• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Ei tuo "tehon sukellus" mistään häviöiden kasvamisesta johdu. Enemmänkin on kyse elektroniikan,johtimien ja mekaniikan kestävyyden asettamista rajoista.

Tässä olisi esimerkki sähkömoottorin hyötysuhteesta josta voi arvioida häviöitä:


Image: HVH250 electric motor efficiency
Credit: BorgWarner
Eri moottorin ottaminen vertailuun nyt ei kerro juuri mitään varsinkin jollei sitä ajeta tamulla "ylikierroksille". Huomaa " -merkit kun moottoreista kyse ja niiden speksaamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä vaan se taitaa sähköauto tulla seuraavaksi. Kaikkien hybridi-ideoiden ja koeajojen jälkeen pelkällä sähköllä toimiva laite tuntuisi kuitenkin olevan se kiinnostavin.

Nissan Leaf 40 kWh akulla olisi ehkä kaikista paras vaihtoehto. Rapidgate ei häiritse minua ja range riittää 98% vuosittaisista ajosuoritteista ihan vaan kotona lataamalla.

Tarjontaa on nettiautossa jonkin verran, mutta mitähän noista kannattaisi katsoa? Akun kuntoisuutta ei kaiketi ilman obd-palikkaa näe? Ja vanhemmassa mallissa akunlämmitin oli varmuudella niissä, missä oli myös lampunpesimet. Onkohan jotain tällaista kikkaa tälle uudemmalle?

Ps. kiitos sähköautoilevalle motoristille blogista. Tullut aika monta tuntia tullut nyt lähiaikoina lueskeltua :)
 
Eri moottorin ottaminen vertailuun nyt ei kerro juuri mitään varsinkin jollei sitä ajeta tamulla "ylikierroksille". Huomaa " -merkit kun moottoreista kyse ja niiden speksaamisesta.
Tuossa on kolme erillaista sähkömottoria:
upload_2019-11-26_0-41-1.png

Kaikkien hyötysuhteet ovat hyvin saman tyyppisiä. Missään ei näy mitään häviöiden suuurta kasvamista. Mistä olet saanut kuvitelman että Teslassa olisi jotenkin erillaiset moottorit?
 
Tuossa on kolme erillaista sähkömottoria:
upload_2019-11-26_0-41-1.png

Kaikkien hyötysuhteet ovat hyvin saman tyyppisiä. Missään ei näy mitään häviöiden suuurta kasvamista. Mistä olet saanut kuvitelman että Teslassa olisi jotenkin erillaiset moottorit?
Model 3:sessahan on se kestomagneeteilla ryyditetty reluktanssi moottori taka-akselilla ja ymmärtääkseni muilla valmistajilla ei vastaavia ainakaan vielä ole.

Tuollaisia hyötysuhde/vääntö/kierrosluku-graafeja ei tietty ole näkynyt (tai en ole ainakaan itse nähnyt).
 
Selitän vielä kerran, rauhallisesti; :comp:

Case Volvo V60 D6. Valmistajan virhevastuu tuotteesta ei päde, vastaus on nenäsi edessä tuossa lainauksessasi. Kaikki ketjussa mainitut osapuolet ovat elinkeinonharjoittajia. Volvo, sen jälleenmyynyt hollantilainen autoliike, sekä auton ostanut suomalainen jobbari. Virhevastuuta ei ole.

Jos ostaja olisi ollut yksityishenkilö, tilanne olisi eri. Koko ketjussa on kyse elinkeinonharjoittajista eli yrittäjistä. Yrittäjälle ei ole mitään turvaa kuin oma lompakko takuun jälkeen.

Lukasin tuon uutisenkin tuosta ja tosiaan yrittäjän ei kannata huonolaatuista Volvoa tuota maihin, kun tulee hurjasti tappiota. Siellä oli kommenttiketjukin ettei Volvoon monetkaan tartu. Äkkiä meni maine Volvolta. No jaa kiinalaiset omistajat.

Se romu on myynnissä noin 10000 eurolla. Ihan naurettavan kova hinta, kun paljon halvemmallakin saa leimoissa olevan auton suoraan kovaan ajoon. Ei ole kyllä tolkullinen autokauppias. Sen pitäisi tehdä niin kuin monet muutkin, että nostaa tuon autoliikkeen katolle ja siihen teksti vaikka: "Kesti ajoa 4 vuotta.."
 
Lukasin tuon uutisenkin tuosta ja tosiaan yrittäjän ei kannata huonolaatuista Volvoa tuota maihin, kun tulee hurjasti tappiota. Siellä oli kommenttiketjukin ettei Volvoon monetkaan tartu. Äkkiä meni maine Volvolta. No jaa kiinalaiset omistajat.

Se romu on myynnissä noin 10000 eurolla. Ihan naurettavan kova hinta, kun paljon halvemmallakin saa leimoissa olevan auton suoraan kovaan ajoon. Ei ole kyllä tolkullinen autokauppias. Sen pitäisi tehdä niin kuin monet muutkin, että nostaa tuon autoliikkeen katolle ja siihen teksti vaikka: "Kesti ajoa 4 vuotta.."

Ihmisethän niissä kommenttikentissä sanoo aina noin. Sinällään tämähän tapaus on täysin outo ja ihmiset hyppää tottakai siihen lynkkausmieliajaan kun hybridissä on ongelmia. Eikö tässäkin kannata huomioida, että onhan itse tuoduissa polttomoottoreissakin ollut vaikka kuinka kalliita ajon estäviä vikoja, eikä tällöin pidetä koko tekniikkaa/merkkiä/mallia viallisena?

Autokauppias toisaalta sai paljon julkisuutta :D
 
Ihmisethän niissä kommenttikentissä sanoo aina noin. Sinällään tämähän tapaus on täysin outo ja ihmiset hyppää tottakai siihen lynkkausmieliajaan kun hybridissä on ongelmia. Eikö tässäkin kannata huomioida, että onhan itse tuoduissa polttomoottoreissakin ollut vaikka kuinka kalliita ajon estäviä vikoja, eikä tällöin pidetä koko tekniikkaa/merkkiä/mallia viallisena?

Autokauppias toisaalta sai paljon julkisuutta :D

OT: Luin juttua, että esim. Saksasta tuodut autot voi olla valmiiksi viallisia ja mittaripyöritettyjä. Siellä ei ole samanlaista kuten Suomessa, että katsastuksen yhteydessä otetaan kilometrit ylös. Siellä voi olla valmiiksi piilevä vika, että hajoaa tovin kuluttua. Näin meinaan kävi yhdelle saksan tuontimersulle, kun karstat tippui väärään paikkaan niin mersu kuulosti sen jälkeen traktorilta sekä diesel kulutus nousi huippuun. Paaliin päätyi.

Kyllä siellä renkaanpotkijan pitäisi olla hyvä tietämään piiloviat ja samalla olisi hyvä osata käyttää kaikki mahdolliset testilaitteet.
 
Ainakin aiemmin oli Saksassa ihan laillista pyöritellä mittareita. Jonkun tutkimuksen mukaan joka kolmas auto on siellä ruuvattu. Melkoisia pommeja on tullut kyllä nähtyä. Isoissa premiumissa ei välttämättä näy päälleppäin mitenkään vaikka autosta on kadonnut 200tkm.
Odotellessa sitä kun joku keksii keinon koodata akkujen tiedot uusiksi; uusi asennuspäivä, uusi "kapasiteettia jäljellä" luku, koodataan täysi akkupatteristo vaikka muutamassa on vain kuoret ja läpijohdotus, jne... :rolleyes:
 
Odotellessa sitä kun joku keksii keinon koodata akkujen tiedot uusiksi; uusi asennuspäivä, uusi "kapasiteettia jäljellä" luku, koodataan täysi akkupatteristo vaikka muutamassa on vain kuoret ja läpijohdotus, jne... :rolleyes:
Tätä tehdään jo ainakin Outlanderin kanssa. Sopivat softat, niin pystyt määrittämään akun kapasiteetin, kunnon yms. Outlanderin kanssa noita muutetaan, kun Mitsun alkuperäiset konffit saavat tietokoneen luulemaan, että akku on huonommassa kunnossa kuin oikeasti on.
 
Volvon kiinayhteys oli varmaan pitkälti sen varassa, että paikalliset saavat duunattua noita halpoja tusina-akkuja kovalla syötöllä ja saadaan kerralla koko tuotevalikoima modernisoitua. Fisker Karmahan kyykähti juuri siihen kun ne kiinalaisten akut porsi, toivotaan ettei Volvolle käy samaa. Harmi kun noista ei voi tietää mitä sieltä loppujen lopuksi tulee, Kiinassa kun tehdään todella hyvää elektroniikkaa ja myös täyttä roskaa ja se laatuvaihtelu on huikea.
 
Tuossa Volvon tapauksessa ei ole kyse mistään tyyppiviasta, vaan tosiaan yksittäistapaukseksi luettavasta tapauksesta, joka vielä mahdollisesti on särjetty olemalla korjaamatta sitä ilmastoinnin kompuraa, joka kyllä toisaalta on tyyppivika. Ei ole oikeastaan mitään todellista syytä olettaa että ne olisivat sen kompurarempan yhteydessä rikkoneet akuston, vaan vika on vaan tullut esiin, tai muuten aktivoitunut samaan aikaan.

Ongelmallisen tuosta akusta tekee se, että suomessa ei ole kuin merkkihuolto, joka noita fiksaa. Sinänsä hinta ei ole sen kummempi kuin esim moottorin vaihto merkkihuollossa. Ei niitä moottorinvaihtoja merkkihuollossa pahemmin takuuajan jälkeen tehdä.


Nyt jotain lähdettä asiaan ja koskeeko siis myös näitä 2nd genin plugareitakin??

Noi kompurat paukkuu noista V60 D6:sta, joka on käsittääkseni volvolla 1gen.

Ja käytännössähän nuo menevät sen ekan vaihdon jälkeen takuuseen, Volvolla eivät keksi mikä siellä niitä hajottaa, kaikkein hurjimmissa tapauksissa uusi kompura kestää viikon. Se tiedetään että jos järjestelmään on joskus täytetty tavallista kylmäainetta tuo hajoaa.
 
Ainakin aiemmin oli Saksassa ihan laillista pyöritellä mittareita. Jonkun tutkimuksen mukaan joka kolmas auto on siellä ruuvattu. Melkoisia pommeja on tullut kyllä nähtyä. Isoissa premiumissa ei välttämättä näy päälleppäin mitenkään vaikka autosta on kadonnut 200tkm.

OT: Jos en väärin muista, niin juuri Saksassa mittarin pyörittäminen on rikos, ja vastaavasti Suomessa se ei ole rikos. Tietenkin kaikkihan sen tietää jotta siellä ja täällä sitä tehdään.
 
Tätä tehdään jo ainakin Outlanderin kanssa. Sopivat softat, niin pystyt määrittämään akun kapasiteetin, kunnon yms. Outlanderin kanssa noita muutetaan, kun Mitsun alkuperäiset konffit saavat tietokoneen luulemaan, että akku on huonommassa kunnossa kuin oikeasti on.

Mistä tässä on kyse? Itse en ole muuhun törmännyt, kuin BMU:n resetointiin.
 
Petos se on vasta kun väittää että autolla on ajettu mitä taulussa lukee.

Niin ja realisoituu tasan siinä, kun kirjoitat mittarilukeman nettiautoon tai kuvaat mittariston todisteeksi mittarilukemasta. Kyllä siinä myyjä aika heikoilla on, jos käy ilmi, että hänen aikana on esim. katsastusvälillä mittarilukema mystisesti pienentynyt.
 
OT: Tuli Youtubessa vastaan jonkinlainen lahjakas autojobbari niin kertoi vinkkejä miten pystyy päättelemään ajetut kilometrit esim. Kulumaa näkyy polkimissa, penkeissä, vöistä, konehuoneesta ja ties mistä, ettei se 200tkm mittarin pyöritys jää huomaamatta.
 
Monet kulumat on ajan kuluttamaa eikä käytön. Esimerkkinä vähän ajetun auton nahkapenkit voi jo näyttää 200tkm ajetun näköinen jos auto on seissyt aina ulkona auringolle alttiina kun taasen tallissa pidetyn penkit näyttää vielä hyvältä. Autonkaan lasien UV-suodatus ei toimi sillä tasolla etteikö vahinkoa tulisi ja samalla lämmön jatkuva vaihtelu aiheuttaa stressiä nahkapintoihin.
 
OT: En minä mitään tiedä, mutta entäs jarrupolkimen kumi? Takuulla 200tkm ajetusta se on kuluneempi kuin 20tkm ajetussa. Pitääpä seuraavan kerran autoliikkeen käytetyissä autoissa katella jarrupolkimen kumeja ihan piruttain, että saisi vaikka jonkinlaisen käsityksen.
 
OT: En minä mitään tiedä, mutta entäs jarrupolkimen kumi? Takuulla 200tkm ajetusta se on kuluneempi kuin 20tkm ajetussa. Pitääpä seuraavan kerran autoliikkeen käytetyissä autoissa katella jarrupolkimen kumeja ihan piruttain, että saisi vaikka jonkinlaisen käsityksen.
Mitä jos se mittarinruuvaaja on niin epärehellinen, että se vaihtaa polkimien kumit?!?!
 
Äskettäin minulle oli tulossa vanhahko honda vaihdossa yhdeltä jobbarilta. Ilmoitti kilometrit ja ajattelin sitten ihan vain googletella auto rekisterinumerolla (tiedän, fonectasta saa txt-viestillä laajemmat tiedot). Tuli vastaan nettiauton ilmoitus, jossa kilometrit olivat 200tkm enemmän. Minua tuo nyt ei olisi haitannut niin paljoa ja pyysin ruuvaamaan ne kilometrit takaisin siihen. Jobbari peruikin kaupat, myös ne mitä kautta auto oli hänelle tullut.

Homman pointti siis on, että ihan yhtä paljon sitä suomessa ruuvaillaan mittareita.

Ja tuohon outlanderin bmu:n resetointiin taitaa ihan facebookin outlander-ryhmästä löytyä ohjeet. Naapuri tuli tohkeissaan selittämään että näin tuli 10 km lisää rangea hänen outlanderiin...
Itse taas nopeasti guuglailin, ja totesin että ei perkele kannata. :D Hieno keksintö tuo google.
 
Ei kyllä vaan se taitaa sähköauto tulla seuraavaksi. Kaikkien hybridi-ideoiden ja koeajojen jälkeen pelkällä sähköllä toimiva laite tuntuisi kuitenkin olevan se kiinnostavin.

Nissan Leaf 40 kWh akulla olisi ehkä kaikista paras vaihtoehto. Rapidgate ei häiritse minua ja range riittää 98% vuosittaisista ajosuoritteista ihan vaan kotona lataamalla.

Tarjontaa on nettiautossa jonkin verran, mutta mitähän noista kannattaisi katsoa? Akun kuntoisuutta ei kaiketi ilman obd-palikkaa näe? Ja vanhemmassa mallissa akunlämmitin oli varmuudella niissä, missä oli myös lampunpesimet. Onkohan jotain tällaista kikkaa tälle uudemmalle?

Ps. kiitos sähköautoilevalle motoristille blogista. Tullut aika monta tuntia tullut nyt lähiaikoina lueskeltua :)

Ajelin moisella vuoden päivät. Suosittelen hankkimaan sellaisen jossa on se 360-kamera, aivan mahtava varuste! Ja jos itse olisin ostamassa, niin Tekna-varustetaso ts. paras. 2.Zero menisi kyllä myös, vaan niiden osalta pitää huomioida että Euroopasta tuodut 2.Zerot eivät välttämättä varusteiltaan ole aivan 1:1 ”suomiautojen” kanssa - täällä 2.Zeroissa oli ledivalot.

Suosittelen hankkimaan LeafSpy pro:n ja yhteensopivan OBD-mokkulan, sillä selvittää akun kunnon. SOH noissa pitäisi kyllä olla yli 90% vielä kaikissa, eniten mua kiinnostaisi kennojännitteiden ero kun akku on melko tyhjä. Täytenä se on muutama mV, ihan tyhjänä voi olla paljonkin, mutta niillä tienoilla kun auton oma mittari näyttää nollaa ei sopisi montaa kymmentä millivolttia olla jännite-ero. Omassa oli 43tkm ajettuna 1.5v vanhana SOH karvan vajaa 94%, ja kennojännitteet tyhjänä muistaakseni jotain 20-30mV. Aivan täysin tyhjänä (kun auto ei enää liikkunut) mentiin yli 200mV, mutta mun mielestä se on ihan normaalia.
 
"tilasin" Volkswagen E UP:n. Tai no kauppoja ei pystynyt tekemään kun autoja ei ole tällä hetkellä saatavissa. Olen nyt kuitenkin myyjäliikeen mukaan varauslistalla. Kokeillaan sitten kahta asiaa yhtä aikaa. Auto tulee yksityisleasingillä ja täyssähkönä.
 
"tilasin" Volkswagen E UP:n. Tai no kauppoja ei pystynyt tekemään kun autoja ei ole tällä hetkellä saatavissa. Olen nyt kuitenkin myyjäliikeen mukaan varauslistalla. Kokeillaan sitten kahta asiaa yhtä aikaa. Auto tulee yksityisleasingillä ja täyssähkönä.

Saako kysyä paljonko oli yksityisleasingilla hintaa?

On muuten aika poskettomia nuo käytetyt E-up:t. Hinnat pyörii jossain 15k€ pari vuotta vanhoina.
E-Golffit on käytettynä kalliimpia kuin uudet :D
 
Saako kysyä paljonko oli yksityisleasingilla hintaa?

On muuten aika poskettomia nuo käytetyt E-up:t. Hinnat pyörii jossain 15k€ pari vuotta vanhoina.
E-Golffit on käytettynä kalliimpia kuin uudet :D

E-golffin hintaa juuri pudotettiin ja nyt vahoja myyvät ovat kusessa kun ostivat alle vuosi sitten auton kalliilla...
 
Ajelin moisella vuoden päivät. Suosittelen hankkimaan sellaisen jossa on se 360-kamera, aivan mahtava varuste! Ja jos itse olisin ostamassa, niin Tekna-varustetaso ts. paras. 2.Zero menisi kyllä myös, vaan niiden osalta pitää huomioida että Euroopasta tuodut 2.Zerot eivät välttämättä varusteiltaan ole aivan 1:1 ”suomiautojen” kanssa - täällä 2.Zeroissa oli ledivalot.

Suosittelen hankkimaan LeafSpy pro:n ja yhteensopivan OBD-mokkulan, sillä selvittää akun kunnon. SOH noissa pitäisi kyllä olla yli 90% vielä kaikissa, eniten mua kiinnostaisi kennojännitteiden ero kun akku on melko tyhjä. Täytenä se on muutama mV, ihan tyhjänä voi olla paljonkin, mutta niillä tienoilla kun auton oma mittari näyttää nollaa ei sopisi montaa kymmentä millivolttia olla jännite-ero. Omassa oli 43tkm ajettuna 1.5v vanhana SOH karvan vajaa 94%, ja kennojännitteet tyhjänä muistaakseni jotain 20-30mV. Aivan täysin tyhjänä (kun auto ei enää liikkunut) mentiin yli 200mV, mutta mun mielestä se on ihan normaalia.

Tuo Leaf Spy olisi ihan näppärä. Harmi vaan, kun noita autoja on vähän ympäri Suomen, eikä omassa kotikaupungissa juurikaan. Olisi kiva tietää autosta mahdollisimman paljon, ennen kuin lähtee satojen kilometrien päähän sitä tutkimaan. Ja ikävän vähän monet myyjät osaavat noista kertoa.

Teknaa itsekin haluaisin, kun sen verran krantuksi tullut auton kanssa, ettei halua mistään jo olemassa olevasta varusteesta luopua. Muutama niitä näyttää myynnissä olevan ja mietinkin, että onko noissa mukavuusvarusteiden lisäksi kaikki akkulämmittimet ja muut "näkymättömät" varusteet. Ja voiko sitä mitenkään päätellä.
 
Tuo Leaf Spy olisi ihan näppärä. Harmi vaan, kun noita autoja on vähän ympäri Suomen, eikä omassa kotikaupungissa juurikaan. Olisi kiva tietää autosta mahdollisimman paljon, ennen kuin lähtee satojen kilometrien päähän sitä tutkimaan. Ja ikävän vähän monet myyjät osaavat noista kertoa.

Teknaa itsekin haluaisin, kun sen verran krantuksi tullut auton kanssa, ettei halua mistään jo olemassa olevasta varusteesta luopua. Muutama niitä näyttää myynnissä olevan ja mietinkin, että onko noissa mukavuusvarusteiden lisäksi kaikki akkulämmittimet ja muut "näkymättömät" varusteet. Ja voiko sitä mitenkään päätellä.

Autotalo Ampeeri Tampereella on ainakin hyvä paikka hommata noita, ne on asioista perillä, varsinkin se Pekka. Olen ite sieltä juurikin puheena olleen Leafin ostanut, näkemättä jopa, ja olin tyytyväinen. Sittemmin se auto meni samaan liikkeeseen vaihdossa.
 
Niin ja realisoituu tasan siinä, kun kirjoitat mittarilukeman nettiautoon tai kuvaat mittariston todisteeksi mittarilukemasta. Kyllä siinä myyjä aika heikoilla on, jos käy ilmi, että hänen aikana on esim. katsastusvälillä mittarilukema mystisesti pienentynyt.

Tuossa yksi käräjäoikeuden päätös siitä, että mittarilukeman pienentyminen katsastusvälillä ei ole mitenkään rangaistavaa.

Tuossa em. tapauksessa lukeman pienentymiselle oli tosin luonnollinen selitys.

Mutta se, että myyt auton jollain mittarilukemalla ei ole laitonta, jos et väitä sitä auton todelliseksi ajomääräksi.

Olen minäkin aikoinaan myynyt 100 000 km välein nollaantuvilla mittareilla olleita autoja, ja olen ilmoittanut aina mittarilukemaksi sen, mitä taulussa on ollut, jos ei ole ollut parempaa tietoa.
Sitten olen ostajalle sanonut, että on se voinut pyörähtää ympäri kerran, kahdesti tai jopa kolmesti.
 
@Jims Harmi kun tuo hovioikeuden jatkokäsittely jouduttiin keskeyttämään. Ei tuossa jutun perusteella oikein selvinnyt muuta, kuin että käräjäoikeus uskoi venäläisen tarinat todeksi.
 
No eipä ole jos se 20tkm on ajettu kaupungissa ja 200tkm matka-ajossa. 1000 km matkalla matka-ajossa voi jarrupolkimeen olla tarvetta koskea vain muutaman kerran kun kaupungissa 10km matkalla voi määrä olla kymmeniä tai satoja.

Sähköautoissa tämä määrä voi olla vielä vähempi kun kaasupoljin voi toimia käänteisesti jarruna. ;)

Tosiaan kerran Tesla ohitti ja nopeudet siellä 120km/h ja ylikin, mutta tuli siihen eteen niin vedin herneen nenään niin vedin heti ohi. Yllätyin kun se jäi vaan jurruttamaan tasaista nopeutta, vaikka sen pitäisiä kiihtyä varmaan tuplasti paremmin kuin sillä millä ohitin.:D
Nyt vaan kun olen vilkuillut noita Tesla pätkiä niin kovalla nopeudella ne ei ole siinä mielessä parhaimmillaan, kun kulutus nousee ja sitä mukaan sen pitäisi kytätä sitä ilmaista latauspistettä ja syrjäkylillä se ei ole mikään itsestäänselvyys.

Totta puhuen kyttään melkein koko ajan kulutusmittaria enemmän kuin nopeusmittaria ihan näillä fossiilipolttoainevehkeilläkin ja todella vähän jarrutuksia. Ajat muuttunut.
 
Oisko sen Teslan sit pitäny lähtee ajaa tossa tilanteessa 260km/h? Vai mikä on protokolla?
 
Tuossa yksi käräjäoikeuden päätös siitä, että mittarilukeman pienentyminen katsastusvälillä ei ole mitenkään rangaistavaa.

Tuossa em. tapauksessa lukeman pienentymiselle oli tosin luonnollinen selitys.

Mutta se, että myyt auton jollain mittarilukemalla ei ole laitonta, jos et väitä sitä auton todelliseksi ajomääräksi.

Olen minäkin aikoinaan myynyt 100 000 km välein nollaantuvilla mittareilla olleita autoja, ja olen ilmoittanut aina mittarilukemaksi sen, mitä taulussa on ollut, jos ei ole ollut parempaa tietoa.
Sitten olen ostajalle sanonut, että on se voinut pyörähtää ympäri kerran, kahdesti tai jopa kolmesti.
Käräjäoikeus kylläkin päätti, ettei petoksen tunnusmerkistö täyttynyt, koska tieto mittarin ja lukeman vaihtumisesta olisi ollut auton tiedoissa, jotka myyjäliike lupasi tarkistaa.

Tietenkin kyseessä on petos, jos mittarissa lukee puuta heinää ja myyjä sillä tavalla erehdyttää ostajaa luulemaan autoa uudemmaksi kuin se on. Ei sitä tarvitse erikseen väittää oikeaksi; riittää kunhan ei kerro lukemaa vääräksi. Jos mittarissa lukee mitä sattuu ja asian kertoo, homma on tietenkin ok.
 
Tuo Leaf Spy olisi ihan näppärä. Harmi vaan, kun noita autoja on vähän ympäri Suomen, eikä omassa kotikaupungissa juurikaan. Olisi kiva tietää autosta mahdollisimman paljon, ennen kuin lähtee satojen kilometrien päähän sitä tutkimaan. Ja ikävän vähän monet myyjät osaavat noista kertoa.

Teknaa itsekin haluaisin, kun sen verran krantuksi tullut auton kanssa, ettei halua mistään jo olemassa olevasta varusteesta luopua. Muutama niitä näyttää myynnissä olevan ja mietinkin, että onko noissa mukavuusvarusteiden lisäksi kaikki akkulämmittimet ja muut "näkymättömät" varusteet. Ja voiko sitä mitenkään päätellä.

Toisaalta nyt ois hyvä hetki ostaa e-Golf käytettynä, siis tää uudempi versio (100kW moottorilla). Uuden saa, ellei varasto jo tyhjentynyt, alta kolmen kympin, ja Rintajouppi just mainosti vähän ajettuja vuoden vanhoja alle 24 tonnin. Kunhan noiden käytettyjen hinnat järkevöityy voi saada paljon (sähkö)autoa halvalla. Jos oisin itse nyt sähköautoa vailla niin tuommoinen ois aika korkealla omalla listalla.
 
Toisaalta nyt ois hyvä hetki ostaa e-Golf käytettynä, siis tää uudempi versio (100kW moottorilla). Uuden saa, ellei varasto jo tyhjentynyt, alta kolmen kympin, ja Rintajouppi just mainosti vähän ajettuja vuoden vanhoja alle 24 tonnin. Kunhan noiden käytettyjen hinnat järkevöityy voi saada paljon (sähkö)autoa halvalla. Jos oisin itse nyt sähköautoa vailla niin tuommoinen ois aika korkealla omalla listalla.

Jos sen ~35kWh akulla varustetun saisi suunnilleen samaan hintaan käytettynä kuin mitä se Seat Mii maksaa niin sitten ollaan aika lähellä sen oikeaa arvoa mielestäni.

Se että niitä on myyty uutena yli 40 tonnilla on järkyttävää.

Jos ajaa kaupungissa niin ihan hyvä peli. Muualle en suosittele. Maksiminopeuskin mittariin 156km/h, todellinen nopeus varmaan 140km/h eli motarilla sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa :lol:
 
Jos sen ~35kWh akulla varustetun saisi suunnilleen samaan hintaan käytettynä kuin mitä se Seat Mii maksaa niin sitten ollaan aika lähellä sen oikeaa arvoa mielestäni.

Se että niitä on myyty uutena yli 40 tonnilla on järkyttävää.

Jos ajaa kaupungissa niin ihan hyvä peli. Muualle en suosittele. Maksiminopeuskin mittariin 156km/h, todellinen nopeus varmaan 140km/h eli motarilla sai ajaa kirjaimellisesti kaasu pohjassa :lol:

Ei mulla sitä vastaan ole mitään että sen hinta tippuisi alemmaksi, mutta noin muuten autona (YMMV) Golf on paljon parempi kuin Mii. Sähköautona ei välttämättä juurikaan parempi.
 
Moottoritiellä on nopeusrajoitus 120km/h. Tyypillisesti liikenne kulkee noin 120-130km/h pääkaupunkiseudulla keskimäärin alle satasta. Sähköauto on lähtökohtaisesti väärä auto jos tavoitteena on ajaa jatkuvasti tuntuvaa ylinopeutta.
Eikös Bjørn testannut kolmosen optiminopeudeksi matkanteon kannalta noin 180km/h?
 
Todennäköisesti tuossa vaikuttaa sekin, että yli 50%:n ei kannata ladata jos haluaa maksiminopeutta saada sitä etäisyyttä lisää (Teslalla siis).
 
Määrittele "optiminopeus" ?

Tässä tapauksessa taisi olla tarkoitus ajaa mahdollisimman pitkä matka 24 tunnin aikana eli aika kaukana perusarjesta. Jos ajetaan joku järkevä matka A:sta B:hen, niin mitään yleispätevää optiminopeutta ei voida antaa. Toki mahdollisimman kovaa silloin, jos pysytään rangen sisällä, mutta menee heti monimutkaiseksi jos pitää ladata.
 
Sain muuten tuohon jo tilauksessa olevaan e-uppiin sen 4k alennuksen. Oli kyllä esimerkillistä toimintaa mielestäni maahantuojalta :) Näkyy tuo volyymin ero tuossa esim. verrattuna Teslaan. Tosin omalla kohdalla myös Teslalla on jälkikäteen kyllä korjattu asiallisesti maalivika mitä olen käynyt näyttämässä muutaman kuukauden luovutuksen jälkeen.
 
Sain muuten tuohon jo tilauksessa olevaan e-uppiin sen 4k alennuksen. Oli kyllä esimerkillistä toimintaa mielestäni maahantuojalta :) Näkyy tuo volyymin ero tuossa esim. verrattuna Teslaan. Tosin omalla kohdalla myös Teslalla on jälkikäteen kyllä korjattu asiallisesti maalivika mitä olen käynyt näyttämässä muutaman kuukauden luovutuksen jälkeen.

Itse sain vain nyt jälkikäteen 2k ennen mii-buumia tehtyyn tilaukseen, toki mulla menee vaihdossa vaihtoauto ja se oli aika hyvin valuoitu.
 
Volvo V60 T8 tilattu, toimitus näillä näkymin huhtikuussa. Pääsee kokeilee hybridi-autoilua :)
Onneksi olkoon. Kollega on omaansa ollut tyytyväinen yhdeksän kuukauden kokemuksella. Pitkässä matka-ajossakin kuulemma kulkee selvästi vähemmällä kuin aikaisempi samankokoinen bensa-Audi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 444
Viestejä
4 656 859
Jäsenet
76 443
Uusin jäsen
_oni_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom