Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 941
Maksukortti on maksukortti, kuten vaikka electron tai debit. Noista ketjujen omista luottokorteista puhuin, eikö se nyt käynyt tosta ilmi... sori jos oli sekavasti ilmaistu. :) Eli normi Nesteen luottokortilla en saa Truck-asemalta mitään jne.
Kyllä Nesteen kortilla pitäisi pystyä Nesteen D-pisteeltä tankkaamaan aina, mutta normijantterilla ei tietysti ole niitä hinnoittelusopimuksia, vaan menee jollain perustaksalla.

Aiemmin ei ainakaan pystynyt d-pisteeltä tankkaamaan muilla kuin Nesteen tai eurooppalaisten yhteystyökumppaneiden korteilla, mikään normaali luotto- tai pankkikortti ei toiminut.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
270
Polttoaineenkulutus riippuu plugineissa täysin päivittäisestä ajomatkasta, kun harvassa niistä on pikalataustakaan. Omalla Chevy Voltilla olen nyt ajanut itse noin 22tkm, suurimmalta osalta työmatkaa 44 km per päivä pääkaupunkiseudulla, plus muut ajot. Koska lataan auton kotona öisin ja mulla on lisäksi latausmahdollisuus töissä, ei bensaa juuri kulu, tähän mennessä on mennyt 77,5 litraa :D Siitä voi laskea paljonko on mennyt sadalla.
Penttiperusautoilija laskee paljonko osamaksu ja pa-kulut on kuukaudessa. Huollot ja korjaukset ei tähän kuulu. Jos omistaa oman diesel- tai bensa-auton, ajaa 30tkm vuoteen, ja auton vaihto on ajankohtainen, niin millaisella hybridillä pääsee lähelle entisiä kuluja? Jos PA-kulut on vaikka 210€/kk, niin hybridillä pitää laskea sähkökulut mukaan. Jos vaikka 100km sähköllä maksaa 1,36€, niin kuussa se tekee 34€. Sinun ajoilla bensakulut olisi ehkä reilun satasen vuodessa, eli ~kympin kuussa. Eli hiukan pyöristellen kuukausikulut voisi olla 44€/kk mukaan lukien sähkö ja bensa, kun ajaa 2500km/kk. Onhan siinä säästöä, ja jos laskee vaikka Amperan (sinulla oli Ampera?) hankinnalla, niin melkeinhän tuossa makselee säästöillä käytettyä osamaksulla...Jos on jo tottunut vaikka 300€ osamaksuun + polttoaineet, niin voi maksella uudempaakin hybridiä samoilla kuluilla. En tiedä menikö laskelmat oikein, mutta ehkä tämä antaa perspektiiviä myös käytettyjä ostaville hybridivä pohtiville. Usein keskustelut, lehtijutut ja vertailut on uuden auton hankkijalle.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Nyt onnistuin lataamaan Citymarketin latausasemasta, mutta ei nyt kyllä vieläkään vakuutanut. 37 minuutin aikana sain ladattua puolitäyteen, lämpimään akkuun kokonaiset 0,52 kWh. Latausteho hurjat 800 wattia ja akku täynnä jo 10 tunnin päästä. Jos olisi vielä joutunut maksamaan euron aloitusmaksun, niin kyllä olisi tullut sähkölle hintaa. :darra:

Ai niin, ja latauksen aloittamisen jälkeen softa heitti taas pihalle ja uuden kirjautumisyrityksen yhteydessä ilmoitti, että väärä salasana kuules. Pääsin sisään vasta salasanan vaihdettuani.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
508
Olikohan autossa täysi latausnopeus käytössä? Katsoin vanhoja Citymarketin latauksia niin kyllä olin päässyt 3.6kW tehoon parhaimmillaan, Passat GTE.
K-lataus app on kyllä ihan onneton kun käytännössä joutuu joka kerta vaihtamaan salasanen jotta pääsee sisään. Tai siis en koskaan pääse vaihtamaan salasanaa mutta pääsen sisään tuolta vaihda salasana e-mailista. Lisäksi app herjaa aina että päivitys saatavilla mutta ei siitä päivityksestä mitään tapahdu...
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
160
Vaikea kuvitella, että joku itse kehitetty rfid omalla laskutusjärjestelmällä tulisi sen halvemmaksi kuin joku 20-30e/kk + 1% tjsp. normaali korttimaksupääte.
Korttimaksupäätteen hankkiminen ja ylläpitäminen on varmaan pienin osa maksutavan kuluista... Oikeat kulut tulevat niistä maksunvälittäjien provisioista. Miten luulit että luottokorttiyhtiöt maksavat asiakkailleen bonuksia ostoksista?

Yksi syy tuohon maksupelleilyyn on myös se että varsinaista kilpailua ei ole, eikä toiminnan ole tarkoitus olla tuottavaa.

Millaiset mahdollisuudet olisi bensakauppiaalla ryhtyä niin ronkeliksi että hyväksyisi asiakkaikseen vain tietyn porukan? Jossainmäärin polttoainepuolella tuo toteutuu raskaankaluston dieselasemilla. D pisteeltä ei saa polttoainetta ellei ole yhtiön etukäteen hyväksymä asiakas, mutta tuossakin on osaltaan taustalla rajattu kilpailu, eli sekä jakelu, että asiakaskunta on rajallinen, jonka takia tuollainen rajoittava maksuliikenne on ylipäätään mahdollinen.
Todennäköisesti kaikista suurin syy miksi maksukorttien suoraa käyttöä halutaan välttää on PCI DSS -standardit, joita kaikkien kortteja maksutapoina hyväksyvien myyjien tulisi noudattaa jollain tasolla. Lisäksi latauspisteille tyypillistä mikromaksamista tuskin haluaa mikään yritys tukea, kun tyypillisesti (luotto)korttimaksuista provisio on vähintään 2% + 0,40€/transaktio. (edit: pankkikorteilla ei välttämättä prosenttiprovisiota, vaan pelkkä maksu/transaktio) Miljoonia transaktioita tekeville yrityksille varmaan löytyy vielä parempia hintoja, mutta tiedän että monelle suurelle Suomalaiselle yritykselle halvin korttimaksujen välittäjä on Payment Highway: Hinnasto – Checkout

pieni laskutoimitus, esim Virran 30€ minimi "talletus".. Payment highwayn halvimman hinnaston mukaisesti Virralle tulisi tästä yhdestä talletuksesta kustannuksia 30*2%+0,5 = 1,1€.. Sensijaan jos tämä 30 € käytettäisiin vaikka 6 x 5 € latauksena latauspisteillä, tulisi kustannukseksi 6 * (5*2%+0,5) = 3,6€. 30 € kuluttamisesta lataamiseen kuudella eri kerralla tulisi maksutapakustannuksia siis yli 10%! Samalla hinnalla lähettää jo varmaan useammankin RFID-tägin postissa, mistä Virta nyt kuitenkin velottaa 5 €

PCI DSS SAQ -kyselyt näyttävät yli 6 miljoonalla transaktiolla vähintään tältä: https://www.pcisecuritystandards.org/documents/PCI-DSS-v3_2_1-SAQ-D_Merchant.pdf?agreement=true&time=1568690357909

Kun taas alle 20000 transaktiolla ja pelkällä verkkokaupalla ne näyttävät vain tältä: Official PCI Security Standards Council Site - Verify PCI Compliance, Download Data Security and Credit Card Security Standards

Lisäksi huomioiden, että SAQ D -kyselyssä on monta kohtaa, missä tarvitaan esimerkiksi joku kolmas osapuoli tekemään erilaisia testejä koskien esimerkiksi yrityksen sisäistä tietoturvaa.

Tuolta lyhykäisyydessään mitä tämä kaikki vaatii.. Bringing mobile payments to Neste gas stations

Periaatteessa voi sanoa, että tuollaisen RFID-pohjaisen virityksen ottaa käyttöön ja ylläpitää kahdella täyspäiväisellä työntekijällä, kun luottokorttien hyväksymiseen hyvin korkealla transaktiomäärällä voi mennä aluksi 5-10 miestyövuotta ja ylläpitämiseen ehkä puolet tästä.

Ymmärtääkseni kaikki verkkokaupat, jotka eivät pyöri jo ennestään PCI DSS hyväksytyn palveluntarjoajan palvelussa, pitäisi alle 20000 transaktion volyymilla tehdä tuo SAQ A -kysely, jonka käytännössä kuka tahansa voi tehdä täysin itse. Todellisuudessa tästä ollaan varmaan aika kaukana. Tuolla on hyvä kaavio siitä mitä kaikilta eri kokoisilta toimijoilta vaaditaan: A guide to PCI compliance
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
475
On. Ja ainakin Passatissa (ja varmaan melkein kaikissa muissakin) johto lukittuu aina automaattisesti vaikka et auton ovia muistaisikaan lukita.
Yllätti että Outlanderissa tuota ei ole. Ilmeisesti type 1 ei sisällä tätä? Tuntuu järenköyhältä pitää "kallista" laturia varkaiden ja keppostelijoiden armoilla.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
263
Näytti olevan 10 A. Siltikin olisi kyllä pitänyt saada yli 2 kW. Noh, nyt laitoin asetuksen maxille.
Olivatko viereiset pisteet käytössä? Luulisi kyllä että tehoa riittäisi enemmän joka tapauksessa...niin ja oliko samassa paikassa myös pikalaturi? Voisikohan olla niin että kun pikalaturilla on maksava asiakas niin ilmaisiin type2-tolppiin liikenee noin vähän? Itse olen ladannut noista vain joitain kertoja enkä osaa sanoa onko irronnut täydet 3.7kW.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
106
Korttimaksupäätteen hankkiminen ja ylläpitäminen on varmaan pienin osa maksutavan kuluista... Oikeat kulut tulevat niistä maksunvälittäjien provisioista. Miten luulit että luottokorttiyhtiöt maksavat asiakkailleen bonuksia ostoksista?
....
Todennäköisesti kaikista suurin syy miksi maksukorttien suoraa käyttöä halutaan välttää on PCI DSS -standardit, joita kaikkien kortteja maksutapoina hyväksyvien myyjien tulisi noudattaa jollain tasolla.
...
Tuolta lyhykäisyydessään mitä tämä kaikki vaatii.. Bringing mobile payments to Neste gas stations
....
Periaatteessa voi sanoa, että tuollaisen RFID-pohjaisen virityksen ottaa käyttöön ja ylläpitää kahdella täyspäiväisellä työntekijällä, kun luottokorttien hyväksymiseen hyvin korkealla transaktiomäärällä voi mennä aluksi 5-10 miestyövuotta ja ylläpitämiseen ehkä puolet tästä.
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
432
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".
Mitäs tarkoitat pysäköinnintarjoajilla? Parkman ainakin laskuttaa kerran kuussa. Ja nyt myös K-Lataus siirtyi tälläiseen. Veloitamme 14.9. alkaen latausmaksut yhdellä kerralla seuraavan kuun alussa
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
160
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".
Mielestäni tämä tarina kertoo lähinnä siitä, että Neste on maksanut ison rahan siitä, että joku muu toteuttaa koko virityksen. Joku sen työn kuitenkin tekee, ja mitä enemmän sitä tekee joku ulkopuolinen, sitä enemmän se todennäköisesti ainakin isoissa yrityksissä saattaa maksaa.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
106
Mielestäni tämä tarina kertoo lähinnä siitä, että Neste on maksanut ison rahan siitä, että joku muu toteuttaa koko virityksen. Joku sen työn kuitenkin tekee, ja mitä enemmän sitä tekee joku ulkopuolinen, sitä enemmän se todennäköisesti ainakin isoissa yrityksissä saattaa maksaa.
Vaihtoehto a: korttimaksupääte.
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
Vaihtoehto b: Mobiili/rfid maksaminen
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
160
Eikö tuo "Mobile payments Neste" linki nimenomaan kerro, että sama PCI DSS ja maksuvälittäjä välikätenä on myös osa mobiiliäpin kehitystä?

Hinnasto ja tietoturva ei ole mitään mooseksen kiveenhakkaamia lopullisia sanoja, vaan neuvottelun tulos. esim pysäköinnin tarjojat ovat onnistuneet sopimaan että luottokorttimaksun voi tehdä pysäköinnistä ilman pin-koodin syöttämistä, ja transaktiokulutkaan ei voi olla kovin isot, pysäköinnin hinta on usein joku 2€. Latauspalvelun tarjoajilla nyt vaan ei ole tahtotilaa tuohon neuvotteluun, kun "tulevaisuus on kuitenkin mobiili".
En tiedä mitä maksupalveluntarjoajia nämä käyttävät, uskon kuitenkin että juuri Paymenthighwayn hinnastoa halvemmaksi ei heilläkään maksut tule, joten provisiota tulee se ~50snt

Vaihtoehto a: korttimaksupääte.
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
Vaihtoehto b: Mobiili/rfid maksaminen
Joudut toteuttamaan PCI DSS:n, ja maksamaan välikätenä toimivalle maksupalveluntarjoajalle
Kuten ensimmäisessä viestissä kirjotin, kuka tahansa korttimaksuja hyväksyvä myyjä joutuu noudattamaan PCI DSS standardeja. Työssä joka standardin noudattamiseen vaaditaan on kuitenkin huomattava ero riippuen transaktiomäärästä. Viralla ei välttämättä ole vielä mennyt 20000 vuosittaisen transaktion raja rikki. Yksittäisillä korttipäätteillä tuo raja ylittyisi muutamassa päivässä. Ei Virralla olisi ollut mitään järkeä lähteä ensimmäisinä toimintavuosina muutaman sadan tuhannen euron liikevaihdolla täyttämään korkeamman tason PCI DSS standardien noudattamiseen, vain siksi että Pertti tykkää ladata plug-in hybridiään 500 kertaa vuodessa eurolla.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
106
En tiedä mitä maksupalveluntarjoajia nämä käyttävät, uskon kuitenkin että juuri Paymenthighwayn hinnastoa halvemmaksi ei heilläkään maksut tule, joten provisiota tulee se ~50snt
Voi kuule, voisin ottaa vaikka 2€ lisämaksun siitä ilosta että voisin maksaa lähimaksua vilauttamalla satunnaisella laturilla, ja voisin luottaa siihen että myös onnistuu. Toisin kun nyt, kun vieraalle laturille törmätessään pääsee asentamaan äppiä ja tupas-autentikoimaan...

Rekisteröityisin kyllä mielelläni kanta-asiakkaaksi niihin latauspalveluihin, joita käytän oikeasti usein. Mutta nykyinen tilanne jossa pitää rekisteröityä *kaikkiin* palveluihin joita saattaa joutua käyttämään, on melko jyrkkä hidaste sähköautojen leviämiselle.

Kuten ensimmäisessä viestissä kirjotin, kuka tahansa korttimaksuja hyväksyvä myyjä joutuu noudattamaan PCI DSS standardeja. Työssä joka standardin noudattamiseen vaaditaan on kuitenkin huomattava ero riippuen transaktiomäärästä. Viralla ei välttämättä ole vielä mennyt 20000 vuosittaisen transaktion raja rikki. Yksittäisillä korttipäätteillä tuo raja ylittyisi muutamassa päivässä. Ei Virralla olisi ollut mitään järkeä lähteä ensimmäisinä toimintavuosina muutaman sadan tuhannen euron liikevaihdolla täyttämään korkeamman tason PCI DSS standardien noudattamiseen, vain siksi että Pertti tykkää ladata plug-in hybridiään 500 kertaa vuodessa eurolla.
Toivottavasti virta pääsee sitten nopeasti tuon 20000 transaktion rajan yli. Kesko, Motonet ja Fortum tuon rajan ovat jo varmasti ylittäneet muulla liiketoiminnallaan.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
861
Kuten sanoin, on jo olemassa standardi, että jokainen sähköauto on yksilöity ja laskutus löytäisi kohteensa, pelkkä plugi kiinni vain. Kuten Teslalla omilla latausasemillaan. Tämä kymmenen eri firman hölmöily omien tagiensa kanssa on joustavasta kaukana.

Mut tämä kankea hölmöily tuskin loppuu ilman EU lainsäädäntöä, joka helpottaa ihmisten arkea yhdenmukaistaen ja pakottaen tuon tunnistamisstandardin kun sähköistä liikennettä on tarkoitus lisätä.
 
Liittynyt
23.07.2019
Viestejä
34
Tuota autokannan sähköistymistä pohtiessani tuli mieleen, miten paljon – teknisten ja infraan liittyvien kysymysten lisäksi – asenneilmapiirin muuttuminen vaikuttaa jatkossa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muuttuuko asenneilmapiiri ja sitä kautta polttomoottoriautoista tulee jotenkin ”noloja”? Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

Me täällä foorumilla olemme luonnollisesti moisen sosiaalisen paineen yläpuolella ;), mutta tuulipukurahvas on sille altista ja sen käytös vaikuttaa välillisesti koko liikennepolitiikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 219
Tuota autokannan sähköistymistä pohtiessani tuli mieleen, miten paljon – teknisten ja infraan liittyvien kysymysten lisäksi – asenneilmapiirin muuttuminen vaikuttaa jatkossa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muuttuuko asenneilmapiiri ja sitä kautta polttomoottoriautoista tulee jotenkin ”noloja”? Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

Me täällä foorumilla olemme luonnollisesti moisen sosiaalisen paineen yläpuolella ;), mutta tuulipukurahvas on sille altista ja sen käytös vaikuttaa välillisesti koko liikennepolitiikaan.
Suomessa on niin vanha autokanta että en nyt välttämättä moisesta huolta kantaisi. Ehkä jo kymmenen vuoden päästä ruvetaan näkemään liikenteessä enemmän näitä lataushybridejä kun tuulipukukansalla on varaa moinen ostaa käytettynä ja tekkiläisillä menossa jo täyssähköt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
61
Lukemalla uutisten (keltainen lehdistö)juttupalstoja olen havainut, että muutosvastarinta hybridi/täyssähköautoja kohtaan on melkoisen voimakasta. Liekkö kyseessä perinteinen suomalainenkateus vai mikä, mutta oudoksuttaa kovin, että sähköautot teilataan poikeuksetta huonoiksi.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
1 906
Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?
Kyllä itsellä ainakin jo pidemmän aikaa vanhoilla dieseleillä ajavat ovat samassa kategoriassa kuin julkisella paikalla tupakoijat. Saksantuonti + iso kone + karjalalippis + takaveto jne.

Ihmettelen kyllä ilmastohuuhaapaskan keskellä, että ei haluta huolehtia nykyistä enempää lähisaasteista jotka tappavat ihmisiä syöpiin vuosittain, samaan kategoriaan menee puunpoltto taajama-alueilla. Ei vanhoilla dieseleillä tarvitse päästä ajamaan keskustoihin tai edes vilkkaampiin lähiöihin tyyliin Lontoon low-emission ja zero-emission -tyyliset vyöhykkeet, missä sille vanhalle Lantikalle voi ostaa halutessaan päiväpääsyn, vähän auton iästä ja painosta riippuen, päivätaksat pyörivät aikoinaan jo parista kympistä sinne 70e hujakoille.

Valtio ja esim. Helsingin ja Espoon kaupungit voisivat edellyttää, että taksi- ja julkinen liikenne kulkisi ainoastaan sähköllä. Vapaaehtoisesti mikään muutos ei lähde liikkeelle Suomenkaan änkyröiden keskuudessa, vaan siihen pitää ikävä kyllä aina pakottaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
348
Kieltämättä vähän hävettää tällä hetkellä ajaa laina-autolla, joka on 17 vuotta vanha diesel. Tuo ei edes näkyvästi savuta, mutta kyllähän uudenaikaisempi - jopa polttomoottorikäyttöinen - olisi sosiaalisesti hyväksyttävämpi kulkuväline. Tuskin siihen kukaan muu edes kiinnittää huomiota, mutta ajaessa tuntuu itselle vähän louskulta.

Toisaalta, vaikka olisi varaakin, en ostaisi tällä hetkellä täyssähköautoa. Ei sovi käyttöprofiiliin, ja sitä kautta olisi täysin epäkäytännöllinen tarpeisiini. Plugin-hybridi sopisi huomattavasti paremmin, mutta vaikkapa nyt ilmaston kannalta hyöty on vähän niin ja näin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 257
Lukemalla uutisten (keltainen lehdistö)juttupalstoja olen havainut, että muutosvastarinta hybridi/täyssähköautoja kohtaan on melkoisen voimakasta. Liekkö kyseessä perinteinen suomalainenkateus vai mikä, mutta oudoksuttaa kovin, että sähköautot teilataan poikeuksetta huonoiksi.
Tuntuu että lehtien kommenttipalstat ovat yleensä trollien valtaamia. En vetäisi niistä kommenteista johtopäätöksiä koskien suomalaisten yleistä mielipidettä. Itse uskon, että 80% ihmisistä valitsee auton, joka on oman käytön kannalta taloudellisesti järkevä ja kattaa omat kulkutarpeet. Auton käyttövoima on yksi muuttuja tässä yhtälössä. Tupruttelevia autoja aletaan varsinaisesti dissata vasta sitten, kun ne alkavat olla vähemmistössä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 491
Kyllä itsellä ainakin jo pidemmän aikaa vanhoilla dieseleillä ajavat ovat samassa kategoriassa kuin julkisella paikalla tupakoijat. Saksantuonti + iso kone + karjalalippis + takaveto jne.
Tämä. Aina vituttaa kun tollanen käryttää siinä valoissa edellä. Jos on edes start&stop järjestelmää niin ainakin se on pois päältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Lukemalla uutisten (keltainen lehdistö)juttupalstoja olen havainut, että muutosvastarinta hybridi/täyssähköautoja kohtaan on melkoisen voimakasta. Liekkö kyseessä perinteinen suomalainenkateus vai mikä, mutta oudoksuttaa kovin, että sähköautot teilataan poikeuksetta huonoiksi.
Keltaisen lehdistön juttupalstat... :D
Oletko tosissasi? Otaksutko että niiden juttujen perusteella voi tehdä päätelmiä kansan syvistä riveistä. Talous on se joka määrää. Sähköautot ja hypridit ovat suurimmaksi osaksi vielä uusia ja kalliita ja sitä on helppo kritisoida mikä ei omaan talouteen tunnu järkevältä.

Kävin koeajamassa Outlander PHEV:n. Älyttömän siisti peli ja sopisi kuin nenä päähän omaan perhekäyttöön. Jotain 20kW olisi ehkä tehoa kaivannut lisää massan tueksi, vaikka liikkuminen taajamanopeuksissa olikin ihan ketterää välittömän väännön avulla. Ei vain tee mieli pistää lainarahaa autoon nyt. Nykyinen on velaton, joskin jo suomalaisen kulkineen keski-ikää hipova bensa automaatti. Halpaa ajoa kun huollotkin tulee tehtyä itse, mutta tankilla saa olla usein.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
35
Tuota autokannan sähköistymistä pohtiessani tuli mieleen, miten paljon – teknisten ja infraan liittyvien kysymysten lisäksi – asenneilmapiirin muuttuminen vaikuttaa jatkossa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muuttuuko asenneilmapiiri ja sitä kautta polttomoottoriautoista tulee jotenkin ”noloja”? Luokitteleeko dieselautolla ajaminen ihmiset roskaväeksi samaan tapaan kuin tupakointi tai ylipaino?

Me täällä foorumilla olemme luonnollisesti moisen sosiaalisen paineen yläpuolella ;), mutta tuulipukurahvas on sille altista ja sen käytös vaikuttaa välillisesti koko liikennepolitiikaan.
Olenkin jonkun verran ihmetellyt sähkö/hybridiauto uutisten kommentteja.
Aina siellä haukutaan ja ihmetellään samat asiat eli ei pääse talvella lappiin ja takaisin veneen kanssa ilman tankkausta tai mistä saadaan sähkö kun 2.7 miljoonaa autoa lataa samaan aikaan.

Onko tämä jotain uuden pelkoa vai sitä perinteistä asennetta: "Ei sovi minulle niin ei sovi kyllä kenellekkään"
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 333
Aika paljon voi olla yksinkertaisesti tilanne, että ei ole tutustuttu tähän kalustoon. Eipä näitä nyt niin paljoa ole liikkeellä, itsekkään en olisi hybridiä edes ajanut ellei kaveri olisi sellaista ostanut.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
617
Onko tämä jotain uuden pelkoa vai sitä perinteistä asennetta: "Ei sovi minulle niin ei sovi kyllä kenellekkään"
Osin on varmaan ärtymystä siihen, että näissä jutuissa on usein päinvastainen asenne eli "sähköauto sopii/sopisi minulle, niin kyllä kaikkien täytyisi sähköautoa käyttää".
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 491
Suurimmalla osallahan on täysin kateissa käsitys siitä, miten hybriditekniikka edes toimii. Eivät voi ymmärtää, että jarrutusenergian talteenotto, atkinson-kierto ja moottorin kuormitus paremmalla hyötysuhteella voi pudottaa kulutusta ilman, että sitä autoa ladataan töpselistä.

Sitä katotaan sitä maantiekulutusta ja todetaan, että se mun diisseliautomaatti menee samalla tai pienemmällä. Joo niin menee ja sit kaupungissa vie tuplat.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
104
Olenkin jonkun verran ihmetellyt sähkö/hybridiauto uutisten kommentteja.
Aina siellä haukutaan ja ihmetellään samat asiat eli ei pääse talvella lappiin ja takaisin veneen kanssa ilman tankkausta tai mistä saadaan sähkö kun 2.7 miljoonaa autoa lataa samaan aikaan.

Onko tämä jotain uuden pelkoa vai sitä perinteistä asennetta: "Ei sovi minulle niin ei sovi kyllä kenellekkään"
Sähköautojen lataaminen tulee aiheuttamaan haasteita sähkönsiirtoon ja tuotantoon. Sähköverkon jatkuva kuorma laskee (sähkönkulutus yleisesti) ja piikkitehot kasvavat (sähköautojen lataus töistä tullessa yms). Sähkö on myös harvoja hyödykkeitä missä tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa, mikä aiheuttaa haasteita kulutuksen muuttuessa epätasaisemmaksi.

Tietysti riittävän älykkäillä latureilla jotka toimivat tyyliin "lähden kahden päivän päästä ajamaan, lataa kun sähkö on halpaa (tarjontaa paljon kysyntään nähden)" kulutusta pystyisi tasoittamaan. Tällä hetkellä myynnissä olevat ratkaisut eivät siihen taida kyetä. Lisäksi sähköverkko vielä asettaa omat rajoituksensa alueelliseen kulutukseen.

Kuitenkin ongelmia mihin varmasti tulossa ratkaisuja lähivuosina.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
941
Tämä. Aina vituttaa kun tollanen käryttää siinä valoissa edellä. Jos on edes start&stop järjestelmää niin ainakin se on pois päältä.
Avaatko vähän? Melkosta settiä taas.

Ymmärrän jos puhut jostain 20 vuotta vanhasta pulkasta mistä haistaa että päästöloukut on ohitettu. Muussa tapauksessa tuo on lähinnä hyvätuloisen kaupunkilaisen elitististä itkemistä.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
1 906
^ haiseehan dieselit aina, empiiristen tutkimusten mukaan harvemmin 0-5v Mersut ja Bemarit haisevat, mutta esim. VAGinat haisevat aina. Ero 10 vuodessa on ihan järjetön pk-seudulla, ennen ei tarvinnut ajaa kokoajan sisäilmankierto päällä, nyt ei oikein muuten voi enää ajella.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 491
Avaatko vähän? Melkosta settiä taas.

Ymmärrän jos puhut jostain 20 vuotta vanhasta pulkasta mistä haistaa että päästöloukut on ohitettu. Muussa tapauksessa tuo on lähinnä hyvätuloisen kaupunkilaisen elitististä itkemistä.
Just näistä puhun. Eikä tarvi olla kuin 10 vuotta vanha jos on enempi ajettu. Kummasti se kiusaus poistattaa se DPF samalla kun käyttää pajalla hakeen lisää tehoa kasvaa kun uusi maksaa 1000+ euroa.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
941
Sähköautojen lataaminen tulee aiheuttamaan haasteita sähkönsiirtoon ja tuotantoon. Sähköverkon jatkuva kuorma laskee (sähkönkulutus yleisesti) ja piikkitehot kasvavat (sähköautojen lataus töistä tullessa yms). Sähkö on myös harvoja hyödykkeitä missä tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa, mikä aiheuttaa haasteita kulutuksen muuttuessa epätasaisemmaksi.

Tietysti riittävän älykkäillä latureilla jotka toimivat tyyliin "lähden kahden päivän päästä ajamaan, lataa kun sähkö on halpaa (tarjontaa paljon kysyntään nähden)" kulutusta pystyisi tasoittamaan. Tällä hetkellä myynnissä olevat ratkaisut eivät siihen taida kyetä. Lisäksi sähköverkko vielä asettaa omat rajoituksensa alueelliseen kulutukseen.

Kuitenkin ongelmia mihin varmasti tulossa ratkaisuja lähivuosina.
No ei aiheuta. Autoja ladataan öisin. Ja vaikka ladattais päivisin niin ihan sama; isossa kuvassa kulutuksen muutos on niin hidas että siihen ehditään reagoida. Ja kuin kirsikkana kakun päällä meillä on tällä hetkellä käynnissä koko umpimädän 40-70 luvuilla rakennetun sähköverkon uusiminen käytännössä koko Suomessa, joten siinä tulee jo itsestään vahvempaa verkkoa kuluttajille.

Ja tuotannon säätöä kulutuksen mukaan tehdään kokoajan monella eri tasolla jo nyt :)
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
941
Just näistä puhun. Eikä tarvi olla kuin 10 vuotta vanha jos on enempi ajettu. Kummasti se kiusaus poistattaa se DPF samalla kun käyttää pajalla hakeen lisää tehoa kasvaa kun uusi maksaa 1000+ euroa.
Joo ymmärrän. Itse en ole moisia haistellut varmaan vuosiin vaikka kaupungissa ajankin. Taitaa olla niin että loukut kestää nykyään paremmin ja loukun vaihto on halvempaa kun suolistus ja ohjelmointi. Tai no, oli jo vuosia sitten kun itsellä meni tukkoon. Mulla oli niitä ekoja paskoja pönttöjä siinä autossa. Vaihto oli 600, ohjelmointi ja tyhjäys lähemmäs 800.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 491
Joo ymmärrän. Itse en ole moisia haistellut varmaan vuosiin vaikka kaupungissa ajankin. Taitaa olla niin että loukut kestää nykyään paremmin ja loukun vaihto on halvempaa kun suolistus ja ohjelmointi. Tai no, oli jo vuosia sitten kun itsellä meni tukkoon. Mulla oli niitä ekoja paskoja pönttöjä siinä autossa. Vaihto oli 600, ohjelmointi ja tyhjäys lähemmäs 800.
Ei noita nyt ihan joka päivä kohdalle osu, mutta melki viikottain kyllä kun ajelen aamuruuhkassa keskustaan ja iltapäiväruuhkassa takaisin. Kaikenmerkkisiä näkee, mutta melki bemarit ja mersut on niitä pahimmin haisevia, varmaan keskimäärin isompien mottien ja enempien kilometrien ansiosta.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
263
Ja tuotannon säätöä kulutuksen mukaan tehdään kokoajan monella eri tasolla jo nyt :)
Sähköautothan voisivat helposti tasata kulutuspiikkejä eli sähköä voisi myydä verkkoon esim. alkuillasta ja ladata myöhemmin halpaa yösähköä. Tulevasta Sono Sionistahan saa ulos 11kW AC. Aika näppärä ratkaisu myös esim. mökin sähköistykseen, jos mökiltä ei ole kohtuuttoman pitkä matka laturille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 491
Eli eipä taida olla kauhean iso ongelma onneksi, jos siihen ylipainoon vertaa ;)
Ei varmasti kansantalouden mittapuulla. Itse totesin vaan, että vituttaa aina kun tollanen haisee siinä edessä. Yleensä siinä vaiheessa on jo myöhäistä kääntää sisäkierrolle kun katku on jo sisällä kabiinissa.

Toki yhtälailla vituttaa jos lentokoneessa tulee joku mouthbreathing läski istumaan viereen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
335
Osin on varmaan ärtymystä siihen, että näissä jutuissa on usein päinvastainen asenne eli "sähköauto sopii/sopisi minulle, niin kyllä kaikkien täytyisi sähköautoa käyttää".
Tämäkin. Yleensäkin uutisointi on hyvin mustavalkoista mitä olen viimeaikoina seurannut mediaa. Toimittajien henkilökohtainen mielipide paistaa kaikista jutuista läpi oli kyse sitten autoista, verotuksesta, pakolaisista, ilmastotalkoista, asumisesta.
Aivan hölmöjä juttuja lehdet täynnä:
Älä osta autoa, mene taksilla, halvempaa :facepalm:
Älä asu muualla kuin PK-seudulla, muu Suomi kuolee pian :facepalm:

Sähköauto ei sovi kaikille, mutta suurimmalle osalle kyllä. Kaupunkilaisille se on paras vaihtoehto. Pitkää maantietä ajavat pohtivat varmasti enemmän. Oma mökkimatka on 350 km joka on jo tehtävissä Teslaakin halvemmilla sähköautoilla. Vaatimuksena on kuitenkin farkkuauton tilat perheelle, joten mikään Zoe tai Leaf ei kelpaa. Ja sitten se vetokoukku... ilmeisesti sitä ei saa e-Niroon?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
4 257
Tämäkin. Yleensäkin uutisointi on hyvin mustavalkoista mitä olen viimeaikoina seurannut mediaa. Toimittajien henkilökohtainen mielipide paistaa kaikista jutuista läpi oli kyse sitten autoista, verotuksesta, pakolaisista, ilmastotalkoista, asumisesta.
Aivan hölmöjä juttuja lehdet täynnä:
Älä osta autoa, mene taksilla, halvempaa :facepalm:
Älä asu muualla kuin PK-seudulla, muu Suomi kuolee pian :facepalm:
Mustavalkoisella uutisoinnilla saa parhaiten klikkejä. Sekä samaa mieltä olevat että asiasta pöyristyneet klikkaavat.
 
Liittynyt
17.06.2019
Viestejä
941
Ei varmasti kansantalouden mittapuulla. Itse totesin vaan, että vituttaa aina kun tollanen haisee siinä edessä. Yleensä siinä vaiheessa on jo myöhäistä kääntää sisäkierrolle kun katku on jo sisällä kabiinissa.

Toki yhtälailla vituttaa jos lentokoneessa tulee joku mouthbreathing läski istumaan viereen.
Joo. Enemmän mulla noita haisuileita on tullut vastaan mallia
-tosi vanhat pakut
-vanhat kuorkit
-bussit
-vanhat traktorit

Vähän veikkaan että ei suurin osa dpf-poistoista edes haise juuri miltään. Softaamalla kun ei pitäs sen enempää paskanhajua ja savua tulla, ellei ole ihan paska softa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
104
Ja tuotannon säätöä kulutuksen mukaan tehdään kokoajan monella eri tasolla jo nyt :)
Kuten kirjoitin, sähkössä tuotannon ja kulutuksen on oltava jatkuvasti tasapainossa, eli säätöä on tehtävä jatkuvasti. Ongelmana on että vähäpäästöiset energiantuotantomuodot eivät vesivoimaa lukuunottamatta ole kovin säädettäviä ja Suomessa rakennettavissa oleva vesivoima on pääosin rakennettu. Nord Poolin sisällä kyllä sähkö liikkuu, mutta siirtoverkot maiden välilllä on pullonkaulana ja lisärakentamisessa hieman poliittisia esteitä (Sähkönhinta laskisi Suomessa ja nousisi Ruotsissa). Nyt meneillään oleva sähköverkkojen uudistus on edeltävien hallituksien toimintavarmuutta vaativien lakien perua (maakaapelointiin siirtyminen yms), tietysti verkon uudistusta tehdessä yritetään arvata tulevaisuuden kulutusprofiileja rakentaa verkkoa sen mukaisesti.
Mihin tämä mutu perustuu ettei sähköautot aiheuta ongelmia? Ainakin paraillaan meneillään olevalla "sähköverkot ja markkinat" kurssilla sähköautot on yksi verkkojen tulevaisuuden haasteista ja oli jo vuosia sitten sähkövoimatekniikan kursseilla AMK:ssa.

Sähköautot on kyllä polttomooreihin nähden helkutin hienoja ajaa arkiajossa ja ympäristöystävällisiä kokonaisuudessa.
 

Willema

Tukijäsen
Team AMD
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
419
Sähköautojen latauspisteiden lisäys pikalatureilla reittimatkoja varten lienee yksi vähäisemmistä ja helpoimmin hoidettavista asioista. Vaikkapa huoltamoiden ja kauppakeskusten yhteyteen. Pääosa kaikenlaisten tieliikenteen yksityiskäytön sähköajoneuvojen peruslatauksista hoituu parhaiten ns. kotilatauksessa, auton seisoessa muutoinkin. Siihen tarvittavien järjestelmien tekeminen on asuin- ja taloyhtiöissä ratkaiseva askel autojen järkevimmäksi lataussysteemiksi. Sen tukeminen osaltaan valtiovallan toimin edistää tehokkaasti myös autokannan sähköistymistä. Myös aurinkovoimaloiden teko ja niiden tehon saaminen autolatauskäyttöön ripeytyy kun ns. takaisinmyynti verkkoon uudistuu pankkisysteemiksi, jolloin juuri yö- ja talviaikana voi käyttää tehokkaan talteenoton ylijäämän järkevästi hyödyksi.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
260
Lauantai-ilta ja sähkösaunat -30c pakkasella. En tajua miten sähköautojen lataus voisi mitenkään lähennellä kuormituksessa tätä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
89 280
Viestejä
1 824 837
Jäsenet
38 940
Uusin jäsen
Kelmi55

Hinta.fi

Ylös Bottom