Keskustelua hybridiautoista

Ei ole puhelimen akku päässyt koskaan nollaan. Tuo on kyllä totta, että nukkumaan mennessä lataus menee 100%. En tiedä olisiko sitä voinut säätää. Valolla kuitenkin ilmoittaa sen 80% ja harvemmin olen hereillä silloin, kun se sitä näyttää. Toki näitä nyt vaihdellaan useammin niin eipä niin väliä.

350tkm. Jos se nyt on 20kWh/100km ja akut 100Kwh. Vähintään 3500 latausta vajaassa 8 vuodessa. Vähintään 1-2 latausta päivittäin. Haiskahtaa paskapuheelle tämän perusteella --> https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries Tuollaisilla mielipuolisilla latauskerroilla tuskin olisi saavuttanut noita kilometrejä, kun akut alkaa hiipumaan. Varmaan Teslalta saanut ilmaiseksi auton, että satusetäilee.
Epäilen että Tesla olisi autoa ilmaiseksi antanut. Tosin taksikuskin puheissa voi aina olla jotain lisää Husun tapaan
 
Tässä kannattaa huomioida se seikka, että jos akkujen kapasiteetti kasvaa 2-3 kertaiseksi ei se pelkästään tarkota autojan rangen kasvavan 1000 mailiin vaan 300 mailin autojen akut on hyvin pieniä mikä keventää autoa jne, erilaisia hyötyjä saadaan tuota kautta. Puhumattakaan jos akut ei voi syttyä tuleen, se on jo iso valtti.

Toki siitä hyötyjä saadaan (jopa merkittäviäkin), mutta edelleen se ei muuta mitään jos nykyisellä päästävä etäisyys riittää. Kustannus tässä on joka ratkaisee ja se miten se muuttaa käyttäytymistä. Se että auto kevenee tai vie vähemmän sähköä ei muuta tilannetta sellaiseksi että vanha menettäisi arvonsa.

Tarkoittaen siis sitä vaikka ensi vuonna tulisi joku mullistava akkutekniikka niin sillä ei tee mitään ellei se ole halvempi tuottaa ja silloinkaan se ei nykyistä enemmän tiputa jo käytössä olevien autojen arvoa. Kehitys on toki tarpeen ja hyvästä, mutta ei se jo-hyvän auton arvostusta romahduta sen enempää kuin auton vanheneminen jo itsessään tekee.
 
Toki siitä hyötyjä saadaan (jopa merkittäviäkin), mutta edelleen se ei muuta mitään jos nykyisellä päästävä etäisyys riittää. Kustannus tässä on joka ratkaisee ja se miten se muuttaa käyttäytymistä. Se että auto kevenee tai vie vähemmän sähköä ei muuta tilannetta sellaiseksi että vanha menettäisi arvonsa.

Tarkoittaen siis sitä vaikka ensi vuonna tulisi joku mullistava akkutekniikka niin sillä ei tee mitään ellei se ole halvempi tuottaa ja silloinkaan se ei nykyistä enemmän tiputa jo käytössä olevien autojen arvoa. Kehitys on toki tarpeen ja hyvästä, mutta ei se jo-hyvän auton arvostusta romahduta sen enempää kuin auton vanheneminen jo itsessään tekee.
Tämä on totta. Ymmärtääkseni nämä uudet akkuteknologiat jotka tekee tuloaan ovat nimen omaan edullisempia tuottaa. Materiaalit mitä pääsääntöisesti tarvitaan ovat yleisempiä. Mitä pienempään tilaan energiaa saadaan varastoitua sen mullistavampia asioita voidaan toteuttaa. Jos mennään autojen akuista pienempiin laitteisiin kuten kännykät, älykellot ja älylasit (AR-lasit) niin solid state akkuteknologia avaa ihan uusia ovia. Näitä asioita voi spekuloida vaikka kuinka paljon, mutta ei se auta kuin odottaa ja katsoa mitä tapahtuu.
 
Jonkun myyjän mukaan kaapelia ei tule, mutta minusta se kaapeli jossain esitteessä olisi mainittu.

Varustelistassa lukee "Mode 3 latauskaapeli"
Joka on tämän näköinen
147724335.jpg
 
Kaiken mullistava akkuteknologia on ollut tulossa yhtäjaksoisesti 60-luvulta lähtien, joten ennustuksia on todellakin tehtävä yllättävien sattumusten ja hyppäysten varaan. Itse hengittelen ihan normaalisti odotellessa.

Mitä tulee sähköauton akun kapasiteettiin, range ja latausnopeus ovat tarpeellisuuteensa nähden lähes käänteisiä. Pitkällä rangella ei tarvitsisi niin nopeaa latausta, toisaalta akuston hinta, koko ja paino rajoittaa. Nopeampi lataus olisi oikeastaan rangea tärkeämpi, 250-300 km range riittäisi, jos latausnopeus olisi sellaiset kymmenen minuuttia tyhjästä täyteen. Tuollaisella kapasiteetilla puoli tuntia on kohtuuton latausaika matka-ajossa, lyhyillä esim. työmatka-ajoilla käy tietysti hitaampikin lataus yön aikana.
 
Leafissa on myös jäähdytystä/lämmitystä laiminlyöty sen pienen akun lisäksi.

Se joka piti sitä blogia niin sillä oli ollut aluksi jonkinlainen 24kWh tai 28kWh Leaf, joka akkujen osalta kesti hyvin käytössä, mutta sitten uudemmassa 40kWh Leafissa ei kestänyt. Jos nyt oikein muistan niin alkupään Nissan Leafeissa ei ole ollut jäähdytystä ollenkaan akuissa ja kun se sitten oli hellejaksolla ajellut niin akut olivat käyneet kuumana. Paskoontuivatko jo siinä.

Löyty se blogi niin ei tartte pelkästään mun paskapuheita tulkita --> Sähköautoileva motoristi
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee sähköauton akun kapasiteettiin, range ja latausnopeus ovat tarpeellisuuteensa nähden lähes käänteisiä. Pitkällä rangella ei tarvitsisi niin nopeaa latausta, toisaalta akuston hinta, koko ja paino rajoittaa. Nopeampi lataus olisi oikeastaan rangea tärkeämpi, 250-300 km range riittäisi, jos latausnopeus olisi sellaiset kymmenen minuuttia tyhjästä täyteen. Tuollaisella kapasiteetilla puoli tuntia on kohtuuton latausaika matka-ajossa, lyhyillä esim. työmatka-ajoilla käy tietysti hitaampikin lataus yön aikana.
On mielestäni virheellistä puhua rangesta kun ajatellaan akkukapasiteetin hyötyjä. Pitäs puhua akun koosta/painosta. Akun koko sitten sen mukaan mikä on toivottu range.
 
Mitä tulee sähköauton akun kapasiteettiin, range ja latausnopeus ovat tarpeellisuuteensa nähden lähes käänteisiä. Pitkällä rangella ei tarvitsisi niin nopeaa latausta, toisaalta akuston hinta, koko ja paino rajoittaa. Nopeampi lataus olisi oikeastaan rangea tärkeämpi, 250-300 km range riittäisi, jos latausnopeus olisi sellaiset kymmenen minuuttia tyhjästä täyteen. Tuollaisella kapasiteetilla puoli tuntia on kohtuuton latausaika matka-ajossa, lyhyillä esim. työmatka-ajoilla käy tietysti hitaampikin lataus yön aikana.
Minunkin mielestäni nopea lataus on toimintamatkaa tärkeämpi. Pitäisin toimintamatkan kasvua lähes merkityksettömänä n. 200 km jälkeen, jos seuraavat 200 km pääsisi 5 minuutin latauksella. Vastaavasti ei lämmitä yhtään tieto siitä, että autolla pääsee 500 km lataamatta ja sitten saa parkkeerata pikalatausta tarjoilevan huoltoaseman pihaan pariksi tunniksi kaivamaan nenäänsä.
 
Minunkin mielestäni nopea lataus on toimintamatkaa tärkeämpi. Pitäisin toimintamatkan kasvua lähes merkityksettömänä n. 200 km jälkeen, jos seuraavat 200 km pääsisi 5 minuutin latauksella. Vastaavasti ei lämmitä yhtään tieto siitä, että autolla pääsee 500 km lataamatta ja sitten saa parkkeerata pikalatausta tarjoilevan huoltoaseman pihaan pariksi tunniksi kaivamaan nenäänsä.
Mua taas lämmittää paljon enemmän ajatus siitä että range on niin suuri ettei tarvii koskaan pysähtyä lataamaan. Tällä tarkotan sitä että auto latautuu aina kun nukut. Toki pitkillä reissuilla varmaan joutuu pysähtymään. Mutta jollain 1000km rangella tuskin koskaan joutuu pysähtymään pitkäksi aikaa latailemaan jos pitää huolen että auto lataa aina kun nukkuu. Toki nopea lataus ihan millasella rangella tahansa on aina merkittävä plussa.
 
Itse olen myös sitä mieltä, että siinä vaiheessa kun autossa on noin 300km range, niin jos latausverkosto ja pikalataustehot ovat kunnossa, niin akun ei tarvi olla isompi. Isosta akustahan on vain haittaa ja nostaa auton hintaa ja painoa sekä heikentää kokonaisvaltaisesti akkujen maailmanlaajuista saatavuutta. Jättiakkuisen auton sijaan saadaan kaksi autoa, joissa riittävä range.

Jo nyt Ionityllä on 350kW latureita. Niillä 50kWh akku saadaan 80% ladattua jo todella nopeasti noin 10 minuutissa, jos autot tuollaisia lataustehoja alkaisivat lähiaikoina tukemaan.
 
Minunkin mielestäni nopea lataus on toimintamatkaa tärkeämpi. Pitäisin toimintamatkan kasvua lähes merkityksettömänä n. 200 km jälkeen, jos seuraavat 200 km pääsisi 5 minuutin latauksella. Vastaavasti ei lämmitä yhtään tieto siitä, että autolla pääsee 500 km lataamatta ja sitten saa parkkeerata pikalatausta tarjoilevan huoltoaseman pihaan pariksi tunniksi kaivamaan nenäänsä.

Tätä mieltä olen itsekkin. Jopa nuo uudet Mersun A sarjalaisten lataushybriditkin voisi olla jollakin tasolla JOPA sähköautoa järkevämpi vaihtoehto koska kantama joku 70km akulla ja sitten pikalatauksella täyteen jossain 20min paikkeilla. Pitkät matkat voisi edelleen hoitaa fossiilisella :tup:

Koeajo: Pikaladattava kaupunkilainen – Mercedes-Benz A 250 e sedan
 
Mitä tulee sähköauton akun kapasiteettiin, range ja latausnopeus ovat tarpeellisuuteensa nähden lähes käänteisiä. Pitkällä rangella ei tarvitsisi niin nopeaa latausta, toisaalta akuston hinta, koko ja paino rajoittaa. Nopeampi lataus olisi oikeastaan rangea tärkeämpi, 250-300 km range riittäisi, jos latausnopeus olisi sellaiset kymmenen minuuttia tyhjästä täyteen. Tuollaisella kapasiteetilla puoli tuntia on kohtuuton latausaika matka-ajossa, lyhyillä esim. työmatka-ajoilla käy tietysti hitaampikin lataus yön aikana.
Sama juttu minustakin, että lataus olisi hyvä olla nopea. Vaikka nyt Seat Mii, niin silläkin saa aika paljon ajaa akullisella. Yöllä saa helposti ladattua 16A, 3.7kW. Nopea lataus olisi sitten oikein hyödyllinen pitkille matkoille tarpeellinen. Tai jos ei ole latauspaikkaa, niin silloinkin nopeasta latauksesta olisi hyötyä.

Jos ajaisi joka päivä tuon auton 260km, niin vuodessa tulisi ajettua 94,9tkm.
 
Sama juttu minustakin, että lataus olisi hyvä olla nopea.

Eikö nopea lataus nykyakuilla ja tekniikoilla kuluta akkua merkittävästi "hidaslatausta" enemmän? Autoissa toki ehkä pienempi ongelma, jos tavallisesti lataa hitaammin ja pikalataa vain niillä pitkillä matkoilla kun on pakko. Esim. elektroniikassa pikalataus on kuitenkin jostain syystä tulossa oletusominaisuudeksi, vaikka itse lataisin mieluummin useimmiten "hitaasti" akkua säästäen.
 
Tässä kannattaa huomioida se seikka, että jos akkujen kapasiteetti kasvaa 2-3 kertaiseksi ei se pelkästään tarkota autojan rangen kasvavan 1000 mailiin vaan 300 mailin autojen akut on hyvin pieniä mikä keventää autoa jne, erilaisia hyötyjä saadaan tuota kautta. Puhumattakaan jos akut ei voi syttyä tuleen, se on jo iso valtti.

Pohjautuuko nämä spekulaatiosi akkukapasiteetin kasvamisesta 2-3-kertaiseksi tuohon Braga-Goodenough:n julkaisuun? Edellä viittaamassani kritiikissä pidetään tutkimuksen tuloksia suurelta osin epäluotettavina. Onko niitä pystytty toistamaan muualla ja ehkäpä vielä suuremmassa koossa?
The Braga/Goodenough glass battery part 2: of course I'm still skeptical

Solid-state-akuissa on kai tarkoitus käyttää metallista litiumia toisena elektrodina. Se on hyvin reaktiivista joutuessaan kosketuksiin veden kanssa ja muodostaa vetyä. Metallisen litiumin toisena ongelmana on dendriitit, jotka puhkaisevat elektrolytin ja oikosulkevat kennon.
 
Eikö nopea lataus nykyakuilla ja tekniikoilla kuluta akkua merkittävästi "hidaslatausta" enemmän? Autoissa toki ehkä pienempi ongelma, jos tavallisesti lataa hitaammin ja pikalataa vain niillä pitkillä matkoilla kun on pakko. Esim. elektroniikassa pikalataus on kuitenkin jostain syystä tulossa oletusominaisuudeksi, vaikka itse lataisin mieluummin useimmiten "hitaasti" akkua säästäen.
Akun kannalta varmaan parempi ladata hitaasti, vaikka 16A tai 2x16A. Tosiaan niitä pikalatauksia tulisi silti aika harvoin, eikä paljon haittaisi. Ja Teslaa ei saisi ladata aivan täyteenkään, koska akku menee oikeasti aivan täyteen.

Puhelimena Xiaomi redmi note 4, eli vanha ja lataa hitaasti. Tosiaan saisivat keksiä akun, joka kestää vielä vähän paremmin pikalatausta. Varmaan sitten akun jäähdytyskin pitäisi olla hyvä? Siis melko pieni akku ja kumminkin nopealla latauksella.
 
Mua taas lämmittää paljon enemmän ajatus siitä että range on niin suuri ettei tarvii koskaan pysähtyä lataamaan. Tällä tarkotan sitä että auto latautuu aina kun nukut. Toki pitkillä reissuilla varmaan joutuu pysähtymään. Mutta jollain 1000km rangella tuskin koskaan joutuu pysähtymään pitkäksi aikaa latailemaan jos pitää huolen että auto lataa aina kun nukkuu. Toki nopea lataus ihan millasella rangella tahansa on aina merkittävä plussa.
Ajattelen asiaa lähinnä niin, että arkiajoihin kun riittää rangea siten, että yön aikana voi latailla, on sitä riittävästi. Pidemmillä matkoilla joutuu pysähtymään joka tapauksessa, mutta jos pysähdys venyy edes varttiin autoa odotellessa, on se minusta jo liikaa. Olen tyytyväinen sitten, kun pysähtymättä voi ajella poronmiehenkuseman verran ja matkaa pääsee jatkamaan silloin kuin itselleni, eikä autolleni, sopii.
 
Pohjautuuko nämä spekulaatiosi akkukapasiteetin kasvamisesta 2-3-kertaiseksi tuohon Braga-Goodenough:n julkaisuun? Edellä viittaamassani kritiikissä pidetään tutkimuksen tuloksia suurelta osin epäluotettavina. Onko niitä pystytty toistamaan muualla ja ehkäpä vielä suuremmassa koossa?
The Braga/Goodenough glass battery part 2: of course I'm still skeptical
Braga-Goodenough parin tutkimukset ovat mielestäni potentiaalisimmat seuraavaan teknologiaharppaukseen, muitakin vaihtoehtoja on. Skeptikoita löytyy aina, skeptisyys ei katoa mihinkään kunnes tuote kaupallistetaan. Jos ongelmia ei olisi noita akkuja löytys jo kaupan hyllyltä. Ihan normaalia kehitystä, ongelmat ratkotaan.

Solid-state-akuissa on kai tarkoitus käyttää metallista litiumia toisena elektrodina. Se on hyvin reaktiivista joutuessaan kosketuksiin veden kanssa ja muodostaa vetyä. Metallisen litiumin toisena ongelmana on dendriitit, jotka puhkaisevat elektrolytin ja oikosulkevat kennon.
Riippuu vähän teknisestä toteutuksesta. Braga-Goodenough tiimi käyttää lasia ja esim natriumia elektroidina, vois myös käyttää litiumia.
 
Ajattelen asiaa lähinnä niin, että arkiajoihin kun riittää rangea siten, että yön aikana voi latailla, on sitä riittävästi. Pidemmillä matkoilla joutuu pysähtymään joka tapauksessa, mutta jos pysähdys venyy edes varttiin autoa odotellessa, on se minusta jo liikaa. Olen tyytyväinen sitten, kun pysähtymättä voi ajella poronmiehenkuseman verran ja matkaa pääsee jatkamaan silloin kuin itselleni, eikä autolleni, sopii.
Suuri range auttaa tähän myös vaikka lataus olisi hidasta. Jos sulla on vaikka se 1000km range ja haluat ajaa jostain syystä vaikka 1200km niin latausta tarvitsee tehdä matkalla vain 200km rangen verran. Jos pysähdyt vaikka 3 kertaa matkalla niin keskimäärin joudut lataamaan vain 70km rangen verran. Tää on se mun pointti pitkässä rangessa. En mä kännykkääkään halua latailla pitkin päivää vaikka se latais minuutissa täyteen. Paljon kivempi et se laite lataa sillon kun en sitä käytä, vaikka lataus olis hitaampaa, kunhan se akkukapasiteetti riittää koko päivän käyttöön ja mielummin paljon ylikin varmuuden vuoksi.
 
Suuri range auttaa tähän myös vaikka lataus olisi hidasta. Jos sulla on vaikka se 1000km range ja haluat ajaa jostain syystä vaikka 1200km niin latausta tarvitsee tehdä matkalla vain 200km rangen verran. Jos pysähdyt vaikka 3 kertaa matkalla niin keskimäärin joudut lataamaan vain 70km rangen verran. Tää on se mun pointti pitkässä rangessa. En mä kännykkääkään halua latailla pitkin päivää vaikka se latais minuutissa täyteen. Paljon kivempi et se laite lataa sillon kun en sitä käytä, vaikka lataus olis hitaampaa, kunhan se akkukapasiteetti riittää koko päivän käyttöön ja mielummin paljon ylikin varmuuden vuoksi.
Jos se 200 km:n edestä lataaminen sujuisi siinä 5 minuutissa, niin toki. Henkilökohtaisesti vaihtaisin kyllä kännykkänikin välittömästi sellaiseen, jonka akku kestäisi vain pari tuntia, jos sen saisi minuutissa täyteen.

Haaveeksi vaan jää, ellei autojen energiankulutuksessa, lämmitys ja jäähdytys mukaanlukien, tapahdu jotain todella mullistavaa. Megawatin tehoilla lataaminen ei ole millään tavalla toteuttamiskelpoinen ajatus. Nestemäisenä toimitettava energia on täysin ylivertaista varastoinnin ja niin suurten kuin pienienkin määrien siirtämisessä.
 
Jos se 200 km:n edestä lataaminen sujuisi siinä 5 minuutissa, niin toki. Henkilökohtaisesti vaihtaisin kyllä kännykkänikin välittömästi sellaiseen, jonka akku kestäisi vain pari tuntia, jos sen saisi minuutissa täyteen.
Ootko nyt tosissas? Ei kelpaa ellei 200km latausta pysty suorittamaan 5 minuutissa? Eli 100 sekuntia per pysähdys? Melkosia pika pysähdyksiä yli 1000km ajomatkalla.
Ja sori nyt vaan, en sekuntiakaan usko että vaihtasit kännys akkukeston 2 tuntiin vaikka latais sekunnissa sen täyteen. Sen kerran kun oot 3 tuntia jossain missä ei ole sitä latauspaikkaa niin känny on kuollut.
 
300 km range, alle 40k hinta, riittävästi tilaa ja vielä kun tuohon kyettäisiin puristamaan pieni varakone 10l bensatankilla ettei jää välille elektronien loppuessa ...
 
Ei tätä volvon plugaria ole tainnut täällä vielä olla. Yksi akku paskana, niin kaikki akut vaihtoon ja akkujen hinta 13 000€ +työt :darra:

 
Täällä myös tuore Miin tilaaja. Toimitus 2021 keväällä.

Meneekö sähkönkulutus lineaarisesti ajonopeuteen verrattuna sähköautossa? Polttomoottoriautossa ei taida mennä, ainakin ykkösellä hitaasti ajaessa tulee aika hurjia hetkellisiä kulutuslukemia.

Tässä nyt mietin sellaista tilannetta kun työmatkani päivässä on 50 km. Voin ajaa sen pikkutietä pitkin ja kun on yötyö niin vastaan ei tule yleensä ketään. Mitä jos sähköautolla pudotan nopeuden niin pieneksi kuin vaan viitsin ajaa niin kasvaako toimintasäde?
Ajan 50 km/h ja toimintasäde on 260 km. Ajan 25 km/h ja toimintasäde on 520 km.

Oikaisenko liikaa jossain kohdassa? Meneekö päättely oikein vai väärin?
 
Ajan 50 km/h ja toimintasäde on 260 km. Ajan 25 km/h ja toimintasäde on 520 km.

Oikaisenko liikaa jossain
Seka-ajoa voisi olla 259 ja pelkkää kaupunkiajoa 359 km. Pitäisi siis etsiä tiedot, että millaista ajoa nuo testit sitten sisältää. Kaupunkiajo varmaan maks 50km/h.

"Toimintamatka yhdistetyllä kaupunki- ja maantieajolla jopa 260 km ja pelkällä kaupunkiajolla jopa 360 km*. *WLTP-mittaustavalla toimintamatka 259 km (yhdistetty kaupunki/maantie) ja 359 km (kaupunki)."

Edit:
Tuossa kaikki testin nopeudet ja niiden keskinopeus.
Average speed without stops, km/h 25.3 44.5 60.7 94.0 53.5
Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure - Wikipedia

Eli olisiko kaupunkiajo sitten luultavasti 25.3km/h. Ja kun pysähdyksetkin lasketaan myös mukaan, niin keskinopeus 18.9km/h.

Ja tuo yhdistetty näyttää 46.5km/h pysähdykset mukana.

Maksiminopeus 131.3km/h, Seat Miissä huiput 130km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä myös tuore Miin tilaaja. Toimitus 2021 keväällä.

Meneekö sähkönkulutus lineaarisesti ajonopeuteen verrattuna sähköautossa? Polttomoottoriautossa ei taida mennä, ainakin ykkösellä hitaasti ajaessa tulee aika hurjia hetkellisiä kulutuslukemia.

Tässä nyt mietin sellaista tilannetta kun työmatkani päivässä on 50 km. Voin ajaa sen pikkutietä pitkin ja kun on yötyö niin vastaan ei tule yleensä ketään. Mitä jos sähköautolla pudotan nopeuden niin pieneksi kuin vaan viitsin ajaa niin kasvaako toimintasäde?
Ajan 50 km/h ja toimintasäde on 260 km. Ajan 25 km/h ja toimintasäde on 520 km.

Oikaisenko liikaa jossain kohdassa? Meneekö päättely oikein vai väärin?

Tuo taitaa mennä enemmänkin eksponentiaalisesti, mutta varmaan aika lähellä totuutta että 25km/h pääsee yli 500km, jos ei käytä paljon ilmastointia tai lämmitystä. 50km/h menee myös varmasti yli 300km, kun wltp on 260.
 
Tässä Tesla Model S:n toimintamatka vs nopeus graafi. Vaikka hitaassa vauhdissa liikkumiseen vaadittava teho pienenee, niin matka-aika kasvaa. Lopputuloksena toimintamatka lyhelee kun ajetaan liian hiljaa.

Sweetspotti toimintamatkan suhteen sähköautoilla tasanopeudella lienee jossain 50-70km/h välissä. Ja talvella kannattaa ajaa vähän lujempaa kuin kesällä, koska lämmitys syö suht paljon virtaa.

model_s100_range_temp_imperial_grande.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole puhelimen akku päässyt koskaan nollaan. Tuo on kyllä totta, että nukkumaan mennessä lataus menee 100%. En tiedä olisiko sitä voinut säätää. Valolla kuitenkin ilmoittaa sen 80% ja harvemmin olen hereillä silloin, kun se sitä näyttää. Toki näitä nyt vaihdellaan useammin niin eipä niin väliä.

350tkm. Jos se nyt on 20kWh/100km ja akut 100Kwh. Vähintään 3500 latausta vajaassa 8 vuodessa. Vähintään 1-2 latausta päivittäin. Haiskahtaa paskapuheelle tämän perusteella --> https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries Tuollaisilla mielipuolisilla latauskerroilla tuskin olisi saavuttanut noita kilometrejä, kun akut alkaa hiipumaan. Varmaan Teslalta saanut ilmaiseksi auton, että satusetäilee.

Ethän sä nyt voi matematiikkaa kumota vaan oman mielipiteesi tueksi!

Jos kulutus on 20kWh/100km, tarkoittaa se että 100Kwh akku riittää 500km matkalle. Jos teet tuon 500km matkan 3500 kertaa, eli lataussykliä olet ajanut jo 1,75 miljoonaa kilometriä.

Toisinpäin, tuo 350tkm kilometriä tarkoittaa 20kWh/100km kulutuksella 700 lataussykliä.


Jos se 200 km:n edestä lataaminen sujuisi siinä 5 minuutissa, niin toki. Henkilökohtaisesti vaihtaisin kyllä kännykkänikin välittömästi sellaiseen, jonka akku kestäisi vain pari tuntia, jos sen saisi minuutissa täyteen.

No tuo Model3 200kW laturilla ottaa tuon 200km ~10 minuutissa, ei tuossa nyt enää mitenkään älyttömän kaukana olla tuosta sun toivomasta tilanteesta.
 
Ethän sä nyt voi matematiikkaa kumota vaan oman mielipiteesi tueksi!

Jos kulutus on 20kWh/100km, tarkoittaa se että 100Kwh akku riittää 500km matkalle. Jos teet tuon 500km matkan 3500 kertaa, eli lataussykliä olet ajanut jo 1,75 miljoonaa kilometriä.

Toisinpäin, tuo 350tkm kilometriä tarkoittaa 20kWh/100km kulutuksella 700 lataussykliä.

Hyvä, kun korjasit, kun tuskin olisin älynnyt tuota laskuvirhettä.:tup: 700 lataussykliä kuulostaa realistiselta akkujen keston kannalta. Li-ioneissa olen vähimmillään nähnyt, että kestäisivät vain 500 latauskertaa.
 
Akun kannalta varmaan parempi ladata hitaasti, vaikka 16A tai 2x16A. Tosiaan niitä pikalatauksia tulisi silti aika harvoin, eikä paljon haittaisi. Ja Teslaa ei saisi ladata aivan täyteenkään, koska akku menee oikeasti aivan täyteen.

Puhelimena Xiaomi redmi note 4, eli vanha ja lataa hitaasti. Tosiaan saisivat keksiä akun, joka kestää vielä vähän paremmin pikalatausta. Varmaan sitten akun jäähdytyskin pitäisi olla hyvä? Siis melko pieni akku ja kumminkin nopealla latauksella.

Just kokeilin kuinka hyvin Xiaomi redmi note 4 ottaa virtaa niin jopa melko täytenä 1,3A ja suurempiakin lukemia olen nähnyt vajaampana tuohon noin 4Ah akkuun. Nyt jos miettii Teslan 60kWh akkuja jollain 50kWh pikalaturilla niin on mielestäni melkoista rääkkäämistä. Kuitenkaan ei sieltä välttämättä tule sitä latausvirtaa, jos liian kylmät akut.

60kWh akku vastaa 270Ah ja voltit 375 niin jos sitä lataa 16A niin on kyllä hidasta latausta. Tuleeko sieltä vielä 230 voltista niin virta tippuu siitä 16A vielä alemmaksi 375 voltin akuille muunnoksena.
 
Tässä Tesla Model S:n toimintamatka vs nopeus graafi. Vaikka hitaassa vauhdissa liikkumiseen vaadittava teho pienenee, niin matka-aika kasvaa. Lopputuloksena toimintamatka lyhelee kun ajetaan liian hiljaa.

Sweetspotti toimintamatkan suhteen sähköautoilla tasanopeudella lienee jossain 50-70km/h välissä. Ja talvella kannattaa ajaa vähän lujempaa kuin kesällä, koska lämmitys syö suht paljon virtaa.

model_s100_range_temp_imperial_grande.png

Jos siellä on range mode pois päältä niin sisätiloihin menee 6kW parhaimmillaan ja akkujen lämmitykseen 6kW. Akkujen lämmitys 10 asteeseen asti ja aivan turha ennen sitä laittaa 50kW pikalataukseen, kun heikosti ottaa akut virtaa vastaan.
Range moden päällä ollessa menee sisätiloihin vaan 3kWh.

Kattelin vaan noiden alempien käppyröiden notkahdusta tuossa alle 50f eli alle 10 asteen kohdalla niin siellä on aika varmasti akkujen lämmitys päällä.

edit: kWh-->kW
 
Viimeksi muokattu:
Just kokeilin kuinka hyvin Xiaomi redmi note 4 ottaa virtaa niin jopa melko täytenä 1,3A ja suurempiakin lukemia olen nähnyt vajaampana tuohon noin 4Ah akkuun. Nyt jos miettii Teslan 60kWh akkuja jollain 50kWh pikalaturilla niin on mielestäni melkoista rääkkäämistä. Kuitenkaan ei sieltä välttämättä tule sitä latausvirtaa, jos liian kylmät akut.

60kWh akku vastaa 270Ah ja voltit 375 niin jos sitä lataa 16A niin on kyllä hidasta latausta. Tuleeko sieltä vielä 230 voltista niin virta tippuu siitä 16A vielä alemmaksi 375 voltin akuille muunnoksena.

Mielestäni on yksinkertaisempaa ajatella tuota latausta puhtaasti kiloWatteina, eikä sotkea noita ampeereja tuohon.
 
Jos siellä on range mode pois päältä niin sisätiloihin menee 6kWh parhaimmillaan ja akkujen lämmitykseen 6kWh. Akkujen lämmitys 10 asteeseen asti ja aivan turha ennen sitä laittaa 50kWh pikalataukseen, kun heikosti ottaa akut virtaa vastaan.
Range moden päällä ollessa menee sisätiloihin vaan 3kWh.

Kattelin vaan noiden alempien käppyröiden notkahdusta tuossa alle 50f eli alle 10 asteen kohdalla niin siellä on aika varmasti akkujen lämmitys päällä.
kW, ei kWh.
 
Mitä Teslan lukuihin tulee niin siinähän ei ole lämpöpumppua lämmitykseen (siis ainakaan kolmosessa) mutta toisaalta ei ole Miissäkään käsittääkseni (joka tuon hintaisessa autossa tosin ei ole ihmekään).
 
Mitä Teslan lukuihin tulee niin siinähän ei ole lämpöpumppua lämmitykseen (siis ainakaan kolmosessa) mutta toisaalta ei ole Miissäkään käsittääkseni (joka tuon hintaisessa autossa tosin ei ole ihmekään).

No kyllä se tavallaan vähän ihme on, kun käytännössä siellä on lämpöpumppu, mutta sitä valitettavasti käytetään vain jäähdytykseen.
 
No tuo Model3 200kW laturilla ottaa tuon 200km ~10 minuutissa, ei tuossa nyt enää mitenkään älyttömän kaukana olla tuosta sun toivomasta tilanteesta.
Jos iskee ilmoitetut maksimiluvut suoraan taskulaskimeen, niin melkein. Tässä tosimaailman esimerkki: keskimäärin n. 200.km (100-150 mailin) pätkiä ja keskimääräinen latausaika pikalaturissa 31 minuuttia. Lisäksi yön yli seinässä.
Tesla Model 3 winter trip (4,600 miles)
 
Jos iskee ilmoitetut maksimiluvut suoraan taskulaskimeen, niin melkein. Tässä tosimaailman esimerkki: keskimäärin n. 200.km (100-150 mailin) pätkiä ja keskimääräinen latausaika pikalaturissa 31 minuuttia. Lisäksi yön yli seinässä.
Tesla Model 3 winter trip (4,600 miles)
En nyt tuota sen kummemmin laskenut, vaan heitin lonkalta perustuen siihen miten Tesla Björn teki sen 2500km/24h ennätyksensä, sillä oli mielestäni juuri jotain 10min luokkaa lataustauko, ei tietenkään ajanut 200km matkaa, kun laski yleensä 170km/h, mutta tuo 200kW latausasemahan tuossa oli se päätekijä.
 
Hyvä, kun korjasit, kun tuskin olisin älynnyt tuota laskuvirhettä.:tup: 700 lataussykliä kuulostaa realistiselta akkujen keston kannalta. Li-ioneissa olen vähimmillään nähnyt, että kestäisivät vain 500 latauskertaa.

Huomaa että tuo 500 sykliä on yhdelle kennolle. Sähköauton akustoissa on paljon kennoja ja osa kapasiteetistä on rajattu pois juurikin kestävyyden lisäämiseksi. Akuston saa kestämään paljon paremmin kuin yksittäisen kennon.

Myöskin eri DoD:n syklit (depth of discharge) vaikuttaa akuston kulumiseen. Yksi kerta 100%-0%-100% kuluttaa akkua eri tavalla kuin 5 kertaa 80%-60%-80%

Yleinen tietämys on että useampi matalan DoD:n on akustolle helpompaa
 
Onko kokemuksia uudistetusta hyundai ionic plug-inistä? Mietin että hyödynnetäänkö plugarissa akustoa talvilämmityksessä.
 
Myöskin eri DoD:n syklit (depth of discharge) vaikuttaa akuston kulumiseen. Yksi kerta 100%-0%-100% kuluttaa akkua eri tavalla kuin 5 kertaa 80%-60%-80%

Tuo 0-100% rasittaa, mutta ainakin väittävät että joku tyylin 10-90% väli on yhtä kuluttava kuin 4 kertaa tuo 60-80% väli, jonka takia ne sähköautojen akustot normaalisti toimii vaan tuolla 10-90% välillä, jolloin sille rasittavalle syklin osuudelle ei mennä ollenkaan.
 
Tässä Tesla Model S:n toimintamatka vs nopeus graafi. Vaikka hitaassa vauhdissa liikkumiseen vaadittava teho pienenee, niin matka-aika kasvaa. Lopputuloksena toimintamatka lyhelee kun ajetaan liian hiljaa.

Sweetspotti toimintamatkan suhteen sähköautoilla tasanopeudella lienee jossain 50-70km/h välissä. Ja talvella kannattaa ajaa vähän lujempaa kuin kesällä, koska lämmitys syö suht paljon virtaa.

model_s100_range_temp_imperial_grande.png
Tuo käyrä yhdistettynä tähän niin nähdään aika hyvin se tehon sukellus mikä sähkömoottorilla alkaa häviöiden noustessa. Eli katselemalla.kohtaa missä teho alkaa tippumaan. Riippuen mallista moottorin häviöt nousee 65-80mph kohdalla.

Vääntökäyrä sukeltaa luonnollisesti aikaisemmin kun maksimi teho saavutettu. Mutta toi jälkimmäinen sukellus yhdessä tehon kanssa on moottorin induktanssia, rautahäviöiden yms. nousua. Alun suora vääntökäyrä lienee voimansiirron osien suojausta ja optimointia pitäen ne järjellisissä painoissa.
e98Er.png
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tuota sen kummemmin laskenut, vaan heitin lonkalta perustuen siihen miten Tesla Björn teki sen 2500km/24h ennätyksensä, sillä oli mielestäni juuri jotain 10min luokkaa lataustauko, ei tietenkään ajanut 200km matkaa, kun laski yleensä 170km/h, mutta tuo 200kW latausasemahan tuossa oli se päätekijä.
Latasi vain huippuvauhtia. 10-50% tms.

Model 3 hyytyy kuitenkin aika reippaasti tuo latausvauhti siinä 40%+.
 
Julkinen latausverkko on Euroopassakin melko ohut, vielä. IONITY ja muut pikalataukset on vasta rakenteilla, Norja on ainoa jossa on kattavasti, Ruotsi ja Suomi tuloillaan hiljalleen.
 
Ei näköjään kovin pitkälle pelkällä akulla pötkitä edes nollakelillä. Auto oli latauksessa kaupan latauspömpelissä ja lähtiessä näytti 43 km rangea. Alle kilometri kaupunkiajoa ja n. 20 kilometriä tasaista 80 km/h ajelua myöhemmin range sanoi 5 km ja polttis käynnistyi. Pah.

Kiva saada näitä todellisia ei niin omaa pirssiä ylistäviä kokemuksia! Lämppäri vie siis todella paljon sähköä, että siihen nähden Optiman ratkaisu ei ole huono kaikissa olosuhteissa, mutta omaan ajoon kyllä gte sopisi huomattavasti paremmin lämmityksen puolesta. Pihtää seurata tämä talvi miten onnistuu. Kyllähän tuo nyt on ok kun aamulla töpselin nokassa eikä ehdi jäähtyä työmatkalla.
 

Jengi jaksaa tätä postata..
Tässä pitää tietää että tuon kanssa on kädetetty jotain tuon ilmastointirempan yhteydessä, ei ne akut nyt ihan itekseen kuole normaaliremontin yhteydessä.
Tai sitten akku on ollut jo tehtaalta lähtiessään jotenkin viallinen, mutta ei tuo ole todellakaan mikään "höhö Volvojen akut ei kestä"-keissi.
 
Jengi jaksaa tätä postata..
Tässä pitää tietää että tuon kanssa on kädetetty jotain tuon ilmastointirempan yhteydessä, ei ne akut nyt ihan itekseen kuole normaaliremontin yhteydessä.
Tai sitten akku on ollut jo tehtaalta lähtiessään jotenkin viallinen, mutta ei tuo ole todellakaan mikään "höhö Volvojen akut ei kestä"-keissi.

Lue linkki mihin viittaat, niin ei tarvi arvailla:
Vahvistui, että auto oli tosiaan tuotu Hollannista. Volvon Hollannin tietokannasta löytyi edelleen tieto siitä, että eristevika oli ollut tiedossa jo vuotta aiemmin ja siitä oli lähtenyt korjauskehotus omistajalle (kuka se sitten silloin olikaan).

– Kun selvitimme Hollannin huoltohistoriaa, niin sieltä näkyy, että eristevika on havaittu autossa jo vuotta aiemmin. Eli vika on ollut jo silloin, mutta näyttäisi siltä, että eristeviasta ei ole välitetty, vaan auton on saatettu ajokuntoon ja myyty Suomeen, kertoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari.

– Tässä on ilmeisesti ohitettu korjauskehotus, eikä sitä ole ostajan tietoon saatettu.
 
Jengi jaksaa tätä postata..
Tässä pitää tietää että tuon kanssa on kädetetty jotain tuon ilmastointirempan yhteydessä, ei ne akut nyt ihan itekseen kuole normaaliremontin yhteydessä.
Tai sitten akku on ollut jo tehtaalta lähtiessään jotenkin viallinen, mutta ei tuo ole todellakaan mikään "höhö Volvojen akut ei kestä"-keissi.

Muistelen lukeneeni jostain, että ilmastointi jäähdyttää noissa Volvoissa akustoa ja kun ilmastointi prakaa niin alkaa myös akkuvaurioita syntymään herkemmin. Ja noita kompuroita noihin on ilmeisesti vaihdeltu enemmänkin, liekö valmistajalla ollut joku kompura-erä hieman huonompilaatuisia, mene ja tiedä.

Ja tänään taisi tuo Volvo päästä Iltalehden uutisiin, siksi se varmaan monelle tulee ensi kertaa vastaan jos ei ole aiemmin tuohon törmännyt?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom