• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

Jos siellä on range mode pois päältä niin sisätiloihin menee 6kWh parhaimmillaan ja akkujen lämmitykseen 6kWh. Akkujen lämmitys 10 asteeseen asti ja aivan turha ennen sitä laittaa 50kWh pikalataukseen, kun heikosti ottaa akut virtaa vastaan.
Range moden päällä ollessa menee sisätiloihin vaan 3kWh.

Kattelin vaan noiden alempien käppyröiden notkahdusta tuossa alle 50f eli alle 10 asteen kohdalla niin siellä on aika varmasti akkujen lämmitys päällä.
kW, ei kWh.
 
Mitä Teslan lukuihin tulee niin siinähän ei ole lämpöpumppua lämmitykseen (siis ainakaan kolmosessa) mutta toisaalta ei ole Miissäkään käsittääkseni (joka tuon hintaisessa autossa tosin ei ole ihmekään).
 
Mitä Teslan lukuihin tulee niin siinähän ei ole lämpöpumppua lämmitykseen (siis ainakaan kolmosessa) mutta toisaalta ei ole Miissäkään käsittääkseni (joka tuon hintaisessa autossa tosin ei ole ihmekään).

No kyllä se tavallaan vähän ihme on, kun käytännössä siellä on lämpöpumppu, mutta sitä valitettavasti käytetään vain jäähdytykseen.
 
No tuo Model3 200kW laturilla ottaa tuon 200km ~10 minuutissa, ei tuossa nyt enää mitenkään älyttömän kaukana olla tuosta sun toivomasta tilanteesta.
Jos iskee ilmoitetut maksimiluvut suoraan taskulaskimeen, niin melkein. Tässä tosimaailman esimerkki: keskimäärin n. 200.km (100-150 mailin) pätkiä ja keskimääräinen latausaika pikalaturissa 31 minuuttia. Lisäksi yön yli seinässä.
Tesla Model 3 winter trip (4,600 miles)
 
Jos iskee ilmoitetut maksimiluvut suoraan taskulaskimeen, niin melkein. Tässä tosimaailman esimerkki: keskimäärin n. 200.km (100-150 mailin) pätkiä ja keskimääräinen latausaika pikalaturissa 31 minuuttia. Lisäksi yön yli seinässä.
Tesla Model 3 winter trip (4,600 miles)
En nyt tuota sen kummemmin laskenut, vaan heitin lonkalta perustuen siihen miten Tesla Björn teki sen 2500km/24h ennätyksensä, sillä oli mielestäni juuri jotain 10min luokkaa lataustauko, ei tietenkään ajanut 200km matkaa, kun laski yleensä 170km/h, mutta tuo 200kW latausasemahan tuossa oli se päätekijä.
 
Hyvä, kun korjasit, kun tuskin olisin älynnyt tuota laskuvirhettä.:tup: 700 lataussykliä kuulostaa realistiselta akkujen keston kannalta. Li-ioneissa olen vähimmillään nähnyt, että kestäisivät vain 500 latauskertaa.

Huomaa että tuo 500 sykliä on yhdelle kennolle. Sähköauton akustoissa on paljon kennoja ja osa kapasiteetistä on rajattu pois juurikin kestävyyden lisäämiseksi. Akuston saa kestämään paljon paremmin kuin yksittäisen kennon.

Myöskin eri DoD:n syklit (depth of discharge) vaikuttaa akuston kulumiseen. Yksi kerta 100%-0%-100% kuluttaa akkua eri tavalla kuin 5 kertaa 80%-60%-80%

Yleinen tietämys on että useampi matalan DoD:n on akustolle helpompaa
 
Onko kokemuksia uudistetusta hyundai ionic plug-inistä? Mietin että hyödynnetäänkö plugarissa akustoa talvilämmityksessä.
 
Myöskin eri DoD:n syklit (depth of discharge) vaikuttaa akuston kulumiseen. Yksi kerta 100%-0%-100% kuluttaa akkua eri tavalla kuin 5 kertaa 80%-60%-80%

Tuo 0-100% rasittaa, mutta ainakin väittävät että joku tyylin 10-90% väli on yhtä kuluttava kuin 4 kertaa tuo 60-80% väli, jonka takia ne sähköautojen akustot normaalisti toimii vaan tuolla 10-90% välillä, jolloin sille rasittavalle syklin osuudelle ei mennä ollenkaan.
 
Tässä Tesla Model S:n toimintamatka vs nopeus graafi. Vaikka hitaassa vauhdissa liikkumiseen vaadittava teho pienenee, niin matka-aika kasvaa. Lopputuloksena toimintamatka lyhelee kun ajetaan liian hiljaa.

Sweetspotti toimintamatkan suhteen sähköautoilla tasanopeudella lienee jossain 50-70km/h välissä. Ja talvella kannattaa ajaa vähän lujempaa kuin kesällä, koska lämmitys syö suht paljon virtaa.

model_s100_range_temp_imperial_grande.png
Tuo käyrä yhdistettynä tähän niin nähdään aika hyvin se tehon sukellus mikä sähkömoottorilla alkaa häviöiden noustessa. Eli katselemalla.kohtaa missä teho alkaa tippumaan. Riippuen mallista moottorin häviöt nousee 65-80mph kohdalla.

Vääntökäyrä sukeltaa luonnollisesti aikaisemmin kun maksimi teho saavutettu. Mutta toi jälkimmäinen sukellus yhdessä tehon kanssa on moottorin induktanssia, rautahäviöiden yms. nousua. Alun suora vääntökäyrä lienee voimansiirron osien suojausta ja optimointia pitäen ne järjellisissä painoissa.
e98Er.png
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tuota sen kummemmin laskenut, vaan heitin lonkalta perustuen siihen miten Tesla Björn teki sen 2500km/24h ennätyksensä, sillä oli mielestäni juuri jotain 10min luokkaa lataustauko, ei tietenkään ajanut 200km matkaa, kun laski yleensä 170km/h, mutta tuo 200kW latausasemahan tuossa oli se päätekijä.
Latasi vain huippuvauhtia. 10-50% tms.

Model 3 hyytyy kuitenkin aika reippaasti tuo latausvauhti siinä 40%+.
 
Julkinen latausverkko on Euroopassakin melko ohut, vielä. IONITY ja muut pikalataukset on vasta rakenteilla, Norja on ainoa jossa on kattavasti, Ruotsi ja Suomi tuloillaan hiljalleen.
 
Ei näköjään kovin pitkälle pelkällä akulla pötkitä edes nollakelillä. Auto oli latauksessa kaupan latauspömpelissä ja lähtiessä näytti 43 km rangea. Alle kilometri kaupunkiajoa ja n. 20 kilometriä tasaista 80 km/h ajelua myöhemmin range sanoi 5 km ja polttis käynnistyi. Pah.

Kiva saada näitä todellisia ei niin omaa pirssiä ylistäviä kokemuksia! Lämppäri vie siis todella paljon sähköä, että siihen nähden Optiman ratkaisu ei ole huono kaikissa olosuhteissa, mutta omaan ajoon kyllä gte sopisi huomattavasti paremmin lämmityksen puolesta. Pihtää seurata tämä talvi miten onnistuu. Kyllähän tuo nyt on ok kun aamulla töpselin nokassa eikä ehdi jäähtyä työmatkalla.
 

Jengi jaksaa tätä postata..
Tässä pitää tietää että tuon kanssa on kädetetty jotain tuon ilmastointirempan yhteydessä, ei ne akut nyt ihan itekseen kuole normaaliremontin yhteydessä.
Tai sitten akku on ollut jo tehtaalta lähtiessään jotenkin viallinen, mutta ei tuo ole todellakaan mikään "höhö Volvojen akut ei kestä"-keissi.
 
Jengi jaksaa tätä postata..
Tässä pitää tietää että tuon kanssa on kädetetty jotain tuon ilmastointirempan yhteydessä, ei ne akut nyt ihan itekseen kuole normaaliremontin yhteydessä.
Tai sitten akku on ollut jo tehtaalta lähtiessään jotenkin viallinen, mutta ei tuo ole todellakaan mikään "höhö Volvojen akut ei kestä"-keissi.

Lue linkki mihin viittaat, niin ei tarvi arvailla:
Vahvistui, että auto oli tosiaan tuotu Hollannista. Volvon Hollannin tietokannasta löytyi edelleen tieto siitä, että eristevika oli ollut tiedossa jo vuotta aiemmin ja siitä oli lähtenyt korjauskehotus omistajalle (kuka se sitten silloin olikaan).

– Kun selvitimme Hollannin huoltohistoriaa, niin sieltä näkyy, että eristevika on havaittu autossa jo vuotta aiemmin. Eli vika on ollut jo silloin, mutta näyttäisi siltä, että eristeviasta ei ole välitetty, vaan auton on saatettu ajokuntoon ja myyty Suomeen, kertoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari.

– Tässä on ilmeisesti ohitettu korjauskehotus, eikä sitä ole ostajan tietoon saatettu.
 
Jengi jaksaa tätä postata..
Tässä pitää tietää että tuon kanssa on kädetetty jotain tuon ilmastointirempan yhteydessä, ei ne akut nyt ihan itekseen kuole normaaliremontin yhteydessä.
Tai sitten akku on ollut jo tehtaalta lähtiessään jotenkin viallinen, mutta ei tuo ole todellakaan mikään "höhö Volvojen akut ei kestä"-keissi.

Muistelen lukeneeni jostain, että ilmastointi jäähdyttää noissa Volvoissa akustoa ja kun ilmastointi prakaa niin alkaa myös akkuvaurioita syntymään herkemmin. Ja noita kompuroita noihin on ilmeisesti vaihdeltu enemmänkin, liekö valmistajalla ollut joku kompura-erä hieman huonompilaatuisia, mene ja tiedä.

Ja tänään taisi tuo Volvo päästä Iltalehden uutisiin, siksi se varmaan monelle tulee ensi kertaa vastaan jos ei ole aiemmin tuohon törmännyt?
 
Lue linkki mihin viittaat, niin ei tarvi arvailla:
Vahvistui, että auto oli tosiaan tuotu Hollannista. Volvon Hollannin tietokannasta löytyi edelleen tieto siitä, että eristevika oli ollut tiedossa jo vuotta aiemmin ja siitä oli lähtenyt korjauskehotus omistajalle (kuka se sitten silloin olikaan).

– Kun selvitimme Hollannin huoltohistoriaa, niin sieltä näkyy, että eristevika on havaittu autossa jo vuotta aiemmin. Eli vika on ollut jo silloin, mutta näyttäisi siltä, että eristeviasta ei ole välitetty, vaan auton on saatettu ajokuntoon ja myyty Suomeen, kertoo Volvo Cars Finlandin tiedotuspäällikkö Mia Pelttari.

– Tässä on ilmeisesti ohitettu korjauskehotus, eikä sitä ole ostajan tietoon saatettu.

Eli tämän perusteella yritys on päättänyt tuoda auton Hollannista ja paikallinen myyjä ei ole kertonut tästä tai liike ei ole tarkistanut auton historiaa kunnolla. Harmillista, mutta en pitäisi Volvon syynä tällä kertaa, jos kerran Hollannissa jo huomattu. Hollantilainen omistaja laittanut vahingon kiertoon, joka on harmi tottakai.
 
On tuossa kyllä se suunnittelun kukkanen, että auto muuttuu akun takia käyttökelvottomaksi. Luulisi, että teknisesti olisi kuitenkin suht helppoa toteuttaa autolle "vikamoodi", jossa kaikki hybrid-ominaisuudet on off. Toki päästöt kasvaa eli ehkäpä tällaista moodia ei ole uskallettu pistää.
 
On tuossa kyllä se suunnittelun kukkanen, että auto muuttuu akun takia käyttökelvottomaksi. Luulisi, että teknisesti olisi kuitenkin suht helppoa toteuttaa autolle "vikamoodi", jossa kaikki hybrid-ominaisuudet on off. Toki päästöt kasvaa eli ehkäpä tällaista moodia ei ole uskallettu pistää.

Riippuu hybridistä: osassa ei ole polttomoottorille erillistä starttimoottoria esim., joten polttiksen käynnistäminen ei onnistuisi ilman korkeajännitettä. Varmaan autosta riippuen eri systeemeitä ajellaan 12V tai korkeajännitteellä, ja siitä riippuen tollainen nilkkutila voisi joillakin ollakin mahdollinen. Esim. 330e bemmissä on erillinen startti joka saa voimansa 12V akulta. Sähkölämmitin ja ilmastoinnin kompura taas pyörii korkeajännitteellä. Vaihdelaatikkoon integroitu sähkömoottori luonnollisesti toimii korkeajänniteakusta, mutta miten lie itse laatikon ohjaus, pelanneeko 12V puolelta, jos eteenpäin vievä voima tulisikin polttikselta...
 
Mitenkähän hankalia ja kuinka paljon massiivisempia noi nykyakut on kuin nämä ensimmäiset Priukset? Siis varmasti paljon, mutta jos kerran priukseen saa jenkeissä tonnilla akuston niin luulisi että halvemmallakin kuin 13 tonnilla pääsisi. Tietty jos/kun akustot rakennetaan pitkälle viedyllä prosessilla niin niiden korjaaminen muuttuu hankalaksi, mutta luulisi se nyt olevan jollain lailla valmistajan intresseissä mahdollistaa korjaaminenkin (ja esim. tulevaisuudessa akuston vaihtaminen uudempaan tekniikkaan) kohtuullisella vaivan näöllä. Jos ei muuten niin sen takia että se olisi takuukorjauksiinkin näppärämpää.

Renaultin Zoe on ollut jo pitkään Euroopassa myytävänä myös liisatulla akulla, jonka kuvittelisi tarkoittavan että siellä ollaan ihan oikeasti vähän varustauduttukin akun vaihtoon.
 
Mitenkähän hankalia ja kuinka paljon massiivisempia noi nykyakut on kuin nämä ensimmäiset Priukset? Siis varmasti paljon, mutta jos kerran priukseen saa jenkeissä tonnilla akuston niin luulisi että halvemmallakin kuin 13 tonnilla pääsisi. Tietty jos/kun akustot rakennetaan pitkälle viedyllä prosessilla niin niiden korjaaminen muuttuu hankalaksi, mutta luulisi se nyt olevan jollain lailla valmistajan intresseissä mahdollistaa korjaaminenkin (ja esim. tulevaisuudessa akuston vaihtaminen uudempaan tekniikkaan) kohtuullisella vaivan näöllä. Jos ei muuten niin sen takia että se olisi takuukorjauksiinkin näppärämpää.

Renaultin Zoe on ollut jo pitkään Euroopassa myytävänä myös liisatulla akulla, jonka kuvittelisi tarkoittavan että siellä ollaan ihan oikeasti vähän varustauduttukin akun vaihtoon.

Koko sähköautobisnes on vähän sekaista, kun valmistajat eivät ole vieläkään edes latauksen puolesta päässeet yhteisymmärrykseen (useampi eri latausliitin) ja jokaisella vielä omat akut. Luulisi valmistajille olevan halvempaa/nopeampaa/parempaa käytellä yhteistä standardia. Ongelmaa vissiin lisää vielä se, ettei niitä akkuja kierrätetä vielä kunnolla.


Sähköautojen litiumakkujen kierrätys alkaa Suomessa – Autoilijalle kierrätys ei maksa mitään
 
Viimeksi muokattu:
Noissa Volvon hybrideissä on tyyppivika, jonka vuoksi niitä ei kannata ostaa jos ajoneuvolla on ajettu enemmän kuin 160tkm sillä siitä eteenpäin takuu ei enää korvaa. Tuo kompura kaiketi pettää kaikissa yksilöissä ja joillakin se on pettänyt muutaman kuukauden kuluttua vaihdosta

Varmaan tämän takia monet pistävät auton vaihtoon pian takuun jälkeen tai km-määrä lähestyy.
 
Noissa Volvon hybrideissä on tyyppivika, jonka vuoksi niitä ei kannata ostaa jos ajoneuvolla on ajettu enemmän kuin 160tkm sillä siitä eteenpäin takuu ei enää korvaa. Tuo kompura kaiketi pettää kaikissa yksilöissä ja joillakin se on pettänyt muutaman kuukauden kuluttua vaihdosta

Nyt jotain lähdettä asiaan ja koskeeko siis myös näitä 2nd genin plugareitakin??
 
Koko sähköautobisnes on vähän sekaista, kun valmistajat eivät ole vieläkään edes latauksen puolesta päässeet yhteisymmärrykseen (useampi eri latausliitin) ja jokaisella vielä omat akut. Luulisi valmistajille olevan halvempaa/nopeampaa/parempaa käytellä yhteistä standardia. Ongelmaa vissiin lisää vielä se, ettei niitä akkuja kierrätetä vielä kunnolla.


Sähköautojen litiumakkujen kierrätys alkaa Suomessa – Autoilijalle kierrätys ei maksa mitään

Kyllähän CCS (+ Type 2 -liitin siinä osana) on EU:ssa ihan pakollinen standardi. Chademo ja Teslan poropietariliitin ovat jäänteitä alkuajoilta, kun yhteistä standardia ei ollut. Akkujen kierrätyskin on ymmärtääkseni ihan hyvässä vauhdissa.
 
Sähköautojen yleistyessä alkaa infran puutteet ja yritysten ahneus tuomaan hieman säröjä päästöttömään unelmaan:
Tesla-taksi lopettaa, kun latauskulut kävivät ylivoimaisiksi Berliinissä – Omistaja: ”Sähköauto ei kannata”

Tesla-taksi lopettaa, kun latauskulut kävivät ylivoimaisiksi Berliinissä – Omistaja: ”Sähköauto ei kannata”
25.11.2019 12:11
e1f4815f-e42d-545f-941e-4635b9a58e26

Martin Doll ja Tesla-taksi.Kuva: Jörg Carstensen
Myös latausasemien vähyys on Berliinissä ongelma.
Lukuaika noin 1 min
Berliinin ainokainen Tesla-taksi lopettaa toimintansa vuoden vaihteessa. Vuodesta 2016 taksina toimineen vuoden 2014 Tesla S -mallin omistaja Martin Doll kertoo Berliner Zeitung -lehdelle syyksi latausasemien vähyyden sekä lataamisen kalleuden.

Kolmen ja puolen miljoonan asukkaan Berliinissä on 3 500 julkista latauspaikkaa. Niihin jonottaa 10 000 sähköautoa.

Näin paljon ajettuja sähköautoja ei ole vielä paljon liikenteessä: taksiyrittäjä-Ari on ajanut Teslalla 744 000 kilometriä – tällaisia mutkia on tullut matkaan
Lataamisen hinta on myös noussut rivakasti. Dollin mukaan auton lataus maksoi vielä kolme vuotta sitten kuusi euroa. Nyt hinta on noussut 33 euroon.

Täydellä akulla ajaa noin 300 kilometriä.

"Sähköauto ei kannata", 57-vuotias kuski sanoo lehdelle.

Doll kertoo olevansa kaupungin ainoa Tesla-taksikuski. Takseja on kaupungissa runsaat 8 000.

Hän kertoo jatkavansa taksitoimintaa hybridiautolla.

... aika hyvä nousu latauksen hinnassa jos nousee kolmessa vuodessa 6 eurosta 33 euroon - nousee nopeammin kuin bensan hinta... ;)
 
No niin kohta saadaa halvalla tuotua Saksasta sähköautoja, kun ne on arvottomia siellä :cigar2: Dieselien tuonti muuttuukin sähköautojen tuonniksi :D
 
Tuo käyrä yhdistettynä tähän niin nähdään aika hyvin se tehon sukellus mikä sähkömoottorilla alkaa häviöiden noustessa. Eli katselemalla.kohtaa missä teho alkaa tippumaan. Riippuen mallista moottorin häviöt nousee 65-80mph kohdalla.

Vääntökäyrä sukeltaa luonnollisesti aikaisemmin kun maksimi teho saavutettu. Mutta toi jälkimmäinen sukellus yhdessä tehon kanssa on moottorin induktanssia, rautahäviöiden yms. nousua. Alun suora vääntökäyrä lienee voimansiirron osien suojausta ja optimointia pitäen ne järjellisissä painoissa.
e98Er.png

Ei tuo "tehon sukellus" mistään häviöiden kasvamisesta johdu. Enemmänkin on kyse elektroniikan,johtimien ja mekaniikan kestävyyden asettamista rajoista.

Tässä olisi esimerkki sähkömoottorin hyötysuhteesta josta voi arvioida häviöitä:


Image: HVH250 electric motor efficiency
Credit: BorgWarner
 
Huomaa että tuo 500 sykliä on yhdelle kennolle. Sähköauton akustoissa on paljon kennoja ja osa kapasiteetistä on rajattu pois juurikin kestävyyden lisäämiseksi. Akuston saa kestämään paljon paremmin kuin yksittäisen kennon.

Myöskin eri DoD:n syklit (depth of discharge) vaikuttaa akuston kulumiseen. Yksi kerta 100%-0%-100% kuluttaa akkua eri tavalla kuin 5 kertaa 80%-60%-80%

Yleinen tietämys on että useampi matalan DoD:n on akustolle helpompaa

Taksiyrittäjä Ari ajoi Teslalla toiseksi eniten maailmassa, 744 000 km – Tällaisia ongelmia sähköautoon on ilmestynyt: ”Ei ole syytä vaihtaa”

Niitä syklejä oli sitten paljon enemmän, kun ajoi yhdellä akulla 600000 kilometriä. Yli tuhat. Tyhjästä täyteen latauksia yöllä ehkä tuolla 20%-80% välille. Sitten vielä niitä lyhyitäkin ollut välillä.
Hyvin veti irti kaiken 8 vuoden takuusta. Uudet akut joilla tavoittelee tuolla akulla miljoonaa kilometriä ja vieläpä moottori.
 
Miksei Volvon hybridi mene virhevastuun piikkiin romuläjänä ja miksei Volvo tule vastaan mitenkään, jos prototyyppi hajonnut 4 vuoden jälkeen. Todennäköisesti itäblogissa valmistetut autotkin kestivät pidempään.
 
Paitsi että Tesla Model S ja Model X, joka on hankittu ennen 15.1.2017 Supercharger-lataus on ilmaista. Siinä mielessä tämä uutinen herättää erittäin vahvoja epäilyjä. :confused:

Lähde: Jokamies opastaa: Teslan lataaminen | Jokamies.fi

Suosittelen lukemaan Timarin konsultoidessa vieressä lujaa 180€/h
Privacy & Legal | Tesla ennenkuin lukitset vastauksesi ajaen taksiteslaa ilmaisilla superchargereilla taivaanrantaan. :kahvi:

Supercharger Fair Use

Varmistaaksemme Supercharger-latausasemien saatavuuden käyttötarkoitukseensa, pyydämme, ettet lataa ajoneuvoasi Supercharger-latausasemalla, jos ajoneuvoasi käytetään:

  • taksina;
  • kimppakyyti- tai kyydinjakopalveluihin (Uberin, Lyftin tai vastaavan palvelun kautta);
  • kaupalliseen tavaroiden toimitukseen tai kuljetukseen;
  • julkishallinnon tarkoituksiin; tai
  • mihin tahansa muuhun kaupalliseen hankkeeseen.
Jos lataat ajoneuvoasi noudattamatta tätä Supercharger Fair Use Policy -ohjeistusta, voimme pyytää sinua muuttamaan menettelytapojasi. Turvataksemme Supercharger-asemien tarkoituksenmukaisen käytön, saatamme ottaa käyttöön myös lisätoimenpiteitä, kuten rajoittaa tai estää ajoneuvosi latausmahdollisuutta Supercharger-latausasemilla.

Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin. Tesla saattaa jättää tiettyjä Supercharger-latausasemia pois tämän ohjeistuksen piiristä, esimerkiksi mukautuakseen erityisiin paikallisiin olosuhteisiin.
 
Suosittelen lukemaan Timarin konsultoidessa vieressä lujaa 180€/h
Privacy & Legal | Tesla ennenkuin lukitset vastauksesi ajaen taksiteslaa ilmaisilla superchargereilla taivaanrantaan. :kahvi:

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

Eli juuri kuten mineraalimies totesi.
 
Ja Volvolla ei ole mitään virhevastuuta, koska jobbari ostanut auton ulkomailta, ei yksityishenkilö. Kuluttajansuojaa ei ole yrityselämässä. :comp:

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

Berliinitaksin tapauksessa auto oli vuodelta 2014.

Eli juuri kuten mineraalimies totesi.

Jos meinasit, että ei päde, koska auto on vanhempi kuin päivämäärä, suosittelen lukemaan useamman kerran ajatuksella ja jos ei vieläkään aukea, maksa pätevästä oikeusavusta omissa toimissasi.

S/X saa nytkin ostaa rajoittamattomilla, ilmaisilla supercharger latauksilla... Jos operoi noiden ed.mainittujen rajausten ulkopuolella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen lukemaan Timarin konsultoidessa vieressä lujaa 180€/h
Privacy & Legal | Tesla ennenkuin lukitset vastauksesi ajaen taksiteslaa ilmaisilla superchargereilla taivaanrantaan. :kahvi:

"Tämä ohjeistus soveltuu maailmanlaajuisesti kaikkiin Supercharger-latausasemiin ja kaikkiin Teslalta tai kolmannelta osapuolelta uutena tai käytettyinä 15. joulukuuta 2017 jälkeen hankittuihin Tesla-ajoneuvoihin."

Berliinitaksin tapauksessa auto oli vuodelta 2014.
 
Sähköautojen yleistyessä alkaa infran puutteet ja yritysten ahneus tuomaan hieman säröjä päästöttömään unelmaan:
Tesla-taksi lopettaa, kun latauskulut kävivät ylivoimaisiksi Berliinissä – Omistaja: ”Sähköauto ei kannata”



... aika hyvä nousu latauksen hinnassa jos nousee kolmessa vuodessa 6 eurosta 33 euroon - nousee nopeammin kuin bensan hinta... ;)
Saksassa on myös yksi euroopan kalleimpia kuluttajasähköjä.

Hinta voi olla kotikäyttäjälle luokkaa 28snt/kWh.
 
Niinhän siinä lukee :confused:

Taksin ilmainen superchargerin käyttö ennen 15.12.2017 ostetulla Model S on myös koeponnistettu Hollannissa oikeudessa (saa käyttää): Tesla taxi service in Netherlands wins fight for free, unlimited Supercharger use
Ei tässä linkissä kyllä mistään lakijutusta puhuttu :confused:

Sinällään vääntö tästä on ihan turhaa, kun Berlinissä ei näytä olevan supercharger-asemia lähelläkään keskustaa. Ainakaan Teslan nettisivujen perusteella. Josta aika loogisesti seuraa se, että taksijonne on lataillut maksullisissa palveluissa.
 
Ei tässä linkissä kyllä mistään lakijutusta puhuttu :confused:

Sinällään vääntö tästä on ihan turhaa, kun Berlinissä ei näytä olevan supercharger-asemia lähelläkään keskustaa. Ainakaan Teslan nettisivujen perusteella. Josta aika loogisesti seuraa se, että taksijonne on lataillut maksullisissa palveluissa.
No mikä lie onkaan "A civil service judge from the Court of Amsterdam ruled in favor of a claimant who filed suit against Tesla Motors Netherlands BV...". Judge nyt äkkiseltään kuulostaisi siltä, että oikeuden kanssa olisi jotain tekemistä.

E: Kyllä, taksikuskin latailut kuulostavat edelleen perin kalliilta. Ehkä kysyntä Berliinin keskustassa ylittää tarjonnan sen verran reippaasti, että latausoperaattoreilla on vara nostella hintoja.
 
No mikä lie onkaan "A civil service judge from the Court of Amsterdam ruled in favor of a claimant who filed suit against Tesla Motors Netherlands BV...". Judge nyt äkkiseltään kuulostaisi siltä, että oikeuden kanssa olisi jotain tekemistä.

E: Kyllä, taksikuskin latailut kuulostavat edelleen perin kalliilta. Ehkä kysyntä Berliinin keskustassa ylittää tarjonnan sen verran reippaasti, että latausoperaattoreilla on vara nostella hintoja.
Mitä vattua. Tuo sun linkkis johti mut äskettäin johonkin ihan toiselle sivulle :confused:

e: Tälle sivulle päädyin: Tesla bans commercial users from Superchargers - electrive.com
 
Ja Volvolla ei ole mitään virhevastuuta, koska jobbari ostanut auton ulkomailta, ei yksityishenkilö. Kuluttajansuojaa ei ole yrityselämässä. :comp:

"Tässä ohjeessa käydään läpi virhevastuuta ja takuuta koskevat periaatteet. Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalain 5 luvussa ja niitä sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Takuu sen sijaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Takuunantaja vastaa siitä, että tuote toimii määräajan.

Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä kuluttajansuojalain 5 luvun säännösten perusteella. Säännöksiä sovelletaan kulutustavaran kauppaan silloin, kun myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja ostajana kuluttaja. Kuluttajalla tarkoitetaan yksityishenkilöä, joka hankkii tuotteen pääasiassa muuhun käyttöön kuin ammattinsa harjoittamista varten."

Kyllä tuossa vihjataan, että alkuperäisen takuunantajan vastuulla olisi. Jobbari on toki vastuussa, mutta vierittää vastuun alkuperäiselle takuunantajalle. Olisi pikkasen kohtuutonta vierittää valmistajan maanantaikappaleet jonkun välikäden vastuulle.

Virhevastuulla olen korjauttanut kameran ilmaiseksi, kun siinä oli valmistusvika mikä teki siitä käyttökelvottoman ilman korjausta. Eiköhän tuossa Volvon jäähdytysjärjestelmässä ole tyyppivika.
 
Aika kallista on sähkö Saksassa, jos 31c maksaa per kWh. Jos sähköauto kuluttaa keskimäärin esim. 20kWh sähköä sadalla kilometrillä, niin hinnaksi tulee 20kWh/100km*0.31€/kWh = 6.2€/100km. Tuo vastaa hinnaltaan suunnilleen samaa kuin 4.5l/100km dieselillä ajelu. Ei ihme ettei saksalaisia sähköautot paljoa kiinnosta, kun ajelusta ei saa juurikaan taloudellista hyötyä, mutta autot ovat selvästi kalliimpia kun polttomoottorilla varustetut autot.
 
Selitän vielä kerran, rauhallisesti; :comp:

Case Volvo V60 D6. Valmistajan virhevastuu tuotteesta ei päde, vastaus on nenäsi edessä tuossa lainauksessasi. Kaikki ketjussa mainitut osapuolet ovat elinkeinonharjoittajia. Volvo, sen jälleenmyynyt hollantilainen autoliike, sekä auton ostanut suomalainen jobbari. Virhevastuuta ei ole.

Jos ostaja olisi ollut yksityishenkilö, tilanne olisi eri. Koko ketjussa on kyse elinkeinonharjoittajista eli yrittäjistä. Yrittäjälle ei ole mitään turvaa kuin oma lompakko takuun jälkeen.
 
Selitän vielä kerran, rauhallisesti; :comp:

Case Volvo V60 D6. Valmistajan virhevastuu tuotteesta ei päde, vastaus on nenäsi edessä tuossa lainauksessasi. Kaikki ketjussa mainitut osapuolet ovat elinkeinonharjoittajia. Volvo, sen jälleenmyynyt hollantilainen autoliike, sekä auton ostanut suomalainen jobbari. Virhevastuuta ei ole.

Jos ostaja olisi ollut yksityishenkilö, tilanne olisi eri. Koko ketjussa on kyse elinkeinonharjoittajista eli yrittäjistä. Yrittäjälle ei ole mitään turvaa kuin oma lompakko takuun jälkeen.

Äkkisilteen ajateltuna, jos jobbari myisi sen vaimon siskon veljelle eurolla - ja sitten se olisi taas yksityisen omistama, niin mitäpä sitten tapahtuisi volvon suhteen.
Tosin kun sitä ei hollannissa joskus korjattu jonkun huoltokutsun mukaan, ja ylempänä olevasta uutisestakaan ei muistaakseni selvinnyt missä kohtaa virhe on tapahtunut, mahdollinen kolarikin mainittu muttei tutkittu tai todistettu.
Harmillisen kallis tapaus kyllä.
 
Suomen maahantuojaa / Volvoa ei kiinnosta tipan vertaa muualta uitettu auto. Hollantiin voisi tietysti yrittää olla yhteydessä, mutta veikkaanpa etteivät suostu tekemään asialle mitään tai vaihtoehtoisesti haluavat ajoneuvon sinne. Tuossa nyt kävi niin, että jäi jobbarille ns. paska käteen ja sai maistaa omaa läkettään.

Näinhän se varmasti on, ettei suomen volvon maahantuojaa voisi vähempää kiinnostaa asia mistä ole muuta kun turhaa vaivaa. Sen verran vähän tunnen tapausta etten uskalla enempää kuvitella mitään, jos ei Volvoa itseään kiinnosta. Ja taas vaatisi vähän säätämistä omistamisen suhteen, koska jobbarin nimissä jne. No mutta se on sellainen tapaus tällä kertaa.

Muita esimerkkitapauksia kun ei kai isommassa mittakaavassa ole tullut, niin mitenköhän muut uitetetut autot, missä jotain takuuta on, ja ehdot about voimassa. Oli sitten sähköistetty tai joku muu.
 
Olkoon vaikka kuinka uitettu auto, niin 13k€ hyrbridin kusisesta akusta + työt on aivan liikaa. Esim. Voltiin/Amperaan saa noin 800 € 2kWh kennoja ostettua erikseen. Täyttä kusetusta tuo Volvon toiminta.
 
Eiköhän tuossa kannata vaan kytätä peltivaurioiden takia lunariin mennyttä volvoa ja ostaa varaosiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 442
Viestejä
4 656 812
Jäsenet
76 443
Uusin jäsen
_oni_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom