Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. jopee

    jopee

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
     
  2. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 185
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paljonko sun vuosiajot on?

    edit: 36tkm/v pelkistä viikonloppuajoista on aika paljon.
     
    Viimeksi muokattu: 13.10.2019
    Vklnuppi tykkää tästä.
  3. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 796
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tässä käsittääkseni oli tilanne että ei saa ladattua kotona/töissä, joten ajo olisi lähinnä bensalla. Toki plugari on hyvä jos ajaa lyhyttä matkaa ja saa vielä ladattua auton töissä, tällöin ei maksa mitään. Mutta jos ajaa pitkää matkaa eikä ole missään latausmahdollisuutta niin äkkiä diesel on halvempi.
     
  4. GLE

    GLE

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2019
    Kiitos kaikille hyvistä kommenteista! Tässä vertailuni diesel vs. bensaplugari, molempien hinnat karkeasti samat 60 keur:

    MB GLC 220d: 194hv, 0-100km/h 7,9s, kulutus luokkaa 7l/100km, tankki 66l litraa eli yhdellä tankkaamisella n. 950km

    MB GLC 350e: 315hv (bensakone 211hv), 0-100km/h 5,7s, arvioin kulutukseksi kun ei siis ladata lainkaan luokkaa 11l/100km omalle ajolle 90% kaupungissa/taajamassa, tankki 50l eli yhdellä tankillisella n. 450km. Netistä löytyi GLC hybridille testi jossa todettiin: “So despite not being able to plug in too many times I still achieved a respectable 10.5L/100 km.“

    Kilsoja/a 15000km

    MB GLC 220d:
    Dieselin hinta 1,4€/l
    Kulutus 7l/100km
    Vuotuiset verot: 740€
    -> kulut 2200 €

    MB GLC 350e:
    Bensan hinta 1,5€/l
    Kulutus 11l/100km
    Vuotuiset verot: 170€
    Ei latauksia tässä skenaariossa
    -> kulut 2600 €

    Eli ero 400 € dieselin hyväksi. Jos nostaa ajomäärän 20000km niin sitten diesel on vuodessa 800€ halvempi. Mikä on sitten tasapainopiste 15000km ajolla? Olettaen että sähköä saisin töistä/julkisesti 0,15€/kwh niin 2,5 latausta viikossa ajaa kustannukset samaan. Esim. 5 latausta viikossa niin plugari on vuodessa 450€ edullisempi.

    Autovistan mukaan 3v/75000km jälkeen dieselin hinnasta on 52% jäljellä ja bensaplugarin 57% eli ero on 3000 euroa. Jos tämä ero säilyy tulevaisuudessa ja hinnan laskun ottaa mukaan niin bensaplugari on "aina" edullisempi. Verotus ohjaa erikoiseen suuntaan, omassa ehkä ei niin yleisessä skenaariossa enemmän kuluttava ja saastuttavampi on verotuksen vuoksi edullisempi.
     
    SR50La ja mmst1 tykkäävät tästä.
  5. Tim Apple

    Tim Apple CEO Make ATK Great Again

    Viestejä:
    605
    Rekisteröitynyt:
    07.01.2017
    Ihan havainnollistava laskelma. Tosin itselläni on viimeisen 1000km aikana bensalla ajoa n.60km (tämäkin sen vuoksi, että sähkö loppui), niin tuokin on todella yksilöllistä, että kuinka nuo kulut muodostuvat. Sitten taas kesällä puolet ajosta oli bensalla, koska oli niin paljon mökkireissuja ja muita reissuja pois kaupungista. Kaupungissa hybridi on kyllä todella taloudellinen dieseliin verrattuna, mikä korostuu, kun ruuhkien takia on paljon kiihdytys-jarrutus-syklejä. Autona E300e.
     
  6. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    En sanonut että olisi huonompi. Luepas nyt mikä tässä oli tilanne; ei pysty lataamaan käytännössä ollenkaan ja hankintaperuste oli vaan se että auton hinta on lähes sama ja pohdittiin kumpi kannattaisi ottaa.

    Mitään lisämaksua plugariin nähden ei tule, kun plugari vie ihan tolkuttomasti bensaa dieselin polttoaineenkulutukseen nähden.

    Tässä kohtaa merkitsevä asia on käytännössä toi yllämainittu arvonalenemaloton lopputulos.
     
  7. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Vuosiajot on noin 50 tkm, josta puolet on 55 km työmatkan osuus. Eli ihan joka viikonloppu en aja tota lenkkiä mutta aivan riittävän usein. Tämä on täysin omaa pohdintaa omalla kohdallani ja aika harvinainen ajoprofiili.
     
  8. calm

    calm

    Viestejä:
    137
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Saahan sitä tietysti yhteen merkkiin lukittautumalla haluamiaan numeroita dieselin eduksi. Mutta karvalakkivarusteetko riittäisi? Samaan hintaluokkaan jos mukaan otettaisi kansanauto RAV4 kaikilla varusteilla (kulutus 6 l/100 km), niin latauskelvottomana vuosikustannus olisi noin tonnin halvempi kuin mersun bensat.
     
  9. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Jos suunnitelmissa on mersu, niin miksi henmetissä pitäisi vertailla jotain Toyotaa? Kannattaa varmaan kuitenkin vastaaviin autoihin verrata :)
     
    Samsomite, SR50La ja Tarnado tykkäävät tästä.
  10. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    442
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Hienoa jos saavat nuo massatuotantoon. Sitten vedyssä voisi olla hitunen järkeä. Tosi markkinoille saamiseen menee parhaassakin tapauksessa monta vuotta.
     
    ViKiV tykkää tästä.
  11. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 625
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Super Hessu ja mmst1 tykkäävät tästä.
  12. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    761
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Toimiikohan tuo polttis paremmalla hyötysuhteella ollessaan vain generaattorina?
     
  13. P.T

    P.T

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Voisi ainakin periaatteessa toimia. Tietysti tulee myös uusia häviöitä kun muutetaan liike sähköksi ja takaisin liikkeeksi. Kaupungissa tuo varmaan säästää huomattavasti, mutta maantiellä suora veto olisi varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Akkukin tykkäisi kun lataus- ja purkusyklejä tulee vähemmän. Muutenkin akku luultavasti estää polttomoottorilla lataamiseen ihan parhaalla hyötysuhteella.
     
  14. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 185
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Akkuahan ei ole sarjahybridissä mitenkään pakko ladata, vaan generaattorin tuottaman sähkön voi työntää suoraan sähkömoottorille.
     
  15. P.T

    P.T

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Ei toki, mutta jos haetaan parempaa hyötysuhdetta niin käytännössä kannattaisi välillä ladata ja välillä lepuuttaa polttista. Kovemmassa vauhdissa toki parempi työntää suoraan moottorille, mutta silloin suora kytkentä on varmaan taloudellisempi.
     
  16. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 185
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Paras hyötysuhde saadaan sillä, että polttomoottoria ajetaan sen parhaalla hyötysuhteella. Riippuen siitä tehosta millä maksimihyötysuhde saavutetaan, niin se joko käy matka-ajossa melkein jatkuvasti tai pätkittäin.
     
  17. P.T

    P.T

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Jos suora kytkentä on vaihtoehto, niin suora kytkentä polttomoottorin 35% hyötysuhteella voi olla parempi vaihtoehto kuin sarjahybridi/akun lataus 37% polttomoottorin hyötysuhteella. Yhtenä rajoittavana tekijänä voi olla myös se, että moni autoilija voi pitää epämiellyttävänä jos polttomoottori elää ihan omaa elämäänsä ajotilanteessa riippumatta. Moni Toyotan hybridiä ajanut valittaa jo tuosta, vaikka niissä moottorin kierrokset korreloivat aika hyvin kaasupolkimen asennon kanssa. Vaikka tuota ei optimoisikaan ihan loppuun asti, niin sillä voitetaan paljon että kaikkein huonoimman hyötysuhdealueen käyttö voidaan välttää.
     
  18. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 185
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sinänsä muuten sarjahybrid sopii pakuun mainiosti.

    Voisi kuvitella, että raksapenoilla jne. Olisi paljonkin käyttöä pakulle joka toimii myös 5-15kw genuna.
    Toyota-kuskien valituksesta huolimatta, se on suvereenisti suosituin hybridi-drivetrain markkinoilla ja kaikilla mittareilla massoille myyvä auto, joten selkeästikään haitta ei ole kovin iso.

    Fordin valmistusmäärät jäävät myös niin pieniksi, että sen ei tarvitse sopia kaikille tai edes suurimmalle osalle pakun ostajista. Kunhan se sopii 2%:lle potentiaalisista pakun ostajista, niin pari tuhatta kappaletta liikkuu globaalisti vuodessa helposti.

    Suora veto on myös kallista. Vaihdelaatikko painaa ja maksaa rahaa, nyt sitä ei ole ollenkaan. Siitä saa myös selkeitä hyötyjä kun poistaa vaihdelaatikon.
     
    Viimeksi muokattu: 15.10.2019
  19. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    602
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Sitä tojotan bensakonetta ei Corollassakaan edes kuule ennenkun alkaa olla 5000rpm, tuskin niillä kierroksilla mikään valmistaja missään autossa lataa akkua. Ei tuo ole kun suunnittelukysymys.
     
  20. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Outlanderissahan on tuo suoraveto, mutta ei vaihdelaatikkoa. Ilmeisesti siinä on vain joku simppeli kytkinmekanismi hommaa hoitamassa?
     
    jarif tykkää tästä.
  21. zepi

    zepi

    Viestejä:
    5 185
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo, ja välityssuhde on sellainen, että moottoria ei voi käyttä suoravetona renkaiden pyörittämiseen matalissa vauhdeissa, vaan ainoastaan maantie / motarinopeuksissa.

    Kaupunkiajossa sekin on puhtaasti sarjahybridi.
     
  22. P.T

    P.T

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Sama homma Amperassa. Vaihdelaatikko kannattaa toki jättää pois eli suora veto on mahdollinen tietyllä nopeusalueella (luokkaa 80km/h ja yli). Puhdas sarjahybridi olisi siitä hyvä, että sähkömoottorin teho olisi aina viiveettä käytettävissä. Amperassa on pieni viive maantiellä kiihdyttäessä, kun vaihdetaan polttomoottorilta tai pienemmältä sähkömoottorilta isolle sähkömoottorille. Tässä on aika hyvä kuvaus siitä miten Amperan voimalinja toimii:
     
  23. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    761
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Saksan autojätit piiskaavat kauppiaita myymään enemmän sähköautoja – VW-kauppias kertoo mahdottomasta tavoitteesta
    - Kauppalehti
     
  24. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    On varmaan jälleenmyyjien vaikea myydä autoja, joita ei ole olemassa. Kyse on todellakin valmistajien virhearvioinnista, jonka hätäkorjaamiseenkin tulee menemään vuosia.
     
  25. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 099
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Se olis Volvon ekan sähköauton esittelyä -->
    Live.volvocars.com

    Lupaavan olonen auto tuo xc40 rexharge. Samat specsit suurinpiirtein kun Polestar2:ssa :tup::drool:

    Neliveto, 2x 150kw moottoria ~ 408Hv,
    joku 400km kantama ja akku 80% ladattuna 40minuutissa. :)
     
  26. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 817
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    emviiex ja SR50La tykkäävät tästä.
  27. seropi

    seropi

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    29.05.2018
    tuossa semmoinen pakkaus joka alkais jo kiinnostamaankin, taitaa hinta vaan nousta sen verran ylös ettei uutena tartte haaveilla omalla budjetilla, odottelua että alkaa löytymään 2-3v käytettyjä markkinoilta. Sittenhän on taas kyllä pilvin pimein muuta vaihtoehtoa tarjolla ... toivottavasti. Odottelupuolella tässä muutenkin vielä on kun ei niin akuuttia tarvetta vaihtoon, kovasti 3-sarjan bemun farkku-plugarikin kiinnostais, sekin nyt vaatii käytettyjen tuloa markkinoille :)
     
  28. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    820
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    En usko, että tulee olemaan mitenkään pilvin pimein. Sähköautoja on kappalemääräisesti vielä vähän ja silloin käytettyjen kysyntä on kovaa. Uusien autojen kohdalla muut kuin Tesla eivät ole osoittaneet kykyä valmistaa suurta määrää autoja. On melkeinpä todennäköisintä, että tuotannon kasvattamisessa vastaamaan edes osittain kysyntään menee vuosia.
     
  29. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 099
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Joo tuon hinta hiukan alle 63Te eli ei ole kyse ihan halvasta laitteesta. Taitaa "tytäryhtiön" autot olla hinnaltaan parempi vaihtoehto eli Polestar 2, josta ainakin myöhemmin on tulossa se "halvempi" versio joku 50Te.

    Tuo bemun The 3 plugari farkku olisi kieltämättä asiallisen oloinen myös :tup:
     
  30. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko tuon XC40 Recharge:n hinta kerrottu jo jossain?
     
  31. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 404
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    ViKiV tykkää tästä.
  32. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 099
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Hiukan myöhässä...
     
  33. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    358
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tunteeko joku tuon uuden Mini Countryman phevin voimansiirtoa? Mun käsityksen mukaan aikaisemmin tässä oli sama systeemi kuin BMW 225xe:ssä, eli edestä veti 1.5l polttis ja takaa sähkömoottori. Nyt tuolla Minin sivuilla Countryman Plug-In Hybrid | MINI kerrotaan että moottorin koko voima voidaan siirtää tarvittaessa taakse. Onko ne vaihtaneet tähän erilaisen nelivedon, mallia X5 40e? Vai onko tässä vaan virhe sivuilla...
     
  34. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    542
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mini käyttää BMW pienten mallien etuvetorakennetta eli 1srj & 2srj, joten sieltä löytyy referenssit.
     
  35. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    761
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Emma Kari: Liikenne sähköistettävä
    Että sellaista.
     
  36. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä tässä kieltämättä semmoinen olo tulee, että keskusta on henkisesti oppositiossa. Mikään ei sovi ja tutkan alla säädetään omia lehmänkauppoja Rinteen kanssa.
     
  37. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    "Esityksen vaikutusarvioissa puhutaan 1 100-2 300 euron investointitarpeesta latauspistettä kohti, mutta käytäntö on osoittanut, että todelliset kustannukset saattavat olla jopa 5 000 euroa."

    Luen ton vähän samalla tavalla, kuin kerrottais autojen hinnoista seuraavasti: Henkilöauton saa 24 000-32 000 eurolla, mutta käytäntö on osoittanut, että todellinen hinta saatta olla jopa 455 000 euroa.
     
    jarif, eba, SR50La ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  38. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 796
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö tämän sähköistys homman voisi aloittaa julkisesta liikenteestä? Kaikki kaupunkibussit nyt ainakin voisivat hyvin olla sähköisiä kun on vakioreitit ym niin akkukapasiteetti ja lataukset voidaan suunnitella hyvin etukäteen.

    Onhan noita sähköbusseja joo, mutta aika vähän vielä.
     
    SR50La, Mika__ ja ViKiV tykkäävät tästä.
  39. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 625
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Ainakin pääkaupunkiseudulle sähköbusseja on tulossa aika nopealla aikataululla. Ilmeisesti ovat ihan kilpailukykyisiäkin, koska ajokustannukset putoavat niin paljon.
    Helsingin seudun linjoille tulee 30 uutta täyssähköbussia
     
    eba ja ViKiV tykkäävät tästä.
  40. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    <off topic>
    Heh. On kyllä aika kuvaavaa, että keskustapoliitikkojen hallitusohjelman vastaisia kantoja rummutetaan oppositiopuolue Kokoomuksen verkkolehdessä :D.
    </off topic>

    Halvimmillaan tuollaisen hidaslatauspisteen saa lämmitystolpasta n. 300€ + työt. Toki jos pisteitä tulee useampia, niin ainakin vanhemmissa kohteissa saatetaan joutua uusimaan johdotuksia ja lisäämään jakokeskuksen kapasiteettia.

    Tietenkään latauspisteiden määrää ei kannata järjettömästi ylimitoittaa, koska Suomessa on vasta n. 15500 (2404 BEV + 13095 PHEV) ladattavaa sähköautoa. Julkisten pikalautaus ja julkisten latauspisteiden määrä on nykyiselläänkin ihan riittävä (esityksen sivu 7) ja paukut kannattaisikin laittaa peruslatauspisteiden lisäämiseen asuntojen parkkipaikoille ja työpaikoille.

    Julkisten latauspisteiden määrän kasvunopeus näyttää vähintäänkin riittävältä. Yo. dokkarista kaivettuna julkiset latauspisteet ovat lisääntyneet 50%- ja peruslatauspisteet 86% vuodessa 2017 -> 2018. Toki lähtötaso on matalahko ja samalla BEV:t ovat lisääntyneet 65,91% ja PHEV:t 128,97%.
    Latausverkko näyttää olevan hyvin keskittynyttä etelä-suomeen, mutta niinhän ovat ihmiset ja liikennekkin. Kaupungeissa liikenteen sähköistyminen toki tuo suurimmat edut ilmansaasteiden ja melun vähenemisen vaikutusten takia. Siis sen lisäksi, että kasvihuonepäästöt saadaan laskuun edullisemmin pitkällä tähtäimella kuin esim. biopolttoaineilla, joilla on myös oma paikkansa ratkaisupaletissa.

    Edit: Tietenkin ladattavien sähköautojen houkuttelevuuden kannalta lupailut latausverkoston nopeasta laajenemisesta ovat pelkkää boonusta. Aika moni varmasti vieläkin tuskailee "pääsenkö perille" ja "missä lataan kun olen menossa paikassa x" -ongelmien kanssa.
     
    Viimeksi muokattu: 20.10.2019
  41. ViKiV

    ViKiV

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kiinassa ollaan jo edellä: In China, Shenzhen Electrified Its Entire Bus Fleet - CityLab
     
  42. Mulqvist

    Mulqvist

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2017
    Mielenkiintoista hommasta tekee se että nouseeko siirtohinnat verkon pikaisen laajennuksen johdosta 50% vai 150%, aikataulu on kuitenkin melko tiukka ja puistomuuntajia menee läjäpäin uusiksi taajamissa joten tavan asiakas sen lopulta maksaa. Tähän lisäksi vielä julkisen puolen sähköautojen kiintiö uusia hankittaessa.
     
    eba ja emviiex tykkäävät tästä.
  43. weebee

    weebee

    Viestejä:
    198
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Sekä missä muodossa valtio ottaa omansa siinä vaiheessa, kun polttoainemyynti ja tästä saatava verokertymä alkaa selkeästi laskemaan. Ei tapahdu ihan lähiaikana, mutta tulee eteen kuitenkin.
     
    Zetbo, SR50La ja emviiex tykkäävät tästä.
  44. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 817
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sähkönhintojen, tai siirron korotuspaineet voi kohdistaa sähköautoilijaan niin että kotona lataaminen kielletään. Lataus vain latausasemilla. Tai asunnon yhteyteen erillinen latauspiste mikä raksuttaa oman kalliimman taksan mukaan.

    Tietysti perinteinen shukolla lataaminen pitää tehdä mahdottomaksi, tai jos sellaiseen syyllistyy niin rangaistuksena riittävän monen tonnin sakko. Eiköhän tähänkin konstit löydy.
     
    emviiex tykkää tästä.
  45. Unohdus

    Unohdus

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    23.07.2019
    Typerä kysymys varmaankin, mutta kun tietoa ei ole, niin kysyn:
    Estääkö sähkö- ja hybridiautot liikkeelle lähdön, jos latauspiuha on vielä kiinni?
    Minulla on jostain syystä fobia unohtuneestä lämppärinpiuhasta, jonka takia olen vuosien varrella käyttänyt mitä omituisimpia varomuistutuksia. On lumiharjaa rattiin nojallaan sun muuta. Nyt on haaveissa päästä peloista eroon, kun siirtyminen hybridimaailmaan alkaa lähestyä. Kiitos vastauksista!
     
  46. weebee

    weebee

    Viestejä:
    198
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Ei käynnisty latauspiuha paikallaan
     
    Unohdus tykkää tästä.
  47. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    2 099
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Ja jos latausluukku jää auki niin auto ilmottaa siitäkin :tup:
     
  48. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 387
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Minulla on kaksi kertaa jäänyt auki. Toisella kerralla ilmoitti, mutta ekalla ei. Ensimmäisellä kerralla huomasin luukun jääneen auki vain siitä, että tulppa sattui heilumaan pysäköintitutkan sensorin edessä ja kävin katsomassa, mistä piipitys johtuu.

    Piuha kiinni ei tosiaan ole onnistunut edes käynnistys.
     
  49. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    579
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Tämän takia luulisi, että EU (muissakin EU-maissa polttoaineverot on korkeita) olisi promoamassa sähkön sijaan vetyteknologiaa, jossa olisi helppo laittaa smanlainen vero kuin bensassa.

    Pieni foliohattumies sisälläni kuiskii, että tätä ei haluta, jotta saadaan perusteet vaatia kaikkiin autoihin reaaliaikainen gps-seuranta...
     
  50. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 144
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Jos latausta halutaan verottaa, niin eiköhän se ole vaan helpompaa laittaa se mittari autoon, eikä laturiin, niin ei tarvi jokaista töpseliä Suomessa vahdata? Ja vaikka kaiken voi toki kiertää, niin hemmetin paljon vaikeampi se autoon fiksusti toteutettu mittari olisi kiertää, kuin ladata autoa salaa autotallissa kateellisten naapurien (joihin verotuksen valvonta Suomessa perinteisesti perustuu) katseilta piilossa .

    Kotilatausta nyt ei varmasti tulla kieltämään, koska se käytännössä tappaisi sähköautoilun saman tien. Siihenhän se sähköautoilun helppous perustuu, että vaikka ne pitää "tankata" useammin ja hitaammin kuin polttikset niin "tankkaus" onnistuu kätevästi kotona, eikä erikseen tarvitse mennä mihinkään istuskelemaan.

    Päinvastoinhan niitä latauspisteiden rankenteluja tuetaan verovaroin.