Keskustelua hybridiautoista

Neuronilta on tulossa modulaarinen auto, joka muuntuu moneksi. Näyttää ainakin paljon paremmalta, kuin tuo teslan häkkyrä :hungry:

Neuron EV

LeadImage.jpg


Neuron EV T.ONE: 'World’s First Modular Electric Utility Vehicle' | GearJunkie
Tjaa, kyllä Cybertruck on omaan silmään härskimmän, eli tavallan paremman, näkönen. :D
 
2020 tulee nuo suht edulliset sähköautot saataville (Mii, e-up) ja GM ev1 tuli 1996. Aika pitkä 24 vuoden aika tuossa välissä. Toivottavasti autot ja laturit kehittyisivät nyt vähän nopeammin.

General Motors EV1 - Wikipedia

Latauspisteitä vaan lisää ja parannella autojen saatavuutta?
 
Tosiaan, tuohan on näppärää. Ja samalla todistaa että koko ilmastohuijauksessa ei ole mitään muuta kyseessä kuin rahastus sinne johonkin. Mennyt itseltä ohi että Tesla "päästöttömänä" tekee tuota, mutta ei kai siinä sitten mitään.

Kyllähän tuo kokonaispäästöjä laskee, markkinoille kun annetaan kiinteä määrä päästöjä jota ei saa ylittää. Päästöjen alentaminen maksaa jotain, joten tuolla päästökaupalla saadaan katettua päästöjen alentamisen aiheuttaman taloudellisen tappion. Jos tuota ei olisi taloudelliset realiteetit estäisivät päästöjen pienentämisen. Samalla tuo mahdollista pienempien erikoistuotteerien valmistamisen joita ei muuten joko saisi tai kannattaisi valmistaa - tuo markkinoille siis yhtälailla megamaasturia kuin sähköautoakin.
 
2020 tulee nuo suht edulliset sähköautot saataville (Mii, e-up) ja GM ev1 tuli 1996. Aika pitkä 24 vuoden aika tuossa välissä. Toivottavasti autot ja laturit kehittyisivät nyt vähän nopeammin.

General Motors EV1 - Wikipedia

Latauspisteitä vaan lisää ja parannella autojen saatavuutta?

Sanoisin kyllä että kun markkinoille aletaan vyöryttämään järjevän hintaisia sähköautoja tuo latauspisteongelmakin ratkaisee itse tisensä ihan markkinavoimien puolesta.
 
Kiinnostaisi kyllä itseäkin täyssähkö seuraavaksi, sen verran vakuuttava plugarikin on ollut. Kun vaan tulisi sopivia markkinoille, ainoa edes etäisesti mielenkiintoinen järkevällä hinnalla olisi model 3 mutta ulkonäkö ja etenkin sisusta on niin luotaantyöntävä ettei kyllä ole vaihtoehto.

3-sarja/c/a4 kun tulisi vastaavalla tekniikalla kuin model 3 niin tekisin kaupat heti.
 
Sähköautojen yleistyessä aletaan tarvitsemaan pieniä voimalaitoksia sinne sun tänne tasaamaan kulutuspiikkejä, jotka on järkevintä toteuttaa dieselillä. Alkaa varmaan syrjäkylien huoltiksillekin kohta jotain 50Kw genuja menemään, jotta voivat pikalatauksia tarjota.
 
Sähköautojen yleistyessä aletaan tarvitsemaan pieniä voimalaitoksia sinne sun tänne tasaamaan kulutuspiikkejä, jotka on järkevintä toteuttaa dieselillä. Alkaa varmaan syrjäkylien huoltiksillekin kohta jotain 50Kw genuja menemään, jotta voivat pikalatauksia tarjota.
Ei noilla olisi mitään ilmaston saastumisen ratkaisua. Aivan toista luokka pienvoimaloissa olisi saada jo pikaisesti modulaarisia pienydinvoimaloita
Suomessa kehitetään omaa ydinreaktoria – pieni ydinvoimala voisi tulla vaikka joka kaupunkiin
 
Tässä hyvä esimerkki öljy-yhtiön lobbauksesta. Tätähän Anttonen huutelee kovaan ääneen kaikille ketkä suostuu siitä artikkelin kirjoittamaan ja naureskelee matkalla pankkiin.

Meinaatko että siinä ei ole mitään totuutta?

Toki noin 50% on autoihin kelpaavaa bensiiniä.

main-qimg-4b19f3cc5d351110630e9e283de4d26c


Tuossa listassa ei ole mitään muoveja kyllä. Enkä tiedä miltä vuodelta tuo on. Luulisi että Jet Fuel tarve on ainakin kasvanut tässä.

Tuo on jenkeistä missä toki autoilu on vähän eri tasolla kuin muualla maailmassa.
Lisäksi tuosta ei oikein osaa sanoa mikä osuus menee raskaaseen liikenteeseen jne.

Eniveis, niin kauan kun jotain tuosta listasta valmistetaan niin syntyy myös bensaa. En tiedä onko se öljy yhtiön ongelma mitä jalostamot sille tekevät..? Kai se bensan hinta tippuu sitten kun kysyntä sakkaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mitä kaikkea siitä öljystä tehdäänkään. TM ssä oli hyvä kaavio juuri.
0p4v172.jpg


C7mSfKV.jpg
 
Eniveis, niin kauan kun jotain tuosta listasta valmistetaan niin syntyy myös bensaa. En tiedä onko se öljy yhtiön ongelma mitä jalostamot sille tekevät..? Kai se bensan hinta tippuu sitten kun kysyntä sakkaa.

Näinhä se menee, paitsi että bensan hinta on lähinnä veroa, eli vaikka raaka bensa olisi ilmaista niin silti se olisi kallista. :btooth:
 
Työpaikat autoteollisuudessa vähenemässä;
"Uutistoimisto Bloombergin mukaan siirtyminen sähköautoiluun tuo tulevina vuosina merkittäviä irtisanomisia autotehtaille.
Yksi syy työntekijöiden vähentämiseen on sähköautojen yksinkertaisempi kokoaminen — sähköautossa on selvästi vähemmän osia, kuin polttomoottoriautossa.
Bloombergin arvion mukaan maailmanlaajuisesti saattaa olla kyse jopa 80 000:sta työpaikasta.
Vastikään sekä Audi että Daimler ovat kertoneet noin 20 000 työpaikan vähennyksistä.
Suurin osa vähennyksistä tulee Saksaan, Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.
Bloombergin arvio perustuu tietoihin, joita on saatu Fordilta, General Motorsilta, Hondalta, Jaguar Land Roverilta, Nissanilta, Teslalta ja Volkswagenilta.

Jutun mukaan vähennykset koskevat myös Kiinaa ja Japania. Esimerkiksi Nissan aikoo vähentää 12 500 työpaikkaa lähivuosina."
 
Työpaikat autoteollisuudessa vähenemässä;
"Uutistoimisto Bloombergin mukaan siirtyminen sähköautoiluun tuo tulevina vuosina merkittäviä irtisanomisia autotehtaille.
Yksi syy työntekijöiden vähentämiseen on sähköautojen yksinkertaisempi kokoaminen — sähköautossa on selvästi vähemmän osia, kuin polttomoottoriautossa.
Bloombergin arvion mukaan maailmanlaajuisesti saattaa olla kyse jopa 80 000:sta työpaikasta.
Vastikään sekä Audi että Daimler ovat kertoneet noin 20 000 työpaikan vähennyksistä.
Suurin osa vähennyksistä tulee Saksaan, Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.
Bloombergin arvio perustuu tietoihin, joita on saatu Fordilta, General Motorsilta, Hondalta, Jaguar Land Roverilta, Nissanilta, Teslalta ja Volkswagenilta.

Jutun mukaan vähennykset koskevat myös Kiinaa ja Japania. Esimerkiksi Nissan aikoo vähentää 12 500 työpaikkaa lähivuosina."

Siihen asti väki vähenee kunnes saadaan sähköautokanta riittävän vahvaksi, jonka jälkeen käynnistyy tuotteen suunnitelmallinen huonontaminen, kuten hehkulamppu-huijauksessa...
 
Siihen asti väki vähenee kunnes saadaan sähköautokanta riittävän vahvaksi, jonka jälkeen käynnistyy tuotteen suunnitelmallinen huonontaminen, kuten hehkulamppu-huijauksessa...
Akku on kumminkin kuluva osa ja nyt antavat 8 vuoden takuuta akulle. Toki se akku on jo vähän 8 vuodessa huonontunut, mutta ei vielä niin paljon, että pitäisi korjata. Parempihan se olisi, että kehittäisivät vieläkin pitempään kestävän akun. Ja kun tekniikka menee niin nopeasti eteenpäin, että ei varmaan tarvitsisi muutenkaan tehdä tuota suunnitelmallista hajoamista.

Tuostahan alkaa saamaan jo huomattavia säästöjä, kun työntekijöitä ei tarvitsekaan enää niin paljoa, kuin polttisten valmistuksen aikoina. Saa siis painettua sähköautojen hintaa alemmaksi.

Niin ja vanhaa sähköautoahan saisi periaatteessa huollettua vaihtamalla siihen uusi tai käytetty mutta parempikuntoinen akku. Samalla saisi isomman kapasiteetin, jos samaan automalliin on saatavilla eri akkukokoja.
 
Suurin ongelma alalle lienee mitä tehdä valtavalle huolto-organisaatiolle. Sähköautojakin pitää huoltaa, mutta veikkaisin että huoltotarve on 1/3 fossiilisia polttoaineita käyttäviin verrattuna.
Oletan, että ainakin Suomessa öljynvaihdot vaihtuvat vuosittaisiin lakisääteisiin akkutarkastuksiin. Yltiöpäisenä optimistina arvioin, että merkkiliikkeiden huoltohinnat nousevat muutoksen yhteydessä vain vähän.
 
Sähköautojen yleistyessä aletaan tarvitsemaan pieniä voimalaitoksia sinne sun tänne tasaamaan kulutuspiikkejä, jotka on järkevintä toteuttaa dieselillä. Alkaa varmaan syrjäkylien huoltiksillekin kohta jotain 50Kw genuja menemään, jotta voivat pikalatauksia tarjota.

Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".
 
Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".

Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?
 
Ihan fiksu siirtymä-ajan ratkaisu, niin kauan kun siellä syrjäkylillä näkyy pikalataaja korkeintaan kerran viikossa. Suurin ongelma on, että tuo ratkaisu tuottaa essonbaarisetiä iltalehtien palstoille kirjoittamaan "mä NÄIN kun DIESELakkregaatti käynnisty kun SÄHKÖautoilija tuli lataamaan!".

Ei tuo itseasiassa ole sen epäekologisempaa kuin diesel autokaan, mutta epäilenpä että ei tule suomessa mikään kovin yleinen ratkaisu olemaan. Sähköverkko on kuitenkin melko vahva täällä, ja jos verkko loppuu, niin sen olemassa olevan verkon vahvistaminen on äkkiä saman hintaista kuin jokin aggregaattilaitos.
 
Ei tarvitse kovin syrjässäkään olla, niin ikälopun sähköverkon kapasiteeti ei vain riitä, jos useampi auto tulee pikalataukselle. Onhan se varavoima myös sähkökatkon yllättäessä hyvä myyntivaltti. Kumpi sitten on järkevämpää rakentaa, kallis akkupaketti latausvirtaa antamaan, vai genu, josta virtaa riittää muuhunkin?
Sitten toisaalta voi myös huoltoasemien väheneminen tuoda polttiksille ongelmia syrjäkylille, varsinkin jos ajot vain omassa pitäjässä. Kanistereita pitää roudata.
Iso yhtiö lopetti kunnan ainoan bensiiniaseman – moponuoret ajavat nyt 20 kilometriä hakeakseen bensaa: "Ihan älytöntä"
 
Sitten toisaalta voi myös huoltoasemien väheneminen tuoda polttiksille ongelmia syrjäkylille, varsinkin jos ajot vain omassa pitäjässä. Kanistereita pitää roudata.
Iso yhtiö lopetti kunnan ainoan bensiiniaseman – moponuoret ajavat nyt 20 kilometriä hakeakseen bensaa: "Ihan älytöntä"
Eihän tuo ole mikään kovin paha mopolla tai skootterilla. 10km yhteen suuntaan. Luulin että olisi ollut tuplat matkaa. Ja jos ei riitä, niin tankkaa heti ison kanisterin myös täyteen ja tankkaa kotona lisää.
 
Eihän tuo ole mikään kovin paha mopolla tai skootterilla. 10km yhteen suuntaan. Luulin että olisi ollut tuplat matkaa. Ja jos ei riitä, niin tankkaa heti ison kanisterin myös täyteen ja tankkaa kotona lisää.
Tai sitten ei sahaa tuollaisia matkoja tyhjänpäiten ja lataa kotipihassa :).
 
Oliko täällä tarkempaa tietoa tuosta mersun C-sarjan plugarin sähköajon toimintasäteestä, siis ei tämän uudistetun mallin jolla taitaa "normaali" toimintasäde olla. Menee uudet yli budjetin mutta noita uudenkarheita käytettyjä saisi järkevämpään hintaan, mietityttää vaan se pelkällä sähköllä ajelu kun taitaa puhti riittää vaan parikytä kilsaa???
 
Ei tuo itseasiassa ole sen epäekologisempaa kuin diesel autokaan, mutta epäilenpä että ei tule suomessa mikään kovin yleinen ratkaisu olemaan. Sähköverkko on kuitenkin melko vahva täällä, ja jos verkko loppuu, niin sen olemassa olevan verkon vahvistaminen on äkkiä saman hintaista kuin jokin aggregaattilaitos.

Tässä jo hieman vanhempi juttu asiaan liittyen Tämä koe osoitti, että sähköauto saastutti vähemmän kuin dieselauto

Kuinka tieteellinen koe tuo sitten on, jää jokaisen omaksi arvioksi.
 
Seat Mii Electric laitettu tilaukseen.
Tämä tulee liisarivaihtona niin toimitus on vasta syyskuun lopulla 2021.
Oli näköjään pakko tehdä tilaus nyt jos auton haluaa varmasti tuolloin.
Myyjän mukaan toimitukset on tällä hetkellä 2021 kesän lopulle...
 
Tämä on vähän off-topiccia, mutta tätä on joku muukin "sähköautoilija" voinut miettiä:
Tuli tuota Tekniikan Maailman sähköautopalo-juttua lukiessa mieleen, että onko kukaan viritellyt ulos palovaroitinta? Latailen omaa hybridiäni talon päädyssä olevassa autokatoksessa, ja siihen voisi laittaa jonkin palovaroittimen joka hälyttäisi sisälle. Vehkeen pitäisi kestää siis ulkoilmaa, ja hälyttää sisälle - mutta mielellään ei ehkä toisinpäin (turhaan häly huutaisi katoksessa kun puuro ottaa hieman lämpöjä sisällä...).

Tekniikan Maailma
 
Tämä on vähän off-topiccia, mutta tätä on joku muukin "sähköautoilija" voinut miettiä:
Tuli tuota Tekniikan Maailman sähköautopalo-juttua lukiessa mieleen, että onko kukaan viritellyt ulos palovaroitinta? Latailen omaa hybridiäni talon päädyssä olevassa autokatoksessa, ja siihen voisi laittaa jonkin palovaroittimen joka hälyttäisi sisälle. Vehkeen pitäisi kestää siis ulkoilmaa, ja hälyttää sisälle - mutta mielellään ei ehkä toisinpäin (turhaan häly huutaisi katoksessa kun puuro ottaa hieman lämpöjä sisällä...).

Tekniikan Maailma
Jos varoitin on kuivassa niin ei ulkoilma sille mikään ongelma ole. Onhan noita varoittimia usein ullakolla / yläpohjassakin. Toki jos ei ole mitään valmista järjestelmää mihin sen liittää, niin voi joutua vähän askartelemaan.

Vähän sitäkin miettisin onko se iso ongelma jos hälytin huutaa ulkona kun sisällä sattuu jotain. Kai nuo yleensä on aika harvinaisia tilanteita kuitenkin (alle 1krt / vuosi).
 
Seat Mii Electric laitettu tilaukseen.
Tämä tulee liisarivaihtona niin toimitus on vasta syyskuun lopulla 2021.
Oli näköjään pakko tehdä tilaus nyt jos auton haluaa varmasti tuolloin.
Myyjän mukaan toimitukset on tällä hetkellä 2021 kesän lopulle...

Eiköhän niitä tuolloin saa jo käytettynäkin :D
 
Akkujen saatavuushan tässä pulllonkaula on, id3 ja kaikki konsernivariantit varmasti pulppuaisi vähintään yhtä nopeasti maahantuojalle ja liikkeisiin kunhan akkutuotanto pysyis kysynnän vauhdissa.
 
Ei ALD taida liisata. Siis työsuhdeauto kyseessä.
Olisin toki tämänkin voinut aiemmin mainita :)

Ald:lla on myös käytettyjä liisareita, "vaihtoleasing". Mutta ei taida yritysten työsuhdeautopolitiikat siihen taipua.

Onko muuten enää sähköiseen kulkemiseen keskittyviä autovuokrauspalveluita nyt kun OP-Kulkua ei enää ole? Siellähän oli lähinnä sähkövehkeitä liisattavana?
 
Toimitusaika siis tällä hetkellä puolitoista vuotta autolle, jonka kohderyhmä on suhteellisen kapea. Miettikääpä kun vastaava tuulipukujen mieleen oleva Skoda Octavia rullataan ulos hintaan 20t€. Veikkaan, että saa odotella omaansa useamman vuoden. Jos Volkswagenin kaltainen jätti ei kykene vastaamaan kysyntään, niin mitenhän homma toimii muilla?

Vuoden jonoja on ollut Kia e-Niro / Hyundai Kona Electric, vaikka auto on hinnoiteltu törkeän ylihintaiseksi.
Ei taida ihan 20t€ Octaviaa saada, itse odottelen vielä mielenkiinnolla hybridin hintaa, tuskin jää kuitenkaan hirmu paljoa Superbin alle. Tuossa olisi btw. Miin tilalle samaan rahaan sitikka (Citigo): Škodan sähköauton hinta iskettiin tiskiin – Suomen halvimpaan kahden euron ero Mitään tietoa ominaisuuksista Mii vs. Citigo ei kyllä itselläni ole.
 
Tuossa olisi btw. Miin tilalle samaan rahaan sitikka (Citigo): Škodan sähköauton hinta iskettiin tiskiin – Suomen halvimpaan kahden euron ero Mitään tietoa ominaisuuksista Mii vs. Citigo ei kyllä itselläni ole.
Mii:hin saa vuoden loppuun 2000€ seat tukea, eli Citigo saattaa sen 2 tonnia kalliimpi.

Ilmeisesti täällä autoliikkeestä saisi Seat Miin toimituksen joulukuulle 2020. Eli vähän nopeampaa, kuin jossain muualla. Tuskin montaa autoa on jäljellä.
Seat uudet ja käytetyt autot | Käyttöauto
 
Viimeksi muokattu:
Tämän ei pitäisi olla enää kenellekään yllätys, mutta ehkä se kuitenkin on suurimmalle osalle suomalaisista

Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen

EDIT: tuolla kommenteissa on toki heti perinteiset 24/7 peräkärrynvetäjät uhoamassa. Samoin muut moniongelmaiset. :)

Olihan tuossa vähän tarkoitushakuisuutta taas havaittavissa kun biokaasua ei ole otettu mukaan, joka olisi niin kustannuksiltaan kuin kokonaispäästöiltään edullisin tuon laskurin mukaan.
 
Olihan tuossa vähän tarkoitushakuisuutta taas havaittavissa kun biokaasua ei ole otettu mukaan, joka olisi niin kustannuksiltaan kuin kokonaispäästöiltään edullisin tuon laskurin mukaan.
Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:

Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.
 
Tuossa laskurissa oli tehty tällaisia oletuksia:

Huom! Vallitsevista ohjauskeinoista johtuen biopolttoaineiden ja perinteisten polttoaineiden biokomponenttien osalta sovelletaan seuraavia oletuksia:
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun biodieseliä tavallisen dieselin sijaan. Biodieselin kestävään tuotantoon on olemassa rajallinen määrä raaka-ainetta ja Suomessa biodieselin määrä polttoainejakelussa määräytyy sekoitevelvoitteen perusteella. Dieseliin lisättävän ja erillisjaettavan biodieselin yhteismäärä hakeutuu Suomessa sekoitevelvoitteen edellyttämään määrään kuluttajavalinnoista riippumatta. Koska sekoitevelvoitteen prosentuaalinen tavoite muuttuu vuosittain, biodieselin päästökerroin edustaa tarkasteluvälin keskiarvoa.
  • Kuluttaja ei voi käytännössä vähentää henkilöautojen päästöjä ostamalla erillisjakelun etanolia. Biodieselin tavoin, ilmastokestävä etanoli liikennekäytössä on globaalisti niukkuustuote. Erillistankattava etanolimäärä on mukana Suomen sekoitevelvoitteen bio-osuuden laskennassa. Mitä enemmän bioetanolia tankataan erillisjakeluna, sitä vähemmän biodieseliä laitetaan dieselin joukkoon. 95E10-bensiinin osalta ei ole odotettavissa, että etanolisisältöä nostettaisiin yli kymmenen prosentin.

Huomannet ettei tuossa mainita biokaasua... ja se on siis vaihtoehtona tarjolla laskurissa koska se on aivan validi vaihtoehto. Sen luvut on vain jätetty mainitsematta uutisoinnissa.
 
Huomannet ettei tuossa mainita biokaasua... ja se on siis vaihtoehtona tarjolla laskurissa koska se on aivan validi vaihtoehto. Sen luvut on vain jätetty mainitsematta uutisoinnissa.
Totta, mutta miten ihmeessä tuohon laskuriin saa biokaasun käyttövoimaksi?
 
Tuosta laskurista kun painaa oikeasta kulmasta "Lisätietoa", niin löytyy käyttöopas ja laskennan perusteet. Puhutaan myös biodieselistä ja biokaasusta ja myös siitä, miten kustannukset on laskettu
 
Sekin oli tehty yllättävän vaikeaksi. Se pitää muokata kulutustietoihin jotka löytyy sieltä vasemmasta alareunasta.
Nonii, johan onnistui:
upload_2019-12-13_16-16-29.png

Kaksi keskikokoista auto siis vertailussa. En muuttanut kuin Maakaasun speksit vastaamaan Biokaasua.
 
Nonii, johan onnistui:
upload_2019-12-13_16-16-29.png

Kaksi keskikokoista auto siis vertailussa. En muuttanut kuin Maakaasun speksit vastaamaan Biokaasua.

Joo, ja tuossa käytetty 5,6kg kaasua on jo aika korkea kulutus kaasuautolle... esim. Audi A4 g-tronin WLTP kulutus on 4,5kg/100km, kun taas sähköauton kulutus on ihan realistinen 170Wh/km.
 
Tämän ei pitäisi olla enää kenellekään yllätys, mutta ehkä se kuitenkin on suurimmalle osalle suomalaisista

Suomen ilmastopaneeli: Sähköauto päihittää muut autot niin kustannuksissa kuin päästöissäkin muutaman käyttövuoden jälkeen

EDIT: tuolla kommenteissa on toki heti perinteiset 24/7 peräkärrynvetäjät uhoamassa. Samoin muut moniongelmaiset. :)
Laitoin laskuriin 10tkm vuodessa ja Seat Miin hinnan. Autojen ostohinnassa ei varmaan paljoa hintaeroa ole.
Kokonaiskustannukse vuonna 2034. Säästöä olisi tullut 14 400€, eli melkein kattaisi sen Mii:n hinnan. Toki sähköautossa olisi se 4000€ (4500€) alennus.

Ehtivät kyllä muuttaa verotusta vuoteen 2034 mennessä :) Päästöissä 4 vuotta ja 3kk, niin polttiksen päästöt on isommat.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom