Keskustelua hybridiautoista

Noniin, oli se kyllä niin edullinen että pakkohan tuo oli laittaa tilaukseen. Otin sen normi ID Chargerin kun en koe tarpeelliseksi wifiä tai laskutus toimintoja mutta roikan pituudeksi valitsin kuitenkin 7,5m koska vaan 50e eroa 4,5m:seen :thumbsup:

On sitten laturi valmiina myös mahdollista sähköautoakin varten kun T8:sta joskus "aika jättää" :D
Itse taas juuri hain postista Go-eChargerin, koska siinä sai niin paljon enemmän ominaisuuksia, muokkausmahdollisuuksia sekä on tulevaisuutta ajatellen nimenomaan kyvykkäämpi ja yhteensopivampi. Saa helposti mukaan matkalla tai poismuutos yhteydessä myös mukaansa. Asennuskustannuksissakin säästää niin hintaero tuohon Volkkarin halpismalliin jää todella pieneksi. Meillä tosin taloyhtiö vaatikin mallin, jossa on kWh-mittari ja itse näen muuten kalliin b-vikavirtasuojan pelkkänä plussana.
 
siellähän on alla sellanen kolo mihin avain sopii mistä sen saa kammettua irti ilman naarmuja.
Niin on, mutta eipä lähtenyt auton omalla avaimella kun sinne reikää ohjeiden mukaan työnsi ja väänsi. Huoltoon soittaessa kehuivat sen olevan kohtuu lujassa ensimmäistä kertaa avatessa. Toivotaan ettei toista kertaa tarvitse väännellä. Varsinkaan naisväen tai tulee rumaa jälkeä:D
 
Niin on, mutta eipä lähtenyt auton omalla avaimella kun sinne reikää ohjeiden mukaan työnsi ja väänsi. Huoltoon soittaessa kehuivat sen olevan kohtuu lujassa ensimmäistä kertaa avatessa. Toivotaan ettei toista kertaa tarvitse väännellä. Varsinkaan naisväen tai tulee rumaa jälkeä:D
Joo perseestähän ne on, sitä en kiellä. Toki jos toinen vaihtoehto on mennä ikkunan läpi niin menetteleehän se kampeaminen.
 
Joo perseestähän ne on, sitä en kiellä. Toki jos toinen vaihtoehto on mennä ikkunan läpi niin menetteleehän se kampeaminen.
Luulisi akusta sen verta löytyvän potkua, että kaukosäädöllä olisi saanut oven auki. Mutta ei, tuolla 12V napin painalluksella lukot alkoi toimimaan ja auton sai käyntiin.
 
Itse taas juuri hain postista Go-eChargerin, koska siinä sai niin paljon enemmän ominaisuuksia, muokkausmahdollisuuksia sekä on tulevaisuutta ajatellen nimenomaan kyvykkäämpi ja yhteensopivampi. Saa helposti mukaan matkalla tai poismuutos yhteydessä myös mukaansa. Asennuskustannuksissakin säästää niin hintaero tuohon Volkkarin halpismalliin jää todella pieneksi. Meillä tosin taloyhtiö vaatikin mallin, jossa on kWh-mittari ja itse näen muuten kalliin b-vikavirtasuojan pelkkänä plussana.

Siis mikä on tuon laturin tarkkamalli? Aika kallis se silti on ja siis tarvii 32A paikan ja type 2 type 2 johdon? Itellä on 16A maksimi enkä ole korottamassa sähköliittymääni. Kyllähän tämä ID laturinkin mukaan saa jos muuttaa. Asennan tähän 3x16A roikan ja lyön keskukseen ja ripustan seinälle. Saahan senkin siitä mukaansa jos oikein viittii :)

Kotona enimmäkseen tulee ladattua eli kyllä sitä sitten hätä keinot keksii kun välillä täytyy lähteä sukuloimaan tms :)

Toi on perseestä jos sen kwh lukeman tarvii saada...
 
Saahan noita laitteita säädettyä. 32A laturi ei tarkoita että on pakko olla 32A syöttö. Tuossa go-e laturissa näyttäisi olevan säätö 6A-32A, yhden ampeerin askelin



Eikös se nyt ole aikalailla jokaisen sähköauton vakiovaruste?

Siis eikös tossa oo 32A 3-vaiheinen tulppa? Silloin sitä ei oikein saa kiinni ellei nyt adapteria siihen hommaa. Toki voi säätää mutta edellä mainittu asia tekee laitteesta vaikean käyttää

Joo, mutta en jaksaisi joka kerta repiä johtoa auton takaluukusta kun ajan auton talliin.
 
Aika vaivalloista repiä sitä irti seinästä joka kerta kun luulee ehkä tarvitsevansa. Jos ostaa toisen niin tulee pari hunttia extraa päälle.

Juu itelläkin on kaksi johtoa. Silloin kun ei ollut niin eipä sitä johtua tullut otettua mukaan muuten kuin pidemmillä matkoilla. Normisti jätin kotiin.
 
Itse taas juuri hain postista Go-eChargerin, koska siinä sai niin paljon enemmän ominaisuuksia, muokkausmahdollisuuksia sekä on tulevaisuutta ajatellen nimenomaan kyvykkäämpi ja yhteensopivampi. Saa helposti mukaan matkalla tai poismuutos yhteydessä myös mukaansa. Asennuskustannuksissakin säästää niin hintaero tuohon Volkkarin halpismalliin jää todella pieneksi. Meillä tosin taloyhtiö vaatikin mallin, jossa on kWh-mittari ja itse näen muuten kalliin b-vikavirtasuojan pelkkänä plussana.
Go-echargering kanssa melkein joutuu ostaa toisen 200euron type2-type2 johdon. Sen kerran kun unohtaa johdon kotiin niin sitä tarvii matkassa mukana. Ja lisänä vielä vaiva sulloa se paskanen johto tavaratilaan jos ei hommaa toista johtoa. :D
 
Esim. Jos Huoltoroju Ky:ssa on yksi koulutettu mekaanikko hybridi/sähköauton osaava, niin samassa hallissa ei saa olla ketään muuta sen sähköisen ja koulutetun kanssa. Teoriassa tämä on jo melko haasteellista, käytännössä ketään ei kiinnosta. Kunhan ei käy mitään vahinkoa ja vakuutusyhtiöön on asiaa.

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Työkohde pitää olla selvästi merkitty, jolloin tilassa saa tehdä myös ilman SFS6002-koulutusta oleva ihminen töitä.

Nimimerkillä SFS6002 ja S3 käytynä.
 
Volvon XC40 täyssähkö kiinnnosti kovin ja otettiin koeajoon vastaavalla varustelutasolla oleva hybridi. Mutta joopatijoo, en tiedä kuka siihen on penkin suunnitellut, mutta monoa pitäisi antaa. Ei pysty ajamaan lainkaan pitkään matkaa, niskat naksahtaa jumiin kun se niskatuki työntyy niin agressiivisesti eteenpäin, että niskaranka menee väkisin mutkalle (riippuu tietenkin pituudesta fysiikasta jne.). En ois kyllä uskonut, noin typerästä jutusta jää kiinni koko homma.

Alkaa kyllä vaihtoehdot olemaan vähän kiven alla, kun olis hakusessa tehokas täyssähköinen neliveto SUV peräkoukulla... Seuraava taitaa sitten olla Audi e-tron, mutta ei taida siihen saldo riittää...
 
Volvon XC40 täyssähkö kiinnnosti kovin ja otettiin koeajoon vastaavalla varustelutasolla oleva hybridi. Mutta joopatijoo, en tiedä kuka siihen on penkin suunnitellut, mutta monoa pitäisi antaa. Ei pysty ajamaan lainkaan pitkään matkaa, niskat naksahtaa jumiin kun se niskatuki työntyy niin agressiivisesti eteenpäin, että niskaranka menee väkisin mutkalle (riippuu tietenkin pituudesta fysiikasta jne.). En ois kyllä uskonut, noin typerästä jutusta jää kiinni koko homma.

Alkaa kyllä vaihtoehdot olemaan vähän kiven alla, kun olis hakusessa tehokas täyssähköinen neliveto SUV peräkoukulla... Seuraava taitaa sitten olla Audi e-tron, mutta ei taida siihen saldo riittää...

Eikös se jakkara oo sama ku V60? Oliko mikä varustepaketti, tiiän yhen melkee 2m kaveri ku ei voinu R designii ottaa sen penkin takia mut Inscriptionis oli sopiva. Ite ainaki tykkään R design sportti jakkarasta :thumbsup:Olenki tämmöne persjalkane 170cm :D

Tuleva Bmw x3e plugariin saa peräkoukun ja pystyy vetämään jopa 2000kg kärryä . Kantama tais ol vaa jotai 45km...
 
Eikös se jakkara oo sama ku V60? Oliko mikä varustepaketti, tiiän yhen melkee 2m kaveri ku ei voinu R designii ottaa sen penkin takia mut Inscriptionis oli sopiva. Ite ainaki tykkään R design sportti jakkarasta :thumbsup:Olenki tämmöne persjalkane 170cm :D

Tuleva Bmw x3e plugariin saa peräkoukun ja pystyy vetämään jopa 2000kg kärryä . Kantama tais ol vaa jotai 45km...

En tiedä yhtään ei ole Volvoista aiempaa kokemusta. Sehän on se täyssähkö R designiin perustuva, mitään muuta ei saakkaan. Tää koeajoon otettu hybridi oli nimenomaan R design, joten istuintuntumaltaan pitäisi vastata täyssähköä ja ei siten taida sitten tänne Volvoa tulla :/

Audi e-tron käytiin koeistumassa, vaikutti hyvältä, pitää ottaa koeajoon vielä. Mutta voipi tosiaan olla, että ei ihan budjetti taivu tähän, joten se on varmaan sitten alettava katselemaan polttomoottorilaitteita (hybridiin en haluaisi lähteä).
 
Volvon XC40 täyssähkö kiinnnosti kovin ja otettiin koeajoon vastaavalla varustelutasolla oleva hybridi. Mutta joopatijoo, en tiedä kuka siihen on penkin suunnitellut, mutta monoa pitäisi antaa. Ei pysty ajamaan lainkaan pitkään matkaa, niskat naksahtaa jumiin kun se niskatuki työntyy niin agressiivisesti eteenpäin, että niskaranka menee väkisin mutkalle (riippuu tietenkin pituudesta fysiikasta jne.). En ois kyllä uskonut, noin typerästä jutusta jää kiinni koko homma.
Hivenen haiskahtaa user errorilta nyt...Kävin itsekin joskus ajamassa ko. kamppeella ja en kyllä moisia huomannut. Enkä ole muualta arvioissa törmännyt.
 
Hivenen haiskahtaa user errorilta nyt...Kävin itsekin joskus ajamassa ko. kamppeella ja en kyllä moisia huomannut. Enkä ole muualta arvioissa törmännyt.

Kyllä netissä aiheesta on ihmettelyä. Ihanhan se fysiikasta on kiinni miten päätuki asettuu, kun sitä ei voi juuri säätää. Sama ongelma esim. työtuoleissa, joissa ei voi niskatukea säätää - jotkut on ok jotkut ei.
 
Yli puolen tunnin video, niin en ihan jaksanut katsoa, mut jos pointti oli, että range tippuu merkittävästi hinatessa, niin itsellähän on tarve kiskaista vene ylös järvestä kotipihaan ja takaisin, sekä satunnaisesti lautapino läheisestä rautakaupasta kotiin. Eli ei juuri mitään merkitystä miten vähän tai paljon pääsee kuorma perässä. Ilman koukkua kuitenkin jää kuormat kiskomati ja sit saa olla kavereiden autoja kinuamassa lainaan.

Niin harvoin olen vetänyt pitkää matkaa mitään, että silloin kehtaa jo kinuta...
 
Siis mikä on tuon laturin tarkkamalli? Aika kallis se silti on ja siis tarvii 32A paikan ja type 2 type 2 johdon? Itellä on 16A maksimi enkä ole korottamassa sähköliittymääni. Kyllähän tämä ID laturinkin mukaan saa jos muuttaa. Asennan tähän 3x16A roikan ja lyön keskukseen ja ripustan seinälle. Saahan senkin siitä mukaansa jos oikein viittii :)

Kotona enimmäkseen tulee ladattua eli kyllä sitä sitten hätä keinot keksii kun välillä täytyy lähteä sukuloimaan tms :)

Toi on perseestä jos sen kwh lukeman tarvii saada...
Tuo malli:

On vain pikkaisen helpompi irottaa liitin kuin kiinteä asennus esim. poismuutossa. Kiinteässä asennuksessa maksat sähkärille enemmän, kun asennat laturin ja myös jos haluat laturin mukaasi niin tarvitset sähkärin.
 
Tuo malli:

On vain pikkaisen helpompi irottaa liitin kuin kiinteä asennus esim. poismuutossa. Kiinteässä asennuksessa maksat sähkärille enemmän, kun asennat laturin ja myös jos haluat laturin mukaasi niin tarvitset sähkärin.

Ei tässä sähkäriä tarvita tai itse en ainakaan kun tuohonkin riittää kun metrin laittaa kumikaapelia ja 16A voimavirtatulppa päähän. Tuskinpa kytkentä ko koteloon ole ihmeellinen operaatio sekään. Tällöin se on edelleen semi kiinteä tai ainakin helppo ottaa mukaan ainakin muutettaessa. Toki asennus tulee autotalliin ja on eri jos jonnekkin ulos tolpan päähän virittelee k talon parkkipaikalle.

Tuo sun on 32A voimavirtapaikkaa vailla eli ei sovellu itelle koska 16A. Enkä todellakaan enää adapteria tuohon laittaisi saati muuttaisi sulakekoota.
 
Go-echargering kanssa melkein joutuu ostaa toisen 200euron type2-type2 johdon. Sen kerran kun unohtaa johdon kotiin niin sitä tarvii matkassa mukana. Ja lisänä vielä vaiva sulloa se paskanen johto tavaratilaan jos ei hommaa toista johtoa. :D
Itse olen plugarin kanssa tarvinnut type2-johtoa viimeisen vuoden aikana aikana ehkä kaksi kertaa ja silloinkaan ei olisi ollut mikään pakko ladata. Muuten lataa aina kotona tai töissä. Täyssähkäriä sitten lataakin pikalaturilla, jos täytyy kodin ulkopuolella ladata ja niissä on aina johto valmiina.

Noissa kiinteäjohtoisissa latureissa on vielä se huono puoli että herkin rikkoutuva osa on sen johdon liitin esim. pudotessa. Helpompi vaihtaa rikkinäinen kaapeli, jos johto lähtee irti. Samoin jos tarvitsee pidemmän/lyhyemmän piuhan auton vaihtuessa niin paljon helpompi.
 
Ei tässä sähkäriä tarvita tai itse en ainakaan kun tuohonkin riittää kun metrin laittaa kumikaapelia ja 16A voimavirtatulppa päähän. Tuskinpa kytkentä ko koteloon ole ihmeellinen operaatio sekään. Tällöin se on edelleen semi kiinteä tai ainakin helppo ottaa mukaan ainakin muutettaessa. Toki asennus tulee autotalliin ja on eri jos jonnekkin ulos tolpan päähän virittelee k talon parkkipaikalle.

Tuo sun on 32A voimavirtapaikkaa vailla eli ei sovellu itelle koska 16A. Enkä todellakaan enää adapteria tuohon laittaisi saati muuttaisi sulakekoota.
Toivottavasti olet sähkäri kun itse teet...
 
Noissa kiinteäjohtoisissa latureissa on vielä se huono puoli että herkin rikkoutuva osa on sen johdon liitin esim. pudotessa

Mitenköhän tässäkin voi joku onnistua ja ei ne ihan pienestä rikki mene. Taitaa tonkin saada kotivakuutukseen
Otin pisimmän roikan id chargeriin ni saa olla auton latauskohta missä kohtaan vaan niin ylettyy :thumbsup:
 
Tuo sun on 32A voimavirtapaikkaa vailla eli ei sovellu itelle koska 16A. Enkä todellakaan enää adapteria tuohon laittaisi saati muuttaisi sulakekoota.
Mikäs ongelma tässä nyt sitten on? Myyvät laturin kaveriksi kittiä missä tulee jopa sukopistoke mukana. Hyvin monikäyttöinen laturi kohtuu hintaan.

Jos oikein paksu lompakko on niin voihan sitä ostaa juice boosterin missä ei ole "ylimääräistä" adapteria. Eikä kyllä mitään älyominaisuuksiakaan.
 
Volvon XC40 täyssähkö kiinnnosti kovin ja otettiin koeajoon vastaavalla varustelutasolla oleva hybridi. Mutta joopatijoo, en tiedä kuka siihen on penkin suunnitellut, mutta monoa pitäisi antaa. Ei pysty ajamaan lainkaan pitkään matkaa, niskat naksahtaa jumiin kun se niskatuki työntyy niin agressiivisesti eteenpäin, että niskaranka menee väkisin mutkalle (riippuu tietenkin pituudesta fysiikasta jne.). En ois kyllä uskonut, noin typerästä jutusta jää kiinni koko homma.

Tuli vielä koko sunnuntai koeajeltua ja testailtua penkkiä ja kyllä se vaan se on paska. En oikein tiedä miten kukaan 180cm+ voi sillä ajaa, koska penkki oikein kaartuu taaksepäin ja sitten niskatuki työntää päätä eteenpäin. Lyhyemmällä emännällä taas ei mitään ongelmaa, kun penkin kaarevuus ei tule vastaan.

Kokeilin sitten laittaa taitellun pyyhkeen yläselän alle, eli että pyyhe muuttaa selän asentoa ja työntää hartioita eteenpäin. Tällöin koko penkin luonne muuttuu täydellisesti, eikä eteentyöntyvä niskatuki haittaa enää lainkaan, kun pyyhe työntää hartiat ja pään eteen. Selkeästi huomasi, miten tämä asennon muutos rentoutti selän lihakset.

Voisi varmaan diyttää jonkinlaisen lisätuen penkkiin, mutta jotenkin mielipuolista hulluutta, että 70ke maksavassa autossa pitäisi jotain tällaista alkaa edes harkitsemaan...
 
Ei kaikki penkit kaikille sovi, en kyllä tosin tajua millanen asento/geometria on ettei tuo penkki olisi ok. Mutta kyllä mullakin on tiettyjä autoja no-go listalla pelkästään penkin takia jossa ei saa sopivaa ajoasentoa.

Sama. Näitä löytyy varsinkin tuolta idän suunnalta kun geometriä on suunniteltu selvästi lyhyemmille kuskeille. Silti esim. Nissania ja Toyotaa myydään täällä kun leipää kun ihmisiä ei vaan kiinnosta. On niitä paskoja penkkejä kyllä premiumeissakin. Esim. bemarien peruspenkit on ihan hirveitä kirkonpenkkejä ja sport-jakkarat on käytännössä pakollinen lisävaruste. Niihinkin pitää vielä erikseen maksaa ristiseläntuesta jopa kalleimmissa malleissa.
 
Jos olen huolissani sähköauton akun jäätymisestä kovissa pakkasissa niin eikö olisi hyvä jos autoa lataa hitaasti? Lataus pitää akun lämpöisenä. Tämä toimii tietenkin jos latauslaitteen virtaa voi säätää. Jos lähtee töihin joka aamu samaan aikaan niin ajoittaa lataukset niin että auto on melkein aina johdon päässä.

Entäpä toistepäin? Kun akku purkautuu niin se tuottaa myös lämpöä? Mitä jos laittaisi jonkun sähkölaitteen autossa tahallaan päälle, vaikka sisävalon. Lämpeneekö akku ollenkaan?
 
Ei oo tarvetta tuollaiselle kikkailulle kunhan ostaa vaan kylmiin olosuhteisiin myytävän version, eli nestejäähdytetty/lämmitetty akkupaketti.

Tuossakin on ainoa asia jos ostaa Euroopasta käytettyä importtia, että varmistuu asiasta, jos ostaa Konan, e-208, i-Pace yms täältä niin asia on kunnossa.
 
Entäpä toistepäin? Kun akku purkautuu niin se tuottaa myös lämpöä? Mitä jos laittaisi jonkun sähkölaitteen autossa tahallaan päälle, vaikka sisävalon. Lämpeneekö akku ollenkaan?

Ei onnistu noinpäin. Vaikka olisi kaikki valot päällä, niin ei siitä paljoa lämpöä synny. Saatika, että ajoakusta sitä ei kuitenkaan otettaisi, vaan 12 voltin akusta ja se taas tyhjenisi alta aikayksikön.
 
Kaarassa Kaara Televisio on menossa i-Pace koeajo(t) ym juttua autosta, autona kehutaan osin paremmaksi kuin Tesla(t) mutta latausinfran käyttö vrt Teslan laturit on todella kivistä...
 
Jos olen huolissani sähköauton akun jäätymisestä kovissa pakkasissa niin eikö olisi hyvä jos autoa lataa hitaasti? Lataus pitää akun lämpöisenä. Tämä toimii tietenkin jos latauslaitteen virtaa voi säätää. Jos lähtee töihin joka aamu samaan aikaan niin ajoittaa lataukset niin että auto on melkein aina johdon päässä.

Entäpä toistepäin? Kun akku purkautuu niin se tuottaa myös lämpöä? Mitä jos laittaisi jonkun sähkölaitteen autossa tahallaan päälle, vaikka sisävalon. Lämpeneekö akku ollenkaan?
Yksi tapa on rajoittaa lataus normaalisti alle 100 %:iin ja sitten ajastaa lataus loppuun aamuksi. Tämä onnistuu ainakin Passat GTE:llä, ja kyllä kylminä päivinä on huomannut, että auto ei niin herkästi sytyttele polttomoottoria, kun painaa vähän enemmän poljinta, jos akku on ollut latauksessa juuri ennen lähtöä.

Valitettavasti 10 A latauskaapeli ei oikein riitä lataukseen ja lämmitykseen, vaan tuolla systeemillä muutenkin vähäisestä rangesta on puuttunut jopa 20 % verrattuna siihen, että aamulla vain lämmittää auton ja lataus on tapahtunut aiemmin.
 
Jos olen huolissani sähköauton akun jäätymisestä kovissa pakkasissa niin eikö olisi hyvä jos autoa lataa hitaasti? Lataus pitää akun lämpöisenä. Tämä toimii tietenkin jos latauslaitteen virtaa voi säätää. Jos lähtee töihin joka aamu samaan aikaan niin ajoittaa lataukset niin että auto on melkein aina johdon päässä.

Entäpä toistepäin? Kun akku purkautuu niin se tuottaa myös lämpöä? Mitä jos laittaisi jonkun sähkölaitteen autossa tahallaan päälle, vaikka sisävalon. Lämpeneekö akku ollenkaan?
Jos akkua ladataan hitaasti ei siinä synny merkittäviä häviöitä jotka lämmittäisi akkua nopeammin kuin se jäähtyy. Mikään muu sähkölaite kuin ajomoottori ei saa kulutettua virtaa niin paljon, että akku lämpenisi nopeammin kuin se jäähtyy.
 
Jakeluautoihin, kuten järkevää onkin. Eli kaupunkien sisäiseen liikenteeseen ns "pulla-autot."

Mielenkiintoista enihou. :hmm:
 
Kaarassa Kaara Televisio on menossa i-Pace koeajo(t) ym juttua autosta, autona kehutaan osin paremmaksi kuin Tesla(t) mutta latausinfran käyttö vrt Teslan laturit on todella kivistä...

Muutenkin vaikuttaa aika koevedokselta koko I-Pace. Hintalapussa 84ke eikä navista löydy edes Suomen karttoja. :facepalm:
Mutta tätähän nämä first gen sähköautot on, odotellaan rauhassa se 5-10 vuotta.
 
Ionityllä hinnat vähän nousee :srofl:

K-Latauksen suurteholatausta tarjoava kumppani IONITY on tehnyt muutoksia hinnoitteluunsa. Tammikuun lopusta lähtien IONITY:n oman sovelluksen kautta ladattaessa palvelun hinta on ollut 0,79 € / kWh. 11.03.2020 alkaen K-Lataus-palvelun kautta käytettäessä IONITY-lataamisen hinta on rekisteröityneille asiakkaille 0,95 € / min. K-Latauksen asiakkaat saavat jatkossakin IONITY-latauksista Plussa-pisteitä, mikäli lataamiseen käytetään K-Lataus-palvelua.
 
Kyllähän siellä Suomi on, (ja löytyy) mutta keskusteluun jää onko
- järjestelmä riittävän intuitiivinen "kylmiltään" uudelle kuljettajalle
vai
- onko juontaja "käsi."

Osin ensimmäinen, mutta enemmän vaihtoehto nro 2, koska motkottaa imukuppitelineen/älypuhelimen ja Google mapsin siinä puhelimessa olevan paljon edellä... Jossain määrin tekniikasta kiinnostunut autotoimittaja varmasti löytäisi my 2020 Jaguarista suoraan Android auton ja käyttäisi sitä.
 
Ionityllä hinnat vähän nousee :srofl:


Onhan tuo suht. kallis, mutta monissa tosi elämän käyttötapauksissa ei valtavaa eroa vanhaan 8e/krt hintaan. Esim. Kuopiosta pk-seudulle paletessa tarvitsisin ehkä 20kWh ja jos akku latautuisi esim. ~100kW teholla niin hintaa tulisi 12e. Taycanille tuo olisi halpaa kuin saippua :)
 
Ionityllä hinnat vähän nousee :srofl:
Eikös tuossa muutoksessa (0,79 €/kWh --> 0,95 €/min) hinnat ennemminkin laske, kunhan auto on nopea ottamaan energiaa (eikä ladata hitaita ääripäitä)?

Ionity antaa maks. 350 kW: 0,95 €/min / (350 kW / 60 min) = 0,163 €/kWh

Nykyisten automallien käytännön maks.nopeus:
Porsche Taycan, 260 kW --> 0,219 €/kWh

Model 3, 200 kW --> 0,285 €/kWh

E-tron, i-Pace, EQC: 150 kW --> 0,38 €/kWh

Näillä esimerkeillä hinta näyttäisi puolittuvan tai jopa enemmän, kun alla on paremman väen pirssi (jotka vaikuttavat olevan Ionity-asemien kohderyhmää). Halvemmista autoista ainakin Kona ja Ioniq voivat hyötyä uudesta minuuttihinnoittelusta.


 
Eikös tuossa muutoksessa (0,79 €/kWh --> 0,95 €/min) hinnat ennemminkin laske, kunhan auto on nopea ottamaan energiaa (eikä ladata hitaita ääripäitä)?

Tuo ei ollut se muutos, vaan nyt voi valita suoraan Ionityltä 0,79e/kWh tai K-latauksen kautta 0,95e/min. Aiemmin K-lataus oli 8e/kerta. Autovalmistajien kautta voi sitten saada kWh-hinnan johonkin 30 sentin tasolle, mutta päälle voi tulla kiinteä kulu.
 
Kyllähän siellä Suomi on, (ja löytyy) mutta keskusteluun jää onko
- järjestelmä riittävän intuitiivinen "kylmiltään" uudelle kuljettajalle
vai
- onko juontaja "käsi."

Osin ensimmäinen, mutta enemmän vaihtoehto nro 2, koska motkottaa imukuppitelineen/älypuhelimen ja Google mapsin siinä puhelimessa olevan paljon edellä... Jossain määrin tekniikasta kiinnostunut autotoimittaja varmasti löytäisi my 2020 Jaguarista suoraan Android auton ja käyttäisi sitä.

Juontaja on kyllä täys uuno joten en yhtään ihmettele ettei vain osaa...
 
- onko juontaja "käsi."

Ehdottomasti. Liinpään profiilissa mainitaan: "autoasiantuntija ja autovälittäjä" eikä kaveri noissa Iltiksen testeissä osaa edes lausua autojen nimiä oikein ja valittelee milloin mistäkin kun ei viitsi ohjekirjasta lukea miten homma toimii.
 
Toyotalta tulossa ensi vuoden puolella Yarikseen perustuva b segmentin crossover, jonka saa myös sähköisellä nelivedolla. Valmistaja uumoilee 30% kaikista euroopassa myydyistä Toyotista olevan näitä kahta mallia 2025 mennessä. Eli etuveto Yarista toimitukseen syksyksi ja keväällä sitten nelivetoisena?

Jäi tuo Geneva välistä, joten siirsivät virallista julkaisua tulevaisuuteen.


Omassa Ioniq Hybridissä luistonesto tuntuu olevan aika vanhanaikainen ja hyvin kuluneilla kitkoilla (4 mm) tappoi etenemiskyvyn tehokkaasti. Täytyy kyllä koeajaa kuinka paljon tuo sähköavustus taka-akselilla tuo käytännön suorituskykyä liukkaille. Muuten kyllä tyytyväinen tähän nykyiseen.

6 lovinen dct toimii sähköisen liikkeellelähdön kanssa jouhevasti ja toyotan voimalinjaan verrattuna vaihteistossa on vielä tuntumaa ainakin sporttimoodissa. Noista pari vuotta vanhoista hybrideistä tuntui vaan parhaimmalta kokonaisuudelta itselle ja hinnastakin oli lähtenyt se kymppi jo pois.

Omaan makuun myös tuossa 2019 corolla Hybridissä oli infotainment/navi kökkö verrattuna Huyndaihin.

Helposti ja mukavasti on tullut 10k lisää mittariin kolmen kuukauden aikana 4,64 l/100km keskikulutuksella laskettuna tankkauksista lämpötilan pyöriessä tässä nollan tuntumassa. Kai se tuosta vielä kesää kohti laskee.

Toyotan hybridivoimalinja on mennyt eteenpäin viime aikoina huomattavin harppauksin.

Ajoin vuokra-autona viikon verran ~1000 km Uutta Corolla Hatchback 1.8 hybridiä ja heti perään pari viikkoa Toyota C-HR 1.8 hybridiä. Olihan se C-HR luokkaa suurempi ja mukavampi auto, mutta voimalaitos paljon kuminauhamaisempi tuntumaltaan.

Hienoa, että toyota on palauttanut kierroslukumittarin myös hybrideihin ja muuttanut laitteiston ohjausta niin, että täyskiihdytyksessä kierrokset nousevat vauhdin mukana punarajalle normaalin vaihteiston tapaisesti.



Kaupungissa mennään sähköllä 80% ajasta ja generoidaan akkuun latausta kuormittamalla moottoria pääasiassa liikkeessä vähän korkeammalla ja optimaalisella moottorikuormalla. Verrattuna muihin automaatteihin meno todella luontevaa, ei nykimistä liikkeelle lähdettäessä (DSG:t) tai tahmean ja "vanhan" tuntuista luistatusta kuten ainakin vuokra-autona olleessa Volvo V40 diesel automaatissa.


Nykyinen Yaris Hybrid tuntui koeajossa kuminauhamaiselta ja ei niin loogisesti käyttäytyvältä verrattuna edellä mainittuihin Corollaan ja C-HR malleihin. Muutenkin spekseiltään se on tuntunut olevan malli Toyotan vanhemman hybriditekniikan uudelleenkierrätykseen 1.5 litraisella moottorilla (Priuksessa jo 2000, edelleen Yariksessa vuonna 2019). Sähkömoottorissa riittää puhtia maksimissaan 70 km/h täysähköajoon, jolloin voimalinjan hyödyt tulevat käyttöön lähinnä kaupunkipyörityksessä ja ruuhkassa.

Vaikuttaisi siltä, että tähän tulee ensi vuonna muutosta, nyt kun Japanissa on julkaistu uuden sukupolven Yaris. Uusi moottori on 1.5 litrainen kolmisylinterinen Dynamic Force moottori 40% termisellä hyötysuhteella. Sähkömoottorilla pitäisi päästä jopa 130 km/h nopeuksia ja ainakin Japanin markkinoilla voi auton varustaa sähköisellä e-four nelivedolla, kuten Prius. Akut päivitetty NiMH -> kevyempiin Li-ion.

Japanin Car Watch sivuston artikkelit kun kääntää Google translatella, pääsee aika hyvin perille auton julkaistuista spekseistä.
自動車 トヨタ ヤリス - Car Watch Googlella käännettynä:Google Kääntäjä

There are 3 types of powertrains, 2 types of gasoline engines and 1 type of hybrid.

Hybrid has newly developed a hybrid system (THS II) that is combined with the new 1.5-liter gasoline engine. The 1.5-liter unit named “Dynamic Force Engine” has a long stroke of 97.6 × 80.5φ with three in-line cylinders. In addition to a higher compression ratio, both the intake and exhaust are equipped with variable valve timing mechanisms “VVT-iE (intake side)” and “VVT-i (exhaust side)” to improve output and fuel consumption. . Although detailed figures have not been announced at the moment, it is said that the torque has been increased throughout the area. The hybrid unit uses a lithium-ion battery and a high-output motor to increase motor output by approximately 30% compared to the current model, and also saves fuel by reducing transmission loss by approximately 30%. In addition to the 2WD (FF) drive system, the company's first compact 4WD electric 4WD "E-Four" is set.

The 1.5-liter gasoline engine is a newly developed inline 3-cylinder direct injection unit based on the TNGA concept. Compared to the 1.3 liter unit set for the current model, it is said that it has increased torque by about 30% across the entire area. The drive system is 2WD (FF) and 4WD, and the combined transmission is "Direct Shift-CVT" with start gear and 6-speed iMT (2WD vehicles only).

The 1.0 liter gasoline engine inherits the “1KR-FE”, which is also used in the current model. However, in addition to improving fuel economy through lean combustion throughout the area, a weight reduction of 6 kg has been achieved. The transmission is the improved "Super CVT-i", which contributes to improved fuel efficiency by increasing the gear ratio range by 12% on the low speed side and 4% on the high speed side. The drive system is only 2WD (FF).

In terms of safety equipment, "Totota Safety Sence" that combines a millimeter-wave radar and a monocular camera is standard equipment. Pre-crash safety, which detects pedestrians and bicycles (daytime), is the first Toyota vehicle to add an oncoming straight vehicle when turning right and a crossing pedestrian detection function after turning right and left. In addition, Toyota's first "Slow acceleration control at low speed", as well as "Radar cruise control", "Lane racing assist", "Automatic high beam (AHB)" and "Road sign assist (RSA)" are provided.

The parking support function "Advanced Park" is a notable function. This is also Toyota's first equipment, and unlike the previous system, the vehicle controls not only the steering but also the accelerator and brakes. The driver can park only by shifting. Furthermore, by registering the parking position, it has a function that can be used even in a space where no white line is drawn.

The connected function is almost the same as the recently announced Corolla, and display audio and DCM (vehicle communication equipment) that uses au's 4G line are standard equipment. In order to use "Apple CarPlay" and "Android Auto", it is necessary to purchase a set option (30,000 yen excluding tax) with a terrestrial digital tuner.

There are three types of grades of 1.0 liter gasoline vehicles: “X”, “X“ M package ”” and “G”. Three types of 1.5-liter gasoline vehicles and 1.5-liter hybrid vehicles are available: X, G, and Z. There are 12 body colors, including Coral Crystal Shine and Ice Pink Metallic, which Monotone uses for the first time, and 6 types of 2-tone colors that can be used to paint the roof in black or white.
Well, in the first place, I asked why I chose 3 cylinders with a 1.5 liter engine.

First of all, the theme of this engine development was to create a common concept of TNGA (Toyota New Global Architecture), so the three-cylinder was selected because of its light weight and compact size. We will touch on this point in the separate “Platform” section.

Another reason is that with three cylinders, friction can be reduced by one cylinder less than four cylinders. By the way, the MA15A has a bore (inner diameter) of φ80.5mm, but if this is made into four cylinders, it will be in the size of φ70mm. If a 1.5 liter engine is made with this size, the overall height will increase, making it difficult to downsize.

In addition, since the diameter of the piston of 3 cylinders is larger than that of 4 cylinders, it seems to be disadvantageous in terms of the combustion speed mentioned above, but this high speed combustion system is adopted in the 4 cylinder 2.0 liter engine It is said that there is no problem with a 1.5-liter 3-cylinder bore.

The M15A engine is characterized by a thick low-torque torque, but in fact it also has a three-cylinder characteristic. What this means is that the three cylinders have an explosion interval of about 240 degrees, so there is no exhaust interference at the exhaust port or exhaust manifold. This is because it is easy to earn low-speed torque in making the engine characteristics, so the 3 cylinders are better at raising the low-speed torque than the 4 cylinders.

On the other hand, what about the high-speed side, but if the engine is turned to high speed, inertia will be effective in the intake air, so there is no big difference between the three cylinders and the four cylinders here. However, as mentioned above, the three cylinders have no exhaust interference, so the exhaust after combustion goes out of the combustion chamber smoothly. Then, since the pressure in the combustion chamber does not increase excessively, there is an advantage that the efficiency of the next intake air is not hindered.

Although this is a three-cylinder that has great advantages in terms of efficiency, some people may be concerned about “vibration” because of the three cylinders. In this regard, the use of balance shafts cancels vibrations transmitted to the floor and steering. In addition, although it is M15A for hybrid, this is mainly the motor moving near the idling where vibration of 3 cylinders is likely to occur, and since the rotation that holds even if the engine starts becomes 1000 rpm or more, the vibration surface in this region The difference from the four cylinders is difficult. That's why the hybrid M15A doesn't have a balance shaft.
///
The engine combined with this new transaxle will be a newly developed inline 3-cylinder 1.5 liter dynamic force engine. The engine model is the same model as the gasoline engine model, the three-cylinder 1.5-liter dynamic force engine, “M15A”. However, the hybrid model has port intake, and the gasoline model has direct injection.

Bore x Stroke is a long stroke type similar to 80.5 x 97.6mm, but the M15A for hybrid uses a collective exhaust port. As a result, exhaust cooling is performed. By the way, this bore × stroke is the same value as M20A mounted on RAV4. The 4-cylinder M20A is made into 3 cylinders, that is, the one created by the modular design of TNGA is M15A.

This engine is 2% more efficient than the conventional engine. It is said that the torque has also improved throughout.

These various improvements improve fuel efficiency. Electric performance has also improved, and the maximum EV driving speed has been increased from 70 km / h to 130 km / h with easy-to-understand indicators. Of course, the cruising range will be short, but it is now possible to run EVs up to the upper limit on a 120 km / h regulated highway.

Yaris' THS II, which combines a motor, a battery cell, an electrification unit such as an inverter, and a new generation M15A engine, will be the benchmark system for the future Toyota hybrid. In particular, improving the performance of lithium-ion battery cells will benefit many Toyota vehicles. I expect more details.


[Apology and Correction] When the article first appeared, some M15A and M20A errors were made. The 1.5 liter engine installed in Yaris is M15A, and the 2.0 liter engine installed in RAV4, etc. is M20A.
The new Yaris THS II with a reduction mechanism incorporates the know-how of the current Prius THS II with a reduction mechanism. The current Prius THS II with a reduction mechanism has changed the previous reduction planetary gear to a parallel shaft gear. It debuted as a "new multi-shaft transaxle" with a multi-axis motor arrangement. The new Yaris is a compact version of the new multi-shaft type THS II.

In the first place, the new multi-axis structure of the current Prius was adopted to make the previous THS II more compact. To make it even more compact, Yaris' THS II worked on miniaturizing the motor. The motor responsible for the output and regeneration of a hybrid system is generally an expensive part, often trying to use the same for multiple models. However, the new Yaris has developed a power generation motor (MG1) and a drive motor (MG2). Miniaturization, high efficiency, and high output are achieved. Specific numbers will be announced in the future, but the appearance is clearly more compact than that for the Prius.

Along with the downsizing, the THS II transaxle case is also downsized. By reducing the thickness of the reduction gear and the motor casing, we are pursuing a completely compact unit.

When it becomes so compact, heat generation sources will concentrate, and there will be areas where heat generation per unit area will increase. In order to deal with these problems, a new oil lubrication pipe has been installed to achieve efficient oil circulation. It is said to reduce friction loss by optimizing the amount of oil.

Newly developed unit to supply electricity to this highly efficient transaxle. In addition to the newly adopted high-performance microcomputer for the PCU, the inverter uses RC-IGBT elements instead of IGBTs. It is said that the RC-IGBT was able to reduce the size.

The battery that has always been the focus of attention in hybrid vehicles has changed from a cell to a newly developed lithium-ion battery. This is said to have increased the voltage of the cell, which is different from the current Prius. In addition, compared to conventional lithium ion cells, charging is 200% capacity. In other words, the charging capacity is doubled, which contributes to an increase in the amount of charge during regeneration. It is easier to accumulate regenerative energy than before, and of course fuel efficiency improves. This is the first B-segment Toyota hybrid car (currently Vitz, Aqua, etc.) to use a lithium-ion battery.
Various efforts have been made to achieve these items, one of which is improved accelerator feeling.

This focuses on responding to slight pedal depression, aiming to make the car react correctly by rebalancing the pedal force and the unit, and there is a big difference in the characteristics when the accelerator is off. is there.

In the conventional Toyota hybrid car, when the accelerator pedal is returned, control is performed to “run idle” in order to increase fuel efficiency. This is in consideration of the needs of users, but the new Yaris was not only designed to have the highest fuel economy and ease of use, but also enjoyed driving, so it was also aimed at development, so steering during driving such as winding It is designed to meet the needs of users who want to concentrate on the operation (to avoid changing the accelerator and brake pedals as much as possible). As a result, the control is changed so that the vehicle is decelerated when the foot is released from the accelerator pedal and a load is applied to the front tire. In other words, the behavior when the accelerator is off is made to feel like a gasoline engine, where the engine brakes work despite being a hybrid car.

Myös Euroversion varustuksesta ja ulko/sisätiloista on muutamia videoita julkaistu. Adaptiivinen vakkari pitäisi olla vakiona ja myös HUD näyttö saatavilla. Jännä nähdä paljonko tälle tulee lopulta hintaa, kun niin paljon on uudistettu. Joka tapauksessa aika hyvältä paketilta vaikuttaa pk-seudun pyöritykseen.

 
Viimeksi muokattu:
Audi e-tron käytiin koeistumassa, vaikutti hyvältä, pitää ottaa koeajoon vielä. Mutta voipi tosiaan olla, että ei ihan budjetti taivu tähän, joten se on varmaan sitten alettava katselemaan polttomoottorilaitteita (hybridiin en haluaisi lähteä).

Noniin, E-tron käytiin myös koeajamassa. Jumalauta mikä laite. Mielestäni laatutaso (viimeistely, tuntuma, jne.) on todella monta pykälää korkeamalla kuin esim tuossa Volvo XC40:ssä. Ihan rehellisesti sanottuna en ole koskaan ennen ajanut yhtä upealla autolla.

Ja tämä niskatukiongelma - ei mitään ongelmaa Audilla. Koeajomallissa oli lisävarusteiksi otettu säädettävä niskatuki ja tsädäm, niskatuen sai just niin taakse kun tarvitsin ja ylipäätään penkin just niin mukavaksi kuin halusin (sähkösäätöiset e-tron istuimet). Varmaan minun suosima ajoasento on vähän... epästandardi, emäntäkin kommentoi, että aika röyhkeä ajoasento minulla. Mutta e-tronissa tosiaan sai penkin just semmoseksi mistä tykään.

Ei kai tässä, jostain pitäis kaivaa ylimääräinen 30 tonnia Audiin. Meinaan voipi olla vähän nihkeetä että mikään muu tämän jälkeen tuntuu miltään. No Mersua en ole koeajanut, enkä BMW:tä, niillä varmaan laatutasossa piisaa, mutta muut...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom