Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Käyttäjä, 11.11.2016.

  1. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sellainenkin seikka, että hybridi-tekniikka lisää kustannuksia ja isommalla teholla auto saadaan oikeutettua vähän kalliimpi hintaluokka.
     
  2. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    915
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    No ei se puolitus nyt paljon heitä, Ioniq menee 2,7-4l/100km, sen painoinen auto ei kulkisi helposti alle 7l/100km kuin maantiellä korkeintaan 70-80km/h.
     
  3. valvoline

    valvoline

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    16.01.2017
    Itse olen kohta vuoden ajellut tuollaisella Hybrid (ei plug in) Ioniqilla ja tuossa oli suhteellisen hyvä kuvaus kyseisestä autosta. Itselläni kulutus vaihtelee 3,7l (kesällä kehien sisällä) - 4,8l (talvella ja motarilla 130kmh). Keskikulutus kesät talvet huomioiden tuolla 4,2l paikkeilla. kulutus alkaa lisääntymään heti kun ulkolämpötila laskee alla kymmenen plus-asteen. (Ja tota hybridi-ennakointia en suoraan allekirjoita, tosin tämä oma ei ole plug-in. Niin ja mallivuosien välillä näissä on jonkin verran tullut huomaamattomia muutoksia, vaikka suoranaisista facelifteistä ei näytetä puhuttavan)

    Isoin vika on selvästi rengasmelu. Eniten itse pidän ilmastoiduista penkeistä, erinomaisen hyvin toimivasta adaptiivisesta vakkarista sekä aktiivisesta kaistavahdista minkä saa "luovalla" tavalla toimimaan ilman että tarvii rattia hipeltää välillä - toimii testatusti motareilla oikein hyvin (paitsi talvella ei juuri ollenkaan). Sisusta on harmaa, joka oli itselle kulttuurishokki DS:n jälkeen, kuvittelisin että sama iskee kasvoille bemari ja volvomiehiä, samoin kuin 5-10cm ohuemmilta tuntuvat ovet. Jos olet tottunut kuvitteelliseen premiumiin niin tuskin pidät, muille ioniq on oikein järkevä vaihtoehto.

    Ai niin, vielä tuohon 12v akkuasiaan - näissi viimeisimmissä ioniqeissa "12v akun" voi ladata ajoakusta nappia painamalla.
     
    Viimeksi muokattu: 16.06.2019
    Lauantaimakkara ja SR50La tykkäävät tästä.
  4. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    213
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Isommissa Fordeissa on järeämpää hybrid voimalinjaa, tosiaan halunneet sitten tuoda halpaa kevyt hybridiä tarjolle kun näissä on nyt sitten pultattu vaan isompaa laturia mikä voi auttaakkin tarvittaessa. Sitä hihnan vinkunaa sitten kuuntelemaan ja mikähän on hihnan vaihtoväli, johon säästyneet bensarahat voi laittaa..

    Mutta ei siis focuksiin edes tarjolla täyshybridiä?
     
    SR50La tykkää tästä.
  5. Freeze

    Freeze Elitisti Team Ryzen Team NVIDIA

    Viestejä:
    770
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei vielä, tällä hetkellä vain "Mild Hybrid" -malleja. Fordin sivuilta:

    "Fordin tavoitteena on, että Ford-mallistossa on vuoteen 2022 mennessä maailmanlaajuisesti 40 sähkö- ja hybridiautomallia, joista 16 on täyssähköautoja. Vuonna 2020 on tarkoitus esitellä uusi suorituskykyinen täyssähköauto, jonka toimintasäde on 480 km."
     
  6. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 359
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Nyt Toyota+ lehdessä on perinpohjainen selvitys Toyotan HSD:n toiminnasta:

    Hybridin hienous
     
    Poppius tykkää tästä.
  7. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    213
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    WeberAuto -kanava YouTubessa on myös loistava lähde, jos haluaa oppia näitä hybridi tekniikoita. Siellä professorin toimesta puretaan Toyotien, Lexuksien, Hondien yms hybridikomponentit osiin ja toiminta selitetty. Jonkun aikaa heillä on ollut vihdoin myös Tesla Model S pajalla, siitä on tulossa varmasti myös useamman tunnin edestä videoo.

    Ja tietysti, on siellä myös lukuisat automaattilaatikot osina ja selitetty toiminta, mielenkiintoinen on myös aikoinaan tullut CVT hihna-video.
     
    Legacy tykkää tästä.
  8. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    915
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Tuommoinen 480km:n kapasiteetti sähköautolle yhdistettynä sopivaan hinnoitteluun olisi kyllä jo hyvä diili. Menisi viikon ajot sen sisälle ja voisi ladata viikollakin kauppareissulla ja sitten vaikka la-su aikana kunnolla pidemmän latauksen osalta.

    Harkitsin viime hetkillä jo nyt ennen auton ostoa Bemarin i3:sta, mutta sen 200km REX:n avulla ei oikein riitä kun ei ole kotona omaa latausmahdollisuutta ainakaan vielä.
     
  9. Terro

    Terro

    Viestejä:
    689
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mariini, David ":DA" Imodium ja Habazon tykkäävät tästä.
  10. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 796
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  11. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miksi sen pitää olla niin halpa? Jos polttoainekuluissa säästä satasen kuussa, niin eikö sen satasen voi käyttää sitten isompaan osarin kuukausierään?
     
  12. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Samaa ajattelin, että 25 000€ sähköauto olisi myös hyvin halpa. Nykyisin ei taida saada edes 30 000€, ei edes lähellekään.

    Teslan 35 000$ sähköautokin maksaa noin 52 000€.
     
  13. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 796
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jotta viitsisin investoida. Tulee niin vähän kilometrejä, että täysin maksettuun bensa-autoon vaihtamisen myötä takaisinmaksuaika 35k investoinnilla olisi kaikki kulut huomioiden n. 7 vuotta. 5 vuotta olisi parempi ja 3-4 vuotta olisi jo no-brainer.
     
  14. mceith

    mceith

    Viestejä:
    81
    Rekisteröitynyt:
    15.01.2017
    SR mallia ei saa Suomesta toistaiseksi, SR+ on halvin ja sen hinta ilman alvia ja autoveroa on 40.467,74. Aika lähelle varmaa menisi 35k tuo SR jos sitä saisi täältä.
     
  15. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 359
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Pitää muistaa, että 35k$ oli veroton hinta. Suomessa tuohon kun lätkäistään päälle autovero ja ALV niin hinta on n. 40000 euroa.
     
  16. varakreivi de Valmont

    varakreivi de Valmont cunning linguist

    Viestejä:
    773
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Pienille kilometreille miettisin jo, kannattaako siinä uusi auto lainkaan. Arvonalenema kun kuitenkin on se suurin menoerä autoilussa, ja polttoaine on ainakin nykyisin vielä kohtalaisen halpaa.
     
  17. Terro

    Terro

    Viestejä:
    689
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pitää myös muistaa, että dollari ei ole euro. 35000 dollaria on noin 31000 euroa. Tuossa omassa laskussa olitkin sen huomioinut.
     
  18. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuli tosiaan useita virheitä tuossa omassa pähkäilyssä. Koska Model 3 SR mallia ei ole saatavilla Suomessa ja että toki täytyy verrata verottomia hintoja keskenään.

    -------

    Käytettynä alkaa saamaan noita 20 000€ autoja. Esim 3 vuotta vanhoja ja 35tkm ajettuja 2016 mallisia. Eli vanhanmallista 30kWh Nissan Leafia sähköautojen puolelta.

    20 900€, 35tkm ajettu. Nissan Leaf vaihtoautot - Nettiauto

    19 800€, 29tkm ajettu. Nissan Qashqai vaihtoautot - Nettiauto

    Vähän vanhemman näköinen sähköauto olisi siis vain 1100€ samanikäistä bensa-automaattia kalliimpi.
     
  19. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    915
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    ^ Bemarin i3:t ovat myös siinä juuri 20t nurkilla käytettynä, suurin osa näkyy olevan myös REXillä varustettuja joka pidentää kantamaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  20. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 796
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Eipä se vielä kannatakaan.

    Sinänsä olen hyvässä tilanteessa kun bensakulkine toimii ja hyvin toimiikin. Kulut on pienet ja huollot tulee tehtyä itse. Päätin kuitenkin jo vuosia sitten, että seuraava uutena ostettu auto tulee olemaan jotain toista käyttövoimaa kuin bensiini tai diesel. Ja odottelen nyt vain sitä käännepistettä kun investoinnista tulee kannattava. Vuosi vuodelta marginaali pienenee. Nykyisen auton jäännösarvo ei ole minun yhtälössä mukana, koska ajan sen joka tapauksessa loppuun.

    Heh, meinasin laittaa alkuperäiseen viestiin, että mikä tahansa muu kuin Nissan. :) Qashqai ja Juke -kuskit saaneet meikäläiseen pysyviä henkilökohtaisia antipatioita koko merkkiä kohtaan.

    Hyundai Ioniq plugarina vaikuttaa tällä hetkellä kaikkein houkuttelevimmalta vaihtoehdolta. Seatin uudet kaasuhybriditkin kiinnostaa, mutta ilman sähkömoottoria auton ostaminen on nykyisessä poliittisessa maailmassa vähän liian epävarmaa. Jos käytettyä autoa pitäisi ostella niin varmaan B-sarjan mersu joko kaasuna tai täyssähkönä olisi mun valinta.
     
    SR50La, MikaMM ja jm82 tykkäävät tästä.
  21. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Selasin nyt kumminkin alle 20tkm ajetut ioniq mallit. Plug-in mallin koeajoin, mutta oli mielestäni liian kovat rengasäänet. Auto jäisi siis kauppaan.

    28 600€, vm 2018 Hyundai Ioniq Plug-In vaihtoautot - Nettiauto
    23 000€, vm 2017 Hyundai Ioniq vaihtoautot - Nettiauto

    Ladattava malli olisi 5600€ kalliimpi ja samalla auto olisi aavistuksen uudempi, mutta 10tkm enemmän ajettu. On tuo hintaero vielä melko suuri?

    Toki tuo hybrid mallikin menee 3000€ yli sen 20 000€ kipurajan. Pitäisi olla siis enemmän ajettu.
     
  22. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 796
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo, jos käytettyä niin sitten ihan kunnolla sisäänajettu malli ja hinta 50-75 % uuden hinnasta. Sellainen "melkein uusi" jossa on kuitenkin jonkun toisen persehiet jo sisässä - sellainen tuntuu worst of both worlds -vaihtoehtolta. Kallis hinta ja silti "käytetty" auto. :)

    Ilman tuota Prius-perää Ioniq olisi yksi kauneimmista kohtuuhintaisista plugareista. Hybridi ilman latausmahdollisuutta ei tule minulle kyseeseen. Jos sähkö on käyttövoimana niin sillä pitää pärjätä työmatkat ja vähän päälle (~50 km/pvä) täysin sähköisesti. Ja kun tuo bensa-auto kuitenkin jää käyttöön niin range ei muilta osin ole kynnyskysymys.
     
  23. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos auton lähtöhinta on 35000e ja sen saa 15tkm ajettuna 8000e halvemmalla, niin minusta siinä on aika hyvä korvaus niistä pershikien määristä.

    Aika kovaa hintaa on ensimmäinen omistaja maksanut kilsasta.
     
    himmeli ja SR50La tykkäävät tästä.
  24. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Samaa ihastelin, että Hyundai Ioniq on kyllä ihan tyylikkään näköinen auto. Toisaalta saattaisin valita silti ennemmin Kia Niro korimallin. Koska ei niissä kai hintaeroa mitenkään paljoa olisi.
     
    Viimeksi muokattu: 18.06.2019
  25. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 796
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Onhan se joo noinkin. Mutta kun ajatellaan autonostoa kokemuksena niin olemassa vain kaksi kategoriaa: uusi ja käytetty auto. Vähän käytettykin menee kategoriaan käytetty, joten kokemus ei ole sama. Uusi auto harvoin muutenkaan on täysin järkiperusteinen ostos. Tai itseasiassa jos nyt oikein saivarrellaan niin onkohan minkään auton osto todellisuudessa ikinä. Suurin osa varmaan kokee tekevänsä järkevimmän valinnan, mutta niin vain meillä on kovasti hajontaa ajoneuvokannassa.

    Minua uusissa autoissa viehättää eniten takuu ja fiilis neitseellisistä pinnoista. Kun honeymoon on takana niin autosta tulee pelkkä käyttö-/hyötyesine. Sellaisena auto on loppujen lopuksi parhaimmillaan.
     
    Slayer tykkää tästä.
  26. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 093
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Eikö sen saa hybridinä, plugarina tai täyssähkönä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  27. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Saa. :)
    Kia:
    Niro
    Niro Plug-in Hybrid
    e-Niro

    Meni taas autot aivan ristiin (itsellä). Lisäksi vielä pienempi korimalli Hyundai Kona electric.
     
    Viimeksi muokattu: 18.06.2019
  28. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nämä jutut ovat yksilöllisiä ja pään sisäisiä juttuja. Joillekin niillä on merkitystä, toisille ei.

    Olen itse ottanut yhden uuden auton vastaan jonka matkamittarissa oli lukema 3 mailia (halpis-Citroën) kun se lavetilta työpaikkani parkkipaikalle tiputettiin. Ja toisaalta olen ottanut käyttöön myös sisäänajettuja (ts. 15-25tkm mittarissa) leasing-autoja firman autopoolista omaan käyttööni.

    Työkaverilla 25tkm ajossa ollut Audi A3 1.8 TFSI antoi ihan toisella tavalla "kiksejä" kuin uusi sitikka.

    Olen myös ollut työkaverin mukana kun hän haki Nissan dealerilta uuden Nissan R35 GT-R black Editionin jota oli odotettu vuoden päivät, joten hieman arkisitkkaa poikkeavankin auton ostossa on tullut oltua mukana.

    Jos nyt suoraan sanotaan, niin jonkun Hyundain tarjoamat ensiostajan kiksit täysin uutena ovat ainakin itselleni 110% yhdentekevät. Jos auto olisi joku Porsche Panamera Hybrid tai Tesla / Jaguar / vastaava, niin saattaisin jotain arvoakin sille uutena kaupasta ulos ajamiselle antaa.
     
  29. TMK

    TMK

    Viestejä:
    507
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    Jos oot työksesi tekemisissä autojen kanssa, ni en lähtisi kovin yleistämään.

    Aattele vaikka maitotilallista ja sitten jotain kaupunkilaislapsia.

    Sanooko isäntä, että turha siitä lehmien rapsuttelusta on innostua?

    Toisille eri jutut on isompia ja jos siitä joku saa kiksejä, ni hyvä niin.
     
    Slayer tykkää tästä.
  30. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En minä ole työkseni autojen kanssa tekemisissä. Kerran elämässäni olen ottanut leasing-auton (hinta n. 150e/kk) ja se tuotiin pihalle uutena.

    Kun olin saksassa töissä ja työsuhde-etuihin kuului työsuhde auto, niin sain työkaverin audin ajoon kun hän vaihtoi isompaan.

    1-2v käytetystä Audi A3:sesta irtoaa tuhat kertaa enemmän "kiksejä" kuin täysin uudesta korealaisesta tai toyotasta. Tai noin ainakin minulle.
     
  31. TMK

    TMK

    Viestejä:
    507
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2017
    Tätä yritin sanoa.
    Tämä on sinulle ja jollekin toiselle muuta.

    Turha sellasia väittää minään absoluuttisina totuuksina.

    Mulle A3 ei väräyttäisi yhtään. Joku sen kuitenkin on ostanut ja siksi varmasti tykkää siitä ja hyväksyn sen täysin.

    Edit. Sori. Vähän sokerit alhaalla.
     
  32. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 326
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse olin, ja se työsuhdeauto oli pakollinen. Sitten kun rivissä oli muutenkin pakasta vedettyjä autoja joista valkata minkä ottaa alle, niin se uutuudenviehätys oli pian vaan jos jotain uutta mallia tuli, ja sitten ei tuntunut enää miltään. Mieluummin niillä käytetyillä vähän erikoisemmilla tuli kurvailtua, mitä nyt vaihdossa tuli. Vähän vaihtelua itsellekin niin sanotusti.
    Ikinä en ole ostanut uutta autoa itselleni, ja em. syistä en sellaista edes halua, koettu on se uutuudenviehätys, ja kuinka nopeasti se haihtuu.

    Samoilla lämpimillä, niiden uusien autojen ostajille se oli aina kokemus kullekin, kuitenkin uusi auto on useimmille suurin ostos sitten asunnon.
     
  33. MedHot

    MedHot

    Viestejä:
    873
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse otin Volvon uutena. Se V40 mukavilla varusteilla. Mitään järkeähän tuossa ei ole mutta on se kerran elämässä hienoa hypätä uuden auton rattiin.

    Mitään et saa arkkuun mukaan. Tulipahan ajettua uudella autolla.
     
  34. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toyotakin on vähän parantanut. Vaikka uusi Corolla farkkuna ja tehokkaammalla 2.0 hybridinä. Tai sitten uusi Toyota Camry, jonka saa myös hybridinä. Camryyn saa esim sähköllä säätyvän takapenkin. Molemmat koeajoin, mutta Corolla oli pienempitehoisella 1.8 hybridillä.

    En ole tutustunut tuon Camryn moottorin tietoihin, mutta vaikutti ainakin ihan pirteältä. Myyjän mukaan 2.5 litrainen moottori (hybridi). Autojen muotoilu on minusta ihan onnistunut.

    Itse taas en ole erityisemmin kiinnostunut Audista. En oikein keksi syytä, että miksi sellaisen pitäisi ostaa. Mutta esim uusi Volvo S60 näyttää hienolta peliltä.
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2019
  35. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 239
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    *Camry
     
  36. qettyz

    qettyz

    Viestejä:
    213
    Rekisteröitynyt:
    01.01.2017
    Pakko kysyä, että oliko rengasäänet yksinään ainoa syy jättää ostamatta?
    Nuo rengasäänet taklaa pimentoon suht halvalla ääneneristyskäsittelyllä.
     
  37. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä tuo huono äänieristys ioniq:ssä oli se syy. Hyvä tietää, että tuo on korjattavissa. Täytyisi toki käydä uudestaan koeajamassa, kun siitä yhdestä koeajosta on niin pitkä aika. Auto tuntui ehkä vähän takapainoiselta ja vaihteenvaihdot huomasi turhan hyvin, taitaa olla kaksoiskytkin. Toyotan (hybridi) vaihteisto olisi paljon mukavampi, kun ei ole vaihteita.
     
  38. Hammer Schultz

    Hammer Schultz

    Viestejä:
    384
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2016
    Kellään kokemuksia lämmitystolpan muuttamisesta latauspistokkeeksi ns. huppu vaihtamalla? Eli normi lämmitystolpan huppu vaihdetaan latauskäyttöön tarkoitettuun, esim. sellaiseen jossa on 1 latauspistoke ja 1 lämmityspistoke (vierekkäisille paikoille)?
     
  39. elmo

    elmo

    Viestejä:
    564
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos omakotitalo niin eiköhän onnistu sen kun vaihtaa, jos taas osake ja saman syötön takana monta tolppaa niin ei taida olla syöttöä suunniteltu kestämään latausvirtoja jos samaa operaatiota tehdään muidenkin paikoilla.


    Näkeekö plugareista jostain paljonko akkua on käytetty? Eli mittarissahan voi olla vaikka 20tkm ja se ajettu 90% sähköllä tai 60tkm ja 10% sähköllä. Riippuu aika täysin paljonko kuljettaja jaksaa lykkiä lataukseen. Akku varmaan kuluu eri tavalla?
     
  40. jopee

    jopee

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Bemarissa ainakin näkee connected drive sivustolta, voi olla että autosta suoraankin näkisi mutta ei ole tullut tutkittua.
     
  41. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Bemarissa connected drivestä näkee, mutta sen voi tosiaan nollata ja saattaa olla tilikohtainen, ts. ei hyödytä auton seuraavaa omistajaa millään tavalla.

    Varmaan kaikista eniten akustoa kuluttaa se, että autoa ei koskaan lataa ja akun antaa olla suunnilleen tyhjänä ikuisesti. Se että ajaako matka-ajoa (suhteessa paljon bensakilometrejä) vai pätkäajoa (suhteessa enemmän sähköllä) niin tuskin vaikuttaa akun kuntoon erityisesti. Muun auton kuntoon enemmän.
     
  42. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 333
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaveri vaihdatti aso-rivarinsa pihalle. Taloyhtiö/vuokranantaja oli suostuvainen, maksoi muutaman satasen millä sai 8A töpselin. 16A töpseli ei olisi maksanut hirveästi lisää, mutta silloin olisi pitänyt kuulemma päivittää auton mukana tullut shukopiuha ja se olisi maksanut pari sataa lisää.

    Kuulemma sekin riitti kun suurimpana osana päivist auto seisoi 8-12h tolpan nokassa ja ajot täyssähkiksellä pääasiassa 100km säteellä pyörimistä, jolloin se yön aikana lataantunut 20kWh riitti. Pari kertaa vuodessa piti kuulemma käydä ylimääräisellä hese-burgerilla pikalataamassa.

    Riippuu aivan taloyhtiöstä, että onko ongelma. Yleisemmin ehkä on.
     
  43. Hammer Schultz

    Hammer Schultz

    Viestejä:
    384
    Rekisteröitynyt:
    19.11.2016
    Voitko kysäistä mistä osti hupun? Näistä on vaikea löytää helppolukuista tietoa ja hinnatkin vaihtelee todella paljon. Itselle riittäisi se vakio 16A minkä lämmitystolppakin ottaa, ei tarvitsisi vaihtamaan sulakkeita/johdotuksia parkkiksen alla.
     
  44. eurokeitai

    eurokeitai

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    07.02.2019
    Se että vaikka lämmitykseen riittää 16A, samoilla johdoilla ja sulakkeilla ei yleensä onnistu 16A lataukseen. Asia selviää yleensä kartoituksella.

    Tämä on se halvin millä päästään liikkeelle (lataus max 10A) €300
    8MMO466
    Seuraava ylöspäin on sama, mutta 16A versiona €345
    8MMO466S
    Ja sitten on vielä:
    Latari - Sähköauton lataus taloyhtiössä
    Hintahan muikeat 800€, mutta kumpaakin pistoketta voi käyttää lataukseen/lohkolämmitykseen, eli hinta per autopaikka se €400 - eikä huppua tarvitse *taas* vaihtaa jos (kun?) vierustoverisikin vaihtaa sähköautoon.
     
  45. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    1 069
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Jos lämmitystä voi oikeasti 16A tehoilla käyttää, niin kyllä se silloin riittää latauksellekin.

    Kaapeloinnin kannalta tuo lämmitys on kriittisempi, kun niitä lämmittäjiä on kerralla monta.

    Oikeastaan vain tilanne jossa on yksi ainoa tolppa jolle tulee syöttö on se latauksen jatkuva virta rasittavampaa, normaalisti niitä tolppia on useampia, ja kaapelointi on mitoitettu sen mukaan että useammassa tolpassa on yhtäaikaa pöhinä päällä.
     
    dot1q tykkää tästä.
  46. MrAatu

    MrAatu

    Viestejä:
    398
    Rekisteröitynyt:
    06.09.2018
    Noilla kahdella satmaticin ei taida muuta eroa olla kuin latauksen pistorasia on isomman virran omaavassa superschuko joka sallii jatkuvan 16A toisin kuin tavallinen schuko pistorasia. Hintaerokin sen mukainen. Ei taida käytännön estettä olla miksei pienemmästä mallistakin saa revittyä epävirallisesti 16A virtaa siinä missä muistakin tavallisista 16A pistorasioista.
     
    Viimeksi muokattu: 20.06.2019
  47. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 792
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kävin koeajamassa uuden BMW i3 94Ah, jossa oli 20" renkaat. Oli kyllä niin pirteä, että en ainakaan itse tarvitsisi tehokkaampaa autoa. Mukava vielä, kun on takaveto.

    "BMW i3 -mallin sähkömoottorissa on tehoa 170 hv ja vääntöä 250 Nm, joten se tarjoaa jopa 310 km päästötöntä ajonautintoa. Saman toimintamatkan arkiajossa tarjoava BMW i3s tuottaa tehoa 184 hv ja vääntöä 270 Nm. BMW i3 kiihdyttää 7,3 sekunnissa nollasta sataan. BMW i3s on vielä rivakampi kiihdyttäjä: sille riittää 6,9 sekuntia."

    Takana oli 175 renkaat. Jotain rengasääntä kuului vaihtelevasti. Onhan autokin aika pieni, mutta silti mahtui eteen ja taakse hyvin.

    Suht halpoja tosiaan nuo käytetyt bemarit.
    BMW i3 vaihtoautot - Nettiauto

    Uutta Nissan Leafia koeajoin bemarin jälkeen. Auto tuntui jotenkin heti tutummalta ja tavallisemmalta, kun nappulat oli tavallisemmat ja takaovet myös. Jotenkin auto oli saatu ajettua parkkiin, mutta automaattinen käsijarru laahasi vähän, niin ei sillä voinut ajaa. Ei myyjäkään osannut auttaa, vaan auto menee joskus huoltoon.

    ----

    Varmaan Tesla Model 3 voisi sekin olla ihan hyvä, jos on yhtä tehokas kuin BMW i3. Bemarillakin ajelin ihan normaalisti ja joku farkku Mersukuski ohitti. Ajelin perässä max 155 km/h ja sitten aloin taas hiljentelemään. Eihän nuo tehot enää riitä kovin hyvin suurella nopeudella, mutta ei tarvitsekaan. Onhan Bemari vähän hassun näköinen, mutta ei se pitäisi haitata, kun on muuten oikein kiva kruisailla vaikka hiljaa äänettömästi.

    Täällä suunnalla en ole vielä nähnyt sähköautoja parkissa ja se latauksen järjestäminen voi olla vielä pieni ongelma. Mutta kyllä sähköauto jotenkin kivemmalta tuntuu. Ja minusta hybridi taas saisi olla sellainen, jossa ei ole vaihteita. Esim Volvon T8 taisi sekin olla ihan kiva. Tykkäsin myös Toyotan hybridistä. Toivottavasti autot kehittyy lähivuosina vielä lisää ja tulee uutta tekniikkaa enemmän. Kalliitahan nuo vielä on.
     
  48. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 884
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Kyllähän tuo vähän mielipiteitä jakaa että onko hyvännäköinen. Itse en niinkään pidä, etenkään miltä se sisältä näyttää. Paljonkohan range on talvella? Täällä Eurajoella pyörii yksi tommoinen, ilmoittautuuko kuski jos edes bb iotechin sivuilla :)

    Oma Volvo V60 T8:sta ei ole edelleenkään kuulunut mitään, ei taida olla edes tuotannossa vielä :sori:

    Onneksi sain muuta ajateltavaa kun hommasin kunnollisen sähköläski polkupyörän :love::tup:
     
  49. pokkus

    pokkus

    Viestejä:
    1 093
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Tuli tankattua Optima ensimmäistä kertaa kunnolla. Tankkiin meni noin 11 litraa bensaa ja tankkausvälillä ajoin reilusti yli 2700 km. Keskikulutus siis noin 0,4 l/100km.
     
  50. elmo

    elmo

    Viestejä:
    564
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tjaaha. Ei paljon tule renkaita potkittua kun on ostohousut jalassa. Edellisen kerran 4v sitten kun olin raahautnut autokaupoille asti istuin 4 autossa ja koeajoin 2 autoa josta toinen lähti mukaan (oli kyllä samaa merkkiä ja mallia molemmat). Nyt ei tullut istuttua kuin yhdessä ja ajelun jälkeen lähti ostoon. Myönnetään kyllä, että ei tullut samanmoista shut up and take my money fiilistä kuin aikaisemmin, mutta mitä sitä sitten hieromaan enempää kun vanhasta ok hyvitys ja hyvä rahotuskamppis verrattuna muihin niin vaihtoon meni ja pihalle tuli tällänen:

    [​IMG]

    Pricless fiiliksiä kyllä sai jo koeajosta kun sähköllä kurvattiin turun keskustassa ja sattu tulemaan Bad Boys kappale. Kattoluukku auki ja vähän lisää volaa niin se myötähäpeän ilme mikä pojalla oli naamalla oli kyllä korvaamaton :D. Yllättävän hyvät kaiuttimet tuossa kyllä on ja näyttää joku pikkusubi löytyvän kontista, mikä on jäätävän pieni verrattuna superbiin.

    Nyt lykkääntyy teslan hankinta väkisin hamaan tulevaisuuteen. Eiköhän tällä huristella seuraavat 4v ainakin. Luxyry malli joten nippeliä ja nappelia riittää opeteltavaa. Puutteina lämppäri ja vetokoukku mitkä pitää vielä hommata. Väri olisi saanut olla joku muu kuin valkoinen, mutta eipä näitä käytetyissä pahemmin voi valita. Olen hyvin laiska pesemään autoja sen alku innostuksen jälkeen.

    Saas nähdä onko tälläsellä phev:llä vaikutusta omaan ajotyyliinkin mikä on ollut aika painavalla kaasujalalla varustettu, mutta kun mieluusti haluaisi päästä sähköllä niin pitkälle kuin mahdollsita. Ainakin heti paluumatkalla huomasi ettei ollut mikään kiire mennä heti kaikista perävalot edellä vastaantulevista ohi.

    Mites Android auton saa tässä toimimaan? Jostain luin, että ei toimisi edes pohjoismaissa vielä? Pitääkö ladata jostain muualta kuin play kaupasta joku appi? Oneplus 3t luurina.

    Saako adaptiivista vakkaria ajamaan vielä kauempaa jotenkin? Imho liian lähellä neljälläkin täpällä. Itse en ainakaan tykkäisi jos joku ajaa niin lähellä isolla tiellä. Muuten kyllä kaistaohjauksen kanssa varsin mukavaa kehitystä. Ratin pakollinen hipelöiminen kyllä on aika ärsyttävää ja olisi kiva tietää miten toimii fiksusti. Nyt tuntuu tyhmältä heilutella rattia vaan sen takia että auto ei piipittele.
     
    SR50La, David ":DA" Imodium ja pokkus tykkäävät tästä.