Autohullut on enemmänkin sellainen viihdeohjelma, josta insinöörimpi tulee vain pahalle tuulelle, jos selvinpäin ryhtyy.
En ole tuota Auris-jaksoa katsonut, mutta hybridin kaasupoljinta on todennäköisesti "pumpattu musiikin tahtiin", jos kulutukset ovat olleet samat maantiellä. Kulutusmittaustapa (yksi tankattu tankillinen) ei myöskään ole samaa tasoa vs. TM ym, mutta tämä ei vaikuta niin paljon kuin sopimaton ajotapa.
Spritmonitorista autoilijoiden toteutuneita ympärivuotisia, vm. 2016-
Auris hybrid autom. ka. 5,35 l/100 km:
Gasoline consumption: Toyota - Auris Hybrid - Spritmonitor.de
Auris 1.2T autom. ka. 7,08 l/100 km:
Gasoline consumption: Toyota - Auris - Spritmonitor.de
Auris 1.2T manuaali ka. 6,75 l/100 km:
Gasoline consumption: Toyota - Auris - Spritmonitor.de
Automaatteja verratessa 1.2T vie keskimäärin yli 1,7 litraa enemmän vs. hybridi. Manuaali vie vain 1,4 litraa enemmän kuin hybridi, mutta toisaalta manuaalien listaykkönenkään ei pääse edes hybridin keskiarvoon.
Harkitsin itselle silloin 2016 juuri tuota 1.2T automaattia. Se olisi ollut ilman lisävarusteita 1340 € halvempi kuin vastaava hybridi. Tehdaslisävarustepakettien ja metallivärin lisäämisen jälkeen hinnoissa oli eroa enää 1200 €. Minun PKS-suhaamisessa ja keskareilla kulutusero olisi hihasta noin 2 litraa, eli 3 €/100 km vs. Spritin 1,73 l. Lompakko pakotti hybridiin. Nyt olen ajanut 32 tkm, eli säästöä polttoaineessa 320 * 3 € = 960 €. Vuotuisen ajoneuvoveron maksuissa sekä vähäpäästöisen puoleen hintaan pysäköinneistä@Hki on syntynyt säästöä noin 200 €. Jos bensaturbon ja saman verran ajetun hybridin markkinahinnat olisivat nyt yhtä suuret, niin olisin 40 € tappiolla ilman vaihtoehtoiskustannuksen huomioimista (S-etukortilla maksoin, mutta aina se on pääomatuloista pois se hybridin 1200 € kalliimpi hankintahinta). Uskoisin siis pääseväni jo lähivuosina voitolle vaikka miten laskisi menetetyt tuotot. Aion pitää autoa vielä 13-18 vuotta.
Lisäksi olen saanut muutakin mielihyvää hybridin ansiosta: uudenlainen lelu, jutunaihetta naapurien/sukulaisten/kavereiden kanssa, ei turhaa tyhjäkäyntiä, jäähdytys/lämmitys parkissa jotakuta odotellessa, parkkipaikoilla rullaus, autokaistat, parkkialennus, kermanpehmeä voimansiirto, vaimokin tykkää (kun ekoheko).