Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Mielestäni tuo model 3 on kyllä hieno ja ostaisin itsekkin jos olisi kotona lataus mahdollisuus ja olisi vähän halvempi. Nyt taidan ostaa diesel Volvon(käytettynä toki) ja ajella sillä seuraavat 10+ vuotta ja sitten sen jälkeen tommosen Teslan käytettynä tai jos silloin on muitakin hyviä sähköautoja käytettynä tarjolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 782
Olen ainakin itse sen verran tykästynyt tuohon pelkistettyyn muotokieleen, että joku nappulaviidakko ja useampaan näyttöklusteriin tungetut tingelitangelit assosioituvat vanhanaikaisuuteen tai sitten johonkin lentokoneen ohjaamoon.
Ehkä ulkonäkö mielessä. Käytännöllisyyden kannalta kivempi säädellä jostain rullasta katsomatta mihinkään ruutuun ja etenkin ratissa pitää olla jotain fiksuja toimintoja.

Toki touch screeni siinä kaverina on ok.

Itseä kiinnostaa vain halpa lussu sähköauto millä ajelis töihin kauppaan ja takas. 10k€..
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
Ehkä ulkonäkö mielessä. Käytännöllisyyden kannalta kivempi säädellä jostain rullasta katsomatta mihinkään ruutuun ja etenkin ratissa pitää olla jotain fiksuja toimintoja.

Toki touch screeni siinä kaverina on ok.

Itseä kiinnostaa vain halpa lussu sähköauto millä ajelis töihin kauppaan ja takas. 10k€..
Tämä. Voi se hintaluokka olla tuplatkin, eli vaikkapa 20t jos sillä saa rangea lisää.

Teslan hienot järjestelmät ja jonkun oikean autonvalmistajan kasaus ja laatu.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
343
En ole tehokkaan sähköauton kyydissä ollut, saati itse sellaisella ajanut (vain ekan sukupolven Leaf on ajettu), mutta ei kiihtyvyys ainakaan 4,3s 0-100kmh bensa-auton kyydissä, saatika ratissa, mitenkään epämiellyttävältä tunnu. Päinvastoin, se tuo aina hymyn huulille :D Toki V8:n äänet auttavat tunnelmaan pääsyssä :drool:
Joo kuskistahan tuo on aina mukavaa :happy: Eron polttomoottoriin huomaa vasta kun on hetken ajanut sähköautolla / hybridillä -> kaasun vaste on välitön.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Ainakin Opel Amperan perusteella sähköautossa on samanlainen alavääntö kuin kutosessa tai kasissa. Ihan toista kuin joku aneeminen neloskone. Ampera ei ole edes mikään tykki paperilla, mutta hienosti se lähti täyskaasulla ihan kuin olisi oikeasti tehoa pellin alla. Siinä on sellainen samanlainen fiilis, joka on erittäin miellyttävä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Itse tykkäsin sillä i3 bemarilla kiihdytellä kaikki 90 asteen risteykset kaasu pohjassa. Kumminkin myös takavetoinen auto. Eli jotain 0-50km/h kiihdytys, kun kovempaa ei saanut ajaa. En toki mihinkään pieneen väliin yrittänyt päästä. Tehoa ei ollut liikaa, että ei päässyt vielä karkaamaan. Siitä vaan huomasi, että miten näppärä se sähkömoottori on ja hyvä vääntö. Muuta sähköautoa en olekaan koeajanut. Bemarissa taisi olla ne leveämmät 175 takarenkaat.
Itse en tykännyt bemarin tavasta toteuttaa näytön ohjaus. Keskikonsoliin sijoitetusta terskasta naputellaan näytön toiminnot. Tuli mieleen Commodore 64. Siinämielessä Tesla on täysin ylivoimainen kun sitä todennäköisesti osaisi käyttää ilman ohjeita Antti Rinnekin.

Eihän siitä tullut yhtään mitään ajonaikana yrittää selvittää seuraavaa latauspaikkaa tuolla bemarilla. Aivan järkyttävää kuraa koko paska. Teslalla homma toimii kuin ajatus ainakin videoiden perusteella mitä katsonut.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Joo kyllä sillä sähköllä on vaan kiva ajaa ja vaikka tehoa tossa 225xe:n sähkömoottorissa on vajaa 90hv ni hyvin on riittänyt, niin kauan kun akussa on ollut varausta. Sekin tunne kun ei ole vaihteiston nykimisiä, sitä vähäistäkään ja tosiaan mikä monta kertaa tullut selväksi on se sähkön reakointi kaasuun.

Saas nähdä jääkö tulevan T8 Volvoni 300hv suurimmaksi osaksi käyttämättä ja ajelua vaan vajaalla 90hv sähköllä o_O:D Kyllä se sähköauto on melkein varmasti osto listalla 3v päästä, valikoima varmaan paljon huokeampi silloin. Ensisijaisesti edelleenkin kiinnostaisi tuo Polestar 2 :drool::tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Mullon bemarissa kosketusnäyttö, mut eipä sitä juuri koskaan tule käytettyä. idriven pylpyrällä lihasmuistista melkein kaikki ja sirin kautta navin kohteet puhumalla. Lähinnä paikallaan tulee kosketeltua.

Teslan kosketusnäyttö toimii kyl 10/10 paikallaan, mutta ajossa se on raivostuttava, varsinkin se uus ilmanvaihdon ohjaus käli. Ja spotifyn selaus on kans semmosta raivostuttavaa tökkimistä ajon aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Niin 1.7 tuo olis sulla? ;) Kyllä tohon tota 6mm neliön johtoa laittaisin. Mietein vielä asiaa niin tämäkin olisi hyvä vaihtoehto, ei ihan niin nätti asennukseltaan kun ei ole mallia kiinteä mutta melko asiallinen:
Telewell - Latauskaapeli - latausasema 3x16A (1-3 vaihe)- TYPE 2

Tuo melkein palvelisi itseäni paremmin koska pidempi johto ja jo integroituna vvk. Niin ja senkin saisi mukaan jos tuo mukana tullut roikka ei riittäisikään tehoiltaan, 2.3kw vs 3.7kw.

Tämähän on samanlainen periaatteessa kuin se sininen öky kallis NGB johto :btooth: Kyllä tuo Webasto silti hyvä valinta on vaikka ite joutuu roikan kytkemäänkin lisäksi :tup:

Tässä olisi se kaikista helpoin laite kun voimavirtajohtokin sisältyy hintaan vvk:neen. Toki vähän liian kallis Webastoon verrattuna, etenkin jos saa kaapelin ja tulpan halvalla ja pystyy itse näpertelemään :tup:
Paikkansa piti aikataulu ja oven eteen oli jätetty aamusta. Tutun urakoitsijan piti tuoda kaapelia pätkä, mutta eipä tuo muistanut niin jäi asennus hommat vähän vaiheeseen.




Laatuvaikutelma oli sitä mitä nimestä pystyi odottamaan. Syötön voi tuoda ylhäältä, alhaalta, sivuilta tai keskeltä (seinän sisältä). Alunperin luulin ettei syöttöä saa tuotua ylhäältä kunnes sain tuon käsiini, joten siinä positiivinen yllätys. En tiedä onko latauskaapelissa vähän alkujäykkyyttä kun ollut kiepillä. Ei ole ihan niin notkeaa kuin notkeimmat kumikaapelit mitä kopeloinut. Toki tuonkin pystyy vaihtamaan, mutta varmaan pitäisi olla pari lisäkarvaa normaalien lisäksi. Muuten laite onkin sitten prässätty jotenkin umpeen tai en itse ainakaan hoksannut miten avautuu.

Ero varmaan 22kw malliin on ainakin tuo kaapeli, koska tässä 5x2,5mm2 + 1x0,5mm2 (type 2 plugissa pitäisi olla kyllä normaalien lisäksi 2 ylimäärästä johtoa CP ja PP, näemmä ei tarvita kuin yksi). 22kw mallissa varmaan kutosta.



Laturin laitoin tolppaan mistä kaapeli ylttää talvella kun auto katoksessa tai kesällä pihalla kun ping pong pöytä katoksessa. Ennen ollut auto kyllä talvella tallissa, mutta kesällä taas ei koskaan niin vähän mietitytti, mihin asentaa. Eniten auto kuitenkin tämän pisteen säteelä, jotta jos talliin eksyy niin pitää latailla tilapäislaturilla.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
@elmo
Melko asialliseltahan tuo vaikuttaa. Ainoa ja jopa itelle se tärkein asia on tuon type 2 johdon pituus liian lyhyt. Se pitäisi olla 6m tuon 4m sijaan. Autoni on yleensä tallissa ja siellä sitä ladataan mutta jos auto jäisi ulos niin sitten 4m ei riitä eikä välttämättä kunnolla tallissakaan kun oviaukon kohdalle tulisi. Tämän takia olen kallistumassa tuohon Telewellin roikkaan joka kytketään 3x16a voimapistorasiaan ja omaa samalla mahdolliset A ja B vvsk:met, säätö alue 3.7kw-11kw ja type 2 johdon pituus 5.4m. Hintakin "vaivaiset" 450e :) Tulisi koukuilla seinään kuten tälläkin hetkellä tuo tilapäislaturi :tup:

Telewell - Latauskaapeli - latausasema 3x16A (1-3 vaihe)- TYPE 2

Btw, ottaako Optima enemmän kuin 3.7kw sisäänsä, vaikka julkisista latureista, esim 7.4kw/11kw? :rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
@elmo
Melko asialliseltahan tuo vaikuttaa. Ainoa ja jopa itelle se tärkein asia on tuon type 2 johdon pituus liian lyhyt. Se pitäisi olla 6m tuon 4m sijaan. Autoni on yleensä tallissa ja siellä sitä ladataan mutta jos auto jäisi ulos niin sitten 4m ei riitä eikä välttämättä kunnolla tallissakaan kun oviaukon kohdalle tulisi. Tämän takia olen kallistumassa tuohon Telewellin roikkaan joka kytketään 3x16a voimapistorasiaan ja omaa samalla mahdolliset A ja B vvsk:met, säätö alue 3.7kw-11kw ja type 2 johdon pituus 5.4m. Hintakin "vaivaiset" 450e :) Tulisi koukuilla seinään kuten tälläkin hetkellä tuo tilapäislaturi :tup:

Telewell - Latauskaapeli - latausasema 3x16A (1-3 vaihe)- TYPE 2

Btw, ottaako Optima enemmän kuin 3.7kw sisäänsä, vaikka julkisista latureista, esim 7.4kw/11kw? :rolleyes:
Tuon johdon saa tosiaan kyllä helposti vaihdettua. Tosin kaapeleista en sano mitään kun on se yksi karva lisää, mutta eiköhän noita löydy. Jos on taas muuten helpompi tuo telewell eikä tarvitse ulkonäöstä maksaa niin mikäs ei. Itsellä jää niin näkyviin ettei oikein viitsinyt harkita mitään muuta kuin latausaseman näköistä. Tallin puolella voisikin olla tuo telewell ja vaikka roikkuisi katosta jonkun jojon avulla suoraan oikealla kohdalla ja siitä nykäisisi töpselin kiinni. Ei kierisi mitään johtoja jaloissa potkittavana. Ei kuitenkaan viitsi investoida toiseen laturiin tässä vaiheessa, mutta tulevaisuutta silmälläpitäen voisi olla hyvä ratkaisu omalle kohdalle talli lataukseen.

3,7kw tietääkseni. Olikos tuo akku jotain 11kwh ja mukanatulevalla etana laturilla menee 6h ja taitaa ladata 8-10A? Ja muuten pitäisi latautua 3-4h aikana.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Joo kuskistahan tuo on aina mukavaa :happy: Eron polttomoottoriin huomaa vasta kun on hetken ajanut sähköautolla / hybridillä -> kaasun vaste on välitön.
Joo, tästä viiveettömyydestä kirjoitinkin aikoinaan tänne, kun olin ajanut Leafillä. Ainakin sillä se kaasunvaste oli vastaava kuin bensa-auto Sport moodissa. Tietenkin autoissa on eroja, tämä vertailu on tosiaan tuon Leafin ja uudehkojen bemarien (moottoreina N20 (320i) ja N63 (M550i)) välillä. Tietenkin polttomoottori syö sport tilassa enemmän polttoainetta, kun taas sähköautolla se pystyy aina vastaamaan kaasuun yhtä nopeasti. Ja ruuhka-ajohan on sähköautolla juhlaa, kun paikallaan seisominen ei syö polttoainetta, paitsi mitä nyt valot, radio ja ilmastointi tarvitsevat.

Minulle sähköauto olisi jo latauksen kannalta tällä hetkellä mahdoton ajatus, sen lisäksi ettei sopivaa autoa edes ole tarjolla. Kaikki on liian kalliita tai sitten muuten huonoja minun tarpeisiin. Asun kerrostalossa ja autot on parkkihallissa talon alla. Parkkihallissa ei ole edes lämmitystolppia, koska se on talvellakin lämmin. Näin ollen pitäisi vetää kokonaan uudet sähköt latausta varten.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 137
Ero varmaan 22kw malliin on ainakin tuo kaapeli, koska tässä 5x2,5mm2 + 1x0,5mm2 (type 2 plugissa pitäisi olla kyllä normaalien lisäksi 2 ylimäärästä johtoa CP ja PP, näemmä ei tarvita kuin yksi). 22kw mallissa varmaan kutosta.
Ainakin mitä mä olen noita 22kW latureita käpistellyt, niin sanoisin että se latauskaapeli on 5x2,5mm2 (+ ohjauslangat). Ei tuo johtimen 2,5mm2 halkaisija noin lyhyellä matkalla aiheuta ongelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Ainakin mitä mä olen noita 22kW latureita käpistellyt, niin sanoisin että se latauskaapeli on 5x2,5mm2 (+ ohjauslangat). Ei tuo johtimen 2,5mm2 halkaisija noin lyhyellä matkalla aiheuta ongelmaa.
Ok. Syöttö taas pitää Webasto mukaan yliampua. Toki eivät voi tietää purkkia edeltäviä olosuhteita niin ihan järkevä vaatia yli kun eivät itse sitä kuparia kuitenkaan joudu maksamaan :)
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
sain oman SR+ mallin alle ja täytyy sanoa että huikee peli! On tuossa vielä muilla valmistajilla tekemistä että pääsee vastaavaan kokemukseen. Ei kyllä tunnu yhtään karvalakilta vaikka hinnat alkaen malli onkin. Popitkin on omaan korvaan yllättävän hyvät :cigar2:
Olen ainakin itse sen verran tykästynyt tuohon pelkistettyyn muotokieleen, että joku nappulaviidakko ja useampaan näyttöklusteriin tungetut tingelitangelit assosioituvat vanhanaikaisuuteen tai sitten johonkin lentokoneen ohjaamoon.
Näinhän se asia on. Itse ajellut yhteensä noin 10t km Model S:llä ja Model 3:lla ja Chamath Palihapitiya tiivistää tuntemukset loistavasti:

... the minute you sit inside that car your definition of what's expected is altered forever and you wonder why every other car around, that you ever step in, that you may buy, doesn't have the same things that that car offers.

Android Auto ja Apple Carplay saisivat vain olla vakiona, jotta WhatsAppit ja vastaavat saisi halutessaan toimimaan. Hieman kivikautista, että vain GSM-puhelut ja SMS toimivat handsfreenä.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Näinhän se asia on. Itse ajellut yhteensä noin 10t km Model S:llä ja Model 3:lla ja Chamath Palihapitiya tiivistää tuntemukset loistavasti:

... the minute you sit inside that car your definition of what's expected is altered forever and you wonder why every other car around, that you ever step in, that you may buy, doesn't have the same things that that car offers.

Android Auto ja Apple Carplay saisivat vain olla vakiona, jotta WhatsAppit ja vastaavat saisi halutessaan toimimaan. Hieman kivikautista, että vain GSM-puhelut ja SMS toimivat handsfreenä.
Itse olen sitä mieltä, että fyysiset nappulat ovat autossa järkevämmät kuin kosketusnäyttö miljoonalla valikolla. Kosketusnäyttö voi näyttää paremmalta, mutta ajaessa napit ja nupit on paljon paremmat. Ne toimivat jopa hanskat kädessä talvella ja niitä ei omassa autossa tarvitse edes katsoa, kun sijainnit ja toiminnot muistaa ulkoa. Vertaa siihen, että jollain Nokia 3110:lla pystyy kirjoittamaan tekstarin katsomatta koko puhelinta, mutta kosketusnäytöllistä pitää tuijottaa koko ajan. En tarkoita, että tuo Nokia olisi muuten parempi, mutta autossa napeille on edelleen paikkansa. Ei niitä lentokoneissa huvikseen käytetä!

WhatsApp ja muut saa kyllä näkymään auton näytöllä siinä missä tekstaritkin, mutta vastaaminen pitää hoitaa sanelemalla. Se taitaa tosin olla järkevää jo ajoturvallisuudenkin takia. Myös WhatsApp puhelut toimivat auton handsfreen kautta, joskin vastaaminen ja soittaminen pitää tehdä puhelimen näytöltä. Näin siis ainakin Androidissa.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Mulla ei Volvossa montaa nappia ole, kaikki toimii kosketusnäytön kautta joka toimii loistavasti hanskatkin kädessä. Automaatio jeesaa niin paljon että ei ajaessa tarttee juuri edes räplätä. Pelkäsin itse just tota samaa että kosketusnäytön kautta kaikki on perseestä, mutta se riippuu niin kovasti ja paljon toteutuksesta. Tämän mun auton toteutus on aivan loistava, jossain volkkarissa taas palaa hihat heti kun koittaa jotain navigaattoria käynnistää.

Teslassahan on rattinapit jotka ilmeisesti toimii vakkarin/autopilotin kanssa jollain tapaa, ja sitten perus viikset mistä pelaa loput tarpeelliset jutut. Noiden lisäksi mulla on takalasin lämmitys ja huurteenpoisto ja play-nappi/äänenvoimakkuuden säätö mankassa omina nappeinaan ja siinä se.
Joo, toteutus tietysti ratkaisee tässäkin. Volvossa on varmaan mietitty talvikäyttöäkin, kun Ruotsissakin on kylmä :D Volkkarissa ei sitten ehkä niinkään paljoa ole mietitty hanskat kädessä käytettävyyttä.

Teslassa taitaa vakkari ja autopilotti olla "loogisesti" vaihdekepissä eli ajonaikana sen toiminta muuttuu. Mutta onpahan sentään fyysinen kytkin sille, toisin kuin lasinpyyhkimille, joita pitää operoida kosketusnäytöstä. Mikä pahinta Teslan kameraan perustuva sadetunnistin ei toimi pimeässä kovin hyvin eli sitä näyttöä saa sitten talven pimeydessä hiplata kaiken aikaa :p

Itse jos mietin mitä käytän eniten ajonaikana talvella, niin juuri eri lämmittimien napit, radio/media, valot (Teslassa näytössä) ja satunnaisesti sitten ajotila/ajonhallinnan napit. Vähintään noille jos löytyy suoraan napit, niin pääsee jo pitkälle.
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Mikä pahinta Teslan kameraan perustuva sadetunnistin ei toimi pimeässä kovin hyvin eli sitä näyttöä saa sitten talven pimeydessä hiplata kaiken aikaa :p
#fakenews, pyyhkimet toimivat ihan hyvin automaattisesti ja jos joskus tarvitsee kerran pyyhkäistä erikseen hyttyset pois, sehän on vasemmassa viiksessä.

Itsellä lämmitys säädetty kesät talvet 21°C. Pitkät valothan saa päälle M3:ssa vasemmasta viiksestä, mutta itsellä automaattipitkät päällä, niin eipä sitäkään edes tarvitse. Ainoa pyyhkimien säätö näytöstä tapahtuu minulla ennen pesukoneeseen ajoa auto -> off.

EDIT: Saisivat automatisoida tuon pyyhkimiet auto -> off lokaation perusteella, kuten peilit tai korkeuden säätökin (S ja X), jolloin ennen pesukoneeseen ajoa ei tarvitsisi säätää mitään.

Musiikin säätö joko ratin rullilla tai sitten äänikomennoilla Spotifystä. Pakko kyllä sanoa, että Spotifyn käyttöliittymä on aika surkea verrattuna vaikkapa puhelimen kautta löytyvään. Jos jotain ei saa suoraan äänikomennolla tehtyä, joutuu helposti täppäilemään useamman kerran.

Kysymys teille muille, jotka räpläätte nappuloita koko ajan ajon aikana, mitä te oikein säädätte? Aikaisemmissakaan autoissa en ole kokenut tarpeelliseksi säätää koko ajan jotain.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
#fakenews, pyyhkimet toimivat ihan hyvin automaattisesti ja jos joskus tarvitsee kerran pyyhkäistä erikseen hyttyset pois, sehän on vasemmassa viiksessä.

Itsellä lämmitys säädetty kesät talvet 21°C. Pitkät valothan saa päälle M3:ssa vasemmasta viiksestä, mutta itsellä automaattipitkät päällä, niin eipä sitäkään edes tarvitse. Ainoa pyyhkimien säätö näytöstä tapahtuu minulla ennen pesukoneeseen ajoa auto -> off.

EDIT: Saisivat automatisoida tuon pyyhkimiet auto -> off lokaation perusteella, kuten peilit tai korkeuden säätökin (S ja X), jolloin ennen pesukoneeseen ajoa ei tarvitsisi säätää mitään.

Musiikin säätö joko ratin rullilla tai sitten äänikomennoilla Spotifystä. Pakko kyllä sanoa, että Spotifyn käyttöliittymä on aika surkea verrattuna vaikkapa puhelimen kautta löytyvään. Jos jotain ei saa suoraan äänikomennolla tehtyä, joutuu helposti täppäilemään useamman kerran.

Kysymys teille muille, jotka räpläätte nappuloita koko ajan ajon aikana, mitä te oikein säädätte? Aikaisemmissakaan autoissa en ole kokenut tarpeelliseksi säätää koko ajan jotain.
Juu, arvosteluiden mukaan tässä mennään Teslan osalta. Moni vaan valitellut ettei sadetutka toimi niin hyvin kuin muissa merkeissä. Hyvä jos nykyään toimii.

Itse säästelen xenoneita (tiedän, sähköautoissa on ledit muutenkin), niin laitan valot päälle vasta kun on pimeää. Eli lyhyet tunnelit ja sillanaluset sekä sadekelit ajan päiväajovaloilla. Takavalot koodasin palamaan päiväajovaloillakin, niin ei turvallisuus kärsi. Pimeällä sitten pitkätkin automaatilla, jos ajan valaisematonta tietä.

Teslan 3:ssa taitaa tulla Spotify vasta premium sisustuken mukana eli halvimmassa versiossa sitä ei ole? Toki kännykän kautta onnistuu kaikissa bluetoothilla. Sitten vaan biisin valitseminen ei ole niin kätevää.
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Kuvittelisin ettei Spotifyn puuttuminen ole kovin kriittistä ei-premiumista, koska "Hey Google, play ... from Spotify" tuntuu löytävän biisit paremmin kuin Teslan Spotify.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Mulla ei Volvossa montaa nappia ole, kaikki toimii kosketusnäytön kautta joka toimii loistavasti hanskatkin kädessä.
Volvon käli on todella hyvä kokonaisuus, diggaan kovasti. Vain kaksi vikaa: hieman tahmea reagoimaan kosketukseen ja hidas käynnistymään jos sen onnistuu yllättämään. Näin ainakin vielä uusissa 90-sarjalaisissa ja XC40, joita olen kokeillut. Mutta käyttöliittymä on muulta osin erittäin näppärä. Diggaan juuri noista erillisistä nappuloista, joita volvo on muutaman vielä jättänyt paikoilleen. Tyylikäs seikka.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Mikä pahinta Teslan kameraan perustuva sadetunnistin ei toimi pimeässä kovin hyvin eli sitä näyttöä saa sitten talven pimeydessä hiplata kaiken aikaa :p
Onko Teslassakin tuo toteutettu kameralla, ärsyttävää kun lakkaa varmaan kauniilla säälläkin pelittämästä, jos siis toimii kuten omassa 225xe:ssä. Edellisessä f11:ssä oli sentään tutka, oli mimmonen keli vaan niin toimi. Toki se nyt toimii mutta välillä ihmettelen vaan että ompas kamala keli kun aurinko paistaa :lol: Eikä tuo ole vika vaan ominaisuus :tdown:

Mistä tiedän? Siitä että joka kerta pitää ottaa start-stop pois päältä.
Onneks plugareis ei oo tota ^^ ongelmaa :tup:
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Ainakin mitä mä olen noita 22kW latureita käpistellyt, niin sanoisin että se latauskaapeli on 5x2,5mm2 (+ ohjauslangat). Ei tuo johtimen 2,5mm2 halkaisija noin lyhyellä matkalla aiheuta ongelmaa.
Ok. Syöttö taas pitää Webasto mukaan yliampua. Toki eivät voi tietää purkkia edeltäviä olosuhteita niin ihan järkevä vaatia yli kun eivät itse sitä kuparia kuitenkaan joudu maksamaan :)
Todennäköisesti 3x6mm2 (+ohjaus). Tai sitten ei voi (kannata) ladata esim. 32A: lla (kaapeli kuumentuu).
Omassakin Ioniq: ssa (EV) mainitaan latausvirta käytetyn kaapelin mukaan.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
254
Onko siitä jotain haittaa, jos auto pitää ääntä (tässä tapauksessa vain hitaissa, max 19 km/h nopeudessa)? Hyöty varsinkin näkövammaisten kohdalla on ilmiselvä. Uskon tosin kaikkien muidenkin hyötyvän esimerkiksi kauppojen parkkipaikoilla, kun he voivat hyödyntää myös kuuloaistia pelkän näön lisäksi.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 756
@Makro16 joo, tavallisissa automaattivaihteisessa en varsinaisesti tykkää tosta kun kone sammuu turhan nopeasti, ei ole vielä tullut autoa vastaan missä se ei ärsyttävästi sammu esim. hitaasti valoihin himmatessa kun auto vielä vähän liikkuu. Muuten ei häiritsis.

Manuaalissa aivan loistava keksintö kun kytkimellä ohjataan. :) Ja toki hybrideissä.
Ei hybridi, mutta Hondassa ei sammu jos rullaat vielä, eikä silloinkaan kun on pysähtynyt jos pidät jarrua kevyesti painettuna. Sitten kun vähän voimallisempi painallus, niin moottori sammuu. Paras tapaamani toimintatapa automaattien osalta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Noniin... akustiset varoitusäänet sähköautoihin hitaissa nopeuksissa 2021 kiitos EU:n.

New rule means electric cars must make noise
Eiköhän tolla monet parkkipaikka onnettomuudet pelasteta, hyvänä vielä tossa että ääntää myös pakittaessa jolloin varmasti niitä osumia tulee kun ei kuskikaan kunnolla näe. Voin sanoa että on muutama hybridikin nyt jo onnistunut yllättämään kun äänettömästi pärähtäny pakki päällä eteen.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Tuo äänen lisäys nyt sikäli on vähän hassu, kun jotkut polttomoottoritkin ovat käytännössä äänettömiä. Ainakin jotkut Toyotan bensat ovat mielästäni todella hiljaisia tyhjäkäynnillä. Eipä tuollaistakaan äänestä huomaa, jos se lähtee parkkiruudusta peruuttamaan. Sitten kun vielä takavalotkaan eivät enää välttämättä pala, niin vaikea se on huomata, onko joku kohta lähdössä eteen. Sikäli huvittavaa, että ensin valitettiin kuinka polttomoottorit on liian äänekkäistä ja nyt sähköautot ovatkin liian hiljaisia.

Start-stop keskusteluun, niin uudessa BMW 3-sarjassa sen pitäisi hyödyntää kameroita siihen, että milloin moottori sammutetaan, käynnistetään tai jätetään sammuttamatta. Tällöin esim. Stop merkkien kohdalla konetta ei sammuteta lainkaan, koska niihin yleensä pysähdytään vain pariksi sekunniksi ja niistä saattaa olla tarve lähteä ripeästi. Toimivuus jää nähtäväksi, mutta kuulostaa lupaavalta. Omastinkin olen sen nyt koodannut niin, että se muistaa edellisen tilan. Eli jos auton sammuttaa Start-stop poissa käytössä, pysyy se poissa myös seuraavassa startissa. Yhtenä syynä omalla kohdallani sen poistoon on N20 konetyypin jakoketju- ja runkolaakeriviat, joista molemmat pahenevat SS:n käytöllä; tai näin ainakin epäillään.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Eiköhän ne äänet ole kuitenkin kävelijöitä ja pyöräilijöitä varten. Vähänkään parempaan autoon toisten autojen äänet kuulu ollenkaan, joten silmät oltava päässä muutenkin. Hälytysajoneuvojenkin kuuluminen on ollut vähän niin ja näin paremmissa autoissa jossa äänieristys tehty kunnolla laseja myöten.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
453
Hesari kävi testaamassa sähköauton pitkän matkan kokemuksia ja aika negatiivinen kuva jäi itselle tuosta matkasta.


Ensinnäkin matkan kestosta olisin halunnut lisätietoja ja toinen mikä ihmetyttää on tuo pikalatauksen hinta; 75e pikalatauksiin eli aika paljon. Tietysti artikkelissa verrataan bensa-auton kuluttavan melkein 8 litraa bensaa sadalla kilometrilla matka-ajoa, että saadaan sähköautosta selvästi halvempi. Yhdistetty kulutus konassa on 5,2 litraa eli tuo matka olisi maksanut n. 130 euroa bensa-autolla.

Sitten jos haluaisi oikeasti halvan pitkän matkan polttomoottoriauton, niin hankkisi pihin kaasuauton ja kokonaishinnaksi maakaasulla olisi ollut n.70euroa ja biokaasulla 85euroa. Ainoa hidaste olisi ollut siinä se, että Rovaniemellä ei vielä ole tankkausasemaa, jonka vuoksi kaasu olisi loppunut jossain vaiheessa paluumatkaa sodankylästä Ouluun ja hetken olisi joutunut ajamaan bensalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Tuo äänen lisäys nyt sikäli on vähän hassu, kun jotkut polttomoottoritkin ovat käytännössä äänettömiä. Ainakin jotkut Toyotan bensat ovat mielästäni todella hiljaisia tyhjäkäynnillä. Eipä tuollaistakaan äänestä huomaa, jos se lähtee parkkiruudusta peruuttamaan. Sitten kun vielä takavalotkaan eivät enää välttämättä pala, niin vaikea se on huomata, onko joku kohta lähdössä eteen. Sikäli huvittavaa, että ensin valitettiin kuinka polttomoottorit on liian äänekkäistä ja nyt sähköautot ovatkin liian hiljaisia.
Kyllä käynnistysääni on lähes jokaisessa autossa sellainen että herättää katselemaan ympärillensä mistä lähetään tulemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Kyllä käynnistysääni on lähes jokaisessa autossa sellainen että herättää katselemaan ympärillensä mistä lähetään tulemaan.
Paitsi että Toyotan hybridissä ei ole polttomoottorille ollenkaan pakkia, eli peruutus tapahtuu pelkästään sähkömoottorilla ja siis äänettömästi.

Toyotalla taitaa olla enimmäkseen vain hybrideitä nuo uudet. Ja vanhat Toyota polttikset ei eroa muista autoista. Useimmissa taitaa tosiaan olla takavalot pois päältä, mutta peruutusvalohan siinä tietysti palaa.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
839
Käynnistyksen joo kuulee, mutta hybridit ei välttämättä edes käynnisty hitaassa vauhdissa. Ja jos auto on hetken tyhjäkäynnillä ennen liikkeellelähtöä ja itse kävelee paikalle "kesken kaiken", niin ei sitä kyllä äänestä huomaa. Peruutusvalo tietysti syttyy, mutta niitäkin on joissain autoissa vain toisella puolella, joten sitäkään ei välttämättä näe.

Eli kyllä sille äänelle sikäli voi olla ihan perusteltu tarve, mutta ei pelkkään ääneen voi polttomoottorinkaan tapauksessa luottaa. Yleensähän rengasmelu on kovempi kuin moottorin ääni yhtään kovemmassa vauhdissa, joten kaupungissa autot kyllä kuulee. Lähinnä itselle tulee juuri parkkipaikat mieleen, missä lisä-äänelle voi olla tarvetta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 037
@Makro16 joo, tavallisissa automaattivaihteisessa en varsinaisesti tykkää tosta kun kone sammuu turhan nopeasti, ei ole vielä tullut autoa vastaan missä se ei ärsyttävästi sammu esim. hitaasti valoihin himmatessa kun auto vielä vähän liikkuu. Muuten ei häiritsis.

Manuaalissa aivan loistava keksintö kun kytkimellä ohjataan. :) Ja toki hybrideissä.
Ainakin volkkarin start/stop systeemiä voi "ohjata" myös jarrulla. Pysähdyksiin tultaessa jarrua pitää painaa vain todella kevyesti, silloin moottori ei sammu. Koskee manuaalia ja automaattia.
Hieman vaatii totettuleua, mutta kun tuon oppii niin toimii omasta mielestä hyvin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 782
Tesla smashes global delivery record with over 95,000 electric cars - Electrek

Tesla toimitti ennätysmäärän autoja ja tilauksia riittää. On taas shorttaajilla keksiminen, mikä on seuraava tuomiopäivän uhkakuva.
Varmaan monia kiinnostaa se paljonko tuolla myynnillä tehtiin tappiota. Hintoja pudotettu ja kalliimpia malleja myyty vähemmän.

Myyntimäärien pitäisi aika luonnollisesti kasvaa suht helpostikin koska autoja toimitetaan (Model 3) nykyään useammille markkinoille.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Hesari kävi testaamassa sähköauton pitkän matkan kokemuksia ja aika negatiivinen kuva jäi itselle tuosta matkasta.


Ensinnäkin matkan kestosta olisin halunnut lisätietoja ja toinen mikä ihmetyttää on tuo pikalatauksen hinta; 75e pikalatauksiin eli aika paljon. Tietysti artikkelissa verrataan bensa-auton kuluttavan melkein 8 litraa bensaa sadalla kilometrilla matka-ajoa, että saadaan sähköautosta selvästi halvempi. Yhdistetty kulutus konassa on 5,2 litraa eli tuo matka olisi maksanut n. 130 euroa bensa-autolla.

Sitten jos haluaisi oikeasti halvan pitkän matkan polttomoottoriauton, niin hankkisi pihin kaasuauton ja kokonaishinnaksi maakaasulla olisi ollut n.70euroa ja biokaasulla 85euroa. Ainoa hidaste olisi ollut siinä se, että Rovaniemellä ei vielä ole tankkausasemaa, jonka vuoksi kaasu olisi loppunut jossain vaiheessa paluumatkaa sodankylästä Ouluun ja hetken olisi joutunut ajamaan bensalla.
Loogisintahan olisi tosiaan ollut verrata samaan autoon bensaversiona. Tuokin yhdistettyn kulutus olisi antanut vähän turhan liian isoa kun maantiekulutus tuppaa aina olla pienempi eikä tuolla matkalla ole merkityksellisesti motaria. Tiedä sitten oliko tahallista vai juuri lasit silmillä verraten johonkin 10-20 vuotta vanhan farmari-auton kulutukseen. Sekin vaan että moni yli 10 vuotias farmarikin selviää maantiellä alle tuon 7.5L/100km kulutuksen bensalla. Dieseleistä nyt puhumattakaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Loogisintahan olisi tosiaan ollut verrata samaan autoon bensaversiona. Tuokin yhdistettyn kulutus olisi antanut vähän turhan liian isoa kun maantiekulutus tuppaa aina olla pienempi eikä tuolla matkalla ole merkityksellisesti motaria. Tiedä sitten oliko tahallista vai juuri lasit silmillä verraten johonkin 10-20 vuotta vanhan farmari-auton kulutukseen. Sekin vaan että moni yli 10 vuotias farmarikin selviää maantiellä alle tuon 7.5L/100km kulutuksen bensalla. Dieseleistä nyt puhumattakaan.
Mä ajan mun 1.2Tce rellulla tuon saman matkan helvemmalla (auto maksaa myös huomattavasti vähemmän uutena) ja mun pitää tankata kerran mikä kestää 5min. Joku järkihän näissä jo alkaa olemaan kun toimintasäde on pidempi ja latureita löytyy jo helpommin, mutta kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäisenä.

Silti voisin kyllä kuvitella meille kakkosautoksi sähköautoa tähän kehä 3:lla pyörimiseen, mutta ykkösauto saa pysyä polttomoottorina.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäise
Aika hyvin sanottu, näinhän se taitaa olla. Itekkin laitoin 1v vanhan sähkötasapainolaudan myyntiin ja möinkin ja tilalle sähköpotkulautaa, sähköläskiä unohtamatta :tup:

...j näitä on kiva käyttää plugareiden "tukena" kun ottaa tommosen mukaan niin voi jättää auton kauemmaksikin lataukseen ja käydä asioilla :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 419
Parhaiten tuollainen sähköauto sopii mielestäni omakotissa asuvalle jolla on pitkähkö työmatka, sanotaan nyt vaikka 50km suuntaansa. Sähkö on edullista ja auton voi aina ladata yön yli, tuollaiselle pidemmälle matkalle sähköauto ei ole kovin ideaali.
 
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
Mä ajan mun 1.2Tce rellulla tuon saman matkan helvemmalla (auto maksaa myös huomattavasti vähemmän uutena) ja mun pitää tankata kerran mikä kestää 5min. Joku järkihän näissä jo alkaa olemaan kun toimintasäde on pidempi ja latureita löytyy jo helpommin, mutta kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäisenä.

Silti voisin kyllä kuvitella meille kakkosautoksi sähköautoa tähän kehä 3:lla pyörimiseen, mutta ykkösauto saa pysyä polttomoottorina.
Kuinka eriltä toi juttu olisi kuulostanut ilman tuota lopun kulujen kaunistelua loppuyhteenvedossa. Loppuyhteenvetona hyvinkin merkittävä kohta tekstissä. Jotenkin sitä vois sietää noita reissun mutkia jos kerran vuodessa oleva tapahtuma ja sen kuitenkin pystyy tekeen. Ei kuulosta kovin tressittömältä reissaukselta..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 137
Todennäköisesti 3x6mm2 (+ohjaus). Tai sitten ei voi (kannata) ladata esim. 32A: lla (kaapeli kuumentuu).
Omassakin Ioniq: ssa (EV) mainitaan latausvirta käytetyn kaapelin mukaan.
Ei mun tietääkseni noita 11kW ja sitä tehokkaampia kotilatureita ole kuin kolmevaiheisena.

Siinä voi tietysti olla jonkin lämpötunnistinkin, mutta ei tuollainen "roikka" kovin ihmeellisesti lämpene vielä tuolla 22kW tehon siirrolla, se lämpö pääsee kuitenkin hyvin poistumaan.

Silti voisin kyllä kuvitella meille kakkosautoksi sähköautoa tähän kehä 3:lla pyörimiseen, mutta ykkösauto saa pysyä polttomoottorina.
Johtuu tietysti vähän millainen ajoprofiili ykkös ja kakkosautolla on, mutta yleisestihän sähköauto sopisi erinomaisesti ykkösautoksi jolla ajetaan arkiajot, jotka kuitenkin käytännössä yleensä ovat tietyn alueen sisällä. Ajatus pitää vaan kääntää niinpäin että se kakkosauto on isompi auto jolla ajetaan yksittäiset pidemmät matkat.
 

Eas

Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
613
voin sanoo että S P85D mallilla minun ajoilla pikalatauksesta täytyy maksaa 10-15 kertaa vuodessa (superlatureiden ulkopuolella) ja se kustannus on ihan mitätön, auton arvon alenema on paljon suurempi tekijä. Tosin en laske siitäkään kaikkea kun tämä on vaan niin hauska ajaa. Lisäksi aurinkoenergiasta tulee osa, nykyisin kun on 22 paneelia katolla. niistä osa sähköstä menee myyntiin halvalla mutta kun on pörssisähkö myös ostossa niin lataan mahdollisuuksien mukaan yöllä 00-04 jolloin pörssisähkö on halpaa.
Minäkin ajattelin että tämä olisi kakkosauto mutta emännän bifuel golf on kyllä jäänyt kakkoseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
873
Siinä voi tietysti olla jonkin lämpötunnistinkin, mutta ei tuollainen "roikka" kovin ihmeellisesti lämpene vielä tuolla 22kW tehon siirrolla, se lämpö pääsee kuitenkin hyvin poistumaan.
Kaapeleissa ei ole lämpötunnistimia, jos on, ne on siinä pistotulpassa. Juu, kumikaapeli voi olla pykälää pienempi kuin kiinteät asennuskaapelit, eli 32A: lla (22kW) vähintään 4mm2, 2,5mm2 ei käy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.09.2018
Viestejä
639
voin sanoo että S P85D mallilla minun ajoilla pikalatauksesta täytyy maksaa 10-15 kertaa vuodessa (superlatureiden ulkopuolella) ja se kustannus on ihan mitätön, auton arvon alenema on paljon suurempi tekijä. Tosin en laske siitäkään kaikkea kun tämä on vaan niin hauska ajaa. Lisäksi aurinkoenergiasta tulee osa, nykyisin kun on 22 paneelia katolla. niistä osa sähköstä menee myyntiin halvalla mutta kun on pörssisähkö myös ostossa niin lataan mahdollisuuksien mukaan yöllä 00-04 jolloin pörssisähkö on halpaa.
Minäkin ajattelin että tämä olisi kakkosauto mutta emännän bifuel golf on kyllä jäänyt kakkoseksi.
Isojen investointien pitkällä aikavälillä itsensä takaisin maksavien ilmaisuus/halpuus. Laskenut noita aurinkokennojen kannattavuuksia hankintahinnoillakin joilla ei kuluttajat niitä vielä saa. Niin tullut siihen tulokseen että niin kauan kun talossa on jotain muuta energiataloutta kohentavaa parannusta tehtävissä ei aurinkopaneelia kannata edes ajatella vaan käyttää raha niihin. Kaikkein hölmöintä mitä nähnyt on johonkin sähkölämmitteiseen taloon ottaa paneelia katolle kun taloon tekisi maalämpöä tai edes ilmavesilämpöä samalla rahalla paremmalla lopputuloksella. Aurinkoa käyttäessä tyhjiöputketkin on parempi investointi kuin aurinkopaneeli. Yritysten katolla aurinkopaneelit on hyvä siitä että yritys saa imagonsa kiillotettua niillä, vaikka todellinen hyöty jäisikin vaatimattomaksi investointiin nähden. Heitä se myynti nyt ensimmäiseksi pois ja käytä se ylimääräinen paneelintuotto mihin tahansa muuhun talossa.

Toinen seikka jos tässä arvosteltiin jonkin artikkelin kuluja missä arvioinnissa oli käytetty taas joko tahallaan tai tahattomasti muille kuin sähköautoille älyttömän epäedullisia arvoja. Niin miten siihen liittyy se kuinka paljon tarvit itse matkalla joka ei käynyt edes ilmi. Mut jos nyt välttämättä haluat niin mullakin on tallissa auto johon on tankattu viimeksi 5 vuotta sitten. Tiedolla emme tee mitään eikä se liity mitenkään tuohon artikkelin 75€/200€ kun se loogisesti olisi pitänyt olla 75€/130€. Pitkän matkan teslalla toki tuo 75€ sähkö olisi jotain muuta samalla reitillä pitäen vaan muistaa aika ettei käytetä ainakaan enempää matkaan aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
365
Isojen investointien pitkällä aikavälillä itsensä takaisin maksavien ilmaisuus/halpuus. Laskenut noita aurinkokennojen kannattavuuksia hankintahinnoillakin joilla ei kuluttajat niitä vielä saa. Niin tullut siihen tulokseen että niin kauan kun talossa on jotain muuta energiataloutta kohentavaa parannusta tehtävissä ei aurinkopaneelia kannata edes ajatella vaan käyttää raha niihin. Kaikkein hölmöintä mitä nähnyt on johonkin sähkölämmitteiseen taloon ottaa paneelia katolle kun taloon tekisi maalämpöä tai edes ilmavesilämpöä samalla rahalla paremmalla lopputuloksella. Aurinkoa käyttäessä tyhjiöputketkin on parempi investointi kuin aurinkopaneeli. Yritysten katolla aurinkopaneelit on hyvä siitä että yritys saa imagonsa kiillotettua niillä, vaikka todellinen hyöty jäisikin vaatimattomaksi investointiin nähden. Heitä se myynti nyt ensimmäiseksi pois ja käytä se ylimääräinen paneelintuotto mihin tahansa muuhun talossa.
Perustuuko tämä väittämä fakta tietoon?
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
29
Joku järkihän näissä jo alkaa olemaan kun toimintasäde on pidempi ja latureita löytyy jo helpommin, mutta kyllähän nämä sähköautot on vielä tietyn porukan "leluja" jotka haluaa vain kokea teknologian kehityksen ensimmäisenä.
Mä olen ajanut nyt 13kk sähköautolla reilut 90tkm ja talouden ainoa auto. Ei houkuttele vaihtaa takaisin polttomoottoriin.
Sähköautolla ajaminen vaatii kieltämättä asiaan perehtymistä, enemmän suunnitelmallisuutta ja oikeaa asennetta. Niin ja kotilataus on tärkeä juttu, tosin itse lataan vain 16A yhdestä vaiheesta. Harvoin tulen aivan tyhjällä akulla kotiin, joten aamuisin akku on pääsääntöisesti 90%, johon olen latauksen rajoittanut.

300-400km todellinen range riippuen säästä ja nopeudesta. Viime talvena -30c pakkasilla 260-280km ja autossa +23c. Paras talviauto ikinä, lämpenee todella nopeasti ja luurista saa etänä lämmityksen päälle. Aivan sama paljonko on pakkasta niin lähtee ku palmun alta.

Viime talvena oli koominen tilanne kun olin reissussa kaverin luona yötä ja pakkasta -32c niin kaveri illalla kuittaili notta ei Duracell kärry liikahda aamulla. Miten sitten kävikään; mä lähdin jatkamaan matkaa lämpimällä autolla kun kaverin Audi ei lähtenyt käyntiin :D

Niin ja mainittakoon vielä, että kertaakaan ei ole loppunut akusta virta kesken matkan, kuten ei aiemmin myöskään polttoaine polttomoottori autoistani. Mä noudatan mottoa "lataa aina kun mahdollista" :D
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
29
Mikä auto alla?
Models S 85 -14
22kW tuplalaturilla joka oli mulle ehdoton edellytys. 22kW type2 tolpasta saa sen 100km rangea tunnissa. 2/3 latauksista AC (hidas ja keskinopea lataus) ja 1/3 DC (pika), eli suurin osa latauksista kotona ja asiointilatausta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 419
Viestejä
4 198 788
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom