Keskustelua hybridiautoista

Ehkä se jossain helsingissä on se 0,39 autoa henkilöä kohden, eli tässäkin tapauksessa perheessä (siitä mistä puhuttiinkin) on todennäköistä helsigissä olla auto 78% todennäköisyydellä,
mennään siitä sitten maalle niin yhden auton todennäköisyys perheessä on yhtäkkiä 150%

Nyt paljastuivat Suomen autopyhätöt – katso kartta

Autoon liittymätön asia, miten sähkömoottoripyöriä on/tulossa/onko jollain, ihan siis "täystehoisia"
Kantakaupungissa suurin osa perheistä on autottomia.
 
Autoon liittymätön asia, miten sähkömoottoripyöriä on/tulossa/onko jollain, ihan siis "täystehoisia"

Suomessa on myynnissä ainakin Zeron moottoripyörät. Harley Davidson myös lanseeraa LiveWire-pyöräänsä. Ongelmana näissä on hyvin korkea hinta ja kehno kantama. Moposkoottereissahan sähkö toimii jo nyt mainiosti.
 
Sitä tojotan bensakonetta ei Corollassakaan edes kuule ennenkun alkaa olla 5000rpm, tuskin niillä kierroksilla mikään valmistaja missään autossa lataa akkua. Ei tuo ole kun suunnittelukysymys.

Toyotan hybridivoimalinja on mennyt eteenpäin viime aikoina huomattavin harppauksin.

Ajoin vuokra-autona viikon verran ~1000 km Uutta Corolla Hatchback 1.8 hybridiä ja heti perään pari viikkoa Toyota C-HR 1.8 hybridiä. Olihan se C-HR luokkaa suurempi ja mukavampi auto, mutta voimalaitos paljon kuminauhamaisempi tuntumaltaan.

Hienoa, että toyota on palauttanut kierroslukumittarin myös hybrideihin ja muuttanut laitteiston ohjausta niin, että täyskiihdytyksessä kierrokset nousevat vauhdin mukana punarajalle normaalin vaihteiston tapaisesti.



Kaupungissa mennään sähköllä 80% ajasta ja generoidaan akkuun latausta kuormittamalla moottoria pääasiassa liikkeessä vähän korkeammalla ja optimaalisella moottorikuormalla. Verrattuna muihin automaatteihin meno todella luontevaa, ei nykimistä liikkeelle lähdettäessä (DSG:t) tai tahmean ja "vanhan" tuntuista luistatusta kuten ainakin vuokra-autona olleessa Volvo V40 diesel automaatissa.

 
Nykyinen Yaris Hybrid tuntui koeajossa kuminauhamaiselta ja ei niin loogisesti käyttäytyvältä verrattuna edellä mainittuihin Corollaan ja C-HR malleihin. Muutenkin spekseiltään se on tuntunut olevan malli Toyotan vanhemman hybriditekniikan uudelleenkierrätykseen 1.5 litraisella moottorilla (Priuksessa jo 2000, edelleen Yariksessa vuonna 2019). Sähkömoottorissa riittää puhtia maksimissaan 70 km/h täysähköajoon, jolloin voimalinjan hyödyt tulevat käyttöön lähinnä kaupunkipyörityksessä ja ruuhkassa.

Vaikuttaisi siltä, että tähän tulee ensi vuonna muutosta, nyt kun Japanissa on julkaistu uuden sukupolven Yaris. Uusi moottori on 1.5 litrainen kolmisylinterinen Dynamic Force moottori 40% termisellä hyötysuhteella. Sähkömoottorilla pitäisi päästä jopa 130 km/h nopeuksia ja ainakin Japanin markkinoilla voi auton varustaa sähköisellä e-four nelivedolla, kuten Prius. Akut päivitetty NiMH -> kevyempiin Li-ion.

Japanin Car Watch sivuston artikkelit kun kääntää Google translatella, pääsee aika hyvin perille auton julkaistuista spekseistä.
自動車 トヨタ ヤリス - Car Watch Googlella käännettynä:Google Kääntäjä

There are 3 types of powertrains, 2 types of gasoline engines and 1 type of hybrid.

Hybrid has newly developed a hybrid system (THS II) that is combined with the new 1.5-liter gasoline engine. The 1.5-liter unit named “Dynamic Force Engine” has a long stroke of 97.6 × 80.5φ with three in-line cylinders. In addition to a higher compression ratio, both the intake and exhaust are equipped with variable valve timing mechanisms “VVT-iE (intake side)” and “VVT-i (exhaust side)” to improve output and fuel consumption. . Although detailed figures have not been announced at the moment, it is said that the torque has been increased throughout the area. The hybrid unit uses a lithium-ion battery and a high-output motor to increase motor output by approximately 30% compared to the current model, and also saves fuel by reducing transmission loss by approximately 30%. In addition to the 2WD (FF) drive system, the company's first compact 4WD electric 4WD "E-Four" is set.

The 1.5-liter gasoline engine is a newly developed inline 3-cylinder direct injection unit based on the TNGA concept. Compared to the 1.3 liter unit set for the current model, it is said that it has increased torque by about 30% across the entire area. The drive system is 2WD (FF) and 4WD, and the combined transmission is "Direct Shift-CVT" with start gear and 6-speed iMT (2WD vehicles only).

The 1.0 liter gasoline engine inherits the “1KR-FE”, which is also used in the current model. However, in addition to improving fuel economy through lean combustion throughout the area, a weight reduction of 6 kg has been achieved. The transmission is the improved "Super CVT-i", which contributes to improved fuel efficiency by increasing the gear ratio range by 12% on the low speed side and 4% on the high speed side. The drive system is only 2WD (FF).

In terms of safety equipment, "Totota Safety Sence" that combines a millimeter-wave radar and a monocular camera is standard equipment. Pre-crash safety, which detects pedestrians and bicycles (daytime), is the first Toyota vehicle to add an oncoming straight vehicle when turning right and a crossing pedestrian detection function after turning right and left. In addition, Toyota's first "Slow acceleration control at low speed", as well as "Radar cruise control", "Lane racing assist", "Automatic high beam (AHB)" and "Road sign assist (RSA)" are provided.

The parking support function "Advanced Park" is a notable function. This is also Toyota's first equipment, and unlike the previous system, the vehicle controls not only the steering but also the accelerator and brakes. The driver can park only by shifting. Furthermore, by registering the parking position, it has a function that can be used even in a space where no white line is drawn.

The connected function is almost the same as the recently announced Corolla, and display audio and DCM (vehicle communication equipment) that uses au's 4G line are standard equipment. In order to use "Apple CarPlay" and "Android Auto", it is necessary to purchase a set option (30,000 yen excluding tax) with a terrestrial digital tuner.

There are three types of grades of 1.0 liter gasoline vehicles: “X”, “X“ M package ”” and “G”. Three types of 1.5-liter gasoline vehicles and 1.5-liter hybrid vehicles are available: X, G, and Z. There are 12 body colors, including Coral Crystal Shine and Ice Pink Metallic, which Monotone uses for the first time, and 6 types of 2-tone colors that can be used to paint the roof in black or white.
Well, in the first place, I asked why I chose 3 cylinders with a 1.5 liter engine.

First of all, the theme of this engine development was to create a common concept of TNGA (Toyota New Global Architecture), so the three-cylinder was selected because of its light weight and compact size. We will touch on this point in the separate “Platform” section.

Another reason is that with three cylinders, friction can be reduced by one cylinder less than four cylinders. By the way, the MA15A has a bore (inner diameter) of φ80.5mm, but if this is made into four cylinders, it will be in the size of φ70mm. If a 1.5 liter engine is made with this size, the overall height will increase, making it difficult to downsize.

In addition, since the diameter of the piston of 3 cylinders is larger than that of 4 cylinders, it seems to be disadvantageous in terms of the combustion speed mentioned above, but this high speed combustion system is adopted in the 4 cylinder 2.0 liter engine It is said that there is no problem with a 1.5-liter 3-cylinder bore.

The M15A engine is characterized by a thick low-torque torque, but in fact it also has a three-cylinder characteristic. What this means is that the three cylinders have an explosion interval of about 240 degrees, so there is no exhaust interference at the exhaust port or exhaust manifold. This is because it is easy to earn low-speed torque in making the engine characteristics, so the 3 cylinders are better at raising the low-speed torque than the 4 cylinders.

On the other hand, what about the high-speed side, but if the engine is turned to high speed, inertia will be effective in the intake air, so there is no big difference between the three cylinders and the four cylinders here. However, as mentioned above, the three cylinders have no exhaust interference, so the exhaust after combustion goes out of the combustion chamber smoothly. Then, since the pressure in the combustion chamber does not increase excessively, there is an advantage that the efficiency of the next intake air is not hindered.

Although this is a three-cylinder that has great advantages in terms of efficiency, some people may be concerned about “vibration” because of the three cylinders. In this regard, the use of balance shafts cancels vibrations transmitted to the floor and steering. In addition, although it is M15A for hybrid, this is mainly the motor moving near the idling where vibration of 3 cylinders is likely to occur, and since the rotation that holds even if the engine starts becomes 1000 rpm or more, the vibration surface in this region The difference from the four cylinders is difficult. That's why the hybrid M15A doesn't have a balance shaft.
///
The engine combined with this new transaxle will be a newly developed inline 3-cylinder 1.5 liter dynamic force engine. The engine model is the same model as the gasoline engine model, the three-cylinder 1.5-liter dynamic force engine, “M15A”. However, the hybrid model has port intake, and the gasoline model has direct injection.

Bore x Stroke is a long stroke type similar to 80.5 x 97.6mm, but the M15A for hybrid uses a collective exhaust port. As a result, exhaust cooling is performed. By the way, this bore × stroke is the same value as M20A mounted on RAV4. The 4-cylinder M20A is made into 3 cylinders, that is, the one created by the modular design of TNGA is M15A.

This engine is 2% more efficient than the conventional engine. It is said that the torque has also improved throughout.

These various improvements improve fuel efficiency. Electric performance has also improved, and the maximum EV driving speed has been increased from 70 km / h to 130 km / h with easy-to-understand indicators. Of course, the cruising range will be short, but it is now possible to run EVs up to the upper limit on a 120 km / h regulated highway.

Yaris' THS II, which combines a motor, a battery cell, an electrification unit such as an inverter, and a new generation M15A engine, will be the benchmark system for the future Toyota hybrid. In particular, improving the performance of lithium-ion battery cells will benefit many Toyota vehicles. I expect more details.


[Apology and Correction] When the article first appeared, some M15A and M20A errors were made. The 1.5 liter engine installed in Yaris is M15A, and the 2.0 liter engine installed in RAV4, etc. is M20A.
The new Yaris THS II with a reduction mechanism incorporates the know-how of the current Prius THS II with a reduction mechanism. The current Prius THS II with a reduction mechanism has changed the previous reduction planetary gear to a parallel shaft gear. It debuted as a "new multi-shaft transaxle" with a multi-axis motor arrangement. The new Yaris is a compact version of the new multi-shaft type THS II.

In the first place, the new multi-axis structure of the current Prius was adopted to make the previous THS II more compact. To make it even more compact, Yaris' THS II worked on miniaturizing the motor. The motor responsible for the output and regeneration of a hybrid system is generally an expensive part, often trying to use the same for multiple models. However, the new Yaris has developed a power generation motor (MG1) and a drive motor (MG2). Miniaturization, high efficiency, and high output are achieved. Specific numbers will be announced in the future, but the appearance is clearly more compact than that for the Prius.

Along with the downsizing, the THS II transaxle case is also downsized. By reducing the thickness of the reduction gear and the motor casing, we are pursuing a completely compact unit.

When it becomes so compact, heat generation sources will concentrate, and there will be areas where heat generation per unit area will increase. In order to deal with these problems, a new oil lubrication pipe has been installed to achieve efficient oil circulation. It is said to reduce friction loss by optimizing the amount of oil.

Newly developed unit to supply electricity to this highly efficient transaxle. In addition to the newly adopted high-performance microcomputer for the PCU, the inverter uses RC-IGBT elements instead of IGBTs. It is said that the RC-IGBT was able to reduce the size.

The battery that has always been the focus of attention in hybrid vehicles has changed from a cell to a newly developed lithium-ion battery. This is said to have increased the voltage of the cell, which is different from the current Prius. In addition, compared to conventional lithium ion cells, charging is 200% capacity. In other words, the charging capacity is doubled, which contributes to an increase in the amount of charge during regeneration. It is easier to accumulate regenerative energy than before, and of course fuel efficiency improves. This is the first B-segment Toyota hybrid car (currently Vitz, Aqua, etc.) to use a lithium-ion battery.
Various efforts have been made to achieve these items, one of which is improved accelerator feeling.

This focuses on responding to slight pedal depression, aiming to make the car react correctly by rebalancing the pedal force and the unit, and there is a big difference in the characteristics when the accelerator is off. is there.

In the conventional Toyota hybrid car, when the accelerator pedal is returned, control is performed to “run idle” in order to increase fuel efficiency. This is in consideration of the needs of users, but the new Yaris was not only designed to have the highest fuel economy and ease of use, but also enjoyed driving, so it was also aimed at development, so steering during driving such as winding It is designed to meet the needs of users who want to concentrate on the operation (to avoid changing the accelerator and brake pedals as much as possible). As a result, the control is changed so that the vehicle is decelerated when the foot is released from the accelerator pedal and a load is applied to the front tire. In other words, the behavior when the accelerator is off is made to feel like a gasoline engine, where the engine brakes work despite being a hybrid car.

Myös Euroversion varustuksesta ja ulko/sisätiloista on muutamia videoita julkaistu. Adaptiivinen vakkari pitäisi olla vakiona ja myös HUD näyttö saatavilla. Jännä nähdä paljonko tälle tulee lopulta hintaa, kun niin paljon on uudistettu. Joka tapauksessa aika hyvältä paketilta vaikuttaa pk-seudun pyöritykseen.

 
Viimeksi muokattu:
Helsinki != kantakaupunki.

Laske tuo helsingin luku kahdella ihmisellä niin saat kahden hengen perheen auton määräksi 22% todennäköisyyden olla autoton



Näyttökuva (10).png
 
No ei varmaan tule yllätyksenä, että tommonen kauppakassi on kauppakassi, vaikka sähköllä kulkeekin. Jos sulla on perhe tai ajat pitkiä matkoja, niin Nissan Micra ei ole oikea valinta, eikä 106 Pösö. Eikä Fiat 500E. Ainut mikä on hankala ymmärtää tuntuu olevan Fiat 500E.

Se mitä ajanut tuollaisella fiatilla, uudella yaris hybridillä tai cliolla niin noilla kyllä ajaa ihan motarillakin. Nykyautot on yllättävän mukavia, mutta en mä 8h matkaa lähtis tuollaisella tekemään mutta itse voisin ajaa omista ajoista 99,9% tuollaisella kauppakassilla ja se kerran kaksi vuodessa olisi isommalle autolle tarvetta.
 
mutta en mä 8h matkaa lähtis tuollaisella tekemään mutta itse voisin ajaa omista ajoista 99,9% tuollaisella kauppakassilla ja se kerran kaksi vuodessa olisi isommalle autolle tarvetta.

Miksei tuommosella pari kertaa vuodessa jonkin 8h matkankin ajaisi? Jos kamppeet ja ihmiset vaan sopii kyytiin niin eiku menoxi...
 
Miksei tuommosella pari kertaa vuodessa jonkin 8h matkankin ajaisi? Jos kamppeet ja ihmiset vaan sopii kyytiin niin eiku menoxi...
Nimenomaan. Jos sitä pitkää maantieajoa tulee kerran kaksi vuodessa, niin kovin montaa euroa en ole valmis maksamaan extraa sen mukavoittamisesta.

Itse vaihdoin aikoinaan työpaikan vaihdon yhteydessä työsuhde-Audista Citroen C1:seen, enkä kokenut laatu- ja mukavuuseroa ollenkaan pahaksi. Etenkin huomioiden, että uusi sitikka maksoi 150e/kk ja audi täyshuoltoliisari oli luokkaa 700e/kk.

En toki väitä etteikö eroa olisi. Minusta vaan autossa pitäisi vaan istua aika paljon, että siitä erosta kannattaisi maksaa noin paljon. (Käytännössä hintaero luokkaa ekä 350-400e/kk kun huomioi liisareiden huoltotasojen erot).
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tesloissa ole törmäystunnistinta? Käsittääkseni näissä nykyaikaisissa autoissa ovien lukitukset avautuvat automaattisesti törmäyksessä, ilmeisesti tämä puuttuu teslasta? Taas meni Tesla-kuskilta henki – ja tällä kertaa automatiikka ei ehkä tehnyt mitään väärin
Uutisessa ei ole riittävästi yksityiskohtia, mutta riippuu mm. siitä, onko kaistallapito asetettu estämään tieltä ajautuminen. Automatiikka myös seuraa ensisijaisesti muita liikkujia eikä niinkään kiinteitä esteitä.
 
Uutisessa ei ole riittävästi yksityiskohtia, mutta riippuu mm. siitä, onko kaistallapito asetettu estämään tieltä ajautuminen. Automatiikka myös seuraa ensisijaisesti muita liikkujia eikä niinkään kiinteitä esteitä.

No ei kyllä pitäisi riippua? Törmäystunnistin siis tunnistaa törmäystilanteen sattuneeksi, ja esim. hälyttää apua, katkoo turhat sähkölaitteet pois päältä, avaa ovet lukosta, ... ?

Tarkoitat varmaan jotain törmäyksen estojärjestelmää?
 
No ei kyllä pitäisi riippua? Törmäystunnistin siis tunnistaa törmäystilanteen sattuneeksi, ja esim. hälyttää apua, katkoo turhat sähkölaitteet pois päältä, avaa ovet lukosta, ... ?

Tarkoitat varmaan jotain törmäyksen estojärjestelmää?

Kyllä, ymmärsin väärin. Ovien pitäisi avautua Teslassakin törmäyksen jälkeen.
 
Bayerncar on tuonut erikoisemman vaihtoehdon tarjolle - 100kpl Amerikasta tuotuja käytettyjä Fiat 500e autoja. 150km range, eli sopii ongelmitta päivittäisiin ajoihin kesät/talvet jos työ on < 50km päässä.

En kyllä montaa satasta maksaisi näistä. Jenkkien huonoiten myyvä automerkki ja paljon ollut huhuja, että Fiat kokonaan poistuu Amerikan markkinoilta. Myös Chryslereissä ollut entistä enemmän ongelmia Fiatin laittaessa italialaisten suunnittelemia moottoreita niihin.

Noi on siis Meksikossa tehtyjä romurauta-autoja, jotka ei kelpaa edes Jenkeille.
 
Näin kylmässä maassa ja pitkien välimatkojen takia, jossa täyssähköauton kulutus tuplaantuu parhaimmillaan kylmän takia niin turha toivo. Ruotsi on jo edellä, kun on omasta takaa kaasuautoja ja etanoliautoja sekä enemmän tankkauspisteitäkin näille. Palmuöljy taisi olla halvin etanolin lähde ja ulkomailta. Ei ehkä hyvä. Ehkä omista paskoista ja ennen kaikkea hyötyeläinten paskoista kehittyvä kaasu olisi mielenkiintoinen konsepti.
Voi olla, että siinä vaiheessa öljyt niin kalliita ja mad max maailma pyörii niin tuo toimisi jotenkin.
Motivalta (Valtion 100% omistama kestävän kehityksen yhtiö) löyty tämmönen bloigu vielä nuista biopolttoaineista.
 
Kiva käppyrä. Mutta... eikös tuota tiiraamalla löydy jo vastaus sähköautoilun verotuskysymyksiinkin?
Olettaen, että litiumakun valmistuspäästöt kasvaa suht lineaarisesti akun kapasiteetin mukaan.

Sähkövero sähköntuotannon päästöjen mukaan, ja akkuvero akkukapasiteetin mukaan. Näin long range- akkujen valmistuskustannuksia ei sälytetä kaikkeen sähkönkäyttöön.

Polttomoottoriautoilla lähinnä polttoainevero.

Kaikilla autoilla jonkinkokoinen perusvero joka vastaa valmistukseen kulunutta energiaa. Muutenkin verojen suhteelliset suuruudet vastaamaan energiakustannuksia.

Verojen absoluuttinen suuruus sitten poliittinen päätös.
Jeppis. Jenkit ovat laskeskelleet tätä oman sähköverkkonsa päästöjen puitteissa (n. 420g/kWh ~= 2.7x Suomi) ja päätyneet seuraavanlaisiin lukemiin:
"Under the average U.S. electricity grid mix, we found that producing a midsize, midrange (84 miles per charge) BEV typically adds a little over 1 ton of emissions to the total manufacturing emissions, resulting in 15 percent greater emissions than in manufacturing a similar gasoline vehicle. However, replacing gasoline use with electricity reduces overall emissions by 51 percent over the life of the car. A full-size long-range (265 miles per charge) BEV, with its larger battery, adds about six tons of emissions, which increases manufacturing emissions by 68 percent over the gasoline version. But this electric vehicle results in 53 percent lower overall emissions compared with a similar gasoline vehicle"
upload_2019-10-28_19-3-12.png


Eli pikku BEV ~205g/mi iso BEV ~270g/mi = 31,7% enemmän elinkaaripäästöjä. Tottakai isompi ja painavampi auto myös kuluttaa enemmän, eli tuo ero ei tule pelkästään akun koosta.

Edit: Käytetyt autot olivat näköjään ekan generaation Nissan Leaf 24 kWh ja Tesla Model S 85 kWh. Molemmat melko janoisia pirssejä nykysähköautojen standardeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?

Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.
 
Hinnasta tippuu vähintään puolet, jos ei enemmänkin. Aiempiin kokemuksiin verraten teslalla ajo maksaa euron kilometri, jos ei sitä loppuun aja.

Model 3:n arvo 50 tkm:ssa 0 euroa? Sähköautojen yleisen rynnistyksen valossa sanoisin, että paremmin se tulee pitämään arvonsa kuin kolmossarjan bemari. Käytäntö jää tietysti nähtäväksi.
 
Siirretty Tesla 3:n maalikeskustelusta:
Kysynpä vain: kumpi ongelma on helpompi kuroa kiinni? En osaa oikeasti vastata, mutu sanoo että laatuongelmat (korinvalmistus ja pintakäsittely) on helpompi korjata kun kilpailijoiden ottaa kiinni teknologiassa.
Väittäisinpä, että hallitun laatutason tekeminen kustannustehokkaasti on autoteollisuuden ydinosaamista. Sitä ei opita käden käänteessä. Uuden teknologian marssittaminen tuotantoon taas on jatkuvaa arkea. Oleellista on varmaan kysyä, millä mallilla on Boschin, Valeon tai Magneti Marellin osaaminen.

2) Kuinka suuri osa näiden tahojen tuloista tulee autojen huolloista, myynnin sijaan?
3) Mitä tälle infralle tapahtuu jos sähkömoottorien myötä huoltokustannukset tippuvat merkittävästi?

Nykyisiä autoja huolletaan noin kerran per 30000 km/2 vuotta. Moottorin osalta joka toinen huolto on pelkkä öljynvaihto ja joka toisessa vaihdetaan ehkä pari suodatinta lisää. Kun ajokilometrejä on yli 100 tkm, yhä useampi huolto tehdään muualla kuin merkkiliikkeessä. En usko, että näiden vähentymien vaikuttaa kovin ratkaisevasti. Auto muuten tarvitsee kuitenkin huoltoa entiseen malliin ja tehosähköjen huoltaminen ja korjaaminen vaatii erityisosaamista.
 
Jos pitäisi veikata niin Tesla avaa vuoden-parin sisään oman tehtaansa Eurooppaan joten samalla malli3:n hinta todennäköisesti laskee. Teslalla on ollut vähän se, että jos uuden auton hinta laskee kymppitonnin muutamassa vuodessa niin käytetyn arvo ns. ottaa aika rumasti osumaa. Tai no siis enemmän se hinta on laskenut ihan kolmosmallissakin. Joku tubettaja sitä valitteli että performance version hinta oli 18000 enemmän kuin maksoi autostaan ja nyt performance mallin hinta on vähemmän kuin ostamansa auton hinta uutena oli.

Niin kauan kuin ongelmat menevät takuuseen on kaikki ihan jees. Sitten kun eivät enää mene niin sitten tullaan näihin S-mallin tasoisiin hintoihin jossa yhteen remppaan menee 25% auton ostohinnasta puoli vuotta myöhemmin.

Mitä arvon säilymiseen tulee, niin ainakaan historia ei kerro kovin maireaa kuvaa auton arvon säilymisen puolesta.

Itse en lähtisi Teslaa käytettynä ostamaan koska osien hinta on sellainen että jos korjaukset eivät mene takuuseen niin kuvetta saa kaivaa ja paljon. Osat toki maksavat paljon (ja isoa osaa ei saa muualta kuin Teslalta), mutta toinen ongelma on että vaikka löytäisit osiakin niin saattaa mennä itse tehtäväksi kun vaaditaan todennäköisesti vähän spesifisempää osaamista että korjaamo uskaltaa hommaan lähteä. Ensimmäinen ostaja on toki vähän eri tilanteessa kun takuuseen viat pääsääntöisesti menevät.

Toki ko. ongelmat koskevat ainakin osittain kaikkia sähköautoja ja voihan olla että Teslan myyntiarvo pysyy paremmin kuin kilpailijoilla, vaikea sanoa.
 
Kiinnostaisi Tesla Model 3 hankinta, mutta kuinka riskialtis ostos se on mikäli ajatuksena on pitää sitä viisi vuotta? Rahoituslaskelman mukaan viimeinen erä olisi viiden vuoden jälkeen € 20.985. Mahtaisikohan tuosta vielä todellisuudessa tuon saada viiden vuoden jälkeen?
Voi olla hyvinkin 0€ 5v jälkeen jos se on ruostunut puhki. Eli maalihan tuossa lohkeilee kokonaan ilmeisesti irti käytännössä heti(tai on jo isoin osin lähtenyt ennenkuin ajat autoliikkeestä ulos) ja toisaalta isoilta osin autoa ei ole ylipäänsä edes maalattu ollenkaan. Nämä siis tuosta toisesta tesla triidistä luettuja. Itse en ainakaan ostaisi ellei sitten jotain todella radikaalia ole tehtaalla tapahtunut laadunparantamisessa.
 
Voi olla hyvinkin 0€ 5v jälkeen jos se on ruostunut puhki. Eli maalihan tuossa lohkeilee kokonaan ilmeisesti irti käytännössä heti(tai on jo isoin osin lähtenyt ennenkuin ajat autoliikkeestä ulos) ja toisaalta isoilta osin autoa ei ole ylipäänsä edes maalattu ollenkaan. Nämä siis tuosta toisesta tesla triidistä luettuja. Itse en ainakaan ostaisi ellei sitten jotain todella radikaalia ole tehtaalla tapahtunut laadunparantamisessa.

Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.
 
Kannattaa ehkä tuota kriittistä lukutaitoa vielä hioa. Jonin myllyketju palvelee kahta asiaa: hänen oman keissinsä hoitamista (en ole tästä tosin niin varma) ja yleistä Tesla-vihaa. Muut Teslan ostaneet eivät sinne juuri postaa.

Onko siellä ketjussa valehdeltu?

Onhan mm. volkkaristakin aika pitkä tsi+dsg ym. -ketju. :)
 
Onko siellä ketjussa valehdeltu?

Onhan mm. volkkaristakin aika pitkä tsi+dsg ym. -ketju. :)
Todennäköisyyksiä kannattaa aina miettiä. Jos aikoo räikeimmistä tapauksista indusoida koko automallia koskevan yleisväitteen, siinä ei juuri ostettavia autoja jää.

TSI/DSG-ketju on siinä mielessä hyvä esimerkki, että joukossa oli pieniä määriä hyvää tietoa esim. turvallisista moottoriversioista, mutta kaikki se hukkui essonbaarin janarien tavanomaiseen möyhkäykseen. Lopputuloksena 95 prosenttia ketjun sisällön on täyttä sontaa: ulkopuolisten kateutta, nollapostauksia, virheellisen informaation ja virhepäätelmien levitystä - kuten autoketjuissa yleensäkin.
 
No ainakin viime vuonna tehdyt model3:t ovat jenkkivideoissakin täynnä kiven iskelmiä. Maalin laatu on heikompi kuin yhdenkään peruskipon vaikka sitten hyviä puoliakin on tietty reippaasti:

Ei tuo maalin huonous mikään uutinen sinänsä ole. Ruostumiseen on vaikea sanoa, mutta malli3 on tässä selkeästi heikommilla koska taas S malleissa on maalipinta ollut ns. normaali (tai on ainakin ollut).

Niin ja tuonkin otsikko on tietty taas tätä samaa hyperbolaa kuin videoiden otsikot nykyään, mutta ihan varteenotettavia kokemuksia kuitenkin.
 
No ainakin viime vuonna tehdyt model3:t ovat jenkkivideoissakin täynnä kiven iskelmiä. Maalin laatu on heikompi kuin yhdenkään peruskipon vaikka sitten hyviä puoliakin on tietty reippaasti:

Ei tuo maalin huonous mikään uutinen sinänsä ole. Ruostumiseen on vaikea sanoa, mutta malli3 on tässä selkeästi heikommilla koska taas S malleissa on maalipinta ollut ns. normaali (tai on ainakin ollut).

Niin ja tuonkin otsikko on tietty taas tätä samaa hyperbolaa kuin videoiden otsikot nykyään, mutta ihan varteenotettavia kokemuksia kuitenkin.


Maalin laatua enemmän nähdäkseni kysymys on auton muotoilusta, joka altistaa auton voimakkaalle kivisuihkulle sekä etu- että takapyöriltä. Meidän oloissamme Model 3:n ostajan täytyy budjetoida kuraläppiin ja/tai ppf-kalvoon (n. 30 € läpät ja 350-400 € ppf ammattilaisella). On myös täysin totta, että Teslan pitäisi jompikumpi näistä hoitaa kuntoon ihan tehtaalta. Nykyisellään jos päädyt ostamaan auton, budjetoi henkisesti se 30-400 euroa suojaukseen.
 
Volvo V60 Ei tieliikennekelpoinen - D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid

Vuosimalli 2014 (ensirek. 3-2014)
Moottori 2.4 l, Diesel
Mittarilukema 211 000 km

Akkuvikainen plug in hybrid. Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.
Lopputuloksena volvon merkkihuolto kertoi että autoon on vaihdettava uusi hybridi akusto. Kustannusarvio noin 13000e.
Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.

Autossa on toimiva 2.4 Diesel kone jota hybridijärjestelmänvian takia ei voi käynnistää.

Volvo V60 D5 AWD Business Summum aut Plug in hybrid Farmari 2014 - Vaihtoauto - Nettiauto

:rofl:
 
Auto tuotu parisen kuukautta sitten suomeen, jolloin sillä ajettiin normaalisti.
Auto vietiin ilmastoinnin kompressorinvaihtoon volvon merkkiliikkeeseen. Huollon jälkeen hybridi akusto ei kuitenkaan enää heräillyt,
eikä yli tuhansien eurojen tutkiminenkaan tuottanut tulosta.

...

Volvo ei ota osaa kustannuksiin, takuun tai minkään muunkaan puitteissa.

Vähän offtopiccia (tai no toisaalta ei?), mutta jos akusto toimi ennen huoltoa ja sen jälkeen ei, niin eikö tässä oletus ole että huolto on akun paskonut ja sillä olisi jonkinlainen korvausvelvollisuus asiassa? Tuo kompuranvaihto vaatii ilmeisesti sähköjen katkaisun koko autosta, ja kai siinäkin voi asioita tehdä väärin ja paikat rikkoa? Mistä tietää vaikka tässä olisi niin käynyt? "Toit auton ilmastoinnin huoltoon mutta me paskottiin koko auto. Tässä ois tää lasku sitte, kiittimoi"...
 
Kun on uitettu muualta niin paikallisen maahantuojan vastuu loppuu siihen. Kun hakee noita kustannussäästöjä hakemalla muualta on huomioitava siitä aiheutuneet riskit. Valmistajalta voi yrittää jotain saada, mutta tuskinpa ovat kiinnnostuneita.

Eli jos auto on tuotu jostain muualta, ei sitä voi huollattaa missään vaan auto pitää huoltaa itse. Koska jos viet sen huoltoon, on kaikki vastuu siellä paskotuista asioista sinulla itselläsi. Korjaamo muuttuu jostain taikaiskusta täysin syyntakeettomaksi, ja he voivat vaikkapa paalata auton halutessaan, ja se on voi voi "koska uitettu".

Mietippä vielä hitusen?
 
Aika paha näyttää toteen, että korjaamo olis rikkonut akun. Ainoa mahdollisuus olis kuluttajansuojaan yhteyttä, jos sattuu olemaan yrityksen nimiin ostettu, ei ole sitäkään kuin oma pussi.
 
Syy/seuraus ja sen toteen näyttäminen. Toinen tai useampi vika voi tulla esiin kun ihan toista juttua katsellaan, ilman, että se liittyisi asiaan. "Life happens."

Ei se mene niin, että käyt vaihdattamassa moottoriöljyt ja DSG laukeaa korjaamon pihaan > korjaamon syy. Valitettavasti harvalla riittää rahapussia alkaa näitä vääntämään käräjäoikeudessa ellei kuluttajansuojasta tule apua tuotteen oletetun kestoiän avulla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ilmastoinnin kompurahan on noissa sähkökäyttöinen ja jäähdyttää myös akustoa. Tuon kanssa on ollut noissa ihan perhanasti ongelmia. Joillakin on kestänyt parhaimmillaan viikon uus kompura. Anyway jotakinhan tuossa remontissa on kädetetty ja sitten pesty kädet vastuusta.
 
Missä kohtaa oli todisteet siitä, että ajoneuvo oli nimenomaan korjaamon toiminnan takia pettänyt?

Jos auto on sinne toimivana viety, korjaamo on kajonnut toisen homman ohessa juuri tähän suurjännitepuoleen, ja se on lakannut toimimasta. Tarvitaanko tuohon muuta todisteita? Eikö tässä ole aika selkeä syy-seuraussuhde? Suurjännitepuoli toimii, huolto kajosi siihen, ja sen jälkeen se ei toimi.

Jos toisinpäin miettii, niin missä on todisteet että tuo osa laukesi omia aikojaan juuri tuolloin? Tapaako noita hajoille itsestään em. tavalla?
 
Teknistä toteutusta tarkemmin tietämättä pitäisin melkoisen erikoisena jos ilmastoinnin kompressorin vaihto vaatisi koskemista suurjännitepuoleen siinä määrin että se voisi aiheuttaa akun vikaantumisen.

En tiedä missä määrin tuo vaatii kajoamista, mutta mun käsityksen mukaan auto täytyy tehdä virrattomaksi ennen ko. operaatiota, eli siis suurjännitepuoli irtikytkeä. Kai tuossa mokauksen mahdollisuus on?

Ainakin bemarissa taisi kompura pyöriä suurjännitepuolen virralla, liekö tuossakin?
 
Tuo ilmastoinnin kompurahan on noissa sähkökäyttöinen ja jäähdyttää myös akustoa. Tuon kanssa on ollut noissa ihan perhanasti ongelmia. Joillakin on kestänyt parhaimmillaan viikon uus kompura. Anyway jotakinhan tuossa remontissa on kädetetty ja sitten pesty kädet vastuusta.

Kuinka ongelmattomia hybridit yleisesti ottaen on olleet? Toyota kai on saanut omistaan lastentaudit (enimmäkseen?) hiottua pois mutta miten muut?
 
En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

Standard Range Plus

€ 39.500

Tämä on siis Suomessa 48.100€

Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.

Selittäisikö suomen verotus tuota hintaeroa...
 
Ei kyllä pitäisi 4 % alemman arvonlisäveron tai autoveron aiheuttaa noin mittavaa hintaeroa.
Autoveroahan tuollaisesta kolmosesta maksetaan vain reilut 1500 €.
 
Viimeksi muokattu:
En ole aiemmin huomannutkaan, mutta Tesla myy nykyään autojaan myös Viroon. Halvin malli maksaa siellä

Standard Range Plus

€ 39.500

Tämä on siis Suomessa 48.100€

Mikä mahtaa selittää valtavaa hintaeroa? Onko teknisesti järkevää hankkia auto uutena Viroon ja uittaa se Suomeen? Todennäköisesti ei, mutta kunhan kysyn.
Mistä löysit nuo Viron Teslat? En ainakaan ite nopeesti löytäny mitään Tesla.ee -saittia?
 
Yksityishenkilö ostaa uuden kuljetusvälineen toisesta EU-maasta

Eli Teslan tapauksessa ostan Model 3 Virosta ilman ALV:tä. Maksan ALV:n Suomeen ja lisäksi autoveron. Tästä muodostuu ajoneuvon kokonaishinta.

Tesla Model 3 Standard Range Plus
Arvonlisäveroton hinta Virossa on siis 31,600€
Tästä tilitetään ALV 24% Suomeen 7584,00€
Lisäksi autoveroa noin 1500.00€ varusteista riippuen

Kokonaishinnaksi jäisi Virosta hankittuna siis 40,684€
Hinta suomessa 48,100€

Säästö 7416,00€

Korjatkaa jos olen väärässä?

Siis tuo hinta minkä Teslan laskuri näyttää on veroton vientihinta autolle.
Eli tuohon ~40k€ hintaan tulee vielä alvit ja autovero päälle.

upload_2019-10-30_13-16-45.png


Your purchase shall be subject to the 0% VAT rate in The Netherlands under the condition that you provide us with the following documents after delivery of your vehicle:

- signed VAT declaration in respect of the vehicle (to be provided by us to you upon delivery); and
- proof of registration of the vehicle in the destination country; and
- copy of the signed CMR.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan tapauksessa lienee kyse siitä, että kuluttajan tulee itse hoitaa auton rekisteröinti sekä verotus koska hän ostaa auton toisesta maasta tuodakseen sen itse maahan. Teslahan ei "myy suoraan" autoja Viroon, mutta ei myöskään estä virolaista ostamasta autoa Tesla Netherlandsilta itse maahantuotavaksi.

Teslan ehdoissahan mainitaan, että ALV0% hinta on voimassa tietyin edellytyksin, ts. autot myydään ilman arvonlisäveroa koska muutoin joutuisi ostaessa maksamaan ensin verot Hollantiin ja sitten hoitamaan sen päälle vielä veromuodollisuudet kohdemaassa, kun nyt ehtojen täyttyessä saat auton Teslalta suoraan ALV 0% hinnalla.

Siihen meneekö tämä täysin EU direktiivien mukaan en ole pätevä ottamaan kantaa. Kyseessä lienee kuitenkin jossain määrin erikoistilanne, Tesla luultavasti kieltäytyy myymästä autoa jos asiakas ei ota tuonti- ja veromuodollisuuksia hoitaakseen.

Your order agreement will be entered into with Tesla Motors Netherlands B.V. Delivery of your vehicle will take place at our Tilburg factory in The Netherlands. We will not arrange any shipping for your vehicle other than recommending, as your delivery date nears, Tesla approved common carriers. You are responsible for coordinating pick up of your vehicle and subsequent transportation from our Tilburg factory to your address.

Your purchase shall be subject to the 0% VAT rate in The Netherlands under the condition that you provide us with the following documents after delivery of your vehicle:

- signed VAT declaration in respect of the vehicle (to be provided by us to you upon delivery); and
- proof of registration of the vehicle in the destination country; and
- copy of the signed CMR.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 822
Viestejä
4 669 287
Jäsenet
76 483
Uusin jäsen
EeroPi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom