Keskustelua hybridiautoista

Auton lataukseen laitto on nopeaa ja siistiä lämpötolppaan kytkemiseen verrattuna, jos on kiinteä latauslaite. Silloin toki hanurista jos pitää kaivaa aina matkalaturi kontista.

Sukutapaamisissa ja vastaavissa täyssähköä ei varmaan tarvitse oletusarvoisesti ladata, mutta plugari toki mielellään jos mahdollista.
On se roikkakin itselläni seinärasiassa aina kiinni (liekö lainvastaista), mutta silti se ärsyttää virittää joka yöksi.

Sukutapaamisista: esimerkiksi veljeni asuu 250 kilometrin päässä ja siinä ja siinä, että kesälläkään menisi neljä päällä edestakaisin ilman latausta yhdelläkään täyssähköllä. Minä kun en ala säästelemään esimerkiksi ilmastoinnista, jos on kuuma. Toki jos kaikki vierailupaikat olisivat max 150 km suuntaansa, niin toimisi.

Hybridihän se menisi itsellenikin parhaiten. Tai vaihtoehto nolla eli nykytila, polttomoottori. Valtion toimielimissä vain on päätetty polttomoottorien olevan itse Saatanan voimanlähteitä, joten pitänee jossakin välissä miettiä vaihtoehtoja. Töihin pääsisi pyörälläkin (15 km), joten ei tulisi kaupunkipäästöjä.
 
Sähköauto ei sovi kaikille, mutta suurimmalle osalle kyllä. Kaupunkilaisille se on paras vaihtoehto. Pitkää maantietä ajavat pohtivat varmasti enemmän.

Riippuu kyllä kaupunkilaisesta. Suurin osa asuu taloyhtiöissä, joissa kotilataus ei (ainakaan tällä hetkellä) onnistu, mikä tekee sähköautoilusta huomattavasti hankalampaa. Ja sitten tosiaan esim. minun kaltaiset, jotka kaupungissa käyttävät pääosin lihasvoimaa/joukkoliikennettä ja autolla menevät sitten pidemmät työ/vapaa-ajan matkat, sinne minne joukkoliikenne ei kulje tai kulkee (hyvin) huonosti.

Sähköauto minun näkemykseni mukaan on jotakuinkin täydellinen omakotitaloperheen kakkosautoksi päivittäisiin työmatkoihin, etenkin jos ajaa tuon työmatkan taajamassa. Saat ladattua kotona ja range ei ole mikään ongelma vaikka olisi vain 200km, kun pidempiin voi käyttää perheen toista polttomoottoriautoa. Ainoa mutta on mielestäni se, että kakkosautoksi nykyisellään hinta on suurimmalle osalle aivan liian kova.
 
Sähköauto minun näkemykseni mukaan on jotakuinkin täydellinen omakotitaloperheen kakkosautoksi päivittäisiin työmatkoihin, etenkin jos ajaa tuon työmatkan taajamassa. Saat ladattua kotona ja range ei ole mikään ongelma vaikka olisi vain 200km, kun pidempiin voi käyttää perheen toista polttomoottoriautoa. Ainoa mutta on mielestäni se, että kakkosautoksi nykyisellään hinta on suurimmalle osalle aivan liian kova.

Noinhan se vielä on. Toki sähköauto voi olla silti se ykkösauto ja pitkiä matkoja varten sitten isompi ja halvempi polttisauto...toki ei mikään tonnin pommi eli siitä ei pääse mihinkään että pinkan pitää olla kunnossa. Joku Tesla tai muut isoakkuiset toki alkavat mennä monella ainoana autona.
 
Ei soi. Se näkyy omaisuudenhallinnassa ja sitten vahvistetaan verkkoa hyvissä ajoin.

Uuden asuinalueen runko tosin on sitä tasoa että en usko että tarvis.

Jotenkin en usko, että verkkoyhtiö käyttäisi vapaaehtoisesti suuria summia rahaa verkon vahvistamiseen tai siirtokapasiteetiltaan ylisuuren verkon rakentamiseen lyhyitä kulutushuippuja varten, vaan uskoisin enemmän sellaiseen ratkaisuun, jossa kulutusta tasataan vuorokauden joka tunnille taloudellisella ohjauksella.
 
No, itse ajattelin tätä asiaa pelkästään liiketaloudelliselta kannalta ilman lain vaatimuksia.
Kuitenkin saman energiamäärän voi siirtää pitkin päivää ja kuukautta, jolloin ei tarvitse investoida lyhyitä kulutushuippuja varten.

Kuitenkin tuo kulutuspiikeistä rankaiseminen on juurikin se tapa jakaa kulutusta koko vuorokauden ajalle.

Itse vastaan osaltani erään CHP-voimalaitoksen kunnossapidosta, joten kun kaukolämpö ja sähkö on saatu laitokselta verkkoon, eivät ne enää kiinnosta minua hirveästi. :D
 
Viimeksi muokattu:
Varsinkin kun laskutus on siirtymässä siihen suuntaan että isoja piikkejä rankaistaan.

Imo tämä on sitä taloudellista ohjaamista sähkönkäytössä. Tietysti jos tähän sähköautojen haasteeseen vastataan vain "uusitaan verkot tyylisesti", ei mitään haastetta ole, rahaa vain palaa ja asiakkaat maksaa.

Itsellä taustaa sähköverkoista AMK:sta ja nyt DI-opinnoissa (suuntautuminen sähköverkkoihin ja sähkökäyttöihin) töiden ohella, tosin verkkopuolen hommia en ole työkseni tehnyt.
 
Toistan hieman itseäni, mutta uskon että sähköautot ovat keskeinen osa ratkaisua siten että kuluttajilla on mahdollista myydä sähköä kulutuspiikkien aikaan ja ostaa myöhemmin halvempaa sähköä. Toki verkon pitää edelleen kestää se huipputeho...paitsi siinä tapauksessa jos ladataan autoa suoraan toisella autolla, mikä on mahdollista, mutta tuskin yleistyy niin paljon että vaikuttaisi merkittävästi sähköverkkoon. Itse sähköautoilun kannalta toki kiva ominaisuus.
 
Jotenkin en usko, että verkkoyhtiö käyttäisi vapaaehtoisesti suuria summia rahaa verkon vahvistamiseen tai siirtokapasiteetiltaan ylisuuren verkon rakentamiseen lyhyitä kulutushuippuja varten, vaan uskoisin enemmän sellaiseen ratkaisuun, jossa kulutusta tasataan vuorokauden joka tunnille taloudellisella ohjauksella.
Verkkoyhtiöhän käyttää tosi mielellään rahaa verkon parannukseen, koska se saa hinnoitella monopolimarkkinoilla lain mukaan tosi mehevät oman pääoman tuotot verkkoinvestoinneille.

Mitä kalliimpia verkon parannuksia laki mahdollistaa laskutettavaksi, sitä parempi verkkoyhtiölle.
 
Tosin sitä mehevyyttä nyt vähän karsittiin mutta siltikin varma tuotto, ja mitä enempi kulutusta tiedossa niin kannattaahan sinne sitä verkkoakin päivittää että saa laskuttaa.
Ei kait maksimi tuotto prosenttiin ole koskettu? Rajoitettu on vain vuosittaista hinnan nosto prosenttia, mutta eihän tuo oikeasti estä hinnan nostoja. Hintoja täytyy vain muistaa nostaa joka vuosi.

Voi siirtää, mutta vaikka minkälaisia hinnottelumalleja tekisit niin normaalia käyttöprofiilia ei älyttömästi voi muuttaa. Aivan jäätävimmät piikit voi tasoittaa, mutta ihmisten pitää joka tapauksessa syödä, liikkua ja pitää talo lämpimänä. Ei noissa älyttömiä liikkumavaroja ole.

Siksipä se verkko rakennetaan miten se nyt rakennetaan, eikä siitä mitään ongelmaa jatkossakaan tule :)
Kyllä sähkölämmityksen korvaaminen maalämöllä pienentää lämmityksen huippukulutuksia 1/4 osaan. Joten kyllä tavallinen käyttäjäkin pystyy vaikuttamaan omaan sähkön käyttö profiiliinsa. Tämä täytyy vain tehdä taloudellisesti kannattavaksi. Nythän siirtohinta ei mitenkään kannusta pienentämään kulutushuippuja. Kulutushuiput on oikeastaan vain hyväksi sähkönsiirtoyhtiöille koska he voivat investoida lisää ja kasvattaa varmoja voittojansa tätä kautta.
 
Sähkömarkkinalain diskonttauskorko vai miksi sitä kutsuttiinkaan on tainnut laskea vähän joka vuosi, mikä vähentää sitä investointien tuottoa. Toisaalta myös investointien korkokustannukset ovat laskeneet kun korot ovat ennätysalhaalla.
 
Itselleni merkityksellinen lataus: vihaan polttiksessakin roikan kanssa pelleilyä talvella, vaikka se olisi jatkuvasti kotiseinässä kiinni, ja sinänsä helppo mennen tullen kiinnittää. Teen sen silti vasta siinä vaiheessa, kun kylmyydestä alkaa tulla selvästi ongelmia. Periaatteessa sähköautoa ei tarvitsisi joka yö ladata, mutta joskus tulee tilanteita kun yllättäen pitääkin lähteä ajelemaan pidempää matkaa vaikka heti töiden jälkeen. Ei auta, jos autossa on siinä vaiheessa 15% akkua jäljellä. Nykyautossa tankkiaseman kautta liikkeelle, viisi minuuttia lisää matka-aikaan.

Itsekkin sitä lämmitykseen tökkäämistä inhoan, mutta on täysin eri asia laittaa auto lataukseen kuin lämmitykseen. Oletuksena tietenkin että se lämmityspistoke on se pikkuinen defan töpseli jossakin puskurin alareunassa. Lataukseen laitto käy kuin bensan tankkaus, mutta huomattavasti nopeammin. Nykyään (tai no jo aikaisemminkin) inhoan sitä bensantankkausta, varsinkin jossakin -20°C pakkasissa. Vielä kun poistivat sen lukituksen siitä kahvasta. Seisoskella nyt muutama minuutti pakkasessa kylmässä kahvassa ja palelluttaa kädet. :confused:

Toki yleisillä latauspaikoilla taas ottaa päähän se, kun se perkeleen latausjohto on miljoonalla solmulla ja kierteellä. Ja sitten kun sen rykäisee kiukuspäissään takakontista, tulee sieltä koko takakontin sisältö ulos. :btooth: Tai jos nostaa kauppaostokset takakontiin, ja sitten huomaa että latausjohto on vielä kiinni. No laitanko sen johdon sinne ostoksien alla olevaan koteloon....no en prkl. :facepalm:
 
^ haiseehan dieselit aina, empiiristen tutkimusten mukaan harvemmin 0-5v Mersut ja Bemarit haisevat, mutta esim. VAGinat haisevat aina. Ero 10 vuodessa on ihan järjetön pk-seudulla, ennen ei tarvinnut ajaa kokoajan sisäilmankierto päällä, nyt ei oikein muuten voi enää ajella.
MyDieselillä ei juuri haise. Nyt on ollu hinnat iha ok keskimäärin 10snt vaan kalliimpaa.
 
Mutta se prosentuaalinen osuus dieselkäyttäjistä joka hankkisi jotain vähän puhtaampaa, kalliimpaa jne. :vihellys::rolleyes::rofl:
 
Voi siirtää, mutta vaikka minkälaisia hinnottelumalleja tekisit niin normaalia käyttöprofiilia ei älyttömästi voi muuttaa. Aivan jäätävimmät piikit voi tasoittaa, mutta ihmisten pitää joka tapauksessa syödä, liikkua ja pitää talo lämpimänä. Ei noissa älyttömiä liikkumavaroja ole.

Siksipä se verkko rakennetaan miten se nyt rakennetaan, eikä siitä mitään ongelmaa jatkossakaan tule :)
Sähköautoilija joka ajaa 50km/päivä tarvitsee 10kWh virtaa autoonsa yön aikana. Auto seisoo parkissa 18...7 = 13 tuntia. 1.8kW 8A shuko latauksella 5 tuntia. Koska on helpointa vain laittaa töpseli kiinni auto lataa kulutuspiikin aikaan illalla. Vaikka olisi pörssisähköä, niin siirtomaksu ja sähkövero on edelleen per kWh, eikä käytännössä maksa vaivaa ajastaa käsin latausta aamuyön tunneille.

Suurin este on siis ihmisten laiskuus. Laturin pitäisi automaattisesti käynnistää lataus kun esim sähkön hinta laskee tietyn rajan ali. Toisaalta älylaturi ei voi olla kovin kallis, koska muuten säästöt sähkön hinnassa menee siihen.

Pitänee odottaa, että sähköautoja on niin paljon, että on verkkoyhtiön etu tarjota älylaturi jota verkkoyhtiö voi itse ohjata kulutuspiikkien tasaamiseksi. Siihen sopiva tariffi, esim "10kWh yön aikana 1c/kWh jos saamme itse päättää milloin ne tulee". Sitten kun sähköautoja on satoja tuhansia, tuosta saa jo GWh-luokan verran pelivaraa.
 
Sähköautoilija joka ajaa 50km/päivä tarvitsee 10kWh virtaa autoonsa yön aikana. Auto seisoo parkissa 18...7 = 13 tuntia. 1.8kW 8A shuko latauksella 5 tuntia. Koska on helpointa vain laittaa töpseli kiinni auto lataa kulutuspiikin aikaan illalla. Vaikka olisi pörssisähköä, niin siirtomaksu ja sähkövero on edelleen per kWh, eikä käytännössä maksa vaivaa ajastaa käsin latausta aamuyön tunneille.

Jokseenkin kaikissa täyssähköissä ja plugareissa latauksen voi ajastaa autosta käsin eli piuhan voi tökätä illalla ja auto lataa sitten yöllä eikä tarvita ajastinta tai älylaturia...monissa tuota voi ohjata myös sovelluksella. Moni käyttää tuota ihan sen takia, että jos lataus on loppunut aamulla ennen lähtöä, niin akku on vielä lämmin latauksen jäljeltä ja rangea saa hieman lisää. Amperan laitan kyllä latautumaan heti töiden jälkeen ihan siltä varalta jos tulee joku yllättävä ajo illalla ja v*tuttaisi suunnattomasti käyttää polttista vain siksi että ei ole ladannut. Täyssähkön lataisin vasta yöllä mikäli kotiin tullessa olisi rangea 100km tai yli.
 
Tämäkin taitaa olla jo täällä, mutta kelpaisi lämmitysroikallekin:



Aina kun ajaisi pihaan, robottikäsi kiinni autoon. Eihän tuo tietysti ole kuin rakentaa ja koodata.
 
Tämäkin taitaa olla jo täällä, mutta kelpaisi lämmitysroikallekin:



Aina kun ajaisi pihaan, robottikäsi kiinni autoon. Eihän tuo tietysti ole kuin rakentaa ja koodata.

Juu ja olisi kiva jos joku pyyhkisi perseen puolestani. Ihan hyvin olen kuitenkin pärjännyt omatoimisesti ja latausjohdon kiinnittäminen on nopeampi ja siistimpi homma.
 
Itsekkin sitä lämmitykseen tökkäämistä inhoan, mutta on täysin eri asia laittaa auto lataukseen kuin lämmitykseen. Oletuksena tietenkin että se lämmityspistoke on se pikkuinen defan töpseli jossakin puskurin alareunassa. Lataukseen laitto käy kuin bensan tankkaus, mutta huomattavasti nopeammin.
Oli kyllä yllätys, miten vähän vaivaa piuhan tökkimisestä autoon on. Defan kanssa saa käsikopelolla etsiä pistoketta, jousitettu luukku tekee parhaansa estääkseen johdon kiinnityksen ja sitten saa vielä arpoa, miten päin se liitin nyt haluaisi tällä kertaa asettua. Tarpeettoman jäykkä pistokekin vielä.

Latauspistokkeen kanssa taas saa vain painaa luukun auki ja asettaa liittimen sisään. On kyllä erinomaisesti suunniteltu jatkuvan liittämisen ja irrottamisen kannalta. Liittimen koko myös helpottaa sen säilytystä seinällä. Defan johto oli yleensä epämääräisellä kiepillä, jonka loppupäätä sai aina etsiskellä. Type 2 -liitin kahvoineen solahti näppärästi Bilteman työkalukoukun väliin, josta sen saa noukittua suoraan käteen kuin bensapistoolin.
 
Minulla on seinässä latauspistokkeelle suunnilleen tällainen vastakappale: Plug Holster Matkalaturia voi pitää ihan laillisesti koko ajan kiinni pistorasiassa eli käyttömukavuus vastaa oikeaa latausasemaa. Autoon menevässä pistokkeessa on myös valo eli kytkeminen on helppoa pimeässäkin.
 
....ja mulla on oma Bemarin mukana tullut laturi seinällä koukuilla, itse laturi ruuveilla "kiinteästi" seinällä ja sit schuko töpseli siirrettävässä työmaakeskuksessa. Tämä keskus ottaa sähkönsä 16A voimapistorasiasta :tup:

Koko komeus tallissa, jos pitäisi olla kaikkien silmien alla ihmeteltävänä niin hommaisin Webasto Puren :)

Ps. Volvo V60 T8 valmistus alkoi 3 päivää sitten :tup::happy:
 
Tänään kävin ensimmäistä kertaa koeajamassa sähköauton, uuden Leafin. Itse olen ajanut joitain vuosia kaikki ajot hybridillä. Ihan kiva ja hiljainen vekotin tämä Leaf jopa maantienopeuksissa. Ja voimaa ihan kivasti ja paikaltaan lähtö 80-90 vauhtiin on ripeää. Eikä ohituskiihtyvyydessäkään ole moittimista, vaikka kyseessä ihan normaali perheauto. Omalla kohdalla on kyllä helppo siirtyä tulevaisuudessa pelkästään sähköautoon, kun hinnat tulee vielä alemmas ja vaihtoehtoja tulee markkinoille kiihtyvään tahtiin. Oikein positiivinen kokemus eikä toi Leaf ole mikään rumakaan.
 
Tänään kävin ensimmäistä kertaa koeajamassa sähköauton, uuden Leafin. Itse olen ajanut joitain vuosia kaikki ajot hybridillä. Ihan kiva ja hiljainen vekotin tämä Leaf jopa maantienopeuksissa. Ja voimaa ihan kivasti ja paikaltaan lähtö 80-90 vauhtiin on ripeää. Eikä ohituskiihtyvyydessäkään ole moittimista, vaikka kyseessä ihan normaali perheauto. Omalla kohdalla on kyllä helppo siirtyä tulevaisuudessa pelkästään sähköautoon, kun hinnat tulee vielä alemmas ja vaihtoehtoja tulee markkinoille kiihtyvään tahtiin. Oikein positiivinen kokemus eikä toi Leaf ole mikään rumakaan.
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.
 
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.
Juurikin noin - siis varmaan on tietty prosenttimäärä autoilijoita, joille tulee ajoa 190- 200 000 km/vuosi tai enemmän. Heille sopivaa sähköautoa ei vielä ole. Ellei sitten tuota matkaa ole mahdollisuutta välilatauksilla pikalatureilla hoitaa. Voi olla että jonkun vuoden päästä on akustovaraakin ko. suoraan matkantekoon. Silti valinta on jokaisen oma, ellei työnantajafirma sitä tee.
 
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.

Tuommoiseen ajoon tarvit ajatusmaailman niksautuksen itsellesi. Et suinkaan tarvi joka yö tyhjästä täyteen latausta 700 kilometrille, vaan joka pysähdyksellä tarpeeksi latausta päästäksesi seuraavalle latauspisteelle. Toki sitten realiteetti saattaa moiselle käytölle Suomessa vielä lyödä pahasti sormille, kun pikalatureita on kovin harvassa Itä- ja Pohjois-Suomessa.
 
Minulla on ollut Leaf käytössä nyt neljä vuotta ja kilsoja on tullut 70 000km.

Olen ollut autoon erittäin tyytyväinen eikä siinä ole ollut mitään vikoja. Huollossa olen käyttänyt säännöllisesti. 170-190€/ kerta.

Sähköön on mennyt rahaa noin 1400€ / 70 000km. Sama summa meni aikaisemmin Audilla vuodessa bensaa ja ajokilometrejä tuli silloin vähemmän.

Ja laitan mielelläni auton lataukseen päivittäin siitä hyvästä, että koskaan ei tarvitse seisoa huoltoasemalla kurjassa kelissä tankkaamassa. Eikä tarvitse pätkääkään miettiä millä asemalla on minkäkin hintaista polttoainetta. Ajelen vain [emoji3]
 
Sama homma, itse jotain pluginia kerran koitin ja todellakin haluaisin sähköauton vaikka heti, ei tule ikävä polttomoottoria tippaakaan. Mutta ongelmana hinta sekä oma hyvin poikkeuksellinen ajoprofiili joka vaatii vähintään 700km/päivä ajoakun ja tuo pitäisi saada hitaimmillaan 5 tunnissa täyteen tai muuten ei ole toivoakaan.

Uteliaisuudesta haluaisin tietää että miten saat joka päivä 700km menemään? Kuulostaa siltä kun ajaisit taksia mutta silloinkin melkein löytyisi joku auto missä olisi sopivasti rangea ja pikalaturi :)
 
Uteliaisuudesta haluaisin tietää että miten saat joka päivä 700km menemään? Kuulostaa siltä kun ajaisit taksia mutta silloinkin melkein löytyisi joku auto missä olisi sopivasti rangea ja pikalaturi :)

Eihän sen tarvitse joka päivä ajaa 700km. Sehän riittää että tarvitsee vaikka kerran viikossa (oli se sitten vaikka yhdensuuntainen mökille, tai mökillä ei ole sähköjä etc). Siinä tapauksessa pitäisi aina olla kaksi autoa -> ei ole mitään järkeä ostaa sähköautoa ainoaksi. Eikä yleensä monen auton omistaminen tässä verotuksen ihmemaassa ole myöskään järkevää.

Ei, jatkuvat pitkät pysähdykset eivät useimpien mielestä ole kovin mielekkäitä. On kivempaa päästä perille eikä stressata sitä matkaa.
 
Jengin pitäis vaan kokeilla isoakkusella sähköautolla ajoa. Kun on mörkö mielessä, niin ei näe mitään muuta kuin sen mörön. Todellisuus on tässä tapauksessa tarua kauniinpaa.
 
Uteliaisuudesta haluaisin tietää että miten saat joka päivä 700km menemään? Kuulostaa siltä kun ajaisit taksia mutta silloinkin melkein löytyisi joku auto missä olisi sopivasti rangea ja pikalaturi :)
Ei joka päivä, mutta täysin randomisti voi tulla aamusta infoa että huomenna pitää olla vaikka Kuopiossa, siitä sitten seuraavaksi päiväksi Turkuun ja sieltä vaikka Lappeenrantaan. Missään välissä ei ehdi lataamaan jos ei sitten jossain hotellissa satu olemaan lataus mahdollisuutta. Tämä siis toki työ hommaa. Ja siis tiedän hyvin että nykyiset sähköautot eivät ole tällaista ajoa varten toimivia, mutta toivottavasti näitäkin joskus tulee, sen verran mukava noin muuten sähköautolla ajaa.

Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.
 
Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.
Type2 tai pikalatausta DC tyyliin ei juuri hotelliparkeissa ole. Schukoa kyllä lähes aina löytyy, jolla 8-16 ämpärin tuotolla voi latailla:)
 
Ei joka päivä, mutta täysin randomisti voi tulla aamusta infoa että huomenna pitää olla vaikka Kuopiossa, siitä sitten seuraavaksi päiväksi Turkuun ja sieltä vaikka Lappeenrantaan. Missään välissä ei ehdi lataamaan jos ei sitten jossain hotellissa satu olemaan lataus mahdollisuutta. Tämä siis toki työ hommaa. Ja siis tiedän hyvin että nykyiset sähköautot eivät ole tällaista ajoa varten toimivia, mutta toivottavasti näitäkin joskus tulee, sen verran mukava noin muuten sähköautolla ajaa.

Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.

No joo ehkä sitten. Sanotaan vielä että kun käyt huoltsikalla vaikka lounaalla niin siinähän sitä pikalatausta pystyisi käyttämään, toki ei joka huoltsikalla totakaan ole. Ehkä joskus sitten :)
 
Aikataulu niin tiukka että ei mitään jakoa poiketa reitiltä ja alkaa joskus päivällä latailemaan autoa tuntikausia. Yöllä voisi ajaa johonkin lataus paikkaan, mutta joskus pitäisi nukkuakkin jos siis ei hotellin vieressä ole latausmahdollisuutta.

Kunhan saatavilla on pikalaturit ja auto joka suostuu pikalatautumaan, niin ei siellä laturilla tarvi tuntikausia viettää, todellisuus on enemmänkin kymmeniä minuutteja. Toki Suomen laturit ovat vielä melko hitaita ja autot kalliita, mutta kyllä se tulevaisuus sieltä tännekin tulee melko nopeasti.

 
Ei joka päivä, mutta täysin randomisti voi tulla aamusta infoa että huomenna pitää olla vaikka Kuopiossa, siitä sitten seuraavaksi päiväksi Turkuun ja sieltä vaikka Lappeenrantaan. Missään välissä ei ehdi lataamaan jos ei sitten jossain hotellissa satu olemaan lataus mahdollisuutta. Tämä siis toki työ hommaa. Ja siis tiedän hyvin että nykyiset sähköautot eivät ole tällaista ajoa varten toimivia, mutta toivottavasti näitäkin joskus tulee, sen verran mukava noin muuten sähköautolla ajaa.
Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.
 
Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.

Toki joku voi kokea sen pienoisena ongelmana, että yhden sähköauton ostamisen lisäksi joutuisi vielä suhteellisen usein olemattomalla varoajalla vuokraamaan toisenlaista autoa että saa ajonsa suoritettua :bored:
 
Kunhan saatavilla on pikalaturit ja auto joka suostuu pikalatautumaan, niin ei siellä laturilla tarvi tuntikausia viettää, todellisuus on enemmänkin kymmeniä minuutteja. Toki Suomen laturit ovat vielä melko hitaita ja autot kalliita, mutta kyllä se tulevaisuus sieltä tännekin tulee melko nopeasti.


Saisiko pientä referaattia edes, videoilla keskustelemisen sijaan? Ei oikein jaksaisi 20 minuuttia kuunnella Nallen monologia vain saadakseen selville, pitääkö videon linkkaajan väite paikkaansa.
 
Tällöin kannattaa vuokrata diesel auto. Kustannuksetkin pysyy kohtuullisia kun kilometrejä tulee paljon. Enemmän nämä on asenne kysymyksiä kuin todellisia ongelmia.
No jaa tuollaisia ajoja tulee se 30tkm/vuosi ja ne ovatkin niitä ainoita ajoja joita tulee kun vapaa ajalla ei ole käyttöä autolle kun voin kävellä kaikkialle. Eli jos ostaisin sähköauton niin se seisoisi 99% ajasta parkkiksella ja ajaisin jollain vuokra dieselillä. Ei nyt vaikuta kovin fiksulta. Mutta siis turha tästä on vääntää, tiedän hyvin että sähköauto ei ole minun ajojani varten sopiva ja tuskin tulee ihan heti olemaankaan, mutta toivottavasti joskus kuitenkin. Siihen asti ajan omalla dieselillä.
 
Mulle olis just passeli, sais pitkän siivun kulutuksen pari litraa alemmas. T8:lla kokeilin ja menee semmosta 8-9 litraa kun kaverin D6:lla 5 litraa.

V60 T8 olisi itelle tulossa ihan näillä näppäimillä. Aika kova kulutus, mikä T8 oli kyseessä koska V60 menee joku 6L/100km vai oliko se lähemmäs 5L asiallisesti ajettuna kun akusta puhti loppunut... Sitten taas jos ja kun pääsee aina laturille tai kantama riittää niin joku 3000km ei ole paha pelkällä sähköllä. Tietty jos se koko reservi koko ajan kutkuttaa siellä kaasujalan alla niin kai sen kuluttamaankin saa ;):rofl: Saas nähdä kuin käy, riittääkö se 90hepan sähkömoottori vai sähkömoottori +300hv fossiilin yhistelmä :lol:

Itelle olisi sähköauto aika bueno seuraavilla specseillä: vähintään 200hv, 300km range YMPÄRI vuoden ja neliveto :tup:
 
Saisiko pientä referaattia edes, videoilla keskustelemisen sijaan? Ei oikein jaksaisi 20 minuuttia kuunnella Nallen monologia vain saadakseen selville, pitääkö videon linkkaajan väite paikkaansa.

No siinä se referaatti jo käytännössä oli. Lataustauot olivat 10-30 minuuttia kerrallaan ja ihan ei Model 3:lla 1000 km 10 tuntiin onnistunut, meni 9 minuuttia yli.
 
No siinä se referaatti jo käytännössä oli. Lataustauot olivat 10-30 minuuttia kerrallaan ja ihan ei Model 3:lla 1000 km 10 tuntiin onnistunut, meni 9 minuuttia yli.
Tästä jäi nyt vain puuttumaan:

- reitti (missä muka pääsee 100 km/h keskinopeuksiin 1000 km matkalla taukoineen?)
- montako latausta
- kauanko kukin lataus kesti
- kuinka pitkä matka oli latausten välillä
- kulutus

Noin niin kuin minimissään. Enemmänkin saa kertoa.
 
Kunhan saatavilla on pikalaturit ja auto joka suostuu pikalatautumaan, niin ei siellä laturilla tarvi tuntikausia viettää, todellisuus on enemmänkin kymmeniä minuutteja. Toki Suomen laturit ovat vielä melko hitaita ja autot kalliita, mutta kyllä se tulevaisuus sieltä tännekin tulee melko nopeasti.


Epäkäytännöllistä se silti on pidemmillä matkoilla.

Pääseekö millään vieläkään 500km talvella?
 
Pistorasiaa ei vaan ole tarkoitettu noille kuormille pidempiaikaiseen käyttöön, vaikka hinta muovin palalle on räikeä, niin anna sähkärin asentaa ees tämä: Kojepistorasia - E-71070 1PNE 16A 250V IP20

Jos käytössä on kaksi laturia joista toinen kiinteästi kotona samassa paikassa, niin voisi olla tuota supershukoa viisaampaa johdottaa tuo toinen laturi kiinteästi siihen käyttöpaikkaansa? Pistotulppa veks laturista ja ruuvaa sen johdon suoraan sopivalla liittimellä kiinni rasian sisään. Meinasin tehdä tämän edellisessä kämpässä, mutta jäi kuitenkin tekemättä. Tuohan lisäisi vähän varastamisen vaikeusastettakin, kun laturia ei voi vain nypätä töpselistä irti ja ottaa mukaansa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 810
Viestejä
4 587 776
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom