Keskustelua hybridiautoista

Suomessa vielä valmisteltaisiin lupalappuja ja luvat rakentamiselle ehkä saataisiin joskus 2-3 vuoden päästä :D
Onhan se vähän erilainen ja erikokoinen maa. Suomessa mietitään ympäristölupia sun muita etukäteen, Kiinassa lähinnä teloitetaan aina välillä varoitukseksi joku myrkyllistä lastenruokaa valmistanut "entrepreneur".
 
Onhan se vähän erilainen ja erikokoinen maa. Suomessa mietitään ympäristölupia sun muita etukäteen, Kiinassa lähinnä teloitetaan aina välillä varoitukseksi joku myrkyllistä lastenruokaa valmistanut "entrepreneur".
Suomessa tehdään ympäristöluvilla ja niistä tehdyillä valituksilla kiusaa ihan tahallaan. Lisäksi vaatimuksia voidaan jälkikäteen yksipuolisesti tiukentaa ja toiminta lopettaa, jos uusia kiristyksiä ei ole mahdollista toteuttaa.
 
Ja kun keskusta näivettyy palvelujen siirtyen autojen luokse. Niin itketään ettei keskustassa ole enää mitään kuin kahviloita. Ei täs maassa niin montaa isoa keskustaa ole että ne selviäisi pelkällä omalla asukasluvullaan. Eipä juuri nykyisin itselläkään keskustaan asiaa ole kun asiat hoituu muualla paremmin. Mikä sinällään hyvä asia itselle.

( Autotonta keskustaa haluavan kannattaisi ehkä pohtia jotain kerrostalolähiötä sen keskustan sijasta. Ei ole niitä palveluita eikä niiden takia alueelle tulevaa väkeä. Sellaiseksi kun keskusta näivettyy palvelujen siirtyessä. )
Autottomassa kävelykeskustassa asuneena olen hieman eri mieltä siitä, että missä ne elinvoimaiset palvelut ovat, missä eivät ja missä ihmiset oikeasti haluavat käyttää aikaa ja missä eivät. Jos katsot mitä tahansa keski-eurooppalaista kävelykeskustaa, niin yksikään esimerkki ei puolla väitettä siitä, että keskusta jotenkin ”kuolisi” jos siellä ei saa ajaa autolla.

Ne palvelut pysyvät siellä keskustassa mille se sopii. Bauhaussit ja automarketit eivät sellaisille alueille tietystikään tule, mutta ei se tarkoita, että keskusta kuolisi. Se on vaan erilaista keskustaa kuin Helsingin nykyinen erittäin meluisa katutila

Kummasti ne tapa-autoilijatkin tulivat sinne keskustan ravintoloihin, kun ne ”eläväiset automarketit” tarjosivat lähinnä mcdonalds-tason ruokaa.

Parkkihalli kävelykeskustan laidalle ja loppumatka jalan tai nykyisin trendikkäästi sähköpotkulaudalla.
 
Autottomassa kävelykeskustassa asuneena olen hieman eri mieltä siitä, että missä ne elinvoimaiset palvelut ovat, missä eivät ja missä ihmiset oikeasti haluavat käyttää aikaa ja missä eivät. Jos katsot mitä tahansa keski-eurooppalaista kävelykeskustaa, niin yksikään esimerkki ei puolla väitettä siitä, että keskusta jotenkin ”kuolisi” jos siellä ei saa ajaa autolla.

Ne palvelut pysyvät siellä keskustassa mille se sopii. Bauhaussit ja automarketit eivät sellaisille alueille tietystikään tule, mutta ei se tarkoita, että keskusta kuolisi. Se on vaan erilaista keskustaa kuin Helsingin nykyinen erittäin meluisa katutila

Kummasti ne tapa-autoilijatkin tulivat sinne keskustan ravintoloihin, kun ne ”eläväiset automarketit” tarjosivat lähinnä mcdonalds-tason ruokaa.

Parkkihalli kävelykeskustan laidalle ja loppumatka jalan tai nykyisin trendikkäästi sähköpotkulaudalla.
En nyt tätä sen enempää jaksa kuin että kun katsot mitä tahansa keski-eurooppalaista kaupunkia niin asukasluvut on vähän eri tasolla. Suomessa yli 200000 asukkaan kunnatkin mahtuu yhden käden sormiin kirjaimellisesti, kun kuudes Turku yltää enää 191664 asukkaaseen. Jo kymmenes kunta on alle 100000 asukkaan Pori. Ja noi luvut on kuntien ei keskustan väestöstä. Irroitit sanomiseni siis täysin kontekstista perustellessa keski-eurooppalaisilla kaupungeilla.
Luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tätä sen enempää jaksa kuin että kun katsot mitä tahansa keski-eurooppalaista kaupunkia niin asukasluvut olla vähän eri tasolla. Suomessa yli 200000 asukkaan kunnatkin mahtuu yhden käden sormiin kirjaimellisesti kun kuudes Turku yltää enää 191664 asukkaaseen. Jo kymmenes kunta on alle 100000 asukkaan Pori. Ja noi luvut on kuntien ei keskustan väestöstä.
Luettelo Suomen kunnista väkiluvun mukaan – Wikipedia
Kävelykeskusta toimii aivan mainiosti muutamien tuhansien asukkaiden kylissäkin. Ei sen tarvitse olla mikään valtava alue, vaan ihan muutaman korttelin kokoinen alue tekee jo ihmeitä sen sisällä ihmisten viihtyisyydelle ja laskee liikennemelua alueellisesti. Oma entinen asuinkaupunkini Ulm on n. 120 000 asukkaan kaupunki.

Mutta tämä nyt ei kuulu varsinaisesti sähköautoketjuun mitenkään, joten lopetetaan tähän.
 
Sen takia sinne Turkuunkin on vouhotettu vuosikausia toriparkkia, että saataisiin ihmisiä keskustaan. Eri asia nyt kun sitä vihdoin alettu tekemään, että saavatko siitä tarvittavaa piristysruisketta.

Omalla pikkukylällä tuli automarketit kilsan päähän kesksutasta ja muutama vuosi niin keskusta kuoli aika täysin. Ei ne keskustojen mummot ja mammat riittäneet asiakkaiksi torin laidan liikkeille kun muut meni autoilla muualle.

e: Joku helsinki voi olla poikkeus, mutta kyllä muu Suomi on niin täysin kumipyörien päällä, että ei se siitä helpolla muuksi muutu. Autolla mennään kaikki autoa pitemmät matkat lähes poikkeuksetta.
 
Suomessa vielä valmisteltaisiin lupalappuja ja luvat rakentamiselle ehkä saataisiin joskus 2-3 vuoden päästä :D

Joo, ja linjastolla sattuneen pikku kämmin seurauksen virheellinen erä dumpataan tehtaan takapihalle maatumaan kuten tapana on. Varmaan laskevat vielä vedet läheiseen jokeen josta pienviljelijät ottavat kasteluvetensä. Itse nyt mikään viherpiiperö ole, mutta onhan toi kiinalaisten teollistuminen ollut aika sikamaista touhua. Harmi ettei kännyköitä tai muita sähkölaitteita juuri valmisteta enää muualla, pakko ostaa sitä mitä on tarjolla.

362l2.jpg
 
Tai sitten autosta katsottaisiin paljonko sitä on ladattu. Olettaisin, että kaikki sähköä syövät autot pitävät tästä jo kirjaa. Nykyisin käyttäjä voi kyllä tyhjätä sen, mutta muutettaisiin niin, että nollaus ei onnistu.

Käyttäjät pystyy nollaamaan mittaristosta ajotietokoneen kirjanpitoja kyllä, mutta auto pitää ihan akun kunnon valvonnan takia sellaistakin kirjanpitoa jota ei pääse sorkkimaan välttämättä edes merkkitesterillä. Näitä logeja ei tokikaan auton mittariston kautta pääse katselemaan, vaan tarvitaan kunnon testeri.
 
Jotenkin kuvittelisi että tuostakin tulee myös nelivetoversio, samalla tekniikalla kuin noissa isommissakin.
Isommat on rakennettu SPA plattikselle ja XC40 CMA, joka ei kai tue sähkömoottoria takana. Siksi tuo hybridi on jäänyt etuvetoiseksi eikä Volvolla ole hybriditekniikkaa, joka välittäisi vedon kardaanilla taakse.
 
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksen seuraus: autoilun verot voivat poistua osalta autoja, menetykset valtiolle 3,5 miljardia

...siis menetyksiä 3,5 miljardia, ei toki tappiota vaikka niin kirjoitinkin. No tuo juttu avaa vähän asiaa, mihin alunperin viittasin.
Eli suomalaisten verotus kevenisi hiljalleen, sitä mukaa kun ne penteleet oikeasti seuraavat sitä veropoliittista ohjausta sähköautoihin? Ei nyt kovin tuo kamalalta kuulosta. Jos tälle linjalle mennään, eikö kannattaisi panikoida ennemmin tupakkaveron tuottojen romahtamisesta kun nykytupakoijat kuolevat pois - siis kaikki terveysvaroitukset pois ja tupakkayhtiöiden markkinointi sallittava taas, erityisesti lapsille?

Sitä en varsinkaan ymmärrä, että tämä olisi jostain syystä perustelu sille, että GPS-seuranta pitäisi nyt taas nostaa pöydälle, jotta juuri samasta murenevasta kivestä puristettaisiin edelleen juuri saman verran verotuloja - uusi kallis järjestelmä kuitenkin maksaisi autolijoille tyyliin vastaavat 3,5 miljardia vuodessa + 20% lisäkustannuksia kv. järjestelmätoimittajien taskuun.
 
Helpointa on lähettää postissa verolappu sähköliikenneveron nimellä, joka korvaisi bensaveron.
Vero voisi olla esim. 2700 euroa vuodessa, ja tietysti muut verot päälle.

2700€ + muut verot kuulostaa vähän paljolta,

Mutta muuten ihan toimiva ajatus, vero voisi määräytyä ilmoitetun tehon mukaisesti.

:)
 
Viimeksi muokattu:
Sitä en varsinkaan ymmärrä, että tämä olisi jostain syystä perustelu sille, että GPS-seuranta pitäisi nyt taas nostaa pöydälle, jotta juuri samasta murenevasta kivestä puristettaisiin edelleen juuri saman verran verotuloja - uusi kallis järjestelmä kuitenkin maksaisi autolijoille tyyliin vastaavat 3,5 miljardia vuodessa + 20% lisäkustannuksia kv. järjestelmätoimittajien taskuun.
Muistaakseni siinä oli jotain ehtoja. Että jos GPS-seuranta tulee, niin vastaavasti autovero lähtee pois. Mutta tuo koko juttu sitten hylättiin.

Nythän noilla sähköautoilla on erittäin pieni autovero, eli tuolla verolla nyt ei ole muutenkaan yhtään mitään merkitystä.

Lainaus:
Liikenne- ja viestintäministeriö on jo esittänyt päästöttömiksi laskettujen autojen eli mitä ilmeisimmin ainakin täyssähköautojen täyttä vapauttamista autoverosta. Käytännössä tämä tarkoittaisi autoverosta luopumista, jos sähköistymisskenaario toteutuu.

Suostuuko valtiovarainministeriö tähän? Toistaiseksi nykyinen valtiovarainministeri Mika Lintilä on kommentoinut, että autoveroon ei ole luvassa muutoksia - ainakaan ihan heti.

Täyssähköautojen autoveroprosentti on toisaalta jo nyt hyvin pieni, ainoastaan 2,7 prosenttia. Esimerkiksi sähköauto Hyundai Konan kokonaishinnassa (42 990 euroa) on autoveroa ainoastaan 1 092 euroa.
 
Sähköä tarvitaan muuhunkin kuin autoihin, mutta tokihan Suomessa on vara vaikka viisinkertaistaa sähkövero (jos siis halutaan paikata polttiaineveron tuotto), koska sähkö on täällä eurooppalaisittain halpaa. :tup:

Ei meillä ole mitenkään erityisen halpa sähkö, oikeastaan aika keskihintaista.

Joskus sähkö on kyllä ollut halpaa.

Katsastuksessa kilometrit valtiolle tietoon ja vero per ajettu kilometri. Toki ulkomailla ajetut kilometrit silloin ongelma.

Mikäs ongelma nuo ulkomaiset kilometrit ovat, oikeastaan päinvastoin? Keräähän valtio nykyiselläänkin ajoneuvoveron ja käyttövoimaveron myös siltä ajalta kun ajellaan ulkomailla, ja valtio on hyvin tyytyväinen järjesteltyyn.

Autottomassa kävelykeskustassa asuneena olen hieman eri mieltä siitä, että missä ne elinvoimaiset palvelut ovat, missä eivät ja missä ihmiset oikeasti haluavat käyttää aikaa ja missä eivät. Jos katsot mitä tahansa keski-eurooppalaista kävelykeskustaa, niin yksikään esimerkki ei puolla väitettä siitä, että keskusta jotenkin ”kuolisi” jos siellä ei saa ajaa autolla.

Ne palvelut pysyvät siellä keskustassa mille se sopii. Bauhaussit ja automarketit eivät sellaisille alueille tietystikään tule, mutta ei se tarkoita, että keskusta kuolisi. Se on vaan erilaista keskustaa kuin Helsingin nykyinen erittäin meluisa katutila

Kummasti ne tapa-autoilijatkin tulivat sinne keskustan ravintoloihin, kun ne ”eläväiset automarketit” tarjosivat lähinnä mcdonalds-tason ruokaa.

Parkkihalli kävelykeskustan laidalle ja loppumatka jalan tai nykyisin trendikkäästi sähköpotkulaudalla.

Onko nuo eläväiset kävelykeskustat sitten jossain miedommassa ilmanalassa, tai muuten vaan turistirysässä, mutta kyllä ainakin suomalaiset kokemukset autoilun kieltämisestä ovat tuottaneet myös liiketoiminnan katoamisen, tosin käytännössähän kyse on ollut jonkun kadun sulkemisesta, mutta kyllä niiltä kaduilta on yleensä putiikit ennemminkin kadonneet kuin kukoistaneet, enkä mä tiedä miksi tuo tilanne sen edullisemmaksi muuttuisi vaikka kiellettäisiin liikenne suuremmallakin alueella.
 
Liikuttavaa, miten sosiaalidemokraatista tämä kansa on. Mikä hyvänsä uusi innovaatio tänne rantautuu, ei mietitä miten sitä voisi hyödyntää, vaan miten sitä voidaan verottaa

Kyllä valtio varmasti keinot keksii sitten kun sähköautoja on riittävästi....
 
Liikuttavaa, miten sosiaalidemokraatista tämä kansa on. Mikä hyvänsä uusi innovaatio tänne rantautuu, ei mietitä miten sitä voisi hyödyntää, vaan miten sitä voidaan verottaa

Kyllä valtio varmasti keinot keksii sitten kun sähköautoja on riittävästi....
Saab-99-Petro.jpg


Aikansa "hybridi" tämäkin. Lennosta vilkaisin niin neste lopetti petrolin valmistuksen, oliko sitten liian halpaa tai jotain, mutta valtionyhtiönä kuitenkin. Ja kyllähän suomalainen toisaalta keksii miten saada jotain halvemmalla, kuten rekata pakuksi vaikka Caprice, tai muita virityksiä.

Toisaalla luin että taas on premiumien myyntikäppyrät laskussa, no niinhän ne on kaikkien muidenkin, kuten joka kuukausi vuosi toisensa jälkeen. Tuonnit taas noususuhdanteessa. '
Nyt tuo co2 pakotus yrittää ohjailla ostamaan vähäpäästöisiä, tai verolla rangaistaan taas toisinajelevia.

Siinä tosiaan olet oikeassa, että kyllä aina löyty joku joka keksii miten uudella verolla paikataan jotain laskenutta veroa, yhtään näkemättä kokonaisuutta.

Voisin nyt mainita montakin esimerkkiä missä armaan Paskalandia verotuksen ihmemaa ampuu itseään jatkuvasti omaan jalkaan, mutta se olisi jo toisen ketjun aiheita. Kyllä sitä rahaa riittää joihinkin asioihin, mutta...
 
Liikuttavaa, miten sosiaalidemokraatista tämä kansa on. Mikä hyvänsä uusi innovaatio tänne rantautuu, ei mietitä miten sitä voisi hyödyntää, vaan miten sitä voidaan verottaa

Kyllä valtio varmasti keinot keksii sitten kun sähköautoja on riittävästi....
Saisi tulla joku laki juttu, joka velvottaisi tekemään latauspisteitä rivitaloihin ja kerrostaloihin. Ei siis mitään nopeaa latausta tarvitsisi kumminkaan. Nopeuttaisi sähköautojen tai hybridien yleistymistä. Toisaalta saahan nyt 2000€ "rahaa", kun ostaa alle 50 000€ sähköauton. 2000 pitäisi kyllä jo jonkunlaisen laturin saada.

Sekin tuli mieleen että voisihan enemmän saastuttavien verotusta vähän kiristää, mutta taitaa olla jo muutenkin aika korkealla tasolla. Omassa pienikulutteisessa bensassa vero on tasan 300€ vuodessa. Eli vähän vajaa euro päivässä. Ajan niin vähän että tuo 300 on melko suuri osa kokonaiskuluissa, koska autokin on vanha. Moottoripyörässä tuota veroa ei ole, mutta ei ole kyllä muutenkaan tullut ajettua pyörällä.
 
Toisaalta saahan nyt 2000€ "rahaa", kun ostaa alle 50 000€ sähköauton. 2000 pitäisi kyllä jo jonkunlaisen laturin saada.

Mutta kun ihmisillä on tapana ostella laitteita niin että jos auto maksaa 10 000e ja rahaa käytettävissä 10 000euroa, ostetaan se. Sitten ei oteta huomioon mitä kaikkea remppaa tms voi tullakkin yllättäen ja ollaan ihan kusessa. Ymmärrät varmaan miten se menee ton 2000euron kanssa ;):D
 
Mutta kun ihmisillä on tapana ostella laitteita niin että jos auto maksaa 10 000e ja rahaa käytettävissä 10 000euroa, ostetaan se. Sitten ei oteta huomioon mitä kaikkea remppaa tms voi tullakkin yllättäen ja ollaan ihan kusessa. Ymmärrät varmaan miten se menee ton 2000euron kanssa ;):D
Noinhan se menee. :D Jos olisikin 1000-1500€ alennusta ostaessa ja 500-1000€ saisi laturin hankintaan, niin saattaisi nuo laturitkin yleistyä vähän paremmin.

Lisäksi jos ostaakin käytetyn sähköauton, niin mitään alennusta ei tietenkään enää saa. Tuo laturin puuttuminen on minusta isompi ongelma, koska käytettyjä sähköautoja kyllä saa "halvalla".
 
Saab-99-Petro.jpg


Aikansa "hybridi" tämäkin. Lennosta vilkaisin niin neste lopetti petrolin valmistuksen, oliko sitten liian halpaa tai jotain, mutta valtionyhtiönä kuitenkin. Ja kyllähän suomalainen toisaalta keksii miten saada jotain halvemmalla, kuten rekata pakuksi vaikka Caprice, tai muita virityksiä.

Ei kai Neste Pertolin myyntiä tuon takia lopettanut. Nuo petroliautot "kiellettiin" laittamalla niille polttoainemaksu, joka niillä on itseasiassa edelleen, kuten myös esim nestekaasulla toimivilla autoilla. Laki ei siis kiellä varsinaisesti ajamasta petroli tai nestekaasuautolla, mutta jotain 120000e vuodessa pitää maksaa polttoainemaksua.

Petrolin valmistusta neste ei voi lopettaa muuten kuin lopettamalla koko öljynjalostuksen. Raakaöljystä tulee väkisinkin tietty osuus petrolia. Lentokoneissa se nykyään käsittääkseni pääasiassa käytetään.


Saisi tulla joku laki juttu, joka velvottaisi tekemään latauspisteitä rivitaloihin ja kerrostaloihin. Ei siis mitään nopeaa latausta tarvitsisi kumminkaan. Nopeuttaisi sähköautojen tai hybridien yleistymistä. Toisaalta saahan nyt 2000€ "rahaa", kun ostaa alle 50 000€ sähköauton. 2000 pitäisi kyllä jo jonkunlaisen laturin saada.

Kysehän on tällähetkellä pitkälti siitä että laki ei salli yhden osakkeenomistajan asentaa autopaikalleen latauslaitetta, koska asunto-osakeyhtiön kaikkien osakkaiden pitää olla tasapuolisessa asemassa. Jos se latauspaikka sallitaan yhdelle, se pitää samoin ehdoin sallia kaikille, jolloin siitä voi potentiaalisesti tulla taloyhtiölle todella kovat kustannukset.

Jokin latauspaikkavelvoite on todella typerä lisäkustannus jo ennestään koviin rakennuskustannuksiin.
 
Saisi tulla joku laki juttu, joka velvottaisi tekemään latauspisteitä rivitaloihin ja kerrostaloihin. Ei siis mitään nopeaa latausta tarvitsisi kumminkaan. Nopeuttaisi sähköautojen tai hybridien yleistymistä. Toisaalta saahan nyt 2000€ "rahaa", kun ostaa alle 50 000€ sähköauton. 2000 pitäisi kyllä jo jonkunlaisen laturin saada.

Uudessa hallitusohjelmassa on.

"Jatketaan ja korotetaan sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamistukea.

Asetetaan vähimmäismäärät sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamiselle kiinteistöissä laajamittaisten remonttien yhteydessä. Poistetaan sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamisen hallinnollisia esteitä erityisesti taloyhtiöissä."

Kuinkakohan taloyhtiö on tuota tukea hakenut? :)

Lisäksi:

"Uudistetaan autoilun työsuhde-etua siten, että etu suosii huomattavasti vähäpäästöisen
auton valintaa. Vapautetaan sähköauton latausetu verosta"

Työpaikalla lataaminen on verotuksen kannalta siis ilmaista.
 
Toivotaan, että taloyhtiöt tekevät noiden latauspaikkojen kanssa fiksut eli ne ovat todellakin tarkoitettu vain lataukseen. Pysäköintipaikat on sitten erikseen. Tällä tavalla riittää vähempi määrä (näin alkuun) latauspaikkoja ja halutessa paikan voisi laittaa samalla tavalla maksulliseksi kuin esim. kauppakeskuksissa. Tällöin se ei ole sidottu yhdelle käyttäjälle ja siinä voisi käydä lataamassa myös muut kuin talon asukkaat (esim. tilanne että talon asukkailla ei satukaan olemaan yhtään sähköautoa sillä hetkellä).

Toimisikohan... Nykyään näkee jo aivan tarpeeksi kuinka kauppojen pihalla latauspaikoilla makaa vanha Skoda :rage:

Vaikka taloyhtiössä ei olisikaan aivan vastaavia kokovartalokyrpiä, niin jonottaminen ei hirveästi houkuttelisi. Kun katsot sieltä parvekkeelta että joko naapurin Jorman auto on täynnä ja sit lähdet koputtelemaan Jorman ovelle ilmoittamaan "nyt se on täynnä, viitsikö ajaa pois niin mä pääsen", mutta huomaatkin että Seija on jo ehtinyt Jorman puheille ja hän ottaa seuraavan latausvuoron. Siinä se iltapäivä meneekin parvekkeella latauspostia kiikarilla vahdaten. Kaljaakaan ei voi juoda, koska se auto pitää siirtää ajamalla latauspaikalle.

Itse kannattaisin toisinpäin, eli ennemmin useammalle pysäköintipaikalle vaikka hitaampi lataus kuin vain muutama nopeampi.
 
Toivotaan, että taloyhtiöt tekevät noiden latauspaikkojen kanssa fiksut eli ne ovat todellakin tarkoitettu vain lataukseen. Pysäköintipaikat on sitten erikseen. Tällä tavalla riittää vähempi määrä (näin alkuun) latauspaikkoja ja halutessa paikan voisi laittaa samalla tavalla maksulliseksi kuin esim. kauppakeskuksissa. Tällöin se ei ole sidottu yhdelle käyttäjälle ja siinä voisi käydä lataamassa myös muut kuin talon asukkaat (esim. tilanne että talon asukkailla ei satukaan olemaan yhtään sähköautoa sillä hetkellä).
En kannata. Kätevämpää vaihtaa lämpötolppia 8-16A latauspaikoiksi. Voidaan vaihtaa vaikka kaikki sitä mukaa kun tarvetta ilmenee. Jos keskuksen sulakkeer eivät riitä, niin voidaan jakaa tehoa eri latauspisteille vaikka siten, että aluksi on nopeampaa ja sitten hidastuu, jos kokonaiskapasiteetti on riittämätön.
 
Toimisikohan... Nykyään näkee jo aivan tarpeeksi kuinka kauppojen pihalla latauspaikoilla makaa vanha Skoda :rage:

Vaikka taloyhtiössä ei olisikaan aivan vastaavia kokovartalokyrpiä, niin jonottaminen ei hirveästi houkuttelisi. Kun katsot sieltä parvekkeelta että joko naapurin Jorman auto on täynnä ja sit lähdet koputtelemaan Jorman ovelle ilmoittamaan "nyt se on täynnä, viitsikö ajaa pois niin mä pääsen", mutta huomaatkin että Seija on jo ehtinyt Jorman puheille ja hän ottaa seuraavan latausvuoron. Siinä se iltapäivä meneekin parvekkeella latauspostia kiikarilla vahdaten. Kaljaakaan ei voi juoda, koska se auto pitää siirtää ajamalla latauspaikalle.

Itse kannattaisin toisinpäin, eli ennemmin useammalle pysäköintipaikalle vaikka hitaampi lataus kuin vain muutama nopeampi.

Kun pikalataus paikalla on maksullista niin kuvailemasi ongelma poistuu.
 
Kun pikalataus paikalla on maksullista niin kuvailemasi ongelma poistuu.
Tämänkään paikan ei tarvitse olla taloyhtiön hallinnoima vaan taloyhtiö voi sopia kolmannen osapuolen kanssa että tuossa kaksi paikkaa johon laitatte pikalaturit. Ei maksa taloyhtiölle mitään käyttäjien maksaen. Jossain vaiheessa tuostakin porua tulee kun ne ainoat 2 vieraspaikkaa meni latauspaikoiksi. Ja ylensäkin miksi se taloyhtiön pitää toimia "bensa-asemana".

Mikä etuoikeus sähköautoilijalla olisi parkkipaikkaan latauksella. Kunnei edes jokaiselle sitä parkkipaikkaa löydy taloyhtiöistä. Saati lämmityspaikkaa. Eli ensin pitäisi jokaiselle löytyy tasapuolisesti parkkipaikka ja sitten vielä latausmahdollisuus siihen. Mahdoton yhtälö kun tehty liian vähän parkkipaikkojakin.

Ainahan saa haluta vaikka mitä, mutta realismi on monesti hankalampi. Jo toikin jos olemassa olevia lämmitystolppallisia paikkoja talossa kierrätetään estää yhden tai kahden paikan muuttamisen ja siten niiden sitomisen käyttäjälle. Se saattaa eriarvoiseen asemaan muiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä etuoikeus sähköautoilijalla olisi parkkipaikkaan latauksella. Kunnei edes jokaiselle sitä parkkipaikkaa löydy taloyhtiöistö. Saati lämmityspaikkaa. Eli ensin pitäisi jokaiselle löytyy tasapuolisesti parkkipaikka ja sitten vielä latausmahdollisuus siihen. Mahdoton yhtälö kun tehty liian vähän parkkipaikkojakin.
Kukaan ei kait ole ehdottanut sähköautoille erityisoikeuksia autopaikka jonossa?
 
Tuo paikkojen vähyys korostuu kaikilla uusilla asuinalueilla pk-seudulla ainakin. Paikkoja tehdään noin yksi per kaksi perheasuntoa, osassa yksi per 2-3 yksiötä-kaksiota. Kerrosneliömetreissä 1 autopaikka on jotain 85-120 k-m2 vähän riippuen sen sijainnista ja joukkoliikenteestä. Ylipäätään kaikki uudet lähiöt ovat melkolailla autovihamielisiä.
 
Autopaikkajono johtuu aina siitä, että paikat on hinnoiteltu aivan liian halvoiksi.

Hinta pitäisi asettaa niin, että aina olisi yksi paikka vapaana.

Sama homma sähköauton latauspaikoilla. Rakennetaan 3-5 ja sitten vuokrataan huutokaupalla eniten maksaville.

Autopaikkojen tuotto vähentää tietty tarvetta kerätä vastikemaksuja, joten se raha ei edes ole hukkaan heitettyä.
 
Autopaikka (lämmitystolppa) ei tosiaan paljoa maksa. Esim täällä maksaa 4€/kk.

Ainakin itselle riittäisi sellainen latauspaikka, missä saa vain hitaasti ladattua.
 
^ kohtuullisen typerä toimintamalli, fyrkalla ns. jonon ohi ja muut jättäkööt autonsa mihin voivat? Meinaan, että maksaako se parkkiruutu 10e vaiko 70e per kk, on yhdentekevää, niistä on silti pulaa tietyillä alueilla.

Eihän parkkipaikoista muutenkaan pidä tehdä tuottokohdetta, vaan palvella asukkaita tasapuolisesti, kaikki kuitenkin maksavat vastikkeensa/vuokransa. Niiden ei siis pidä tuottaa mitään, eihän saunat, pesutuvat, pihojen istutukset yms. nekään mitään tuota rahallisesti vaan ovat kulueriä.
 
No se jono on tasapuolinen kaikille, yhtiökokous voi sitten viimeistään herätellä hallitusta, että paikkoja tarvitaan lisää. Sama pätee sähkölatauspaikkoihin, eihän niitäkään tarvitse tehdä ylimääräisiä.

Käyttöhän sähköpaikoilla voisi olla osittainen, esim. 1-2 yötä per viikko per auto. Etenkin jos tarvetta on enemmän kuin mitä paikkoja. Sähköpaikkaa ei kannata rakentaa samoin periaattein kuin tavallista parkkiruutua, vaan sen käytön olisi hyvä olla dynaamisempaa, ts. siinä ei vain makuuteta sitä metallikasaa.
 
^ kohtuullisen typerä toimintamalli, fyrkalla ns. jonon ohi ja muut jättäkööt autonsa mihin voivat? Meinaan, että maksaako se parkkiruutu 10e vaiko 70e per kk, on yhdentekevää, niistä on silti pulaa tietyillä alueilla.

Eihän parkkipaikoista muutenkaan pidä tehdä tuottokohdetta, vaan palvella asukkaita tasapuolisesti, kaikki kuitenkin maksavat vastikkeensa/vuokransa. Niiden ei siis pidä tuottaa mitään, eihän saunat, pesutuvat, pihojen istutukset yms. nekään mitään tuota rahallisesti vaan ovat kulueriä.
Olen täysin päinvastaista mieltä:
Reiluinta olisi repiä maksimituotot autopaikoista ja alentaa kaikkien osakkaiden vastikemaksuja osakemäärän suhteessa. Silloin taloyhtiö tuottaisi maksimimäärän arvoa osakkeenomistajilleen omistuksillaan. Taloyhtiön tehtävä on ajaa KAIKKIEN osakkeenomistajien etuja tasapuolisesti. Ei vain niiden joilla on auto.

Kun autopaikat alihinnoitellaan, niin auton omistajat hyötyvät ja autottomat häviävät potentiaalisia tuloja. Se ei ole tasapuolista alkuunkaan, vaan nimenomaan puolueellista oman edun tavoittelua niiltä, jotka ekana sen paikan onnistuivat saamaan.

Tietty jossain periferiassa parkkipaikat ovat arvottomia, eikä niistä voi mitään kk-maksua periä.
-
Oleellista on se, että kun rajallisen resurssin (autopaikkojen / latauspaikkojen määrä on rajallinen) hintaa nostetaan, kysyntä vähenee. Hinta on oikea silloin kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Jos paikat alihinnoitellaan, niin osa jää ilman ja osa saa alihintaan paikan josta olisi valmis maksamaan enemmän. Tästä syntyy ns. hyvinvointitappiota.
 
Kukaan ei kait ole ehdottanut sähköautoille erityisoikeuksia autopaikka jonossa?
Polttomoottorillinen autoko se sitten seisoo siinä sähköauton latauksen mahdollistavalla paikalla ja sähköauto kadun varressa. Jos arpaonni /vuoronumero ei suosi sähköautoilijaa. Jollei näin niin silloinhan nimenomaan erityisoikeuksia annetaan.
 
^ kohtuullisen typerä toimintamalli, fyrkalla ns. jonon ohi ja muut jättäkööt autonsa mihin voivat? Meinaan, että maksaako se parkkiruutu 10e vaiko 70e per kk, on yhdentekevää, niistä on silti pulaa tietyillä alueilla.

Eihän parkkipaikoista muutenkaan pidä tehdä tuottokohdetta, vaan palvella asukkaita tasapuolisesti, kaikki kuitenkin maksavat vastikkeensa/vuokransa. Niiden ei siis pidä tuottaa mitään, eihän saunat, pesutuvat, pihojen istutukset yms. nekään mitään tuota rahallisesti vaan ovat kulueriä.
Superhalvoissa parkkipaikoissa on se ongelma, että niitä ottavat myös ihmiset, joilla ei ole todellista jokapäiväistä tarvetta autopaikoille. Esimerkkinä vaikka ihmiset, joiden auto on pelkässä kesäkäytössä tai joilla on paikka sitä varten, että sukulaiset voivat tulla kylään autolla. Omassa taloyhtiössänikin on pari romuautoa parkkiksella, mutta niistä ei onneksi ole haittaa, koska paikkoja on silti vapaana.
 
Polttomoottorillinen autoko se sitten seisoo siinä sähköauton latauspaikalla ja sähköauto kadun varressa. Jos arpaonni /vuoronumero ei suosi sähköautoilijaa.
Ehdotettiin lähinnä paikkojen huutokauppaamista. Silloin se joka paikkaa eniten tarvitsee sen saa.
 
Onko joku erityinen hinku haluta polttomoottoriautolla maksulliselle pikalatauspaikalle joka saattaa olla tuntihinnaltaan aika kalliskin?

Silloin kun se nimenomaan on paikka joka ei ole kenenkään ollen pois vain vieraspaikoista niin ei tosiaan syrji ketään. Mutta ala sitten enemmistölle tuota vieraspaikkojen vähenemistä niin alkaa entistä enemmän parkkipaikkojen hamstraus vieraita varten.

Ehdotettiin lähinnä paikkojen huutokauppaamista. Silloin se joka paikkaa eniten tarvitsee sen saa.

Sekin juu toimiva. Mutta entäs kun paikan hamsraa joku sähköautoton varmuuden vuoksi kun sukulaiset tulee käymään.
 
Aikamoisista skenaarioista sitä saadaan ongelmia aikaan... Tuskinpa tuosta nyt sellaista tulee. Ylipäätään toi että pitäs saada vieraspaikkoja tosi lähelle asunnon ovia on hassua. Meillä on vieraspaikat 300 metrin päässä liityntäparkissa ja ei ole kenellekään mikään ongelma. Ihankun ihmiset unohtais että omistavat kaksi jalkaa, kun puhutaan näistä asioista.

Tosiaan pari pikalaturia talon pihalle olisi ehkä ihan hyvä, en tiedä kuka niitä sitten toisaalta käyttäisi mutta pakkohan niitä ei ole laittaa. Sen sijaan parkkipaikalle hitaan latauksen järjestäminen ei ole ihan täysin mahdoton skenaario etenkään tässä alkuvaiheessa, kun käyttöaste tulee olemaan matala. Sittenkun se nousee, niin parkkipaikan sähköt voi ihan hyvin remontoida, luulisi että menee läpi jos isolla osalla alkais olla ladattavaa autoa.

Esimerkiksi mun parkkitalossa on kaksi pikalaturia ekassa kerroksessa oven vieressä. En edes tiedä miten niitä käytetään, kenelle siitä maksetaan ja miten ja saisko siihen vaikka jättää autonsa huvikseenkin. Itse asiassa uuden hallin osalta en ole selvittänyt edes sitä että saisko lämpötolpan vaihdettua semmoiseksi että voi ladata autoa hitaasti. Toki tuli just vaihdettua autoa, että en nyt ehkä lähtis sen takia sähköautoa enää ostamaan.
Ei noita tarvitse skenaarioida kuin vaan omistaa kaksi autoa taloyhtiössä niin saat todellakin hakea sitä paikkaa minne laittaa. Varsinkin kun et ole ainut ja ne vähäiset kadunvarrella olevat paikatkin täynnä. Puhumattakaan talvesta. Kerrostaloja ja taloyhtiöitä vajaalla parkkipaikka mitoituksella kun on kaupungit ja kerrostalolähiöt täynnä ilman että parkkihalleja olisi kilometrien säteellä. Saattaa olla yllätys että kaikkialla ei julkinen toimi edes kerrostalolähiöissä.

En kaipaa yhtään niitä taloyhtiön parkkihelvettejä. Ja tuohon yhtälöön pitäisi latauspaikat saada niin entistä pahempi soppa. Omaan pihaan saa miten tykkää.
 
Viimeksi muokattu:
No jaa. Myöhemmin taloon muuttavalla on aika ohuet mahdollisuudet saada paikkaa.

Taloyhtiön hallituksen herättely nyt tuskin auttaa mitään, koska ei niitä uusia paikkoja voi rakentaa yhtään mihinkään vaikka sellaisia haluttaisiin.

Miksi parkkipaikkoja sitten on niin vähän? Sillä kannustetaan joukkoliikenteeseen ja se myös alentaa asuntojen hintoja. Mielestäni ongelma ei ole tässä se että "muut joutuu sitten keksimään mihin auton jättää", vaan ongelma on se että ihmiset muuttaa johonkin, ei tee selvitystyötä tipan vertaa ja sitten valittaa kun ei ole parkkipaikkoja.

No jos aletaan miettimään kuka muuttaa ennen toista, niin sehän on vammaisin ratkaisu. Jono on selkeä, muutat sisään ja saat sijoituksen x, odottelet aikasi ja saat paikan.

Monessa ns. vanhassa taloyhtiössä on liikaakin parkkipaikkoja, jokainen ruutu hyötykäyttöön. Ylimääräisiä voidaan tarjota taloyhtiön ulkopuolisille kuukauden irtisanomisajalla jos tuleekin tarvetta taloyhtiön sisältä.

Nyt on sitten varsinaisen parkkipaikan lisäksi aivan eri asia miten ja kuinka sähköistetään ja mitkä ruudut, sekä miten itsensä sähköruutuun saa. Uusi teknologia tuo aina uusia ongelmia niiden hyötyjen lisäksi.

Asuntojen hintojen halpeneminen ei ole kyllä tapahtunut eikä ihan heti tapahtumassa, rakennuttajat pistävät tämän suoraan taskuunsa ja hintataso pysyy samana koska ei rakenneta tarpeeksi.
 
Mikset muuta taloon missä saat ne kaksi paikkaa? Ei se sen vaikeampaa ole.

Meillä oli ihan sama homma, joten haettiin toinen paikka vapailta markkinoilta eikä itketty netissä. Jos ei olis löytynyt niin kämppä muualta.

Nyttemmin luovuttiin toisesta autosta ja se oli kyllä hyvä päätös sekin.
Muutinkin. Olet varmaan samaa mieltä jos ehdotan samaa.sähköautojen latauspaikkojen pakotuksen sijaan. Muuta taloon jossa niitä halutaan sen sijaan että huudeltaisiin lain pakotuksista.
 
No jaa. Myöhemmin taloon muuttavalla on aika ohuet mahdollisuudet saada paikkaa.

Taloyhtiön hallituksen herättely nyt tuskin auttaa mitään, koska ei niitä uusia paikkoja voi rakentaa yhtään mihinkään vaikka sellaisia haluttaisiin.

Miksi parkkipaikkoja sitten on niin vähän? Sillä kannustetaan joukkoliikenteeseen ja se myös alentaa asuntojen hintoja. Mielestäni ongelma ei ole tässä se että "muut joutuu sitten keksimään mihin auton jättää", vaan ongelma on se että ihmiset muuttaa johonkin, ei tee selvitystyötä tipan vertaa ja sitten valittaa kun ei ole parkkipaikkoja.


Voi niitä rakentaa päällekkäin..
 
Muutinkin. Olet varmaan samaa mieltä jos ehdotan samaa.sähköautojen latauspaikkojen pakotuksen sijaan. Muuta taloon jossa niitä halutaan sen sijaan että huudeltaisiin lain pakotuksista.
Ei tuo pakottaminenkaan hyvältä kuulosta. Mutta on varmaan lakiin silti jotain muutoksia tulossa latauspaikoista.

Asialla ei taida olla kovin kiire, koska ei niitä sähköautojakaan vielä paljoa ole.
 
Autopaikkojen hinnan markkinaehtoistaminen mahdollistaa myös investoinnit.

Jos esim. jossain taloyhtiössä autopaikkojen hinta nousee 100€/kk lukemiin, niin taloyhtiö voi harkita ostavansa noita autohissiratkaisuita, joilla voidaan tuplata tai triplata yksittäisen ruudun kapasiteetti. (Korkea hinta kannustaa lisäämään tarjontaa).

Ja vastaavasti kesäautoilijat miettivät kahdesti, että tarvitseeko se datsun 100A parkkiruutua kaupungista -> korkea hinta vähentää kysyntää.

Jos autopaikat jaetaan hinnalla 10€/kk ja niihin on jono, niin paikkoja ei koskaan kannata harkita laajennettavaksi noin kalliilla ratkaisuilla.

Sama homma sähköautopaikoissa. Jos paikat vuokrattaisiin eniten maksaville, niin tasavertaisuusperiaate säilyy kun rakennetaan vaan pari sähköautopaikkaa ja vuokrataan ne niille jotka niistä haluavat maksaa ja vuokrataan esim. 3kk, 6kk tai 12kk sykleissä.

Ja aina kun maksavia halukkaita ilmaantuu lisää, niin on helppo perustella investointi joka maksaa itsensä takaisin lisääntyneinä parkkipaikkatuottoina.

Jos paikkoja vuokrataan nimelliseen alihintaan, ei mitään investointeja voi tehdä kun kaikki on aina persnettoa.
 
Autopaikkajono johtuu aina siitä, että paikat on hinnoiteltu aivan liian halvoiksi.

Hinta pitäisi asettaa niin, että aina olisi yksi paikka vapaana.

Sama homma sähköauton latauspaikoilla. Rakennetaan 3-5 ja sitten vuokrataan huutokaupalla eniten maksaville.

Autopaikkojen tuotto vähentää tietty tarvetta kerätä vastikemaksuja, joten se raha ei edes ole hukkaan heitettyä.
Vai voisiko sittenkin olla kyse liian vähäisistä autopaikoista? Tietysti jos asuu yksin ja liikkuu vain alepa fillarilla niin ymmärrän kantasi. On kuitenkin myös paljon perheellisiä ihmisiä liikumistarpeineen ja siihen tarvitaan käytännössä aina auto, halusi sitä tai ei.
 
Aikaisemmin naureskelin, huonon hyötysuhteen takia, suunnitelmia sähköautojen langattomista latauksesta, niin tätä keskustelua lukiessani tajusin langattomuuden edut. Kun sähkoautot osaavat ajaa autonomisesti latauspaikalle ja pois kun akku on riittävän täysi niin latauspaikkojen tarve vähenee huomattavasti.
 
Vai voisiko sittenkin olla kyse liian vähäisistä autopaikoista? Tietysti jos asuu yksin ja liikkuu vain alepa fillarilla niin ymmärrän kantasi. On kuitenkin myös paljon perheellisiä ihmisiä liikumistarpeineen ja siihen tarvitaan käytännössä aina auto, halusi sitä tai ei.
Meidän taloyhtiössä on tasan nolla autopaikkaa, eikä sekään ole liian vähän, koska tuosta talon edestä menevältä kadulta saa jatkuvasti n. 110-140e/kk hinnalla paikkoja n. 100m sisäpuolelta.

Ts. Kenelläkään ei ole ongelmia autopaikan saamisen kanssa, sellaisen saa heti tuosta läheltä kun vaan haluaa.
 
Meidän taloyhtiössä on tasan nolla autopaikkaa, eikä sekään ole liian vähän, koska tuosta talon edestä menevältä kadulta saa jatkuvasti n. 110-140e/kk hinnalla paikkoja n. 100m sisäpuolelta.

Ts. Kenelläkään ei ole ongelmia autopaikan saamisen kanssa, sellaisen saa heti tuosta läheltä kun vaan haluaa.
Ja tuo hinta määräytyy vähäisten autopaikkojen perusteella, jos paikkoja olisi enemmän niin hinta olisi kohtuulisempi. Toisaalta sama dilemma on todennäköisesti asunnossasikin, maksat ylihintaa koska enempää ei ole tarjolla.
 
Vai voisiko sittenkin olla kyse liian vähäisistä autopaikoista? Tietysti jos asuu yksin ja liikkuu vain alepa fillarilla niin ymmärrän kantasi. On kuitenkin myös paljon perheellisiä ihmisiä liikumistarpeineen ja siihen tarvitaan käytännössä aina auto, halusi sitä tai ei.
Autopaikkojen puutteessa on se ongelma, että niiden rakentaminen on julmetun kallista. Jos rakennetaan parkkitalo, niin hinta on ainakin 20 tonnia per paikka. Maan alla vielä enemmän. 20 vuoden takaisinmaksuajallakin siitä tulee liki satanen kuussa. Siksi uusissa taloyhtiöissä autopaikkojen kustannuksia käytännössä upotetaan asuntojen hintoihin. Jälkikäteen rakentaminen ei ole kovin realistista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom