Keskustelua hybridiautoista

Lue linkki mihin viittaat, niin ei tarvi arvailla:
Vahvistui, että auto oli tosiaan tuotu Hollannista. Volvon Hollannin tietokannasta löytyi edelleen tieto siitä, että eristevika oli ollut tiedossa jo vuotta aiemmin ja siitä oli lähtenyt korjauskehotus omistajalle (kuka se sitten silloin olikaan).

– Kun selvitimme Hollannin huoltohistoriaa, niin sieltä näkyy, että eristevika on havaittu autossa jo vuotta aiemmin. Eli vika on ollut jo silloin, mutta näyttäisi siltä, että eristeviasta ei ole välitetty, vaan auton on saatettu ajokuntoon ja myyty Suomeen, kertoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari.

– Tässä on ilmeisesti ohitettu korjauskehotus, eikä sitä ole ostajan tietoon saatettu.

Eli tämän perusteella yritys on päättänyt tuoda auton Hollannista ja paikallinen myyjä ei ole kertonut tästä tai liike ei ole tarkistanut auton historiaa kunnolla. Harmillista, mutta en pitäisi Volvon syynä tällä kertaa, jos kerran Hollannissa jo huomattu. Hollantilainen omistaja laittanut vahingon kiertoon, joka on harmi tottakai.
 
On tuossa kyllä se suunnittelun kukkanen, että auto muuttuu akun takia käyttökelvottomaksi. Luulisi, että teknisesti olisi kuitenkin suht helppoa toteuttaa autolle "vikamoodi", jossa kaikki hybrid-ominaisuudet on off. Toki päästöt kasvaa eli ehkäpä tällaista moodia ei ole uskallettu pistää.
 
On tuossa kyllä se suunnittelun kukkanen, että auto muuttuu akun takia käyttökelvottomaksi. Luulisi, että teknisesti olisi kuitenkin suht helppoa toteuttaa autolle "vikamoodi", jossa kaikki hybrid-ominaisuudet on off. Toki päästöt kasvaa eli ehkäpä tällaista moodia ei ole uskallettu pistää.

Riippuu hybridistä: osassa ei ole polttomoottorille erillistä starttimoottoria esim., joten polttiksen käynnistäminen ei onnistuisi ilman korkeajännitettä. Varmaan autosta riippuen eri systeemeitä ajellaan 12V tai korkeajännitteellä, ja siitä riippuen tollainen nilkkutila voisi joillakin ollakin mahdollinen. Esim. 330e bemmissä on erillinen startti joka saa voimansa 12V akulta. Sähkölämmitin ja ilmastoinnin kompura taas pyörii korkeajännitteellä. Vaihdelaatikkoon integroitu sähkömoottori luonnollisesti toimii korkeajänniteakusta, mutta miten lie itse laatikon ohjaus, pelanneeko 12V puolelta, jos eteenpäin vievä voima tulisikin polttikselta...
 
Mitenkähän hankalia ja kuinka paljon massiivisempia noi nykyakut on kuin nämä ensimmäiset Priukset? Siis varmasti paljon, mutta jos kerran priukseen saa jenkeissä tonnilla akuston niin luulisi että halvemmallakin kuin 13 tonnilla pääsisi. Tietty jos/kun akustot rakennetaan pitkälle viedyllä prosessilla niin niiden korjaaminen muuttuu hankalaksi, mutta luulisi se nyt olevan jollain lailla valmistajan intresseissä mahdollistaa korjaaminenkin (ja esim. tulevaisuudessa akuston vaihtaminen uudempaan tekniikkaan) kohtuullisella vaivan näöllä. Jos ei muuten niin sen takia että se olisi takuukorjauksiinkin näppärämpää.

Renaultin Zoe on ollut jo pitkään Euroopassa myytävänä myös liisatulla akulla, jonka kuvittelisi tarkoittavan että siellä ollaan ihan oikeasti vähän varustauduttukin akun vaihtoon.
 
Mitenkähän hankalia ja kuinka paljon massiivisempia noi nykyakut on kuin nämä ensimmäiset Priukset? Siis varmasti paljon, mutta jos kerran priukseen saa jenkeissä tonnilla akuston niin luulisi että halvemmallakin kuin 13 tonnilla pääsisi. Tietty jos/kun akustot rakennetaan pitkälle viedyllä prosessilla niin niiden korjaaminen muuttuu hankalaksi, mutta luulisi se nyt olevan jollain lailla valmistajan intresseissä mahdollistaa korjaaminenkin (ja esim. tulevaisuudessa akuston vaihtaminen uudempaan tekniikkaan) kohtuullisella vaivan näöllä. Jos ei muuten niin sen takia että se olisi takuukorjauksiinkin näppärämpää.

Renaultin Zoe on ollut jo pitkään Euroopassa myytävänä myös liisatulla akulla, jonka kuvittelisi tarkoittavan että siellä ollaan ihan oikeasti vähän varustauduttukin akun vaihtoon.

Koko sähköautobisnes on vähän sekaista, kun valmistajat eivät ole vieläkään edes latauksen puolesta päässeet yhteisymmärrykseen (useampi eri latausliitin) ja jokaisella vielä omat akut. Luulisi valmistajille olevan halvempaa/nopeampaa/parempaa käytellä yhteistä standardia. Ongelmaa vissiin lisää vielä se, ettei niitä akkuja kierrätetä vielä kunnolla.


Sähköautojen litiumakkujen kierrätys alkaa Suomessa – Autoilijalle kierrätys ei maksa mitään
 
Viimeksi muokattu:
Noissa Volvon hybrideissä on tyyppivika, jonka vuoksi niitä ei kannata ostaa jos ajoneuvolla on ajettu enemmän kuin 160tkm sillä siitä eteenpäin takuu ei enää korvaa. Tuo kompura kaiketi pettää kaikissa yksilöissä ja joillakin se on pettänyt muutaman kuukauden kuluttua vaihdosta

Varmaan tämän takia monet pistävät auton vaihtoon pian takuun jälkeen tai km-määrä lähestyy.
 
Noissa Volvon hybrideissä on tyyppivika, jonka vuoksi niitä ei kannata ostaa jos ajoneuvolla on ajettu enemmän kuin 160tkm sillä siitä eteenpäin takuu ei enää korvaa. Tuo kompura kaiketi pettää kaikissa yksilöissä ja joillakin se on pettänyt muutaman kuukauden kuluttua vaihdosta

Nyt jotain lähdettä asiaan ja koskeeko siis myös näitä 2nd genin plugareitakin??
 
Koko sähköautobisnes on vähän sekaista, kun valmistajat eivät ole vieläkään edes latauksen puolesta päässeet yhteisymmärrykseen (useampi eri latausliitin) ja jokaisella vielä omat akut. Luulisi valmistajille olevan halvempaa/nopeampaa/parempaa käytellä yhteistä standardia. Ongelmaa vissiin lisää vielä se, ettei niitä akkuja kierrätetä vielä kunnolla.


Sähköautojen litiumakkujen kierrätys alkaa Suomessa – Autoilijalle kierrätys ei maksa mitään

Kyllähän CCS (+ Type 2 -liitin siinä osana) on EU:ssa ihan pakollinen standardi. Chademo ja Teslan poropietariliitin ovat jäänteitä alkuajoilta, kun yhteistä standardia ei ollut. Akkujen kierrätyskin on ymmärtääkseni ihan hyvässä vauhdissa.
 
Sähköautojen yleistyessä alkaa infran puutteet ja yritysten ahneus tuomaan hieman säröjä päästöttömään unelmaan:
Tesla-taksi lopettaa, kun latauskulut kävivät ylivoimaisiksi Berliinissä – Omistaja: ”Sähköauto ei kannata”

Tesla-taksi lopettaa, kun latauskulut kävivät ylivoimaisiksi Berliinissä – Omistaja: ”Sähköauto ei kannata”
25.11.2019 12:11
e1f4815f-e42d-545f-941e-4635b9a58e26

Martin Doll ja Tesla-taksi.Kuva: Jörg Carstensen
Myös latausasemien vähyys on Berliinissä ongelma.
Lukuaika noin 1 min
Berliinin ainokainen Tesla-taksi lopettaa toimintansa vuoden vaihteessa. Vuodesta 2016 taksina toimineen vuoden 2014 Tesla S -mallin omistaja Martin Doll kertoo Berliner Zeitung -lehdelle syyksi latausasemien vähyyden sekä lataamisen kalleuden.

Kolmen ja puolen miljoonan asukkaan Berliinissä on 3 500 julkista latauspaikkaa. Niihin jonottaa 10 000 sähköautoa.

Näin paljon ajettuja sähköautoja ei ole vielä paljon liikenteessä: taksiyrittäjä-Ari on ajanut Teslalla 744 000 kilometriä – tällaisia mutkia on tullut matkaan
Lataamisen hinta on myös noussut rivakasti. Dollin mukaan auton lataus maksoi vielä kolme vuotta sitten kuusi euroa. Nyt hinta on noussut 33 euroon.

Täydellä akulla ajaa noin 300 kilometriä.

"Sähköauto ei kannata", 57-vuotias kuski sanoo lehdelle.

Doll kertoo olevansa kaupungin ainoa Tesla-taksikuski. Takseja on kaupungissa runsaat 8 000.

Hän kertoo jatkavansa taksitoimintaa hybridiautolla.

... aika hyvä nousu latauksen hinnassa jos nousee kolmessa vuodessa 6 eurosta 33 euroon - nousee nopeammin kuin bensan hinta... ;)
 
No niin kohta saadaa halvalla tuotua Saksasta sähköautoja, kun ne on arvottomia siellä :cigar2: Dieselien tuonti muuttuukin sähköautojen tuonniksi :D
 
Tuo käyrä yhdistettynä tähän niin nähdään aika hyvin se tehon sukellus mikä sähkömoottorilla alkaa häviöiden noustessa. Eli katselemalla.kohtaa missä teho alkaa tippumaan. Riippuen mallista moottorin häviöt nousee 65-80mph kohdalla.

Vääntökäyrä sukeltaa luonnollisesti aikaisemmin kun maksimi teho saavutettu. Mutta toi jälkimmäinen sukellus yhdessä tehon kanssa on moottorin induktanssia, rautahäviöiden yms. nousua. Alun suora vääntökäyrä lienee voimansiirron osien suojausta ja optimointia pitäen ne järjellisissä painoissa.
e98Er.png

Ei tuo "tehon sukellus" mistään häviöiden kasvamisesta johdu. Enemmänkin on kyse elektroniikan,johtimien ja mekaniikan kestävyyden asettamista rajoista.

Tässä olisi esimerkki sähkömoottorin hyötysuhteesta josta voi arvioida häviöitä:


Image: HVH250 electric motor efficiency
Credit: BorgWarner
 
Huomaa että tuo 500 sykliä on yhdelle kennolle. Sähköauton akustoissa on paljon kennoja ja osa kapasiteetistä on rajattu pois juurikin kestävyyden lisäämiseksi. Akuston saa kestämään paljon paremmin kuin yksittäisen kennon.

Myöskin eri DoD:n syklit (depth of discharge) vaikuttaa akuston kulumiseen. Yksi kerta 100%-0%-100% kuluttaa akkua eri tavalla kuin 5 kertaa 80%-60%-80%

Yleinen tietämys on että useampi matalan DoD:n on akustolle helpompaa

Taksiyrittäjä Ari ajoi Teslalla toiseksi eniten maailmassa, 744 000 km – Tällaisia ongelmia sähköautoon on ilmestynyt: ”Ei ole syytä vaihtaa”

Niitä syklejä oli sitten paljon enemmän, kun ajoi yhdellä akulla 600000 kilometriä. Yli tuhat. Tyhjästä täyteen latauksia yöllä ehkä tuolla 20%-80% välille. Sitten vielä niitä lyhyitäkin ollut välillä.
Hyvin veti irti kaiken 8 vuoden takuusta. Uudet akut joilla tavoittelee tuolla akulla miljoonaa kilometriä ja vieläpä moottori.
 
Miksei Volvon hybridi mene virhevastuun piikkiin romuläjänä ja miksei Volvo tule vastaan mitenkään, jos prototyyppi hajonnut 4 vuoden jälkeen. Todennäköisesti itäblogissa valmistetut autotkin kestivät pidempään.
 
Paitsi että Tesla Model S ja Model X, joka on hankittu ennen 15.1.2017 Supercharger-lataus on ilmaista. Siinä mielessä tämä uutinen herättää erittäin vahvoja epäilyjä. :confused:

Lähde: Jokamies opastaa: Teslan lataaminen | Jokamies.fi

Suosittelen lukemaan Timarin konsultoidessa vieressä lujaa 180€/h
Privacy & Legal | Tesla ennenkuin lukitset vastauksesi ajaen taksiteslaa ilmaisilla superchargereilla taivaanrantaan. :kahvi:

Supercharger Fair Use

Varmistaaksemme Supercharger-latausasemien saatavuuden käyttötarkoitukseensa, pyydämme, ettet lataa ajoneuvoasi Supercharger-latausasemalla, jos ajoneuvoasi käytetään:

  • taksina;
  • kimppakyyti- tai kyydinjakopalveluihin (Uberin, Lyftin tai vastaavan palvelun kautta);
  • kaupalliseen tavaroiden toimitukseen tai kuljetukseen;
  • julkishallinnon tarkoituksiin; tai
  • mihin tahansa muuhun kaupalliseen hankkeeseen.
Jos lataat ajoneuvoasi noudattamatta tätä Supercharger Fair Use Policy -ohjeistusta, voimme pyytää sinua muuttamaan menettelytapojasi. Turvataksemme Supercharger-asemien tarkoituksenmukaisen käytön, saatamme ottaa käyttöön myös lisätoimenpiteitä, kuten rajoittaa tai estää ajoneuvosi latausmahdollisuutta Supercharger-latausasemilla.

Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin. Tesla saattaa jättää tiettyjä Supercharger-latausasemia pois tämän ohjeistuksen piiristä, esimerkiksi mukautuakseen erityisiin paikallisiin olosuhteisiin.
 
Suosittelen lukemaan Timarin konsultoidessa vieressä lujaa 180€/h
Privacy & Legal | Tesla ennenkuin lukitset vastauksesi ajaen taksiteslaa ilmaisilla superchargereilla taivaanrantaan. :kahvi:

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

Eli juuri kuten mineraalimies totesi.
 
Ja Volvolla ei ole mitään virhevastuuta, koska jobbari ostanut auton ulkomailta, ei yksityishenkilö. Kuluttajansuojaa ei ole yrityselämässä. :comp:

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

Berliinitaksin tapauksessa auto oli vuodelta 2014.

Eli juuri kuten mineraalimies totesi.

Jos meinasit, että ei päde, koska auto on vanhempi kuin päivämäärä, suosittelen lukemaan useamman kerran ajatuksella ja jos ei vieläkään aukea, maksa pätevästä oikeusavusta omissa toimissasi.

S/X saa nytkin ostaa rajoittamattomilla, ilmaisilla supercharger latauksilla... Jos operoi noiden ed.mainittujen rajausten ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen lukemaan Timarin konsultoidessa vieressä lujaa 180€/h
Privacy & Legal | Tesla ennenkuin lukitset vastauksesi ajaen taksiteslaa ilmaisilla superchargereilla taivaanrantaan. :kahvi:

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

Berliinitaksin tapauksessa auto oli vuodelta 2014.
 
Sähköautojen yleistyessä alkaa infran puutteet ja yritysten ahneus tuomaan hieman säröjä päästöttömään unelmaan:
Tesla-taksi lopettaa, kun latauskulut kävivät ylivoimaisiksi Berliinissä – Omistaja: ”Sähköauto ei kannata”



... aika hyvä nousu latauksen hinnassa jos nousee kolmessa vuodessa 6 eurosta 33 euroon - nousee nopeammin kuin bensan hinta... ;)
Saksassa on myös yksi euroopan kalleimpia kuluttajasähköjä.

Hinta voi olla kotikäyttäjälle luokkaa 28snt/kWh.
 
Niinhän siinä lukee :confused:

Taksin ilmainen superchargerin käyttö ennen 15.12.2017 ostetulla Model S on myös koeponnistettu Hollannissa oikeudessa (saa käyttää): Tesla taxi service in Netherlands wins fight for free, unlimited Supercharger use
Ei tässä linkissä kyllä mistään lakijutusta puhuttu :confused:

Sinällään vääntö tästä on ihan turhaa, kun Berlinissä ei näytä olevan supercharger-asemia lähelläkään keskustaa. Ainakaan Teslan nettisivujen perusteella. Josta aika loogisesti seuraa se, että taksijonne on lataillut maksullisissa palveluissa.
 
Ei tässä linkissä kyllä mistään lakijutusta puhuttu :confused:

Sinällään vääntö tästä on ihan turhaa, kun Berlinissä ei näytä olevan supercharger-asemia lähelläkään keskustaa. Ainakaan Teslan nettisivujen perusteella. Josta aika loogisesti seuraa se, että taksijonne on lataillut maksullisissa palveluissa.
No mikä lie onkaan "A civil service judge from the Court of Amsterdam ruled in favor of a claimant who filed suit against Tesla Motors Netherlands BV...". Judge nyt äkkiseltään kuulostaisi siltä, että oikeuden kanssa olisi jotain tekemistä.

E: Kyllä, taksikuskin latailut kuulostavat edelleen perin kalliilta. Ehkä kysyntä Berliinin keskustassa ylittää tarjonnan sen verran reippaasti, että latausoperaattoreilla on vara nostella hintoja.
 
No mikä lie onkaan "A civil service judge from the Court of Amsterdam ruled in favor of a claimant who filed suit against Tesla Motors Netherlands BV...". Judge nyt äkkiseltään kuulostaisi siltä, että oikeuden kanssa olisi jotain tekemistä.

E: Kyllä, taksikuskin latailut kuulostavat edelleen perin kalliilta. Ehkä kysyntä Berliinin keskustassa ylittää tarjonnan sen verran reippaasti, että latausoperaattoreilla on vara nostella hintoja.
Mitä vattua. Tuo sun linkkis johti mut äskettäin johonkin ihan toiselle sivulle :confused:

e: Tälle sivulle päädyin: Tesla bans commercial users from Superchargers - electrive.com
 
Ja Volvolla ei ole mitään virhevastuuta, koska jobbari ostanut auton ulkomailta, ei yksityishenkilö. Kuluttajansuojaa ei ole yrityselämässä. :comp:

"Tässä ohjeessa käydään läpi virhevastuuta ja takuuta koskevat periaatteet. Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa siitä, että tuote toimii määräajan.

Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä kuluttajansuojalain 5 luvun säännösten perusteella. Säännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana kuluttaja. Kuluttajalla tarkoitetaan yksityishenkilöä, joka hankkii tuotteen pääasiassa muuhun käyttöön kuin ammattinsa harjoittamista varten."

Kyllä tuossa vihjataan, että alkuperäisen takuunantajan vastuulla olisi. Jobbari on toki vastuussa, mutta vierittää vastuun alkuperäiselle takuunantajalle. Olisi pikkasen kohtuutonta vierittää valmistajan maanantaikappaleet jonkun välikäden vastuulle.

Virhevastuulla olen korjauttanut kameran ilmaiseksi, kun siinä oli valmistusvika mikä teki siitä käyttökelvottoman ilman korjausta. Eiköhän tuossa Volvon jäähdytysjärjestelmässä ole tyyppivika.
 
Aika kallista on sähkö Saksassa, jos 31c maksaa per kWh. Jos sähköauto kuluttaa keskimäärin esim. 20kWh sähköä sadalla kilometrillä, niin hinnaksi tulee 20kWh/100km*0.31€/kWh = 6.2€/100km. Tuo vastaa hinnaltaan suunnilleen samaa kuin 4.5l/100km dieselillä ajelu. Ei ihme ettei saksalaisia sähköautot paljoa kiinnosta, kun ajelusta ei saa juurikaan taloudellista hyötyä, mutta autot ovat selvästi kalliimpia kun polttomoottorilla varustetut autot.
 
Selitän vielä kerran, rauhallisesti; :comp:

Case Volvo V60 D6. Valmistajan virhevastuu tuotteesta ei päde, vastaus on nenäsi edessä tuossa lainauksessasi. Kaikki ketjussa mainitut osapuolet ovat elinkeinonharjoittajia. Volvo, sen jälleenmyynyt hollantilainen autoliike, sekä auton ostanut suomalainen jobbari. Virhevastuuta ei ole.

Jos ostaja olisi ollut yksityishenkilö, tilanne olisi eri. Koko ketjussa on kyse elinkeinonharjoittajista eli yrittäjistä. Yrittäjälle ei ole mitään turvaa kuin oma lompakko takuun jälkeen.
 
Selitän vielä kerran, rauhallisesti; :comp:

Case Volvo V60 D6. Valmistajan virhevastuu tuotteesta ei päde, vastaus on nenäsi edessä tuossa lainauksessasi. Kaikki ketjussa mainitut osapuolet ovat elinkeinonharjoittajia. Volvo, sen jälleenmyynyt hollantilainen autoliike, sekä auton ostanut suomalainen jobbari. Virhevastuuta ei ole.

Jos ostaja olisi ollut yksityishenkilö, tilanne olisi eri. Koko ketjussa on kyse elinkeinonharjoittajista eli yrittäjistä. Yrittäjälle ei ole mitään turvaa kuin oma lompakko takuun jälkeen.

Äkkisilteen ajateltuna, jos jobbari myisi sen vaimon siskon veljelle eurolla - ja sitten se olisi taas yksityisen omistama, niin mitäpä sitten tapahtuisi volvon suhteen.
Tosin kun sitä ei hollannissa joskus korjattu jonkun huoltokutsun mukaan, ja ylempänä olevasta uutisestakaan ei muistaakseni selvinnyt missä kohtaa virhe on tapahtunut, mahdollinen kolarikin mainittu muttei tutkittu tai todistettu.
Harmillisen kallis tapaus kyllä.
 
Suomen maahantuojaa / Volvoa ei kiinnosta tipan vertaa muualta uitettu auto. Hollantiin voisi tietysti yrittää olla yhteydessä, mutta veikkaanpa etteivät suostu tekemään asialle mitään tai vaihtoehtoisesti haluavat ajoneuvon sinne. Tuossa nyt kävi niin, että jäi jobbarille ns. paska käteen ja sai maistaa omaa läkettään.

Näinhän se varmasti on, ettei suomen volvon maahantuojaa voisi vähempää kiinnostaa asia mistä ole muuta kun turhaa vaivaa. Sen verran vähän tunnen tapausta etten uskalla enempää kuvitella mitään, jos ei Volvoa itseään kiinnosta. Ja taas vaatisi vähän säätämistä omistamisen suhteen, koska jobbarin nimissä jne. No mutta se on sellainen tapaus tällä kertaa.

Muita esimerkkitapauksia kun ei kai isommassa mittakaavassa ole tullut, niin mitenköhän muut uitetetut autot, missä jotain takuuta on, ja ehdot about voimassa. Oli sitten sähköistetty tai joku muu.
 
Olkoon vaikka kuinka uitettu auto, niin 13k€ hyrbridin kusisesta akusta + työt on aivan liikaa. Esim. Voltiin/Amperaan saa noin 800 € 2kWh kennoja ostettua erikseen. Täyttä kusetusta tuo Volvon toiminta.
 
Eiköhän tuossa kannata vaan kytätä peltivaurioiden takia lunariin mennyttä volvoa ja ostaa varaosiksi.
 
Ei tuo "tehon sukellus" mistään häviöiden kasvamisesta johdu. Enemmänkin on kyse elektroniikan,johtimien ja mekaniikan kestävyyden asettamista rajoista.

Tässä olisi esimerkki sähkömoottorin hyötysuhteesta josta voi arvioida häviöitä:


Image: HVH250 electric motor efficiency
Credit: BorgWarner
Eri moottorin ottaminen vertailuun nyt ei kerro juuri mitään varsinkin jollei sitä ajeta tamulla "ylikierroksille". Huomaa " -merkit kun moottoreista kyse ja niiden speksaamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä vaan se taitaa sähköauto tulla seuraavaksi. Kaikkien hybridi-ideoiden ja koeajojen jälkeen pelkällä sähköllä toimiva laite tuntuisi kuitenkin olevan se kiinnostavin.

Nissan Leaf 40 kWh akulla olisi ehkä kaikista paras vaihtoehto. Rapidgate ei häiritse minua ja range riittää 98% vuosittaisista ajosuoritteista ihan vaan kotona lataamalla.

Tarjontaa on nettiautossa jonkin verran, mutta mitähän noista kannattaisi katsoa? Akun kuntoisuutta ei kaiketi ilman obd-palikkaa näe? Ja vanhemmassa mallissa akunlämmitin oli varmuudella niissä, missä oli myös lampunpesimet. Onkohan jotain tällaista kikkaa tälle uudemmalle?

Ps. kiitos sähköautoilevalle motoristille blogista. Tullut aika monta tuntia tullut nyt lähiaikoina lueskeltua :)
 
Eri moottorin ottaminen vertailuun nyt ei kerro juuri mitään varsinkin jollei sitä ajeta tamulla "ylikierroksille". Huomaa " -merkit kun moottoreista kyse ja niiden speksaamisesta.
Tuossa on kolme erillaista sähkömottoria:
upload_2019-11-26_0-41-1.png

Kaikkien hyötysuhteet ovat hyvin saman tyyppisiä. Missään ei näy mitään häviöiden suuurta kasvamista. Mistä olet saanut kuvitelman että Teslassa olisi jotenkin erillaiset moottorit?
 
Tuossa on kolme erillaista sähkömottoria:
upload_2019-11-26_0-41-1.png

Kaikkien hyötysuhteet ovat hyvin saman tyyppisiä. Missään ei näy mitään häviöiden suuurta kasvamista. Mistä olet saanut kuvitelman että Teslassa olisi jotenkin erillaiset moottorit?
Model 3:sessahan on se kestomagneeteilla ryyditetty reluktanssi moottori taka-akselilla ja ymmärtääkseni muilla valmistajilla ei vastaavia ainakaan vielä ole.

Tuollaisia hyötysuhde/vääntö/kierrosluku-graafeja ei tietty ole näkynyt (tai en ole ainakaan itse nähnyt).
 
Selitän vielä kerran, rauhallisesti; :comp:

Case Volvo V60 D6. Valmistajan virhevastuu tuotteesta ei päde, vastaus on nenäsi edessä tuossa lainauksessasi. Kaikki ketjussa mainitut osapuolet ovat elinkeinonharjoittajia. Volvo, sen jälleenmyynyt hollantilainen autoliike, sekä auton ostanut suomalainen jobbari. Virhevastuuta ei ole.

Jos ostaja olisi ollut yksityishenkilö, tilanne olisi eri. Koko ketjussa on kyse elinkeinonharjoittajista eli yrittäjistä. Yrittäjälle ei ole mitään turvaa kuin oma lompakko takuun jälkeen.

Lukasin tuon uutisenkin tuosta ja tosiaan yrittäjän ei kannata huonolaatuista Volvoa tuota maihin, kun tulee hurjasti tappiota. Siellä oli kommenttiketjukin ettei Volvoon monetkaan tartu. Äkkiä meni maine Volvolta. No jaa kiinalaiset omistajat.

Se romu on myynnissä noin 10000 eurolla. Ihan naurettavan kova hinta, kun paljon halvemmallakin saa leimoissa olevan auton suoraan kovaan ajoon. Ei ole kyllä tolkullinen autokauppias. Sen pitäisi tehdä niin kuin monet muutkin, että nostaa tuon autoliikkeen katolle ja siihen teksti vaikka: "Kesti ajoa 4 vuotta.."
 
Lukasin tuon uutisenkin tuosta ja tosiaan yrittäjän ei kannata huonolaatuista Volvoa tuota maihin, kun tulee hurjasti tappiota. Siellä oli kommenttiketjukin ettei Volvoon monetkaan tartu. Äkkiä meni maine Volvolta. No jaa kiinalaiset omistajat.

Se romu on myynnissä noin 10000 eurolla. Ihan naurettavan kova hinta, kun paljon halvemmallakin saa leimoissa olevan auton suoraan kovaan ajoon. Ei ole kyllä tolkullinen autokauppias. Sen pitäisi tehdä niin kuin monet muutkin, että nostaa tuon autoliikkeen katolle ja siihen teksti vaikka: "Kesti ajoa 4 vuotta.."

Ihmisethän niissä kommenttikentissä sanoo aina noin. Sinällään tämähän tapaus on täysin outo ja ihmiset hyppää tottakai siihen lynkkausmieliajaan kun hybridissä on ongelmia. Eikö tässäkin kannata huomioida, että onhan itse tuoduissa polttomoottoreissakin ollut vaikka kuinka kalliita ajon estäviä vikoja, eikä tällöin pidetä koko tekniikkaa/merkkiä/mallia viallisena?

Autokauppias toisaalta sai paljon julkisuutta :D
 
Ihmisethän niissä kommenttikentissä sanoo aina noin. Sinällään tämähän tapaus on täysin outo ja ihmiset hyppää tottakai siihen lynkkausmieliajaan kun hybridissä on ongelmia. Eikö tässäkin kannata huomioida, että onhan itse tuoduissa polttomoottoreissakin ollut vaikka kuinka kalliita ajon estäviä vikoja, eikä tällöin pidetä koko tekniikkaa/merkkiä/mallia viallisena?

Autokauppias toisaalta sai paljon julkisuutta :D

OT: Luin juttua, että esim. Saksasta tuodut autot voi olla valmiiksi viallisia ja mittaripyöritettyjä. Siellä ei ole samanlaista kuten Suomessa, että katsastuksen yhteydessä otetaan kilometrit ylös. Siellä voi olla valmiiksi piilevä vika, että hajoaa tovin kuluttua. Näin meinaan kävi yhdelle saksan tuontimersulle, kun karstat tippui väärään paikkaan niin mersu kuulosti sen jälkeen traktorilta sekä diesel kulutus nousi huippuun. Paaliin päätyi.

Kyllä siellä renkaanpotkijan pitäisi olla hyvä tietämään piiloviat ja samalla olisi hyvä osata käyttää kaikki mahdolliset testilaitteet.
 
Ainakin aiemmin oli Saksassa ihan laillista pyöritellä mittareita. Jonkun tutkimuksen mukaan joka kolmas auto on siellä ruuvattu. Melkoisia pommeja on tullut kyllä nähtyä. Isoissa premiumissa ei välttämättä näy päälleppäin mitenkään vaikka autosta on kadonnut 200tkm.
Odotellessa sitä kun joku keksii keinon koodata akkujen tiedot uusiksi; uusi asennuspäivä, uusi "kapasiteettia jäljellä" luku, koodataan täysi akkupatteristo vaikka muutamassa on vain kuoret ja läpijohdotus, jne... :rolleyes:
 
Odotellessa sitä kun joku keksii keinon koodata akkujen tiedot uusiksi; uusi asennuspäivä, uusi "kapasiteettia jäljellä" luku, koodataan täysi akkupatteristo vaikka muutamassa on vain kuoret ja läpijohdotus, jne... :rolleyes:
Tätä tehdään jo ainakin Outlanderin kanssa. Sopivat softat, niin pystyt määrittämään akun kapasiteetin, kunnon yms. Outlanderin kanssa noita muutetaan, kun Mitsun alkuperäiset konffit saavat tietokoneen luulemaan, että akku on huonommassa kunnossa kuin oikeasti on.
 
Volvon kiinayhteys oli varmaan pitkälti sen varassa, että paikalliset saavat duunattua noita halpoja tusina-akkuja kovalla syötöllä ja saadaan kerralla koko tuotevalikoima modernisoitua. Fisker Karmahan kyykähti juuri siihen kun ne kiinalaisten akut porsi, toivotaan ettei Volvolle käy samaa. Harmi kun noista ei voi tietää mitä sieltä loppujen lopuksi tulee, Kiinassa kun tehdään todella hyvää elektroniikkaa ja myös täyttä roskaa ja se laatuvaihtelu on huikea.
 
Tuossa Volvon tapauksessa ei ole kyse mistään tyyppiviasta, vaan tosiaan yksittäistapaukseksi luettavasta tapauksesta, joka vielä mahdollisesti on särjetty olemalla korjaamatta sitä ilmastoinnin kompuraa, joka kyllä toisaalta on tyyppivika. Ei ole oikeastaan mitään todellista syytä olettaa että ne olisivat sen kompurarempan yhteydessä rikkoneet akuston, vaan vika on vaan tullut esiin, tai muuten aktivoitunut samaan aikaan.

Ongelmallisen tuosta akusta tekee se, että suomessa ei ole kuin merkkihuolto, joka noita fiksaa. Sinänsä hinta ei ole sen kummempi kuin esim moottorin vaihto merkkihuollossa. Ei niitä moottorinvaihtoja merkkihuollossa pahemmin takuuajan jälkeen tehdä.


Nyt jotain lähdettä asiaan ja koskeeko siis myös näitä 2nd genin plugareitakin??

Noi kompurat paukkuu noista V60 D6:sta, joka on käsittääkseni volvolla 1gen.

Ja käytännössähän nuo menevät sen ekan vaihdon jälkeen takuuseen, Volvolla eivät keksi mikä siellä niitä hajottaa, kaikkein hurjimmissa tapauksissa uusi kompura kestää viikon. Se tiedetään että jos järjestelmään on joskus täytetty tavallista kylmäainetta tuo hajoaa.
 
Ainakin aiemmin oli Saksassa ihan laillista pyöritellä mittareita. Jonkun tutkimuksen mukaan joka kolmas auto on siellä ruuvattu. Melkoisia pommeja on tullut kyllä nähtyä. Isoissa premiumissa ei välttämättä näy päälleppäin mitenkään vaikka autosta on kadonnut 200tkm.

OT: Jos en väärin muista, niin juuri Saksassa mittarin pyörittäminen on rikos, ja vastaavasti Suomessa se ei ole rikos. Tietenkin kaikkihan sen tietää jotta siellä ja täällä sitä tehdään.
 
Tätä tehdään jo ainakin Outlanderin kanssa. Sopivat softat, niin pystyt määrittämään akun kapasiteetin, kunnon yms. Outlanderin kanssa noita muutetaan, kun Mitsun alkuperäiset konffit saavat tietokoneen luulemaan, että akku on huonommassa kunnossa kuin oikeasti on.

Mistä tässä on kyse? Itse en ole muuhun törmännyt, kuin BMU:n resetointiin.
 
Petos se on vasta kun väittää että autolla on ajettu mitä taulussa lukee.

Niin ja realisoituu tasan siinä, kun kirjoitat mittarilukeman nettiautoon tai kuvaat mittariston todisteeksi mittarilukemasta. Kyllä siinä myyjä aika heikoilla on, jos käy ilmi, että hänen aikana on esim. katsastusvälillä mittarilukema mystisesti pienentynyt.
 
OT: Tuli Youtubessa vastaan jonkinlainen lahjakas autojobbari niin kertoi vinkkejä miten pystyy päättelemään ajetut kilometrit esim. Kulumaa näkyy polkimissa, penkeissä, vöistä, konehuoneesta ja ties mistä, ettei se 200tkm mittarin pyöritys jää huomaamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom