- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 12 640
Pikkuautohan on nykyisellään suhteellisesti parhaimmillaan oikein huonossa kelissä. Vielä kun matkanopeus on huonossa kelissä keskimäärin pienempi, ison auton etu kapenee. Lisäksi jos pitää liikkua jossain mörön perseessä tai muuten lumisuuden takia kääntää ahtaassa paikassa, jokainen desimetri pois auton pituudesta tekee todella gutaa. Keveyskin on etu, ja kun juututaan sillai ihan vähän, on omatoiminen pelastus aina helpompaa kun auto on kevyempi - ja ammattiapua tarvittaessakin vaurioriski pienempi. Lisäksi etenkin takavedossa yksi läski peräkontin reunalla antaa koppimopoon ihan eri tavalla painolastia kuin luksusbemmiin.Minusta Skoda Citigo ei ollut yhtään turvattoman oloinen, mutta ihan pahimmalla säällä en käynyt koeajamassa. Hyvät renkaat vaan tietysti alle. Toki onhan nuo lyhyitä autoja, mutta ohjaus toimi oikein hyvinkin.
Koppimopoon hyvät renkaat alle, eikä mielellään mitkään nahat. Pitkälle kehittynyt ajoelektroniikka tekee ihmeitä. Akselivälikin on monessa uudessa pikkuautossa ihan samaa luokkaa kuin aikanaan keskikokoisissa tai jopa isoissa autoissa, kun se on otettu suunnittelun tavoitteeksi. Ensisijaisesti toki tilankäytön takia, mutta kyllä ajo-ominaisuuksiakin on ajateltu.
Piti oikein hakea esimerkki tutummasta kokoluokasta, pienimmät koppimopothan ovat pieniä. 2017 Kia Rio on 60 mm lyhyemmällä akselivälillä kuin Volvo 240, ja 745 mm lyhyempi. Nissan Sunny N14 olisi 140 mm lyhyemmällä akselivälillä kuin Rio, tai 200 mm lyhyemmällä kuin vanha Volvo. Volvo ei ole kokoluokassaan(tilojen, ei massan perusteella arvioituna) akseliväliltään pitkä, mutta melko vanha automalli.
Seat Miin akseliväli on 10 mm lyhyempi kuin N14 Sunnyssa, ja sehän on aavistuksen lyhyempi auto.
Eikö siinä katiskassa todella ole ohjauspyörässä viihdejärjestelmän ja ajotietokoneen/vakionopeussäätimen nappeja? Siinä on kyllä iso miinus jos tänä päivänä on ostamassa tuliuutta autoa, olkoon miten edullisen hintaluokan ja hyvällä diilillä tahansa.Sillä kolmella tonnilla olisi saanut rattinappulat, paremman ratin ja peruutuskameran. Noista kaikista olisin voinut jotain maksaa extraa, mutta en ihan kuitenkaan noin paljoa.
Kelpaisi toki tarjoushintaan silti minulle, jos olisi nyt tarve uudelle ja koppimopo riittäisi.
Viimeksi muokattu: