Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    789
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tästä ei kyllä (kuluttajan kannalta harmillisesti) ole mitään merkkejä. Perinnevalmistajat eivät saa sähköautoja markkinoille joko niin että malleja ei yksinkertaisesti ole tai niin että tuotanto on säälittävän pientä. Nekin harvat mallit, joita markkinoilla on, ovat teknologisesti kaukana takana eikä välimatka tule tällä menolla mihinkään supistumaankaan.
     
  2. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    En usko, että Tesla kauhean kauan mellastaa lähes yksin tuolla markkinoilla. Etenkin kansanmallien tullessa markkinoille, Teslan mahdollisuus pitää yllä hintatasoa voi tulla vaikeaksi ellei se korjaa laatuaan ja koita saada kauniita autoja ulos hihnalta. Makuasioita toki osin.
     
  3. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuntuu olevan melko yleinen ongelma. "Olen viemässä asiaa eteenpäin ja mukana on tästä ryhmästä jo 14 kaveria." Ilmeisesti jenkkilässä takuuehdot on huonommat, kuin suomen virhevastuu.

    Selvästikin maalauksessa on yritetty säästää kaikin mahdollisin keinoin.

    Facebook (Tesla Model 3 Owners Club Finland), jotain pohdintaa alla:
    Toki Teslakin on tehnyt pieniä muutoksia, kun Pearl White -monikerrosmetalliväri kuuluu nyt auton hintaan (3, S ja X).

    Tuossa vielä sama 84 000€ maksanut Model 3, mutta 5400km ajettuna.
     
    Viimeksi muokattu: 20.07.2019
  4. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 442
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toivottavasti keväällä tulee uutta viedoa, kun auto on viettänyt toivon mukaan suolatuilla teillä, kuten käyttöauton kuuluukin.

    Tämä ehtikin tulla jo tässä välissä, senkun paranee vaan.

    Ihan jatkoa miettien, minkähänlainen homma noiden hitsaaminen mahtaa olla:think::kahvi:
     
    SR50La tykkää tästä.
  5. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Ihmetytti nyt katsoin videot uusiksi, että osa ongelmista on jo luovutuksessa havaittuja, miksi tuolloista Lada -laatua ottaa sitten vastaan edes alunperin? Oston olisi pitänyt tyssätä heti noiden havaintoihin ja myyjän palauttaa varausmaksu koska myytävänä oleva kohde ei täytä missään nimessä uuden auton määritelmää.

    Myyjä luvannut hoitaa homman ilman varsinaista lupausta valmistajalta ja uuden auton kiima ylitti ostajalla järjen?

    Tuli jotenkin mieleen 90-luvun alku kun mieslapset ja muu valkoroska haki kiimassa Metro-Autosta Chevy Vaneja ja Astroja, tein kesätöinä silloin heille teinipoikana eri firmasta käsin mm. automeikkauksia ja olin mukana uusista repimässä suojamuoveja jne. Nehän oli suurin osa pohjasta jo ruosteessa, osasta maalit hilseili ja muutenkin aivan paskoja. Muistan elävästi kun yksi ostaja ei sen kummemmin edes tinkinyt hinnasta vaikka takaovessa oli kämmenen kokoinen alue missä ei ollut kuin pohjamaali, huikkas vaan, että varmaan tähän joku spraymaali tulee kauppaan mukaan. :rofl:
     
    SR50La ja Zetbo tykkäävät tästä.
  6. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    298
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Lehdelle annettu kommentti:

    ”– Eniten ihmetytti, että tuossa vaiheessa Teslan huoltojärjestelmään tehty huoltomääräys autoni luovutuksen yhteydessä havaituista maalivioista oli mystisesti kadonnut järjestelmästä, eikä minulla siis ollut enää varattua takuukorjaukseen aikaa. En kuitenkaan saanut minkäänlaisia vastauksia kysymyksiini siellä, Joni Savolainen jatkaa.”

    Sitten kun rekkuloi kuluttajaneuvonnan kautta niin Tesla sanoi että senkus maalaat omaan laskuun, voivoi. Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”

    Kyllä mäkin ottaisin uuden auton vastaan jos olisi kyse jostain maalipinnan korjailuista jotka ei ajoa haittaa. Etenkin jos edellinen on jo myyty ja tarttis uuden alle... En kyllä nää mitään pienintäkään aihetta moittia tai naureskella hätäiselle ostajalle tässä kohtaa, ihan käsittämätöntä vittuilua Teslan puolelta. Toivottavasti nämä selviää :/
     
    SR50La tykkää tästä.
  7. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 139
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Minusta Volkswagenin panostus sähköautoiluun vaikuttaa ihan lupaavalta. Alkuvaiheessa kyse on tietysti vähän eri segmentistä kuin Teslan kohdalla, mutta varsin järkeviä sähköautoja vaikuttaisi olevan tulossa.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  8. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Tämä on niitä kuuluisia tienristeyksiä, fiksu tekee jotain ja muut jotain muuta. Ei nyt saatana pidä niin lammas olla, että hyväksyy tuommoisen paskan ja vastaanottaa sen + maksaa.

    Minkä tahansa auton saa alle jos aivan paniikki on, ostaa vaikka 500 euron halpiksen jos ego antaa myöden.

    Minä näen kyllä helvetin suuren hälytyskellon siinä, että maali on monesta kohtaa paskottu, osasta paikkoja se jopa uupuu. Kyllä menee ihan kiiman ja tyhmyyden puolelle jos silti etenee kauppojen suhteen vaikka ongelmia havaitaan.

    Tuossa kun olisi vaatinut kaupan purkua tai maalausta ennen luovutusta, olisi säästänyt vitun monta murhetta ja euroa. Voi tuolle vähän jo nauraakin jos haluaa ja kysästä, että meinaako seuraavan autokaupan käsillä tutkia vähän tarkemmin auton ja vaatia korjausta ennen kuin nimet ovat paperissa?

    Siitä olen kyllä täysin samaa mieltä, että Teslan toiminta on käsittämätöntä eikä mitenkään hyväksyttävää. Toivottavasti mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas älyää olla tukematta ko. paskafirmaa.
     
    jyppi, SR50La, emelianenko ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  9. Wilmo

    Wilmo

    Viestejä:
    67
    Rekisteröitynyt:
    15.12.2016
    Alottakaa joku Tesla on paska -ketju, tai muutetaan tän ketjun nimeä.
     
  10. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Miten sähköautovalmistajan toimista kertominen ei kuuluisi ketjuun?

    Mutta muuten aika hiljaista ollut markkinoilla, 2020 on edelleen monella SE vuosi kun alkaa tapahtumaan.
     
  11. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Teslan ja Model 3:n myynti luultavasti vähän nousee, kun hinta laski noin 4000€.
    Turha noista tavallaan on sen enempää jauhaa, kun Tesla ei kumminkaan korvaa yhtään mitään. Pitäisi siis keskittyä korjaamaan ongelma.

    Tuossa facebookista juttua.
    1.Itse aion nyt estää lisävauriot seuravaalla kombinaatiolla: PPF helmoihin ja ovien alaosiin, roiskeläpät eteen ja keraaminen pinnoite loppuautoon. Laitan kuvia kun on valmis. Tämä kannattaa huomioida jos ostatte Teslan, pitää myös budjetoida suojauksiin ja teettää ne mielellään heti.
    1. PPF (Automatrix) 397 eur, roiskeläpät (Protectmytesla) 220 eur ja pinnoite sitten päälle. Pinnoitteen laskisin enemmän haluksi pitää auto siistinä ja helposti pestävänä enkä niinkään näihin kiveniskuihin liittyvänä suojauksena.
    2. Minä päädyin samaan ratkaisuun. Ppf keula, lokarit ja helma 20-25cm. Cure pintaan ja pinnoitteet laseille. Roiskeläpät vielä paikoilleen (Protectmytesla) kunhan upsi tuo.
    3. Pinnoitteen päälle ei voi ymmärtääkseni teipata eli se pitää poistaa soveltuvin osin, teipata ja pinnoittaa uudelleen osittain.

    Teslan huoltopäällikkö:
     
  12. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    298
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Tyhmä? Myyjähän lupasi korjata homman. Aika uskomatonta että jonkun mielestä ostaja on tehnyt tässä jotain väärin tai olisi tyhmä :confused:

    Eihän läheskään kaikki syynää autoa noin tarkasti mitä tämä ostaja teki. Onko nekin tyhmiä? Itsekin huomasin omassa kiillotettavaa etupuskurin osalta, joku skraidu siihen oli kai tullut minkä näin vasta parkkihallin valossa. Oonko mäkin tyhmä ja kiimainen?
     
    SR50La ja Slayer tykkäävät tästä.
  13. smicke

    smicke

    Viestejä:
    372
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Ihan vitunmoista maaliautismia täällä. Kyllä omasta Lexuksestakin kuluu takarenkaan takaa muovilistasta maalit, tietysti kun kaikki paska lentää siihen.

    Joillekin on ilmeisesti kovin hankalaa ymmärtää että se auton maalipinta on kulutustavaraa ja jynssätään kaaraa joka viikonloppu pihassa enemmän kun vaimoa.
     
  14. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    298
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Entä kyljistä?
     
    SR50La tykkää tästä.
  15. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    827
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No, joillekin se on kulutustavaraa ja jotku yrittävät säästää sitä. Jos haluat kunnon maali- ja pesuautismia, suosittelen vetämään syvään henkeä ja menemään osoitteeseen www.pesukinnas.com :kahvi:
     
    mmst1 tykkää tästä.
  16. smicke

    smicke

    Viestejä:
    372
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    En kiellä etteikö laatu olisi huonompaa Teslalla. Suurin osa noista videoiden maalivirheistä vaatii kuitenkin tuoreen pesun ja 10cm etäisyyden jotta ne huomaa. Helpoin korjaus näihin on lopettaa auton tuijottaminen 10cm etäisyydeltä.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  17. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Ihan oman maun mukaan, en itse ottaisi vastaan mitään uutta autoa noin paskalla jäljellä. Minusta ostaja on jossain määrin vajakin tasolla jos ottaa vastaan noin paskan tuotteen mitä videolla näkyi.

    Jos ei kiinnosta syynätä +50t kampetta läpi, niin sitten ei kiinnosta. Itsehän tässä jokainen ns. ristinsä kantaa.
     
  18. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Nimenomaan, kulutustavaraa, mutta ei kait nyt vielä 5t km:n jälkeen? Jos sinusta on ihan ok, että kyljet ja lokarit hilseilee maalia ja takaluukusta puuttuu maalia, niin jälleen kerran, oman maun mukaan.

    Tuo Tesla näytti lähinnä +20v vanhalta mökkitiet nähneeltä kamppeelta.
     
  19. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    298
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Niin, tarkotin vaan sitä että kyllä pitää voida luottaa siihen että uusi on uusi ja kunnossa. Ei siinä ole kahta sanaa. Yleensähän kaikki viat tulee vastaan ekojen kilsojen aikana ja sitten ne korjataan. Nyt ei korjattu, vaan vittuiltiin takaisin...

    Eri asia jos katsoo paikan päällä että on paljon vikaa ja myyjä pyörittelee päätään ja silti otat auton alle. Tässä myyjä lupasi että viat korjataan.

    Todella ihmeellistä ostajan syyllistämistä nyt.
     
    SR50La, Kaiutin79 ja Slayer tykkäävät tästä.
  20. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Teslan käytäntöjen mukaan se palautus olisi ollut kumminkin ihan mahdollista. Kun palauttaa olisi voinut myös kokonaan ilman syytäkin, koska auto on netin kautta tilattu. Kumminkin melko kallis 67 900€ auto tuo kallein vaihtoehto.

    Toinen vaihtoehto olisi ollut hinnanalennus heti kauppoja solmittaessa, kun auton uudelleen maalaus maksaisi jotain 5500€ ja siihen Tesla ei suostunut.

    No nyt tuo Teslan käytäntö kumminkin tiedetään ja toivottavasti "uusi" metallinhohto valkoinen on parempi väri kuin ongelmallisimmat musta ja sininen. En muista että muista olisi niin paljon valitettu? Lisäksi Model S pitäisi olla kestävämpi musta maali?
     
  21. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Luotto on erikoinen asia kun puhutaan autokaupoista tai melkein mistä vain, vaikka iotechin myyntipalstasta.

    Nythän tuo videon heppu oli siis huomannut viat ennen luovutusta, hyväksyi tilanteen ja otti vaillinaisen tuotteen vastaan. Toivottavasti sai kirjattua nuo ylös kauppakirjaan. Luulen, että tuskinpa.

    Ehkä vähän kärjistin ostajan vastuuta, kenties tyhmyyden sijasta on vain oltu sinisilmäisiä ja luotettu huonoa laatua jo aiemminkin suoltaneeseen yritykseen. Tuo on sitten vielä bonusta, että Tesla alkoi vittuilemaan noin. Hyvä jos korjaavat nuo paskotut, teltoissa tehdyt vehkeensä.

    Mutta tämmöisten ostajien ansiosta myyjiä ja valmistajia ei laatu lopulta kiinnosta, joku lammashan sen kuitenkin ostaa.

    Kyllä ostovaiheessa kannattaa syynätä mikä hyvänsä tuote, kämppää ostaessa ostetaan nykyään jo ties mitä asiantuntijapalveluita, että ei tule yllätyksiä. Autohan on yleensä se toiseksi arvokkain ostos ihmisten elämässä, ihan yhtälailla ne pitää tarkastaa. Ihmiset reklamoivat naarmuista telkkarissa, mutta auto on ok? :confused:
     
  22. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    298
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Ihme jankkaamista... Ostajahan nimenomaan reklamoi ja myyjä lupasi korjata viat joten siksi otti auton vastaan. Eihän tossa ole mitään epäselvää.

    Jos et itse luota myyjään niin älä luota. Aika moni luottaa, minä mukaanlukien. Ikinä ei ole merkkiliikkeen myyjä kusettanut. Tesla on ilmeisesti ensimmäinen tässäkin :D
     
    SR50La ja Slayer tykkäävät tästä.
  23. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    1. Ongelmallinen musta on hinnat alkaen väri (ei ole enää).
    2. Performancen renkaat on jotenkin isommat ja hiekkaa ja kiviä lentää siksi enemmän.
    3. Kuraläppiä ei ole vakiona.

    Hankalaahan tuo on ja opiksi kannattaa ottaa. Eli siis jos ostaa, niin vähän pitää myös panostaa auton suojaukseen.

    Toivottavasti tulee myös muitakin kilpailukykyisiä sähköautoja, niin ei oltaisi pelkästään Model 3:n maalipinnan laadun armoilla. :) Ja toisaalta toivottavasti valkoinen on toimiva väri.

    Lisäksi ilmeisesti Tesla yrittää kehittää jotain ratkaisua, jota ei vielä ole. Hinnat alkaen värin vaihtaminen valkoiseen, on toki yksi juttu.

    Tuossa vielä video sunnuntailta. Olisi kyllä odottanut vähän parempaa laatua. :)
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    Viimeksi muokattu: 21.07.2019
    drealz, emviiex, Habazon ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  24. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Niin, tuliko myyjältä nyt viimeaikoina vasta tuo korjauslupaus? Jossain vaiheessahan sieltä vain vittuiltiin takaisin. Korostan, että hienoa jos korjaavat, mutta käytännössä jännä nähdä miten korjaavat, missä ja millä aikataululla. Fiksuinta olisi vaatia hyvä kasa rahaa tai vaihto uuteen kun näin uusista peleistä on kyse.

    Oma pointti tässä oli, että jos maalin suhteen on mokailtu, ja se nyt on kohtuullisen vaivan ja osaamisen takana saada kunnolliseksi, miten sitten muu laatu kokoonpanon ja materiaalien osalta.

    Tesla hieman eroaa oikeista autovalmistajista uutena pelurina ja nämä ongelmat kertovat hyvin siitä miten vaikeaa on tuottaa massakokoonpantu auto kaikkinensa.

    En nyt oletuksena epäile kaikkea mitä automyyjät sanovat, mutta onhan se jonkun sanonnan mukaan asianajajien jälkeen heti seuraava ammattikunta joka palaa helvetissä. Ja tietysti kun lampaita ja hömelöitä riittää, joku Kamux pysyy myös kartalla trokarien ohella, ei vaan kattele 10cm päästä vaan kauempaa. :rofl:
     
  25. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    298
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Se myyjähän lupas ne sillon jo luovutuksessa hoitaa. Siksi tämä koko keissi on niin surkuhupaisa.
     
    SR50La ja Mika__ tykkäävät tästä.
  26. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Hienoa. Nyt odotellaan sitten miten, missä ja milloin. Onhan lupaukset jossain paperilla?
     
  27. OD.

    OD.

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Tarinan mukaan kirjattiin ylös ja katosivat Teslan järjestelmistä hups vaan kun tuli korjauksen aika.
     
    teemz, SR50La, emviiex ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  28. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 180
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei näytä. Jotain rotia tuohon liioitteluun.
     
  29. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 133
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Mulla on ollut 20v vanhoja autojakin joskus ilman irronnutta maalia, että ei siinä ollut mitään liioittelua. Äärimmäinen määrä asioita menee pieleen jos maalit irtoaa jos autolla ajaa Suomessa yleisillä maanteillä.

    Tämä on kohtuullisen hauska ja sitä luottamusta herättävä asia. :D
     
  30. renee

    renee

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    Vanhoja autoja omistaneena voin allekirjoittaa tämän. Joka tapauksessa maalipinnan kunto on merkittävässä roolissa, kun auton haluaa pistää eteenpäin, vaikkei itseä haittaisikaan.
     
  31. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saa nähdä vältetäänkö käytetyistä esim mustaa ja sinistä, jos niissä näkyy enemmän maalipinnan kulumista. Toki vähemmän tarkkoja ostajiakin löytyy, mutta juttu on ollut silti jo aika hyvin esillä ja kaikkien pitäisi se jo muistaa. Nyt jos ostaa halvimman Model 3 SR+, niin valkoinen on ainut järkevä väri, koska alle 50k€. Muut tulee niin kalliiksi. Jos valkoiseen vielä asennuttaa jotain suojauksia heti uutena, niin pitäisi olla oikein hyvä paketti.

    Valkoinen metalliväri +0€
    Musta +2800€
    Hopea metalliväri +3100€
    Sininen metalliväri +3100€
    Punainen metalliväri +4200€

    edit:
    Valkoiseen saa siis sähköauton hankintatuen -2000€ ja siksi hinnat on niin korkeita. :) Tarkka hintaero SR+ valkoisen ja punaisen välillä on 4258€. Kannattaa jo teipata auto punaiseksi. :D
     
    Viimeksi muokattu: 22.07.2019
  32. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    827
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Härregod, onpa myös maalihinnat premiumia. Oma Foccari sai metallivärin hintaan 795€.
     
  33. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 301
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Syynähä on hinnoissa se että mahdollisimman moni ottais saman värin, vähä huolestuttavan näköstä kyllä toi musta model3. Robottihan noi maalaa joten aivan tietoisesti vedetty maalit minimiin, toivottavasti myös otettu opiksi ja korjattu ongelma nyt tuotannossa olevissa.
     
  34. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    439
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Onhan toi maalipinnan kuluminen täysin eri asiaa kuin maalin kokonaan irtoaminen kivisateisista paikoista. Pehmeys tekee hienoja naarmuja jotka vielä vahoilla yms. saa katoamaan. Mutta noi kiveniskeymistä olevat pohjamaalipisteet ei pehmeyteen yksin liity. Niissä lohkeaa pikkuinen pala maalia pois jolloin pehmeys pitäisi vaan auttaa kestämisessä. Noita pistesateita näkynyt itsellä 10 vuotiassa kuraläpättömissä autoissa joilla sorateilla ajettu surutta.

    Tai ylensäkin toi koko maalin puuttuminen. Eli Teslat pintamaalataan kaikki paikallaan olevana eikä ne irrallaan olevana kuten melkein kaikki muut autot joissa pintamaali löytyy ovien, luukkujen saranoiden ja lokasuojien altakin. Kaikki paikkoja jonne kertyy ylimääräistä hautumaan ja pohjamaali ei niitä kauaa pidättele.

    Enemmänkin se että maalataan osat paikallaan eikä runkoa ja osia erikseen. Eli kun muilla auto tulee ovien, luukkujen, lokarien kasaukseen pintamaalissa niin Teslalla se tulee pohjamaalattuna maalaten vasta sen jälkeen kun ovet, luukut ja lokarit jo kiinni. Sitä robottia ei saa millään ruiskaseen maalia joka väliin tai noiden kiinni ruuvattujen osien alle.
     
  35. elmo

    elmo

    Viestejä:
    616
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikö noissa pitäisi olla maalaus jotenkin niin, että sähkövarauksen ansiosta maali hakeutuu myös kaikkiin piilokoloihin? En tiedä muistan vain lukeneeni, jotain tälläistä.

    Omaan ajoon tuo Optima näyttää sopivan aika hyvin. Kesälomalla tuli hurutettua 1tkm n.3,7l/100km. Latailemaan pääsi lähinnä vain kotona. Nyt taas kun on arkea takana jo reilut pari viikkoa niin nollat taulussa bensan suhteen mennään. Akku kestää 2-4 päivän ajot (12-25km/päivä), mikä ihan jees. Ei tartte aina olla lykkäämässä johtoa kiinnikkään. Alkanut vielä käymään kotosalla lounaalla. Ennen hiersi aina vetää tollasta pätkä ajoa kiiselillä ja söi mielellään työpaikan ruokalassa tai kaupungilla. Eli profittia tulee tuostakin 7-10€/p. Toki hifistelijä vetäisi fillarilla näin onnetonta työmatkaa ja roudaisi eväitä mukana.

    Ainut ero mikä nyt tulisi täyssähköön verrattuna on, että menisi ne pitkätkin reissut mitä 0-2x/kk sähköllä. Omaan profiiliin noita osuu niin vähän, että tällänen plugin on ihan pätevä vaihtoehto. Silti kyllä Tesla kiinnostaa autona, kun on niin paljon erillainen kun tavalliset autot.
     
    SR50La tykkää tästä.
  36. akse

    akse

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    On mullakin 180k ajetussa BMW:ssä kulumia helmoissa.. mutta noilla kilometreillä ja hiekkatiellä ajelulla se suotakoon. Nyt tuli lomalla maalattua pari kohtaa eturenkaan takaa mistä pelti jo paistoi, samalla hankin lokarit eteen.

    Voin vain kuvitella minkä näköinen maalipinta olisi tuolla Teslalla 100k jälkeen, jos 2000km jälkeen näyttää tuolta.

    Ongelmahan tulee olemaan korroosio.

    Tjoo.. samalla kun ollaan tekniikka forumilla niin jengi voisi lopettaa valittamisen jos uudessa 500e tai jopa 1000e puhelimessa on materiaalivirheitä tai naarmuja jo paketista avattuna. Sama koskee näyttöjen kuolleita pikseleitä, valovuotoa yms.

    Jos 50000-70000e auton maalipinta saa olla huono ja jo uutena virheellinen, niin mitäpä noista muista huomattavasti halvemmista tuotteista.

    Aika paha tuo että ovi ja takaluukku hakkaa maalipinnan pilalle :|
     
  37. Zetbo

    Zetbo

    Viestejä:
    121
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Pitää antaa Teslalle anteeksi. Ei tuo malli ole ollu "tuotannossa", kuin 2 vuotta joten eihän siinä ajassa pysty mitään priimaa saamaan aikaseksi. Elonin mukaan Alien Dreadnaughtilla piti saada 10k autoa viikossa pihalle viime vuoden lopussa. Taidetaan edelleen olla jossain ~5k/viikko.

    Itselle tulisi mieleenkään ottaa mitään uutta autoa vastaan missä oliis tuonlaisia maalivirheitä saati +50ke maksavaa "luksusautoa".
     
  38. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 442
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos olosuhteet on pahemmat mitä jossain kehitysmaassa, niin mitäpä sitä voi odottaa.
    Nyt vasta muistin tuon telttapajan, en vaan aikaisemmin jostain syystä jaksanut linkkiä avata, mikä oli tuolla edellisellä sivulla, mutta laitetaanpa uusintana.

    Tesla employees say they took shortcuts and worked through harsh conditions to meet Model 3 goals
     
  39. akse

    akse

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jooh.
    Toisaalta muita malleja on tehty jo pidempään ja niissä ei ole samoja laatuvirheitä.
    Eli eiköhän kyseessä ole kustannussäätö ja kiire
     
  40. akse

    akse

    Viestejä:
    1 457
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ei hassumpi tuo Mersun sähkökiesi. Toki ökykallis.

     
  41. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 406
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Joo no kyllä kai 100k+ eurolla pitää saada toimiva auto aikaiseksi, oli käyttövoima mikä tahansa.
     
  42. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    789
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Isolla 80 kWh akulla WLTP 416 km eli muotoilun huomioiden motarinopeuksissa varmaan I-Pacen ja E-Tronin tapaan n. 270 kilometrin toimintasäde. Nämä möhköt tykkäävät syödä sähköä. Muotoilultaan auto vaikuttaa minusta päämäärättömältä ja vanhoilliselta. Keulamaski leikkii polttomoottoriautoa, ja perässä näyttää olevan samanlaisia naurettavia diffuusoria leikkiviä kromilistoja kuin Mersun hinnat alkaen -polttiksissa. Noh, vanhuksillehan Mersu myy, joten ehkä polttiksen imitointi on pakollista. Ohjaamon ilme on kymmenine nappuloineen levoton, samoin kuin tuo kahden näytön klusteri.
     
  43. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 955
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihan hieno sisusta mersussa. Möhkö auto, niin halpis hintaluokkaan on vielä matkaa. Mersussa 80kWh akku ja 416km ajomatka.
    Model 3 48 000€ (409km)
    Model S 92 100€ (610km)
     
  44. Mariini

    Mariini

    Viestejä:
    413
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vanhat valmistajat aloittaa isoilla ja hintavilla malleilla, koska halvoilla sähköautoilla ei tee rahaa vielä hetkeen, kiitos akkutuotannon. :hmm: Eivätkä ne tuskin halua pilata mainettaan puolivillaisilla tuotteilla... :vihellys:
     
  45. OD.

    OD.

    Viestejä:
    647
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Olen sähköautoilun ystävä, mutta mitä enemmän asiaan tutustuu, niin sitä vähemmän noissa isoissa sähköautoissa tuntuu olevan järkeä. Pelkästään akuston paino, puhumattakaan auton muusta massasta, lisää kulutusta merkittävästi. Jos akkuissa ei tehdä jonkin sortin läpimurtoa, jossa päästään eroon orjatyönä/epäekologisesti tuotetuista maametalleista, niin vaikuttaa siltä että perhe/isommat kiesit kannattaa tehdä hybrideinä ja pienemmät sähköllä.

    Toivotaan, että suomalainen suola-akku saadaan kunnolla toimimaan ja pääsee massatuotantoon
     
    SR50La tykkää tästä.
  46. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    789
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Akuston painoa kyllä usein liioitellaan. Model 3 SR+:n ilmoitettu omamassa on 1645 kg ja BMW:n kolmossarjan vastaava 1530-1615 kg. Möhköjä tehdään oman käsitykseni mukaan siksi, että niissä akuston korkeuden saa helpommin piilotettua ja isojen autojen katteet ovat korkeammat. Pienemmät autot vaativat parempaa suunnittelua ja kustannustehokkaan tuotantolinjan.

    Mitä tulee sähköauton ekologisuuteen, se on aina parempi kuin polttomoottorivastineessa.
     
  47. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    23
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Tavallaan samaa mieltä, että jatkuvasti kasvava autojen koko on iso ongelma. Otetaan se iso auto että voi kerran vuodessa vetää purjevene mökille mut tosiasiassa koko vuosi sahataan Länsiväylää edes takaisin.

    Mut näissä maametallijutuissa tuntuu usein puuttuvan suhteellisuudentaju. Ikäänkuin auton muu paino olisi eettistä ja luonnonvaroja kuluttamatonta - öljyteollisuudesta puhumattakaan.

    Sikäli kiitollisin ongelma, että se on korjattavissa. Kaivoksia voi pyörittää ympäristöystävällisesti ja reilulla palkalla - akut voidaan valmistaa uusiutuvilla tai ydinvoimalla. Akkujen kierrätys on mahdollista. Kyse on rahasta ja tahdosta. Kun sähköautojen vastustajat pitävät näitä asioita esillä, he itse asiassa ovat mukana luomassa tahtotilaa ongelmien korjaamiseksi.

    Polttomoottori taas on umpikujassa co2 päästöjensä kanssa. Maailmassa ei riitä biomassaa päivittäisen 80 miljoonan barrelin öljynkulutuksen korvaamiseen.
     
    joo22 ja emelianenko tykkäävät tästä.
  48. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 406
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Metroautossa juttelin myyjälle, niin suunnilleen joka toinen sähköautoja ihasteleva kyseli aina, että pääseekös tällä nyt sit Lappiin yhdellä latauksella. Sit kun myyjä kysyi, että ajeleeko useinkin Lappiin yhdeltä istumalta niin suurin osa ei ollut koko ikänään ajanut sinne kertaakaan. Pysähdyksillä tai ilman.
     
    drealz, SR50La, joo22 ja 9 muuta tykkäävät tästä.
  49. sf78

    sf78

    Viestejä:
    261
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Eihän sähköautoissa enää ole kuin kaksi miinusta polttomoottoriin nähden:

    1. Liian tiheä latausväli
    2. Rangen puolittuminen nopeuden kasvaessa

    Nämä kun saadaan hoidettua kuntoon, niin voittokulku on varmaa.
     
    SR50La tykkää tästä.