Korjauslistaa / vioista
Teslassa on 4v. / 80 000 kilometrin yleistakuu, mutta voimalinjalle takuu on 8v. rajoittamattomilla kilometreillä. Takuu on myös voimassa vaikka ei käyttäisi autoa kertaakaan huollossa. Tesla hoitaa Kaivokselassa (Vetokuja 1, Vantaa) kaikki pienimmätkin mahdollisesti ilmenevät epäkohdat pieteetillä ja akuuteissa asioissa auton voi tuoda vaikka heti huoltoon.
Olin kiinnostunut kuulemaan mitä vikoja Ari Nyyssösen Teslassa on ollut kaiken tuon kahdensadankuudenkymmenen tuhannen kilometrin aikana. Murheitakin on kuulemma ollut, mutta mitään niin isoa murhetta ei ole ollut, että auto olisi jättänyt tien päälle. Joissain korjauskustannuksissa Tesla on tullut vastaan myös takuuajan jälkeenkin, mikä on ollut erittäin positiivista.
Nyyssönen on huoltanut autoaan 80 tuhannen kilometrin välein, mutta on myös joutunut käymään huollossa useamminkin. Muun muassa ulos ponnahtavat ovenkahvat on vaihdettu kuljettajan sekä oikeanpuoleisen takaoven osalta sillä niitä ei enää saanut ulkopuolelta auki mekanismin mentyä rikki. Ovet saatiin auki kuitenkin sisäpuolelta. Päivä kuulemma alkoi apukuskin paikalta kömpien kuskin paikalle ja asiakkaita otettiin autoon avaamalla takaovi sisäpuolelta. Lounaan aikana ovi tai ikkuna joko jätettiin auki, tai sitten aina apukuskin puolelta sisään. Nämä korjattiin saman viikon aikana kun rikkoontuminen tapahtui. Korjauspäivänä auto vietiin Teslan huoltoon ja se saatiin saman päivän aikana korjattuna takaisin. Nämä olivat hänellä sellaisia joita takuu ei enää korvannut siinä vaiheessa. Korjauskustannus oli noin 1200 euroa (sis. alv 24%) per kahvaelementti.
Autonvaihto on kuulemma ollut mielessä toukokuussa 2016, kun ohjaustehostin meni rikki, ja kun hän kuuli hinnan mitä sen korjaaminen maksaisi. Ohjaustehostin ja kaksi johtosarjaa, jotka siihen pitäisi vaihtaa, maksoivat yhteensä 7000 euroa. Kun toisessa johtosarjassa ei ollut kuulemma vikaa, niin hän päätti vaihdattaa vain yhden johtosarjan, joten korjaustoimenpiteet maksoivat yhteensä 6000 euroa.
Latausportti on mennyt rikki siten, että pikalataus (DC) ei enää toiminut CHAdeMO adapterilla. Hidaslataus toimi Type2-kaapelilla normaaliin tapaan kuitenkin, joten matka jatkui. Latausporttiin oli päässyt kosteutta sisään kuulemma joihinkin johtimiin, joten koko latausportti meni vaihtoon. Korjaushinta oli noin 2500 euroa.
Viime joulukuussa 2015 “takakelkan” vaihto: takapyöriä pitää paikallaan suuri runkoelementti. Se oirehti siten, että kiihdytyksessä auto veteli vääriin suuntiin, tapahtui ikään kuin heilahdusliike. Tämä kesti kuulemma aika kauan, että vika löydettiin. Korjauskustannus noin 3000 euroa.
Saamiemme tietojen mukaan Tesla on useaan otteeseen jo laskenut varaosien hintoja ja nämä mainitut hinnat eivät välttämättä enää pidä paikkaansa.
Myös ns. “drive unit” on vaihdettu kertaalleen takuun piiriin, kun se pikkuhiljaa alkoi muuttua siriseväksi, eli epäteslamaisen äänekkääksi. Se tosin ei ole ollut kriittinen ja akuuttia huoltoa vaativa asia. ”Drive unit” on käytännössä sähkömoottori ja invertteri, ja lisääntyvä ääni tulee ilmeisesti invertterin puolelta. Myös muiden käyttäjien puolelta on raportoitu kasvavasta klapista vedon ja “moottorijarrutuksen” (eli Teslan tapauksessa regenin) välillä.
Uskoaksemme uusissa drive uniteissa tällaista äänivikaa ja klappia ei enää ole, ja se myös uskotaan sillä Nyyssösen Teslaan vaihdettiin drive unit noin 100 000 kilometrin kohdalla, ja ääntä se oli alkanut pitää kasvavissa määrin noin 35 000 kilometrin ajon jälkeen. Vastaavaa ääntä ei ole kuulunut drive unitin vaihdon jälkeen.
Takamoottorisissa (takaveto) P85 malleissa on vahvistamattomien tietojemme mukaan pitänyt vaihtaa enemmän drive unitteja, ja tämä mahdollisesti johtunee P85:n nopeammin saavutettavasta tehonnoususta, jolla mahdollistetaan nopeampi kiihtyvyys. Kaksimoottorisissa (nelivetoisissa Tesloissa) veto jakaantuu kahdelle drive unitille, joka on sitäkautta armollisempi koko vetojärjestelmälle.