On tainnut mainosmieheltä unohtua "jopa" edestä. Lukemat pitävät varmaan kutinsa sanalla tavalla kuin toimintamatkan tapauksessa. Auto kulkee kyllä 65 km sähköllä joskus, muttei ainakaan silloin kun otetaan 306 hv moottorille.
Toyota ei tosin kerro sähkömoottorin tehoa edes teknisissä tiedoissaan, joten homma vaikuttaa aika paljon tahalliselta harhaanjohtamiselta.
Varmaan osa kuluttajista voi tosiaan tuon mainoksen perusteella kuvitella saavansa samaan aikaan käyttää 306 hv ja ajaa 100 % sähköllä. Puhtaalla sarjahybridillä (esim. Opel Ampera) näin voisi ollakin. Mainokseen olisi pitänyt kirjoittaa siihen ladattuna riville joko tehon tai sähköajon yhteyteen sana "jopa".
Se mikä Rav4:ssä on hienoa, ja minkä mainoksesta voi saada irti:
1. täydet 306 hv ja 6,2 s 0-100 km/h ovat aina* käytettävissä latasit tai et
2. neliveto on aina käytettävissä latasit tai et
3. vaikket lataisikaan tai matka on pitkä, niin silti sähköajon osuus (eli toiminta ei-ladattavana hybridinä) on Toyotalta odotettavaa tasoa, eli markkinoiden kärkipäätä
*Suomessa, autobahneilla tietyissä tilanteissa voi tulla rajat vastaan akun varauksen, sähköntuoton ja jarrutusten talteenoton suhteen
Toimintamatka on alustavien tietojen mukaan >65 km (WLTP). Akun kapasiteetiksi on ilmoitettu 17,8 kWh. Luultavasti brutto, mutta sitä ne muutkin valmistajat tuntuvat ilmoittelevan plugareiden yhteydessä. Tietääkseni saman hintaluokan katumaastureista ei löydy yhtä suuria akkuja/toimintamatkaa, joten sen suhteen asiat ovat erittäin hyvällä mallilla. En tiedä yrititkö vähätellä toimintamatkaa, kun sanoit "65 km sähköllä joskus". Ja mitä tehoihin tulee, niin RAV4 PHEV:n painoinen WLTP class 3 -auto joutuu testissä käyttämään enimmillään noin:
1,666 m/s2@60 km/h --> 56 kW
Ja
1,055 m/s2@90 km/h --> 53 kW
Jos polkee 306 hv, niin kulutus ei luonnollisesti ole enää normin mukainen.
Toyota Norjan sivuilla kerrotaan sähkömoottoreiden tehoksi 134 kW edessä ja 40 kW takana. Noilla tiedoilla se Suomessa kerrottu 9 s 0-100 pelkällä sähköllä ei olisi temppu eikä mikään. Akkuhan noissa plugareissa rajoittaa tehoa/kiihtyvyyttä, niin sen puolesta Toyotan pitäisi olla nopeimpia kiihtymään sähköllä. Samalla se auttaa pääsemään lähemmäs sitä 100 % sähköajoa, kun kiihtyvyys on ripeää ilman polttistakin. Pakkanen haittaa 100 % sähköajoon pyrkimistä monissa plugareissa. Kuulemma Ravilla täysi sähköajo onnistuu -10C asti.