Keskustelua hybridiautoista

Kyllä tätäkin ketjua jo seurasin pidemmän aikaa.

Oon it / tietoturva alalla ja osint lähellä sydäntä, joten google & youtube infosi, että musta puhutaan.

Eihän näistä ongelmista voi olla hiljaa!

Tervetuloa tännekin:tup: Hyvä saada omistajan näkökulmaa, eikä mitään mutuilua tai oletuksia.
 
Facebookin puolella oli joku auton ostaja myös kysellyt, että ostaako Volvo V60 ladattava vai Model 3 LR. Nyt selasin hinnastoa, niin Volvoon on tullut myös vähän halvempi T6 hybridi.

Volvo V60 T6 AWD Business aut 55 500€
Tesla Model 3 LR AWD 62 200€
Tai halvempi vaihtoehto olisi SR+ 48 000€

Molemmat autot sai paljon kannatusta, eikä mitään järkevää lopputulosta tullut. Hybridillä täytyisi ajaa vähän hiljempaa, että sähköllä pääsisi ajamaan mahdollisimman paljon. Se vähän puoltaa Model 3:n hankintaa. Volvossa sitten taas parempi laatu. Jos itse olisi pakko joku valita, niin ehkä se olisi tuo halvin vaihtoehto?

Se tuli myös selväksi, että Volvon ladattava on myös erittäin suosittu auto. Itse taisin koeajaa XC60 T8:n.
 
Viimeksi muokattu:
Facebookin puolella oli joku auton ostaja myös kysellyt, että ostaako Volvo V60 ladattava vai Model 3 LR. Nyt selasin hinnastoa, niin Volvoon on tullut myös vähän halvempi T6 hybridi.

Volvo V60 T6 AWD Business aut 55 500€
Tesla Model 3 LR AWD 62 200€
Tai halvempi vaihtoehto olisi SR+ 48 000€

Molemmat autot sai paljon kannatusta, eikä mitään järkevää lopputulosta tullut. Hybridillä täytyisi ajaa vähän hiljempaa, että sähköllä pääsisi ajamaan mahdollisimman paljon. Se vähän puoltaa Model 3:n hankintaa. Volvossa sitten taas vähän parempi laatu. Jos itse olisi pakko joku valita, niin ehkä se olisi tuo halvin vaihtoehto?

Se tuli myös selväksi, että Volvon ladattava on myös erittäin suosittu auto. Itse taisin koeajaa XC60 T8:n.

Onko missään kerrottu tuon T6 mallin akun kokoa tai sen kilometrimäärää?

Edit1. Mistä edes löysit mallin hinnan, kun Volvon sivuilla sitä ei ole lainkaan?

Edit2. Sama akun koko kuin T8, eli 11,6 kWh josta käytössä 10,4 kWh.
40-45 km Volvon sivujen mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Onko missään kerrottu tuon T6 mallin akun kokoa tai sen kilometrimäärää?

Edit1. Mistä edes löysit mallin hinnan, kun Volvon sivuilla sitä ei ole lainkaan?

Edit2. Sama akun koko kuin T8, eli 11,6 kWh josta käytössä 10,4 kWh.
40-45 km Volvon sivujen mukaan.
T8 mallissa on 390hv ja T6 mallissa 340hv.

Tuo T6 hybridi löytyi ihan Volvon hinnastosta. En tiedä sitten kumpi malli on parempi valinta.
Luultavasti tuo paremmin varusteltu. V60 T8 AWD Business Inscription aut, 60 500€.

volvo.png
 
Taas on sosialistien kädet kyynerpäitä myöden toisten taskuilla. Luulisi olevan sähköautoilijalla varaa maksaa siitä latauksesta, jos on rahaa 50 ke:n tekniikkaleluunkin.
Juurikin näin. :D

Hölmöt vielä kuvittelevat, että saavat ajella puoli-ilmaiseksi muiden piikkiin loputtomiin. Aluksi vielä näin voikin olla, mutta kunhan sähköautot yleistyvät tulee niiden verotus kiristymään roimasti. Kannattaa muistaa, että tieliikenne on yksi valtion parhaista lypsylehmistä, sitä verotetaan 7-8 miljardia vuodessa ja infraan palautetaan ~miljardi vuosittain. Valtio tuskin on luopumassa tuosta veropotista, kun sähköautot yleistyvät ja polttoaineverotulot putoavat.
 
Onko missään kerrottu tuon T6 mallin akun kokoa tai sen kilometrimäärää?

Edit1. Mistä edes löysit mallin hinnan, kun Volvon sivuilla sitä ei ole lainkaan?

Edit2. Sama akun koko kuin T8, eli 11,6 kWh josta käytössä 10,4 kWh.
40-45 km Volvon sivujen mukaan.

Itse asiassa se range on 55km ja wltp, ainakin V60 T8:ssa. Olisko se ollut sama tai 53/54km T6:ssakin. Just viime yönä asian katoin kun juttelin yhen kaverin kanssa ketä oli viime viikolla saanut oman V60 T8.

Niin ja itsekkin sain vähän uutta tietoa omasta V60 T8 eli tulee vähän yli 1kk aikasemmin eli 10.10.19. Ai ai, ei enää kauaa mutta silti liian kaukana :happy:
 
Passat gte kiinnostaisi. Mahtaako noissa 2016 100-130 tkm ajetuissa malleissa olla jotain, mistä pitäisi olla tietoinen/huolissaan? Hinnalla nuo ei näytä olevan hirveän pilattuja.
 
Passat gte kiinnostaisi. Mahtaako noissa 2016 100-130 tkm ajetuissa malleissa olla jotain, mistä pitäisi olla tietoinen/huolissaan? Hinnalla nuo ei näytä olevan hirveän pilattuja.

Olisiko vw akkutakuu ollut 8v/160tkm eli kilometrit alkaa tossa 130tkm ajetussa lähestyä jos tuommoinen yksityiskohta itseä häiritsee
 
T8 mallissa on 390hv ja T6 mallissa 340hv.

Tuo T6 hybridi löytyi ihan Volvon hinnastosta. En tiedä sitten kumpi malli on parempi valinta.
Luultavasti tuo paremmin varusteltu. V60 T8 AWD Business Inscription aut, 60 500€.

volvo.png

Nuo ovat sähköisesti samanlaiset, tuossa t8:ssa on vain bensakoneessa enemmän löylyä.

Ilmeisesti nämä nykyisten mallien ilmastoinnit on toteutettu jollain uudella metodilla.. tai ainakin sen vanhakoppaisen v60 plugarihybridin ilmastoinnin kompuran kanssa on ollut todella ahkerasti ongelmia. Siinä on siis akuston jäähdytys toteutettu (sähköisellä) ilmastoinnin kompressorilla, ja niiden laadussa on ollut paljon huomautettavaa, ja nimenomaan niinpäin että uudempi malli ollut ihan susi. Se ensimmäinen versio tuotti jonkun satunnaisen vian, mutta sitten kun sinne on vaihettu uusi kompura se on saattanut vauhtua monta kertaa ihan muutaman kk käytön jälkeen. Käytännössä nuo tietysti menee takuuseen, mutta vaivaahan siitä on hemmetisti. Ilmeisesti muuten auto on varsin erinomainen laites.
 
Nuo ovat sähköisesti samanlaiset, tuossa t8:ssa on vain bensakoneessa enemmän löylyä.

Itse olen ollut siinä käsityksessä että T6 ja T8 Twin Enginet on täysin samat, ainoastaan softa puolella olisi kuristettu tuota T6:sta. Sitten taas jos on tuo T6 AWD non plugari bensa vehje niin siinä on tosiaan enemmän heppoja koneessa.
 
Itse olen ollut siinä käsityksessä että T6 ja T8 Twin Enginet on täysin samat, ainoastaan softa puolella olisi kuristettu tuota T6:sta. Sitten taas jos on tuo T6 AWD non plugari bensa vehje niin siinä on tosiaan enemmän heppoja koneessa.
No ainakin mä olen siinä käsityksessä että se sähköpuoli on sama, ja se tehoero tulee bensakoneen erilaisesta ohjelmasta. Olisiko siellä sitten bensakoneessa samat softat kuin T4 ja T5 versioissa tms. Ohjelmistoillahan nuo tehoerot pitkälti nykyään polttomoottoreihinkin tehdään, ainakin vierekkäisissä tehoversioissa.
 
No ainakin mä olen siinä käsityksessä että se sähköpuoli on sama, ja se tehoero tulee bensakoneen erilaisesta ohjelmasta. Olisiko siellä sitten bensakoneessa samat softat kuin T4 ja T5 versioissa tms. Ohjelmistoillahan nuo tehoerot pitkälti nykyään polttomoottoreihinkin tehdään, ainakin vierekkäisissä tehoversioissa.

Nii bensakoneethan taitaa olla samat, sähkömottia myöten eli varmaan softalla säädetty tuota bensamyllyä. Eikös tuossa T5 Twin Enginessä taas ole 3 cylinterinen mylly ja muutenkin ihan floppi mielestäni kun ei tarjoa enää edes nelivetoa vaan on puhdas etuveto. Tarkoitan nyt tuota XC40:stä.

Tulispas jo jotain uutta tietoa tuon XC40:sen sähköauto mallista tai Polestar 2:sesta. Näitä odotellessa, ainakin jälkimmäistä :tup:
 
Nii bensakoneethan taitaa olla samat, sähkömottia myöten eli varmaan softalla säädetty tuota bensamyllyä. Eikös tuossa T5 Twin Enginessä taas ole 3 cylinterinen mylly ja muutenkin ihan floppi mielestäni kun ei tarjoa enää edes nelivetoa vaan on puhdas etuveto. Tarkoitan nyt tuota XC40:stä.

Tulispas jo jotain uutta tietoa tuon XC40:sen sähköauto mallista tai Polestar 2:sesta. Näitä odotellessa, ainakin jälkimmäistä :tup:

XC40:stä en tiedä, mutta siitä oli ainakin olemassa pelkkä etuvetoplugari, toisin kuin noista isommista. Sinänsä tuo on ihan looginen ratkaisu, rakenne on edullisempi ja jos 95% asiakaskunnasta tuolla vetotavalla ei ole mitään merkitystä, niin tehdään hinnat alkaen plugari etuvetoisena.

Sinänsä siitä 3 pyttyisestä moottorista on paha sanoa vielä mitään, mutta kun kyseessä on vain yhtä sylinteriä lyhyempänä jo tuotannossa pitkään ollut kone, jossa ei mitään katastrofaalista vikaa ole, niin tuskin se nyt mikään sen kummempi floppi on.

Tuossa 40 sarjassa taitaa nuo numerot tarkoittaa teknisesti eri moottori-voimansiirtopaketteja kuin isommissa.
 
XC40:stä en tiedä, mutta siitä oli ainakin olemassa pelkkä etuvetoplugari, toisin kuin noista isommista. Sinänsä tuo on ihan looginen ratkaisu, rakenne on edullisempi ja jos 95% asiakaskunnasta tuolla vetotavalla ei ole mitään merkitystä, niin tehdään hinnat alkaen plugari etuvetoisena.

Sinänsä siitä 3 pyttyisestä moottorista on paha sanoa vielä mitään, mutta kun kyseessä on vain yhtä sylinteriä lyhyempänä jo tuotannossa pitkään ollut kone, jossa ei mitään katastrofaalista vikaa ole, niin tuskin se nyt mikään sen kummempi floppi on.

Tuossa 40 sarjassa taitaa nuo numerot tarkoittaa teknisesti eri moottori-voimansiirtopaketteja kuin isommissa.

Emmä flopilla tarkottanut 3 cylinterin konetta, onhan tuo toimiva ollut omassa 225xe:kin. Jotenkin sitä ajatteli/odotti tota XC40:stä että siitä olisi tullut samanlainen neliveto vehje kuin isoveljenä :sori: Joo, halvempi ratkaisu varmaan ja kai ostaja kunta on enemmän etuvedon perään kuin nelikon. No, sähköversio on mitä ilmeisemmin nelikko koska näyttäisi olevan vähän Polestar 2 kaltainen, ainakin sama alusta.
 
Emmä flopilla tarkottanut 3 cylinterin konetta, onhan tuo toimiva ollut omassa 225xe:kin. Jotenkin sitä ajatteli/odotti tota XC40:stä että siitä olisi tullut samanlainen neliveto vehje kuin isoveljenä :sori: Joo, halvempi ratkaisu varmaan ja kai ostaja kunta on enemmän etuvedon perään kuin nelikon. No, sähköversio on mitä ilmeisemmin nelikko koska näyttäisi olevan vähän Polestar 2 kaltainen, ainakin sama alusta.
Jotenkin kuvittelisi että tuostakin tulee myös nelivetoversio, samalla tekniikalla kuin noissa isommissakin.
 
Jotenkin kuvittelisi että tuostakin tulee myös nelivetoversio, samalla tekniikalla kuin noissa isommissakin.
Volvo taitaa tehdä vain yhden version tuota XC40 hybridiä. Eli tuon etuvetoisen.
XC40 T5 Twin Engine Business aut. 262hv.

Taitaa olla V60 T6 tai T8 Twin Engine vähän parempi vaihtoehto. Toki pikkasen hintavampi.
 
Juurikin näin. :D

Hölmöt vielä kuvittelevat, että saavat ajella puoli-ilmaiseksi muiden piikkiin loputtomiin. Aluksi vielä näin voikin olla, mutta kunhan sähköautot yleistyvät tulee niiden verotus kiristymään roimasti. Kannattaa muistaa, että tieliikenne on yksi valtion parhaista lypsylehmistä, sitä verotetaan 7-8 miljardia vuodessa ja infraan palautetaan ~miljardi vuosittain. Valtio tuskin on luopumassa tuosta veropotista, kun sähköautot yleistyvät ja polttoaineverotulot putoavat.

Onko muuten arvauksia miten tuleva cäppi hoidetaan? Tuskin nyt nostetaan suoraan sähköveroa eikä siitä voi korvamerkitä autolle menevää osuutta varsinkin jos mittarilla olisi suurempi vero niin ihmiset lataisivat vaan kotona. Vuotuinen vero mikä perustuisi ajettuihin kilometreihin nykyisten päästöjen sijaan?
 
Onko muuten arvauksia miten tuleva cäppi hoidetaan? Tuskin nyt nostetaan suoraan sähkö veroa eikä siitä voi korvamerkitä autolle menevää osuutta varsinkin jos mittarilla olisi suurempi vero niin ihmiset lataisivat vaan kotona. Vuotuinen vero mikä perustuisi ajettuihin kilometreihin nykyisten päästöjen sijaan?

Kyllä mä veikkaan, että Berner oli joitakin vuosia aikaansa edellä ja kaikkiin autoihin tullee paikannusjärjestelmään perustuva kilometriperusteinen verotus.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Onko muuten arvauksia miten tuleva cäppi hoidetaan? Tuskin nyt nostetaan suoraan sähköveroa eikä siitä voi korvamerkitä autolle menevää osuutta varsinkin jos mittarilla olisi suurempi vero niin ihmiset lataisivat vaan kotona. Vuotuinen vero mikä perustuisi ajettuihin kilometreihin nykyisten päästöjen sijaan?
Kilometriperusteinen verotus lienee todennäköisin, koska se mahdollistaa myös kansalaisten maksimaalisen kyyläämisen.
 
Helpoiten verotus onnistuu tulevaisuudessa kasvattamalla sähköveroa. Joka ei ole muuten aivan pieni nykyäänkään.
 
Helpoiten verotus onnistuu tulevaisuudessa kasvattamalla sähköveroa. Joka ei ole muuten aivan pieni nykyäänkään.

Tämä vaikuttaisi myös monen asumiskustannuksiin, vaikka liikkuisi vain jalkaisin tai potkukelkalla, suksilla, soutaen..
Jo se että öljylämmitystä verotetaan lisää, eikä kohta saa edes takkaa tai saunaa lämmittää puilla. Lämmitys rokottaa eniten ihmisiä jotka asuu alueilla joilla voi olla pakkasta ajoittain.
 
Helpoiten verotus onnistuu tulevaisuudessa kasvattamalla sähköveroa. Joka ei ole muuten aivan pieni nykyäänkään.
Sähköä tarvitaan muuhunkin kuin autoihin, mutta tokihan Suomessa on vara vaikka viisinkertaistaa sähkövero (jos siis halutaan paikata polttiaineveron tuotto), koska sähkö on täällä eurooppalaisittain halpaa. :tup:
 
Tämä vaikuttaisi myös monen asumiskustannuksiin, vaikka liikkuisi vain jalkaisin tai potkukelkalla, suksilla, soutaen..
Jo se että öljylämmitystä verotetaan lisää, eikä kohta saa edes takkaa tai saunaa lämmittää puilla. Lämmitys rokottaa eniten ihmisiä jotka asuu alueilla joilla voi olla pakkasta ajoittain.
Jep. Jos olisi sähköllä toimiva auto, niin sitä sähköä kuluisi kumminkin aika vähän. Paljon suurempi osa menee esim lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen. Sähköveron korotus ei ole siis kovin hyvä tapa.

Maalämpökin kuluttaa sähköä, vaikka se pitäisi olla ekolokinen juttu.
 
Jep. Jos olisi sähköllä toimiva auto, niin sitä sähköä kuluisi kumminkin aika vähän. Paljon suurempi osa menee esim lämmitykseen ja lämpimään käyttöveteen. Sähköveron korotus ei ole siis kovin hyvä tapa.

Maalämpökin kuluttaa sähköä, vaikka se pitäisi olla ekolokinen juttu.

Tuossahan oli IS joku juttu, missä todettiin että arvioiden mukaan sähkö- ja hybridiautot tekee 3,5 miljardin euron tappiota valtiolle vuodessa, ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Tuo siis autoiluun laskettavien tulojen menetys, toisaalta se minkä kansa säästää tavalla tai toisella. Lisänä kohtuullinen scenaario että jollain se pitää paikata, eikä suomi ole Norja.
Olikohan talousssanomat, vai autot osastolla. En viitisinyt linkittää kun oli Finnish problems juttua, mutta totuus kuitenkin.
 
Tuossahan oli IS joku juttu, missä todettiin että arvioiden mukaan sähkö- ja hybridiautot tekee 3,5 miljardin euron tappiota valtiolle vuodessa, ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Tuo siis autoiluun laskettavien tulojen menetys, toisaalta se minkä kansa säästää tavalla tai toisella. Lisänä kohtuullinen scenaario että jollain se pitää paikata, eikä suomi ole Norja.
Olikohan talousssanomat, vai autot osastolla. En viitisinyt linkittää kun oli Finnish problems juttua, mutta totuus kuitenkin.

Millä tavalla ne tekee tappiota? Meinaatko, että se parin tonnin hankintatuki tuo valtiolle tappiota? Vai mitä meinasit? ALVihan noista kuitenkin peritään (ja pieni autovero), joka riittää hyvinkin kattamaan tuon hankintatuen.

Vai meinasitko kenties kuitenkin, että valtio saa niistä vähemmän rahaa lypsettyä kuin polttisautoista? :)
 
Sähköä voidaan toisaalta tehdä itse ihan merkittäviäkin määriä, toisin kuin polttonesteitä. Eli kansakunta voi myös vähentää sähköautojen avulla maasta ulos virtaavaa pääomaa ja näin parantaa kauppatasetta. Polttonesteiden menetetyt verotulot ovat vain yksi asia kokonaisuudesta ja kyllä niille korvaavat kohteet keksitään.
 
Vähemmän veroa "polttoaineessa" kai.
Toisaalta ei se raha käyttämättä jää, eli kulutuksen pitäisi kasvaa -> työllisyys parantuu -> sosiaalimenot pienenee.
 
Millä tavalla ne tekee tappiota? Meinaatko, että se parin tonnin hankintatuki tuo valtiolle tappiota? Vai mitä meinasit? ALVihan noista kuitenkin peritään (ja pieni autovero), joka riittää hyvinkin kattamaan tuon hankintatuen.

Vai meinasitko kenties kuitenkin, että valtio saa niistä vähemmän rahaa lypsettyä kuin polttisautoista? :)
Varmaan polttoaine veroja jää saamatta. Mutta kai ne rahat sitten käytetään johonkin muuhun? Sama se mitä ostaa niin aina kuitenkin alv menee valtiolle. Tosin polttoaineesta on tietysti paljon isompi osa veroa kun mistään muusta.
 
Varmaan polttoaine veroja jää saamatta. Mutta kai ne rahat sitten käytetään johonkin muuhun? Sama se mitä ostaa niin aina kuitenkin alv menee valtiolle. Tosin polttoaineesta on tietysti paljon isompi osa veroa kun mistään muusta.

Pointtini oli, ettei ne mitään tappiota siinä tee. Kunhan saavat hieman vähemmän lypsylehmärahaa, josta 80%+ menee kuitenkin ihan muuhun kuin esim. tieverkoston ylläpitämiseen...
 
Pointtini oli, ettei ne mitään tappiota siinä tee. Kunhan saavat hieman vähemmän lypsylehmärahaa, josta 80%+ menee kuitenkin ihan muuhun kuin esim. tieverkoston ylläpitämiseen...
Valtiontalouden kannalta ei ole merkitystä, että mihin joltain taholta kerätty raha menee. Samanlaisia euroja ne ovat kuin muutkin valtion budjetissa. Jos ostaa Teslan sen sijaan että ostaisi samanhintaisen polttomoottoriauton, niin selvää on, että valtion kassaan kilahtaa vähemmän rahaa sekä ostettaessa että auton elinkaaren aikana. Valtio ei käy autokauppaa, joten voitto tai tappio on väärä termi.
 
Valtiontalouden kannalta ei ole merkitystä, että mihin joltain taholta kerätty raha menee. Samanlaisia euroja ne ovat kuin muutkin valtion budjetissa. Jos ostaa Teslan sen sijaan että ostaisi samanhintaisen polttomoottoriauton, niin selvää on, että valtion kassaan kilahtaa vähemmän rahaa sekä ostettaessa että auton elinkaaren aikana. Valtio ei käy autokauppaa, joten voitto tai tappio on väärä termi.

Nimenomaan väärä termi. Siksi tartuin tuollaiseen IS klikkihuoraukseen.

Itse olen sitä mieltä, että autoilua voitaisiin tässä maassa verottaa huomattavasti vähemmän kuin nykyään, edellyttäen että se tehdään ympäristöä ajatellen. Nykysuuntaus on ihan hyvä. Jos/kun valtio jossain kohtaa alkaa kiristää (paikallisesti) vähäpäästöisten autojen verotusta niin se vaan kertoo, että sitä ei kiinnosta vittuakaan paljonko ihmiset tupruttelee niin kauan kuin kassa kilisee.
 
Vähemmän rahaa öljy valtioille = enemmän rahaa Suomen talouteen. Ei valtio mitään menetä päinvastoin.
Mietin tuon itse niin, että jos ostaisin uuden 48k€ sähköauton tai saman hintaisen bensa-auton, niin itsellä kuluisi sama raha, ei mitään eroa. Mutta jos ostaisinkin halvemman 20k€ bensa-auton, niin sitten jäisi vielä rahaa muuhun kulutukseen 28k€ mikä olisi varmaan valtionkin kannalta oikein hyvä juttu.

Jos siis sähkö tai vaikka ladattava hybridi on saman hintaisia, niin ei oikein mitään eroa taida olla. Jos taas sähköauto on kalliimpi, niin sähköauton valmistajalle menee enemmän rahaa ja se raha on muusta kulutuksesta pois ja siis huono asia.

Joskus tulevat halvemmat sähköautot ja käytetyt sähköautot olisi varmaan ihan kannattavia hankintoja, jos ei uuteen raaski laittaa rahojaan.
 
Nimenomaan väärä termi. Siksi tartuin tuollaiseen IS klikkihuoraukseen.

Itse olen sitä mieltä, että autoilua voitaisiin tässä maassa verottaa huomattavasti vähemmän kuin nykyään, edellyttäen että se tehdään ympäristöä ajatellen. Nykysuuntaus on ihan hyvä. Jos/kun valtio jossain kohtaa alkaa kiristää (paikallisesti) vähäpäästöisten autojen verotusta niin se vaan kertoo, että sitä ei kiinnosta vittuakaan paljonko ihmiset tupruttelee niin kauan kuin kassa kilisee.
Kiinnostaa kyllä, mutta sama määrä veroja pitää kerätä joka tapauksessa jotenkin, ettei valtiontalous keikahda. Kyllä autoilun verotusta voidaan säätää monin tavoin, mutta nähtäväksi jää, mikä tapa toteutuu.
 
Nimenomaan väärä termi. Siksi tartuin tuollaiseen IS klikkihuoraukseen.

Itse olen sitä mieltä, että autoilua voitaisiin tässä maassa verottaa huomattavasti vähemmän kuin nykyään, edellyttäen että se tehdään ympäristöä ajatellen. Nykysuuntaus on ihan hyvä. Jos/kun valtio jossain kohtaa alkaa kiristää (paikallisesti) vähäpäästöisten autojen verotusta niin se vaan kertoo, että sitä ei kiinnosta vittuakaan paljonko ihmiset tupruttelee niin kauan kuin kassa kilisee.
Myös sähköbussit on valtion budjetin kannalta huono asia. Mutta kaikkia ei onneksi mietitäkkään valtion budjetin kannalta.
 
Myös sähköbussit on valtion budjetin kannalta huono asia. Mutta kaikkia ei onneksi mietitäkkään valtion budjetin kannalta.

Nähtäväksi jää miten käy sähköautoilun kanssa. Pelkään, että ympäristön vaaliminen ei enää siinä vaiheessa kiinnosta kun pitää keksiä kuumeisesti tilkettä kutistuvalle veropotille :(
 
Nähtäväksi jää miten käy sähköautoilun kanssa. Pelkään, että ympäristön vaaliminen ei enää siinä vaiheessa kiinnosta kun pitää keksiä kuumeisesti tilkettä kutistuvalle veropotille :(
Kyllä sellainen varmaan jossain vaiheessa tulee. Ehkä joku kilometriperusteinen vero. Jos siis sähköautoilu alkaa olla liian suosittua. Sama vero voisi olla hybrideille ja bensa/diesel autoille, niin olisi tasapuolista.

Ja se Bernerin suunnitelma taisi olla sellainen, että olisi erikseen myös jotain ruuhkamaksuja. Eli ajaminen jossain tietyssä paikassa olisi sitten kalliimpaa tai tiettyyn aikaan.

Jos vaikkapa tuottaa itse oman sähkönsä aurinkopaneeleilla, niin tuolla verolla saisi silti autoilua kalliimmaksi. Koska esim tiet vaatii kumminkin remonttia ja rahaa kuluu.
 
Olen joskus tälläkin palstalla esittänyt kilometripohjaisen verotuksen - jossa on edelleen hyvin paljon ongelmia - sijaan latauspohjaista verotusta sähkö- ja hybridiautoille. Eli olisi olemassa sinetöity mittari, joka mittaisi akkuun ladattua energiaa, ja sitä käytettäisiin verotuksen mittarina. Tämähän tietysti tuomittiin mahdottomana, koska se ohitetaan välittömästi (kuten hyvin monta tapausta on ilmennyt kotien sinetöidyissä mittareissa?) tai ettei yksikään autonvalmistaja pelkästään Suomen takia ala mitään suunnittelemaan. Toisaalta muuallakin maailmassa painitaan saman ongelman kanssa, joten emme ole yksin asian kanssa. Ja jos olemme, pitäisikö Suomen valtionbudjetin yleensäkin olla vähemmän riippuvainen liikenteen veroista?
 
Olen joskus tälläkin palstalla esittänyt kilometripohjaisen verotuksen - jossa on edelleen hyvin paljon ongelmia - sijaan latauspohjaista verotusta sähkö- ja hybridiautoille. Eli olisi olemassa sinetöity mittari, joka mittaisi akkuun ladattua energiaa, ja sitä käytettäisiin verotuksen mittarina.

Tämä tietysti vaatisi, että autoja ladataan vain näistä sinetöidyistä töpseleistä. Joka taas ei tietenkään onnistu kun sen latausjohdon voi kytkeä mihin vaan pistorasiaan.

Tai sitten autoissa pitäisi olla ratkaisu, joka estää lataamisen muista kuin sinetöidyistä rasioista. Jossa toki ei ole valmistajan kannalta järkeä (ellei sitä vaadita globaalisti tai siitä joku maksa)
 
Tämä tietysti vaatisi, että autoja ladataan vain näistä sinetöidyistä töpseleistä. Joka taas ei tietenkään onnistu kun sen latausjohdon voi kytkeä mihin vaan pistorasiaan.

Tai sitten autoissa pitäisi olla ratkaisu, joka estää lataamisen muista kuin sinetöidyistä rasioista. Jossa toki ei ole valmistajan kannalta järkeä (ellei sitä vaadita globaalisti tai siitä joku maksa)
Tai sitten autosta katsottaisiin paljonko sitä on ladattu. Olettaisin, että kaikki sähköä syövät autot pitävät tästä jo kirjaa. Nykyisin käyttäjä voi kyllä tyhjätä sen, mutta muutettaisiin niin, että nollaus ei onnistu. Voisin myös mutuilla, että lähes kaikista sähköautoista löytyy jo verkkoyhteydet, niin tuon tiedon voisi aina välillä lähetellä sitten jollekkin taholle, joka verotuksen hoitaa.

Eipä tuokaan helposti ole toteutettavissa. :)
 
Helpointa on lähettää postissa verolappu sähköliikenneveron nimellä, joka korvaisi bensaveron. Vero voisi olla esim. 2700 euroa vuodessa, ja tietysti muut verot päälle.
 
Katsastuksessa kilometrit valtiolle tietoon ja vero per ajettu kilometri. Toki ulkomailla ajetut kilometrit silloin ongelma.
 
Helpointa on lähettää postissa verolappu sähköliikenneveron nimellä, joka korvaisi bensaveron. Vero voisi olla esim. 2700 euroa vuodessa, ja tietysti muut verot päälle.

Tämähän olisi varmasti omiaan lisäämään sähköautojen käyttöä lyhyillä matkoilla esim. kaupunkien keskustoissa missä ne ovat omassa elementissään :D
 
Keskustoista autot nimenomaan halutaan pois (poliitikot haluaa).
Kyllä monet meistä keskusta-asukkaistakin halutaan autojen määrää alemmas. Enkä ainakaan tavallisten henkilöautojen tapauksessa näe juuri eroa sähkö vs. polttis autoilla. Autoilun suurin ongelma keksustassa on autojen vaatima tila ja rengasmelu.

Sen sijaan esim. bussien, jakeluautojen ja raskaan liikenteen sähköistäminen vaikuttaisi, koska ne ovat muutenkin paljon meluisampia.
 
Kyllä monet meistä keskusta-asukkaistakin halutaan autojen määrää alemmas. Enkä ainakaan tavallisten henkilöautojen tapauksessa näe juuri eroa sähkö vs. polttis autoilla. Autoilun suurin ongelma keksustassa on autojen vaatima tila ja rengasmelu.

Sen sijaan esim. bussien, jakeluautojen ja raskaan liikenteen sähköistäminen vaikuttaisi, koska ne ovat muutenkin paljon meluisampia.

Ja kun keskusta näivettyy palvelujen siirtyen autojen luokse. Niin itketään ettei keskustassa ole enää mitään kuin kahviloita. Ei täs maassa niin montaa isoa keskustaa ole että ne selviäisi pelkällä omalla asukasluvullaan. Eipä juuri nykyisin itselläkään keskustaan asiaa ole kun asiat hoituu muualla paremmin. Mikä sinällään hyvä asia itselle.

( Autotonta keskustaa haluavan kannattaisi ehkä pohtia jotain kerrostalolähiötä sen keskustan sijasta. Ei ole niitä palveluita eikä niiden takia alueelle tulevaa väkeä. Sellaiseksi kun keskusta näivettyy palvelujen siirtyessä. )
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom