• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Aamulehdessä oli juttu, jossa oli vertailtu polttiksen ja sähköauton kokonaiskustannuksia. Verrokkina oli Golfin eri versiot ja ajomäärä oli 15000 km/vuosi. Kustannukset oli laskettu 5 ja 10 vuoden pitoajalla. Viidessä vuodessa plugari oli kallein ja sähköauto toiseksi kallein. 10 vuodessa sitten plugari oli edelleen kallein, mutta sähköauto yllättäen halvin, joskin hyvin pienellä marginaalilla Dieseliin, bensaan ja kaasuun.

Isommalla ajomäärällä 30tkm/vuosi oli vertailtu eri automalleja (Ioniq sähkö ja plugari, i40 bensa ja diesel, Octavia kaasu), mutta niiden keskuudessa sähkö meni halvimmaksi jo 5 vuoden pitoajalla.

Molemmissa vertailuissa sähköauton hankintahintaan oli laskettu valtion 2000 euron tuki. Ilman sitä sähköauto olisi ollut 15tkm vertailussa bensaa ja dieseliä kalliimpi ja 30tkm vertailussa 5 vuoden pitoajalla kaasua kalliimpi. 30tkm ja 10 vuotta niin sähkö oli yli 12000 euroa halvempi kuin kaasu-Ocu.

Aika huono vertailla ylihinnoiteltua eGolfia ja tavallista Golffia. Bensamallin hinta romahtaa ja käytännössä auto on loppuunajettu n. 230 000 km kohdalla. Tuossa vaiheessa tulee kytkimenvaihdot ja sitä ennen vaihdelaatikot, useat nesteenvaihdot ja kaikkea muuta pikkukivaa.

Sähköauton huolto ainakin teoriassa on pakko olla suoraviivaisempi eli yksinkertaisempi ja siten halvempi. Moottoriinhan ei tarvi tehdä yhtään mitään miljoonaan kilometriin. Tuossa 5 vuoden aikana takuu ehtii umpeutua molemmista ja viimeiset vuodet maksaa polttisversio hunajaa jos sattuu se maanantaikappale kohdalle (sähköviat yms.).

Sitten on vielä se suurin epäkohta noissa vertailuissa. Oletus on, että AINA ladataan jostain Fortumin tienvarsitöpselistä joka maksaa. Kotilataus, varsinkin omakotitalot jossa muutama paneeli yms. vetää vertailun jo aivan eri lukemiin.

Plus, plugareita on niin miljoonaa eritavalla toimivaa ettei sitä voida yksioikoisesti kategorisoida yhdeksi nipuksi. Esim. jotkut plugarit käynnistävät moottorin väkisin kylmällä vaikka akku olisi täynnä yms. Plugarin toimintamalli ja ajotyyli ratkaisee niin paljon että aivan turhaa tuuleenhuutelua laittaa seillaisia viivalle.
 
Diaz eipä nykyään alle 25A pääsulakkeita taideta omakotitaloihin laittaa ja sillä pärjää Teslan kanssa hyvin kun ei sähköllä lämmita saunaa eikä taloa.
Voihan tietystysti energiataloja tehdä ja ottaa 3x10A sulakkeet mutta enpä ole vielä moiseen törmännyt.
Enkä tiedä paljonko kk maksut tippuu kun muuttaa sulakekokoa 25A -> alaspäin.
 
Sähköauton huolto ainakin teoriassa on pakko olla suoraviivaisempi eli yksinkertaisempi ja siten halvempi. Moottoriinhan ei tarvi tehdä yhtään mitään miljoonaan kilometriin.
Tämä nyt vaan ei ole pitänyt paikkaansa ainakaan Teslan kohdalla. Autot ovat pajalla melko usein ja huollot ovat huomattavasti kalliimpia kuin perus bensavehkeissä.

Norjassa Teslan huoltoverkosto ei edes pysty palvelemaan kaikkia asiakkaita. Musk twiittasi, että sinne yritetään saada liikkuvia huoltokorjaamoja ja vaikka mitä.
 
Teslassa voi tosiaan rikkoontua voimalinja tai akku ja nehän onkin sitten hankalia korjattavia. Muitakin premium auton vikoja saattaa vähän olla. Nissan Leaf on sitten taas ollut aika luotettava peli.

Omat ongelmansa tosiaan vanhassa Teslassa, kuten myös vanhassa VAG:issakin on ollut. Mutta perus autokorjaamo ei osaa sitä sähkistä edes korjata, vaan vaatii osaavamman huollon.
 
Norja onkin melko poikkeustapaus. Kun missään muualla ei Tesloja ole niin paljoa.
Moottori ja akusto sekä tehoelektroniikka 8V takuu ilman kilometrirajaa Teslassa.
 
Uusi autonvalmistaja->varmaan on ongelmia ja opettelua vielä tuossa kokonaisuuden hallinnassa.
Kukaan ei vaan tiedä prosentteja niin on vaikea sanoa paljonko enemmän niitä on sitten oikeasti ollut.
Toki Suomessakin vain yksi korjaamo joka oikeasti osaa noihin vaikeampiin vikoihin jotakin tehdä niin se on huono juttu.
 
Aika huono vertailla ylihinnoiteltua eGolfia ja tavallista Golffia. Bensamallin hinta romahtaa ja käytännössä auto on loppuunajettu n. 230 000 km kohdalla. Tuossa vaiheessa tulee kytkimenvaihdot ja sitä ennen vaihdelaatikot, useat nesteenvaihdot ja kaikkea muuta pikkukivaa.

Sähköauton huolto ainakin teoriassa on pakko olla suoraviivaisempi eli yksinkertaisempi ja siten halvempi. Moottoriinhan ei tarvi tehdä yhtään mitään miljoonaan kilometriin.

Paitsi että sähköautossakaan, kuten bensa-autossakaan, ei moottori ole ainoa paikka mikä voi porsia. Tuolla oli juttua 260tkm rullatusta taksi-Teslasta, ja kyllä siinäkin vikalista on komea. Yhtään alle tonnin remppaa ei ole takuun ulkopulella ollut... Tuntuu ainakin noissa Tesloissa olevan huoltohinnat aika rouheat, siinä alkaa noiden kulunkien jälkeen olla jo melkoinen pesämuna kasassa. tesla-taksina-ajoa-jo-260-000-kilometria

Näillä perinteisemmillä autonvalmistajilla voi tietysti olla vehkeissään vähemmän erikoisuuden tavoittelua ja enemmän järkevää suunnittelua, jolloin ovenkahvan rikkoutuminen ei maksa 1200 euroa...

Tiivistettynä

Takuuna huolletut
- Drive Unit (sis. sen huolettoman moottorin ja invertterin ym)

Ei-takuuna
- Ovenkahvat (molemmilta puolilta) 1200 €/kpl
- Ohjaustehostin + johtosarja 6000 €
- Latausportti 2500 €
- "Takakelkka" 3000 €

Yhteensä siis tuota teslaa on korjattu takuun ulkopuolella omistajan piikkiin 13900 eurolla + kertaalleen vaihdettu se huoltovapaa sähkömoottori uuteen koska vanha meni sököksi. Onneksi toki Tesloissa on 8v km-rajaton takuu voimalinjalla, niin ei omistajaa haittaa vaikka porsisi parikin kertaa sinä aikana.

Korjauslistaa / vioista
Teslassa on 4v. / 80 000 kilometrin yleistakuu, mutta voimalinjalle takuu on 8v. rajoittamattomilla kilometreillä. Takuu on myös voimassa vaikka ei käyttäisi autoa kertaakaan huollossa. Tesla hoitaa Kaivokselassa (Vetokuja 1, Vantaa) kaikki pienimmätkin mahdollisesti ilmenevät epäkohdat pieteetillä ja akuuteissa asioissa auton voi tuoda vaikka heti huoltoon.

Olin kiinnostunut kuulemaan mitä vikoja Ari Nyyssösen Teslassa on ollut kaiken tuon kahdensadankuudenkymmenen tuhannen kilometrin aikana. Murheitakin on kuulemma ollut, mutta mitään niin isoa murhetta ei ole ollut, että auto olisi jättänyt tien päälle. Joissain korjauskustannuksissa Tesla on tullut vastaan myös takuuajan jälkeenkin, mikä on ollut erittäin positiivista.

Nyyssönen on huoltanut autoaan 80 tuhannen kilometrin välein, mutta on myös joutunut käymään huollossa useamminkin. Muun muassa ulos ponnahtavat ovenkahvat on vaihdettu kuljettajan sekä oikeanpuoleisen takaoven osalta sillä niitä ei enää saanut ulkopuolelta auki mekanismin mentyä rikki. Ovet saatiin auki kuitenkin sisäpuolelta. Päivä kuulemma alkoi apukuskin paikalta kömpien kuskin paikalle ja asiakkaita otettiin autoon avaamalla takaovi sisäpuolelta. Lounaan aikana ovi tai ikkuna joko jätettiin auki, tai sitten aina apukuskin puolelta sisään. Nämä korjattiin saman viikon aikana kun rikkoontuminen tapahtui. Korjauspäivänä auto vietiin Teslan huoltoon ja se saatiin saman päivän aikana korjattuna takaisin. Nämä olivat hänellä sellaisia joita takuu ei enää korvannut siinä vaiheessa. Korjauskustannus oli noin 1200 euroa (sis. alv 24%) per kahvaelementti.

Autonvaihto on kuulemma ollut mielessä toukokuussa 2016, kun ohjaustehostin meni rikki, ja kun hän kuuli hinnan mitä sen korjaaminen maksaisi. Ohjaustehostin ja kaksi johtosarjaa, jotka siihen pitäisi vaihtaa, maksoivat yhteensä 7000 euroa. Kun toisessa johtosarjassa ei ollut kuulemma vikaa, niin hän päätti vaihdattaa vain yhden johtosarjan, joten korjaustoimenpiteet maksoivat yhteensä 6000 euroa.

Latausportti on mennyt rikki siten, että pikalataus (DC) ei enää toiminut CHAdeMO adapterilla. Hidaslataus toimi Type2-kaapelilla normaaliin tapaan kuitenkin, joten matka jatkui. Latausporttiin oli päässyt kosteutta sisään kuulemma joihinkin johtimiin, joten koko latausportti meni vaihtoon. Korjaushinta oli noin 2500 euroa.

Viime joulukuussa 2015 “takakelkan” vaihto: takapyöriä pitää paikallaan suuri runkoelementti. Se oirehti siten, että kiihdytyksessä auto veteli vääriin suuntiin, tapahtui ikään kuin heilahdusliike. Tämä kesti kuulemma aika kauan, että vika löydettiin. Korjauskustannus noin 3000 euroa.



Saamiemme tietojen mukaan Tesla on useaan otteeseen jo laskenut varaosien hintoja ja nämä mainitut hinnat eivät välttämättä enää pidä paikkaansa.

Myös ns. “drive unit” on vaihdettu kertaalleen takuun piiriin, kun se pikkuhiljaa alkoi muuttua siriseväksi, eli epäteslamaisen äänekkääksi. Se tosin ei ole ollut kriittinen ja akuuttia huoltoa vaativa asia. ”Drive unit” on käytännössä sähkömoottori ja invertteri, ja lisääntyvä ääni tulee ilmeisesti invertterin puolelta. Myös muiden käyttäjien puolelta on raportoitu kasvavasta klapista vedon ja “moottorijarrutuksen” (eli Teslan tapauksessa regenin) välillä.

Uskoaksemme uusissa drive uniteissa tällaista äänivikaa ja klappia ei enää ole, ja se myös uskotaan sillä Nyyssösen Teslaan vaihdettiin drive unit noin 100 000 kilometrin kohdalla, ja ääntä se oli alkanut pitää kasvavissa määrin noin 35 000 kilometrin ajon jälkeen. Vastaavaa ääntä ei ole kuulunut drive unitin vaihdon jälkeen.

Takamoottorisissa (takaveto) P85 malleissa on vahvistamattomien tietojemme mukaan pitänyt vaihtaa enemmän drive unitteja, ja tämä mahdollisesti johtunee P85:n nopeammin saavutettavasta tehonnoususta, jolla mahdollistetaan nopeampi kiihtyvyys. Kaksimoottorisissa (nelivetoisissa Tesloissa) veto jakaantuu kahdelle drive unitille, joka on sitäkautta armollisempi koko vetojärjestelmälle.
 
Aika huono vertailla ylihinnoiteltua eGolfia ja tavallista Golffia. Bensamallin hinta romahtaa ja käytännössä auto on loppuunajettu n. 230 000 km kohdalla. Tuossa vaiheessa tulee kytkimenvaihdot ja sitä ennen vaihdelaatikot, useat nesteenvaihdot ja kaikkea muuta pikkukivaa.
Meinaat että vuonna 2018 myytävän sähköauton arvo ei putoa ? Tekniikka ja akut kehittyy, tämän hetken sähköautoissa voi tulla aika suurikin hintaromahdus, kun esim yhtäkkiä alkaisi saamaan esim. 50% vähemmällä akkumäärällä (halvempi valmistaa) saman rangen kuin nyt.

Sama myös voi tapahtua silloin kun useampi valmistaja alkaa tuomaan sähköautoja markkinoille, jolloin hintakilpailu kovenee.

Sitten on vielä se suurin epäkohta noissa vertailuissa. Oletus on, että AINA ladataan jostain Fortumin tienvarsitöpselistä joka maksaa. Kotilataus, varsinkin omakotitalot jossa muutama paneeli yms. vetää vertailun jo aivan eri lukemiin.
En kyllä hirveästi laskisi etua jostain muutamasta paneelista. Hankinta hinta niissä korkea ja takaisinmaksu 20-30v. Auton lataaminen toki alentaa tuota vähän, jos auto on kotona silloin kun paistaa jne.

Toki kotilataus on edullista.
 
Meinaat että vuonna 2018 myytävän sähköauton arvo ei putoa ? Tekniikka ja akut kehittyy, tämän hetken sähköautoissa voi tulla aika suurikin hintaromahdus, kun esim yhtäkkiä alkaisi saamaan esim. 50% vähemmällä akkumäärällä (halvempi valmistaa) saman rangen kuin nyt.
Tätä itsekin uumoilen. Toinen puoli on sitten ajomatkan kehittyminen akkuteknologian parantumisen myötä. Jos nyt pääsee joillakin sähköautoilla talvisaikaan 100-150 kilometriä yhdellä latauksella, niin kiinnostavatko ne ketään 10 vuoden päästä, jos tyypillinen range on silloin 200 kilometriä? Toisaalta ei noita lyhyen rangen autoja kannata nykyäänkin sinänsä ostaa kuin kaupunkipörräilyyn.
 
Rahoitustakin saa sähkikseen huonommin tai isommalla korolla. Ilmeisesti pelkäävät niin sähköautojen hinnan romahdusta. Perus polttis siis pitää arvonsa paremmin. Seuraava parannus taitaa olla iso akkuinen Nissan Leaf 2019.

Helppo nähdä tuo kehitys 24, 30, 40 ja 64kWh. Teslassakin 60, 75 ja 100kWh.
 
Aika huono vertailla ylihinnoiteltua eGolfia ja tavallista Golffia. Bensamallin hinta romahtaa ja käytännössä auto on loppuunajettu n. 230 000 km kohdalla. Tuossa vaiheessa tulee kytkimenvaihdot ja sitä ennen vaihdelaatikot, useat nesteenvaihdot ja kaikkea muuta pikkukivaa.

Sähköauton huolto ainakin teoriassa on pakko olla suoraviivaisempi eli yksinkertaisempi ja siten halvempi. Moottoriinhan ei tarvi tehdä yhtään mitään miljoonaan kilometriin. Tuossa 5 vuoden aikana takuu ehtii umpeutua molemmista ja viimeiset vuodet maksaa polttisversio hunajaa jos sattuu se maanantaikappale kohdalle (sähköviat yms.).

Sitten on vielä se suurin epäkohta noissa vertailuissa. Oletus on, että AINA ladataan jostain Fortumin tienvarsitöpselistä joka maksaa. Kotilataus, varsinkin omakotitalot jossa muutama paneeli yms. vetää vertailun jo aivan eri lukemiin.

Plus, plugareita on niin miljoonaa eritavalla toimivaa ettei sitä voida yksioikoisesti kategorisoida yhdeksi nipuksi. Esim. jotkut plugarit käynnistävät moottorin väkisin kylmällä vaikka akku olisi täynnä yms. Plugarin toimintamalli ja ajotyyli ratkaisee niin paljon että aivan turhaa tuuleenhuutelua laittaa seillaisia viivalle.
Jos oikein paljon ajaa, niin kannattaakin valita diesel bensan tilalle. Ensimmäiset vaihdelaatikot menossa 540tkm ajetussa VAG 1.9tdi 90hv:ssä ja 520tkm ajetussa PSA 2.0hdi 110:ssä. Saattaa olla ensimmäiset kytkimetkin, mutta vanhoja autoja, niin mistä tuota nyt tietää. Pösöön on vaihdettu laturi.

Ei siis ole loppuunajettuja 230tkm kohdalla.
6 vuotta vanhassa alkaa olla kilometrit täynnä, mutta hintaa on silti vielä 7000€ jäljellä. 249tkm.
Volkswagen Golf vaihtoautot

Telsalla ei ole vielä niin paljoa ajettu. Mutta kyllä se hinta tippuu siinäkin. 47 000€, 214tkm Tesla Model S 85KW, ilma-alusta, hieno. Viistoperä 2014 - Vaihtoauto
 
Paitsi että sähköautossakaan, kuten bensa-autossakaan, ei moottori ole ainoa paikka mikä voi porsia. Tuolla oli juttua 260tkm rullatusta taksi-Teslasta, ja kyllä siinäkin vikalista on komea. Yhtään alle tonnin remppaa ei ole takuun ulkopulella ollut... Tuntuu ainakin noissa Tesloissa olevan huoltohinnat aika rouheat, siinä alkaa noiden kulunkien jälkeen olla jo melkoinen pesämuna kasassa. tesla-taksina-ajoa-jo-260-000-kilometria

Näillä perinteisemmillä autonvalmistajilla voi tietysti olla vehkeissään vähemmän erikoisuuden tavoittelua ja enemmän järkevää suunnittelua, jolloin ovenkahvan rikkoutuminen ei maksa 1200 euroa...

Tiivistettynä

Takuuna huolletut
- Drive Unit (sis. sen huolettoman moottorin ja invertterin ym)

Ei-takuuna
- Ovenkahvat (molemmilta puolilta) 1200 €/kpl
- Ohjaustehostin + johtosarja 6000 €
- Latausportti 2500 €
- "Takakelkka" 3000 €

Yhteensä siis tuota teslaa on korjattu takuun ulkopuolella omistajan piikkiin 13900 eurolla + kertaalleen vaihdettu se huoltovapaa sähkömoottori uuteen koska vanha meni sököksi. Onneksi toki Tesloissa on 8v km-rajaton takuu voimalinjalla, niin ei omistajaa haittaa vaikka porsisi parikin kertaa sinä aikana.

Tesla on tunnettu tuosta huoltohintojen vedätyksestä. Ei voida olettaa, että kaikki muutkin valmistajat lähtevät samaan touhuun mukaan. Täytyy myös muistaa, että Tesla on erittäin iso auto ja alusta on todella kovilla. Sama pätee myös joihinkin 250k rullattuihin bemareihin. Korjaus maksaa hunajaa ja järkälemäisen kokoinen auto kuluttaa alustan osia vähän eri tahtiin mitä joku pikkuauto. Teslalla on menossa kermankuorinta tällähetkellä koska ovat käytännössä ainut premiumluokan valmistaja sähköluokassa. Tilanne on ainakin toivottavasti erilainen vuosienpäästä.

Miksi sitten vertaan 250k rullattua bemaria? Siksi että vertailu täytyy tehdä Teslan ja samankokoluokan premiumin välillä kun sillä autolla on ajettu tuo neljännesmiljoona. Vasta siinävaiheessa sähköauton huoltokulut ovat huomattavasti alempia. Kaikkihan me tunnemme jonkun lähipiiristä joka on ostanut vanhan premiumauton jota korjataan milloin mistäkin syystä. Sähkövikoja joita kukaan ei osaa korjata ja osaa vaihdetaan randomilla kunnes vika löytyy.

Meinaat että vuonna 2018 myytävän sähköauton arvo ei putoa ? Tekniikka ja akut kehittyy, tämän hetken sähköautoissa voi tulla aika suurikin hintaromahdus, kun esim yhtäkkiä alkaisi saamaan esim. 50% vähemmällä akkumäärällä (halvempi valmistaa) saman rangen kuin nyt.

Sama myös voi tapahtua silloin kun useampi valmistaja alkaa tuomaan sähköautoja markkinoille, jolloin hintakilpailu kovenee.


En kyllä hirveästi laskisi etua jostain muutamasta paneelista. Hankinta hinta niissä korkea ja takaisinmaksu 20-30v. Auton lataaminen toki alentaa tuota vähän, jos auto on kotona silloin kun paistaa jne.

Toki kotilataus on edullista.

Tottakai se putoaa ja tekee sitä prosentuaalisesti enemmän kuin polttisversio. Ongelmaksihan tuo muodostuu siinävaiheessa jos vaihdat autoa parinvuoden välein. Jos auton pitoaika on 10 vuotta, niin veikkaisin kokonaiskustannusten tyypillisellä ajosuoritteella jäävän sähkärillä alemmaksi. Tappiothan kuittaantuvat vasta siinävaiheessa kun se tappio realisoidaan.

Jos oikein paljon ajaa, niin kannattaakin valita diesel bensan tilalle. Ensimmäiset vaihdelaatikot menossa 540tkm ajetussa VAG 1.9tdi 90hv:ssä ja 520tkm ajetussa PSA 2.0hdi 110:ssä. Saattaa olla ensimmäiset kytkimetkin, mutta vanhoja autoja, niin mistä tuota nyt tietää. Pösöön on vaihdettu laturi.

Ei siis ole loppuunajettuja 230tkm kohdalla.
6 vuotta vanhassa alkaa olla kilometrit täynnä, mutta hintaa on silti vielä 7000€ jäljellä. 249tkm.
Volkswagen Golf vaihtoautot

Telsalla ei ole vielä niin paljoa ajettu. Mutta kyllä se hinta tippuu siinäkin. 47 000€, 214tkm Tesla Model S 85KW, ilma-alusta, hieno. Viistoperä 2014 - Vaihtoauto

Ei kai sitä kukaan ole kyseenalaistanutkaan etteikö vanha kiisseli olisi paras vaihtoehto kaupparatsuajoon. Loppujenlopuksi erittäin harvat corollaluokan autot kestävät tuonne neljännesmiljoonaan ilman mitään isompia remppoja. Jos itse et osaa tai jaksa esim. vaihtaa kytkintä niin niitä tuhatlappusia saa kantaa sinne huoltoon aika pinon.

7k pyynti 250tkm ajetusta pikkuautosta on vain pyyntihinta joka on mielestäni haaveilua. Ei noita montaa ajossa ole yli 300k rullattuina, ainakaan ilman massiivisia osavaihtoja. Jos tuo 7k auto kestää sen 50k lisää, niin 300k rullattuna sen arvo lienee lähellä nollaa. Eli 7000 euroa maksaa 50k ajot karkeasti. Ei niin hyvä diili mielestäni.

edit. Tunteeko kukaan yhtään tapausta esim. Nissan Leafin osalta jossa vianetsintä muodostunut samanlaiseksi sirkukseksi mitä polttisautojen kohdalla nähdään usein? Eli osaa vaihdetaan niinkauan kunnes vika löytyy. Vaihdettavien osienkin määrä lienee pienempi jos näin haetaan vikaa jota diagnostiikka ei osaa kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla on tunnettu tuosta huoltohintojen vedätyksestä. Ei voida olettaa, että kaikki muutkin valmistajat lähtevät samaan touhuun mukaan. Täytyy myös muistaa, että Tesla on erittäin iso auto ja alusta on todella kovilla. Sama pätee myös joihinkin 250k rullattuihin bemareihin. Korjaus maksaa hunajaa ja järkälemäisen kokoinen auto kuluttaa alustan osia vähän eri tahtiin mitä joku pikkuauto. Teslalla on menossa kermankuorinta tällähetkellä koska ovat käytännössä ainut premiumluokan valmistaja sähköluokassa. Tilanne on ainakin toivottavasti erilainen vuosienpäästä.

Miksi sitten vertaan 250k rullattua bemaria? Siksi että vertailu täytyy tehdä Teslan ja samankokoluokan premiumin välillä kun sillä autolla on ajettu tuo neljännesmiljoona. Vasta siinävaiheessa sähköauton huoltokulut ovat huomattavasti alempia. Kaikkihan me tunnemme jonkun lähipiiristä joka on ostanut vanhan premiumauton jota korjataan milloin mistäkin syystä. Sähkövikoja joita kukaan ei osaa korjata ja osaa vaihdetaan randomilla kunnes vika löytyy.

Tuo alustanosien hajoaminen painavissa henkilöautoissa on ihan totta, mutta tämähän on vain osatotuus. Nimittäin kuorma-autoissa osat kestävät aivan hyvin, vaikka painoa on vielä reilusti enemmän. Eli henkilöautojen alustanosat ovat vain alimitoitettuja painolle.

Toki tähän on varmasti monia syitä:
- Hinta. Kalliissa kuormurissa ei joka osan hinnalla ole niin suurta väliä, vaikka toki ei se merkityksetöntäkään ole.
- Ajettavuus. Mitä järeämmät osat, sitä enemmän joustamatonta massaa, joka ei etenkään urhelillisessa autossa ole hyväksi.
- Paino. Ks. myös edellinen. Etenkin sähköautoissa jokainen lisägramma massaan on haitaksi rangelle. Toki myös polttomoottoriautoilla alkaa olla sama suuntaus, kulutuksen ollessa yhä useammalle tärkeä kriteeri auton valinnassa.

Vaikka bemarin alustanosat kestävät silti keskimäärin paremmin, kuin vaikka jonkun Lagunan, johon saa olla vaihtamassa niveliä suunnilleen yhtä usein kuin bemareihin öljyjä :rofl::vihellys: Sitten toki osien hinnoissakin on eroa, että Lagunaan vaihtaa parit setit sillä välin, kun bemarilla vaihdetaan vasta ensimmäiset nivelet.
 
Tesla on tunnettu tuosta huoltohintojen vedätyksestä. Ei voida olettaa, että kaikki muutkin valmistajat lähtevät samaan touhuun mukaan. Täytyy myös muistaa, että Tesla on erittäin iso auto ja alusta on todella kovilla. Sama pätee myös joihinkin 250k rullattuihin bemareihin. Korjaus maksaa hunajaa ja järkälemäisen kokoinen auto kuluttaa alustan osia vähän eri tahtiin mitä joku pikkuauto. Teslalla on menossa kermankuorinta tällähetkellä koska ovat käytännössä ainut premiumluokan valmistaja sähköluokassa. Tilanne on ainakin toivottavasti erilainen vuosienpäästä.

Miksi sitten vertaan 250k rullattua bemaria? Siksi että vertailu täytyy tehdä Teslan ja samankokoluokan premiumin välillä kun sillä autolla on ajettu tuo neljännesmiljoona. Vasta siinävaiheessa sähköauton huoltokulut ovat huomattavasti alempia. Kaikkihan me tunnemme jonkun lähipiiristä joka on ostanut vanhan premiumauton jota korjataan milloin mistäkin syystä. Sähkövikoja joita kukaan ei osaa korjata ja osaa vaihdetaan randomilla kunnes vika löytyy.



Tottakai se putoaa ja tekee sitä prosentuaalisesti enemmän kuin polttisversio. Ongelmaksihan tuo muodostuu siinävaiheessa jos vaihdat autoa parinvuoden välein. Jos auton pitoaika on 10 vuotta, niin veikkaisin kokonaiskustannusten tyypillisellä ajosuoritteella jäävän sähkärillä alemmaksi. Tappiothan kuittaantuvat vasta siinävaiheessa kun se tappio realisoidaan.



Ei kai sitä kukaan ole kyseenalaistanutkaan etteikö vanha kiisseli olisi paras vaihtoehto kaupparatsuajoon. Loppujenlopuksi erittäin harvat corollaluokan autot kestävät tuonne neljännesmiljoonaan ilman mitään isompia remppoja. Jos itse et osaa tai jaksa esim. vaihtaa kytkintä niin niitä tuhatlappusia saa kantaa sinne huoltoon aika pinon.

7k pyynti 250tkm ajetusta pikkuautosta on vain pyyntihinta joka on mielestäni haaveilua. Ei noita montaa ajossa ole yli 300k rullattuina, ainakaan ilman massiivisia osavaihtoja. Jos tuo 7k auto kestää sen 50k lisää, niin 300k rullattuna sen arvo lienee lähellä nollaa. Eli 7000 euroa maksaa 50k ajot karkeasti. Ei niin hyvä diili mielestäni.

edit. Tunteeko kukaan yhtään tapausta esim. Nissan Leafin osalta jossa vianetsintä muodostunut samanlaiseksi sirkukseksi mitä polttisautojen kohdalla nähdään usein? Eli osaa vaihdetaan niinkauan kunnes vika löytyy. Vaihdettavien osienkin määrä lienee pienempi jos näin haetaan vikaa jota diagnostiikka ei osaa kertoa.
VW Golf, Nissan Leaf, Skoda Octavia tai Hyundai ioniq eivät kuulu pikkuautojen luokkaan. VW Polo on sitten oikeastikin pikkuauto. Ja esim Renault Zoe/Clio.

Ei se arvo sentään 7000€ laske vuodessa ja 50tkm, vaan taitaa olla lähempänä 1500-2000€ vuodessa hinnanlaskua.

7 vuotta vanha 295tkm ajettu 5200€. Eli +1v ja +46tkm -1800€. Volkswagen Golf vaihtoautot

Eniten ajetuissa tuon ikäisissä 314tkm ja en usko että juuri mitään on tarvinnut vielä noilla kilsoilla rempata. 350tkm saattaa jo tuntua osissa enemmän?
 
Mitä mieltä olette muuten autoista joissa on tehdas uusi kone? Jos on moottori ja turbo vaihdettu uuteen 120tkm kohdalla niin vaikuttaisiko se teiden mielestä rahan vaihtumiseen vai olisiko yhdentekevää kauppasumman kannalta?
 
Omasta mielestä jotain vikaa autossa, jos tuollainen remppa on jouduttu tekemään. Eli jättäisin ostamatta, kun tuo vaikuttaa kumminkin varmasti siihen auton hintaan (kalliimpi). Hankalempi ainakin myöhemmin myydä, kun autolla ja moottorilla on eri kilsat.

Toki jos samaan hintaan saa, niin valitsisin sen jossa on uusi moottori, mutta vanha auto.

Noita Teslojahan voi olla myynnissä aika tuoreella voimalinjalla tai korjatulla akulla.
 
Akse ei 50% pienemmällä akkukapasiteteetilla saa samaa toimintamatkaa, toki 50% keveämmilllä akuilla saisi lisää toimintamatkaa. Tuo sähköinen voimalinja ja auton muu rakenne rajaa sen tietyn wattimäärän /100km ja siihen ei akkuteknologia auta yhtään. Toki jos sähkömoottoreissa tapahtuu jotakin mullistavaa se antaisi lisää rangea.
Tärkeintä ei ole isompien akkujen kehittäminen vaan keveämpien (ehkä pienempien) ja edullisempien akkujen, tämän lisäksi latausinfran pitää pikalatureineen kehittyä reilusti. Akkujen kuollutta painoa ei kannattaisi kuljettaa mukana jokaisella kilometrillä vaan ladata pienmpiä akkuja nopeasti joka nurkassa. Tämä pitäisi olla tulevaisuuden suuntaus.
 
Moottorit toimivat jo pääosin yli 90% hyötysuhteella. Ts. fysiikan lakeja rikkomatta kovin paljon lisäkantamaa ei moottoreita optimoimalla voi saada.

Etenkin motarinopeuksissa ilmanvastus (ilmanvastuskerroin*keulapinta-ala) on se kulutuksen määrittävä tekijä. Käytännössä mitä paremmin muotoiltu, kapeampi ja matalampi auto, sitä parempi kantama motarilla. Tuo on käsittääkseni pääasiallinen syy miksi Hyundai ioniq saa niin hyviä kantamalukemia pienellä akulla.
 
Arvonmenetyksen suhteen se tekniikan kehittyminen on ihan hyvä kysymys, mutta yleisesti kustannusten osalta se suurin kysymys on kuitenkin aina se verotus.

Polttomoottoriautoilu on todella halpaa. Sitä vaan verotetaan paljon.

Jos sähköautot yleistyvät niin todennäköisesti niitä halutaan verottaa yhtä paljon tai enemmän kuin polttiksia nyt. Tällöin sähköautoilu ei tule olemaan merkittävästi halvempaa kuin polttomoottoriautoilu, vaikka tuotantokustannukset ja huoltokustannukset laskisivat kuinka.
Tärkeintä ei ole isompien akkujen kehittäminen vaan keveämpien (ehkä pienempien) ja edullisempien akkujen, tämän lisäksi latausinfran pitää pikalatureineen kehittyä reilusti. Akkujen kuollutta painoa ei kannattaisi kuljettaa mukana jokaisella kilometrillä vaan ladata pienmpiä akkuja nopeasti joka nurkassa. Tämä pitäisi olla tulevaisuuden suuntaus.
Eiköhän @akse nyt tarkoittanut nimenomaan kwh määrään suhteessa kevyempiä, pienempiä ja edullisempia akkuja tai vastaavasti painoon ja tilavuuteen suhteessa suurempikapasiteettisia. Eihän siinä muuten mitään kehittämistä vaatisikaan, kyllähän kapasiteettia voi koska vaan lisätä, jos lisäpaino, koko ja hinta ei haittaa (mutta kun se haittaa).

Ja sähköautojen yleistyminen vaatii kyllä sekä autojen että latausinfran kehitystä. Nopeammin ladattava pienempää akkua ei niin kauhean mukavaa ole 100km välein pysähtyä lataamaan akkua, vaikka pikalaturi sen minuutissa lataisikin täyteen. Plus että vaikka tuon hyväksyisi, niin silloinkin pitäisi syklienkestoja ja akun vastaanottokykyä kehittää, eli akkujen kehitystä sekin on.

Puolen tunnin pikalatauksella 500km kuulostaa jo paljon paremmalta, ja tuolloin ollaan jo lähes polttomoottorin tasolla pitkän matkan helppoudessa. Ja tuon suhteen tarvittaisiin lähinnä niitä edullisempia, ja mielellään myös kevyempiä ja pienempiä akkuja.
Lyhyillä matkoilla ongelmaa ei kantamassa ole nytkään, suurin riesa on lähinnä se tarve kytkeä auto laturiin, eli itsestään kiinnittyvä lataustöpseli olisi suurin kehitysaskel. Noh, taloyhtiöiden latauspistepolitiikan ja infran lisäksi.
 
Aika huono vertailla ylihinnoiteltua eGolfia ja tavallista Golffia. Bensamallin hinta romahtaa ja käytännössä auto on loppuunajettu n. 230 000 km kohdalla. Tuossa vaiheessa tulee kytkimenvaihdot ja sitä ennen vaihdelaatikot, useat nesteenvaihdot ja kaikkea muuta pikkukivaa.

230tkm auto on joidenkin ihmisten mielikuvissa loppuunajettu, käytännössä se ei ole sitä vielä pitkään aikaan.

Juuri 230tkm ajettun golfin kytkintä en ole hipelöinyt, mutta 160tkm ajettuna asiallisesti käytetty kytkinlevy ei oikeastaan eroa uudesta silmämääräisesti tarkasteltuna mitenkään. Lähinnä pölyinen.

Volkkari on tietysti huono kohde vertailla, koska niissä on ollut aljon hyvinkin laajoja vikoja pienillä kilometreillä, mutta ei puolimiljoonaa kilometriä pikkuautolla ole mikään erityinen uroteko, käytännössä vaan niiden rahallinen arvo putoaa nopeammin kuin niiden käyttöarvo, jolloin vanhaan paljonajettuun autoon ei kannata tehdä edes suhteellisen edullista remonttia, koska remontin rahalla saa vastaavan tai vähemmän ajetun toimivan.

Duunin naapurissa ukko vei luokkaa 150tkm ajetun Stilon paalattavaksi, koska siihen olisi pitänyt vaihtaa jotain puslia ja romu-ukolta sai sen 1500e romusetelin. Sinänsä järkeävä, koska niiden alustan osien vaihdattaminen olisi maksanut yli tonnin, ja tonnilla saa samanlaisia autoja. Ei se auto ollut loppuunajettu, eikä teknisesti vanhentunut, tai edes paljon saastuttava, mutta siihen olisi pitänyt tehdä auton arvoinen remontti.

Sinänsä tuo sopii kyllä nykyiseen kertakäyttökulttuuriin, ekologisesti ajateltuna kyseessä on tietysti hyvin vastuutonta toimintaa, mutta käytännössä kun koko yhteiskunta on rakennettu kuluttamisen ja uuden tekemisen varaan, niin noinhan se menee.
 
Bemarista en tiedä, mutta omasta mersusta vuoden sisään adblue lämmitys 2500€, NOx anturi 1000€. Loput viat löytyy teslastakin abs-anturi, litistymistunnistin, peruutustutkan anturi, varashälyttimen sisätutka ja peräluukun mikrokytkin.
 
Sinänsä tuo sopii kyllä nykyiseen kertakäyttökulttuuriin, ekologisesti ajateltuna kyseessä on tietysti hyvin vastuutonta toimintaa, mutta käytännössä kun koko yhteiskunta on rakennettu kuluttamisen ja uuden tekemisen varaan, niin noinhan se menee.
Kierrätykseenhän ne menee. Ilman paalattavia autoja ei romikselta saisi niitä halpoja varaosia niihin tiellä pysyviin autoihin. Sen lisäksi metallit menee sulatukseen terästehtaalle jne.
 
Parin viikon sisään on lapin reissua tuolla autolla tiedossa, 5henkeä ja tavaraa niin paljon kuin mahtuu. Mielenkiinnolla loggaillen nuo menopaluu matkat mitä irtoaa tuollaselle 1000km maantieajoille keskikulutusta.

No nyt on koko pohjoisen reissu takana, kaksi ekaa 1-2 tankkaukset ovat menomatka Kirkkonummi-oulu(4 tie)-muonio-hetta seudulle, sitten siellä seikkailtu käsivarressa asti jne ja takasin tultiin reittiä hetta-oulu-kasitietä alas ja seinäjoen kautta Tampere ja motaria etelään kirkkonummelle.
Kolme viimeistä tankkausta kotiatuloa ja viimenen takkaus niin, että edellinen oli Teboililla Tampereen alla, siitä sitten ajettu ~127-130kmh gps nopeutta tre motaria kehä kolmoselle ja kirkkonummelle missä tankattu tuo viimenen(ei huono motari kulutus..)

Eli, jos jotakuta mietityttää Hybrid Auris TS 2014 maantiekulutus, niin tässä 5-hengen perheen reissu lappiin ja takaisin.
Edit: ja kaasujalka nyt ei niin kevyt ole ollut, kiihdytykset ripeitä ja useimmiten kaasu pohjassa ja mittarivirheet ajettu pois. Välillä kuitenkin hyödynnetty esim ns. "Glide" ominaisuutta eli rullailtu mahdollisuuksien mukaan vapaalla pitäen "tehoneula" latauksen ja econ välissä.
Vakkari päällä ajettu aina kun mahdollista.
Ilmastointi (AC)autom 20-21C(medium ja high vaihdellen).
Ulkolämmöt aika hyvin 28-30C päivin kun ajeltu.
edit2: vuosiluku
1.jpg


2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on koko pohjoisen reissu takana, kaksi ekaa 1-2 tankkaukset ovat menomatka Kirkkonummi-oulu(4 tie)-muonio-hetta seudulle, sitten siellä seikkailtu käsivarressa asti jne ja takasin tultiin reittiä hetta-oulu-kasitietä alas ja seinäjoen kautta Tampere ja motaria etelään kirkkonummelle.
Kolme viimeistä tankkausta kotiatuloa ja viimenen takkaus niin, että edellinen oli Teboililla Tampereen alla, siitä sitten ajettu ~127-130kmh gps nopeutta tre motaria kehä kolmoselle ja kirkkonummelle missä tankattu tuo viimenen(ei huono motari kulutus..)

Eli, jos jotakuta mietityttää Hybrid Auris TS maantiekulutus, niin tässä 5-hengen perheen reissu lappiin ja takaisin.
Edit: ja kaasujalka nyt ei niin kevyt ole ollut, kiihdytykset ripeitä ja useimmiten kaasu pohjassa ja mittarivirheet ajettu pois. Välillä kuitenkin hyödynnetty esim ns. "Glide" ominaisuutta eli rullailtu mahdollisuuksien mukaan vapaalla pitäen "tehoneula" latauksen ja econ välissä.
Vakkari päällä ajettu aina kun mahdollista.
Ilmastointi (AC)autom 20-21C(medium ja high vaihdellen).
Ulkolämmöt aika hyvin 28-30C päivin kun ajeltu.
1.jpg


2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Samoja kulutuksia kun vanhempien ex. autolla 607 2.0hdi pösöllä ja kun tankissa oli kokoa reilusti oli toimintasäde +1500km, kivahan siinä oli ajella Helsinki-Tornio-Helsinki väli yhdellä tankilla.
 
Vertailun vuoksi 2000km lapin laskettelureissu talvella koko reissu 20 asteen pakkasessa Seat Leon ST:llä ja neljän hengen kuormalla (auto aivan täyteen pakattu talvikamppeita) oli 5.4l sadalla bensamittarilta mitattuna. Lapissa runsaasti lyhyttä ajoa 20 asteen pakkasessa ja aina täysi kylmäkäynnistys ilman moottorinlämmitystä.

Aika pieneksi kulutusero jää turbokoneeseen kun talvella noilla pakkasillankulutus kuitenkin kasvaa jonkun verran verrattuna kesäkeleihin.
 
Bemarista en tiedä, mutta omasta mersusta vuoden sisään adblue lämmitys 2500€, NOx anturi 1000€. Loput viat löytyy teslastakin abs-anturi, litistymistunnistin, peruutustutkan anturi, varashälyttimen sisätutka ja peräluukun mikrokytkin.

Aluksi meinasin listata it-yrityksen kahden teslan uudet viat parin viime kuukauden ajalta, mutta en mä edes jaksa. Osta BMW, edellisestä ainut takuukeissi oli EGR ja nykyisestä kaukoavain (toki sen osalta laskenta on yhä menossa).

Tesla saa nyt uuden yrityksen ton halvemman Model 3 kanssa. Sen kanssa voi toki käydä niin, että huolto on halpaa ja viat harvinaisia.

Mutta miksi me taas keskustellaan Teslasta, kun muut sähköautojen valmistajat näyttävät pystyvän parempaan. Huollot ovat auton hintaan nähden halpoja ja autosta ei juuri mitään hajoa polttiksesta poikkeavasti. Esimerkiksi se BMW i3.
 
Vertailun vuoksi 2000km lapin laskettelureissu talvella koko reissu 20 asteen pakkasessa Seat Leon ST:llä ja neljän hengen kuormalla (auto aivan täyteen pakattu talvikamppeita) oli 5.4l sadalla bensamittarilta mitattuna. Lapissa runsaasti lyhyttä ajoa 20 asteen pakkasessa ja aina täysi kylmäkäynnistys ilman moottorinlämmitystä.

Aika pieneksi kulutusero jää turbokoneeseen kun talvella noilla pakkasillankulutus kuitenkin kasvaa jonkun verran verrattuna kesäkeleihin.
Seat Leon ecomotive vei 4.2l saman tyyppisellä reissulla. Alkaa bensat lähestyä diselin kulutuksia pikku hiljaa.
 
Olen tosissani harkitsemassa yksityisleasing autoksi Huyndai Ionic PHEVtä. Tärkeimpänä ajatuksena tässä on ajella kaikki työmatkat sähköllä. Vuokralle tulee hintaa n. 430 €/kk 48kk kestoisella sopimuksella 20 tkm ajokilometreillä/vuosi.
Vuokra ei sisällä autovakuutusta, polttoainetta ja pesuja tms. pientä huolenpitoa. Sisältää lähes kaiken muun tärkeimmän kuten huollot, korjaukset, renkaat, katsastuksen ja verot.
Tarkoituksena on myydä pois yksityisleasingia tarjoavan yrityksen avustamana oma bensakäyttöinen kilometrinnielijä, jonka kuukausikulut arvonalenemisen, polttoainekulujen ja muiden kulujen kassa on n. +550 €/kk seuraavat neljä vuotta. Pessimistisellä arvioilla tästä nykyisestä autostani olisi mahdollista saada n. 28 - 30 t€ lapaseen ennen Huyndain vuokrasuhteen aloittamista. Tavoitteena on, että tuo nykyisestä autosta saatu raha olisi tilillä kun tuo Huyndain vuokrasuhde loppuu valmiina uutta autoarpomista varten.
Mikä on teidän mielipiteenne tilanteesta, eli mitä tekisitte?
 
Vertailun vuoksi 2000km lapin laskettelureissu talvella koko reissu 20 asteen pakkasessa Seat Leon ST:llä ja neljän hengen kuormalla (auto aivan täyteen pakattu talvikamppeita) oli 5.4l sadalla bensamittarilta mitattuna. Lapissa runsaasti lyhyttä ajoa 20 asteen pakkasessa ja aina täysi kylmäkäynnistys ilman moottorinlämmitystä.

Aika pieneksi kulutusero jää turbokoneeseen kun talvella noilla pakkasillankulutus kuitenkin kasvaa jonkun verran verrattuna kesäkeleihin.
Laitetaan tähän vertailuksi oma 1961 km:n Legoland-reissu. Liitteenä rajaus Spritmonitorista, mistä näkyy reissun molemmat tankkaukset. Kuormana oli kolme henkeä ja autona Auris TS hybrid '16. Ilmanpaineet 2,6 bar, 205/55R16 Goodyear Eff. Grip, 5 mm pintaa.

Ajelin Tanskassa 141 vakkarissa ja ilmastointi pinnisteli helteen takia. Tankkauksista 1642 km 4,47 l/100 km. Ajotietokone 1961 km 4,2 l/100 km.


Totuus: ajoin kyllä tuota nopeutta Tanskassa, mutta se oli vain 5 % koko reissusta, joten sen vaikutus oli pieni. Kulutus oli noin seitsemän, kun katsoin 15 minuutin keskiarvon 141 vakkarissa. Muuten ajoin enimmäkseen vain aavistuksen rekkoja nopeammin (98-100 vakkarissa, virhe 7 km/h). Ruotsissa ajoin noin 200 km 125 vakkarissa, kun sattui hyvä myötätuuli kohdalle. Tuo pätkä meni ajotietokoneen mukaan 4,8 l/100 km. Helle oli niukin naukin yli 25 astetta, eikä sitä ollut koko aikaa. Olin säätänyt lämmön 23 asteeseen, joten kulutuslisä oli pienehkö. Matkan keskari oli vaatimaton 78, koska tuli pyörittyä kaupungeissa mm. Helsingborg (yksi yö), Kööpenhamina (tivolissa päivä), Billund (pari yötä), Odense, Jönköping (hevostilalla yötä ja hiekkarantaa), Linköping (sairaalareissu).


Olosuhteet ja ajajat vaihtelevat niin paljon, ettei näitä kannata kauhean tosissaan vertailla. Lähinnä lisätietoa kiinnostuneille. Perinteisillä ajavat tuntuvat yrittävän nähdä edullisia lukemia omistaan, ja epäedullisia muiden hybrideistä, jotta on helpompi jatkaa vanhalla ajamista. ;) Tuosta @gettyz vs. @Terro lukemista esim. näkee heti, että ensinmainitulla on ollut selvästi kovempi keskinopeus. Terrolla meinaan parikyt pakkasta, aivan täyteen pakattu, runsaasti lyhyttä ajoa sekä aina kylmäkäynnistys. Silti kulutus vain 3 desiä enemmän kuin hybridillä. Pelkästään tiheämmän pakkasilman ilmanvastus tekee tuon verran lisää. Ilman Terron mainitsemia muita rasitteita Leon menisi jo hybridiä vähemmällä. En ole sellaisesta bensa Leonista kuullut. Litrainen manuaali pääsee melko lähelle, oliko se kyseessä? Joka tapauksessa on selvää, että mentiin eri nopeuksilla, eli ei ole mielekästä verrata pelkkiä kulutusarvoja suoraan toisiinsa.

legoland2018.jpg
 
Onhan se tosiaan aika mahdoton näitä vertailla ja vielä jos esim jättää ilmastoinnin pois, niin se vanhemmissa autoissa tiputtaa kulutusta parhaillaan 0,5-1l/100km. Se paljonko se näissä Toyotan Hybrideissä tekee kun sitä pyörittelee sähkömoottori, jota eilen OBD:n kautta tarkkailin että vei 1100W suurjänniteakusta(0-5000W antaa skaalaksi torque pro), vaikea tuosta lähteä laskemaan vaikutusta.
usein se pyörii tuossa ~300-1000W tienoilla.

@TommiZeliard 2.6bar täällä myös alla, mutta R15 pikkurenkaat alla ja Continental ecocontactit(?). Peräkontista purettu välipohja pois, että sai mahdutettua kamat autoon. Täyttä oli.
Mistään en katsellut keskinopeuksia, mutta suurin osa ajoista oli 100kmh teitä, mahtuihan joukkoon sitten 80 lätkiäkin. Mutta sellasta taajamapyöritystä ei montaa kymmentä kilometriä enempää tuonne sekaan tullut.

Matka-ajossa kaiketi pitäisi 1.0T koneiden päästä pienempiin kulutuksiin kuin Hybridit.
 
Olen tosissani harkitsemassa yksityisleasing autoksi Huyndai Ionic PHEVtä. Tärkeimpänä ajatuksena tässä on ajella kaikki työmatkat sähköllä. Vuokralle tulee hintaa n. 430 €/kk 48kk kestoisella sopimuksella 20 tkm ajokilometreillä/vuosi.
Vuokra ei sisällä autovakuutusta, polttoainetta ja pesuja tms. pientä huolenpitoa. Sisältää lähes kaiken muun tärkeimmän kuten huollot, korjaukset, renkaat, katsastuksen ja verot.
Tarkoituksena on myydä pois yksityisleasingia tarjoavan yrityksen avustamana oma bensakäyttöinen kilometrinnielijä, jonka kuukausikulut arvonalenemisen, polttoainekulujen ja muiden kulujen kassa on n. +550 €/kk seuraavat neljä vuotta. Pessimistisellä arvioilla tästä nykyisestä autostani olisi mahdollista saada n. 28 - 30 t€ lapaseen ennen Huyndain vuokrasuhteen aloittamista. Tavoitteena on, että tuo nykyisestä autosta saatu raha olisi tilillä kun tuo Huyndain vuokrasuhde loppuu valmiina uutta autoarpomista varten.
Mikä on teidän mielipiteenne tilanteesta, eli mitä tekisitte?
Pystyykö tuolla ajamaan myös talvella pelkällä sähköllä? Itse harkitsin ensin myös Niro plugin: ia, muuta ainakin se vie n. 5l/100km n. nollan keleiltä lähtien. Joten nyt tulossa samanlaisella sopparilla Ioniq EV, jossa säästän nykytilanteeseen verrattuna 1. vuonna kuluissa n. -450€/kk, +nykyisen auton voi myydä pois.
 
Perusperiaate on, että liisaamalla ei ole mahdollista säästää rahaa auton omistamiseen nähden. Se nyt vaan on mahdottomuus, koska leasing-yhtiön pitää tehdä voittoa.
 
Perusperiaate on, että liisaamalla ei ole mahdollista säästää rahaa auton omistamiseen nähden. Se nyt vaan on mahdottomuus, koska leasing-yhtiön pitää tehdä voittoa.
Varmaan noin yleisesti menee niin että mitä enemmän käyttää sitä todennäköisemmin kannattaa taloudellisesti ostaa eikä vuokrata. Esim. asuntoa käytetään 24/7 niin useimmiten sen ostaminen on taloudellisempaa kuin vuokraus. Sama varmaan autossakin jos sen vuokraa vain itselleen kokoajaksi. Sen sijaan jos tarvisi vain kerran kuussa niin varmaan halvempi vuokrata vain siksi aikaa.

Mutta on kai noissa auto liisareissakin ihan hyviä vaihtoehtoja, ainakin se että jos haluaa autosta eroon niin se on helppoa kun se ei ole edes oma.
 
ainakin se että jos haluaa autosta eroon niin se on helppoa kun se ei ole edes oma.
Usein nimenomaan eroon pääsy on erittäin kallista jos kyseessä on leasing-auto. Eli jos esim. työttömyys iskee kesken leasingin, niin saattaa aiheutua aika pahojakin ongelmia jos ei ole enää varaa maksaa kuukausimaksua.

Edit: Esim. tuossa aiemmin mainitussa 430e ja 48kk sopparissa jos sopimuksen joutuu työttömyyden vuoksi irtisanomaan vuoden leasingin jälkeen, niin sopimussakkoa joutuu maksamaan 14 päivän maksuajalla 4644e.

Irtisanoa ei myöskään pysty, ellei kyseessä ole työttömyys, sairaus tai muu vastaava näihin verrattava syy. Eli ei voi itse yksipuolisesti irtisanoa sopimusta.
 
Viimeksi muokattu:
Samoja kulutuksia kun vanhempien ex. autolla 607 2.0hdi pösöllä ja kun tankissa oli kokoa reilusti oli toimintasäde +1500km, kivahan siinä oli ajella Helsinki-Tornio-Helsinki väli yhdellä tankilla.
Dieselissä on n. 10% enemmän energiaa per litra kuin bensiinissä.
 
Juuri näin. On siinä toki se helppous ja vaivattomuus, ja sitten erikseen vielä ne oikeasti hyvät tarjoukset (autovuodeksi jne) joissa kamppiksissa säästää aika hyvin. Toki ne ei edes ole aitoja leasingeja vaan takaisinostosopimuksia.

Leasingin ainoa idea on poistaa auto taseesta, ja siirtää se juoksevaksi kuluksi kirjanpitoon. Sama pätee esim. tietokoneisiin ja melkeenpä kaikkeen, mistä et voi tehdä 100 % kertapoistoa. Siksi se ei suoraan sovellu yksityisille ihmisille kauhean kannattavasti.

Tämä ilmanmuuta yleisesti pitää paikkansa kunnes auton vuosittainen arvonalenema kuukauden kustannuksessa ylittää tietyn summan. Toki myös tietty kilometrimäärä saataa vaikuttaa sillä ervokkaamman auton suurempi huolto tai rikkoutumisriski lisää merkittävästi kuukausikustannusta.
 
Os
Olen tosissani harkitsemassa yksityisleasing autoksi Huyndai Ionic PHEVtä. Tärkeimpänä ajatuksena tässä on ajella kaikki työmatkat sähköllä. Vuokralle tulee hintaa n. 430 €/kk 48kk kestoisella sopimuksella 20 tkm ajokilometreillä/vuosi.
Vuokra ei sisällä autovakuutusta, polttoainetta ja pesuja tms. pientä huolenpitoa. Sisältää lähes kaiken muun tärkeimmän kuten huollot, korjaukset, renkaat, katsastuksen ja verot.
Tarkoituksena on myydä pois yksityisleasingia tarjoavan yrityksen avustamana oma bensakäyttöinen kilometrinnielijä, jonka kuukausikulut arvonalenemisen, polttoainekulujen ja muiden kulujen kassa on n. +550 €/kk seuraavat neljä vuotta. Pessimistisellä arvioilla tästä nykyisestä autostani olisi mahdollista saada n. 28 - 30 t€ lapaseen ennen Huyndain vuokrasuhteen aloittamista. Tavoitteena on, että tuo nykyisestä autosta saatu raha olisi tilillä kun tuo Huyndain vuokrasuhde loppuu valmiina uutta autoarpomista varten.
Mikä on teidän mielipiteenne tilanteesta, eli mitä tekisitte?

Ostaisin ilman käsirahaa rahoituksella, jossa takaisinosto-optio (esim. Santander all in one) ja jättäisin huollot pois sopparista. Oletko tutustunut Huyndain Konaan? Sähköauto, jossa yli 400 km toimintasäde, hyvät varusteet ja maltillinen 30-35k (arvio) hintalappu. Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi

Tuo olisi muuten minun seuraava autoni, mutta kontti ei riitä lapsiperheen tarpeisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauto, jossa yli 400 km toimintasäde, hyvät varusteet ja maltillinen 30-35k (arvio) hintalappu.
Olisiko tosiaan tulossa reiluun 30ke hintaan 64kWh akulla? Jotenkin tuntuu, että 40te olisi lähempänä. Hieno sinänsä jos tuohon hintaan pystyisivät myymään.
 
Olisiko tosiaan tulossa reiluun 30ke hintaan 64kWh akulla? Jotenkin tuntuu, että 40te olisi lähempänä. Hieno sinänsä jos tuohon hintaan pystyisivät myymään.

Jaa a, riippuu varmaan maahantuojan ja jälleenmyyjien halusta kuoria "kermat pois". Briteissä tuo isompiakkuinen maksaa 38k. Jos tulisi täällä samaan hintaan myyntiin, niin siittä pois sähköauton hankintatuki ja mahdollisesti romutuspalkkio, niin ollaan 34 - 36k loppusummassa.

Muoks: ei saakkaan sekä romutuspalkkiota, että hankintatukea.
 
Viimeksi muokattu:
Jos on 38 000, niin varmaan aika lähelle 40k€ menee toimituskulujen kanssa. 2000€ saa tosiaan alennusta.
 
Perusperiaate on, että liisaamalla ei ole mahdollista säästää rahaa auton omistamiseen nähden. Se nyt vaan on mahdottomuus, koska leasing-yhtiön pitää tehdä voittoa.
Leasing yhtiöllä on palkkapäivä kun soppari päättyy ja auto myydään eteenpäin. Käyttökuluissa säästää varmasti kun täyssähköauto (+auton hinnasta maksetaan vain n. puolet), jos huomioidaan edellisen auton ja jos auto ostettaisiin myyntitulot menee kokonaisuus aika yksiin, leasingin kanssa +ei huolta arvonalemasta.
Edit: Esim. tuossa aiemmin mainitussa 430e ja 48kk sopparissa jos sopimuksen joutuu työttömyyden vuoksi irtisanomaan vuoden leasingin jälkeen, niin sopimussakkoa joutuu maksamaan 14 päivän maksuajalla 4644e.

Irtisanoa ei myöskään pysty, ellei kyseessä ole työttömyys, sairaus tai muu vastaava näihin verrattava syy.
Ei ainakaan Op-kulussa mene em. tapauksessa sopimussakkoa, se menee vain, jos itse annat aiheen purkaa sopimus sopimusrikon takia, siinäkin tapauksessa on mahdollista neuvotella maksusuunnitelma. Hyväksytyt irtisanomis syyt ovat juuri nuo mainitut, jollei halua esim. laskea vuosittaista km- määrää, jolla maksuerää voi hieman tiputtaa.
Siksi se ei suoraan sovellu yksityisille ihmisille kauhean kannattavasti.
Jos vaihtoautot huomioidaan menee aika tasan omistamisen suhteen.
Ostaisin ilman käsirahaa rahoituksella, jossa takaisinosto-optio (esim. Santander all in one) ja jättäisin huollot pois sopparista. Oletko tutustunut Huyndain Konaan? Sähköauto, jossa yli 400 km toimintasäde, hyvät varusteet ja maltillinen 30-35k (arvio) hintalappu. Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi
Hyundain myyjät arvioivat tuossa keväällä, että ei maksaisi paljoa Ioniq: ia enempi (se ei ole poistumassa myynnistä ainakaan heti) oma arvio siis 40-46t€ (isompi akkuinen).
 
Os


Ostaisin ilman käsirahaa rahoituksella, jossa takaisinosto-optio (esim. Santander all in one) ja jättäisin huollot pois sopparista. Oletko tutustunut Huyndain Konaan? Sähköauto, jossa yli 400 km toimintasäde, hyvät varusteet ja maltillinen 30-35k (arvio) hintalappu. Koeajo: Hyundai Kona Electric – pirteintä sähköä toistaiseksi

Tuo olisi muuten minun seuraava autoni, mutta kontti ei riitä lapsiperheen tarpeisiin.
Rohkenen epäillä väitettä 400km toimintasäteestä kun edes 100kwh Teslakaan ei pääse paljoa yli 400km. Konassa kuitenkin kolmasosan pienempi akku.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom