- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 675
Aamulehdessä oli juttu, jossa oli vertailtu polttiksen ja sähköauton kokonaiskustannuksia. Verrokkina oli Golfin eri versiot ja ajomäärä oli 15000 km/vuosi. Kustannukset oli laskettu 5 ja 10 vuoden pitoajalla. Viidessä vuodessa plugari oli kallein ja sähköauto toiseksi kallein. 10 vuodessa sitten plugari oli edelleen kallein, mutta sähköauto yllättäen halvin, joskin hyvin pienellä marginaalilla Dieseliin, bensaan ja kaasuun.
Isommalla ajomäärällä 30tkm/vuosi oli vertailtu eri automalleja (Ioniq sähkö ja plugari, i40 bensa ja diesel, Octavia kaasu), mutta niiden keskuudessa sähkö meni halvimmaksi jo 5 vuoden pitoajalla.
Molemmissa vertailuissa sähköauton hankintahintaan oli laskettu valtion 2000 euron tuki. Ilman sitä sähköauto olisi ollut 15tkm vertailussa bensaa ja dieseliä kalliimpi ja 30tkm vertailussa 5 vuoden pitoajalla kaasua kalliimpi. 30tkm ja 10 vuotta niin sähkö oli yli 12000 euroa halvempi kuin kaasu-Ocu.
Aika huono vertailla ylihinnoiteltua eGolfia ja tavallista Golffia. Bensamallin hinta romahtaa ja käytännössä auto on loppuunajettu n. 230 000 km kohdalla. Tuossa vaiheessa tulee kytkimenvaihdot ja sitä ennen vaihdelaatikot, useat nesteenvaihdot ja kaikkea muuta pikkukivaa.
Sähköauton huolto ainakin teoriassa on pakko olla suoraviivaisempi eli yksinkertaisempi ja siten halvempi. Moottoriinhan ei tarvi tehdä yhtään mitään miljoonaan kilometriin. Tuossa 5 vuoden aikana takuu ehtii umpeutua molemmista ja viimeiset vuodet maksaa polttisversio hunajaa jos sattuu se maanantaikappale kohdalle (sähköviat yms.).
Sitten on vielä se suurin epäkohta noissa vertailuissa. Oletus on, että AINA ladataan jostain Fortumin tienvarsitöpselistä joka maksaa. Kotilataus, varsinkin omakotitalot jossa muutama paneeli yms. vetää vertailun jo aivan eri lukemiin.
Plus, plugareita on niin miljoonaa eritavalla toimivaa ettei sitä voida yksioikoisesti kategorisoida yhdeksi nipuksi. Esim. jotkut plugarit käynnistävät moottorin väkisin kylmällä vaikka akku olisi täynnä yms. Plugarin toimintamalli ja ajotyyli ratkaisee niin paljon että aivan turhaa tuuleenhuutelua laittaa seillaisia viivalle.