikolla julkaistavia testejä odotan innolla.

 
Tota siirtokuluahan vois kompensoida laittamalla latauspisteisiin akustot joita ladattaisiin "pienemmän sulakkeen" läpi. Toki asennushinta nousisi ja kävisi kuten kaasutankkauspistellä, vastaantuleva Tesla kävikin imemeässä latauspisteen akun tyhjäksi ja saat ite vaan 10kW teholla latausta.

Eihän noita oikeasti kannata rakentaa kuin sellaisin paikoihin, joissa voi myydä käyttämätöntä kapasiteettia, kuten kauppojen yhteyteen ja diilin pitää olla että nimenomaan myydään käyttämätöntä kapasiteettia, jonka joku on jo maksanut.
 
Huhuja että Hyundai Kona:ssa ja tulevassa isompi akkuisessa 2019 Nissan Leafissa olisi sama LG:n valmistama akku ja moottori, eli koko tekniikka suoraan LG:ltä. Ihan jännä ratkaisu ja LG:n akkuja käyttää ainakin Jaguar.

Toivottavasti tulisi vielä enemmän noita jotka valmistaisi vaikka koko paketin. Olisi periaatteessa helppo sähköistää auto, jos vain akku johonkin mahtuu. Suurin kilpailu ehkä sitten tuon LG:n ja Tesla Model 3:n välillä, jos model 3 joskus vuoden päästä tulee.
 
Se on kyllä huvittavaa, kuinka sähköautojen eduiksi aina luetellaan noita ilmaisia latauspisteitä ja parempia parkkipaikkoja jne. Ne on ihan puhtaasti alkuvaiheen juttu, jotka tulevat poistumaan/muuttumaan maksullisiksi sitä mukaa kun sähköautojen määrät kasvaa. Ja taivahan tosi on myös se, että sitä mukaa kun raskaasti verotettua fossiilista polttoainetta käyttävät autot teiltä vähenee, keksii valtiovalta uusia tapoja laskuttaa sama raha pois sähköautoilijoilta. Se jää sitten vaan nähtäväksi nouseeko kaiken sähkön hinta veroja korottaessa, tuleeko sähkiksille raskas käyttövoimavero, aletaanko autoilua verottaa jollakin kilometriperusteisella systeemillä vai mitä tehdään, mutta liikenteestä kerättävän rahan määrä tulee pysymään vakiona joka tapauksessa.
 
Se on kyllä huvittavaa, kuinka sähköautojen eduiksi aina luetellaan noita ilmaisia latauspisteitä ja parempia parkkipaikkoja jne. Ne on ihan puhtaasti alkuvaiheen juttu, jotka tulevat poistumaan/muuttumaan maksullisiksi sitä mukaa kun sähköautojen määrät kasvaa. Ja taivahan tosi on myös se, että sitä mukaa kun raskaasti verotettua fossiilista polttoainetta käyttävät autot teiltä vähenee, keksii valtiovalta uusia tapoja laskuttaa sama raha pois sähköautoilijoilta. Se jää sitten vaan nähtäväksi nouseeko kaiken sähkön hinta veroja korottaessa, tuleeko sähkiksille raskas käyttövoimavero, aletaanko autoilua verottaa jollakin kilometriperusteisella systeemillä vai mitä tehdään, mutta liikenteestä kerättävän rahan määrä tulee pysymään vakiona joka tapauksessa.
Euroopassa varsinki tuetaan sähköautoja helvetisti kun "polttoainetta" ei veroteta niin helvetisti. Bensassa ja Dieselissä niin helvetisti veroja, että jos kaikki vaihtais sähköautoihin niin valtiot olis konkassa. Saa nähdä kuinka kauan nää sähköautoilijoiden bileet jatkuu...
 
Ai se on kääntynyt nyt näin päin..

Ensin auto oli niin kallis, että halpa ajaminen ei sitä kuittaisi mitenkään ja nyt sitten ollaan nokka roikollaan, kun sähkö on niin halpaa.

Onhan se kerrottu, että sähkiksiä tuetaan ja on jopa tavotteita, että niitä haluttaisiin paljon lisää.

Toki se, että autoilusta verotetaan siihen käytettäviä varoja enemmän, on jossain määrin väärin. Mutta se on isommassa kuvassa minullekkin liian vaikea asia.

Albert Einstein on sanonut, että mikään ei ole niin vaikea asia, kuin tuloverotus.
 
Se jää sitten vaan nähtäväksi nouseeko kaiken sähkön hinta veroja korottaessa, tuleeko sähkiksille raskas käyttövoimavero, aletaanko autoilua verottaa jollakin kilometriperusteisella systeemillä vai mitä tehdään, mutta liikenteestä kerättävän rahan määrä tulee pysymään vakiona joka tapauksessa.
Itse uskon, että siirrytään ennen pitkää kilometriperusteiseen systeemiin.
 
Minä taas en. Suomi on sen verta harvaan asuttu maa, että se potkisi otsaan pohjoisemmassa asuvia. Tuskin tulee menemään läpi...
No mutta meneehän polttoaineen verotuskin niin. Mitä enemmän kilometrejä, sitä enemmän bensaa, sitä enemmän bensaveroja.
 
No mutta meneehän polttoaineen verotuskin niin. Mitä enemmän kilometrejä, sitä enemmän bensaa, sitä enemmän bensaveroja.

Menee, mutta siihen on mahdollisuus vaikuttaa valinnoilla. Paljon näkee pohjoisessa paljonajettua pienikulutuksista dieseliä. Jos verotus menisi suoraan kilsoihin, siihen ei voisi vaikuttaa mitenkään. Aika näyttää, mutta en usko.
 
Verotuksen ja maksujen tulevaisuudesta voidaan tarkemmin keskustella toisessa ketjussa, mutta itsekin veikkaan, että pakko sen systeemin on jotenkin ja ainakin osittain olla ajosuoritteeseen perustuva, kuten on nykyinenkin auto-, ajoneuvo- (sis. käyttövoimavero) ja polttoaineveroihin perustuva systeemi. Noissa "kiinteää veroa" on kaksi ensimmäistä (auton hankintaa verotetaan autoverolla, auton pitämistä ajoneuvoverolla) ja ajosuoritteeseen perustuvaa polttoaineiden verot. Polttoaineiden käytön vähenemisen tuoma verotuottojen lasku on pakko kompensoida laskuttamalla jollain tavalla sähköllä liikkuvilta sama raha pois.

Edit: ei ne maksut mitenkään voi kiinteitäkään olla, koska 7,5tkm vuodessa ajava sunnuntaiautoilija ei mitenkään voi joutua maksamaan samaa rahaa autoliikenteen kokonaispotista kuin 75tkm vuodessa tahkoava kaupparatsu.

Viitaten @Slayer kommenttiin: Yksi ratkaisu sähköautojen kanssa voi toki olla myös auton massaan/tehoon perustuva "kilometrivero", ts. jos ostat kevyen ja vähän vievän pikkukipon maksat siitä X euroa vuodessa, jos ostat 2500kg painavan rälläys-Teslan niin maksat siitä X*10 euroa vuodessa. Näin saataisiin aikaan sama efekti kuin valinnalla pienen ja vähäruokaisen pikku-diisselin ja paljon kuluttavan urheiluauton välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa painoon perustuvassa verossa vaan se, että esimerkiksi Leaf painaa karvan alta 2000kg esimerkiksi Model 3 painot 1600kg:stä ylöspäin.
Siten saataisiin taas todellisia "suomiautoja" kun kaikki varusteet sun muut jätettäisiin pois.
Kyllähän sähköautoillekin varmaan jossain vaiheessa saadaan normeerattua sähkönkulutus kilowattitunteina per 100 kilometriä. Ihmettelen, jos tuollaista ei ole jo suunnitteilla. Sen jälkeen verotusta on helppo säätää.

Kummasti vaan ihmiset hankkivat Suomessakin autoihinsa leveämpiä renkaita, vaikka kulutus ja siten menot tunnetusti nousevat...
 
Kyllähän sähköautoillekin varmaan jossain vaiheessa saadaan normeerattua sähkönkulutus kilowattitunteina per 100 kilometriä. Ihmettelen, jos tuollaista ei ole jo suunnitteilla. Sen jälkeen verotusta on helppo säätää.

Kummasti vaan ihmiset hankkivat Suomessakin autoihinsa leveämpiä renkaita, vaikka kulutus ja siten menot tunnetusti nousevat...
Auton ulkonäköähän niillä isommilla vanteilla yleensä haetaan. Esim Teslan vakio 19" tilalle 21", jotka on yleensä myös leveämmät. Toki ajomukavuus kärsii ja rengasmelua tulee lisää.

Vakiot tosiaan kuluttaa vähiten sähköä. Raskaaseen autoon vaan täytyy laittaa aika matalat ja isot renkaat, että ajettavuudesta ei tulisi liian löllö ja epämääräinen. Kun taas kevyeen pieneen autoon 195/55-16 koko aivan hyvä ja riittävän tunnokas. Tuo koko on ainakin Ford Fiestassa käytössä.
 
Tuskin verotus sähköönkään oikein voi siirtyä, tai sekin veron maksu loppuu sitten äkkiä jos sähkön hinta karkaa pilviin niin ihmiset vaan irtaantuu sähköverkosta ja ostaa aurinkopaneeleita ja tuulimyllyjä ja latailee niillä autonsa. Kalliita noikin on, mutta riippuu ihan paljonko veroa sähköön laitettaisiin että mikä kannattaa.

Uskoisin että on pakko mennä km pohjaiseen verotukseen ja lisäksi joku kiinteä vuosittainen käyttövoimavero. Tai sitten tuloveroja ja alvia korotetaan jos autoilusta ei enää saa kerättyä rahaa kuten nykyään.

Eniten olisin sen kannalla että valtio pienentäisi rankalla kädellä menoja, mutta tämä ei selvästi tule tapahtumaan joten autoilu on periaatteessa ihan ok paikka kerätä veroja koska siihen voi jokainen vaikuttaa ainakin jotenkuten itse. No toki alviinkin voi jos vaan ei osta mitään ja tuloveroon jos ei vaan käy töissä, mutta noin periaatteessa eniten voi vaikuttaa autoilun verotukseen valoinnoillaan.
 
Kyllähän sähköautoillekin varmaan jossain vaiheessa saadaan normeerattua sähkönkulutus kilowattitunteina per 100 kilometriä. Ihmettelen, jos tuollaista ei ole jo suunnitteilla. Sen jälkeen verotusta on helppo säätää.

Kummasti vaan ihmiset hankkivat Suomessakin autoihinsa leveämpiä renkaita, vaikka kulutus ja siten menot tunnetusti nousevat...

Sellainen on jo. Sähköautojen kantama ilmoitetaan WLTP- sykliin perustuen (aikasemmin NEDC), eli käytännössä sähkönkulutus / 100km vähän eri tavalla ilmoitettuna.
 
Tuskin verotus sähköönkään oikein voi siirtyä, tai sekin veron maksu loppuu sitten äkkiä jos sähkön hinta karkaa pilviin niin ihmiset vaan irtaantuu sähköverkosta ja ostaa aurinkopaneeleita ja tuulimyllyjä ja latailee niillä autonsa. Kalliita noikin on, mutta riippuu ihan paljonko veroa sähköön laitettaisiin että mikä kannattaa.

Uskoisin että on pakko mennä km pohjaiseen verotukseen ja lisäksi joku kiinteä vuosittainen käyttövoimavero. Tai sitten tuloveroja ja alvia korotetaan jos autoilusta ei enää saa kerättyä rahaa kuten nykyään.

Eniten olisin sen kannalla että valtio pienentäisi rankalla kädellä menoja, mutta tämä ei selvästi tule tapahtumaan joten autoilu on periaatteessa ihan ok paikka kerätä veroja koska siihen voi jokainen vaikuttaa ainakin jotenkuten itse. No toki alviinkin voi jos vaan ei osta mitään ja tuloveroon jos ei vaan käy töissä, mutta noin periaatteessa eniten voi vaikuttaa autoilun verotukseen valoinnoillaan.
Saksassa sähkö maksaa kuluttaja-asiakkaille n. 25snt/kWh, eikä ihmisillä ole mitään edellytyksiä "lopettaa" sähkön käyttöä. Talojen huonon eristyksen ja surkeiden ilmanvaihtojen takia sähkölämmityksessä sähköä kuluu talvisin helposti samansuuruisia määriä kuin Etelä-Suomessa.

Autoilun verotus pitäisikin minun mielestäni siirtää ruuhkamaksuihin. Mieluiten niin, että km-hinta vaihtelee rajusti tien ruuhkaisuusasteen ja sen lähistöllä asuvien ihmisten määrän mukaan.

Ts. huitsin skutsissa tyhjällä tiellä maksu olisi melkein nolla, mutta Mannerheimintie ja Kaivokatu Helsingissä ruuhka-aikaan olisivat todella kalliita ajaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 375
Viestejä
4 593 653
Jäsenet
75 628
Uusin jäsen
Jomphjaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom