- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 931
Kannattaa ostaa sähköauto jos saa parhaat kiksit siitä miten auto kiihtyy![]()
Toisaalta kannattaa ostaa "RS" jos ei väliä miten auto kiihtyy

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa ostaa sähköauto jos saa parhaat kiksit siitä miten auto kiihtyy![]()
Mikähän tarve tuolle kardaanitunnelille tuolla takapenkillä on?
Voihan :naamapalmuTäällä sanotaan, että:
"BMW ON KERTONUT, ettei se tee lähitulevaisuudessa enää erilaisia perusrakenteita sähköautoille ja perinteisemmille käyttövoimille. Sen sijaan pienet mallit tehdään etuvetorakenteelle ja suuret takavedolle. Toki nelivetojakin on tarjolla, mutta kaksivetoversiot määrittävät rakenteiden lähtökohdat. "
Se verho/hattuhylly vaimentaa melua yllättävän paljon. Ainakin E39 farmari Bemari päästi selvästi enemmän ääniä takapenkille ilman rullaverhoa, rullaverho paikallaan todella hiljainen. Etupenkillä ero ei toki niin selkeä mutta takana kyllä kuulee.Ite kans laitan sen rullaverhon farkun takaluukusta ensimmäiseksi pois autotalliin. Painaakin jonkun verran, ihan turha, itelle ainakin.
Eikä sen tarkoitus tosiaan mitään melua ole estää![]()
Superb iV:lle 204hv:lla luvataan 7.8s. Octavia saa myös tuon 204hv hybriditekniikan niin vähän jää RS amistuning-versioksi kun perusmallit pystyy lähes samaan suorituskykyyn.Uusi Skoda Octavia RS on nyt 245 heppainen hybridi:
![]()
New Skoda Octavia vRS iV: hot PHEV priced from £35,020 | Autocar
New 242bhp plug-in variant arrives alongside petrol and diesel options, promising 39 miles of EV rangewww.autocar.co.uk
Edellinen Octavia RS:hän oli aikamoinen hitti aikoinaan. Saa nähdä millainen hintaero tällä uudella tulee olemaan normimallleihin ja perus PHEV-malliin verrattuna. Autoveron takia hintaero voi olla aika kohtuullinen.
Toyotan lanseeraama "itselataava" termi on kyllä purrut hyvin kohdeyleisöön (tekniikasta tietämättömät paikasta A paikkaan B kuskit).Että minua ärsyttää Toyotan mainonta. en löytänyt tähän liitettäväksi, mutta näin äsken mainoksen rav phevistä, kutakuinkin näin:
300hv, neliveto, ladatuna 100% sähköllä
300hv, neliveto, lataamatta jopa 50% sähköllä
Uskon että en ole maailman ainut ihminen jolla tämä menee ihon alle, ilmeisesti Toyotan markkinointiosaston mukaan olen kuitenkin potenttiaalisista asiakkaista vähemmistössä, ja enemmistöön tämä puree hyvinkin.
Toyotan logiikalla esim. Ampera, Outlander phev ja ruotsinlaiva kulkevat myös lataamatta 100% sähköllä.
Että minua ärsyttää Toyotan mainonta. en löytänyt tähän liitettäväksi, mutta näin äsken mainoksen rav phevistä, kutakuinkin näin:
300hv, neliveto, ladatuna 100% sähköllä
300hv, neliveto, lataamatta jopa 50% sähköllä
Uskon että en ole maailman ainut ihminen jolla tämä menee ihon alle, ilmeisesti Toyotan markkinointiosaston mukaan olen kuitenkin potenttiaalisista asiakkaista vähemmistössä, ja enemmistöön tämä puree hyvinkin.
Toyotan logiikalla esim. Ampera, Outlander phev ja ruotsinlaiva kulkevat myös lataamatta 100% sähköllä.
Harmi tosiaan että mainostavat noin, kun tuo plugari-Rav on aika ylivoimainen kilpailijoihin verrattuna ihan järkevilläkin mittareilla. Olisi mieluummin sanottu vaikka 60km sähköllä ja sen jälkeen 6.5l/100km.
Näköjään esitteessä sanottukin melko asialisesti:
"Ladattava RAV4 Plug-in -malli pohjautuu itselataavan RAV4 Hybridin edistykselliseen
tekniikkaan ja Toyotan yli kahdenkymmenen vuoden kokemukseen hybriditekno-
logian johtajana. RAV4 Plug-in tarjoaa enemmän tehoa ja parempaa todellista
polttoainetaloudellisuutta kuin mihin ladattavissa SUV-malleissa on totuttu.
Luokkansa edistyksellisin ladattava hybridi erottuu kilpailijoistaan myös EV-ajotilan
avulla. Sen ansiosta auto käyttäytyy pitkälti kuten sähköauto: se kulkee sähköllä jopa 135
km/h:n nopeuteen asti riippumatta siitä, kuinka kovaa kaasupoljinta painetaan. Ilmoitettu
sähköajokantama (WLTP) on jopa 65 km*, mikä tekee RAV4 Plug-in -mallista luokkansa
edelläkävijän."
En keksi tuosta juuri muuta korjattavaa kuin sen, että 300hv yhteistehoa on aika tavanomainen luku noissa.
No eroaahan se ainakin Volvoista ja Mersuista siinä, että Rav4 on aina nelivetoinen ja pelkällä sähköllä ajettaessa aika reippaasti enemmän tehoa käytössä. Bemarin ja Porschen speksejä en jaksa tarkastaa miten niihin vertautuu.Ja mitä "ladattavaa suvia" enemmän tehoa tuo tarjoaa "kuin on totuttu"? Volvon D6? T8? BMW X5 40e? Mersun hybridit? Porchen hybridit? Vai viitataanko tässä pelkästään siihen outlanderiin?
Oma Passat toimii juuri näin *. Pelkällä sähköllä tuo liikkuu kuitenkin 0-80km/h vauhdeissa yhtä hyvin kuin mikä tahansa 200 heppanen dieselvehje niin kyllä sillä pärjää siinä missä millä tahansa keskivertoautolla. Olisi aika ärsyttävää jos sähköllä ei voisi täyskiihdytyksiä tehdä lainkaan.Onko tuo muuten turvallisuuden suhteen riski? Äkkitilanne tien päällä, ja pitäisi saada tehot käyttöön, mutta kaasua polkemalla niitä et ainakaan saa?
Miten niin ei kulje kuin 135km/h? Jos ajat kovempaa, niin polttomoottori käynnistyy.Eikö nämä ole vähän ristiriidassa? 306hv 100% sähköllä, mutta silti ei kulje kuin 135kmh vaikka kuinka poljet kaasua?![]()
Jotenkin tuntuu, että kuvailemiasi "äkkitilanteita tien päällä" tulee enemmän tai ainoastaan bmw/audi kuskeille.Onko tuo muuten turvallisuuden suhteen riski? Äkkitilanne tien päällä, ja pitäisi saada tehot käyttöön, mutta kaasua polkemalla niitä et ainakaan saa? Mietin kun esim. tuo bemmi antaa kyllä kaikissa ajotiloissa kaikki tehot kun runttaa kaasun pohjaan - ilmeisesti juurikin tuon turvallisuuden jne vuoksi?
Superb iV:lle 204hv:lla luvataan 7.8s. Octavia saa myös tuon 204hv hybriditekniikan niin vähän jää RS amistuning-versioksi kun perusmallit pystyy lähes samaan suorituskykyyn.
Alkuperäisessä tekstissä oli kohta "Sen ansiosta auto käyttäytyy pitkälti kuten sähköauto: se kulkee sähköllä jopa 135Miten niin ei kulje kuin 135km/h? Jos ajat kovempaa, niin polttomoottori käynnistyy.
Jotenkin tuntuu, että kuvailemiasi "äkkitilanteita tien päällä" tulee enemmän tai ainoastaan bmw/audi kuskeille.
Kuinka niin? Autovero on tavishybridissäkin pieni. Itseasiassa se tulee olemaan vielä pienempi, koska RS:n isot vanteet nostaa väistämättä päästöarvoa.Näinpä. Silti tässä on potentiaalinen hitti, koska myös hintaero voi jäädä autoveron takia hyvin pieneksi "tavis" hybridiin liittyen.
Eli se kiihtyy *tun hitaasti tuonne 135kmh vaikka kaasu olisi pohjassa (ev tilassa), jonka saavutettuaan sitten polttis käynnistyy avuksi?
Eikö nämä ole vähän ristiriidassa? 306hv 100% sähköllä, mutta silti ei kulje kuin 135kmh vaikka kuinka poljet kaasua?![]()
Vähän(paljon) OT, mutta ei tuo nykyisen korimallinkaan RS ole Octavioista nopein, kummallakaan koneella. Bensa RS:lle ilmoitetaan 0-100 6,7s/6,8s korimallista riippuen, normimallin tehokkaimmalle bensakoneelle sama 6,7sek korimallista riippumatta. Diesel puolella sama 184hv/4x4 voimalinja perusmallissa ilmoitettu 7,5sek, diesel-RS 7,7/7,8sek korimallista riippuen. Erot ovat mitättömiä, kyllä, mutta pointti lähinnä siinä että tälläkään hetkellä RS-ocu ei ole se Octavioista nopeimmaksi ilmoitettu, eikä se varmaan tule muutumaankaan.Superb iV:lle 204hv:lla luvataan 7.8s. Octavia saa myös tuon 204hv hybriditekniikan niin vähän jää RS amistuning-versioksi kun perusmallit pystyy lähes samaan suorituskykyyn.
Tuo on ainoastaan nelivedon ansiosta. Etuvetoinen normimalli on hitaampi.Vähän(paljon) OT, mutta ei tuo nykyisen korimallinkaan RS ole Octavioista nopein, kummallakaan koneella. Bensa RS:lle ilmoitetaan 0-100 6,7s/6,8s korimallista riippuen, normimallin tehokkaimmalle bensakoneelle sama 6,7sek korimallista riippumatta.
Aijaa?! On se jännä! Edelleen, pointti ettei RS ole se malliston nopein yksilö, ihan sama vaikka se etenisi telaketjuilla.Tuo on ainoastaan nelivedon ansiosta. Etuvetoinen normimalli on hitaampi.
Edelleen pointtina, että nuo hybridit on molemmat kuitenkin etuvetoisia niin RS:n tulisi olla selvemmin nopeampi kuten nyt.Aijaa?! On se jännä! Edelleen, pointti ettei RS ole se malliston nopein yksilö, ihan sama vaikka se etenisi telaketjuilla.
Mutta tässähän nyt spekuloidaan spekulaatioiden kesken, eihän virallisia arvoja ole sen enempää perus-hybridi Octavian 204hv voimalinjalle, sen enempää kuin yhdellekään 240hv hybridille, Golfille, Cupralle tai tälle Octaviallekaan. Oletus on että 204hv Octavia kiihtyisi nopeammin kuin Superb samalla voimalla, mutta viime viikolla Laakkosen myyjä ei suostunut vahvistamaan että Octavia saisi tasan samoilla spekseillä olevaa voimalinjaa kuin Superbissa, vaikka todennäköistähän se on.Edelleen pointtina, että nuo hybridit on molemmat kuitenkin etuvetoisia niin RS:n tulisi olla selvemmin nopeampi kuten nyt.
Se nyt on ihan sama mitä joku Laakkosen myyjä vahvistaa, kun tehdas on ilmoittanut jo marraskuussa uuden mallin julkistuksessa, että moinen on tulossa.Mutta tässähän nyt spekuloidaan spekulaatioiden kesken, eihän virallisia arvoja ole sen enempää perus-hybridi Octavian 204hv voimalinjalle, sen enempää kuin yhdellekään 240hv hybridille, Golfille, Cupralle tai tälle Octaviallekaan. Oletus on että 204hv Octavia kiihtyisi nopeammin kuin Superb samalla voimalla, mutta viime viikolla Laakkosen myyjä ei suostunut vahvistamaan että Octavia saisi tasan samoilla spekseillä olevaa voimalinjaa kuin Superbissa, vaikka todennäköistähän se on.
Jonnekin voisi laittaa ne piiloon, vaikka kontista löytyvän kevytpeitteen alle. Itsellä oli joskus muutama tyhjä pantillinen tölkki autossa sisällä näkyvillä ja niiden perässä oli joku mennyt sisään ikkunan läpi ja unohtanut puoliksi juodun lasol pullon tilalle.Ei se turvaverkko pakollinen ole. Mutta suojaverhon alle voisi jättää herkemmät kamat piiloon. Vaikkei se varkauksia estäkään, ehkä jollekin pirivieterille kynnys murtautua autoon on suurempi, jos näkyvillä ei ole mitään rahanarvoista. Se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa, esim. 24 tölkkiä Batterya (kuulin juuri eilen tutulle näin käyneen).
Akustoa myöden ilmoitettu Marraskuussa?Se nyt on ihan sama mitä joku Laakkosen myyjä vahvistaa, kun tehdas on ilmoittanut jo marraskuussa uuden mallin julkistuksessa, että moinen on tulossa.
Kyllä Neljäs kerta: tällainen on täysin uusi Škoda OctaviaAkustoa myöden ilmoitettu Marraskuussa?
Kentis moottoripuolen kovin uutuus on ladattava hybridiversio iV. 1,4-litraisen TSI-bensiinimoottorin (156 hv) ja sähkökoneen (102 hv) yhteisteho nousee 204 hevosvoimaan. Valmistaja kertoo auton liikkuvan 13 kilowattitunnin ajoakun turvin, muttei kerro onko kyseessä teoreettinen vai käytettävä kapasiteetti. Joka tapauksessa WLTP-mittauksissa Octavia iV kulkee parhaimmillaan 55 kilometriä sähköllä.
Mutta silloinhan se voimalinja nimenomaan ei ole sama kuin Superbissa, missä on 218hv yhteisteholtaan oleva hybridivoimalinja.
Uusimmassa TM- lehdessä talvitestejä sähköautoilla. Kovasti hypetetty Tesla Model 3 oli todella surkea rangeltaan jo -9 asteen pakkaskelissä.
"Paperilla toimintamatkaa arvioitaessa Tesla vaikuttaa lähes ylivoimaiselta. Akun energiasisältö sekä ilmoitetut kulutus- ja toimintamatkat ovat huipputasoa. Mutta vaikka se ylsi mittauksessa kohtalaisen hyvään tulokseen, se jäi pakkasessa silti lähes 260 kilometriä ilmoitetusta WLTP-syklin toimintamatkasta. Myös jäljellä olevaa toimintamatkaa arvioiva mittari on ylioptimistinen, aivan viimeisiä kilometrejä lukuun ottamatta. "
Mitkä olivat niitä parhaita autoja?Renaultin Zoe ylsi kokonaiseen yhteen tähteen. Todettiin surkeaksi talviautoksi. Kylmääkyytiä kirjaimellisesti.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
TM ARVIOMitkä olivat niitä parhaita autoja?
Varmasti yks iso asia on se että m3 ei ole ollenkaan lämpöpumppua, imee lämmitykseen huomattavasti energiaa.Uusimmassa TM- lehdessä talvitestejä sähköautoilla. Kovasti hypetetty Tesla Model 3 oli todella surkea rangeltaan jo -9 asteen pakkaskelissä.
"Paperilla toimintamatkaa arvioitaessa Tesla vaikuttaa lähes ylivoimaiselta. Akun energiasisältö sekä ilmoitetut kulutus- ja toimintamatkat ovat huipputasoa. Mutta vaikka se ylsi mittauksessa kohtalaisen hyvään tulokseen, se jäi pakkasessa silti lähes 260 kilometriä ilmoitetusta WLTP-syklin toimintamatkasta. Myös jäljellä olevaa toimintamatkaa arvioiva mittari on ylioptimistinen, aivan viimeisiä kilometrejä lukuun ottamatta. "
Eli se kiihtyy *tun hitaasti tuonne 135kmh vaikka kaasu olisi pohjassa (ev tilassa), jonka saavutettuaan sitten polttis käynnistyy avuksi?
edit: Ja eikös tuon pitäisi kulkea huippunopeutta myös pelkällä sähköllä, kun kerran 100% sähköllä ajaessa on 306hv käytössä? Ristiriitaista viestiä puskee kyllä joo-o.
Olikohan Hesarin autotoimittaja, joka kirjoitti vanhasta toteamuksesta, että autoa ajetaan väännöllä, mutta autot myydään teholla. Ei lähdetä vääntämään tehon ja väännön suhteista tässä ketjussa, koska sanonnan idea on vain siinä, että alhaalta vääntävä auto on käytännön ajossa miellyttävä, mutta huipputehoja tarvitaan markkinointiin. Tehosta vouhkataan, koska se myy.Mikä hiton hinku noista hevosvoimista on puhua sähkökulkineiden kanssakin, vaikeuttaa vain kaikkea.
Eikä myöskään väitetty, että pelkällä sähköllä ajaessa on kaikki tehot käytettävissä, vaan niin päin, että lataussähkön loputtuakin on perushybriditilassa koko teho saatavilla.
No eipä sitten näköjään olekaan. Ei olisi pitänyt taas luottaa myyjään, jonka mukaan olisivat.Mutta silloinhan se voimalinja nimenomaan ei ole sama kuin Superbissa, missä on 218hv yhteisteholtaan oleva hybridivoimalinja.
Kyllä. M3 ja Teslat muutenkin ovat sielultaan kalifornialaisia autoja. Kyllä niillä talvellakin ajaa, mutta suunnittelun painopiste on ollut muualla. M3 lämpiää kyllä hyvin, mutta koska ilp puuttuu, lämmitys syö reilusti sähköä ja sitä kautta toimintamatkaa. Onneksi latausverkosto on paremmalla tolalla kuin muilla.Varmasti yks iso asia on se että m3 ei ole ollenkaan lämpöpumppua, imee lämmitykseen huomattavasti energiaa.
Oliko missä testiautoista se lämpöpumppu?Varmasti yks iso asia on se että m3 ei ole ollenkaan lämpöpumppua, imee lämmitykseen huomattavasti energiaa.
Mutta sitten mistään en löydä mainintaa missä autossa se on.Suuren matkustamon tehokas lämmitys syö paljon energiaa. Osassa autoista ylläpitolämpöä tuotetaan energiatehokkaammin esimerkiksi lämpöpumppujen avulla. Näin etenkin nollakelin lähettyvillä lämmöntuoton energiatarve pienenee selvästi.
(koska miusta on vähän hassua että lämmityslaitteella on noin suuri painoarvo eli 20%)
No omassa käytössä auto on aina esilämmitetty joten lämmityslaitteen tehtäväksi jää lähinnä pitää lämpöä yllä. Sanoinkin tuossa että omaan makuun.Ei se talviautotestissä ole kovin hassua? Tärkein varuste ehkäpä?
Eikö ole väitetty? Jos tuo kuvan liittäminen onnistui, niin minusta tuo kyllä sanoo aika selkeästi että kun lataat, ajat 100% sähköllä ja 306hv + neliveto on käytössä?
Harmi kun ei ollut Miitä tuossa TM:n testissä mukana.
Voi olla että on ilp. Nopeasti vain googlasin. Sitten ilmeisesti kaikissa muissa on paitsi teslassa.Olisi varmaan todella pätevä talviauto (e-up/mii/citygo) jos lämmitykseen olisi ilp. Lämpöä tuntuu ainakin -9C keleillä tulevan heti, akun kustannuksella. Ja tuulilasi on hetkessä sula lämmityksellä. Akuista ei nyt oo tietoa onko lämmitetty vai ei, vanhemmassa e-up:ssa ei ainakaan. Valotkin on yllättävän hyvät perus halogeeneiksi.
Ohjekirjassa varoitettiin että -27C ja sitä kovemmissa pakkasissa auto ei toimi.
Eikös muuten tuossa zoessa ole ilp? Ja jonkinlainen tyyppivika että menee tilttiin, googlella löytyi jotain proseduureja että herätellään hiustenkuivaajan kanssa ulkolämpöanturia että saataisiin toimintamoodi käännettyä. Ja sitten maagisesti toimii. No, ehkäpä tuollainen huoltovapaa vastuslämmitys on sopiva simppeliin pikkuautoon, mitä vähemmän huoltoa vaativia osia, sen parempi![]()