Päivityksen myötä BMW:n 5-sarjan lataushybridin saa nyt myös nelivetoisena. Sen sijaan farmarihybridiä ei edelleenkään ole. 530e:n saa vain sedanina.
Neliveto nostaa painoa 90 kilogrammalla, ilmoitettua keskikulutusta 0,3 litraa sadalla ja CO2-päästöä seitsemän grammaa kilometrillä.
Sähkömoottori on vaihteiston yhteydessä, joten neliveto toimii samalla tavalla kuin muissakin moottorimalleissa.
(
Katso kaikki Tekniikan Maailman koeajot.)
Keskinäyttö sisältää jonkin verran pelkästään hybridille ominaisia näkymiä. Kulutushistorian saa esiin käyränä.
Auto eDrive -asetuksella auto päättää itse fiksuimman tavan käyttää energiaa. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä. Tässä asetuksessa enimmäisnopeus sähköllä on 110 km/h. Navigaattoria käytettäessä voimalinjan toimintaa ohjataan myös reitin perusteella.
Max eDrive -tila käyttää aina ensin sähkön loppuun. Tässä asetuksessa sähköllä voisi ajaa jopa 140 km/h:n nopeudella.
Sekä valittavia ajotiloja että hybridin toimintatiloja on kolme. Näiden yhdistelmillä voi leikkiä, mutta Comfort- ja Auto eDrive -asetukset ovat helpoimmat ja toimivimmat. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, ellei akku ole tyhjä.
MYÖS AKKU on päivitetty. Uusi akkukemia mahdollistaa bruttoenergiasisällön kasvun 9,2:sta 12,0 kilowattituntiin (netto 10,8 kWh) ilman akun fyysisen koon kasvua. Akku on pääosin takaistuimen alla, mutta silti tavaratilaa on jouduttu pienentämään 120 litralla.
BMW itse puhuu 46–53 kilometrin toimintamatkasta. Me jäimme 7 °C:n lämpötilassa 36 kilometriin.
Sähkö loppui koeajon aikana joka kerta alle 40 kilometrin päässä lähdöstä.
Vaihteenvalitsimen vasemmalla puolella on kolmiasentoinen ajotilan valitsin ja sen takana eDrive-nappi, josta valitaan hybridikäytön asetus.
Marraskuun tuotannosta alkaen hybridiin saa myös vetokoukun, jolla saa vetää 750 kilon perävaunua.
M Sport -paketin (verottomana 4 740 €) urheilualusta vie parhaan mukavuuden ja istuimiin välittyy tarpeetonta tietoa tienpinnan epätasaisuuksista. Silti alusta ei palkitse nopeassakaan ajossa.
Periaatteessa jousitusmukavuus on kuitenkin ensiluokkainen. Heti ei tule mieleen autoa, joka menisi näin äänettömästi nupukivikadullakin.
Ohjaustunto on asiallinen, mutta pienten ohjausliikkeiden vaatima voima on tarpeettoman suuri. Suuntavakaudessa ei ole huomautettavaa.
Latausluukku on yleiseen tapaan kuljettajan oven etupuolella.
Bensiinimoottorissa on neljä sylinteriä, 1998 kuutiosenttimetriä iskutilavuutta ja kaksikanavaisen turboahtimen auttamana 135 kilowattia tehoa.
HYBRIDITEKNIIKKA TOIMII hienosti. Nykimistä ei esiinny, ja polttomoottori palvelee huomaamattomasti. Eteneminen on edustusautotasoista. Myös jarrutunto on hyvä ja vastaa lähes normaalia polttomoottoriautoa.
Reippaatkin lähdöt onnistuvat pelkällä sähköllä. Kiihtyvyys on tarvittaessa reipasta myös maantienopeuksissa.
Sisämelu koostuu tieäänestä ja on tasoa, jonka voi tämän luokan autossa juuri hyväksyä. Todennäköisesti vakiojousituksella ja -renkailla melu olisi miedompaa.
VIITOSSARJAN LATAUSHYBRIDI on jalostunut erittäin hienoksi autoksi. Kun sen nyt saa myös nelivetoisena, kompromissit ovat melko pieniä ja liittyvät lähinnä tavaratilan rajallisuuteen. Valmistajan lupaamaan sähköajon toimintamatkaan on kuitenkin vaikea yltää. Ja M Sport -pakettiin ei ainakaan omia rahoja kannata tuhlata.
Sisustus huokuu laatua. M Sport -paketti sisältää erinomaiset istuimet. Juuri muuta tarpeellista paketissa ei sitten olekaan.
Takana on hyvin tilaa, mutta jos kuljettaja haluaa istua matalalla, takamatkustajien jalkaterillä on ahdasta.
Tavaratilan pohja on hybridiakun vuoksi normaalia korkeammalla. Selkänoja kaatuu kolmessa osassa.
Säätyvä välipohja sallii tavaratilan takaosan syventämisen. Tilavuudeksi valmistaja ilmoittaa 410 litraa. Lataushybridiä ei edelleenkään saa farmarina.
BMW 530e xDrive Charged Edition
Tekniikkaa
Hybridijärjestelmä: bensiinimoottori ja automaattivaihteistoon integroitu sähkömoottori; yhteisteho 185 kW (252 hv), vääntömomentti 420 Nm
Polttomoottori: nelisylinterinen turboahdettu rivimoottori, iskutilavuus 1 998 cm3, teho 135 kW (184 hv)/5 000–6 500 r/min, vääntömomentti 290 Nm/1 350–4 250 r/min
Sähkömoottori: kestomagnetoitu tahtimoottori, teho 83 kW (113 hv), vääntömomentti 265 Nm
Akusto: litiumioniakusto; energiasisältö 12,0 kWh; latausaika n. 3,5 h (3,7 kW)
Voimansiirto: neliveto; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto
Alusta: edessä päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, sähkömekaaninen ohjaustehostus
Mitat: pituus 4,936 m, leveys 1,868 m, korkeus 1,483 m, akseliväli 2,975 m, raideleveys edessä 1,604 m ja takana 1,631 m; omamassa 1 935 kg, kokonaismassa 2 420 kg, perävaunumassa 750 kg; rengaskoko 225/55 R17 (koeautossa edessä 245/45 R18 ja takana 275/40 R18)
Suoritusarvot: huippunopeus 235 km/h, sähköllä 140 km/h; kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s; kulutus (WLTP), 2,4 l/100 km, CO2-päästö 54 g/km, WLTP-toimintamatka sähköllä 46 km
Hinta: 59 267 € (koeauto 66 527 €)
Autoetu: vapaa 1 050 €/kk, käyttö 885 €/kk
Käyttövoimavero: 45,63 €/v