Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 322
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Kyllä Nesteen kortilla pitäisi pystyä Nesteen D-pisteeltä tankkaamaan aina, mutta normijantterilla ei tietysti ole niitä hinnoittelusopimuksia, vaan menee jollain perustaksalla.

    Aiemmin ei ainakaan pystynyt d-pisteeltä tankkaamaan muilla kuin Nesteen tai eurooppalaisten yhteystyökumppaneiden korteilla, mikään normaali luotto- tai pankkikortti ei toiminut.
     
    SR50La tykkää tästä.
  2. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    On ajonesto luonnollisesti.
     
    Myrkky tykkää tästä.
  3. HEDT

    HEDT

    Viestejä:
    852
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Ainakin Ioniq: ssa voit valita aukeaako kun valmis vai ei (+merkkivalo palaa, jos aukeamassa kun valmis).
     
  4. Käyttäjä

    Käyttäjä

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Penttiperusautoilija laskee paljonko osamaksu ja pa-kulut on kuukaudessa. Huollot ja korjaukset ei tähän kuulu. Jos omistaa oman diesel- tai bensa-auton, ajaa 30tkm vuoteen, ja auton vaihto on ajankohtainen, niin millaisella hybridillä pääsee lähelle entisiä kuluja? Jos PA-kulut on vaikka 210€/kk, niin hybridillä pitää laskea sähkökulut mukaan. Jos vaikka 100km sähköllä maksaa 1,36€, niin kuussa se tekee 34€. Sinun ajoilla bensakulut olisi ehkä reilun satasen vuodessa, eli ~kympin kuussa. Eli hiukan pyöristellen kuukausikulut voisi olla 44€/kk mukaan lukien sähkö ja bensa, kun ajaa 2500km/kk. Onhan siinä säästöä, ja jos laskee vaikka Amperan (sinulla oli Ampera?) hankinnalla, niin melkeinhän tuossa makselee säästöillä käytettyä osamaksulla...Jos on jo tottunut vaikka 300€ osamaksuun + polttoaineet, niin voi maksella uudempaakin hybridiä samoilla kuluilla. En tiedä menikö laskelmat oikein, mutta ehkä tämä antaa perspektiiviä myös käytettyjä ostaville hybridivä pohtiville. Usein keskustelut, lehtijutut ja vertailut on uuden auton hankkijalle.
     
  5. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 295
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Nyt onnistuin lataamaan Citymarketin latausasemasta, mutta ei nyt kyllä vieläkään vakuutanut. 37 minuutin aikana sain ladattua puolitäyteen, lämpimään akkuun kokonaiset 0,52 kWh. Latausteho hurjat 800 wattia ja akku täynnä jo 10 tunnin päästä. Jos olisi vielä joutunut maksamaan euron aloitusmaksun, niin kyllä olisi tullut sähkölle hintaa. :darra:

    Ai niin, ja latauksen aloittamisen jälkeen softa heitti taas pihalle ja uuden kirjautumisyrityksen yhteydessä ilmoitti, että väärä salasana kuules. Pääsin sisään vasta salasanan vaihdettuani.
     
  6. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Mikä auto olikaan kyseessä?
     
  7. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 295
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Passat GTE. Autossa on ylipäätään vain 3,6 kW yksivaihelaturi, eli ei sillä mihinkään ihmenopeuksiin muutenkaan päästä, mutta tämä oli jo naurettavaa.
     
  8. JaniKari

    JaniKari

    Viestejä:
    425
    Rekisteröitynyt:
    28.12.2016
    Olikohan autossa täysi latausnopeus käytössä? Katsoin vanhoja Citymarketin latauksia niin kyllä olin päässyt 3.6kW tehoon parhaimmillaan, Passat GTE.
    K-lataus app on kyllä ihan onneton kun käytännössä joutuu joka kerta vaihtamaan salasanen jotta pääsee sisään. Tai siis en koskaan pääse vaihtamaan salasanaa mutta pääsen sisään tuolta vaihda salasana e-mailista. Lisäksi app herjaa aina että päivitys saatavilla mutta ei siitä päivityksestä mitään tapahdu...
     
  9. lpto

    lpto

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Korttimaksupäätteen hankkiminen ja ylläpitäminen on varmaan pienin osa maksutavan kuluista... Oikeat kulut tulevat niistä maksunvälittäjien provisioista. Miten luulit että luottokorttiyhtiöt maksavat asiakkailleen bonuksia ostoksista?

    Todennäköisesti kaikista suurin syy miksi maksukorttien suoraa käyttöä halutaan välttää on PCI DSS -standardit, joita kaikkien kortteja maksutapoina hyväksyvien myyjien tulisi noudattaa jollain tasolla. Lisäksi latauspisteille tyypillistä mikromaksamista tuskin haluaa mikään yritys tukea, kun tyypillisesti (luotto)korttimaksuista provisio on vähintään 2% + 0,40€/transaktio. (edit: pankkikorteilla ei välttämättä prosenttiprovisiota, vaan pelkkä maksu/transaktio) Miljoonia transaktioita tekeville yrityksille varmaan löytyy vielä parempia hintoja, mutta tiedän että monelle suurelle Suomalaiselle yritykselle halvin korttimaksujen välittäjä on Payment Highway: Hinnasto – Checkout

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]

    PCI DSS SAQ -kyselyt näyttävät yli 6 miljoonalla transaktiolla vähintään tältä: https://www.pcisecuritystandards.or...erchant.pdf?agreement=true&time=1568690357909

    Kun taas alle 20000 transaktiolla ja pelkällä verkkokaupalla ne näyttävät vain tältä: Official PCI Security Standards Council Site - Verify PCI Compliance, Download Data Security and Credit Card Security Standards

    Lisäksi huomioiden, että SAQ D -kyselyssä on monta kohtaa, missä tarvitaan esimerkiksi joku kolmas osapuoli tekemään erilaisia testejä koskien esimerkiksi yrityksen sisäistä tietoturvaa.

    Tuolta lyhykäisyydessään mitä tämä kaikki vaatii.. Bringing mobile payments to Neste gas stations

    Periaatteessa voi sanoa, että tuollaisen RFID-pohjaisen virityksen ottaa käyttöön ja ylläpitää kahdella täyspäiväisellä työntekijällä, kun luottokorttien hyväksymiseen hyvin korkealla transaktiomäärällä voi mennä aluksi 5-10 miestyövuotta ja ylläpitämiseen ehkä puolet tästä.

    Ymmärtääkseni kaikki verkkokaupat, jotka eivät pyöri jo ennestään PCI DSS hyväksytyn palveluntarjoajan palvelussa, pitäisi alle 20000 transaktion volyymilla tehdä tuo SAQ A -kysely, jonka käytännössä kuka tahansa voi tehdä täysin itse. Todellisuudessa tästä ollaan varmaan aika kaukana. Tuolla on hyvä kaavio siitä mitä kaikilta eri kokoisilta toimijoilta vaaditaan: A guide to PCI compliance
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2019
    SR50La ja mmst1 tykkäävät tästä.
  10. Slayer

    Slayer

    Viestejä:
    327
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Yllätti että Outlanderissa tuota ei ole. Ilmeisesti type 1 ei sisällä tätä? Tuntuu järenköyhältä pitää "kallista" laturia varkaiden ja keppostelijoiden armoilla.
     
    SR50La tykkää tästä.
  11. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 295
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Näytti olevan 10 A. Siltikin olisi kyllä pitänyt saada yli 2 kW. Noh, nyt laitoin asetuksen maxille.
     
  12. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 223
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei nuo lähde edes "käyntiin", jos latausjohto on kiinni.
     
  13. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Olivatko viereiset pisteet käytössä? Luulisi kyllä että tehoa riittäisi enemmän joka tapauksessa...niin ja oliko samassa paikassa myös pikalaturi? Voisikohan olla niin että kun pikalaturilla on maksava asiakas niin ilmaisiin type2-tolppiin liikenee noin vähän? Itse olen ladannut noista vain joitain kertoja enkä osaa sanoa onko irronnut täydet 3.7kW.
     
  14. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

    Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".
     
  15. ATomiH

    ATomiH

    Viestejä:
    350
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Mitäs tarkoitat pysäköinnintarjoajilla? Parkman ainakin laskuttaa kerran kuussa. Ja nyt myös K-Lataus siirtyi tälläiseen. Veloitamme 14.9. alkaen latausmaksut yhdellä kerralla seuraavan kuun alussa
     
  16. lpto

    lpto

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Mielestäni tämä tarina kertoo lähinnä siitä, että Neste on maksanut ison rahan siitä, että joku muu toteuttaa koko virityksen. Joku sen työn kuitenkin tekee, ja mitä enemmän sitä tekee joku ulkopuolinen, sitä enemmän se todennäköisesti ainakin isoissa yrityksissä saattaa maksaa.
     
  17. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Esimerkiksi ison omenan parkkiautomaattia. Yleensä parkkihalleissa ei ole ikinä tarvinnut pin-koodia syöttää kun pysäköinnistä maksaa automaatilla
     
  18. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Vaihtoehto a: korttimaksupääte.
    Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
    Vaihtoehto b: Mobiili/rfid maksaminen
    Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
     
  19. lpto

    lpto

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    En tiedä mitä maksupalveluntarjoajia nämä käyttävät, uskon kuitenkin että juuri Paymenthighwayn hinnastoa halvemmaksi ei heilläkään maksut tule, joten provisiota tulee se ~50snt

    Kuten ensimmäisessä viestissä kirjotin, kuka tahansa korttimaksuja hyväksyvä myyjä joutuu noudattamaan PCI DSS standardeja. Työssä joka standardin noudattamiseen vaaditaan on kuitenkin huomattava ero riippuen transaktiomäärästä. Viralla ei välttämättä ole vielä mennyt 20000 vuosittaisen transaktion raja rikki. Yksittäisillä korttipäätteillä tuo raja ylittyisi muutamassa päivässä. Ei Virralla olisi ollut mitään järkeä lähteä ensimmäisinä toimintavuosina muutaman sadan tuhannen euron liikevaihdolla täyttämään korkeamman tason PCI DSS standardien noudattamiseen, vain siksi että Pertti tykkää ladata plug-in hybridiään 500 kertaa vuodessa eurolla.
     
  20. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Voi kuule, voisin ottaa vaikka 2€ lisämaksun siitä ilosta että voisin maksaa lähimaksua vilauttamalla satunnaisella laturilla, ja voisin luottaa siihen että myös onnistuu. Toisin kun nyt, kun vieraalle laturille törmätessään pääsee asentamaan äppiä ja tupas-autentikoimaan...

    Rekisteröityisin kyllä mielelläni kanta-asiakkaaksi niihin latauspalveluihin, joita käytän oikeasti usein. Mutta nykyinen tilanne jossa pitää rekisteröityä *kaikkiin* palveluihin joita saattaa joutua käyttämään, on melko jyrkkä hidaste sähköautojen leviämiselle.

    Toivottavasti virta pääsee sitten nopeasti tuon 20000 transaktion rajan yli. Kesko, Motonet ja Fortum tuon rajan ovat jo varmasti ylittäneet muulla liiketoiminnallaan.
     
  21. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    476
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kuten sanoin, on jo olemassa standardi, että jokainen sähköauto on yksilöity ja laskutus löytäisi kohteensa, pelkkä plugi kiinni vain. Kuten Teslalla omilla latausasemillaan. Tämä kymmenen eri firman hölmöily omien tagiensa kanssa on joustavasta kaukana.

    Mut tämä kankea hölmöily tuskin loppuu ilman EU lainsäädäntöä, joka helpottaa ihmisten arkea yhdenmukaistaen ja pakottaen tuon tunnistamisstandardin kun sähköistä liikennettä on tarkoitus lisätä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  22. Unohdus

    Unohdus

    Viestejä:
    10
    Rekisteröitynyt:
    23.07.2019
    Tuota autokannan sähköistymistä pohtiessani tuli mieleen, miten paljon – teknisten ja infraan liittyvien kysymysten lisäksi – asenneilmapiirin muuttuminen vaikuttaa jatkossa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muuttuuko asenneilmapiiri ja sitä kautta polttomoottoriautoista tulee jotenkin ”noloja”? Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

    Me täällä foorumilla olemme luonnollisesti moisen sosiaalisen paineen yläpuolella ;), mutta tuulipukurahvas on sille altista ja sen käytös vaikuttaa välillisesti koko liikennepolitiikaan.
     
  23. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    950
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Suomessa on niin vanha autokanta että en nyt välttämättä moisesta huolta kantaisi. Ehkä jo kymmenen vuoden päästä ruvetaan näkemään liikenteessä enemmän näitä lataushybridejä kun tuulipukukansalla on varaa moinen ostaa käytettynä ja tekkiläisillä menossa jo täyssähköt.
     
  24. deem

    deem

    Viestejä:
    49
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Lukemalla uutisten (keltainen lehdistö)juttupalstoja olen havainut, että muutosvastarinta hybridi/täyssähköautoja kohtaan on melkoisen voimakasta. Liekkö kyseessä perinteinen suomalainenkateus vai mikä, mutta oudoksuttaa kovin, että sähköautot teilataan poikeuksetta huonoiksi.
     
    Makro16 ja smicke tykkäävät tästä.
  25. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 533
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Kyllä itsellä ainakin jo pidemmän aikaa vanhoilla dieseleillä ajavat ovat samassa kategoriassa kuin julkisella paikalla tupakoijat. Saksantuonti + iso kone + karjalalippis + takaveto jne.

    Ihmettelen kyllä ilmastohuuhaapaskan keskellä, että ei haluta huolehtia nykyistä enempää lähisaasteista jotka tappavat ihmisiä syöpiin vuosittain, samaan kategoriaan menee puunpoltto taajama-alueilla. Ei vanhoilla dieseleillä tarvitse päästä ajamaan keskustoihin tai edes vilkkaampiin lähiöihin tyyliin Lontoon low-emission ja zero-emission -tyyliset vyöhykkeet, missä sille vanhalle Lantikalle voi ostaa halutessaan päiväpääsyn, vähän auton iästä ja painosta riippuen, päivätaksat pyörivät aikoinaan jo parista kympistä sinne 70e hujakoille.

    Valtio ja esim. Helsingin ja Espoon kaupungit voisivat edellyttää, että taksi- ja julkinen liikenne kulkisi ainoastaan sähköllä. Vapaaehtoisesti mikään muutos ei lähde liikkeelle Suomenkaan änkyröiden keskuudessa, vaan siihen pitää ikävä kyllä aina pakottaa.
     
    eba, Zigh, Vaakajenga ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  26. dohf

    dohf

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Kieltämättä vähän hävettää tällä hetkellä ajaa laina-autolla, joka on 17 vuotta vanha diesel. Tuo ei edes näkyvästi savuta, mutta kyllähän uudenaikaisempi - jopa polttomoottorikäyttöinen - olisi sosiaalisesti hyväksyttävämpi kulkuväline. Tuskin siihen kukaan muu edes kiinnittää huomiota, mutta ajaessa tuntuu itselle vähän louskulta.

    Toisaalta, vaikka olisi varaakin, en ostaisi tällä hetkellä täyssähköautoa. Ei sovi käyttöprofiiliin, ja sitä kautta olisi täysin epäkäytännöllinen tarpeisiini. Plugin-hybridi sopisi huomattavasti paremmin, mutta vaikkapa nyt ilmaston kannalta hyöty on vähän niin ja näin.
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2019
  27. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 405
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Tuntuu että lehtien kommenttipalstat ovat yleensä trollien valtaamia. En vetäisi niistä kommenteista johtopäätöksiä koskien suomalaisten yleistä mielipidettä. Itse uskon, että 80% ihmisistä valitsee auton, joka on oman käytön kannalta taloudellisesti järkevä ja kattaa omat kulkutarpeet. Auton käyttövoima on yksi muuttuja tässä yhtälössä. Tupruttelevia autoja aletaan varsinaisesti dissata vasta sitten, kun ne alkavat olla vähemmistössä.
     
    SR50La, eba ja tuoppi´ tykkäävät tästä.
  28. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Tämä. Aina vituttaa kun tollanen käryttää siinä valoissa edellä. Jos on edes start&stop järjestelmää niin ainakin se on pois päältä.
     
    smicke, Mazzaroth, Mika__ ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  29. Latvus

    Latvus

    Viestejä:
    404
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Keltaisen lehdistön juttupalstat... :D
    Oletko tosissasi? Otaksutko että niiden juttujen perusteella voi tehdä päätelmiä kansan syvistä riveistä. Talous on se joka määrää. Sähköautot ja hypridit ovat suurimmaksi osaksi vielä uusia ja kalliita ja sitä on helppo kritisoida mikä ei omaan talouteen tunnu järkevältä.

    Kävin koeajamassa Outlander PHEV:n. Älyttömän siisti peli ja sopisi kuin nenä päähän omaan perhekäyttöön. Jotain 20kW olisi ehkä tehoa kaivannut lisää massan tueksi, vaikka liikkuminen taajamanopeuksissa olikin ihan ketterää välittömän väännön avulla. Ei vain tee mieli pistää lainarahaa autoon nyt. Nykyinen on velaton, joskin jo suomalaisen kulkineen keski-ikää hipova bensa automaatti. Halpaa ajoa kun huollotkin tulee tehtyä itse, mutta tankilla saa olla usein.
     
    SR50La tykkää tästä.
  30. jle01

    jle01

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Olenkin jonkun verran ihmetellyt sähkö/hybridiauto uutisten kommentteja.
    Aina siellä haukutaan ja ihmetellään samat asiat eli ei pääse talvella lappiin ja takaisin veneen kanssa ilman tankkausta tai mistä saadaan sähkö kun 2.7 miljoonaa autoa lataa samaan aikaan.

    Onko tämä jotain uuden pelkoa vai sitä perinteistä asennetta: "Ei sovi minulle niin ei sovi kyllä kenellekkään"
     
    Makro16 ja SR50La tykkäävät tästä.
  31. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    1 118
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Aika paljon voi olla yksinkertaisesti tilanne, että ei ole tutustuttu tähän kalustoon. Eipä näitä nyt niin paljoa ole liikkeellä, itsekkään en olisi hybridiä edes ajanut ellei kaveri olisi sellaista ostanut.
     
    SR50La tykkää tästä.
  32. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Uuden pelkoa ja sen, että sen oman dieselhopan vaihtoarvo romahtaa tyystin.
     
  33. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    522
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Osin on varmaan ärtymystä siihen, että näissä jutuissa on usein päinvastainen asenne eli "sähköauto sopii/sopisi minulle, niin kyllä kaikkien täytyisi sähköautoa käyttää".
     
    SR50La tykkää tästä.
  34. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Suurimmalla osallahan on täysin kateissa käsitys siitä, miten hybriditekniikka edes toimii. Eivät voi ymmärtää, että jarrutusenergian talteenotto, atkinson-kierto ja moottorin kuormitus paremmalla hyötysuhteella voi pudottaa kulutusta ilman, että sitä autoa ladataan töpselistä.

    Sitä katotaan sitä maantiekulutusta ja todetaan, että se mun diisseliautomaatti menee samalla tai pienemmällä. Joo niin menee ja sit kaupungissa vie tuplat.
     
    SR50La ja Slayer tykkäävät tästä.
  35. saan

    saan

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017
    Sähköautojen lataaminen tulee aiheuttamaan haasteita sähkönsiirtoon ja tuotantoon. Sähköverkon jatkuva kuorma laskee (sähkönkulutus yleisesti) ja piikkitehot kasvavat (sähköautojen lataus töistä tullessa yms). Sähkö on myös harvoja hyödykkeitä missä tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa, mikä aiheuttaa haasteita kulutuksen muuttuessa epätasaisemmaksi.

    Tietysti riittävän älykkäillä latureilla jotka toimivat tyyliin "lähden kahden päivän päästä ajamaan, lataa kun sähkö on halpaa (tarjontaa paljon kysyntään nähden)" kulutusta pystyisi tasoittamaan. Tällä hetkellä myynnissä olevat ratkaisut eivät siihen taida kyetä. Lisäksi sähköverkko vielä asettaa omat rajoituksensa alueelliseen kulutukseen.

    Kuitenkin ongelmia mihin varmasti tulossa ratkaisuja lähivuosina.
     
  36. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Avaatko vähän? Melkosta settiä taas.

    Ymmärrän jos puhut jostain 20 vuotta vanhasta pulkasta mistä haistaa että päästöloukut on ohitettu. Muussa tapauksessa tuo on lähinnä hyvätuloisen kaupunkilaisen elitististä itkemistä.
     
    SR50La ja Jims tykkäävät tästä.
  37. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 533
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    ^ haiseehan dieselit aina, empiiristen tutkimusten mukaan harvemmin 0-5v Mersut ja Bemarit haisevat, mutta esim. VAGinat haisevat aina. Ero 10 vuodessa on ihan järjetön pk-seudulla, ennen ei tarvinnut ajaa kokoajan sisäilmankierto päällä, nyt ei oikein muuten voi enää ajella.
     
    Vaakajenga tykkää tästä.
  38. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Just näistä puhun. Eikä tarvi olla kuin 10 vuotta vanha jos on enempi ajettu. Kummasti se kiusaus poistattaa se DPF samalla kun käyttää pajalla hakeen lisää tehoa kasvaa kun uusi maksaa 1000+ euroa.
     
    eurokeitai, Vaakajenga ja Slayer tykkäävät tästä.
  39. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    No ei aiheuta. Autoja ladataan öisin. Ja vaikka ladattais päivisin niin ihan sama; isossa kuvassa kulutuksen muutos on niin hidas että siihen ehditään reagoida. Ja kuin kirsikkana kakun päällä meillä on tällä hetkellä käynnissä koko umpimädän 40-70 luvuilla rakennetun sähköverkon uusiminen käytännössä koko Suomessa, joten siinä tulee jo itsestään vahvempaa verkkoa kuluttajille.

    Ja tuotannon säätöä kulutuksen mukaan tehdään kokoajan monella eri tasolla jo nyt :)
     
    Slayer, ViKiV ja ATomiH tykkäävät tästä.
  40. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Joo ymmärrän. Itse en ole moisia haistellut varmaan vuosiin vaikka kaupungissa ajankin. Taitaa olla niin että loukut kestää nykyään paremmin ja loukun vaihto on halvempaa kun suolistus ja ohjelmointi. Tai no, oli jo vuosia sitten kun itsellä meni tukkoon. Mulla oli niitä ekoja paskoja pönttöjä siinä autossa. Vaihto oli 600, ohjelmointi ja tyhjäys lähemmäs 800.
     
    SR50La tykkää tästä.
  41. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ei noita nyt ihan joka päivä kohdalle osu, mutta melki viikottain kyllä kun ajelen aamuruuhkassa keskustaan ja iltapäiväruuhkassa takaisin. Kaikenmerkkisiä näkee, mutta melki bemarit ja mersut on niitä pahimmin haisevia, varmaan keskimäärin isompien mottien ja enempien kilometrien ansiosta.
     
  42. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Eli eipä taida olla kauhean iso ongelma onneksi, jos siihen ylipainoon vertaa ;)
     
    SR50La tykkää tästä.
  43. P.T

    P.T

    Viestejä:
    54
    Rekisteröitynyt:
    13.08.2019
    Sähköautothan voisivat helposti tasata kulutuspiikkejä eli sähköä voisi myydä verkkoon esim. alkuillasta ja ladata myöhemmin halpaa yösähköä. Tulevasta Sono Sionistahan saa ulos 11kW AC. Aika näppärä ratkaisu myös esim. mökin sähköistykseen, jos mökiltä ei ole kohtuuttoman pitkä matka laturille.
     
    Viimeksi muokattu: 19.09.2019
  44. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 466
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Ei varmasti kansantalouden mittapuulla. Itse totesin vaan, että vituttaa aina kun tollanen haisee siinä edessä. Yleensä siinä vaiheessa on jo myöhäistä kääntää sisäkierrolle kun katku on jo sisällä kabiinissa.

    Toki yhtälailla vituttaa jos lentokoneessa tulee joku mouthbreathing läski istumaan viereen.
     
    SR50La ja Vaakajenga tykkäävät tästä.
  45. an7i5ankar1

    an7i5ankar1

    Viestejä:
    259
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Tämäkin. Yleensäkin uutisointi on hyvin mustavalkoista mitä olen viimeaikoina seurannut mediaa. Toimittajien henkilökohtainen mielipide paistaa kaikista jutuista läpi oli kyse sitten autoista, verotuksesta, pakolaisista, ilmastotalkoista, asumisesta.
    Aivan hölmöjä juttuja lehdet täynnä:
    Älä osta autoa, mene taksilla, halvempaa :facepalm:
    Älä asu muualla kuin PK-seudulla, muu Suomi kuolee pian :facepalm:

    Sähköauto ei sovi kaikille, mutta suurimmalle osalle kyllä. Kaupunkilaisille se on paras vaihtoehto. Pitkää maantietä ajavat pohtivat varmasti enemmän. Oma mökkimatka on 350 km joka on jo tehtävissä Teslaakin halvemmilla sähköautoilla. Vaatimuksena on kuitenkin farkkuauton tilat perheelle, joten mikään Zoe tai Leaf ei kelpaa. Ja sitten se vetokoukku... ilmeisesti sitä ei saa e-Niroon?
     
    SR50La ja mmst1 tykkäävät tästä.
  46. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 405
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Mustavalkoisella uutisoinnilla saa parhaiten klikkejä. Sekä samaa mieltä olevat että asiasta pöyristyneet klikkaavat.
     
    SR50La tykkää tästä.
  47. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Joo. Enemmän mulla noita haisuileita on tullut vastaan mallia
    -tosi vanhat pakut
    -vanhat kuorkit
    -bussit
    -vanhat traktorit

    Vähän veikkaan että ei suurin osa dpf-poistoista edes haise juuri miltään. Softaamalla kun ei pitäs sen enempää paskanhajua ja savua tulla, ellei ole ihan paska softa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  48. saan

    saan

    Viestejä:
    84
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2017
    Kuten kirjoitin, sähkössä tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa, eli säätöä on tehtävä jatkuvasti. Ongelmana on että vähäpäästöiset energiantuotantomuodot eivät vesivoimaa lukuunottamatta ole kovin säädettäviä ja Suomessa rakennettavissa oleva vesivoima on pääosin rakennettu. Nord Poolin sisällä kyllä sähkö liikkuu, mutta siirtoverkot maiden välilllä on pullonkaulana ja lisärakentamisessa hieman poliittisia esteitä (Sähkönhinta laskisi Suomessa ja nousisi Ruotsissa). Nyt meneillään oleva sähköverkkojen uudistus on edeltävien hallituksien toimintavarmuutta vaativien lakien perua (maakaapelointiin siirtyminen yms), tietysti verkon uudistusta tehdessä yritetään arvata tulevaisuuden kulutusprofiileja rakentaa verkkoa sen mukaisesti.
    Mihin tämä mutu perustuu ettei sähköautot aiheuta ongelmia? Ainakin paraillaan meneillään olevalla "sähköverkot ja markkinat" kurssilla sähköautot on yksi verkkojen tulevaisuuden haasteista ja oli jo vuosia sitten sähkövoimatekniikan kursseilla AMK:ssa.

    Sähköautot on kyllä polttomooreihin nähden helkutin hienoja ajaa arkiajossa ja ympäristöystävällisiä kokonaisuudessa.
     
  49. Willema

    Willema Tukijäsen

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Sähköautojen latauspisteiden lisäys pikalatureilla reittimatkoja varten lienee yksi vähäisemmistä ja helpoimmin hoidettavista asioista. Vaikkapa huoltamoiden ja kauppakeskusten yhteyteen. Pääosa kaikenlaisten tieliikenteen yksityiskäytön sähköajoneuvojen peruslatauksista hoituu parhaiten ns. kotilatauksessa, auton seisoessa muutoinkin. Siihen tarvittavien järjestelmien tekeminen on asuin- ja taloyhtiöissä ratkaiseva askel autojen järkevimmäksi lataussysteemiksi. Sen tukeminen osaltaan valtiovallan toimin edistää tehokkaasti myös autokannan sähköistymistä. Myös aurinkovoimaloiden teko ja niiden tehon saaminen autolatauskäyttöön ripeytyy kun ns. takaisinmyynti verkkoon uudistuu pankkisysteemiksi, jolloin juuri yö- ja talviaikana voi käyttää tehokkaan talteenoton ylijäämän järkevästi hyödyksi.
     
  50. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    81
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Lauantai-ilta ja sähkösaunat -30c pakkasella. En tajua miten sähköautojen lataus voisi mitenkään lähennellä kuormituksessa tätä?