Keskustelua hybridiautoista

No se jono on tasapuolinen kaikille, yhtiökokous voi sitten viimeistään herätellä hallitusta, että paikkoja tarvitaan lisää. Sama pätee sähkölatauspaikkoihin, eihän niitäkään tarvitse tehdä ylimääräisiä.

Käyttöhän sähköpaikoilla voisi olla osittainen, esim. 1-2 yötä per viikko per auto. Etenkin jos tarvetta on enemmän kuin mitä paikkoja. Sähköpaikkaa ei kannata rakentaa samoin periaattein kuin tavallista parkkiruutua, vaan sen käytön olisi hyvä olla dynaamisempaa, ts. siinä ei vain makuuteta sitä metallikasaa.
 
^ kohtuullisen typerä toimintamalli, fyrkalla ns. jonon ohi ja muut jättäkööt autonsa mihin voivat? Meinaan, että maksaako se parkkiruutu 10e vaiko 70e per kk, on yhdentekevää, niistä on silti pulaa tietyillä alueilla.

Eihän parkkipaikoista muutenkaan pidä tehdä tuottokohdetta, vaan palvella asukkaita tasapuolisesti, kaikki kuitenkin maksavat vastikkeensa/vuokransa. Niiden ei siis pidä tuottaa mitään, eihän saunat, pesutuvat, pihojen istutukset yms. nekään mitään tuota rahallisesti vaan ovat kulueriä.
Olen täysin päinvastaista mieltä:
Reiluinta olisi repiä maksimituotot autopaikoista ja alentaa kaikkien osakkaiden vastikemaksuja osakemäärän suhteessa. Silloin taloyhtiö tuottaisi maksimimäärän arvoa osakkeenomistajilleen omistuksillaan. Taloyhtiön tehtävä on ajaa KAIKKIEN osakkeenomistajien etuja tasapuolisesti. Ei vain niiden joilla on auto.

Kun autopaikat alihinnoitellaan, niin auton omistajat hyötyvät ja autottomat häviävät potentiaalisia tuloja. Se ei ole tasapuolista alkuunkaan, vaan nimenomaan puolueellista oman edun tavoittelua niiltä, jotka ekana sen paikan onnistuivat saamaan.

Tietty jossain periferiassa parkkipaikat ovat arvottomia, eikä niistä voi mitään kk-maksua periä.
-
Oleellista on se, että kun rajallisen resurssin (autopaikkojen / latauspaikkojen määrä on rajallinen) hintaa nostetaan, kysyntä vähenee. Hinta on oikea silloin kun kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Jos paikat alihinnoitellaan, niin osa jää ilman ja osa saa alihintaan paikan josta olisi valmis maksamaan enemmän. Tästä syntyy ns. hyvinvointitappiota.
 
Kukaan ei kait ole ehdottanut sähköautoille erityisoikeuksia autopaikka jonossa?
Polttomoottorillinen autoko se sitten seisoo siinä sähköauton latauksen mahdollistavalla paikalla ja sähköauto kadun varressa. Jos arpaonni /vuoronumero ei suosi sähköautoilijaa. Jollei näin niin silloinhan nimenomaan erityisoikeuksia annetaan.
 
^ kohtuullisen typerä toimintamalli, fyrkalla ns. jonon ohi ja muut jättäkööt autonsa mihin voivat? Meinaan, että maksaako se parkkiruutu 10e vaiko 70e per kk, on yhdentekevää, niistä on silti pulaa tietyillä alueilla.

Eihän parkkipaikoista muutenkaan pidä tehdä tuottokohdetta, vaan palvella asukkaita tasapuolisesti, kaikki kuitenkin maksavat vastikkeensa/vuokransa. Niiden ei siis pidä tuottaa mitään, eihän saunat, pesutuvat, pihojen istutukset yms. nekään mitään tuota rahallisesti vaan ovat kulueriä.
Superhalvoissa parkkipaikoissa on se ongelma, että niitä ottavat myös ihmiset, joilla ei ole todellista jokapäiväistä tarvetta autopaikoille. Esimerkkinä vaikka ihmiset, joiden auto on pelkässä kesäkäytössä tai joilla on paikka sitä varten, että sukulaiset voivat tulla kylään autolla. Omassa taloyhtiössänikin on pari romuautoa parkkiksella, mutta niistä ei onneksi ole haittaa, koska paikkoja on silti vapaana.
 
Polttomoottorillinen autoko se sitten seisoo siinä sähköauton latauspaikalla ja sähköauto kadun varressa. Jos arpaonni /vuoronumero ei suosi sähköautoilijaa.
Ehdotettiin lähinnä paikkojen huutokauppaamista. Silloin se joka paikkaa eniten tarvitsee sen saa.
 
Onko joku erityinen hinku haluta polttomoottoriautolla maksulliselle pikalatauspaikalle joka saattaa olla tuntihinnaltaan aika kalliskin?

Silloin kun se nimenomaan on paikka joka ei ole kenenkään ollen pois vain vieraspaikoista niin ei tosiaan syrji ketään. Mutta ala sitten enemmistölle tuota vieraspaikkojen vähenemistä niin alkaa entistä enemmän parkkipaikkojen hamstraus vieraita varten.

Ehdotettiin lähinnä paikkojen huutokauppaamista. Silloin se joka paikkaa eniten tarvitsee sen saa.

Sekin juu toimiva. Mutta entäs kun paikan hamsraa joku sähköautoton varmuuden vuoksi kun sukulaiset tulee käymään.
 
Aikamoisista skenaarioista sitä saadaan ongelmia aikaan... Tuskinpa tuosta nyt sellaista tulee. Ylipäätään toi että pitäs saada vieraspaikkoja tosi lähelle asunnon ovia on hassua. Meillä on vieraspaikat 300 metrin päässä liityntäparkissa ja ei ole kenellekään mikään ongelma. Ihankun ihmiset unohtais että omistavat kaksi jalkaa, kun puhutaan näistä asioista.

Tosiaan pari pikalaturia talon pihalle olisi ehkä ihan hyvä, en tiedä kuka niitä sitten toisaalta käyttäisi mutta pakkohan niitä ei ole laittaa. Sen sijaan parkkipaikalle hitaan latauksen järjestäminen ei ole ihan täysin mahdoton skenaario etenkään tässä alkuvaiheessa, kun käyttöaste tulee olemaan matala. Sittenkun se nousee, niin parkkipaikan sähköt voi ihan hyvin remontoida, luulisi että menee läpi jos isolla osalla alkais olla ladattavaa autoa.

Esimerkiksi mun parkkitalossa on kaksi pikalaturia ekassa kerroksessa oven vieressä. En edes tiedä miten niitä käytetään, kenelle siitä maksetaan ja miten ja saisko siihen vaikka jättää autonsa huvikseenkin. Itse asiassa uuden hallin osalta en ole selvittänyt edes sitä että saisko lämpötolpan vaihdettua semmoiseksi että voi ladata autoa hitaasti. Toki tuli just vaihdettua autoa, että en nyt ehkä lähtis sen takia sähköautoa enää ostamaan.
Ei noita tarvitse skenaarioida kuin vaan omistaa kaksi autoa taloyhtiössä niin saat todellakin hakea sitä paikkaa minne laittaa. Varsinkin kun et ole ainut ja ne vähäiset kadunvarrella olevat paikatkin täynnä. Puhumattakaan talvesta. Kerrostaloja ja taloyhtiöitä vajaalla parkkipaikka mitoituksella kun on kaupungit ja kerrostalolähiöt täynnä ilman että parkkihalleja olisi kilometrien säteellä. Saattaa olla yllätys että kaikkialla ei julkinen toimi edes kerrostalolähiöissä.

En kaipaa yhtään niitä taloyhtiön parkkihelvettejä. Ja tuohon yhtälöön pitäisi latauspaikat saada niin entistä pahempi soppa. Omaan pihaan saa miten tykkää.
 
Viimeksi muokattu:
No jaa. Myöhemmin taloon muuttavalla on aika ohuet mahdollisuudet saada paikkaa.

Taloyhtiön hallituksen herättely nyt tuskin auttaa mitään, koska ei niitä uusia paikkoja voi rakentaa yhtään mihinkään vaikka sellaisia haluttaisiin.

Miksi parkkipaikkoja sitten on niin vähän? Sillä kannustetaan joukkoliikenteeseen ja se myös alentaa asuntojen hintoja. Mielestäni ongelma ei ole tässä se että "muut joutuu sitten keksimään mihin auton jättää", vaan ongelma on se että ihmiset muuttaa johonkin, ei tee selvitystyötä tipan vertaa ja sitten valittaa kun ei ole parkkipaikkoja.

No jos aletaan miettimään kuka muuttaa ennen toista, niin sehän on vammaisin ratkaisu. Jono on selkeä, muutat sisään ja saat sijoituksen x, odottelet aikasi ja saat paikan.

Monessa ns. vanhassa taloyhtiössä on liikaakin parkkipaikkoja, jokainen ruutu hyötykäyttöön. Ylimääräisiä voidaan tarjota taloyhtiön ulkopuolisille kuukauden irtisanomisajalla jos tuleekin tarvetta taloyhtiön sisältä.

Nyt on sitten varsinaisen parkkipaikan lisäksi aivan eri asia miten ja kuinka sähköistetään ja mitkä ruudut, sekä miten itsensä sähköruutuun saa. Uusi teknologia tuo aina uusia ongelmia niiden hyötyjen lisäksi.

Asuntojen hintojen halpeneminen ei ole kyllä tapahtunut eikä ihan heti tapahtumassa, rakennuttajat pistävät tämän suoraan taskuunsa ja hintataso pysyy samana koska ei rakenneta tarpeeksi.
 
Mikset muuta taloon missä saat ne kaksi paikkaa? Ei se sen vaikeampaa ole.

Meillä oli ihan sama homma, joten haettiin toinen paikka vapailta markkinoilta eikä itketty netissä. Jos ei olis löytynyt niin kämppä muualta.

Nyttemmin luovuttiin toisesta autosta ja se oli kyllä hyvä päätös sekin.
Muutinkin. Olet varmaan samaa mieltä jos ehdotan samaa.sähköautojen latauspaikkojen pakotuksen sijaan. Muuta taloon jossa niitä halutaan sen sijaan että huudeltaisiin lain pakotuksista.
 
No jaa. Myöhemmin taloon muuttavalla on aika ohuet mahdollisuudet saada paikkaa.

Taloyhtiön hallituksen herättely nyt tuskin auttaa mitään, koska ei niitä uusia paikkoja voi rakentaa yhtään mihinkään vaikka sellaisia haluttaisiin.

Miksi parkkipaikkoja sitten on niin vähän? Sillä kannustetaan joukkoliikenteeseen ja se myös alentaa asuntojen hintoja. Mielestäni ongelma ei ole tässä se että "muut joutuu sitten keksimään mihin auton jättää", vaan ongelma on se että ihmiset muuttaa johonkin, ei tee selvitystyötä tipan vertaa ja sitten valittaa kun ei ole parkkipaikkoja.


Voi niitä rakentaa päällekkäin..
 
Muutinkin. Olet varmaan samaa mieltä jos ehdotan samaa.sähköautojen latauspaikkojen pakotuksen sijaan. Muuta taloon jossa niitä halutaan sen sijaan että huudeltaisiin lain pakotuksista.
Ei tuo pakottaminenkaan hyvältä kuulosta. Mutta on varmaan lakiin silti jotain muutoksia tulossa latauspaikoista.

Asialla ei taida olla kovin kiire, koska ei niitä sähköautojakaan vielä paljoa ole.
 
Autopaikkojen hinnan markkinaehtoistaminen mahdollistaa myös investoinnit.

Jos esim. jossain taloyhtiössä autopaikkojen hinta nousee 100€/kk lukemiin, niin taloyhtiö voi harkita ostavansa noita autohissiratkaisuita, joilla voidaan tuplata tai triplata yksittäisen ruudun kapasiteetti. (Korkea hinta kannustaa lisäämään tarjontaa).

Ja vastaavasti kesäautoilijat miettivät kahdesti, että tarvitseeko se datsun 100A parkkiruutua kaupungista -> korkea hinta vähentää kysyntää.

Jos autopaikat jaetaan hinnalla 10€/kk ja niihin on jono, niin paikkoja ei koskaan kannata harkita laajennettavaksi noin kalliilla ratkaisuilla.

Sama homma sähköautopaikoissa. Jos paikat vuokrattaisiin eniten maksaville, niin tasavertaisuusperiaate säilyy kun rakennetaan vaan pari sähköautopaikkaa ja vuokrataan ne niille jotka niistä haluavat maksaa ja vuokrataan esim. 3kk, 6kk tai 12kk sykleissä.

Ja aina kun maksavia halukkaita ilmaantuu lisää, niin on helppo perustella investointi joka maksaa itsensä takaisin lisääntyneinä parkkipaikkatuottoina.

Jos paikkoja vuokrataan nimelliseen alihintaan, ei mitään investointeja voi tehdä kun kaikki on aina persnettoa.
 
Autopaikkajono johtuu aina siitä, että paikat on hinnoiteltu aivan liian halvoiksi.

Hinta pitäisi asettaa niin, että aina olisi yksi paikka vapaana.

Sama homma sähköauton latauspaikoilla. Rakennetaan 3-5 ja sitten vuokrataan huutokaupalla eniten maksaville.

Autopaikkojen tuotto vähentää tietty tarvetta kerätä vastikemaksuja, joten se raha ei edes ole hukkaan heitettyä.
Vai voisiko sittenkin olla kyse liian vähäisistä autopaikoista? Tietysti jos asuu yksin ja liikkuu vain alepa fillarilla niin ymmärrän kantasi. On kuitenkin myös paljon perheellisiä ihmisiä liikumistarpeineen ja siihen tarvitaan käytännössä aina auto, halusi sitä tai ei.
 
Aikaisemmin naureskelin, huonon hyötysuhteen takia, suunnitelmia sähköautojen langattomista latauksesta, niin tätä keskustelua lukiessani tajusin langattomuuden edut. Kun sähkoautot osaavat ajaa autonomisesti latauspaikalle ja pois kun akku on riittävän täysi niin latauspaikkojen tarve vähenee huomattavasti.
 
Vai voisiko sittenkin olla kyse liian vähäisistä autopaikoista? Tietysti jos asuu yksin ja liikkuu vain alepa fillarilla niin ymmärrän kantasi. On kuitenkin myös paljon perheellisiä ihmisiä liikumistarpeineen ja siihen tarvitaan käytännössä aina auto, halusi sitä tai ei.
Meidän taloyhtiössä on tasan nolla autopaikkaa, eikä sekään ole liian vähän, koska tuosta talon edestä menevältä kadulta saa jatkuvasti n. 110-140e/kk hinnalla paikkoja n. 100m sisäpuolelta.

Ts. Kenelläkään ei ole ongelmia autopaikan saamisen kanssa, sellaisen saa heti tuosta läheltä kun vaan haluaa.
 
Meidän taloyhtiössä on tasan nolla autopaikkaa, eikä sekään ole liian vähän, koska tuosta talon edestä menevältä kadulta saa jatkuvasti n. 110-140e/kk hinnalla paikkoja n. 100m sisäpuolelta.

Ts. Kenelläkään ei ole ongelmia autopaikan saamisen kanssa, sellaisen saa heti tuosta läheltä kun vaan haluaa.
Ja tuo hinta määräytyy vähäisten autopaikkojen perusteella, jos paikkoja olisi enemmän niin hinta olisi kohtuulisempi. Toisaalta sama dilemma on todennäköisesti asunnossasikin, maksat ylihintaa koska enempää ei ole tarjolla.
 
Vai voisiko sittenkin olla kyse liian vähäisistä autopaikoista? Tietysti jos asuu yksin ja liikkuu vain alepa fillarilla niin ymmärrän kantasi. On kuitenkin myös paljon perheellisiä ihmisiä liikumistarpeineen ja siihen tarvitaan käytännössä aina auto, halusi sitä tai ei.
Autopaikkojen puutteessa on se ongelma, että niiden rakentaminen on julmetun kallista. Jos rakennetaan parkkitalo, niin hinta on ainakin 20 tonnia per paikka. Maan alla vielä enemmän. 20 vuoden takaisinmaksuajallakin siitä tulee liki satanen kuussa. Siksi uusissa taloyhtiöissä autopaikkojen kustannuksia käytännössä upotetaan asuntojen hintoihin. Jälkikäteen rakentaminen ei ole kovin realistista.
 
Ihmeesti löytyy vielä ihmisiä, jotka uskoo keskushallinnon kykenevän hinnoittelemaan hyödykkeet markkinoita paremmin. Sitä on muutamassa paikassa yritetty, yksi melko kuuluisa esimerkki meni nurin vajaa kolmekymmentä vuotta sitten tuossa naapurissa. Millään porukalla ei riitä aika ja osaaminen arvioida jatkuvasti muuttuvia arvostuksia joten se kannattaa jättää markkinoiden päätettäväksi.
 
Ihmeesti löytyy vielä ihmisiä, jotka uskoo keskushallinnon kykenevän hinnoittelemaan hyödykkeet markkinoita paremmin. Sitä on muutamassa paikassa yritetty, yksi melko kuuluisa esimerkki meni nurin vajaa kolmekymmentä vuotta sitten tuossa naapurissa. Millään porukalla ei riitä aika ja osaaminen arvioida jatkuvasti muuttuvia arvostuksia joten se kannattaa jättää markkinoiden päätettäväksi.

Kommunismin mukaan vetäminen ei liity millään tavalla sähköautoihin, parkkipaikkoihin eikä taloyhtiöihin vaikka kuinka aatetta vastaan olisikin.
Taloyhtiön parkkipaikat eivät ole rakennettu tuottoa vaan tarvetta varten. Voisihan tavan vastikkeetkin nostaa pilviin jos tuottoa haetaan. Rakentamiskulut pitää jakaa taloyhtiön osakkeiden kesken, sillä vaikka naapurin Miina ei paikkaa tarvitse koskaan, niin seuraava asukas voi sitä tarvita (ellei vedenpaisumus ehdi ensin). Käyttökulut sen sijaan tulisi veloittaa vain paikkoja käyttäviltä ja näinhän se nykyään ei käytännössä mene juuri missään. Jos paikkoja ei ole riittävästi, niin niitä pitäisi kierrättää tarvitsevien kesken, eikä niin kuin nykyisin käytännössä joka paikassa, eli ensin varannut saa pitää paikan niin kauan kuin henki pihisee.

Sitten itse aiheeseen, eli sähköautojen lataukseen. Keskimääräisen lataustarpeen hoitaa helposti hidaslatauksella samoin kuin keskimääräiseen ajoon ei tarvita kuin noin 200km ajoon riittävä akku, joten perus latauspisteet tulisi toteuttaa tältä pohjalta. Normaalissa (jos sellaisia on) taloyhtiössä riittäisi alkuvaiheessa pari nopeampaa laturia kiirellistä latausta varten ja näitä käsittääkseni sähköyhtiöt ovat innoissaan asentamassa jopa ilman veloitusta. Nopeaa latausta käytettäisiin vain tarvittaessa, sillä tuskin kukaan on valmis maksamaan sähköstään moninkertaista hintaa vain huvikseen. Jos taloyhtiöön rakennetaan aluksi vain pari latauspaikkaa, niin kiistely niistä alkaa melko pian. Tämän vuoksi molemmat lataustavat pitäisi saada käyttöön samaan aikaan, eikä vain tarpeen mukaan. Lämpötolppien muuttaminen hidaslataukseen ei maksane ihmeitä, joten suurta vastustustakaan investointiin ei esiintyne.
 
Kommunismin mukaan vetäminen ei liity millään tavalla sähköautoihin, parkkipaikkoihin eikä taloyhtiöihin vaikka kuinka aatetta vastaan olisikin.
Taloyhtiön parkkipaikat eivät ole rakennettu tuottoa vaan tarvetta varten. Voisihan tavan vastikkeetkin nostaa pilviin jos tuottoa haetaan. Rakentamiskulut pitää jakaa taloyhtiön osakkeiden kesken, sillä vaikka naapurin Miina ei paikkaa tarvitse koskaan, niin seuraava asukas voi sitä tarvita (ellei vedenpaisumus ehdi ensin). Käyttökulut sen sijaan tulisi veloittaa vain paikkoja käyttäviltä ja näinhän se nykyään ei käytännössä mene juuri missään. Jos paikkoja ei ole riittävästi, niin niitä pitäisi kierrättää tarvitsevien kesken, eikä niin kuin nykyisin käytännössä joka paikassa, eli ensin varannut saa pitää paikan niin kauan kuin henki pihisee.

Sitten itse aiheeseen, eli sähköautojen lataukseen. Keskimääräisen lataustarpeen hoitaa helposti hidaslatauksella samoin kuin keskimääräiseen ajoon ei tarvita kuin noin 200km ajoon riittävä akku, joten perus latauspisteet tulisi toteuttaa tältä pohjalta. Normaalissa (jos sellaisia on) taloyhtiössä riittäisi alkuvaiheessa pari nopeampaa laturia kiirellistä latausta varten ja näitä käsittääkseni sähköyhtiöt ovat innoissaan asentamassa jopa ilman veloitusta. Nopeaa latausta käytettäisiin vain tarvittaessa, sillä tuskin kukaan on valmis maksamaan sähköstään moninkertaista hintaa vain huvikseen. Jos taloyhtiöön rakennetaan aluksi vain pari latauspaikkaa, niin kiistely niistä alkaa melko pian. Tämän vuoksi molemmat lataustavat pitäisi saada käyttöön samaan aikaan, eikä vain tarpeen mukaan. Lämpötolppien muuttaminen hidaslataukseen ei maksane ihmeitä, joten suurta vastustustakaan investointiin ei esiintyne.

Se liittyy nimenomaan parkkipaikkojen riittoon sekä niiden jakamiseen. Monissa paikoissa, joissa parkkipaikat ovat niukka resurssi, on valittavana myös julkinen liikenne joka tarjoaa vähemmän joustavuutta mutta voi olla taloudellisesti järkevämpää. Hinnoittelemalla parkkipaikat markkinaehtoisesti ne menevät niille, jotka niistä ovat valmiita pyydetyn hinnan maksamaan. Tämä maksimoi kokonaishyödyn ja edistää investointeja, kuten joku jo aiemmin mainitsikin.

Miten tuollaisessa kiertosysteemissä huolehdittaisiin siitä, että paikat olisivat hyötykäytössä nykyistä paremmin?
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
 
Kommunismin mukaan vetäminen ei liity millään tavalla sähköautoihin, parkkipaikkoihin eikä taloyhtiöihin vaikka kuinka aatetta vastaan olisikin.
Taloyhtiön parkkipaikat eivät ole rakennettu tuottoa vaan tarvetta varten. Voisihan tavan vastikkeetkin nostaa pilviin jos tuottoa haetaan. Rakentamiskulut pitää jakaa taloyhtiön osakkeiden kesken, sillä vaikka naapurin Miina ei paikkaa tarvitse koskaan, niin seuraava asukas voi sitä tarvita (ellei vedenpaisumus ehdi ensin). Käyttökulut sen sijaan tulisi veloittaa vain paikkoja käyttäviltä ja näinhän se nykyään ei käytännössä mene juuri missään. Jos paikkoja ei ole riittävästi, niin niitä pitäisi kierrättää tarvitsevien kesken, eikä niin kuin nykyisin käytännössä joka paikassa, eli ensin varannut saa pitää paikan niin kauan kuin henki pihisee.

Sitten itse aiheeseen, eli sähköautojen lataukseen. Keskimääräisen lataustarpeen hoitaa helposti hidaslatauksella samoin kuin keskimääräiseen ajoon ei tarvita kuin noin 200km ajoon riittävä akku, joten perus latauspisteet tulisi toteuttaa tältä pohjalta. Normaalissa (jos sellaisia on) taloyhtiössä riittäisi alkuvaiheessa pari nopeampaa laturia kiirellistä latausta varten ja näitä käsittääkseni sähköyhtiöt ovat innoissaan asentamassa jopa ilman veloitusta. Nopeaa latausta käytettäisiin vain tarvittaessa, sillä tuskin kukaan on valmis maksamaan sähköstään moninkertaista hintaa vain huvikseen. Jos taloyhtiöön rakennetaan aluksi vain pari latauspaikkaa, niin kiistely niistä alkaa melko pian. Tämän vuoksi molemmat lataustavat pitäisi saada käyttöön samaan aikaan, eikä vain tarpeen mukaan. Lämpötolppien muuttaminen hidaslataukseen ei maksane ihmeitä, joten suurta vastustustakaan investointiin ei esiintyne.
Taloyhtiö on osakeyhtiö, jonka tehtävä on ajaa osakkeenomistajien etua.

Melkein kaikissa taloyhtiöissä tämä on sanahelinää ja siellä ajetaan vaan paikallisen ”eliitin” etuja. Eliitti määräytyy sen mukaan, että kuka on asunut talossa pisimpään.

Sen sijaan että autopaikat ja parhaat saunavuorot huutokaupattaisiin vuosittain tai kuukausittain, niin jostain syystä ne on varattu pisimpään talossa asuneille.

Jos taloyhtiö omistaa liiketilan kivijalasta, pitäisikö sekin antaa nimellistä 50€/kk korvausta vastaan jonotuslistalla oleva käyttöön? Tai jos se omistaa asunnon, niin pitäisikö se tarjota nimellistä hintaa vastaan taloyhtiön hallituksen pj:n pojalle? Ei tietenkään: taloyhtiö vuokratkoon omaisuutensa maksimaalisella tuotolla ja tilittäköön rahat osakkaille. Kaikki muu tavat kohtelevat osakkeenomistajia epätasa-arvoisesti.

-
Mutta tämä riittä suomen autopaikka-kähminnöistä. Taas kerran sähköautopaikkojen ongelma ratkeaisi täysin itsestään jos paikoista tehtäisiin markkinaehtoisia. Sen sijaan pidetään nimikkopaikkoja ja jonotuslistoja ja mikään ei mahdollista edes lain mukaan, kun yhdenvertaisuusperiaate rikkoutuu heti.
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
Nuo bensa-range mittarithan nyt heittelevät muutenkin ihan miten sattuu sen mukaan, että millaista ajoprofiilia ajaa. Jos ajelet yleensä stop-n-go ruuhkaa kehä1:sellä klo 16:30 bensalla ja nyt posottelit poikkeuksellisesti ruuhkattomasti, niin aivan normaalia käytöstä kantamamittarille.
 
Varmaan osansa on myös siinä byrokratiassa ja että kukaan ei tahdo ottaa vastuuta mistään. Esimerkiksi tämän hitaan lataamisen osalta; järkevä lämpötolppakojeisto ei ole älyttömän kallis ja vaikka sen voisi itsekin maksaa, niin voi olla ettei sitä saa laittaa koska ollaan epätietoisia siitä onko riskejä ja että onko se nyt sitten tasapuolista kun teknisesti jokaikiselle paikalle ei sellaista voi laittaa kuormituksen takia.

Tästä syystä itsellä on pitkään ollut etsinnässä rivari missä saa auton oven eteen, ei tarttee välittää idiooteista naapureista, isännöitsijöistä tai mistään muustakaan vaan lyö auton lataukseen ja sillä selvä.

Tartun tuohon "oven eteen" -kohtaan.

Asun rivarissa, jossa on varastojen yhteydessä autokatokset.

Sähkötila on sen varasto/katosrakennuksen päässä. Kaikkien paikalla on sähköt omasta mittaritaulusta ja toki sitä voi sitten käyttää miten nyt sattuu huvittamaan.

Vielä lisäboonuksena eteisessä sulaketaulu, josta voi sulaketta käyttää kytkimenä, jos haluaa auton lohkolämppäriin tms

Eli ei tarvi olla paikka oman oven edessä.

Kannustan ehdottomasti valitsemaan asunnon sen mukaan, mitkä on omat tarpeet.
Olemassa olevaa käytäntöä/rakennetta on paljon hankalampi muuttaa oman mieltymyksen mukaan.
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
On kyllä todella lyhyt toimintamatka pelkällä akulla kun luvatusta 45km pääsee juuri yli 30km. Ei pääse edes 70% luvatusta määrästä. Lisäksi jo hyvin rullaavalla normaalilla polttomoottoriautolla pääsee helposti yli 10%:n rullausmatkoihin ja siihen ei tarvita sitä sähkömoottoria ollenkaan.
 
Taloyhtiö on osakeyhtiö, jonka tehtävä on ajaa osakkeenomistajien etua.

Melkein kaikissa taloyhtiöissä tämä on sanahelinää ja siellä ajetaan vaan paikallisen ”eliitin” etuja. Eliitti määräytyy sen mukaan, että kuka on asunut talossa pisimpään.

Sen sijaan että autopaikat ja parhaat saunavuorot huutokaupattaisiin vuosittain tai kuukausittain, niin jostain syystä ne on varattu pisimpään talossa asuneille.

Jos taloyhtiö omistaa liiketilan kivijalasta, pitäisikö sekin antaa nimellistä 50€/kk korvausta vastaan jonotuslistalla oleva käyttöön? Tai jos se omistaa asunnon, niin pitäisikö se tarjota nimellistä hintaa vastaan taloyhtiön hallituksen pj:n pojalle? Ei tietenkään: taloyhtiö vuokratkoon omaisuutensa maksimaalisella tuotolla ja tilittäköön rahat osakkaille. Kaikki muu tavat kohtelevat osakkeenomistajia epätasa-arvoisesti.

-
Mutta tämä riittä suomen autopaikka-kähminnöistä. Taas kerran sähköautopaikkojen ongelma ratkeaisi täysin itsestään jos paikoista tehtäisiin markkinaehtoisia. Sen sijaan pidetään nimikkopaikkoja ja jonotuslistoja ja mikään ei mahdollista edes lain mukaan, kun yhdenvertaisuusperiaate rikkoutuu heti.

Osakkeenomistajille on juurikin etua siitä, että saavat parkkipaikat kohtuu hintaan verrattuna markkinahinnoitteluun, eikö?

Voit myös kuvitella mikä vaikutus asuntojen haluttavuuteen olisi vuosittainen huutokauppa parkkipaikoista.
Tai jos sama toimenpide tehtäisiin kuukausittain? Huonoin kuulemani idea todella pitkään aikaan.

Jos parkkipaikkoja on liian vähän, niin kauimmin paikkaa pitäneen pitäisi luopua paikasta ja siirtyä jonon hännille sovitun ajan jälkeen. Tällöin kellään ei olisi valittamista. Valitettavasti näin ei ole, enkä usko tulevankaan.

Mistä keksit vetää liiketilat tähän keskusteluun? Eikö tämän keskustelun ole tarkoitus liittyä sähköautoiluun ja niihin liittyviin asioihin, eikä siihen kuinka osakkeenomistajat saavat maksimaalista tuottoa.

Millä tavalla jonotuslista rikkoo yhdenvertaisuusperiaatetta? Kaikilla on sama mahdollisuus saada paikka tietyn odotusajan jälkeen.

Taloyhtiöiden jäärät ovat suurin muutosvastarinta kaikelle uudelle ja tasapuoliselle. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että niiden päätä ei käännä järkipuhe jos keskustelu liittyy muiden asukkaiden tasavertaiseen kohteluun "heidän kustannuksellaan".
Ongelman pystyisi ratkaisemaan vain saamalla riittävästi uutta verta hallitukseen. Kysymys "vapaaehtoisia" saa
kuitenkin mahdolliset muutoksentekijät tuijottamaan lattiaa ja leikkimään kuuroja.

Jotta asia ei poikkea liikaa raiteiltaan, niin valtion pitäisi suuressa sähköautokiimassaan tehdä (teettää puolueettomalla toimijalla) tutkimuksia eri lataustavoista markkinavoimien sijaan. Tällä hetkellä yritykset maalailevat piruja seinille kilpailevien latausvaihtojen tekniikasta ja kuluttajat kärsivät mikäli taloyhtiöt tekevät vääränlaisia päätöksiä. Kuvitelma, että markkinavoimat ovat aina oikeassa ei valitettavasti päde kaikissa asioissa, vaikka kaupankäynnissä se onkin oikein toimiva ratkaisu.
 
Latauspaikkoja tulee pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Tietysti odottavan aika on pitkä.
EU:n pitäisi yhtenäistää maksusysteemi näissä latauspisteissä. Esimerkiksi rfid joka pitäisi toimia kaikissa maksullisissa latauspisteissä. Nyt erillaisia yrittäjiä on aivan liikaa ja ulkomailla ihan ongelmaksi asti.
 
Laitetaan välillä jotain vähän enemmän aiheeseen liittyvää. Ajoin eilen 225xe:llä 76km matkan eli 38km/suunta. Aika hyvin puoliksi maantietä ja 40-60kmh nopeuksisen pätkän. No, 31km pääsin ensin akulla jonka jälkeen bensalla ja ennen kuin matkaan lähdin niin katoin että 168km pääsee vielä akulla+bensalla bmw remotesta. Ajojen jälkeen ladattuani akun, kilsoja jäljellä 138km eli semmoset 30km kului bensaa.

Melko mielenkiintosta, akulla 31km, bensalla 30km ja rekuperointi +rullaus mäissä antoi loput 15km. Tuon perusteella 76km matkasta meni "akulla" 45km :tup:
Mitenkäs Bemari käyttäytyy ajoakkujen loputtua? Outlanderi kun lataa bensan avulla muutaman kilsan talteen, käyttäen moottoria "optimaallisella" alueella. Eli vaikka seistäisiin punasissa valoissa, niin polttis käy aika korkeilla kierroksilla.

Itse pääsin omalla -14 Mitsulla eilen reilut 51km sähköllä, ja vielä oli jotain jäljellä akussa. Ilman ilmastointia tuo siis. Tänään ilmastoinnin kanssa tuli ajeltua reilu 20km, ja akkua näytti hiukan vajaa puolet tuon jälkeen.
On kyllä sopinut omiin ajoihin mainiosti. Ei ole paljoa tarvinnut tankata.
 
Nuo bensa-range mittarithan nyt heittelevät muutenkin ihan miten sattuu sen mukaan, että millaista ajoprofiilia ajaa. Jos ajelet yleensä stop-n-go ruuhkaa kehä1:sellä klo 16:30 bensalla ja nyt posottelit poikkeuksellisesti ruuhkattomasti, niin aivan normaalia käytöstä kantamamittarille.

Ei täällä missään kehätie stop n go ruuhkissa mennä tai menty. Hyvin tasasta liikennettä täälläpäin yleensä on eli ei juuri voi käyttää sanaa ruuhka. Kyl tää remote range on sen 7kk aika hyvin kutinsa pitänyt minkä ajan olen auton omistanut :tup:

On kyllä todella lyhyt toimintamatka pelkällä akulla kun luvatusta 45km pääsee juuri yli 30km. Ei pääse edes 70% luvatusta määrästä. Lisäksi jo hyvin rullaavalla normaalilla polttomoottoriautolla pääsee helposti yli 10%:n rullausmatkoihin ja siihen ei tarvita sitä sähkömoottoria ollenkaan.

Se on lyhyehkö mutta aika normaali tälle 225xe:lle. Taitaa 17-18 vuosmallit mennä vähän pidemmälle mitä eräs täällä sanoi pääsevänsä. Uusin malli, tässä kuussa tulleet 225xe:t joille on luvattu jopa 60km :drool:
Mistä sä ton 45km repäsit? Se on 35km-42km eli linjassa on.
 
Mitenkäs Bemari käyttäytyy ajoakkujen loputtua? Outlanderi kun lataa bensan avulla muutaman kilsan talteen, käyttäen moottoria "optimaallisella" alueella. Eli vaikka seistäisiin punasissa valoissa, niin polttis käy aika korkeilla kierroksilla.

Menee hybridi moodiin ellei halua laittaa moodiin jossa pelkästään lataa akkua. Tuossa hybridissä jolloin bensa kone päällä, käyttää aina hiukan sähköä, alamäissä lataa tai rullaa 0 kulutuksilla. Tolleen kun tosta mun 76km matkasta voi päätellä :)

Niin ja jos mä otan ilmastoinnin pois ja akku täynnä ni 35km pitäs päästä =)
 
Mitä vääränlaisia päätöksiä taloyhtiö voi tehdä? Ei taloyhtiön tarvii tehdä muuta kun katsoa että sähkö riittää, asukas voi vaikka itse hankkia laturinsa. Investoinnin hinta on jotain tonnin luokkaa parhaimmillaan.
Ja seuraavissa arpajaisissa ja vuorovaihdossa asukas hyvillä mielin luovuttaa tuon paikkansa johon tonnin laittoi seuraavalle?
 
Mistä sä ton 45km repäsit? Se on 35km-42km eli linjassa on.

Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer

En nyt tiedä kuinka hyvin on linjassa, jos ei päässyt edes tuohon luvattuun 35km, joka varmaan tuli vasta uusitun WLTP-mittauksen myötä. Olisko vanhemmissa ilmoitettu muuta kuin yksi range sähkölle. Ei tuo sinun ajomatka varmaan kuitenkaan sieltä epäedullisimmasta päästä ollut, kun oli 40-60km/h ajoakin, joka pitäisi olla plugarille varsin optimaalista.
 
Mitä vääränlaisia päätöksiä taloyhtiö voi tehdä? Ei taloyhtiön tarvii tehdä muuta kun katsoa että sähkö riittää, asukas voi vaikka itse hankkia laturinsa. Investoinnin hinta on jotain tonnin luokkaa parhaimmillaan.

No tuossa juuri itse kirjoitit esimerkin vääränlaisesta päätöksestä.

Nykyinen asunto-osakeyhtiölaki sisältään sen yhdenvertaisuuspykälän, joka takaa siis sen että jos yksi osakas saa autopaikalleen asettaa laturin, niin samoin sen saa asentaa kaikki. Ja vaikka taloyhtiön olemassa oleva infra kestääisikin helposti sen ensimmäisen latausaseman, niin jossainkohtaa se ei enää kestä sitä, vaan taloyhtiön piikkiin kaivetaan sitten pihat autki ja otetaan isommat säjköliittymät. Tuon takia sen latauspisteen pitäisi olla taloyhtiön omaisuutta, jonka käytöstä sitten osakasta laskutetaan, mutta tuo edellyttää taloyhtiöltä investointeja, jotka näklyvät tietysti aluksi kuluina, joista normaali taloyhtiöjäärä hyppä kattoon.
 
Koeajo: pioneerin päivitys – BMW 225xe Active Tourer

En nyt tiedä kuinka hyvin on linjassa, jos ei päässyt edes tuohon luvattuun 35km, joka varmaan tuli vasta uusitun WLTP-mittauksen myötä. Olisko vanhemmissa ilmoitettu muuta kuin yksi range sähkölle. Ei tuo sinun ajomatka varmaan kuitenkaan sieltä epäedullisimmasta päästä ollut, kun oli 40-60km/h ajoakin, joka pitäisi olla plugarille varsin optimaalista.

Just tuossa 2018 mallisessa on pidempi kantomatka kun tässä 2016. Se tuli jo talvella selväksi kun tästä täällä oli juttua kun en päässyt kuin inan päälle 20km kun 18 mallisella pääsi ainakin sen mitä mä kesällä. Ei voi mitään mutta on tuo silti riittänyt itelle. Parhaimmillaan sähköllä ja 35L bensa tankillisella n 1500km/~2kk :) Niin ja semmonen 10vko ja auto vaihtuu :tup:
 
Ja tämä yhdenvertaisuuspykäläkö ei voi toimia niin, että ne halukkaat asentaa sen laturinsa jos huvittaa ja sitten kun alkaa olla liikaa latureita niin kaikki maksaa pussistaan sen sähköremontin kollektiivisesti? Tämä olisi kaikkien kannalta järkevää, eikä niin että kaikki on ilman tai että tehdään turhaan tarpeeton sähköremontti.

Miten tuo yhdenvertaisuuspykälä suhtautuisi hitaaseen lataamiseen? Varmaan samalla tavalla, mutta mitoitusperuste vaan muuttuu niin että esim. speksataan 10 A jatkuvaa latausta per paikka jollain järkevällä samanaikaisuuskertoimella? Tässähän täytyy muistaa se, että ei nykyisiäkään lämpötolppia ole mitoitettu yhdenvertaisesti; kaikki ei voi samaan aikaan ottaa sieltä maksimitehoa irti vaan ne mitoitetaan pikkaisen limittäin jotta ei tarttee olla niin paksua nousukaapelia ja isoja sulakkeita.

Ja miten tuo yhdenvertaisuuspykälä toimii sitten, kun se kuitataan sillä että asennetaan älykäs virranhaistelija keskukseen joka antaa ladata sen verran mitä nallit antaa myöten? Sittenhän se on tasapuolista, jos tahtoo sen laturin niin senkus laittaa.

Voihan sen pykälän kanssa toimia miten vaan, mutta hallituksen pitää kuitenkin olla tietoinen siitä mitä seurauksia milläkin toimintamallilla on. Joka tapauksessa sen ensimmäisen latauspisteen luvalla annetaan myös lupa tulevaisuudessa johonkin investointiin, ja ne jäärät jotka ovat laskeneet että pääsevät hautaan asti sillä pienellä vastikkeella ja voivat jättää perikunnan päänsäryksi osakkeen jossain homeisessa taloyhtiössä torppaavat tuon.

Tuon takia tarvitaan lakiin jokin ratkaisu siihen kuinka nuo sähköautojen latauspisteet voidaan toteuttaa jotenkin niin, ettei tuo yhdenvertaisuus kaadu niskaan.
 
Siis valitetaanko täällä nyt ihan valittamisen ilosta, vai onko jollain keskusteluun osallistuneella omakohtaista ja huonoa kokemusta asiasta?

Mitä noita on tullut itsellä vastaan niin työn kuin hallituksen jäsenen ominaisuudessa, niin ei ole kyllä ikinä ongelmaa ollut. Monesti sähkösaneerauksen yhteydessä vedetään jo varalle syöttökaapeli tai ainakin putki ja sulakkeet, ja sitten jos joku sen pikalatauksen haluaa, on sille valmius olemassa. Lähtökohtaisesti myös nuo autotolpat uusitaan aina omien 16a sulakkeiden taakse joten niissäkin hidaslataus onnistuu ihan vaan kellomuutoksella.
Sähkön mittarointi on myös helppo toteuttaa sinne keskukseen, maksaa muutaman satasen ja on sitten monesti osakkaan itsensä maksettava ellei kaikki halua tätä ominaisuutta.
 
Osakkeenomistajille on juurikin etua siitä, että saavat parkkipaikat kohtuu hintaan verrattuna markkinahinnoitteluun, eikö?
Sekoitat nyt osakkeenomistajat ja autoilijat jotka ovat osakkeenomistajia.

Kun puhutaan kaikista osakkeenomistajista, autopaikkojen tuotot pitäisi jakaa kaikkien osakkeenomistajien kesken. Ei niin, että ”tuotot” jaetaan alihintaisina paikkoina parille onnekkaalle ja loput osakkeenomistajat jäävät ilman mitään hyötyä.

Ks. Vertaus liiketilasta tai asunnosta jonka taloyhtiö omistaa. Miksi ne pitäisi vuokrata alihintaan vanhille jäärille sen sijaan, että tuotot käytettäisiin koko taloyhtiön kuluihin? Sama homma autopaikkojen kautta. Maksimaalinen tuotto jaetaan kaikille ja sillä hyvä.

En ymmärrä mitä eroa on taloyhtiön omistamalla asunnolla taloyhtiön omistamaan autopaikkaan verrattuna. Kummatkin ovat hyödykkeitä joiden tuotot kuuluisi lain mukaan jakaa kaikille osakkeenomistajille, eikä vaan jonotusjärjestyksessä.

Eri asia sitten autopaikkaosakkeet, sellaisen ostanut omistaa itse käyttöoikeuden autopaikkaan.
 
Aloittakaa nyt ihmeessä parkkipaikoista sama itku... Ei liity keskustelun aiheeseen mitenkään.

Onneksi näitä latausta vastustavia/parkkipaikasta iniseviä idiootteja on oma kokemuksen mukaan taloyhtiöissä vähemmistö, joten heidän mielipiteensä ei päätöksenteossa paina.
 
sähkösaneerauksen yhteydessä vedetään jo varalle syöttökaapeli tai ainakin putki ja sulakkeet, ja sitten jos joku sen pikalatauksen haluaa, on sille valmius olemassa.
Noh pikalatausstandardi sallii DC lataustehon 90kW asti. Siitä voi sitten ynnäillä millainen taloyhtiön pääkeskus ja kiinteistön liittymän pitää olla, jos taloyhtiössä on vaikkapa 20 autopaikkaa. Pelkällä 16A AC liitännälläkin alkaa tulla muikeita lukuja. En hetkeäkään usko että edes uudiskohteissa oikeasti homma on niin suoraviivainen kun annat ymmärtää. Ehkä yhdelle tai kahdelle, mutta kun mahdollisuus pitäisi taata aina kaikille.
 
Noh pikalatausstandardi sallii DC lataustehon 90kW asti. Siitä voi sitten ynnäillä millainen taloyhtiön pääkeskus ja kiinteistön liittymän pitää olla, jos taloyhtiössä on vaikkapa 20 autopaikkaa. Pelkällä 16A AC liitännälläkin alkaa tulla muikeita lukuja. En hetkeäkään usko että edes uudiskohteissa oikeasti homma on niin suoraviivainen kun annat ymmärtää. Ehkä yhdelle tai kahdelle, mutta kun mahdollisuus pitäisi taata aina kaikille.
Tästä keskustelusta jäänyt se maku mutta kun mulle ei väliä muista. Kun MINÄ en saa niin kaikki on idiootteja eikä tajua. Se vaan kun tämä yksikin niin homma jos oikeasti lähtee kasvamaan miten toimitaan niin on sama kuin melkein kaikki taloyhtiössä. Ja vastustusta löytyy varmasti niin kauan kun ei jokaiselle löydy mahdollisuutta. MUTTA KUN MINÄ haluan taloyhtiön pihalle grillikatoksen ja kuinka se kasvattaisi viihtyvyyttä ja nostaisi arvoa. Tyhmät muut vastustaa.

Ostaa sen oman omakotitalon ja asentaa siihen lopettaen poraamisen muiden tyhmyydestä tai jääräydestä.
 
Mitä merkitystä sillä on ketjun aiheen kannalta?
Jos 16A tolpilla hidasta latausta meinaat niin jokaisellehan autollehan pitäisi latauksellinen parkki lyötyä. Jos tässä tavoitteena kerran on polttomoottoreista kokonaan luopuminen.
 
Noh pikalatausstandardi sallii DC lataustehon 90kW asti. Siitä voi sitten ynnäillä millainen taloyhtiön pääkeskus ja kiinteistön liittymän pitää olla, jos taloyhtiössä on vaikkapa 20 autopaikkaa. Pelkällä 16A AC liitännälläkin alkaa tulla muikeita lukuja. En hetkeäkään usko että edes uudiskohteissa oikeasti homma on niin suoraviivainen kun annat ymmärtää. Ehkä yhdelle tai kahdelle, mutta kun mahdollisuus pitäisi taata aina kaikille.
Jos hidaslataus olisi se tavallinen 1x8A ja nopea vaikka 3x16A, niin olisi tuossakin jo aika paljon eroa.
 
Ööö... taidan lopettaa suosiolla kun sotkee keskustelua niin paljon, en enää tiedä mitä yrität edes tässä tarkoittaa
Eli hidasta latausta viis kaikille kunhan minä saan halvalla. Edelleen kun noita parkkipaikkoja on monella tavalla jaeltuna eri taloyhtiöissä.

Parasta joo lopettaa kun hajoo pää tuossa itsekkyyden määrässä mitä osalla sähköauton omistajista sen suhteen että juuri heidän olisi saatava latauspiste.
 
Siis mitä helvettiä nyt? Jokaiselle 90kw pikalatauspaikka? Missä maailmassa te elätte?
Nyt niitä valoja päälle. Ei se nyt todellakaan mene minkään tasa-arvohöpöhöpö-lain mukaan niin että jokaisella pitäisi tuollainen paikka olla jos yksi sellaista pyytää ja piste. Se yksi paikka voi olla vaikka niin, että kaapeli yltää siitä lähimmälle 8 paikalle ja sitten jos on kiire ladata niin saa taistella keskenään tai korkeintaan sen 1-2 muun kanssa jolla sähköauto pikalatausmahdollisuudella on tulevan 10v aikana.
Niillä 16a tolpilla voi autoa ladata, joko asennetaan niihin osakaskohtaiset mittarit jotka luetaan vaikka kerran vuodessa jos on vanha taloyhtiö, tai sitten linkitetään ne suoraan asuntojen mittareihin jos kyse uudemmasta yhtiöstä jossa mittarit mittarikeskuksessa.
Sitten jos sitä latausta tarvitsee vaikka 5 asukasta 40:stä = ei ongelmaa sulakkeiden osalta. Jos sitä tarvitseekin vaikka 20 asukasta ja sähköverkko kestää vain 10 yhtäaikaa, jaksotetaan se niin että ekat 10 tolppaa toimii parillisina tunteina ja toiset 10 tolppaa parittomina. On myös todella helppoa muuttaa sieltä keskuksesta lataus niin, että se alkaa pätkiä vasta kun tietty latausvirtamäärä ylitetään.
Sitten 20v+ kuluttua, kun tilanne on se että yli 50% paikoista seisoo latausta vaativa sähköauto, voidaan neuvotella lopetetaanko saunominen vai otetaanko taloyhtiölle isompi liittymä enimmistön päätöksellä.


Sellaista tilannetta ei ole vielä kymmeniin vuosiin tulossa, että edes puolilla paikoista olisi lataus käynnissä yhtäaikaa. Korkeintaan jossain arvoalueilla joissa ihmiset osaa tälläisetkin asiat selvittää järjellä, keskustelemalla ja rahalla.
 
Ei täällä missään kehätie stop n go ruuhkissa mennä tai menty. Hyvin tasasta liikennettä täälläpäin yleensä on eli ei juuri voi käyttää sanaa ruuhka. Kyl tää remote range on sen 7kk aika hyvin kutinsa pitänyt minkä ajan olen auton omistanut :tup:

Hyvin on pitänyt kutinsa, mutta kertomassasi esimerkissä siis ei pitänyt, vaan kulutus olikin pienempää kuin remote veikkasi. Tämä johtuu siis vain siitä, että ennen kuvailemaasi matkaa ajosi on syönyt enempi bensaa per kilsa kuin tällä tarinan matkalla. Se range kun säätyy koko ajan sen mukaan miten ne ajosi ovat bensaa syöneet.

Sieltä aplaristahan näkee edellisen latauksen jälkeen sähköllä ajetun matkan - näyttikö se tuon matkan jälkeen että sähköllä on ajettu 46km edellisen latauksen jälkeen? Veikkaan että ei.
 
Sekoitat nyt osakkeenomistajat ja autoilijat jotka ovat osakkeenomistajia.

Kun puhutaan kaikista osakkeenomistajista, autopaikkojen tuotot pitäisi jakaa kaikkien osakkeenomistajien kesken. Ei niin, että ”tuotot” jaetaan alihintaisina paikkoina parille onnekkaalle ja loput osakkeenomistajat jäävät ilman mitään hyötyä.

Ks. Vertaus liiketilasta tai asunnosta jonka taloyhtiö omistaa. Miksi ne pitäisi vuokrata alihintaan vanhille jäärille sen sijaan, että tuotot käytettäisiin koko taloyhtiön kuluihin? Sama homma autopaikkojen kautta. Maksimaalinen tuotto jaetaan kaikille ja sillä hyvä.

En ymmärrä mitä eroa on taloyhtiön omistamalla asunnolla taloyhtiön omistamaan autopaikkaan verrattuna. Kummatkin ovat hyödykkeitä joiden tuotot kuuluisi lain mukaan jakaa kaikille osakkeenomistajille, eikä vaan jonotusjärjestyksessä.

Eri asia sitten autopaikkaosakkeet, sellaisen ostanut omistaa itse käyttöoikeuden autopaikkaan.

En sekoita autoilijoita enkä myöskään osakkeenomistajia. Kaikilla taloyhtiössä asuvilla (myös sijoitusasunnossa olevalla vuokralaisella) tulisi olla tasapuolinen oikeus saada parkkipaikka kohtuuhinnalla, mutta käyttökuluja ei tule maksattaa autottomilla.

Jaksat koko ajan toistaa itseäsi ja vaatia maksimaalista tuottoa osakkeenomistajille, vaikka tässä ketjussa pitäisi kirjoittaa sähkö- ja hybridiautoista. Kannattaa perustaa uusi ketju jonka voisi vaikka nimetä "Kuinka taloyhtiöt voivat tehdä tulosta parkkipaikoilla ja saunavuoroilla".

Osaat mestarillisesti kuvitella, että asunto-osakkeita ostetaan vain tuottoa varten. Unelma tuotoista osakkeenomistajille jotka eivät itse asu omistamassaan asunnossa voi toteutua mikäli asia saadaan yhtiökokouksessa enemmistön päätöksellä läpi. Ainakin muutama seikka tulee selvittää ennen asian yhtiökokoukseen viemistä, sillä mikään asia ei etene ilman sen myötämielistä päätöstä. Ja vaikka kuvittelet, että hallitus voi asiasta yksin päättää, niin erehdyt.
1. Miten esimerkiksi taloyhtiössä jossa on tällä hetkellä 50-100 parkkipaikkaa järjestettäisiin parkkipaikkojen huutokauppa esim. kuukausittain.
2. Jos tarkoituksena olisi hakea maksimaalista tuottoa, niin miten paikkoja mainostettaisiin myös ulkopuoliselle taholle.
3. Miten parkkipaikkojen vuokraaminen perusteltaisiin osakkaille. Eli miten he suhtautuvat siihen, että jäävät mahdollisesti ilman paikkaa kun tälläkin hetkellä paikkoja tarvittaisiin muutama lisää.
4. Kuka hoitaisi käytännön järjestelyt, eli kirjottaisi vuokrasopimukset, luovuttaisi avaimet, ym.
5. Kuinka paljon tuottoa on odotettavissa kaikkien kulujen jälkeen.

Asioista on helppo valittaa ja olla erimieltä (joka väittää poikkeavansa tästä joukosta erehtyy), mutta oma mielipide pitäisi pystyä todistamaan jotenkin toisille.

Jotta tämä viesti ei jää nollapostauksesksi, eli tähän ketjuun kuulumattomaksi, niin ne joilla on kokemusta taloyhtiöihin rakennetuista lataustolpista voisivat listata hyvät ja erityisesti väärin arvioidut seikat jotta toiset voisivat välttyä virheiltä.
 
Hyvin on pitänyt kutinsa, mutta kertomassasi esimerkissä siis ei pitänyt, vaan kulutus olikin pienempää kuin remote veikkasi. Tämä johtuu siis vain siitä, että ennen kuvailemaasi matkaa ajosi on syönyt enempi bensaa per kilsa kuin tällä tarinan matkalla. Se range kun säätyy koko ajan sen mukaan miten ne ajosi ovat bensaa syöneet.

Sieltä aplaristahan näkee edellisen latauksen jälkeen sähköllä ajetun matkan - näyttikö se tuon matkan jälkeen että sähköllä on ajettu 46km edellisen latauksen jälkeen? Veikkaan että ei.

Siis 168km oli jäljellä ennen ku lähin matkaan. Sitten ku pääsin kotiin matkaltani oli jäljellä joku 101km. Sitten latauksen jälkeen aamulla kun katoin appiä niin 138km pääsisi vielä vaikka ajoin 76km matkan. Pienellä siis meni.

Et jos olisi pelkällä bensalla ajettu ni varmaa se 92km olisi jäljellä ja jos ei olisi latausmahdollisuutta niin joutuisi tankille mutta vielä pääsee satoja kilometrejä :tup:
 
Siis 168km oli jäljellä ennen ku lähin matkaan. Sitten ku pääsin kotiin matkaltani oli jäljellä joku 101km. Sitten latauksen jälkeen aamulla kun katoin appiä niin 138km pääsisi vielä vaikka ajoin 76km matkan. Pienellä siis meni.

Et jos olisi pelkällä bensalla ajettu ni varmaa se 92km olisi jäljellä ja jos ei olisi latausmahdollisuutta niin joutuisi tankille mutta vielä pääsee satoja kilometrejä :tup:

Eipä nuo mitään luvattuja kilometrejä ole. Eipä ole polttisten mitatut kulutuksetkaan koskaan paikkaansa pitäneet, ainakaan omalla kohdalla :itku::vihellys::lol: Tuohon vaikuttaa niin moni muuttuja. Oma ennätys 530e:llä tankin välillä on hieman yli 4000km. Range ollut siinä 21-30km välissä. PK-seudulla pääsee lataamaan käytännössä joka paikassa mihin menee niin sähköllä kyllä pääsee hyvin jos vaan jaksaa laittaa auton aina piuhaan kun auton pysäköi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 884
Viestejä
4 585 014
Jäsenet
75 520
Uusin jäsen
Prosti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom