Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 606
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 568
Yksinkertaistettuna ei mitään mutta kun kyse on ilmoitetuista päästöistä ja kulutuksesta asia on paljon monimutkaisempi.
Epälataavan hybridin tapauksessahan asia on varsin yksinkertainen. Talteen otettu energia ja sähkömoottorin käyttö vähentää kulutusta ja se on suurinpiirtein mitattavissa. Ajoprofiili tietenkin vaikuttaa, mutta niin se vaikuttaa dinobiileissäkin.

Ladattavilla tuo onkin sitten hankalampi homma, kun lataamisen määrä vaikuttaa niin paljon. En tiedä millä tavalla esimerkiksi oman autoni 1,7 l/100 km on arvottu, mutta ei se ainakaan puolet sähköllä ajelemalla toteudu. Toteutunut pitkän ajan kulutus näyttää nyt 3,2 l/100 km.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
7
Jos moottoritie nopeuksia haluaa 150km huristella, niin saisi varmaan ainakin 40kwh+ akku olla että pakkasillakin menee ongelmitta.

esim. vw e-up vetää n.20kwh per 100km kun nopeus on 120km/h, mutta pudotus 90km/h laskee kulutuksen n.15kwh/100km.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
132
Itsellä tulee työmatkaa 45km/suunta ja lataus molemmissa päissä mahdollista. Tullut nyt 3tkm ajettua ladattavalla hybridillä ja 1.6 TDi oli ennen. Kulutus ollut säiden mukaan 3-4l/100km ja dieselillä vei sen 4.2l/100km. En ole kyllä katunut kun hybridissä tehoa on 2x enempi ja neliveto.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
3 915
Toyota nyt myy hyvin suomessa vaikka olisi millä tekniikalla.
Kyllä monet (varsinkin naiset) laskevat tuon hybriditekniikan suureksi plussaksi Yariksen kohdalla. Jos haluaa hybridin, niin Yaris on käytännössä halvin vaihtoehto. Nyt on kyllä tullut jotain mikrohybridejä, mutta nähtäväksi jää, että miten hyvä myyntivaltti mikrohybriditekniikka on. Ainakin vaikutus kulutukseen näyttää olevan melko vähäinen.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
279
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
Tää nyt tuntuu vähän omituiselta kommentilta. Miten saat jostain kalliimmasta sähköautosta meluisan pikkukopin? Jos joku Seat Mii maksaa sun mielestä mansikoita, niin sitten kyllä ymmärrän. Itselle kallis auto on 60k€+ ja sillä saa kyllä ihan oikean sähköautonkin.

Itellä muuten vähän samat setit. Muutaman kerran kuussa sellanen 250km per suunta. Ite en pieniruokaista dieseliä olisi ostanut, vaan 335i/M3, joten itelle tää sähkövehje antaa suorituskykyä sellasella hinnalla ja kuluilla mihin polttikset ei vaan kykene. Onhan se sähkö muiltakin osin parempi. Ei vaihteita, ei melua, ei tärinää, ei haise jne.

Jos itelle kelpais joku 2000-luvun alkupään vaggilainen 1.9tdi koneella, niin ehkä itsekin joutuisin hetken miettimään, kyllä sen ymmärrän
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 261
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:
Jos viittaat "meluisilla pikkukopeilla" VW Up/Mii,Citigoon niin ainakin tuossa kotimaisessa koeajossa hämmästeltiin Miin hiljaisuutta myös maantieajossa. Toisekseen en usko, että edellämainituissa sähköautoissa tapahtuu merkittävää hinnanalenemaa kun vastaavat bensamallit on suurinpiirtein samanhintaisia.

Diesel on kuitenkin edelleen pätevä vaihtoehto ellei sitten valtio päätä viisaudessaan poistaa dieselöljyn veroetua.
 

Dr. Who

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 262
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.





En kutsuisi uudehkoja itselataavia bensahybrideitä "välivaiheen hybrideiksi" vaan kulutuksen puolesta hyvin optimoiduiksi bensa-automaateiksi. Ei ne polttomoottoriautot tule käytettyjen markkinoilta mihinkään katoamaan ja pienikulutuksinen vikatilastoissa positiivisesti erottuva auto (Toyotan hybridi) käy kyllä kaupaksi. Itselataavassa hybridissä ei ole käyttövoimaveroa, vaan se rinnastuu bensa-autoon ja alhaisen CO2 arvon takia vuosivero pysyy kohtuullisena.

Nykyinen Yaris on hybrideistä vanhinta teknologiaa ja ihmettelenkin kuinka se myy edelleen Suomessa kolmanneksi parhaiten uutena. Täysin uudistetun mallin voi mielestäni ostaa ihan turvallisin mielin.

Alkuvuoden autokauppa käynnistyi nihkeästi ja autokannan ikääntyminen jatkuu - Teknavi

Monista Plug in hybrid malleista, kuten myös ensimmäisistä sähköautoista voi kyllä tulla jälkimarkkinoilla väliinputoajia kehityksen kehittyessä.
Yaris hybrid on aika hiton mukava ja vaivaton ajaa tuolla hybridin voimalinjalla ja varsinki kaupungissa, siitä se suosio varmaan tulee.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
846
Autonvaihdossa uuteen/uudehkoon ei taloudellisessa mielessä ole muutenkaan käytännössä ikinä mitään järkeä, arvonalenama uusissa pitää kyllä siitä huolen ja polttoainekulusäästöllä ei taida sitä saada missään tilanteessa kuitattua. Etenkin jos lähtökohta autossa on että pysyykö nykyinen edes kasassa tulevaa paria vuotta.

Eikä sähköautot mitään meluisia ole, e-tron esimerkiksi taitaa olla yksi markkinoiden hiljaisimmista autoista eikä se melkeen viiden metrin mitallakaan mikään pikkukoppi ole. Sama pätee model S. Tosin jos olet tottunut isompaan kuin ne niin silloin se nykyinen ei kyllä ole enää mikään kuvailemasi pieniruokainen diesel.
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
 
Liittynyt
29.05.2018
Viestejä
186
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty.
En nyt itse tuota allekirjoittaisi, tieten paljon riippuu autosta ja valituista lisävarusteista (niistä varsinkaan varustepaketteihin kuulumattomista ei kyllä kannattaisi maksaa). Itse pyrin menemään sapluunalla pari vuotta ikää ja alhaiset kilometrit (eli käytännössä uutta vastaava mutta hinnasta ropissut jo kivasti verrattuna uuden hintaan).
Yhdellä tutulla semmoinen X3 bemari, uutena osti ja oli ruksaillut lisävarustelistasta kaikkea kivaa sälää mukaan. Kehui maksaneensa uutena 101 000 eur, nyt sitä alkoi polttelemaan X5:n vaihto ja kävi kyselemässä mitä saisi välejä. No 67 000 eur luvattiin (ja pitkin hampain 70 000 eur nostivat) alle vuoden ikäisestä X3:sta. Kilometreistä en tiedä mutta tuskin mitään järkkyjä kun ei se mikään taksiauto ole ollut. Vähän harmitteli ja tais jäädä vaihtoaikeet.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
193
En nyt itse tuota allekirjoittaisi, tieten paljon riippuu autosta ja valituista lisävarusteista (niistä varsinkaan varustepaketteihin kuulumattomista ei kyllä kannattaisi maksaa). Itse pyrin menemään sapluunalla pari vuotta ikää ja alhaiset kilometrit (eli käytännössä uutta vastaava mutta hinnasta ropissut jo kivasti verrattuna uuden hintaan).
Yhdellä tutulla semmoinen X3 bemari, uutena osti ja oli ruksaillut lisävarustelistasta kaikkea kivaa sälää mukaan. Kehui maksaneensa uutena 101 000 eur, nyt sitä alkoi polttelemaan X5:n vaihto ja kävi kyselemässä mitä saisi välejä. No 67 000 eur luvattiin (ja pitkin hampain 70 000 eur nostivat) alle vuoden ikäisestä X3:sta. Kilometreistä en tiedä mutta tuskin mitään järkkyjä kun ei se mikään taksiauto ole ollut. Vähän harmitteli ja tais jäädä vaihtoaikeet.
Tuohan on itseasiassa ihan hyvä tarjous :alien: Yleensä tuo 30% lähtee samantien kun auton ajaa kaupasta ulos. Epäilen kuitenkin että tuossa artikkelissa lähtökohtana oli vaihtaa uutta autoa joka vuosi :cool:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
68
Itsekkin ostin viime marraskuussa KIA Niro Plug-in 2017 vm. Autolla oli aika tarkkaan 2 vuotta ikää ja ajettu 54tkm. Ei mitkään halvat km ollut ensimmäisellä omistajalla kun hinnasta oli sulanut n.11-12k€.
Itselle tää Niro on kyllä ihan passeli kun pääsen työmatkat pelkällä sähköllä (21km suuntaansa ja ei lataus mahdollisuutta töissä). Tietty lämmin talvi on vähä edesauttanut tuota, kun ei ole ollut mitään kovia pakkasia jolloin olisi pakko käyttää moottoria lämmitykseen. Kotoa kun lähtee kahden piuhan taktiikalla niin hyvin tarkenee työmatkat ilman lämmitystä alle -10 pakkasilla. 7000km olen ajanut tällä nyt ja kulutus 0.9l/100km. Tuohon on sisältynyt joitain pidempiä matkoja (150-350km suuntaansa).
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 568
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
Kolme edellistä autoa nykyinen mukaan lukien ovat olleet n. 15000, 20000 ja 25000 euroa halvempia kuin mitä uusi maksaisi. Kukin on ollut sen ikäinen, että takuu on juuri päättynyt. Aikamoisia remppoja saisi tulla eteen ja tuning-rengassarjoja ostella, että hintaero uuteen autoon olisi syöty. Yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa, ainoastaan muutama sataa euroa normihuoltoa kalliimpi isompi huolto on ollut aina tehtävänä. Passatissa huolto oli suorastaan ryöstöhintainen, mutta niitä saisi silti tehdä n. 30 ennen kuin alkaisi tulla takkiin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
203
Riippuu mihin polttikseen vertaa, mutta kyllä vähän isommallakin hybridillä pääsee kohtuullisella kulutuksella.

Ostin kaksi vuotta vanhan 90k ajetun Ioniq Hybridin kattavimmilla style varusteilla 2/3 uuden hinnasta. Nyt nollakeleillä ja 7000 kilometrin otannalla bensaa on mennyt 4,6 l/100 km tankkauksien mukaan. Kilometreistä noin 80% maantiellä ja loput 20% Helsingin ydinkeskustan lävitse lännestä itään pahimman ruuhkan ulkopuolella. Alle 5 kilometrin nurkka-ajossa kulutus kyllä kasvaa huomattavasti.
Itsellä menee ihan tavallisella bensa-Octavialla (MY2018, 1.0 DSG Style farmari) 130km päivän työmatkat moottoritie + Helsingin keskustan läpi alle 6 l / kulutuksella ympäri vuoden. Jos jättää moottoritien pois, ei ole mitenkään tavatonta päästä alle vitosen kulutuksella. Toisaalta tuo DSG (ja luultavasti oma ajotapa) tekee sen, ettei pelkässä maantieajossakaan pääse lähelle neljää, kuten manuaalilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 606
Tää nyt tuntuu vähän omituiselta kommentilta. Miten saat jostain kalliimmasta sähköautosta meluisan pikkukopin? Jos joku Seat Mii maksaa sun mielestä mansikoita, niin sitten kyllä ymmärrän. Itselle kallis auto on 60k€+ ja sillä saa kyllä ihan oikean sähköautonkin.

Itellä muuten vähän samat setit. Muutaman kerran kuussa sellanen 250km per suunta. Ite en pieniruokaista dieseliä olisi ostanut, vaan 335i/M3, joten itelle tää sähkövehje antaa suorituskykyä sellasella hinnalla ja kuluilla mihin polttikset ei vaan kykene. Onhan se sähkö muiltakin osin parempi. Ei vaihteita, ei melua, ei tärinää, ei haise jne.

Jos itelle kelpais joku 2000-luvun alkupään vaggilainen 1.9tdi koneella, niin ehkä itsekin joutuisin hetken miettimään, kyllä sen ymmärrän
Mahdoinkohan puhua Miistä, kun sen range ei edes riitä kaikissa olosuhteissa :rofl2: Vähin ja halvin riittävä range tulee Huyndai/Kia/Pösö/VW akselilta ja noi 30-40 k€ muovipulkat nyt vaan on täyttä paskaa, jos vertaa siihen mitä dieselillä saa. Ja Dieselillä ei ole edes pakko ostaa uutena. Kalliita harrastuksia voi olla, mutta ei mun perse ainakaan kestä 40-50 tkm/v aiheuttamaa arvonalenemaa 60 ke+ autossa. Keskustelun pointti nyt kuitenkin oli se, että josko sähköön vaihtamalla pääsisi halvemmalla. Ei pääse.

e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
844
e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.
Kuuluuko siis pösö 508 tuohon samaan jäätävää paskaa -kategoriaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 606
Kuuluuko siis pösö 508 tuohon samaan jäätävää paskaa -kategoriaan?
Kaikki on toki suhteellista, mutta kyllähän tuohonkin jo kypsä olen. Hinta-laatu-melu suhde on vaan perkeleen hyvä kiitos ranskalaisten arvostuksen, tuollaisen saa suhteettoman halvalla ominaisuuksiin nähden vähän käytettynä. Joku 2 v 50 tkm mittarissa on optimi, kun ehtii ajamaan takuukilsat pois ennen takuun aikaperustaista loppumista. Hinta 10-15 k€ alle uuden (joka 30-40 k€ välissäkään ei ole paha hinta ominaisuuksiin verrattuna). 20 k€ hintaluokassa auton hinta tippuu vuodessa sen verran, että työmatkakuluvähennykset suurinpiirtein kompensoivat tappion. Dieselit on vielä pakko maksaa itse. Jahka 20 k€ hintaan tulee riittävän rangen (käytettyjä) sähköautoja siedettävällä matkustusmukavuudella, nykyinen pösö jäänee viimeiseksi polttomoottoriautokseni.

e: Huomautan nyt varmuuden vuoksi, että puhun siis motarinopeuksista omalta osaltani. 170 km pätkästä 150 km on kesät talvet vähintään 100 km/h rajoitusta ja loput 80 km/h. Pari kilsaa kotikatuja. Ehkä hieman haastava profiili muutenkin sähköautokäyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Moottori-lehdessä oli joskus vertailu eri-ikäisten autojen kuluista, ja vaikka siinä ehkä vähän värikynääkin oli mukana, kustannukset olivat yllättävän samankaltaisia uusi vs. käytetty. Tämän voi jokainen huomata käytännössäkin, kun uusi auto putoaa takuun ulkopuolelle. Alkaa tulla pienempää tai isompaa remppaa, pitää uusia pari rengassarjaa ja käytön jäljet alkavat näkyä siellä täällä. Kyllä markkinat ovat sen verran fiksuja, että ne hinnoittelevat autonkin sen arvon mukaan. Ilmaisia lounaita ei ole tässäkään.

Sähköautoissa tuo huollon tarve vähenee, mutta vastaavasti renkaiden kuluminen voi olla nopeampaa ja arvo peilaantuu pitemmällä käytöllä akku/voimalinjatakuun pituuteen.
No jaa, vanhalla autolla kyllä ajaa halvimmalla. Tosin se vaatii sitä että osaa/viitsii/on paikka sitä korjata itse. Riippuu hieman tuuristakin, mutta jos nyt on joku vanhempi perus auto niin keskimäärin selvinnee kyllä helposti alle 1000€/vuosi korjauskuluilla kun itse tekee. Ja jos auton hinnassa on alkuun heti säästänyt sen 30k€ ja säästää vakuutuksissa kanssa kun riittää pelkkä liikennevakuutus niin kulut ovat kyllä uudessa autossa huomattavan paljon suuremmat.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
279
Mahdoinkohan puhua Miistä, kun sen range ei edes riitä kaikissa olosuhteissa :rofl2: Vähin ja halvin riittävä range tulee Huyndai/Kia/Pösö/VW akselilta ja noi 30-40 k€ muovipulkat nyt vaan on täyttä paskaa, jos vertaa siihen mitä dieselillä saa. Ja Dieselillä ei ole edes pakko ostaa uutena. Kalliita harrastuksia voi olla, mutta ei mun perse ainakaan kestä 40-50 tkm/v aiheuttamaa arvonalenemaa 60 ke+ autossa. Keskustelun pointti nyt kuitenkin oli se, että josko sähköön vaihtamalla pääsisi halvemmalla. Ei pääse.

e: Nykyään alla on siis pösön 508. Vastaava melutaso maantiellä on itselle aivan minimi uudessa autossa. Mineraalimies, Miitä ajaneena ja sillä verhoilun määrällä "hiljainen" on hyvinkin suhteellinen käsite. 95% autoista on ihan jäätävää paskaa mitä meluun tulee kiitos kotimaisten perunapeltojen.
Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
844
Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
Käyttökustannuksilla ei ole väliä kun uuden auton arvonalenema on satasia kuukaudessa. Esim kolmellasadalla eurolla saa sen verran dieseliä että sillä ajaa 140km joka ikinen päivä samaan aikaan kun uusi auto ei ole edes liikahtanut pihasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
852
Noista kulutuksista. Optimalla n. 8000tkm välillä elokuu -> tämä päivä. 2,8 litraa satasella näyttää ajotietokone. Kesällä pyörittiin pyörittiin 1,8 paikkeilla. Riippuu niin täysin millasta ajoa. Nurkissa pyörimistä ja kesällä niin se on nollat taulussa. Talvella selviän tuon oman 3-5km työmatkan myös pelkällä sähköllä kun on johdon päässä ensin niin saa mennä lämpimään autoon eikä ehdi jäähtyä. Joku 10km olis jos sellanen, että tarttis sillä polttiksella lämmitellä kabiinia. Normi Turku reissun jos heitän mikä on 140km edes takas ja lataan vaan toisessa päässä niin 3,6-3,9 näyttää.

Samalla tullut omaa ajoprofiilia seurattua ja 400km range näyttäis vuoden ajoista kattavan 99%:sesti. Eli lisärahan maksaminen rangesta on kohtuu turhaa omalla kohdalla. Jos sitten sen 1% tarvitsee joskus päästä pidemmälle niin kärsii suunnitella reitti ja latauspisteet. Seuraavaksi pitää pelimerkit laittaa single motor Cybertruckkiin 2022. Siinä on kyllä niin paljon kysymysmerkkejä, että pitää rauhassa kahtella kun tulee enempi dataa saataville.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 606
Tottakai käytetyllä pääset alkuun halvemmalla. Käyttökustannuksissa ei sitten taas pärjää lainkaan. Menee vähän nollakommenteiksi tälläset setit että no jos ostaa käytetyn niin se on halvempi kuin uusi sähköauto. En oletakkaan että joku ketä ajelee <1000€ autoilla, olisi ostamassa uutta autoa.

Vähän OT:ksi mun mielestä menee nää "pääsen omalla autolla halvemmalla kuin uudella sähköautolla"
Luepas nyt mistä tuo keskustelu lähti :facepalm: Pohdittiin, että kannattaako dieselistä vaihtaa tässä vaiheessa sähköautoon. No ei kannata, kun arvonalentuminen on niin voimasta varsinkin uusien parempien sähkömallien vyöryessä päälle. Keskustelu meni perseelleen tasan siinä vaiheessa, kun jollain meni hernu nenään siitä, että fakta muovisista paskoista tuli esille. Ei se laatutuntuma yhtään parane vaikka moottori on sähköinen ja hintaa 2x polttomoottoriversion verran.

e: Vinkki: Se mun viesti ei ole ensimmäinen asiasta.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
1 261
Luepas nyt mistä tuo keskustelu lähti :facepalm: Pohdittiin, että kannattaako dieselistä vaihtaa tässä vaiheessa sähköautoon. No ei kannata, kun arvonalentuminen on niin voimasta varsinkin uusien parempien sähkömallien vyöryessä päälle. Keskustelu meni perseelleen tasan siinä vaiheessa, kun jollain meni hernu nenään siitä, että fakta muovisista paskoista tuli esille. Ei se laatutuntuma yhtään parane vaikka moottori on sähköinen ja hintaa 2x polttomoottoriversion verran.

e: Vinkki: Se mun viesti ei ole ensimmäinen asiasta.
Tässä sotketaan lahjakkaasti kaksi eri asiaa keskenään. Kannattaa kyllä. Jos n. 16000€ sähköauto ajaa käytössä asiansa. Jos tarve on saada ilmajouset ja nahkajakkarat niin sitten ehkä puhutaan asian vierestä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 606
Tässä sotketaan lahjakkaasti kaksi eri asiaa keskenään. Kannattaa kyllä. Jos n. 16000€ sähköauto ajaa käytössä asiansa. Jos tarve on saada ilmajouset ja nahkajakkarat niin sitten ehkä puhutaan asian vierestä.
Kyllä se nyt ihan sinä sotket itseksesi tätä keskustelua. Tämä oli kysymyksen asettelu, josta keskustelu lähti ja johon vastasin:

Onko mitään järkeviä sähköautoja ehdottaa minulle? Työmatka 150km suuntaansa, töissä ja kotona latausmahdollisuus ainakin sukolla. Työpäivät pääsääntöisesti 12h. Vuosittain kilometrejä kertyy n. 50tkm. Nykyisellä dieselillä ei enää hirveästi arvoa ole, mutta sähköön siirtyessä polttoainekuluista vapautuisi hyvin rahaa kuukausierien lyhentämiseen. Mitä järkeviä vaihtoehtoja markkinoilla on, kun työmatka pitäisi päästä kotona ladattuna pysähtymättä töihin, palatessa voisin käydä pikalaturista hakemassa tarvittavat watit? Takapenkille tulisi vielä mahtua kolme lasta.

Mitä pienemmällä kk erällä selviäisi sen parempi, mutta suurta jämäriäkään ei viitsisi näillä kilometreillä ottaa arvon alenemisen johdosta. Liekkö viisainta poltella tuota dieseliä vielä vuoden-parin ajan ja odotella uusien täyssähköjen saapumista markkinoille?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
453
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
Miksi bensamalli pitäisi sen paremmin hintansa?
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
453
Miksi bensamalli pitäisi sen paremmin hintansa?
Siinä ei ole suhteessa huonoa sähkömoottoria 5v päästä, eikä siinä ole kahta hajoavaa moottoria, jota käytetyn ostaja joutuu pelkäämään. JA 5v päästä käytetyn auton ostaja ei luultavasti asu vielä asunnossa, jossa voi ladata sähköautoa.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
168
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
Uuden plugari-Golfin range on monen käyttöön riittävä ja sähkömoottorikin kohtalaisen väkevä eli tuplasti parempi akku ei tarkoita samaa kuin tuplasti parempi auto. Enemmän olisin huolissani niistä nykyisistä malleista, joissa on jotain perustavanlaatuista ongelmaa, kuten plugarit jotka eivät kulje pelkällä sähköllä tai rangeltaan/latausominaisuuksiltaan rajoittuneet täyssähköt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 674
Voitko pistää koeajoraporttia sitten kun saat ajoneuvon haltuusi.

Tässä yksi kotimainen:

Nyt oli Seat Mii+ ja Skoda Citigo-e iV Style koeajettavissa. Koeajoin tuon Skodan. Tosi huomaamatta kiihtyy 50km/h nopeuteen. 100km/h nopeudessa kuuluu huminaa, mutta ei ole silti häiritsevää. Luultavasti kuuluu Nokian Hakkapeliitta 9 nastoista. Renkaat oli 14" kokoa. Oikein mutkaisessa paikassa piti vähän kurkkia peruutuspeilin alta. En osannut laittaa autoa lataukseen, kun suojakorkki oli tiukasti paikallaan. Myyjä näytti että keskuslukolla sen suojakorkin sai pois. Tehoa on ihan sopiva määrä, eli vaikka 80->100km/h menee riittävän nopeasti. Regen 3 asetus oli aika sopiva ja Regen 4 jäi kokeilematta. Ohjaus toimi ihan hyvin, eikä ollut liian kevyt. Ratti peittää nopeusmittarin, mutta nopeuden sai myös numeroin. Lämpötilaa en säätänyt. Radioa kokeilin vähän ja minusta musiikista sai hyvin selvää. Vakionopeudensäädin toimi niinkuin pitikin. Jos autossa oli kaistavahti, niin sen toimintaa en yhtään huomannut. Peruutustutka oli kanssa selkeä.

Helppokäyttöinen tuollainen pieni auto ja sähkö vielä lisää tuota helppoutta. Seatilla lähes kaikki autot näytti olevan Plus malleja. En tiedä minne oma auto oli "piilotettu" vai oliko sitten vaikkapa korjauksessa.

IMG_20200214_150633.jpg

IMG_20200214_150653.jpg

Väreistä sininen ja punainen oli minusta ihan nättejä. Valkoinen on varmaan se perusmalli.

IMG_20200214_150702.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Siinä ei ole suhteessa huonoa sähkömoottoria 5v päästä, eikä siinä ole kahta hajoavaa moottoria, jota käytetyn ostaja joutuu pelkäämään. JA 5v päästä käytetyn auton ostaja ei luultavasti asu vielä asunnossa, jossa voi ladata sähköautoa.
Tuolla ajattelutavalla ei muutenkaan kannata ostaa mitään nykyaikaista. Lisäksi yhtälailla kukaan ei välttämättä halua pelkällä bensalla kulkevaa joskus tulevaisuudessa kun fiksut päättäjät saavat päähänsä vaikka että +100g autot vuosimaksu vaikka 2 tonnia.
Mistä näistä tietää ja tekniikka kehittyy ostat mitä hyvänsä niin se on täysin vanhentunutta 5v päästä.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
279
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
Jokaisella on erilaiset vaatimukset ja lähtökohdat, joten tämä on aika vaikea kysymys. Jos volkkari on se sinun lempparimerkki, niin odottaisin kyllä sen ID:n tuloa. Kävisin testaamassa, miettisin että pääsenkö kaikki omat ajot sillä, kotilataus on tietenkin tärkeä, onko finansseissa järkeä. Katsoisin myös hemmetisti testi videoita (mieluiten "amatööreiltä" kuten Bjorn Nyland, eikä esim. "ammattilaisilta" kuten TopGear) ja sitten tekisin päätöksen.

Lopputulos voi olla että ei tarvitse uutta autoa, tai sitten voi olla että tää on niin hyvä että pakko saada. Kumpikaan ei mielestäni ole huono vaihtoehto.

Plugarin hankkimista joutuisin kyllä kaksi kertaa miettimään. Itselle ne on jo vanhaa kauraa, mutta tiedostan myös sen että olen ollut keskivertoa kauemmin jo e-mobility meiningissä mukana joten olen aikani leikkinyt plugareiden parissa. Jollekin kenellä ei ole mitään kokemusta sähkiksistä, se hyppy voi olla vaikeampi.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
453
Tuolla ajattelutavalla ei muutenkaan kannata ostaa mitään nykyaikaista. Lisäksi yhtälailla kukaan ei välttämättä halua pelkällä bensalla kulkevaa joskus tulevaisuudessa kun fiksut päättäjät saavat päähänsä vaikka että +100g autot vuosimaksu vaikka 2 tonnia.
Mistä näistä tietää ja tekniikka kehittyy ostat mitä hyvänsä niin se on täysin vanhentunutta 5v päästä.
Kyllä uutta kannattaa ostaa, mutta missä vaiheessa ja mitä tekniikkaa, kyllä sitä kannattaa miettiä. Joku näistä vaihtoehdoista on parempi kuin toinen, kiirettä minulla ei valinnan kanssa ole. Arkiajot pääsen, kunhan autolla pääsee n. 30km päivässä jollain tavalla. Olisi myös kiva käydä kotipaikkakunnalla ilman latausta, joka vaatisi 300km ajon talvellakin.

Jokaisella on erilaiset vaatimukset ja lähtökohdat, joten tämä on aika vaikea kysymys. Jos volkkari on se sinun lempparimerkki, niin odottaisin kyllä sen ID:n tuloa. Kävisin testaamassa, miettisin että pääsenkö kaikki omat ajot sillä, kotilataus on tietenkin tärkeä, onko finansseissa järkeä. Katsoisin myös hemmetisti testi videoita (mieluiten "amatööreiltä" kuten Bjorn Nyland, eikä esim. "ammattilaisilta" kuten TopGear) ja sitten tekisin päätöksen.

Lopputulos voi olla että ei tarvitse uutta autoa, tai sitten voi olla että tää on niin hyvä että pakko saada. Kumpikaan ei mielestäni ole huono vaihtoehto.

Plugarin hankkimista joutuisin kyllä kaksi kertaa miettimään. Itselle ne on jo vanhaa kauraa, mutta tiedostan myös sen että olen ollut keskivertoa kauemmin jo e-mobility meiningissä mukana joten olen aikani leikkinyt plugareiden parissa. Jollekin kenellä ei ole mitään kokemusta sähkiksistä, se hyppy voi olla vaikeampi.
Hybridi-ajatusta itsekin kartan. Ehkä mieluummin bensa kuin hybridi. ID mielessä vain sen takia, että se vaikuttaa tällä hetkellä parhaalta sähköautovaihtoehdolta.
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
384
Mä ajan 3 krt viikossa 170 km/suunta siivun ja laturit onnistuu molempiin päihin. Tästä huolimatta ei ole ole kyllä pienintäkään tolkkua vaihtaa pieniruokaisesta dieselistä sähköön, koska riittävät sähkömallit maksaa mansikoita, ovat meluisia pikkukoppeja ja arvo tippuu sitä tahtia, että kokonaiskulut kasvaa dieseliä isommiksi vaikka ajaminen on "ilmaista". Jos vanha kestää kasassa, niin 2-3 vuotta ainakin itse odottaisin vielä. Ja siis odotankin :shy:

Sul on kyllä laskelmissa jotain todella pahasti pielessä, jos noilla ajomäärillä meinaat, että polttis on edullisempi vaihtoehto. Toki sitten on, jos vertaat jotain nykyistä paskakippoa mikä maksaa 2k€ ja pitäis tilalle saada 40k€ sähkis.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 725
Ite mietin vahvasti uuden hybridi-Golffin tai ID:n ostamista. Arvonaleneminen oikeastaan kummassakin pelottaa, josko hybridit polkaistaan markkinoilta pois kokonaan 5v päästä, ja onko silloin jo joku tuplasti parempi akku markkinoilla, tai ainakin tulossa "lähivuosina", jolloin noita vanhoja huonoja akkuja kukaan ei enää halua. Toisaalta arvonalentuminen 30ke autossa ei ole kauhean vaarallista, mutta ärsyttävää silti jos se realisoituu oman tyhmän päätöksen syystä.

Eli pitäisiköhän kumminkin ostaa vaan joku bensamalli?
Hybridihän on se tän hetken varma valinta. Meni poliittinen kohtelu tai markkinat mihin suuntaan tahansa, niin hybridiin se vaikutus on kuitenkin vähäsempi kuin polttikseen, tai täyssähköautoon.

Polttis voi veropäätöksin tulla äkkiä hyvinkin kalliiksi autoksi ja siksi arvo romahta, täyssähköauto puolestaan voi muutaman vuoden päästä olla naurettavan pienellä rangella ja heikolla akulla, jolloin markkina kohtelee sitä julmasti.

Sinänsä tuo hybridivoimalinja ei mitenkään automaattisesti tarkoita kaksinkertaista vikatodennäköisyyttä vaikka siellä kaksi rinnakkaista järjestelmää onkin.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
453
Hybridihän on se tän hetken varma valinta. Meni poliittinen kohtelu tai markkinat mihin suuntaan tahansa, niin hybridiin se vaikutus on kuitenkin vähäsempi kuin polttikseen, tai täyssähköautoon.

Polttis voi veropäätöksin tulla äkkiä hyvinkin kalliiksi autoksi ja siksi arvo romahta, täyssähköauto puolestaan voi muutaman vuoden päästä olla naurettavan pienellä rangella ja heikolla akulla, jolloin markkina kohtelee sitä julmasti.

Sinänsä tuo hybridivoimalinja ei mitenkään automaattisesti tarkoita kaksinkertaista vikatodennäköisyyttä vaikka siellä kaksi rinnakkaista järjestelmää onkin.
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 117
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
Ulkoa muistaen suomaliassa täyssähköjä 4000kpl, muilla eli bensat ja dieselit +2miljoonaa. Ei ole mitään linkkiä nyt heittää, miten raskaampi liikenne tai hybridit on tuossa mukana. Ei noi heti vaihdu jos keski-ikä autoille on luokkaa rippikoulu, ja uusien myyntihän sakkaa vuosi vuodelta joten...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
Siis erittäin todennäköistähän on että jatkossa isopäästöisiä mihin se raja sitten ikinä vedetäänkään tullaan rankaisemaan jatkuvasti kovemmalla kädellä. Plugarilla tuosta ei tartte välittää, kun paperilla päästöt on olemattomat.
Niissä on joo enemmän tekniikkaa ja priustakin epäiltiin aikoinaan että niinköhän on paalikamaa hetkessä kun tekniikka pettää mutta onkin osoittautunut erittäin luotettavaksi.

Lisäksi, koska verotus menee suoraan päästöjen perusteella niin plugarissa saa monilla merkeillä paljon enemmän autoa samaan rahaan kuin pelkkä bensa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
674
Vilkaisin mielenkiinnosta ja Nettiautossa aia runsaasti huokeahkoja VW Passat plugareita kilometreillä 130-150k (VW-akkutakuu 8v/160k). Voi kertoa joko runsaista kilsoista sitten luotosta autoon....
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Vilkaisin mielenkiinnosta ja Nettiautossa aia runsaasti huokeahkoja VW Passat plugareita kilometreillä 130-150k (VW-akkutakuu 8v/160k). Voi kertoa joko runsaista kilsoista sitten luotosta autoon....
Saka ja kamux hakee ruotsista tyyliin kaikki myyntiin tulevat plugarit, siksi niitä on niin paljon myynnissä. Tekevät hyvää tiliä koska "suomiautoja" ei juuri ole.
Noissa vaan kannattaa olla tarkkana, koska ruotsiautot monesti saattaa olla jopa niin huonoilla varusteilla että ei ole edes saanut suomesta niin huonoilla. (halogeenit, ei navia, peltivanteet jne). En tiedä mitä autovuokraamo/leasingjuttuja ovat, ihmetellyt vaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
369
Saka ja kamux hakee ruotsista tyyliin kaikki myyntiin tulevat plugarit, siksi niitä on niin paljon myynnissä. Tekevät hyvää tiliä koska "suomiautoja" ei juuri ole.
Noissa vaan kannattaa olla tarkkana, koska ruotsiautot monesti saattaa olla jopa niin huonoilla varusteilla että ei ole edes saanut suomesta niin huonoilla. (halogeenit, ei navia, peltivanteet jne). En tiedä mitä autovuokraamo/leasingjuttuja ovat, ihmetellyt vaan.
Tuo on kyllä plugin hybrid volkkareiden osalta ainakin väärä luulo, ruotsiversiot on pääosin paremmilla varusteilla varustettuja: adaptiiviset vakionopsäätimet,led ajovalot, nahka alcantara penkit, laajemmat näytöt apple/android ohjelmistoilla bluetooth mirror toiminnoilla ja naveilla, medialiittimet jne löytyy lähes kaikista ruotsista suomeen tuoduista autoista jälestään kun taas suomiautoissa aina kangaspenkeistä lähtien kaikki karvalakkimallia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Tuo on kyllä plugin hybrid volkkareiden osalta ainakin väärä luulo, ruotsiversiot on pääosin paremmilla varusteilla varustettuja: adaptiiviset vakionopsäätimet,led ajovalot, nahka alcantara penkit, laajemmat näytöt apple/android ohjelmistoilla bluetooth mirror toiminnoilla ja naveilla, medialiittimet jne löytyy lähes kaikista ruotsista suomeen tuoduista autoista jälestään kun taas suomiautoissa aina kangaspenkeistä lähtien kaikki karvalakkimallia.
Joo tietenkään ei päde kaikkiin mitä myynnissä on mutta siellä myös näitä "helmiä" mitkä aivan hämmentävän huonosti varusteltu. En volkkarista tarkemmin tiedä mutta ainakin bemareissa suomen alkaenmalli on kattavammin varusteltu kuin monet myynnissä olevat tuontivehkeet.

Ei näihin uusimpiin päde mutta esimerkkinä kävin aikoinaan F20 ykkössarjan bemaria sports car centterissä kattomassa, oli italian tuonti ja en edes tiennyt että sen voi saada ilman minkäänlaista keskinäyttöä ja takaikkunat veiveillä. Jäi kaupat tekemättä, ois pitänyt myyntikuvat kattoa tarkemmin.:rofl:
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
89
Joo tietenkään ei päde kaikkiin mitä myynnissä on mutta siellä myös näitä "helmiä" mitkä aivan hämmentävän huonosti varusteltu. En volkkarista tarkemmin tiedä mutta ainakin bemareissa suomen alkaenmalli on kattavammin varusteltu kuin monet myynnissä olevat tuontivehkeet.

Ei näihin uusimpiin päde mutta esimerkkinä kävin aikoinaan F20 ykkössarjan bemaria sports car centterissä kattomassa, oli italian tuonti ja en edes tiennyt että sen voi saada ilman minkäänlaista keskinäyttöä ja takaikkunat veiveillä. Jäi kaupat tekemättä, ois pitänyt myyntikuvat kattoa tarkemmin.:rofl:
Samoin on näkynyt Mersun w205 eli nykyistä C-mallia halogeeneilla ja samalla on sitten takavalotkin erilaiset kun LED-versiossa. En ottaisi ilmaiseksikaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 725
Tuo, että bensasta tulisi kallis ei kyllä voi tapahtua 5v päästä, jos suurin osa suomalaisten autoista on sillä käyviä vielä pitkään. Se olisi poliittinen itsemurha. Siinä mielessä pidän bensaa turvallisena.
Enhän mä nyt tarkoita että ne 5 vuoden päästä kiellettäisiin, vaan muutama napakka veronkorotus, ja lehdisto huutaa vasemmalla ja oikealla polttomoottorin tuhoa, niin mitäpä luulet että auton arvolle käy?

Varmasti moni keskieurooppalainenkin piti hyvin arvonsa pitävän dieselin ostamista turvallisena kymmenkunta vuotta sitten.. kunnes niiden arvot yhtäkkiä romahtivat.

Eihän se arvonromahdus tietenkään millekään autolle ole sellainen että se laakista muuttuisi täysin arvottomaksi, vaan kyse on vaan oletettua jyrkemmästä arvonalenemasta.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
781
En ainakaan ite ole huomannut mitään liikettä 0-100 tkm autojen hinnoissa, yhtä paljon tuntuu arvo laskevan edelleen käyttövoimasta riippumatta. Toki sähköautojen kanssa on omat yllärinsä kun tekniikka kehittyy niin arvonalenemakin on vanhoissa malleissa kovempi.

En pelkäisi ostaa uutta dieseliä vaikka heti, vaikka seuraava auto varmaan joku toisenlainen onkin — siihen on sitten ihan muut syyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
101
Luulisi että kaikista parhaiten hintansa tulevaisuudessa pitää plugarit, paperilla päästöt olemattomat vaikka todellisuus olisi mitä. Ei paljon tunnu vaikka miten kiristettäisiin päästöihin perustuvaa verotusta.
 
Toggle Sidebar

Ylläpitoa paikalla

Statistiikka

Viestiketjuja
81 046
Viestejä
1 650 419
Jäsenet
36 347
Uusin jäsen
ToBy_90

Hinta.fi

Ylös Bottom