Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Monet kulumat on ajan kuluttamaa eikä käytön. Esimerkkinä vähän ajetun auton nahkapenkit voi jo näyttää 200tkm ajetun näköinen jos auto on seissyt aina ulkona auringolle alttiina kun taasen tallissa pidetyn penkit näyttää vielä hyvältä. Autonkaan lasien UV-suodatus ei toimi sillä tasolla etteikö vahinkoa tulisi ja samalla lämmön jatkuva vaihtelu aiheuttaa stressiä nahkapintoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
OT: En minä mitään tiedä, mutta entäs jarrupolkimen kumi? Takuulla 200tkm ajetusta se on kuluneempi kuin 20tkm ajetussa. Pitääpä seuraavan kerran autoliikkeen käytetyissä autoissa katella jarrupolkimen kumeja ihan piruttain, että saisi vaikka jonkinlaisen käsityksen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
OT: En minä mitään tiedä, mutta entäs jarrupolkimen kumi? Takuulla 200tkm ajetusta se on kuluneempi kuin 20tkm ajetussa. Pitääpä seuraavan kerran autoliikkeen käytetyissä autoissa katella jarrupolkimen kumeja ihan piruttain, että saisi vaikka jonkinlaisen käsityksen.
Mitä jos se mittarinruuvaaja on niin epärehellinen, että se vaihtaa polkimien kumit?!?!
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 149
Äskettäin minulle oli tulossa vanhahko honda vaihdossa yhdeltä jobbarilta. Ilmoitti kilometrit ja ajattelin sitten ihan vain googletella auto rekisterinumerolla (tiedän, fonectasta saa txt-viestillä laajemmat tiedot). Tuli vastaan nettiauton ilmoitus, jossa kilometrit olivat 200tkm enemmän. Minua tuo nyt ei olisi haitannut niin paljoa ja pyysin ruuvaamaan ne kilometrit takaisin siihen. Jobbari peruikin kaupat, myös ne mitä kautta auto oli hänelle tullut.

Homman pointti siis on, että ihan yhtä paljon sitä suomessa ruuvaillaan mittareita.

Ja tuohon outlanderin bmu:n resetointiin taitaa ihan facebookin outlander-ryhmästä löytyä ohjeet. Naapuri tuli tohkeissaan selittämään että näin tuli 10 km lisää rangea hänen outlanderiin...
Itse taas nopeasti guuglailin, ja totesin että ei perkele kannata. :D Hieno keksintö tuo google.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Ei kyllä vaan se taitaa sähköauto tulla seuraavaksi. Kaikkien hybridi-ideoiden ja koeajojen jälkeen pelkällä sähköllä toimiva laite tuntuisi kuitenkin olevan se kiinnostavin.

Nissan Leaf 40 kWh akulla olisi ehkä kaikista paras vaihtoehto. Rapidgate ei häiritse minua ja range riittää 98% vuosittaisista ajosuoritteista ihan vaan kotona lataamalla.

Tarjontaa on nettiautossa jonkin verran, mutta mitähän noista kannattaisi katsoa? Akun kuntoisuutta ei kaiketi ilman obd-palikkaa näe? Ja vanhemmassa mallissa akunlämmitin oli varmuudella niissä, missä oli myös lampunpesimet. Onkohan jotain tällaista kikkaa tälle uudemmalle?

Ps. kiitos sähköautoilevalle motoristille blogista. Tullut aika monta tuntia tullut nyt lähiaikoina lueskeltua :)
Ajelin moisella vuoden päivät. Suosittelen hankkimaan sellaisen jossa on se 360-kamera, aivan mahtava varuste! Ja jos itse olisin ostamassa, niin Tekna-varustetaso ts. paras. 2.Zero menisi kyllä myös, vaan niiden osalta pitää huomioida että Euroopasta tuodut 2.Zerot eivät välttämättä varusteiltaan ole aivan 1:1 ”suomiautojen” kanssa - täällä 2.Zeroissa oli ledivalot.

Suosittelen hankkimaan LeafSpy pro:n ja yhteensopivan OBD-mokkulan, sillä selvittää akun kunnon. SOH noissa pitäisi kyllä olla yli 90% vielä kaikissa, eniten mua kiinnostaisi kennojännitteiden ero kun akku on melko tyhjä. Täytenä se on muutama mV, ihan tyhjänä voi olla paljonkin, mutta niillä tienoilla kun auton oma mittari näyttää nollaa ei sopisi montaa kymmentä millivolttia olla jännite-ero. Omassa oli 43tkm ajettuna 1.5v vanhana SOH karvan vajaa 94%, ja kennojännitteet tyhjänä muistaakseni jotain 20-30mV. Aivan täysin tyhjänä (kun auto ei enää liikkunut) mentiin yli 200mV, mutta mun mielestä se on ihan normaalia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
"tilasin" Volkswagen E UP:n. Tai no kauppoja ei pystynyt tekemään kun autoja ei ole tällä hetkellä saatavissa. Olen nyt kuitenkin myyjäliikeen mukaan varauslistalla. Kokeillaan sitten kahta asiaa yhtä aikaa. Auto tulee yksityisleasingillä ja täyssähkönä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
75
"tilasin" Volkswagen E UP:n. Tai no kauppoja ei pystynyt tekemään kun autoja ei ole tällä hetkellä saatavissa. Olen nyt kuitenkin myyjäliikeen mukaan varauslistalla. Kokeillaan sitten kahta asiaa yhtä aikaa. Auto tulee yksityisleasingillä ja täyssähkönä.
Saako kysyä paljonko oli yksityisleasingilla hintaa?

On muuten aika poskettomia nuo käytetyt E-up:t. Hinnat pyörii jossain 15k€ pari vuotta vanhoina.
E-Golffit on käytettynä kalliimpia kuin uudet :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Saako kysyä paljonko oli yksityisleasingilla hintaa?

On muuten aika poskettomia nuo käytetyt E-up:t. Hinnat pyörii jossain 15k€ pari vuotta vanhoina.
E-Golffit on käytettynä kalliimpia kuin uudet :D
E-golffin hintaa juuri pudotettiin ja nyt vahoja myyvät ovat kusessa kun ostivat alle vuosi sitten auton kalliilla...
 
Liittynyt
26.01.2019
Viestejä
167
Ajelin moisella vuoden päivät. Suosittelen hankkimaan sellaisen jossa on se 360-kamera, aivan mahtava varuste! Ja jos itse olisin ostamassa, niin Tekna-varustetaso ts. paras. 2.Zero menisi kyllä myös, vaan niiden osalta pitää huomioida että Euroopasta tuodut 2.Zerot eivät välttämättä varusteiltaan ole aivan 1:1 ”suomiautojen” kanssa - täällä 2.Zeroissa oli ledivalot.

Suosittelen hankkimaan LeafSpy pro:n ja yhteensopivan OBD-mokkulan, sillä selvittää akun kunnon. SOH noissa pitäisi kyllä olla yli 90% vielä kaikissa, eniten mua kiinnostaisi kennojännitteiden ero kun akku on melko tyhjä. Täytenä se on muutama mV, ihan tyhjänä voi olla paljonkin, mutta niillä tienoilla kun auton oma mittari näyttää nollaa ei sopisi montaa kymmentä millivolttia olla jännite-ero. Omassa oli 43tkm ajettuna 1.5v vanhana SOH karvan vajaa 94%, ja kennojännitteet tyhjänä muistaakseni jotain 20-30mV. Aivan täysin tyhjänä (kun auto ei enää liikkunut) mentiin yli 200mV, mutta mun mielestä se on ihan normaalia.
Tuo Leaf Spy olisi ihan näppärä. Harmi vaan, kun noita autoja on vähän ympäri Suomen, eikä omassa kotikaupungissa juurikaan. Olisi kiva tietää autosta mahdollisimman paljon, ennen kuin lähtee satojen kilometrien päähän sitä tutkimaan. Ja ikävän vähän monet myyjät osaavat noista kertoa.

Teknaa itsekin haluaisin, kun sen verran krantuksi tullut auton kanssa, ettei halua mistään jo olemassa olevasta varusteesta luopua. Muutama niitä näyttää myynnissä olevan ja mietinkin, että onko noissa mukavuusvarusteiden lisäksi kaikki akkulämmittimet ja muut "näkymättömät" varusteet. Ja voiko sitä mitenkään päätellä.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Tuo Leaf Spy olisi ihan näppärä. Harmi vaan, kun noita autoja on vähän ympäri Suomen, eikä omassa kotikaupungissa juurikaan. Olisi kiva tietää autosta mahdollisimman paljon, ennen kuin lähtee satojen kilometrien päähän sitä tutkimaan. Ja ikävän vähän monet myyjät osaavat noista kertoa.

Teknaa itsekin haluaisin, kun sen verran krantuksi tullut auton kanssa, ettei halua mistään jo olemassa olevasta varusteesta luopua. Muutama niitä näyttää myynnissä olevan ja mietinkin, että onko noissa mukavuusvarusteiden lisäksi kaikki akkulämmittimet ja muut "näkymättömät" varusteet. Ja voiko sitä mitenkään päätellä.
Autotalo Ampeeri Tampereella on ainakin hyvä paikka hommata noita, ne on asioista perillä, varsinkin se Pekka. Olen ite sieltä juurikin puheena olleen Leafin ostanut, näkemättä jopa, ja olin tyytyväinen. Sittemmin se auto meni samaan liikkeeseen vaihdossa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Niin ja realisoituu tasan siinä, kun kirjoitat mittarilukeman nettiautoon tai kuvaat mittariston todisteeksi mittarilukemasta. Kyllä siinä myyjä aika heikoilla on, jos käy ilmi, että hänen aikana on esim. katsastusvälillä mittarilukema mystisesti pienentynyt.
Tuossa yksi käräjäoikeuden päätös siitä, että mittarilukeman pienentyminen katsastusvälillä ei ole mitenkään rangaistavaa.

Tuossa em. tapauksessa lukeman pienentymiselle oli tosin luonnollinen selitys.

Mutta se, että myyt auton jollain mittarilukemalla ei ole laitonta, jos et väitä sitä auton todelliseksi ajomääräksi.

Olen minäkin aikoinaan myynyt 100 000 km välein nollaantuvilla mittareilla olleita autoja, ja olen ilmoittanut aina mittarilukemaksi sen, mitä taulussa on ollut, jos ei ole ollut parempaa tietoa.
Sitten olen ostajalle sanonut, että on se voinut pyörähtää ympäri kerran, kahdesti tai jopa kolmesti.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
951
@Jims Harmi kun tuo hovioikeuden jatkokäsittely jouduttiin keskeyttämään. Ei tuossa jutun perusteella oikein selvinnyt muuta, kuin että käräjäoikeus uskoi venäläisen tarinat todeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
No eipä ole jos se 20tkm on ajettu kaupungissa ja 200tkm matka-ajossa. 1000 km matkalla matka-ajossa voi jarrupolkimeen olla tarvetta koskea vain muutaman kerran kun kaupungissa 10km matkalla voi määrä olla kymmeniä tai satoja.

Sähköautoissa tämä määrä voi olla vielä vähempi kun kaasupoljin voi toimia käänteisesti jarruna. ;)
Tosiaan kerran Tesla ohitti ja nopeudet siellä 120km/h ja ylikin, mutta tuli siihen eteen niin vedin herneen nenään niin vedin heti ohi. Yllätyin kun se jäi vaan jurruttamaan tasaista nopeutta, vaikka sen pitäisiä kiihtyä varmaan tuplasti paremmin kuin sillä millä ohitin.:D
Nyt vaan kun olen vilkuillut noita Tesla pätkiä niin kovalla nopeudella ne ei ole siinä mielessä parhaimmillaan, kun kulutus nousee ja sitä mukaan sen pitäisi kytätä sitä ilmaista latauspistettä ja syrjäkylillä se ei ole mikään itsestäänselvyys.

Totta puhuen kyttään melkein koko ajan kulutusmittaria enemmän kuin nopeusmittaria ihan näillä fossiilipolttoainevehkeilläkin ja todella vähän jarrutuksia. Ajat muuttunut.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
Oisko sen Teslan sit pitäny lähtee ajaa tossa tilanteessa 260km/h? Vai mikä on protokolla?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tuossa yksi käräjäoikeuden päätös siitä, että mittarilukeman pienentyminen katsastusvälillä ei ole mitenkään rangaistavaa.

Tuossa em. tapauksessa lukeman pienentymiselle oli tosin luonnollinen selitys.

Mutta se, että myyt auton jollain mittarilukemalla ei ole laitonta, jos et väitä sitä auton todelliseksi ajomääräksi.

Olen minäkin aikoinaan myynyt 100 000 km välein nollaantuvilla mittareilla olleita autoja, ja olen ilmoittanut aina mittarilukemaksi sen, mitä taulussa on ollut, jos ei ole ollut parempaa tietoa.
Sitten olen ostajalle sanonut, että on se voinut pyörähtää ympäri kerran, kahdesti tai jopa kolmesti.
Käräjäoikeus kylläkin päätti, ettei petoksen tunnusmerkistö täyttynyt, koska tieto mittarin ja lukeman vaihtumisesta olisi ollut auton tiedoissa, jotka myyjäliike lupasi tarkistaa.

Tietenkin kyseessä on petos, jos mittarissa lukee puuta heinää ja myyjä sillä tavalla erehdyttää ostajaa luulemaan autoa uudemmaksi kuin se on. Ei sitä tarvitse erikseen väittää oikeaksi; riittää kunhan ei kerro lukemaa vääräksi. Jos mittarissa lukee mitä sattuu ja asian kertoo, homma on tietenkin ok.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Tuo Leaf Spy olisi ihan näppärä. Harmi vaan, kun noita autoja on vähän ympäri Suomen, eikä omassa kotikaupungissa juurikaan. Olisi kiva tietää autosta mahdollisimman paljon, ennen kuin lähtee satojen kilometrien päähän sitä tutkimaan. Ja ikävän vähän monet myyjät osaavat noista kertoa.

Teknaa itsekin haluaisin, kun sen verran krantuksi tullut auton kanssa, ettei halua mistään jo olemassa olevasta varusteesta luopua. Muutama niitä näyttää myynnissä olevan ja mietinkin, että onko noissa mukavuusvarusteiden lisäksi kaikki akkulämmittimet ja muut "näkymättömät" varusteet. Ja voiko sitä mitenkään päätellä.
Toisaalta nyt ois hyvä hetki ostaa e-Golf käytettynä, siis tää uudempi versio (100kW moottorilla). Uuden saa, ellei varasto jo tyhjentynyt, alta kolmen kympin, ja Rintajouppi just mainosti vähän ajettuja vuoden vanhoja alle 24 tonnin. Kunhan noiden käytettyjen hinnat järkevöityy voi saada paljon (sähkö)autoa halvalla. Jos oisin itse nyt sähköautoa vailla niin tuommoinen ois aika korkealla omalla listalla.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 644
Toisaalta nyt ois hyvä hetki ostaa e-Golf käytettynä, siis tää uudempi versio (100kW moottorilla). Uuden saa, ellei varasto jo tyhjentynyt, alta kolmen kympin, ja Rintajouppi just mainosti vähän ajettuja vuoden vanhoja alle 24 tonnin. Kunhan noiden käytettyjen hinnat järkevöityy voi saada paljon (sähkö)autoa halvalla. Jos oisin itse nyt sähköautoa vailla niin tuommoinen ois aika korkealla omalla listalla.
Jos sen ~35kWh akulla varustetun saisi suunnilleen samaan hintaan käytettynä kuin mitä se Seat Mii maksaa niin sitten ollaan aika lähellä sen oikeaa arvoa mielestäni.

Se että niitä on myyty uutena yli 40 tonnilla on järkyttävää.

Jos ajaa kaupungissa niin ihan hyvä peli. Muualle en suosittele. Maksiminopeuskin mittariin 156km/h, todellinen nopeus varmaan 140km/h eli motarilla sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa :lol:
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Jos sen ~35kWh akulla varustetun saisi suunnilleen samaan hintaan käytettynä kuin mitä se Seat Mii maksaa niin sitten ollaan aika lähellä sen oikeaa arvoa mielestäni.

Se että niitä on myyty uutena yli 40 tonnilla on järkyttävää.

Jos ajaa kaupungissa niin ihan hyvä peli. Muualle en suosittele. Maksiminopeuskin mittariin 156km/h, todellinen nopeus varmaan 140km/h eli motarilla sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa :lol:
Ei mulla sitä vastaan ole mitään että sen hinta tippuisi alemmaksi, mutta noin muuten autona (YMMV) Golf on paljon parempi kuin Mii. Sähköautona ei välttämättä juurikaan parempi.
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Moottoritiellä on nopeusrajoitus 120km/h. Tyypillisesti liikenne kulkee noin 120-130km/h pääkaupunkiseudulla keskimäärin alle satasta. Sähköauto on lähtökohtaisesti väärä auto jos tavoitteena on ajaa jatkuvasti tuntuvaa ylinopeutta.
Eikös Bjørn testannut kolmosen optiminopeudeksi matkanteon kannalta noin 180km/h?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 210
Todennäköisesti tuossa vaikuttaa sekin, että yli 50%:n ei kannata ladata jos haluaa maksiminopeutta saada sitä etäisyyttä lisää (Teslalla siis).
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Määrittele "optiminopeus" ?
Tässä tapauksessa taisi olla tarkoitus ajaa mahdollisimman pitkä matka 24 tunnin aikana eli aika kaukana perusarjesta. Jos ajetaan joku järkevä matka A:sta B:hen, niin mitään yleispätevää optiminopeutta ei voida antaa. Toki mahdollisimman kovaa silloin, jos pysytään rangen sisällä, mutta menee heti monimutkaiseksi jos pitää ladata.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
Sain muuten tuohon jo tilauksessa olevaan e-uppiin sen 4k alennuksen. Oli kyllä esimerkillistä toimintaa mielestäni maahantuojalta :) Näkyy tuo volyymin ero tuossa esim. verrattuna Teslaan. Tosin omalla kohdalla myös Teslalla on jälkikäteen kyllä korjattu asiallisesti maalivika mitä olen käynyt näyttämässä muutaman kuukauden luovutuksen jälkeen.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 657
Sain muuten tuohon jo tilauksessa olevaan e-uppiin sen 4k alennuksen. Oli kyllä esimerkillistä toimintaa mielestäni maahantuojalta :) Näkyy tuo volyymin ero tuossa esim. verrattuna Teslaan. Tosin omalla kohdalla myös Teslalla on jälkikäteen kyllä korjattu asiallisesti maalivika mitä olen käynyt näyttämässä muutaman kuukauden luovutuksen jälkeen.
Itse sain vain nyt jälkikäteen 2k ennen mii-buumia tehtyyn tilaukseen, toki mulla menee vaihdossa vaihtoauto ja se oli aika hyvin valuoitu.
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
7
Volvo V60 T8 tilattu, toimitus näillä näkymin huhtikuussa. Pääsee kokeilee hybridi-autoilua :)
Onneksi olkoon. Kollega on omaansa ollut tyytyväinen yhdeksän kuukauden kokemuksella. Pitkässä matka-ajossakin kuulemma kulkee selvästi vähemmällä kuin aikaisempi samankokoinen bensa-Audi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 289
Ooh, tää olis kova diili. 10 vuotta menis maksaa Model 3 tuolla kuukausihinnalla. Jos sais Model 3:n aina 2-4 vuodeksi 500e/kk hintaan et vaihtas aina uudempaan saman hintaseen Teslaan sopimuskauden päätyttyä niin vois jopa harkita.
Harmi, ettei AWD vaihtoehtoa ole :/

Mutta joo, itsellä tulee se 20t/v ajeltua, niin hinnaksi tulee 616 € / kk.

Sitä onko tuo nyt sitten hirveän hyvä tarjous niin en osaa arvioida. Model 3:n arvon säilyminen taitaa olla vähän arvoitus vielä?

Model S taitaa olla jo melkein legendaarinen tapahtuneiden halvennusten seurauksena tapahtuneesta käytetyn arvon sulamisesta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 022
Model S taitaa olla jo melkein legendaarinen tapahtuneiden halvennusten seurauksena tapahtuneesta käytetyn arvon sulamisesta...
Ei kai tuota sulamista ole erityisesti tapahtunut kuin aivan uusille autoille?

Minkä verran jonkun 2013 tai 2014 Model S:n jälleenmyyntiarvo on verrattuna saman ikä/hinta/kokoluokan polttisautoihin?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
281
Ei kai tuota sulamista ole erityisesti tapahtunut kuin aivan uusille autoille?

Minkä verran jonkun 2013 tai 2014 Model S:n jälleenmyyntiarvo on verrattuna saman ikä/hinta/kokoluokan polttisautoihin?
Luulen että hinnat pysyy korkealla siihen asti kun akkutakuu loppuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 699
Ei kai tuota sulamista ole erityisesti tapahtunut kuin aivan uusille autoille?

Minkä verran jonkun 2013 tai 2014 Model S:n jälleenmyyntiarvo on verrattuna saman ikä/hinta/kokoluokan polttisautoihin?
Vilkaisin mitä käytetty Model S maksaa, osui silmiin vuosimalleja 16-17 ja hinta vielä sielä 80k€ nurkilla, jos uusi on lähtöhinnaltaan sama. Paremmin tutkimatta jos olisivat aikanaan vaihdossa tulleet, ja hinnan sulamisen takia pakko yrittää olla tekemättä muutaman kymmitonnin tappiota.



Välillä ne sulaa kyllä ihan pyytämättäkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Jaahas, tuli sitten black fridayn kunniaks ostettu hybrid auto itsellekkin.

Honda CR-V Hybrid tulee tammikuun lopulla omaan pihaan, toki tämähän ei ole plug-in mutta eiköhän tuollakin pärjää kivasti.

Vaihtoehtona tuolle oli lähinnä Toyota RAV4 mutta niiden toimitukset olisi mennyt heinäkuulle ja omaan käteen tuo Honda tuntui muutenkin mukavammalle ajaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Vaihtoehtona tuolle oli lähinnä Toyota RAV4 mutta niiden toimitukset olisi mennyt heinäkuulle ja omaan käteen tuo Honda tuntui muutenkin mukavammalle ajaa.
Onhan niitä nyt hyvinkin heti saatavilla, jos ei premiumia halua tai väkisin tilata tehtaalta asti. Kaupat pullollaan activea ja styleä 1000 km ajettuna (esittelyautoja) tai täysin ajamattomina.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 128
Käräjäoikeus kylläkin päätti, ettei petoksen tunnusmerkistö täyttynyt, koska tieto mittarin ja lukeman vaihtumisesta olisi ollut auton tiedoissa, jotka myyjäliike lupasi tarkistaa.

Tietenkin kyseessä on petos, jos mittarissa lukee puuta heinää ja myyjä sillä tavalla erehdyttää ostajaa luulemaan autoa uudemmaksi kuin se on. Ei sitä tarvitse erikseen väittää oikeaksi; riittää kunhan ei kerro lukemaa vääräksi. Jos mittarissa lukee mitä sattuu ja asian kertoo, homma on tietenkin ok.
Menee aika tapauskohtaiseksi tuo mittarilukema.. Esim jos olet tehnyt myynti-ilmon jossa et mittarilukemaa mainitse, etkä ota mittaristosta kuvaa jne, niin sanoisin että on aika vahvoilla, vaikka lukema ei pitäisikään paikkaansa.

Myyntitilanteessa jos asioista puhutaan, se jää aika pitkälti sana-sanaa vasten tilanteeksi, koska jälkikäteen asiaa puitaessa tilannehan voi olla myös niinpäin että myyjä on nimenomaan sanonut että ei tiedä onko lukema ok.

Mä myin joskus aikanaan auton josta oli mittaristo vaihdettu, muistaakseni se oli jopa turbon mittaristo vapariautossa, en maininnut lukemaa ilmossa, ja kaikkine pikkuvikoineen, tuo vaihdettu, mutta sinänsä toimiva mittari ei edes päässyt ilmoitukseen mukaan. Jostain syystä ostajakandidaatit olivat kuitenkin kiinnostuneet siitä mittarissa olevasta numerosta vielä senkin jälkeen kun olin sanonut että mittaristo on vaihdettu. Sinänsä auton arvoon ei olisi vaikuttanut mitenkään, vaikka mittaristossa olisi ollut mikä lukema tahansa.

Eikös Bjørn testannut kolmosen optiminopeudeksi matkanteon kannalta noin 180km/h?
Taisi olla 170km/h, kun tavoitteena oli tehdä 24h matkaennätys, mutta eihän se latauspaussin väli ollut kuin jotain luokkaa 40min.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Onhan niitä nyt hyvinkin heti saatavilla, jos ei premiumia halua tai väkisin tilata tehtaalta asti. Kaupat pullollaan activea ja styleä 1000 km ajettuna (esittelyautoja) tai täysin ajamattomina.
Ei ainakaa täällä ollut kyllä, en toki mitää esittelyautoa edes haluaisi ostaa. Hybrid style plus paketilla oli se mistä keskusteltiin ja kyllä viestinä oli että heinäkuulle menee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Varmaan hieno auto, mutta vähän on kyllä onneton tuon Bemarin kantama edelleen luvatusta:

BMW 530e xDrive Charged Edition

"BMW itse puhuu 46–53 kilometrin toimintamatkasta. Me jäimme 7 °C:n lämpötilassa 36 kilometriin.
...
Sähkö loppui koeajon aikana joka kerta alle 40 kilometrin päässä lähdöstä."



Päivityksen myötä BMW:n 5-sarjan lataushybridin saa nyt myös nelivetoisena. Sen sijaan farmarihybridiä ei edelleenkään ole. 530e:n saa vain sedanina.

Neliveto nostaa painoa 90 kilogrammalla, ilmoitettua keskikulutusta 0,3 litraa sadalla ja CO2-päästöä seitsemän grammaa kilometrillä.

Sähkömoottori on vaihteiston yhteydessä, joten neliveto toimii samalla tavalla kuin muissakin moottorimalleissa.

(Katso kaikki Tekniikan Maailman koeajot.)


Keskinäyttö sisältää jonkin verran pelkästään hybridille ominaisia näkymiä. Kulutushistorian saa esiin käyränä.


Auto eDrive -asetuksella auto päättää itse fiksuimman tavan käyttää energiaa. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä. Tässä asetuksessa enimmäisnopeus sähköllä on 110 km/h. Navigaattoria käytettäessä voimalinjan toimintaa ohjataan myös reitin perusteella.


Max eDrive -tila käyttää aina ensin sähkön loppuun. Tässä asetuksessa sähköllä voisi ajaa jopa 140 km/h:n nopeudella.

Sekä valittavia ajotiloja että hybridin toimintatiloja on kolme. Näiden yhdistelmillä voi leikkiä, mutta Comfort- ja Auto eDrive -asetukset ovat helpoimmat ja toimivimmat. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, ellei akku ole tyhjä.

MYÖS AKKU on päivitetty. Uusi akkukemia mahdollistaa bruttoenergiasisällön kasvun 9,2:sta 12,0 kilowattituntiin (netto 10,8 kWh) ilman akun fyysisen koon kasvua. Akku on pääosin takaistuimen alla, mutta silti tavaratilaa on jouduttu pienentämään 120 litralla.

BMW itse puhuu 46–53 kilometrin toimintamatkasta. Me jäimme 7 °C:n lämpötilassa 36 kilometriin.


Sähkö loppui koeajon aikana joka kerta alle 40 kilometrin päässä lähdöstä.


Vaihteenvalitsimen vasemmalla puolella on kolmiasentoinen ajotilan valitsin ja sen takana eDrive-nappi, josta valitaan hybridikäytön asetus.

Marraskuun tuotannosta alkaen hybridiin saa myös vetokoukun, jolla saa vetää 750 kilon perävaunua.

M Sport -paketin (verottomana 4 740 €) urheilualusta vie parhaan mukavuuden ja istuimiin välittyy tarpeetonta tietoa tienpinnan epätasaisuuksista. Silti alusta ei palkitse nopeassakaan ajossa.

Periaatteessa jousitusmukavuus on kuitenkin ensiluokkainen. Heti ei tule mieleen autoa, joka menisi näin äänettömästi nupukivikadullakin.

Ohjaustunto on asiallinen, mutta pienten ohjausliikkeiden vaatima voima on tarpeettoman suuri. Suuntavakaudessa ei ole huomautettavaa.


Latausluukku on yleiseen tapaan kuljettajan oven etupuolella.


Bensiinimoottorissa on neljä sylinteriä, 1998 kuutiosenttimetriä iskutilavuutta ja kaksikanavaisen turboahtimen auttamana 135 kilowattia tehoa.

HYBRIDITEKNIIKKA TOIMII hienosti. Nykimistä ei esiinny, ja polttomoottori palvelee huomaamattomasti. Eteneminen on edustusautotasoista. Myös jarrutunto on hyvä ja vastaa lähes normaalia polttomoottoriautoa.

Reippaatkin lähdöt onnistuvat pelkällä sähköllä. Kiihtyvyys on tarvittaessa reipasta myös maantienopeuksissa.

Sisämelu koostuu tieäänestä ja on tasoa, jonka voi tämän luokan autossa juuri hyväksyä. Todennäköisesti vakiojousituksella ja -renkailla melu olisi miedompaa.

VIITOSSARJAN LATAUSHYBRIDI on jalostunut erittäin hienoksi autoksi. Kun sen nyt saa myös nelivetoisena, kompromissit ovat melko pieniä ja liittyvät lähinnä tavaratilan rajallisuuteen. Valmistajan lupaamaan sähköajon toimintamatkaan on kuitenkin vaikea yltää. Ja M Sport -pakettiin ei ainakaan omia rahoja kannata tuhlata.


Sisustus huokuu laatua. M Sport -paketti sisältää erinomaiset istuimet. Juuri muuta tarpeellista paketissa ei sitten olekaan.


Takana on hyvin tilaa, mutta jos kuljettaja haluaa istua matalalla, takamatkustajien jalkaterillä on ahdasta.


Tavaratilan pohja on hybridiakun vuoksi normaalia korkeammalla. Selkänoja kaatuu kolmessa osassa.


Säätyvä välipohja sallii tavaratilan takaosan syventämisen. Tilavuudeksi valmistaja ilmoittaa 410 litraa. Lataushybridiä ei edelleenkään saa farmarina.




BMW 530e xDrive Charged Edition
Tekniikkaa

Hybridijärjestelmä: bensiinimoottori ja automaattivaihteistoon integroitu sähkömoottori; yhteisteho 185 kW (252 hv), vääntömomentti 420 Nm

Polttomoottori: nelisylinterinen turboahdettu rivimoottori, iskutilavuus 1 998 cm3, teho 135 kW (184 hv)/5 000–6 500 r/min, vääntömomentti 290 Nm/1 350–4 250 r/min

Sähkömoottori: kestomagnetoitu tahtimoottori, teho 83 kW (113 hv), vääntömomentti 265 Nm

Akusto: litiumioniakusto; energiasisältö 12,0 kWh; latausaika n. 3,5 h (3,7 kW)

Voimansiirto: neliveto; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostus

Mitat: pituus 4,936 m, leveys 1,868 m, korkeus 1,483 m, akseliväli 2,975 m, raideleveys edessä 1,604 m ja takana 1,631 m; omamassa 1 935 kg, kokonaismassa 2 420 kg, perävaunumassa 750 kg; rengaskoko 225/55 R17 (koeautossa edessä 245/45 R18 ja takana 275/40 R18)

Suoritusarvot: huippunopeus 235 km/h, sähköllä 140 km/h; kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s; kulutus (WLTP), 2,4 l/100 km, CO2-päästö 54 g/km, WLTP-toimintamatka sähköllä 46 km

Hinta: 59 267 € (koeauto 66 527 €)

Autoetu: vapaa 1 050 €/kk, käyttö 885 €/kk

Käyttövoimavero: 45,63 €/v
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Tullut katseltua muutamia saksalaisia videoita uudesta e-upista ja Seat Mii Electricistä. Jos hintaa ei mieti yhtään, niin kyllä tuo e-up on vain kaikin puolin paremman oloinen auto. Ulkoa omasta mielestä hienompi sekä edestä ja takaa ja sisälläkin on ilmeisesti käytetty hiukan parempia materiaaleja ainakin ratin nahan osalta.

Omalla kohdalla hintaeroa olisi kuitenkin syntynyt reilu 3000 euroa, jos olisi valinnut "vastaavan" e-upin Miin sijasta. Sillä kolmella tonnilla olisi saanut rattinappulat, paremman ratin ja peruutuskameran. Noista kaikista olisin voinut jotain maksaa extraa, mutta en ihan kuitenkaan noin paljoa.
 
Liittynyt
08.02.2017
Viestejä
170
Onkos kukaan 183 senttinen kokeillut ajaa noita Meetä tai Uppia. Mahtuuko niihin istumaan ja onko istuin muutakin kuin jakkara?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Onkos kukaan 183 senttinen kokeillut ajaa noita Meetä tai Uppia. Mahtuuko niihin istumaan ja onko istuin muutakin kuin jakkara?
Arvosteluiden mukaan mahtuu hyvin. Istuin on vissiin ihan hyvä, mutta ei varmaankaan kannata odottaa mitään Bemarin sportti-istuimen kaltaista kokemusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 699
Onkos kukaan 183 senttinen kokeillut ajaa noita Meetä tai Uppia. Mahtuuko niihin istumaan ja onko istuin muutakin kuin jakkara?
Kaupungilla on noita Miitä kotihoidon käytössä, koska halvin kottero mitä tarjouskilpailussa voi ostaa. Siis bensavehkeitä toki. Yksi tuttu hoitsu kehui että helppo parkeerata kun on pieni, pidempää matkaa ei kyllä mielellään aja koska pelottaa ja turvattoman tuntuinen. Hänellä tosin omana käyttiksenä kohtuu uusi Golf, tai kohtuu siis noin 2010 tms. Pituutta neidillä about 170 omasta arviosta, autonaisia kolopallovalinnasta huolimatta. Ei nyt kehunut, jos ei pahemmin haukkunutkaan. Vähän turvattoman oloinen kun lähtökohta on 2011 Up!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 608
Minusta Skoda Citigo ei ollut yhtään turvattoman oloinen, mutta ihan pahimmalla säällä en käynyt koeajamassa. Hyvät renkaat vaan tietysti alle. Toki onhan nuo lyhyitä autoja, mutta ohjaus toimi oikein hyvinkin.

Fiat Punto -05 on jotain samaa kokoa, mutta onhan Punto selvästi huonompi ja vanhempikin. Jopa Fiatillakin pysyi tiellä, kun vaan ajoi vähän hiljempaa.
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
47
Onkos kukaan 183 senttinen kokeillut ajaa noita Meetä tai Uppia. Mahtuuko niihin istumaan ja onko istuin muutakin kuin jakkara?
Itse kävin vanhaa e-uppia testaamassa ja yllätyin tilan määrästä eikä oikea jalka ottanut keskikonsoliin häiritsevästi kuten monessa muussa c-segmentinkin autossa kuten esim. audi a4 vm09. Ja pituutta siis 183cm.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 069
Viestejä
4 190 620
Jäsenet
70 857
Uusin jäsen
Henkka9001

Hinta.fi

Ylös Bottom