Keskustelua hybridiautoista

Eikö ole väitetty? Jos tuo kuvan liittäminen onnistui, niin minusta tuo kyllä sanoo aika selkeästi että kun lataat, ajat 100% sähköllä ja 306hv + neliveto on käytössä?

Kyllähän MINÄ tiedän että jos haluat tuosta purkista sen 306 jaabbanian ponya irti, niin se vaatii että polttis huutaa samalla hoosiannaa. Mainos kuitenkin selkeästi lupaa että 100% sähköajollakin 306hv olisi käytettävissä.

1583338032984.png
On tainnut mainosmieheltä unohtua "jopa" edestä. Lukemat pitävät varmaan kutinsa sanalla tavalla kuin toimintamatkan tapauksessa. Auto kulkee kyllä 65 km sähköllä joskus, muttei ainakaan silloin kun otetaan 306 hv moottorille.

Toyota ei tosin kerro sähkömoottorin tehoa edes teknisissä tiedoissaan, joten homma vaikuttaa aika paljon tahalliselta harhaanjohtamiselta.
 
No se noissa vähän ihmetyttää, kun siellä on se kompura jo jäähdytykseen, niin miksi sen toimintaa ei saa käännettyä?
Tätä minäkin mietin. Toki vaatiihan se omia kommenvenkkejään kuten kylmäpuolen kennon ajoittaista sulattelua. Eli ilmastointilaitteen pitää olla vähän monimutkaisempi kuin normaalisti, mutta silti ei luulisi tuon kustannuksen mikään älyttömän suuri olevan (satasia?).
 
Eli ilmastointilaitteen pitää olla vähän monimutkaisempi kuin normaalisti, mutta silti ei luulisi tuon kustannuksen mikään älyttömän suuri olevan (satasia?).
Satanen on huikea summa näissä piireissä jos mietitään, että eräissä sähkäreissä on sisävalaistuskin toteutettu perinteisin hehkuin vs LED ihan vain säästön vuoksi.
 
On tainnut mainosmieheltä unohtua "jopa" edestä. Lukemat pitävät varmaan kutinsa sanalla tavalla kuin toimintamatkan tapauksessa. Auto kulkee kyllä 65 km sähköllä joskus, muttei ainakaan silloin kun otetaan 306 hv moottorille.

Toyota ei tosin kerro sähkömoottorin tehoa edes teknisissä tiedoissaan, joten homma vaikuttaa aika paljon tahalliselta harhaanjohtamiselta.
Varmaan osa kuluttajista voi tosiaan tuon mainoksen perusteella kuvitella saavansa samaan aikaan käyttää 306 hv ja ajaa 100 % sähköllä. Puhtaalla sarjahybridillä (esim. Opel Ampera) näin voisi ollakin. Mainokseen olisi pitänyt kirjoittaa siihen ladattuna riville joko tehon tai sähköajon yhteyteen sana "jopa".

Se mikä Rav4:ssä on hienoa, ja minkä mainoksesta voi saada irti:

1. täydet 306 hv ja 6,2 s 0-100 km/h ovat aina* käytettävissä latasit tai et

2. neliveto on aina käytettävissä latasit tai et

3. vaikket lataisikaan tai matka on pitkä, niin silti sähköajon osuus (eli toiminta ei-ladattavana hybridinä) on Toyotalta odotettavaa tasoa, eli markkinoiden kärkipäätä

*Suomessa, autobahneilla tietyissä tilanteissa voi tulla rajat vastaan akun varauksen, sähköntuoton ja jarrutusten talteenoton suhteen


Toimintamatka on alustavien tietojen mukaan >65 km (WLTP). Akun kapasiteetiksi on ilmoitettu 17,8 kWh. Luultavasti brutto, mutta sitä ne muutkin valmistajat tuntuvat ilmoittelevan plugareiden yhteydessä. Tietääkseni saman hintaluokan katumaastureista ei löydy yhtä suuria akkuja/toimintamatkaa, joten sen suhteen asiat ovat erittäin hyvällä mallilla. En tiedä yrititkö vähätellä toimintamatkaa, kun sanoit "65 km sähköllä joskus". Ja mitä tehoihin tulee, niin RAV4 PHEV:n painoinen WLTP class 3 -auto joutuu testissä käyttämään enimmillään noin:
1,666 m/s2@60 km/h --> 56 kW
Ja
1,055 m/s2@90 km/h --> 53 kW
Jos polkee 306 hv, niin kulutus ei luonnollisesti ole enää normin mukainen.


Toyota Norjan sivuilla kerrotaan sähkömoottoreiden tehoksi 134 kW edessä ja 40 kW takana. Noilla tiedoilla se Suomessa kerrottu 9 s 0-100 pelkällä sähköllä ei olisi temppu eikä mikään. Akkuhan noissa plugareissa rajoittaa tehoa/kiihtyvyyttä, niin sen puolesta Toyotan pitäisi olla nopeimpia kiihtymään sähköllä. Samalla se auttaa pääsemään lähemmäs sitä 100 % sähköajoa, kun kiihtyvyys on ripeää ilman polttistakin. Pakkanen haittaa 100 % sähköajoon pyrkimistä monissa plugareissa. Kuulemma Ravilla täysi sähköajo onnistuu -10C asti.
 

Liitteet

  • Screenshot_20200305-101252.png
    Screenshot_20200305-101252.png
    401,7 KB · Luettu: 21
Tuo RAV4 plugin ois kyllä kiva. Onneksi hinta on alk. 55K€ niin voi ottaa ostohousut pois..
 
Fiatilta julkaistu nyt tuo uusi Fiat 500 sähköauto, lupailevat kantamaksi 320km (wltp) ja kaupunkiajossa jopa 400km



 
Viimeksi muokattu:
Tuo RAV4 plugin ois kyllä kiva. Onneksi hinta on alk. 55K€ niin voi ottaa ostohousut pois..
Satuin tänään käymään paikallisessa Peugeot-liikkeessä ja kysyin onko ollut e-208:iin kiinnostusta. Myyjä ei suoraan sanonut, että ei, mutta totesi aika hankalan olevan myydä, kun samalla hinnalla saa kaksi polttis-Pösöä.
 
Seat Mii?
"Ohjekirjassa varoitettiin että -27C ja sitä kovemmissa pakkasissa auto ei toimi."

Miten niin? Onko mulle myyty auto joka ei toimi talvella?
 
Satuin tänään käymään paikallisessa Peugeot-liikkeessä ja kysyin onko ollut e-208:iin kiinnostusta. Myyjä ei suoraan sanonut, että ei, mutta totesi aika hankalan olevan myydä, kun samalla hinnalla saa kaksi polttis-Pösöä.

Mii ja kumppanit varmasti myös vieneet potentiaalisia ostajia, vaikka alemman luokan autoja ovatkin. Minua kiinnostelee aika kovastikin tuo e-208...oliko tietoa milloin noita saadaan maahan?
 
Oletko katsonut ulos viime kuukausina?
Juu. Aika monena yönä on hätyytelty tai ylitetty ko. lukema.

Lieneeköhän tuo ihan todellinen ’kova raja’ käynnistymiselle? Onkos muilla sähköautoilla vastaavia?

On kuiten aika harmittava haaste, Ei mikään erikoinen talvi tartte olla, että auto on käyttökelvoton vaikka viikonkin verran aamulla. Olettaen, että tuo suoraan estää käynnistymisen, jota en kyllä usko.
 
Voi olla että akun virranantokyky putoaa liian paljon kun se kylmenee tuohon pisteeseen, eikä autolla voi sitten ajaa. Kuulostaa omituiselta kyllä että se niin huonoksi menisi. Mutta jos siinä on akunlämmitin niin eihän sitten ole probleemaa, laittaa lämpeemään ajoissa että pääsee aamusti liikkeelle
 
Juu. Aika monena yönä on hätyytelty tai ylitetty ko. lukema.

Lieneeköhän tuo ihan todellinen ’kova raja’ käynnistymiselle? Onkos muilla sähköautoilla vastaavia?

On kuiten aika harmittava haaste, Ei mikään erikoinen talvi tartte olla, että auto on käyttökelvoton vaikka viikonkin verran aamulla. Olettaen, että tuo suoraan estää käynnistymisen, jota en kyllä usko.
Luultavasti sama kaikissa autoissa, joissa ei ole akun lämmitystä. En hankkisi ainakaan ainoaksi autoksi, jos kovat pakkaset on yleisiä.

Autotalli luonnollisesti auttaa asiaan.
 
Tutkin lämpötila-aineistoja ja myönnän, että vuonna 1985 Sodankylässä tämä -27 raja olisi voinut olla haastava ( keskilämpö-24,2)
 
Juu. Aika monena yönä on hätyytelty tai ylitetty ko. lukema.

Lieneeköhän tuo ihan todellinen ’kova raja’ käynnistymiselle? Onkos muilla sähköautoilla vastaavia?

On kuiten aika harmittava haaste, Ei mikään erikoinen talvi tartte olla, että auto on käyttökelvoton vaikka viikonkin verran aamulla. Olettaen, että tuo suoraan estää käynnistymisen, jota en kyllä usko.

Jos auto on jokapäiväisessä käytössä, akku pysyy lämpimämpänä kuin ulkoilma. Sekä ajaminen että lataus tuottaa lämpöä akkuun. Jos palaa kotiin puolityhjällä akulla ja lataa yön, niin luultavasti akku on vielä aamulla ajokunnossa, vaikka ulkona olisikin -30.

Suurempi ongelma lienee lomamatkat, ja niiden ajaksi sähköauto jossa ei ole akunlämmitintä kannattaa ehkä jättää lämpimään halliin.
 
Oletko katsonut ulos viime kuukausina?

Jokainen talvi ei ole samanlainen. Kyllä mullakin jäi dieseli pihalle vaikka oli lohkossa, mutta pakkasta -31c niin se oli siinä. Arktisella dieselillä olisi varmaan käyntiin lähtenyt mutta eipä sellaista täällä etelän suunnilla myydä. Tuo siis muutama vuosi sitten.

Kyllähän nämä asiat selviää kun sähkärit yleistyy ja koviakin talvia tulee etelää myöten, pohjoisessahan on ollut koviakin lukemia tänäkin talvena:)

Kannattaa tosiaan talveksi hankkia joku bensavehje niin pääsee liikkeelle pahemmallakin ilmalla...
 
Kyllä esim Tampereella oli vuonna 2012 -27 kun autoa töihin starttasin, mitenköhän olis käynyt sähköauton kanssa. Eipä ainakaan itselle tulisi tuollaista asiaa huomioitua, jos sähköauton ostaisi.
 
Kyllä esim Tampereella oli vuonna 2012 -27 kun autoa töihin starttasin, mitenköhän olis käynyt sähköauton kanssa. Eipä ainakaan itselle tulisi tuollaista asiaa huomioitua, jos sähköauton ostaisi.

Ihan hyvin olisi käynyt, todennäköisesti olisit ollut nopeammin liikkeellä. Aikalailla kaikissa sähköautoissa tuppaa nykyään olemaan se akunlämmitin.
 
Kyllä esim Tampereella oli vuonna 2012 -27 kun autoa töihin starttasin, mitenköhän olis käynyt sähköauton kanssa. Eipä ainakaan itselle tulisi tuollaista asiaa huomioitua, jos sähköauton ostaisi.

-27 on ongelmia aika paljon bensa ja dieselvehkeidenkin kanssa kun akut simahtaa.
 
No tarttee laittaa nuotio (tai no mieluummin pelkkiä kuumia hiiliä auton alle), jos tälläinen aamu tulee!

Kokeiltu kerran dieselin kanssa, mutta ei auttanut, pohjapanssari esti lämmön siirtymisen :)
 
-27 on ongelmia aika paljon bensa ja dieselvehkeidenkin kanssa kun akut simahtaa.

Tuosta kun se -31c kiisseli jäätyi, niin taxilla töihin. Auton jätin laturiin. Sitten kun tulin kotiin ja pakkanenkin oli laskenut muutaman asteen, niin lähti käyntiin.

Seuraava koitos taisi olla joku viikonloppu, taas reippaampaa pakkasta ja eipä montaa yritystä kestänyt kun klik. Naapurin dieselissä sama juttu kun oli pelti pystyssä, sieltä sain lainaan uuden akun millä kaapeleilla lähti käyntiin.

Tuosta sitten paikalliseen akkukauppaan testauttamaan omaa akkua, mikä ei ollut tosiaan enää missään huippukunnossa, joten uusi patteri pellin alle.

Samoja aikoja isän bensaromu lähti ilman lohkoa joka aamu käyntiin ongelmitta, kai siinä oli sitten tuurilla hyvä akku.

pitää ne vakuutukset kunnossa niin voi hurauttaa taksilla/sijaisautolla töihin.

Mikä se tuollainen vakuutus on? Autossa (sähkö) krooninen ongelma ja vakuutus maksaa taksin tai sijaisauton siksi aikaa että kelit paranee..?
 
Mikä se tuollainen vakuutus on? Autossa (sähkö) krooninen ongelma ja vakuutus maksaa taksin tai sijaisauton siksi aikaa että kelit paranee..?

Mikä ikinä onkaan nimeltään (keskeytysturva tms riippuen yhtiöstä) mutta jos syystä tai toisesta auto ei toimi niin saa sijaisauton tai vaihtoehtoisesti jatkaa matkaa vaikka taksilla. Löytyy ainakin op:lta ja iffiltä, varmaan muiltakin. Toinen vaihtoehto että hinauttaa auton korjaamolle mistä saa sijaisauton korjauksen, siis tässä tapauksessa lämpenemisen ajaksi.
En usko että ainakaan toistaiseksi rajattu jotain tiettyjä sähköautomalleja pois, kun ei ole rajattu sitäkään että ajat kesädieselillä talvella ja hups kun ei toimikaan.
 
Mikä ikinä onkaan nimeltään (keskeytysturva tms riippuen yhtiöstä) mutta jos syystä tai toisesta auto ei toimi niin saa sijaisauton tai vaihtoehtoisesti jatkaa matkaa vaikka taksilla. Löytyy ainakin op:lta ja iffiltä, varmaan muiltakin. Toinen vaihtoehto että hinauttaa auton korjaamolle mistä saa sijaisauton korjauksen, siis tässä tapauksessa lämpenemisen ajaksi.
En usko että ainakaan toistaiseksi rajattu jotain tiettyjä sähköautomalleja pois, kun ei ole rajattu sitäkään että ajat kesädieselillä talvella ja hups kun ei toimikaan.

Tuohan se on. Löytynee jokaiselta yhtiöltä luulisin. Itse en ole koskaan tarvinnut, kaveri on kun auto mennyt pari kertaan luttuun ja sijaisautolla menot korjauksen ajan. Jos ei halua kallista kaskoa, niin autoliitolla muistaakseni satkun vuosihintaan saa hinauksen lähimmälle korjaamolle, tosin ei sijaisautoa.

Sähköautoilla tuohan jää nähtäväksi tulevaisuudessa miten hinnoittelu muodostuu, jos auto jää tonttiin pakkasen takia ja sen katsotaan olevan ominaisuus eikä vika. Mutta aika näyttää sitten jos ja kun dataa alkaa tulemaan.
 
Sähköautoilla tuohan jää nähtäväksi tulevaisuudessa miten hinnoittelu muodostuu, jos auto jää tonttiin pakkasen takia ja sen katsotaan olevan ominaisuus eikä vika. Mutta aika näyttää sitten jos ja kun dataa alkaa tulemaan.

Vielä mielenkiintoisemmaksi asian tekee kun jos vaikka joku valmistaja tai vaikka tietty malli ei toimi -5 ja toinen -50 niin mihin vakuutusyhtiöt vetää rajan? Ehdot ei tosiaan (ainakaan nykyisin) ole sidottu mitenkään valmistajaan/malliin vaikka kuinka olisi tiedossa "ominaisuudet".
 
Vielä mielenkiintoisemmaksi asian tekee kun jos vaikka joku valmistaja tai vaikka tietty malli ei toimi -5 ja toinen -50 niin mihin vakuutusyhtiöt vetää rajan? Ehdot ei tosiaan (ainakaan nykyisin) ole sidottu mitenkään valmistajaan/malliin vaikka kuinka olisi tiedossa "ominaisuudet".

Kaipa ne rajat löytyy ajan kanssa. Tänään kävi ilmi että Seat Mii E ei toimi -27c pakkasessa, joka löytyi ihan manuskasta. Mitä lie löytyy muiden valmistajien ohjeista. Eihän monikaan lue käyttöohjeita.
Tuota Tekniikan maailman talvitestiä kun en ole lukenut sen enempää mitä täällä ollut lainauksia, niin vaikea sanoa mitkä oli kovimmat pakkaset.

Tässähän se olisi tutkivan journalismin paikka, selvittää missä ne rajat menee. Tai täällä sähköauton omistajien katsoa opuksesta jos on jotain mainintoja mahdollisista rajoitteista.
 
Kaipa ne rajat löytyy ajan kanssa. Tänään kävi ilmi että Seat Mii E ei toimi -27c pakkasessa, joka löytyi ihan manuskasta.

Jos pilkkua viilataan, niin eihän se Miin manuaali noin sanonut. Auto kyllä toimii vaikka miten kylmässä kunhan *akku on sula*. -27 *C tienoilla lienee akun materiaalin jäätymispiste.
 
Mikä ikinä onkaan nimeltään (keskeytysturva tms riippuen yhtiöstä) mutta jos syystä tai toisesta auto ei toimi niin saa sijaisauton tai vaihtoehtoisesti jatkaa matkaa vaikka taksilla. Löytyy ainakin op:lta ja iffiltä, varmaan muiltakin. Toinen vaihtoehto että hinauttaa auton korjaamolle mistä saa sijaisauton korjauksen, siis tässä tapauksessa lämpenemisen ajaksi.
En usko että ainakaan toistaiseksi rajattu jotain tiettyjä sähköautomalleja pois, kun ei ole rajattu sitäkään että ajat kesädieselillä talvella ja hups kun ei toimikaan.
Tuo vakuutus kattaa hinaukset, sijaisautot ym. vain jos matka katkeaa tien päälle. Kotipihassa oleva mykkä auto ei kuulu vakuutuksen piiriin, näin ainakin siinä "perustasossa". Jos hinausta tarvitsee, niin toki hinausauton kuljettajalta voi tiedustella alkoiko hinaus 100 metrin päästä pihan ulkopuolelta? :)
 
Viimeksi muokattu:
e-golf ja e-up/seat mii/skoda citygo taitaa olla ainoat suomessa myynnissä olevat autot joissa ei ole akunlämmitintä. Tosi suomalaista asennetta tosin katsoa ongelmia ja nähdä ne esteiksi - Amerikkalaisella asenteella näkee ongelmien ratkaisemisessa mahdollisuuksia ;-) Eihän ne polttomoottoriautotkaan toimi pakkasella ilman suomessa asennettavia lohkolämmittimiä. Seattia pelkästään on myyty yli 400kpl. nuo muut päälle, ja siiinä olisi ihan hyvä markkinarako jälkiasenteiselle akunlämmittimelle.
 
Jos pilkkua viilataan, niin eihän se Miin manuaali noin sanonut. Auto kyllä toimii vaikka miten kylmässä kunhan *akku on sula*. -27 *C tienoilla lienee akun materiaalin jäätymispiste.

Kai se vähän ongelmallista pitää akku sulana, kun sinne ei ole lämmitystä näissä vw:n pikkuautoissa. Tiedä sitten pitäiskö pelkkä latauskaapeli sen verran elektroneja liikkeessä siellä ettei ihan kangistu. No lähinnä tuo onneksi teoreettinen ongelma täällä rannikolla.
 
e-golf ja e-up/seat mii/skoda citygo taitaa olla ainoat suomessa myynnissä olevat autot joissa ei ole akunlämmitintä. Tosi suomalaista asennetta tosin katsoa ongelmia ja nähdä ne esteiksi - Amerikkalaisella asenteella näkee ongelmien ratkaisemisessa mahdollisuuksia ;-) Eihän ne polttomoottoriautotkaan toimi pakkasella ilman suomessa asennettavia lohkolämmittimiä. Seattia pelkästään on myyty yli 400kpl. nuo muut päälle, ja siiinä olisi ihan hyvä markkinarako jälkiasenteiselle akunlämmittimelle.

Tuota mietin ja, eihän se paha talveksi tehdä sellaista pohjapanssaria, tai siis muovia, jossa olisi vähän eristystä ja jonkinlainen lämmityselementti (vaikka ihan sulanapitokaapelia). Saisi yön yli säilytyksessä akkupaketin lämpötilaa nostettua.
 
Autotodayssa:
Leasingyhtiö Arval uskoo, että seuraavan viiden vuoden aikana luvassa on dramaattinen muutos liikenteen sähköistymisessä koko EU-alueella.
Yhtiön ennusteen mukaan erilaiset sähköllä toimivat autot muodostavat lähes puolet uusien autojen myynnistä Euroopassa vuoteen 2025 mennessä ja kasvavat yli 70 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Euroopassa puolet myytävistä autoista sähköllä toimivia 2025 mennessä?
 
Tuo -27c käynnistysrajoitus koskee muuten myös kaikkia VAG-konsernin hybridejä (ja varmaan muidenkin valmistajien).

Näissä kun ei ole perinteistä starttia vaan polttis käynnistetään aina sähkömoottorilla niin liikkeelle ei lähdetä jos akku on jäässä vaikka tankki olisi täynnä bensaa.
 
Tuo -27c käynnistysrajoitus koskee muuten myös kaikkia VAG-konsernin hybridejä (ja varmaan muidenkin valmistajien).

Näissä kun ei ole perinteistä starttia vaan polttis käynnistetään aina sähkömoottorilla niin liikkeelle ei lähdetä jos akku on jäässä vaikka tankki olisi täynnä bensaa.

Ainakin BMW 330e:ssä on 12V akkuja peräti kaksin kappalein, ja polttiksen saa niilläkin käyntiin - tämä rajoitus siis puuttuu.
 
Tuo -27c käynnistysrajoitus koskee muuten myös kaikkia VAG-konsernin hybridejä (ja varmaan muidenkin valmistajien).

Näissä kun ei ole perinteistä starttia vaan polttis käynnistetään aina sähkömoottorilla niin liikkeelle ei lähdetä jos akku on jäässä vaikka tankki olisi täynnä bensaa.


Ei koske ainakaan Priusta, hyvin hyppäs käyntii ilman roikkia tms -35 pakkasyön jälkeen.
 
Kai se vähän ongelmallista pitää akku sulana, kun sinne ei ole lämmitystä näissä vw:n pikkuautoissa. Tiedä sitten pitäiskö pelkkä latauskaapeli sen verran elektroneja liikkeessä siellä ettei ihan kangistu. No lähinnä tuo onneksi teoreettinen ongelma täällä rannikolla.
Leafissa on 300W akunlämmitin, joka kuulemma riittää. Jos latauksen hyötysuhde on 90%, 3.6kW latauksella siis lämmöksi muuttuu ~360W. Vastaavasti jos oletaan että ajamisenkin hyötysuhde on 90%, ja kulutus on 16kW, syntyy hukkalämpöä jo 1600W teholla. Kaikki hukkalämpöhän ei tietenkään mene akkuun, mutta näin niinkuin suuntaa antava arvio.
 
Minua ei haittaisi niinkään, että ei voi ajella, mutta jos akku vahingoittuu pakkasten takia, niin se on jo ongelmallisempaa. Polttomoottoriauto ei tarvi edes esilämmitystä, jos on pakko johonkin lähteä ja eikä se hajoa pakkasessa ollessaan, mutta kuinkahan tiukka tuo raja muutenkin on? Jos on sähköauto -27 pakkasessa vaikka viikon ilman akun lämmitystä, niin tuleekohan siitä jo ongelmia.
 
Prius käynnistyykin perinteisellä 12v akulla.
Juu, sillä 12V:lla ovet aukeaa, valot ja kellot pelittää sekä releet napsuu ja poppi soi, mutta ei sen auton voi sanoa olevan käynnissä. Jollain pitäisi vielä pyöräyttää 1,8l bensakone käyntiin, ja se ei oikein ole 12 V/35 Ah -moottoripyöräakun heiniä.

Toyotoissa 12 V -akun herättämästä 201 V -ajoakusta muunnetaan 600 V vaihtosähköä, jolla saadaan MG1 pyörimään. Tämä pyöriminen välittyy PSD:n läpi polttiksen pyörimiseksi. Kun öljynpaine on riittävä, annetaan pyörivälle moottorille kipinää ja polttoainetta, jolloin moottori käynnistyy ja käy ns. omin voimin.

Priuksen polttista ei saa käyntiin, jos korkeajänniteakku olisi liian kylmä. Onneksi se ei vaikuta olevan kovin herkkä pakkaselle, kun Haukka81:kin sai omansa käyntiin@-35C.

Tässä vielä vanha venäläinen Prius@-38C:
 
Juu, sillä 12V:lla ovet aukeaa, valot ja kellot pelittää sekä releet napsuu ja poppi soi, mutta ei sen auton voi sanoa olevan käynnissä. Jollain pitäisi vielä pyöräyttää 1,8l bensakone käyntiin, ja se ei oikein ole 12 V/35 Ah -moottoripyöräakun heiniä.

Toyotoissa 12 V -akun herättämästä 201 V -ajoakusta muunnetaan 600 V vaihtosähköä, jolla saadaan MG1 pyörimään. Tämä pyöriminen välittyy PSD:n läpi polttiksen pyörimiseksi. Kun öljynpaine on riittävä, annetaan pyörivälle moottorille kipinää ja polttoainetta, jolloin moottori käynnistyy ja käy ns. omin voimin.

Priuksen polttista ei saa käyntiin, jos korkeajänniteakku olisi liian kylmä. Onneksi se ei vaikuta olevan kovin herkkä pakkaselle, kun Haukka81:kin sai omansa käyntiin@-35C.

Tässä vielä vanha venäläinen Prius@-38C:


kylmin missä käynnistin meidän Prius plussa mallin oli -36, pari talvea Kuusamo- Kemijärvi alueella sillä mentiin ilman ongelmia. Loistava auto.
Ja kyllä, 12v akku vain boottaa systeemin. Bensa lähti sit ison akun avulla , eikä yskiny.
 
kylmin missä käynnistin meidän Prius plussa mallin oli -36, pari talvea Kuusamo- Kemijärvi alueella sillä mentiin ilman ongelmia. Loistava auto.
Ja kyllä, 12v akku vain boottaa systeemin. Bensa lähti sit ison akun avulla , eikä yskiny.

Mutta auto ei käynnisty jos 12v akku on vähissä/huono. Se siis ei käytä sitä käynnistämiseen mutta ei osaa ottaa virtaa isolta akulta systeemeille että lähtisi käyntiin?
 
Autot ei saa ottaa mitään korkejänniteakulta JOS 12V jännite puuttuu. Kunhan saadaan modulit herätettyä, turvallisuustarkistukset ajettua ja HV releet naksuteltu niin voidaan pistää DC-DC muunnin päälle syöttämään 12V järjestelmää. Modulien herättely tuskin montaa kymmentä ampeeria vaatii. Saa 12V akku olla todella huonossa kunnossa jos siihen kyykähtää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 164
Viestejä
4 651 801
Jäsenet
76 400
Uusin jäsen
Juhani K-A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom