Keskustelua hybridiautoista

Asenteissa ja teknologian ymmärtämisessä on monesti iso kehityksen paikka edellä mainittua lämmitystäkään paha harrastaa kun näyttää lataamiselta. Ongelma esiintyy paikoilla missä enemmän autoja kuin latureita mutta jokaisessa ruudussa lämmitystolppa. Kannattavampaa seisottaa akku täynnä laturin nokassa lähtöön asti vs vapauttaa laturia.
 


Sattui taas FB mainoskausi alkamaan... :shifty: Latauslaitteet on turhan hintavia vrt. Webasto, mut johdot?


5 metrinen Phoenix contact 3x32A Type 2 kaapelin on vain kympin kalliimpi kuin noiden vastaava no-name kiinaihme, joten eipä mitään kummoisia hintoja
 
Tietenkin kotilataus kuntoon on ehdoton ykkönen. Julkisia alkaa olla varsin runsaasti, toki osa aika suolaisilla aikaveloitus + kWh maksuillakin. Tässä tuore Autotodayn kommentti:

"Liikenteen sähköistymisen merkittävin pullonkaula ei näyttäisi olevan kaikkien käytössä oleva julkinen latausinfra, vaan lataaminen yksityisissä kiinteistöissä, kuten taloyhtiöiden tai työpaikkojen parkkipaikoilla.
Sähköautojen lataus olisi sähköntuotannon näkökulmasta järkevintä öisin, kun muu kulutus on vähäistä.
Siksi olisi toivottavaa, että jokaiselle sähköautolle löytyisi latauspiste sieltä, missä auto on öisin parkissa. Latauspisteen rakentaminen taloyhtiön pihaan ei kuitenkaan aina onnistu edes sähköauton omistajan omalla kustannuksella."

Taloyhtiöissä on viimeistään nyt herättävä kevään kokouksissaan pistämään autolatausjärjestelmät kuntoon. Myös ARAn avustukset ovat saatavana avuksi.
 
Jos on ideoita miten ajaa asioita läpi taloyhtiössä niin otan vastaan.

Aluksi ehdotin, että kustannan vaihdon itse jos lupa irtoaa mutta ei annettu lupaa koska ei olisi yhdenmukaista kaikille. Olivat jotain konsulttia tähän vielä ottaneet mukaan. Sitten ehdotin, että tehdään kartoitus ja sen mukaan toiminta. Moniko on hankkimassa täyssähköä tai hybridiä ja sitten sen mukaan edettäisiin kokouksissa miten edetään. Alkuun ainakin ehdotin, että jos hankintoja ei ole paljoa niin tolpan muutos lataavaksi riittäisi. Kun jos taas enemmän tehdään sitten infraan muutosta.

Katsotaan miten tilanne etenee mutta jos on vinkkejä ja kättä pidempää niin otan kaikesta vaarin.
 
Kotilataus on sähköautolle aivan ehdoton. Kakkosena tulevat pikalaturit pitkille matkoille. Asiointilataus on lähinnä ihan kiva -osastoa, eikä maksullisena yleensä edes kiinnosta.
 
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Mitenkäs suomessa lataaminen onnistuu matkan päälle ilman että asentaa kymmentä eri puhelinapplikaatiota? Voiko jossain vain maksaa kortilla ja ottaa sähköä niinkuin bensampumpulta? Itseäni ei kiinnostaisi vitunkaan vertaa minkään appien asennus, mutta Zeron SR/S sen sijaan kovasti kiinnostaa..
 
Mitenkäs suomessa lataaminen onnistuu matkan päälle ilman että asentaa kymmentä eri puhelinapplikaatiota? Voiko jossain vain maksaa kortilla ja ottaa sähköä niinkuin bensampumpulta? Itseäni ei kiinnostaisi vitunkaan vertaa minkään appien asennus, mutta Zeron SR/S sen sijaan kovasti kiinnostaa..
mitä ite kattellut noita niin vaatii nimenomaan jonku helvetin apin tai sit sellasen lätkän. Korttimaksua en oo missään nähnyt.
 
Mitenkäs suomessa lataaminen onnistuu matkan päälle ilman että asentaa kymmentä eri puhelinapplikaatiota? Voiko jossain vain maksaa kortilla ja ottaa sähköä niinkuin bensampumpulta? Itseäni ei kiinnostaisi vitunkaan vertaa minkään appien asennus, mutta Zeron SR/S sen sijaan kovasti kiinnostaa..

Eipä oikeastaan. Appeja ja/tai jotain helvetin RFID-tageja. Teslan Supereilla lataaminen on periaatteessa vaivattomampaa kuin tankkaus (jos aikaa ei huomioida).
 
Käytännössä noi rfid pelleilyt ja appsit on jotain sen tason kehitysmaasettiä, että onneksi oma sähkis latautuu vain kotona ja töissä. Myöskään noiden hinnat eivät oikein ole kannustavia pois lukien ehkä noi K-ryhmän peruslaturit. Okt:ssa ei ongelmia toki lataamisen suhteen ole, mutta miettii kantakaupungissa asuvaa, on tuo kotilataus varmasti iso kynnys. Varsinkin kun suurin osa taloyhtiön päättäjistä on about dinosauruksen ikäisiä.
 
No onpa aika käsittämätöntä paskaa. Mikä tähän voi olla syynä? Asun kyllä okt:ssa eli ei ole mikään deal breaker.
 
Niin kuinka vaikeaa se olisikaan käyttää sitä luottokorttia sieltä taskusta latauksen maksamiseen. Jessus sentään, ei kun parempi käyttöliittymä on jokin susipaska appsi... Tesla on kyl tässä valovuosia edellä, mutta jännä juttu miten tätä ei esim. EU tasolla saada laitettua kuntoon.
 
Eka latauskokemus Virran automaatilla. Varaaminen appin kanssa onnistui, mutta latauksen aloittaminen ei. Soitto tukeen sai laitteen aloittamaan latauksen välittömästi... mutta latauksen lopettaminen ei onnistunutkaan ilman soittoa tukeen, ja sinne oli 7min jono... ja tätä ylimääräistä 7min aikalisää ei oltu otettu huomioon lasten synttärikuskauksissa. Tietääpähän tulevaisuudesssa olematta kytkemättä mitään, jos on kaupasta kiire lähteä pois :facepalm:
 
latauksen lopettaminen ei onnistunutkaan ilman soittoa tukeen

Lataus loppuu kun otat kaapelin auton päästä irti. Teslan sovelluksessa sekä ruudulla autossa on stop charging nappi jolla homma hoituu. E-golfissa lukitus vapautuu kun laittaa ovet lukkoon ja avaa. (Tai vaan avaa jos oli jo lukossa ofc) Muissa vehkeissä yleensä tuo ovenavaus myös, mutta manuaalista se pitäisi selvitä jos ei halua testailla.

Itse en ikinä lopeta latausta latauslaitteesta tai sovelluksesta, vaan aina auton päästä.


Mitenkäs suomessa lataaminen onnistuu matkan päälle ilman että asentaa kymmentä eri puhelinapplikaatiota? Voiko jossain vain maksaa kortilla ja ottaa sähköä niinkuin bensampumpulta? Itseäni ei kiinnostaisi vitunkaan vertaa minkään appien asennus, mutta Zeron SR/S sen sijaan kovasti kiinnostaa..

Jos olet Motonetissä kanta-asiakas, voit ladata saldoa sinne tilille jolloin näytät ajokortin viivakoodia siinä latauslaitteessa. Tosin riippuu missä seudulla ajelet. Itselle riittäisi pelkkä Fortumin tägi.

Yksi syy miksi laitteilla ei kelpaa kortti on se että jokainen laite olisi maksupääte, joka tietääkseni ei ole ilmaista. Johtunee kaikista tietoturvapykälistä. Näkisin että jossain kohtaa DC latureihin voisi sellainen ominaisuus tulla Suomeenkin, mutta AC laitteet ovat sen verran halvempia että se kustannus on vaikeampi piilottaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: dmn
Soitto tukeen sai laitteen aloittamaan latauksen välittömästi... mutta latauksen lopettaminen ei onnistunutkaan ilman soittoa tukeen, ja sinne oli 7min jono...
Hmm, pitäisi sen lopettaa automaattisesti jos kaapelin irroittaa autosta. Näin itsellä aina tapahtunut. Vai eikö kaapeli irronnut latauspisteestä sen jälkeen?
 
Lataus loppuu kun otat kaapelin auton päästä irti. Teslan sovelluksessa sekä ruudulla autossa on stop charging nappi jolla homma hoituu. E-golfissa lukitus vapautuu kun laittaa ovet lukkoon ja avaa. (Tai vaan avaa jos oli jo lukossa ofc) Muissa vehkeissä yleensä tuo ovenavaus myös, mutta manuaalista se pitäisi selvitä jos ei halua testailla.

Itse en ikinä lopeta latausta latauslaitteesta tai sovelluksesta, vaan aina auton päästä.

Jep, näinhän se olisi varmaan onnistunutkin, mutta tässä "use-casessa" oli piuhan toisessa päässä oikeasti ekaa kertaa lataava (itsehän en ole kertaakaan vielä saanut kytkeä laturia!), joka oli puhelimitse saanut ohjeet latauksen lopettamiseen puhelimella soittaen kun sen aika on.
 
Jep, näinhän se olisi varmaan onnistunutkin, mutta tässä "use-casessa" oli piuhan toisessa päässä oikeasti ekaa kertaa lataava (itsehän en ole kertaakaan vielä saanut kytkeä laturia!), joka oli puhelimitse saanut ohjeet latauksen lopettamiseen puhelimella soittaen kun sen aika on.

Eipä siinä mitään, sattuu sitä itse kullekin kun uusia asioita on tekemässä. Olisivat ehkä voineet sieltä antaa saman neuvon mutta ehkä ajattelivat että tekevät sulle palveluksen ettei itse tartte lopetella?
 
Eka latauskokemus Virran automaatilla. Varaaminen appin kanssa onnistui, mutta latauksen aloittaminen ei. Soitto tukeen sai laitteen aloittamaan latauksen välittömästi... mutta latauksen lopettaminen ei onnistunutkaan ilman soittoa tukeen, ja sinne oli 7min jono... ja tätä ylimääräistä 7min aikalisää ei oltu otettu huomioon lasten synttärikuskauksissa. Tietääpähän tulevaisuudesssa olematta kytkemättä mitään, jos on kaupasta kiire lähteä pois :facepalm:
Totesin sen virran rfid-tägin kätevämmäksi käytössä. Appin kanssa turaaminen kestää paljon kauemmin ja sovellus ollut useammankin kerran epävakaa.
Tulee tilatessa pieni avaimenperässä toimiva ja kortti jonka voi pitää mukanaan tai antaa toisen käyttöön.
 
Toinen kysymys latureista. Onko kaupungilla olevissa latureissa yleensä omat johdot, vai löytyykö vielä sellaisiankin joissa pitää oma (type2) johto olla messissä?
 
Yleensä tosiaan oma piuha pitää olla mukana.

Johtuu ihan siitä että se on laitteen omistajalle pienempi riski kuin kaapeli jonka joku voi helposti katkaista.
Ja se antaa Type 1 autoille mahdollisuuden ladata
 
Jeps. Eli pari asiaa on siis alkeellisella tasolla: applikaatioiden vaatiminen ja johdon puute. Toivottavasti näihin tulee muutos. Ei tarvitse kuin kuvitella jos bensapumpulla vaadittaisiin appi ja oma letku huomatakseen miten naurettavaa meininki on. Luulen että sähköprätkä tulee silti hankittua lähivuosina.
 
Yleensä tosiaan oma piuha pitää olla mukana.

Johtuu ihan siitä että se on laitteen omistajalle pienempi riski kuin kaapeli jonka joku voi helposti katkaista.
Ja se antaa Type 1 autoille mahdollisuuden ladata
En ihan ymmärrä tätä logiikkaa, voi sen bensapumpun letkunkin joku katkaista!
 
Bensapumpun tankkauspistoolilla taitaa olla huonot markkinat. Sähköauton latausjohdon saa helposti myytyä. Ja jos herää kysymys että kuka semmosen ostais niin kyllä harrastajia löytyy. OpenEVSE | Home
 
Yleensä tosiaan oma piuha pitää olla mukana.

Johtuu ihan siitä että se on laitteen omistajalle pienempi riski kuin kaapeli jonka joku voi helposti katkaista.
Ja se antaa Type 1 autoille mahdollisuuden ladata
Sähköautothan ei tosiaan liiku paikaltaan jos johto on kiinni. Tätä ei ole taas estetty polttiksissa tankatessa...

Se mikä johdoissa hajoo niin on liittimet. Joko ihan käytöstä kuluvat tai sitten kun joku tiputtaa maahan.
 
Eka latauskokemus Virran automaatilla. Varaaminen appin kanssa onnistui, mutta latauksen aloittaminen ei. Soitto tukeen sai laitteen aloittamaan latauksen välittömästi... mutta latauksen lopettaminen ei onnistunutkaan ilman soittoa tukeen, ja sinne oli 7min jono... ja tätä ylimääräistä 7min aikalisää ei oltu otettu huomioon lasten synttärikuskauksissa. Tietääpähän tulevaisuudesssa olematta kytkemättä mitään, jos on kaupasta kiire lähteä pois :facepalm:
Itse en edes Virralla suostu lataamaan. He kun veloittavat euron kuukaudessa, vaikka ei lataisin kertaakaan ja sitten se pakollinen 30 euron vakuusmaksu joka kerta kun tilin saldo tippuu alle tietyn summan.
 
Miten taloyhtiön latausjärjestelmässä kannattaa lähteä liikkelle? Kyseessä 9 asunnon yhtiö ja jokaisella asunnolla on oma autopaikka katoksessa lämmityspistokkeineen. Asuntojen sähkömittarit ovat kopissa, jonka kautta sähkö menee autokatokseen. Toiveena on toteuttaa ensimmäisten autojen lataus vähin kuluin ilman kaapeleiden uusintaa, mutta kuitenkin niin ettei nyt asennettavia järjestelmiä tarvitse myöhemmin vaihtaa. Ja kaikki tämä pitkällä aikavälillä kustannustehokkaasti, eli ei mitään ulkopuolisia laskuttajia asennuksen jälkeen.
 
Onko kaikkien 9 asunnon autot samassa katoksessa vai jokaisen asunnon yhteydessä oma katos? Jos jokaisen lämmityspistoke asunnon mittarin takana, latauksesta aiheutunut kulutus tulee suoraan asunnon laskulle ja tätä on hyvä painottaa osakkaille. Jos autopaikat kiinteistön sähkönmittaukset takana kannattaa latauksen yhteyteen laittaa omamittari kulujen jyvitykseen.

Lähtisin selvittämään kiinteistön nykyisen keskuksen, sulakkeiden ja johdotuksen tilanteen. Oliko ajatuksissa 1- vai 3-vaihelataus, 1-vaiheinen 10 A lataus kurmittaa nykyisiä kaapeleita samanverran, kuin 1700 W sisätila ja 500 W lohkolämppäri.

Lähtötietoina verkkoyhtiöltä voit kysyä:

Liittymän pääsulakkeen (=yhtiön pääkeskuksen)
Liittymiskaapeli
Liittymän huipputuntiteho

Lisäksi mittarin käyttöpaikan minkä perässä kyseinen pistoke on,

Käyttöpaikan huipputuntiteho

Pääkeskustilassa kannattaa käydä katsomassa minkäkokoiset noususulakkeet mittareiden edessä on 3*25A? ja onko merkintää mitä nousujohtoja asunnoille käytetty.
 
Sähköautothan ei tosiaan liiku paikaltaan jos johto on kiinni. Tätä ei ole taas estetty polttiksissa tankatessa...

Se mikä johdoissa hajoo niin on liittimet. Joko ihan käytöstä kuluvat tai sitten kun joku tiputtaa maahan.

Jos joka pumpulle tarvitsisi oman letkun niin varmasti ostajia löytyisi! :rolleyes:


Lähinnä meinasin sitä että joku voi ottaa kaapelileikkurin messiin ja poikkaista piuhan katki.

Olen samaa mieltä siinä että on typerää että esim. japanilaisissa autoissa on ollut Type 1 liitin täällä Suomen ja EU:n markkinoilla. Uusi leaf on sentään siirtynyt Type 2 AC liittimeen, mutta chademosta ei sitten voitu luopua.

Bensapumpun letkua ei oikein voi laittaa mihinkään omaan viritykseen, eikä siellä ole kuparia jonka voisi myydä. Pumpuilla on myöskin yleensä kameravalvonta, kun taas latauspisteet ovat usein huoltiksen pimeimmässä nurkassa.

Miten taloyhtiön latausjärjestelmässä kannattaa lähteä liikkelle? Kyseessä 9 asunnon yhtiö ja jokaisella asunnolla on oma autopaikka katoksessa lämmityspistokkeineen. Asuntojen sähkömittarit ovat kopissa, jonka kautta sähkö menee autokatokseen. Toiveena on toteuttaa ensimmäisten autojen lataus vähin kuluin ilman kaapeleiden uusintaa, mutta kuitenkin niin ettei nyt asennettavia järjestelmiä tarvitse myöhemmin vaihtaa. Ja kaikki tämä pitkällä aikavälillä kustannustehokkaasti, eli ei mitään ulkopuolisia laskuttajia asennuksen jälkeen.

Kantsisi vetää vaan jokaiselle paikalle kunnon kaapelointi, varsinkin jos sinne tulee nyt joku 1,5 millineliön kaapeli. Kerran se vain kirpaisee.
 
Lähinnä meinasin sitä että joku voi ottaa kaapelileikkurin messiin ja poikkaista piuhan katki.

Nyt en ihan tohon ajatukseen lähde? -Jätäthän sä sen autonkin siihen ja joku voi hakee lekan ja lyö sillä koko paskan tuusan nuuskaksi. Eli onko sillä kaapelilla nyt mikä rooli tässä yhtälössä jos ilkivaltaa alkaa miettimään. Joo kyllä joku voi leikata sen kaapelin poikki, totta. Voi tulla kiva valokaari.
 
Itse en edes Virralla suostu lataamaan. He kun veloittavat euron kuukaudessa, vaikka ei lataisin kertaakaan ja sitten se pakollinen 30 euron vakuusmaksu joka kerta kun tilin saldo tippuu alle tietyn summan.
Olen samaa mieltä että tässä on lähtenyt mopo keulimaan ihan huolella, mihin toi touhu loppuu, avain tägit maksaa 10e jne... Toi tulee vaan pahenemaan jatkossa ja 5 vuoden päästä näille meidän kriittisille viesteille luultavasti njauretaan ja kovaa.
 
Johdossa ei ole sähköä muuta kuin sillon kun auto pyytää ja tolppa vastaa auton pyyntöön. Valokaarta ei tule.
Helpompi varastaa kaapeli ja myydä kuin varastaa mankka ja myydä. :D Toki type2-type2 kaapelille on suuremmat markkinat. Kuinka hyvin se on lukittu autoon latauksen aikana?
 
Taitaa olla ihan kannattavuudesta kyse, ettei noissa pikalatauspaikoissa ole luottokorttimaksu mahdollisuutta. Noilla pikalatausmestoilla ei nytkään kukaan tee rahaa, niin luottokorttimaksu mahdollisuus vaan tekee noista vielä kannattamattomapia. Se tuo ties mitä ylimääräisiä kuluja, kun maksujen koko pieni ja käyttöaste on lähempänä nollaa kun 50%. Niin ei vaan kannata.
 
Niin, no samalla analogialla lataajan näkökulmasta niitä paikkoja ei käytetä sen takia kun se maksaa ja kotona lataaminen on halpaa. Ainoastaan sähköautot voi noista hyötyä (että saa virtaa paluumatkaan) - plugin hybrideille noi on lähes turhia hinnan takia. Sitten on tietysti ne vihreät erikseen jotka maksaa vaikka 100e per lataus - jos auto ei tupruta mitään koti/kauppa/työ reissulla. Vissiin kaupoille ja kauppakeskuksille tää koko touhu on pitkälti imago kysymys tuottaa positiivista mieltä (aka kassavirtaa) kun voi sanoa että hei meillä on sähköautojen latauspaikkoja.

Olipa negatiivista, pahoitin nyt mieleni kyllä.
 
50kW pikalaturilla jos saisi myytyä vaikka 200kWh päivässä sähköä, niin siitä kertyisi vuositasolla 73MWh. Jos MWh maksaa sähköpörssissä sen 40e, niin myydyn sähkön arvo on 3000e vuosi.

Jos myisi 100% katteella sähköt, niin tuottoa tulisi vuositasolla tuo 3000e. Sillä saattaa ehkä juuri ja juuri kattaa pikalaturiin tarvittavat investointikulut jotenkin.

Aika toivoton business tuo lataussähkön myynti - tai ainakin sijainnin pitää olla aika hyvä. Käytännössä energiasta ja ajasta revitty hinta pitää olla paljon parempi, jotta tuo voi toimia busineksena.

150kW laturilla jossain tampereen tai turun motarin varressa hommassa olisi vähän enemmän järkeä, koska myytyjen kilowattituntien määrä voisi olla aika paljon isompi - jos vaan autot pystyisivät ottamaan 100+kW tehoja vastaan.
 
Kyllähän katetta saa helposti 400%, kun 20snt/kWh on vielä halpaa pikalatausta. Haaste on juurikin tuo käyttöaste.
 
40 €/MWh + Verot + Siirto ollaan noin 100 €/MWh. Pikalatureissa taitaa minuuttipohjainen hinta tuottaa parhaan katteen. Investointikuluista ei tietoa mutta ei ylläpito myöskään ilmaista ole. Epäilen 3 k€/v tuotolla takaisinmaksuaika olisi ehkä 5-7v.
 
Viimeksi muokattu:
40 €/MWh + Verot + Siirto ollaan noin 100 €/MWh. Pikalatureissa taitaa minuuttipohjainen hinta tuottaa parhaan katteen. Investointikuluista ei tietoa mutta ei ylläpito myöskään ilmaista ole. Epäilen 3 k€/v tuotolla takaisin maksu aika olisi ehkä 5-7v.
Niin, jos siirron kanssa se huoltisyrittäjä maksaa 11snt tjsp. Niin 15snt myyntihinnalla jäisi tuo 3000€/v.

76000kWh x kate sentteinä per kWh. Siitähän tuota näkee. 50kW ja etenkin nuo 3kW asiointilataukset on sen verran pilipalia, että vaikea tuosta on businesta tehdä.
 
Niin, jos siirron kanssa se huoltisyrittäjä maksaa 11snt tjsp. Niin 15snt myyntihinnalla jäisi tuo 3000€/v.

76000kWh x kate sentteinä per kWh. Siitähän tuota näkee. 50kW ja etenkin nuo 3kW asiointilataukset on sen verran pilipalia, että vaikea tuosta on businesta tehdä.

Jäi lainaus ottamatta, pointti oli ettei 20 snt/kWh helposti 400 % katetta ota. Mutta kuten asian esitit, jos huoltis yrittäjä ottaa katetta latauksesta 3000 €/v minkä verran hän ottaa ekstraa lisämyynnistä ikävähän se on vain odottaa kahvi ja pulla 5 € ja näissä taitaa kohtuullisen hyvä kate olla.
 
Luulisi että on jokaisen abc jne paikalle lottovoitto, että asiakas saadaan oleskelemaan siellä vaikka tunti. Vaikka varsinainen lataus olisi ilmainen niin veikkaisin aika suuren osan ostavan jotain ajankuluksi vs. tankkaaja joka käy vaan kusella samalla.

Lottovoitto? Jos tankkaaja tankkaa 90eurolla ja käy kusella. Sitten sähköautonlataaja lataa 60min, vaikka 20c/min eli 12e ja ostaa kahvin ja pullan 5eurolla jonka nautiskelee kaikessa rauhassa niin kummastako jää enemmän rahaa huoltsikalle. Saati jos olisi ilmainen paikka...
 
Lottovoitto? Jos tankkaaja tankkaa 90eurolla ja käy kusella. Sitten sähköautonlataaja lataa 60min, vaikka 20c/min eli 12e ja ostaa kahvin ja pullan 5eurolla jonka nautiskelee kaikessa rauhassa niin kummastako jää enemmän rahaa huoltsikalle. Saati jos olisi ilmainen paikka...
Katteet huomioiden sähköstä ja pullakahvista jää enemmän "huolto"aseman taskuun.
 
Niin, jos siirron kanssa se huoltisyrittäjä maksaa 11snt tjsp. Niin 15snt myyntihinnalla jäisi tuo 3000€/v.

76000kWh x kate sentteinä per kWh. Siitähän tuota näkee. 50kW ja etenkin nuo 3kW asiointilataukset on sen verran pilipalia, että vaikea tuosta on businesta tehdä.

Esim. supereilla pikalataus maksaa 24 c/kWh. Jos palveluntarjoajan kustannus on 11 senttiä ja kate 13, tuotto on kymppitonnin luokkaa vuodessa. Tämä vaikka 200 kWh myynti vuorokaudessa on melko matala luku, 5-6 pitkää matkaa ajavaa autoa vuorokaudessa. Se Lidlin pihassa oleva latauspönttökin on ainakin pk-seudulla tänä päivänä niin tiiviissä käytössä, että uskoisin pikalaturipuolen toimivan kunnolla hinnoiteltuna ihan bisneksenäkin.

Pelkkiä AC-latureita on vaikeampi nähdä kannattavana itsessään, mutta toki ne voisivat maksuttomina toimia vetovoimatekijänä liikkeisiin. Markkinahinnalla on aika kyseenalaista, kannattaako täyssähköauton omistajan alkaa kaivaa kontista kaapeleita ja pelleillä surkeiden maksuvaihtoehtojen kanssa, kun kotona lataa edullisemmin ja helpommin.
 
  • Tykkää
Reactions: Ahr
Juuri näin, eikös nykyiset so called huoltoasemien tulokset ole yhä vähemmän riippuvaisia tankatuista litroista. Jos nyt 5 senttiäkään litralta saisi niin täydeltä tankilta ei montaa euroa jää taskuun.

Latausinfran kustannukset kun saa katettua niin palveluasemalla väh. 30-60min viettävä autokunta tekee sen tuoton sisätiloissa, mitä tankkaava autokunta ei välttämättä tee ollenkaan.
 
Niin, jos siirron kanssa se huoltisyrittäjä maksaa 11snt tjsp. Niin 15snt myyntihinnalla jäisi tuo 3000€/v.

Tietääkö joku muuten mitä yritykset maksaa sähköstä? Minä maksan okt-asujana alle tuon 11snt/kWh, isommat kuluttajat saavat varmaan heittämällä halvemmalla?
 
Meillä pienehkö 27 huoneiston yhtiö. Sähkön kulutus kiinteistöllä n. 20 000 kWh/vuosi ja pari vuotta ollut sopimushinta siirtomaksuineen 9,9 c/kWh. Yhtiö perii saman kWh maksun minulta autolatauksesta tolpasta.
 
Taitaa olla ihan kannattavuudesta kyse, ettei noissa pikalatauspaikoissa ole luottokorttimaksu mahdollisuutta. Noilla pikalatausmestoilla ei nytkään kukaan tee rahaa, niin luottokorttimaksu mahdollisuus vaan tekee noista vielä kannattamattomapia. Se tuo ties mitä ylimääräisiä kuluja, kun maksujen koko pieni ja käyttöaste on lähempänä nollaa kun 50%. Niin ei vaan kannata.

Sen luottokortin lisäkulut saa leipoa hintaan lisäksi ihan lain mukaan. Jos pikalatauspömpelissä on vaiheoehtoina luottokorttimaksu, tai appsin lataaminen, rekisteröinti, henkilötietojen antaminen sotuineen, ja laskutus 10% alhaisemmalla hinnalla, niin kukaan ei rekisteröidy.

Eihöhän noiden appien tarkoitus ole ensisijaisesti se että sillä saadaan asiakas "sitoutettua" yhtiön palveluihin, eivätkä mene kilpailijalle.. tai näin tuo ainakin teoriassa toimii, käytännössä ei tietysti ollenkaan sähköauton latauksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 252
Viestejä
4 501 806
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom