Keskustelua hybridiautoista

Model S taitaa olla 18,6 kWh/100 km, joka myös on melkoisen mukava lukema.
Tää vanha 12/2015 85D typical on 192wh/km , kesällä sit menee maantie ajossa alle ton 186wh/km keskiarvolla viimekesän matkaajelut. Rajoitusten mukaan jne.
Vähä yrittämällä päästiin viimekesänä 176wh/km kuusamo - iisalmi välillä. Toki vaati ennakoivaa ajoa mutta rajoitusten mukaan kuite.
 
Sain päiväksi käyttöön ID.3:n. Hyvin alkoi koeajo, kun auto ensimmäisenä ilmoitti, että tarttis kuule ladata, 60 km rangea jäljellä. Yritin ladata paikallisen marketin pihassa Virta-laturilla, mutta eipä tullut siitä hommasta mitään. Virran appista kun aloitti latauksen, laturi alkoi vilkuttamaan valoa, eikä sen jälkeen tehnyt mitään. Appi taas ilmoitti vain "Yhdistetään laturiin", mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan. Kolmen yrityksen jälkeen luovutin. Oikein hyvää mainosta sähköautoilulle.

ID.4:een verrattuna tuo on kyllä varsin pikkuautomainen. Tavaratilaa ei ollut käytännössä kuin ostoskasseille. Eipä jäänyt autosta oikein mitään mieleen. Sähkömoottorilla on mukava ajaa, mutta muuten täysin harmaa kapistus. Yhtä hyvin voisi ajaa millä tahansa kauppakassilla.
 
Kolmen yrityksen jälkeen luovutin. Oikein hyvää mainosta sähköautoilulle.
Ei noissa sähköautoissa ole mitään ongelmaa, hienoja ja helppoja ajaa. Virran kauppaajat Suomessa ovat ne kusettajat, jokainen yrittää omiaan. Kun edes toimisivat kohtuuttomilla hinnoillaan. Onneksi on kotilataus ja edullisesti!
 
Sais EU nyt lyödä pian asetusta pöytään, että plug 'n play lataus on toimittava kaikissa julkisissa latauslaitteissa eli lataus mallia Tesla.

Autonvalmistajilla on jo nyt julkaistavat tuotteensa valmiit, laturien valmistajissa / palveluntarjoajissa on hajontaa.
 
Ei noissa sähköautoissa ole mitään ongelmaa, hienoja ja helppoja ajaa. Virran kauppaajat Suomessa ovat ne kusettajat, jokainen yrittää omiaan. Kun edes toimisivat kohtuuttomilla hinnoillaan. Onneksi on kotilataus ja edullisesti!
Kyllä se pienoinen ongelma on sähköautolle, jos sitä ei saa ladattua. Jos olisi oikeasti pitänyt lähteä autolla johonkin, olisi kyllä harmittanut aika paljon. Löin auton kyllä laturiin kotona, mutta kun latausvehje antaa 10 A, niin 1,5 tunnin päästä auto raportoi kokonaiset 5 km lisää toimintamatkaa. Jos Virta-laturi olisi antanut virtaa, niin hinta olisi ollut 18 snt/min. Jos auto olisi ladannut 50 kW teholla, se tekisi 22 snt/kWh. Ei nyt kovin kummallinen hinta maksettavaksi.

Vaasassa ei muuten näköjään ole yhtä ainoaa pikalatauslaitetta. Vain 50 kW "pika"latureita.
 
Juuri katsoin videon, jossa i3 Bemarilla ajettiin USA:ssa Oklaholmasta Los Angelesiin ja meinasi matka loppua ekalle latauspisteelle. Oli kaikki tehtynä oikein, mutta latauspiste ei vaan ladannut sitä autoa, vaikka oli useampi tolppa mistä valita ja asiakaspalvelu neuvoi puoli tuntia tuloksetta. Ilman range extender optiota olisi matka loppunut siihen.
 
On tuo lataaminen oma taiteenlajinsa kyllä, ja juuri siitä syystä sähköautossa se tehdasnavin tai jonkun auton infonäytölle saatavan sovelluksen kautta tuleva latauksen ja reittien suunnitteluautomaatio sekä plug&charge on todella tärkeää saada kuntoon ennen kuin nää alkaa kunnolla yleistymään. Muuten kaikki tarvitsevat sen PHEV- tai REX-auton harjoittelukappaleeksi. Metsään mennään ja pahasti jos polttiksen tankkauksesta otetaan suorat analogiat sähköauton lataukseen.
 
On tuo lataaminen oma taiteenlajinsa kyllä, ja juuri siitä syystä sähköautossa se tehdasnavin tai jonkun auton infonäytölle saatavan sovelluksen kautta tuleva latauksen ja reittien suunnitteluautomaatio sekä plug&charge on todella tärkeää saada kuntoon ennen kuin nää alkaa kunnolla yleistymään. Muuten kaikki tarvitsevat sen PHEV- tai REX-auton harjoittelukappaleeksi. Metsään mennään ja pahasti jos polttiksen tankkauksesta otetaan suorat analogiat sähköauton lataukseen.
ABRP sovellus on parhautta.

Tosin kokemusta vain teslan kanssa. Pitäisi toimia kuulemma muidenkin autojen kanssa.


Latureista omat kokemukset:
Fortum C&D , toimivat pomminvarmasti
Tesla, toimii,helpoin.
Virta, fity sixty toimivuus.
K-lataus , toimii hyvin. Yhden kerra oli kahdesta pöntöstä toinen sökö.
Plugshare , pluggit yms .. toimii mutta latauksen aloitus nihkeää.
 
Itellä sama kokemus että Virran pisteiden kanssa menee vähän arpomiseksi että toimiiko. Heidän ilmaiset pisteet ovat toimineet oikeastaan satavarmasti, mutta maksulliset lähempänä 50%
 
Itellä sama kokemus että Virran pisteiden kanssa menee vähän arpomiseksi että toimiiko. Heidän ilmaiset pisteet ovat toimineet oikeastaan satavarmasti, mutta maksulliset lähempänä 50%

Koskeeko vain pikalatureita vai myös type2? Omalla kohdalla type2 toiminut aina.
 
Nämä lataushuolet on iso syy suosia Teslaa koska heillä on hyvin toimiva ja laajeneva nopeiden laturien verkosto. Vaikka sinänsä tuollaiset exclusive laturit ovat vähän huono idea, jos muutkin valmistajat alkaisivat tekemään sellaisia.

Tuntuu että perinteiset automerkit vielä vähän harjoittelevat tätä sähköautohommaa muutenkin, varmaan olisi fiksua odottaa vuosi tai kaksi niiden kanssa kehitystä.
 
Nämä lataushuolet on iso syy suosia Teslaa koska heillä on hyvin toimiva ja laajeneva nopeiden laturien verkosto. Vaikka sinänsä tuollaiset exclusive laturit ovat vähän huono idea, jos muutkin valmistajat alkaisivat tekemään sellaisia.

Tuntuu että perinteiset automerkit vielä vähän harjoittelevat tätä sähköautohommaa muutenkin, varmaan olisi fiksua odottaa vuosi tai kaksi niiden kanssa kehitystä.

Latausstandardoinnin puute on yksi iso ongelma kyllä. Vähän kuin voisit tankata vain Nesteellä ja/tai bensan hinta vaihtelisi isosti ja/tai jossain tankkaaminen kestäisi 5 minuutin sijaan 15 minuuttia, koska syyt.

Teollisuudenalanahan kaikki vielä harjoittelee. Täysin rationaalisesti ajatellen ei tietenkään kannata ostaa sähköautoa vielä (erityistapaukset poislukien), koska ollaan vasta tultu Early adopter -vaiheeseen ja kaikenlaista lastentautia, infraongelmaa, kermankuorintahinnoittelua jne. on edelleen olemassa selvästi. Tietenkin jos kaikki toimisivat täysin rationaalisesti, niin koskaan ei päästäisi eteenpäin ja ajeltaisiin edelleen hevoskärryillä.
 
Nämä lataushuolet on iso syy suosia Teslaa koska heillä on hyvin toimiva ja laajeneva nopeiden laturien verkosto. Vaikka sinänsä tuollaiset exclusive laturit ovat vähän huono idea, jos muutkin valmistajat alkaisivat tekemään sellaisia.

Tuntuu että perinteiset automerkit vielä vähän harjoittelevat tätä sähköautohommaa muutenkin, varmaan olisi fiksua odottaa vuosi tai kaksi niiden kanssa kehitystä.
Vitsailet varmaan. Esimerkiksi täältä Vaasasta katsottuna lähin Supercharger on Uumajassa. Seuraavaksi lähin sitten Jalasjärvellä ja vähän kauempi Kokkolassa. Teslan laturit on aseteltu vain pitkiä matkoja silmälläpitäen ties mihin maalaiskuntiin, eikä niistä ole pienintäkään apua siihen, että auto pitäisi saada ladattua arkisena askareena.
 
Vitsailet varmaan. Esimerkiksi täältä Vaasasta katsottuna lähin Supercharger on Uumajassa. Seuraavaksi lähin sitten Jalasjärvellä ja vähän kauempi Kokkolassa. Teslan laturit on aseteltu vain pitkiä matkoja silmälläpitäen ties mihin maalaiskuntiin, eikä niistä ole pienintäkään apua siihen, että auto pitäisi saada ladattua arkisena askareena.
No eikö ne juuri siihen matkantekoon ole tarkoitettu. Arkilataukseen riittää hitaampi.

Mutta onhan tuo Teslankin verkko vielä aika huono jos vaikka jotain Lapin reissua etelästä miettii.
 
No eikö ne juuri siihen matkantekoon ole tarkoitettu. Arkilataukseen riittää hitaampi.

Mutta onhan tuo Teslankin verkko vielä aika huono jos vaikka jotain Lapin reissua etelästä miettii.
SC verkosto on tarkoitettu matkalatauksiin. Ei päivittäisiin.
 
No eikö ne juuri siihen matkantekoon ole tarkoitettu. Arkilataukseen riittää hitaampi.
Juu. Kommentoinkin vain sitä, että lataushuoliin Teslan verkoston vaikutus on varsin marginaalinen. 95 % pikalatureista Suomessa on jotain muita kuin Teslan. Auto pitää saada ladattua myös matkan päätteeksi, ja joskus myös ihan kotikaupungissa vähän vauhdikkaammin. Tietysti jos matkakohteet valitsee siten, että aina yöllä saa akun täyteen, niin eihän sitä sitten ole hätäpäivää. Matkailu saattaa kyllä muuttua yksitoikkoiseksi.
 
Vitsailet varmaan. Esimerkiksi täältä Vaasasta katsottuna lähin Supercharger on Uumajassa. Seuraavaksi lähin sitten Jalasjärvellä ja vähän kauempi Kokkolassa. Teslan laturit on aseteltu vain pitkiä matkoja silmälläpitäen ties mihin maalaiskuntiin, eikä niistä ole pienintäkään apua siihen, että auto pitäisi saada ladattua arkisena askareena.
Se on mielestäni hyvä vaan että ne sijoitettu tähän tyyliin. Ainoa paikka missä ollaan jouduttu superchargeria jonottamaan oli Amsterdamin keskustassa. Kun siellä oleva SC oli Teslan EU pääkonttorin/huollon yhteydessä niin käytiin muita ihmettelemässä myyjälle ja kysyttiin samalla latauksesta että onko se aina tällaista täällä, kun ollaan ajeltu ympäri Eurooppaa ja ensimmäistä kertaa nähdään useamman auton jono laturille. Kertoivat että se johtuu siitä kun ovat niin lähellä keskustaa että siellä käy kasapäin autoja, eritoten takseja, lataamassa ilman varsinaista tarvetta kun ilmaiseksi ihan vierestä saa. Kysyivät myös että halutaanko tulla huollon puolelle lataamaan kun ollaan matkalla niin päästiin näppärästi jonon ohi.
 
Vitsailet varmaan. Esimerkiksi täältä Vaasasta katsottuna lähin Supercharger on Uumajassa. Seuraavaksi lähin sitten Jalasjärvellä ja vähän kauempi Kokkolassa. Teslan laturit on aseteltu vain pitkiä matkoja silmälläpitäen ties mihin maalaiskuntiin, eikä niistä ole pienintäkään apua siihen, että auto pitäisi saada ladattua arkisena askareena.

Itse pidän luonnollisena, että arkilataukset hoidetaan kotilatauksena. Nimenomaan pitkiä matkoja ajatellen sitten Superchargerit on iso etu, kun pitkillä matkoilla tarvitaan nopeaa latausta.
 
Koskeeko vain pikalatureita vai myös type2? Omalla kohdalla type2 toiminut aina.

Joo on Type2 toiminut. Huonompi luotettavuus on ollut pikalatureissa kun sitä tarvitsee. Mutta en ole pitkään aikaan Virran pikalatureita käyttänyt. Supereilla ja Fortumilla on pärjätty jo kauan
 
Se on mielestäni hyvä vaan että ne sijoitettu tähän tyyliin. Ainoa paikka missä ollaan jouduttu superchargeria jonottamaan oli Amsterdamin keskustassa. Kun siellä oleva SC oli Teslan EU pääkonttorin/huollon yhteydessä niin käytiin muita ihmettelemässä myyjälle ja kysyttiin samalla latauksesta että onko se aina tällaista täällä, kun ollaan ajeltu ympäri Eurooppaa ja ensimmäistä kertaa nähdään useamman auton jono laturille. Kertoivat että se johtuu siitä kun ovat niin lähellä keskustaa että siellä käy kasapäin autoja, eritoten takseja, lataamassa ilman varsinaista tarvetta kun ilmaiseksi ihan vierestä saa. Kysyivät myös että halutaanko tulla huollon puolelle lataamaan kun ollaan matkalla niin päästiin näppärästi jonon ohi.
Samaa mieltä. Teslan laturit on ripoteltu selvästi tukemaan matkantekoa pidemmillä reissuilla, ja hyvä niin. Varsinaisia latausmurheita ne eivät kuitenkaan vähennä kuin juuri sopivasti matkan varrelle osuessaan.
 
Itse pidän luonnollisena, että arkilataukset hoidetaan kotilatauksena. Nimenomaan pitkiä matkoja ajatellen sitten Superchargerit on iso etu, kun pitkillä matkoilla tarvitaan nopeaa latausta.

Erilaisten "kotilatausten" kehittäminen olisi todella tärkeätä jos halutaan sähkäreitä saada yleistymään. Monilla hankinta kaatuu siihen että taloyhtiössä ei voi ladata ja pelkästään kauppareissuilla lataaminen ei tunnu järkevältä. Tai ainakaan jättää lataamista sen varaan.

Se on erikoista että taloyhtiöissä ei ole herätty asiaan.. suurimmalle osalle kun riittäisi 8-16a yksivaihelataus kunhan sen saisi jätettyä yöksi lataamaan omalle autopaikalle. Maksaa tietty taloyhtiölle jonkin verran (miten kustannusten jako sähkönkulutuksessa hoidetaan yms ?) mutta tuo näkyisi kyllä pitkällä tähtäimellä asuntojen hinnoissa ja myyntiajoissa.

Sama asia työpaikat, koska esim. it-puolella on kova kilpailu osaavista ammattilaisista yksi kilpailutekijä voisi olla parkkihallissa jokaiselle työntekijälle latausmahdollisuus. Edelleen se 8-16a kuormantasauksella riittäisi. Nyt tehdään etätöitä mutta ei ikuisesti. Työntekijä joka ei pysty lataamaan kotona (varsinkin pk-seudulla ongelma) saisi ladattua autonsa työpaikalla.

Ja edelleen.. hidas lataus kuormantasauksella mutta riittävästi paikkoja hotellien parkkipaikoille/parkkihalleihin. Monelle työkseen hotellissa yöpyjälle taas saattaisi olla ratkaiseva tekijä jos huoneen hinnalla (tai pienellä lisämaksulla) saa auton johdon päähän yöksi. Ei jokainen hotelliyöpyjä seuraavana päivänä mitään montaa sataa km aja, ei kaikki tarvitse sitä 50-100kwh/yöpyminen ladata. Useimmille riittäisi paljon pienempikin määrä kunahan saisi ladattua muuten kuin jollain riistohintaisella minuuttisovelluksella.
 
Enyaq ja ID.4 ovat kyllä varsinkin isoilla vanteilla ihan naurettavan isoja härveleitä. Mitoista en tiedä, mutta siis livenä kun katsoin, niin "v**** mikä möhkäle" oli ensimmäinen ajatus. Ts. omaan makuun liian isoja vaikka normaalisti ajan 508:ia. ID.3 on "perusauto", ei iso, ei erityisen pieni. Huomattavan iso ulkomitoiltaan, jos triplettiin vertaa. Sisätiloissa eroa ei tuntumaltaan ole niin paljon, tripletti on suht avara kuskinpaikalta katsottuna, kun sisustus on riisuttu. Oliskohan ID3 sitten "kokoaan" ahtaamman tuntuinen. Itsellä keskittyi huomio kaikkeen muuhun vastenmieliseen sisustuksessa, että ei jäänyt oikeastaan tilat mieleen.

e: Enyaq/ID4 korkeus varmaan tekee sen "möhkäle" fiiliksen minulle.
 
Mikä sähkäri mahtaisi olla itselleni varteenotettavin:

- Työmatkaa 150km suuntaansa, eli päivittäiset kilometrit n.300km.
- Toistaiseksi mahdollista ladata vain kotona (omakotitalo).
- Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin.
- Tesla Model S plaidi tai Porche Taycan turbo olisi mageita vehkeitä, mutta karu totuus on se, ettei saldo riitä.
- Valitettavasti suurin osa työmatkasta perinteistä kaksikaistaista pimeää päätietä, joten arvostan autossa hyviä valoja.
- Neliveto plussaa, mutta ei aivan välttämättömyys.
 
Mikä sähkäri mahtaisi olla itselleni varteenotettavin:

- Työmatkaa 150km suuntaansa, eli päivittäiset kilometrit n.300km.
- Toistaiseksi mahdollista ladata vain kotona (omakotitalo).
- Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin.
- Tesla Model S plaidi tai Porche Taycan turbo olisi mageita vehkeitä, mutta karu totuus on se, ettei saldo riitä.
- Valitettavasti suurin osa työmatkasta perinteistä kaksikaistaista pimeää päätietä, joten arvostan autossa hyviä valoja.
- Neliveto plussaa, mutta ei aivan välttämättömyys.

Ottaa normaalimman version, eikä plaidia tai turboa. Riittääkö sitten saldo?
 
Olisi hyvä tietää vähän mikä se hintahaarukka on. Ja onko korimallilla väliä
No kyllä yli 70k€ auto alkaa olemaan jo märkä päiväuni. Korimallilla ei käytännössä väliä, koska taloudessa tulee olemaan kakkosautona farkkubensa, jolla saa tarvittaessa kuskattua suuremmat määrät tavaraa ja tehtyä pidemmät reissut esim. lappiin. Olen silti tottunut ajamaan e-segmentin autoilla, joten hieman vieroksun esim. ID3 rattiin hyppäämistä.
 
No kyllä yli 70k€ auto alkaa olemaan jo märkä päiväuni. Korimallilla ei käytännössä väliä, koska taloudessa tulee olemaan kakkosautona farkkubensa, jolla saa tarvittaessa kuskattua suuremmat määrät tavaraa ja tehtyä pidemmät reissut esim. lappiin. Olen silti tottunut ajamaan e-segmentin autoilla, joten hieman vieroksun esim. ID3 rattiin hyppäämistä.
uudenkarhean e-tronin saa alle 70k
 
No kyllä yli 70k€ auto alkaa olemaan jo märkä päiväuni. Korimallilla ei käytännössä väliä, koska taloudessa tulee olemaan kakkosautona farkkubensa, jolla saa tarvittaessa kuskattua suuremmat määrät tavaraa ja tehtyä pidemmät reissut esim. lappiin. Olen silti tottunut ajamaan e-segmentin autoilla, joten hieman vieroksun esim. ID3 rattiin hyppäämistä.

Volkkarin tekeleissä on automaailman parhaimmat ajovalot. Olisiko se Q4 e-tron sitten sopivampi?

Jenkkiautoissa ajovalot on jääneet joka tapauksessa kehityksestä, se heijastuu myös Tesloissa.
 
Pasuunani on toista mieltä

Siinä ei varmaan ole matriisivaloja? A4:ssa ainakin ihan ylivoimaisen hyvät pimeällä ajaessa. Nehän saa myös vuokrattua kuukausimaksulla joissakin uusissa malleissa vaikkei ruksaisi niitä lisävarustelistalta.
 
Siinä ei varmaan ole matriisivaloja? A4:ssa ainakin ihan ylivoimaisen hyvät pimeällä ajaessa. Nehän saa myös vuokrattua kuukausimaksulla joissakin uusissa malleissa vaikkei ruksaisi niitä lisävarustelistalta.

Nojoo, vuosimalli 2003 :D perus H7:kat. varmasti kehittyneet niistä ajoista. 2019 transporterilla mitä ajellu niin ihan hyvät vaikkei mitään erikoisuuksia. Omassa paskassa on kyllä automaailman surkeimmat valot, vaikka miten laittelis +150% extra hintaisia tuikkuja, pakko olla lisäpitkät ja sitten ei lyhyillä näe yhtään mitään...
 
Siinä ei varmaan ole matriisivaloja? A4:ssa ainakin ihan ylivoimaisen hyvät pimeällä ajaessa. Nehän saa myös vuokrattua kuukausimaksulla joissakin uusissa malleissa vaikkei ruksaisi niitä lisävarustelistalta.
Siis autossa on hyvät valot mutta saadaksesi niistä oikeasti hyvät joudut maksamaan valoista kuukausimaksua? mitä vittua? :sholiday:

Kohta varmaan että autossa on airbagit mutta että ne toimii kolaritilanteessa ni on parasta olla 36kk "turvallisuuspaketti" sopimus voimassa.
 
Siis autossa on hyvät valot mutta saadaksesi niistä oikeasti hyvät joudut maksamaan valoista kuukausimaksua? mitä vittua? :sholiday:

Kohta varmaan että autossa on airbagit mutta että ne toimii kolaritilanteessa ni on parasta olla 36kk "turvallisuuspaketti" sopimus voimassa.

Kuulostaa hassulta mutta jos ajat vaikkapa kaksi kertaa vuodessa pitkän siivun, niin voit vuokrata ne valot vaikkapa 100€/kk hintaan, maksaen niistä 600€ auton 3v omistusaikana.

Tällaisille käyttäjille tuo on hyvä vaihtoehto, jos vaihtoehtona olisi maksaa vaikka tonni tai pari kertalaakista. Kehitys kehittyy.
 
TB juuri pohti, että todennäköisesti nuo plaidit näkee Euroopan vasta -22 aikana, joten turha miettiä. ID.3/ID 4 isolla akulla menee, toki kumpikin mallisarja vielä "työn alla" ilman täyttä palettia.
 
uudenkarhean e-tronin saa alle 70k
Vaikuttaa kyllä omiin preferensseihin nähden paremmalta kuin M3 Tessu.
Millaista rangea tuossa 55 mallissa on ollut? Paljonko esimerkiksi talven yli 10c pakkaset tai ajonopeuden kasvattaminen kesärajoituksilla lisää kulutusta?
 
TB juuri pohti, että todennäköisesti nuo plaidit näkee Euroopan vasta -22 aikana, joten turha miettiä. ID.3/ID 4 isolla akulla menee, toki kumpikin mallisarja vielä "työn alla" ilman täyttä palettia.
Näinhän se on. Alkaa se perus LR olla aika houkutteleva.
 
- Toistaiseksi mahdollista ladata vain kotona (omakotitalo).
Jos saisit 1000e sijoituksella tyomaallesi 16 amppeerin latauspisteen ja maksaisit tyonatajalle esim 60e kuukaudessa sahkoa niin sahkoauto valikoima laajenisi paljon ja saastaisit nuo tyonantajan lataukseen sijoitetut rahat siina etta voisit ostaa edukkaamman auton. 60e kuukausittaisen sahkon saastat kaytannossa siina etta menee kotona 60e vahemman sahkoa kuukaudessa.

En sano kun en tieda mutta vaittaisin etta kylla jopa kunnat suostuisivat moiseen latausjarjestelyyn.
 
Viimeksi muokattu:
Pohjois norjaan avattu taas lisää superia, kunhan inarin laturi aukee ni suunta on päälakeen roadtrip kesällä :)

Tulossa myös (kvarttaaliennusteet) Jyväskylä Q3, Kuopio Q2, Mikkeli Q3, Lappeenranta Q4, Oulu Q2, Rovaniemi Q2, Levi Q2, ja se käsivarsi: karesuando? Q2. Ainiin ja Helsinkiin tulossa myös superi, Q4, mikä on ihan jees koska jokunen kerta vuodessa on töiden puolesta asiaa tuonne isolle kirkolle.

Mutta jokatapauksessa mukavasti tulossa sopiviin paikkoihin.

Vielä kun tuonne itään tulisi laturia Kuusamoon mentäessä Oulusta tai etelän suunnasta.

Tosin tuo 21 sr+ menee kyllä niin pienellä että pidemmätkään etapit eivät ole ongelma.

Pasuunani on toista mieltä

Vaggineissa OLI vuosikaudet automaailman paskimmat valot. Mutta nykyään tilanne on toinen. :smoke:
 
Mikä sähkäri mahtaisi olla itselleni varteenotettavin:

- Työmatkaa 150km suuntaansa, eli päivittäiset kilometrit n.300km.
- Toistaiseksi mahdollista ladata vain kotona (omakotitalo).
- Nyt alla F10 bemari comfort penkeillä, joten toivon edes etäisesti vastaavaa matkantekomukavuutta jatkossakin.
- Tesla Model S plaidi tai Porche Taycan turbo olisi mageita vehkeitä, mutta karu totuus on se, ettei saldo riitä.
- Valitettavasti suurin osa työmatkasta perinteistä kaksikaistaista pimeää päätietä, joten arvostan autossa hyviä valoja.
- Neliveto plussaa, mutta ei aivan välttämättömyys.

Jos sinulla on ajomatka yhdellä latauksella n. 300km, niin ehdottomasti kannattaa aloittaa auton valinta rangesta, erityisesti talvella mahdollisesta.

Kuvassa on lainaus TM 5b/2021 sähköautojen talvitestauksesta.

1616837894606.png


Valojen osalta Porsche näyttäisi olevan aika ylivertainen.
 
Kiinnostaako sähköauton osto? Akut voivat halpenemisen sijaan kallistua roimasti,
iso finanssitalo ennustaa materiaalien hinnan nousevan taivaisiin.
Goldman Sachsin ennusteen mukaan litiumin, koboltin ja nikkelin hinnat nousevat.

Sähköautot eivät tulekaan halpenemaan?
 
Kysytääs itsekin täältä uusia ajatuksia, olisiko vaihtoehtoja patteriautoksi.

- Pisimmät matkat 0-3krt/kk 300-420km, työmatkat yms. menee kaupunki-/taajamapyörittelyssä pääkaupunkiseudulla.
- 2 turvaistuinta + 1 yhdet rattaat + kauppakassit jne.
- Mukava ajoasento 190cm henkilölle kun turvaistuin takana.
- max 90-100k, mutta tietenkin sitä parempi mitä vähemmän.
- Lataus kotona mahdollista
- Mielellään SUV/enemmän maavaraa

Nykyinen auto 2019 A6 Avant. Tämä on vähän ongelma kun ei toisaalta haluaisi downgradea. ID:t ei oikein sytytä, Enyaq pitäisi nähdä livenä/käydä koeajolla. Teslan viimeistely arveluttaa ja muutenkin sisätilat ja ulkonäkö ei ehkä ole omaan mieleen. Paperilla Tesla on kyllä kova. (range, teho, softa..)

E-tron koeajettu, mutta olisi pakko olla 55 rangen vuoksi. Sopivilla lisävarusteilla löytäminen vaikeaa ja menisi ihan hintaluokan kipurajoilla kuten Tesla.
Q4 voisi olla jos tilat riittää. Huhuja myös E-tron Q6 2022?

iX3 ehkä liian pieni? Ehkä aika ei ole vielä kypsä isoille autoille jos ei ole valmis lyömään typerän määrän paalua tiskiin?
 
Kysytääs itsekin täältä uusia ajatuksia, olisiko vaihtoehtoja patteriautoksi.

- Pisimmät matkat 0-3krt/kk 300-420km, työmatkat yms. menee kaupunki-/taajamapyörittelyssä pääkaupunkiseudulla.
- 2 turvaistuinta + 1 yhdet rattaat + kauppakassit jne.
- Mukava ajoasento 190cm henkilölle kun turvaistuin takana.
- max 90-100k, mutta tietenkin sitä parempi mitä vähemmän.
- Lataus kotona mahdollista
- Mielellään SUV/enemmän maavaraa

Nykyinen auto 2019 A6 Avant. Tämä on vähän ongelma kun ei toisaalta haluaisi downgradea. ID:t ei oikein sytytä, Enyaq pitäisi nähdä livenä/käydä koeajolla. Teslan viimeistely arveluttaa ja muutenkin sisätilat ja ulkonäkö ei ehkä ole omaan mieleen. Paperilla Tesla on kyllä kova. (range, teho, softa..)

E-tron koeajettu, mutta olisi pakko olla 55 rangen vuoksi. Sopivilla lisävarusteilla löytäminen vaikeaa ja menisi ihan hintaluokan kipurajoilla kuten Tesla.
Q4 voisi olla jos tilat riittää. Huhuja myös E-tron Q6 2022?

iX3 ehkä liian pieni? Ehkä aika ei ole vielä kypsä isoille autoille jos ei ole valmis lyömään typerän määrän paalua tiskiin?

Uusi Ioniq5 tai Kian sisarmalli?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 056
Viestejä
4 656 519
Jäsenet
76 334
Uusin jäsen
HowitzR

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom