Keskustelua kaasuautoista

18.8 avataan Saloon uusi tankkausasema. Vantaalle tulee syyskuussa uusi tankkausasema.
Kyllä sitä yritetään mutta aina jonkun mielestä väärään paikkaan, kun ei just kotinurkille tule. Itse olen sitä mieltä että Joensuu sekä Kuopio pitäis saada ja Paltamo/Puolanka. Pääsis pohjoiseen kätevästi.

Pääkaupunkiseudulla taas ääliöt liikkeellä ja letkuja revitty irti muutaman päivän välein. Se maksaa 500-2000€ laaki riippuen mitä hajoaa ja mihin aikaan sinne ukot lähetetään. Siinä saa monta tankillista (10-20€ kun maksaa tankillinen-kulut) myydä että korjauskulut peittyy.
 
Nojaa. Vantaalle tulevalta asemalta on alle 3 kilometriä linnuntietä Tattarisuolla jo olevalle asemalle ja alle 10 km toiselle vastavalmistuneelle Vantaan tuupakan asemalle. En tiedä millä tavalla Gasumilla noiden asemien sijoituspäätöksiä tehdään, mutta ei tässä ole päätä eikä häntää.

Rohkenen olla erimieltä. Sijainti on vallan loistava. Kymmenen kilometriä ei kuulosta paljolta, mutta aikaa sen ajamiseen menee optimiaikaankin pääkaupunkiseudulla huomattavan pitkään.
 
Ehkä Vantaalla on kysyntää, kuten sanoin joku (mineeralimies) on aina viisaampi noitten sijoitusten suhteen.
Lahdessa tankataan muuten todella runsaasti.
 
Aika rauhassa tuolla asemilla saa tankkailla, ainakin Turussa. On tainnut kahdesti olla 5 kuukauden aikana sellainen tilanne, että on joutunut jonottamaan mittarille :D
 
No, ehkä Gasumilla on joku tilasto käytetävissä, vs en oo paljon ketään nähny.
Mitäs luulette?
 
Kun et ymmärrä jutun juurta, niin minulla ei ole tähän aiheeseen enempää annettavaa.
Jätetäänpäs tälläiset henkilökohtaiset nollapostaukset pois, jos ei ole mitään asiallista sanottavaa.
Ehkä Vantaalla on kysyntää, kuten sanoin joku (mineeralimies) on aina viisaampi noitten sijoitusten suhteen.
Koskee myös tätä.
 
No, ehkä Gasumilla on joku tilasto käytetävissä, vs en oo paljon ketään nähny.
Mitäs luulette?

Ei minua tilastot kiinnosta, vaan se, miten tankkauskokemus minulle näyttäytyy sekä se, miten hyvin koen pärjääväni arjessa kaasukäyttöisellä autolla.
 
Jep. Monessa paikkaa ei ole ainuttakaan tankkausasemaa.

Ehkä tilastollisesti ei olisi tarpeeksi kaasuauton ostajia? Nythän nuo on ihan "romua", kun ei missään onnistu tankkaus.


Sähköautolle taas löytyisi latausasemia muutama, mutta toisaalta eipä ole ainuttakaan sähkistä missään näkynyt. :) Tai autoliikkeessä oli yksi käytetty vanhan mallin Nissan Leaf. Oli aika ruma, niin ei herättänyt siksikään ostohaluja.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä aikaisemmin sanoin juuri että Kuopio ja Joensuu pitäisi saada asemat jotta saataisiin maantieteellisti kattava verkosto mutta talous pistää hanttiin, siellä on klassinen muna/kana tilanne. En tiedä kuka sen ratkaisee. En siis ole eri mieltä kun mineraalimies mutta tunnen varmaaan talousasiat asemien takana paremmin.
 
Tilastojen mukaan Seinäjoella, Kuopiossa ja Joensuussa ei ole ainuttakaan asemaa :tup:. Ehkä tilastot ovat osoittaneet, ettei siellä sellaiselle ole kysyntää. :facepalm:

Luulisi Gasumilla olevan ensisijaisena rakentaa tankkausverkosto niin, että se kattaa mahdollisimman laajan alueen väestöstä. Rajallisen tankkauskapasiteetin tietäen ei paljon lohduta, jos Vantaalla on asemia 3km välein, kun maakunnissa saa ajaa 500km ilman tankkausmahdollisuutta.
Uskon kyllä itse, että suurimmalle osalle tärkeämpää on se omia päivittäisien kulkureittien varrella oleva tankkauspiste, kuin se että joutuuko ajamaan muutaman sata kilometria bensalla jos käy kerran vuodessa lomareissulla.

Ei itseäni ainakaan kiinnosta tehdä puolen tunnin tankkausreissua "väärään suuntaan" toiselle puolelle kaupunkia ~joka toinen päivä, vaikkei asema kilometreissä kaukana olisikaan (muttei reitin varrella). Ja toki sillä näkyvyydellä on myös myynnin kannalta merkitystä.

Se että kaasuautoilu on mahdollista jossain ei kuitenkaan kaasuautoja myy (koska myös bensa, diesel ja sähköautoilu on mahdollsista), vaan sen pitää olla paras vaihtoehto sille ostajalle.
 
Uskon kyllä itse, että suurimmalle osalle tärkeämpää on se omia päivittäisien kulkureittien varrella oleva tankkauspiste, kuin se että joutuuko ajamaan muutaman sata kilometria bensalla jos käy kerran vuodessa lomareissulla.
No kyllähän siellä maakunnissakin asuu ihmisiä. PK seudulla liikkuminen ilman omaa autoa on vielä edes teoriassa mahdollista, mutta maalla se ei kyllä onnistu.
 
No kyllähän siellä maakunnissakin asuu ihmisiä. PK seudulla liikkuminen ilman omaa autoa on vielä edes teoriassa mahdollista, mutta maalla se ei kyllä onnistu.
Ööh... niin, esim. minä.

Nyt puhuttiin liikeyrityksen markkinapotentiaalista eikä mistään sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta.

Mitä tiheämpään asuttua seutua sen helpompaa on rakentaa isolle joukolle ihmisiä kattava verkosto pienimmällä rahalla.
 
Yllätyin miten vähän kaasuautoja on Suomessa rekisteröity, kun aloin tutkimaan mahdollista kaasuauton hankintaa. Mitenähän tilanne mahtaa olla esim. muissa pohjoismaissa? Eipä ihme ettei tankkausverkostokaan ole kattava, kun kaasuautoja pyörii noin vähän liikenteessä (ja sama toisin päin).

Joitakin miinuspuolia tuli äkkiseltään mieleen/vastaan:
-esim. tilavissa perhefarmareissa tavaratila on pienempi kaasusäiliöiden myötä
-tavan bensa-autoa tiheämpi huoltoväli(?)
(-käyttövero -> ei pitäisi olla ongelma 15-20tkm ajolla)
-mihin suuntaan kaasun hinta mahtaa kehittyä? bensa toki ei varmasti ainakaan halpene

Onkohan näissä kaasuautoissa muutoin yleisesti ottaen ollut paljon ongelmia esim. säiliöiden kanssa? Mitä kannattaa ottaa huomioon kaasuautoa hankittaessa? Varmastikin ainakin fiksumpi ottaa tehdasasenteinen, eikä mikään jälkeenpäin räpelletty kaasuauto. Itseäni siis lähinnä kiinnostaisi tilavat mallit kuten Octavia tai Passat farkku.
 
Passatissa on sitten vag:n ongelmat venyvine ketjuineen. Octaviaa on tarjolla uudempaakin mallia, josko siinä ois hihnallinen kone?

Olisi näemmä pitänyt mainita että tiedossa on surullisen kuuluisat VAG-kulkineiden ketju- ja DSG-ongelmat. Jospa pidettäisiin tämän ketju enemmän ketjun aiheessa. Ja mitä noihin VAG:n ongelmiin tulee, niin käsittääkseni 2012(?) ja sitä uudemmissa ei ainakaan ketjuongelmaa pitäisi enää olla - enkä sen vanhempaa Passatia ole alustavasti katsellutkaan.
 
Olisi näemmä pitänyt mainita että tiedossa on surullisen kuuluisat VAG-kulkineiden ketju- ja DSG-ongelmat. Jospa pidettäisiin tämän ketju enemmän ketjun aiheessa. Ja mitä noihin VAG:n ongelmiin tulee, niin käsittääkseni 2012(?) ja sitä uudemmissa ei ainakaan ketjuongelmaa pitäisi enää olla - enkä sen vanhempaa Passatia ole alustavasti katsellutkaan.
Mutta, kun ongelmaa on. Ainakin tähän tulokseen pääsin googlailemalla kun itse harkitsin 2014 vuoden kaasupassattia vaihtoehdoksi. Toki jokainen tekee henkilökohtaisen riskiarvion ja päätökset sen mukaan.
 
Maakaasun hinta on sidottu öljyyn, biokaasun hinta taasen ko. kaasun tuotantokustannuksiin. Maakaasun hinnasta on bensiinin tavoin aika iso osa veroja, kiitos 2010-luvun taitteessa maakaasulle langetettujen raippaverojen. Samalla loppui myös maakaasun polttaminen CHP-laitoksissa.

Ja tuskin VAG:n tuotoksissa on sen enempää ongelmia kuin tässä omassa Opelissa. Nyt on puoli vuotta ja reilu 20tkm takana sillä lopputuloksella, että auto on hinattu kahdesti polttoainejärjestelmään liittyvän vian takia huoltoon, ja huollossa auto on viihtynyt yhteensä noin 5-6 viikkoa. Lisäksi vaihdelaatikko ja kytkimen painelaakeri ovat menneet jo kertaalleen vaihtoon.
 
Huomenta! Kun iso ja janoinen bensa-auto konvertoidaan kaasulle, niin miten ajoneuvoveron perusosa silloin määräytyy?

1. Korkea perusvero joka lasketaan auton alkuperäisten korkeiden co2 päästöjen mukaan

vai

2. Matalampi perusvero joka lasketaan uusien matalampien co2 päästöjen mukaan?

Jos vaihtoehto 2. niin miten uudet matalammat päästöt osoitetaan? Jokin laskukaava (co2 päästöt bensalla * korjauskerroin), mittaukset VTT:llä, konversiosarjan valmistajan ilmoitus, asennusfirman ilmoitus, muu mikä? Entä siinä tapauksessa että auto on tuotu valmiiksi kaasulle modattuna ulkomailta?

Ilmeisesti kaasun käyttövoimavero (n. 200€) tulee joka tapauksessa maksuun katsastuksen jälkeen?

Laskeskelin että Chrysler Voyagerille ajoneuvovero alkup. co2 päästöillä + käyttövoimavero olisi yli 700€. Järkyttävä summa varsinkin kun olisi tarkoitus ajella biokaasulla. Niin vesittää koko idean. Siis jos joku tietää josko perusveroa saa alas ja miten, niin olisin kiitollinen tiedosta.
 
Ei noista jälkikaasutetuista se co2 arvo muutu.

karavaanarit -palstalla oli tieto että jossain vaiheessa Trafi olisi hyväksynyt TÜV Nordin testiraportin co2 -päästöistä perusveron määrityksessä, mutta ei enää. Ehtikö kukaan käyttää tätä mahdollisuutta kaasuautolle? Raportin hinta varmaankin sitä luokkaa että menisi vuosia ennen kuin sen saisi säästettyä alentuneena perusverona. Jos siis olisi enää edes mahdollista.

Ei kait se auta kuin hyväksyä tosiasiat ja Suomen autoverotuksen periaatteet:
1. Liikenteen ja liikkumisen tärkein tehtävä on tuottaa verotuloja
2. Liikenne ja liikkuminen on pahasta ja rangaistavaa. Rangaistus voi olla rahallinen tai esim. vanha autonromu tai takapenkkien poisto
3. Vähäpäästöisyys ja turvallisuus ihan kiva, mutta periaatteet 1. ja 2.
 
Ei kait se auta kuin hyväksyä tosiasiat ja Suomen autoverotuksen periaatteet:
1. Liikenteen ja liikkumisen tärkein tehtävä on tuottaa verotuloja
2. Liikenne ja liikkuminen on pahasta ja rangaistavaa. Rangaistus voi olla rahallinen tai esim. vanha autonromu tai takapenkkien poisto
3. Vähäpäästöisyys ja turvallisuus ihan kiva, mutta periaatteet 1. ja 2.

Se on just nimenomaan näin. Näitä gps-seurantahimmeleitä ja muita kehitellään juuri sen takia, että samat verot saadaan kansalta kerättyä riippumatta siitä millä kansalainen liikkuu

Liikenteen verokertymä 2017 oli 8,339 Miljardia euroa, ja valtion liikennemenot 1,875 Miljardia euroa (sis. tie, raide, vesiväylät), niin siitä voi jokainen laskea paljonko liikkumisen hintaa on täällä mahdollisuus alentaa...
 
Se on just nimenomaan näin. Näitä gps-seurantahimmeleitä ja muita kehitellään juuri sen takia, että samat verot saadaan kansalta kerättyä riippumatta siitä millä kansalainen liikkuu

Liikenteen verokertymä 2017 oli 8,339 Miljardia euroa, ja valtion liikennemenot 1,875 Miljardia euroa (sis. tie, raide, vesiväylät), niin siitä voi jokainen laskea paljonko liikkumisen hintaa on täällä mahdollisuus alentaa...

Jollainhan ne polttoaineveroista nykyisin saatavat verot on korvatta sitten, kun sähköautot lyövät läpi ja polttomoottorivehkeet poistuvat takavasemmalle. Vaihtoehtoina nähdäkseni on a) verottaa liikennekäyttöön tarkoitettua sähköä eri tavalla kuin kotitalouksien, palveluiden ja teollisuuden käyttämää sähköä tai b) iskeä jokaiseen ajoneuvoon gps-paikannin ja laskuttaa ajoneuvon käytöstä toteutuneiden kilometrien mukaan.

E: Jos/kun valtiovallan tavoitteena on savuton Suomi, niin tupakkaveroista nykyisin saatavat tulot kaatunevat niin ikään teillä liikkuvien niskaan :D
 
Ja tuskin VAG:n tuotoksissa on sen enempää ongelmia kuin tässä omassa Opelissa. Nyt on puoli vuotta ja reilu 20tkm takana sillä lopputuloksella, että auto on hinattu kahdesti polttoainejärjestelmään liittyvän vian takia huoltoon, ja huollossa auto on viihtynyt yhteensä noin 5-6 viikkoa. Lisäksi vaihdelaatikko ja kytkimen painelaakeri ovat menneet jo kertaalleen vaihtoon.

Itseä hieman kiinnostaisi nuo pa-järjestelmän viat, että millaisia olivat: tukkeumia, vuotoja? Kaasuautoja katsellut ja tehdasvalmisteisia, koska paksitila on hyödyllinen. Toistaiseksi vain mielekkäiden vaihtoehtojen tarjonta on aika olematon mitä etsinyt.
 
Itseä hieman kiinnostaisi nuo pa-järjestelmän viat, että millaisia olivat: tukkeumia, vuotoja? Kaasuautoja katsellut ja tehdasvalmisteisia, koska paksitila on hyödyllinen. Toistaiseksi vain mielekkäiden vaihtoehtojen tarjonta on aika olematon mitä etsinyt.

Se on minullekin vielä hieman arvoitus. Autoon on vaihdettu paineenalennusventtiili, jakajaputki(?) ja ilmeisesti myös säiliön täyttöputkikin. Ensimmäisellä kerralla vaihdettiin kaksi ensimmäiseksi mainittua, ja silloin ei puhuttu vuodosta mitään. Nyt jälkimmäisellä kerralla vaihdettiin tuo täyttöputki, ja sen yhteydessä etsittiin myös vuotoa järjestelmästä. Muistaakseni auton säiliö oli tyhjentynyt viikonlopun yli huollossa seistessään, minkä vuoksi vuotoa alettiin tutkia. Epäilivät myös sitä, että vikaa voisi olla auton ohjelmistossa (liian herkät anturit -> tarpeettomia vikailmoituksia).

LänsiAuto ei ole minua vakuuttanut tuon tiedottamisen ja informoinnin suhteen, että mitä ovat autolle milloinkin tehneet. Sen vuoksi en ole itsekään vielä ihan kartalla, missä mennään. :D
 
Itsellä kokemusta 155tkm kaasukonversioautosta, joten sen perusteella annan kokemuksia.
Jos tuo kaasupullo on tyhjentynyt , ei vuoto voi olla muualla kuin pullosssa tai siinä olevassa venttiilissä. Tuo pullon venttiili on turvallisuusvaruste, joten luulisin tehdaskäyttöisissä rakenteen olevan samanlainen. Venttiilin pitäisi sulkeutua aina, kun autoa ei käytetä.
Vikoja joita minulla on ollut jäljempänä, mutta lasken ne kaikki normaalin kulutuksen piikkiin, kun korjaukset ovat olleet suhtkoht edullisia,
Paineensäätimen tiivisteet vaihdettu kahteen kertaan.
Tankkausliitin vaihdettu kerran.
Muita vuotoja tuolla 200barin puolella ei ole ollut.
Suuttimet vaihdettu kolmeen kertaan.
Talviaikaan venttiilinsuoja-aine putki mennyt tukkoon kaksi kertaa. Ventiilinsuoja-ainetta ei kaikissa autoissa tarvita, konversion tekijät kyllä tietävät mitkä merkit ja mallit tuota ainetta tarvitsevat.
Reilu neljä vuotta kaasuautoilua seuranneena tuntuu vieläkin siltä, että maahantuojilla ei ole kaasuautoihin osaamista, mutta tuolla konversiopuolen tekijöillä sitä tuntuu olevan.
Yleisesti ottaen olen ollut tyytyväinen kaasun käyttöön kun siihen on ollut mahdollisuus, vaikka en olekaan Gasumin erikoistarjouksia päässyt nauttimaan. Sillähän pyritään kasvattamaan Suomen kaasuautokantaa, ja sitä myötä saadaan myös lisää tankkausasemia. Suurimmat paineet tuolle kaasun käytölle kuitenkin lienevät tuolla raskaan liikenteen puolella ja jos nille rakennetaan LNG asemia, saadaan niihin rakennettua helposti myös CNG -piste
 
Voihan joskus se tankkausyhde jäädä vuotamaan ja jos takaisku siellä ei pidä niin tyhjenee kyllä. Tuo tosin vaatii kaksi vikaa tai sitten erillistä takaiskuventtiilie ei ole asennettu ollenkaan.
 
Tuo tankkausliittimen takaiskuventtiiliin vika ei tyhjennä kaasupulloa, koska pullossa on oma ohjausventtilinsä.Tankkausliittimen takaiskuventtiilin vuotaessa tyhjentyy vain pullon ja paineenalentimen välinen putkisto (näin itselläni kävi, kun tuo tankkausliitin vaihdettiin), mutta kuten sanoit vaatii kaksi vikaa (jos vika muussa kuin pullossa tai pulloventtiilin liitännässä pulloon), eli pulloventtiilin ja tankkausventtiilin vuotamisen (tai jonkun muun kohdan pullon ja paineensäätimen välillä pulloventtiilin lisäksi). Alla linkki kaasujärjestelmän asennuksesta, tehdasvalmisteinen eii juurikaan poikkea tuosta jälkikonversiosta.
Maakaasulaitteiston asennus
Muutama vuosi sitten, ennenkuin nuo autojen maahantuojat alkoivat tuoda kaasumalleja Suomeen, ei merkkihuolto-organisaatioilla ollut juurikaan osaamista noitten kaasumallien korjaamiseen/vianetsintään. Toivottavasti asia on nyt paremmalla mallilla, kun kaasuautojen myynti on lisääntynyt pääkaupunkialueella selvästi. Pari vuotta sitten sai vielä ihan rauhassa tankata, mutta nyt tuntuu olevan aamuisin ja iltapäivisin jo jonoja tankkaukseen, ainakin asemilla, jotka ovat hyvien yhteyksien varrella.
 
Veronmaksajien rahoja taas poltettu mukavasti. Miettikää kuinka kattavan sähköautojen latausverkoston tekisi näillä investointiuilla.

Hallituksen lempilapsi joutui hankaluuksiin: Biokaasulaitosten valmistajalla maksuhäiriöitä ja katteettomia lupauksia tuotoista

Lupaava suomalainen biokaasuyritys hakeutui konkurssiin – pokkasi useita kasvupalkintoja ja 20 miljoonaa investointitukea
Jyväskyläläinen biokaasulaitoksia suunnitteleva ja toimittava Biogts on hakeutunut konkurssiin,
Yritys jätti konkurssihakemuksen Keski-Suomen käräjäoikeudelle maanantaina.

- T&T

Olisiko bioetanoli kuitenkin paremmin toimiva tuote kuin biokaasu, liikennekäytössä..
 
Voisikohan noista biokomponenteista kehittää jotain muutakin palavaa nestettä kuin tuo etanoli. Jokin nesteytetty biokaasu joka ei tarvitsisi pakkasta/painetta?

Etanolin jakelu ja käyttö on kyllä yksinkertaisemmin toteutetavissa Ottomoottorille kuin kaasu.
 
Pakana kehitä vaan uusia komponentteteja lupaan heti laittaa 5000€ ku saat todistettua tuotannon kannattavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Missä on joku nätti laskuri jolla voi laskea onko kannattavaa ajaa ennemmin kaasu autolla kuin bensa autolla matkojansa. Rouvan entinen auto on menossa kohti paalua, ja arvostaisi ympäristöystävällisempää vaihtoehtoa.

Ja onko alta 7000 euron mahdollista saada järkevä kaasuauto?
 
Missä on joku nätti laskuri jolla voi laskea onko kannattavaa ajaa ennemmin kaasu autolla kuin bensa autolla matkojansa. Rouvan entinen auto on menossa kohti paalua, ja arvostaisi ympäristöystävällisempää vaihtoehtoa.

Ja onko alta 7000 euron mahdollista saada järkevä kaasuauto?

Eipä tuohon kai mitään sen kummempaa laskuria tarvitse. Lähtötiedot kaasuauton kustannusten laskentaan:
  • Polttoainekulutus A [kg/100 km]
  • Polttoaineen hinta B [€/kg]
  • Keskimääräinen ajosuorite vuodessa C [km]
  • Ajoneuvovero D joko kokonaismassan (vuosimallit -2006) tai hiilidioksidipäästöjen (2006-2019) mukaan [€/a]
  • Metaanipolttoaineen käyttövoimavero E 3,1 snt/pvä/alkava 100 kg [€/a]
  • Huoltoväli F [km]
  • Huoltokustannukset G (asiaan vaikuttaa tietenkin se, huoltaako itse vai huollattaako muualla) [€/a]
  • Auton arvonalenema H [€/a]
Laskukaava: A * B * C/100 + D + E + C/F * G + H

Omalla kaasu-Astralla laskenta menisi seuraavasti:
  • Kulutus 4,4 kg/100 km
  • Ajosuorite 45 000 km/a
  • Ajoneuvovero 116 g/km päästöjen mukaan taulukosta katsottuna 179,58 €/a
  • Käyttövoimavero 1930 kg kokonaismassan mukaan: 20 * 0,031 €/pvä * 365 pvä/a = 226,3 €/a
  • Huoltoväli 15 000 km
  • Huoltokustannukset ~300 € per huolto, jos/kun käyttää LänsiAutossa
  • Arvon alenemaan en osaa ottaa kantaa
Kustannukset ilman arvon alenemaa: 4,4 kg/100km * 1,28 €/kg * 45 000 km/a / 100 + 179,58 €/a + 226,3 €/a + (45 000/15 000) huoltoa/a * 300 €/huolto = 3840,28 €/a

Bensiiniautolla samaiset kustannuskomponentit harvemmalla huoltovälillä ja ilman käyttövoimaveroa E :D
 
Viimeksi muokattu:
Huoh. Just tota mä halusin välttää. No, äkkiäkös sitä vertailevan excelin vääntää...
 
On noi aika usein merkattu nettiautossa. Ei tosin käyttövoimaveroa. Siinäkin oli vissiin jotain eroja sen mukaan Oliko auto ennen vuotta 2005 vai jälkeen... Huoh.
 
On noi aika usein merkattu nettiautossa. Ei tosin käyttövoimaveroa. Siinäkin oli vissiin jotain eroja sen mukaan Oliko auto ennen vuotta 2005 vai jälkeen... Huoh.
Juu... tai ei.
  • ennen 2006 valmistettujen autojen ajoneuvovero perustuu tuohon kokonaismassaan, 2006 jälkeen valmistettujen CO2-päästöihin
  • käyttövoimavero määräytyy aina kokonaismassan mukaan
 
Juu... tai ei.
  • ennen 2006 valmistettujen autojen ajoneuvovero perustuu tuohon kokonaismassaan, 2006 jälkeen valmistettujen CO2-päästöihin
  • käyttövoimavero määräytyy aina kokonaismassan mukaan

Henkilöautossa raja on 2001 tai 2002 riippuen onko kokonaismassa yli vai alle 2500kg. Tuo 2006 koskee vain kaksikäyttöautoja ja sitten vielä pakettiautojen raja on 2008.
 
Kaasuautoista, -rekoista ja -laivoista ei ole mitään etua ilmaston kannalta ja ne harhauttavatkin meidät todellisesta päämäärästämme, joka on päästötön liikenne.

Njoo en tiedä onko autoissa fiksua, mutta laivoista olen kyllä eri mieltä.

Laivojen päästöt romahtivat Itämerellä – hengitysilma puhdistui
Laivaliikenteen saasteiden on arvioitu aiheuttavan Euroopassa vuosittain 50 000 ennenaikaista kuolemaa.

LNG polttoaineena | www.laivakuvat.com

CO2 tulee kyllä (vähemmän sitäkin), mutta enemmän olisin huolissani noista muista.
 
Onko kellään ketjulaisista kokemusta 09/10 VW Passateista? Moisia katsellut käytettynä.
 
Joo. Miksiköhän muuten kaasuautoilla on sama käyttövoimavero kuin dieseleillä? Tuetaanko kaasua veroalennuksilla kuten dieseliä?
 
Kuinkas isoja säiliöitä olette autoonne laittaneet tai tehdasuusissa on?
Katsellut että jos 500km pääsisi pelkällä kaasulla niin se voisi houkuttaa, tosin se taitaa vaatia n. 22kg säiliöitä eli n. 150l vesitilavuudella? Silloin kerta tankkaus olisi n. 30e (1kg=1,3e) ilman mitään kk sopimuksia?
 
Kuinkas isoja säiliöitä olette autoonne laittaneet tai tehdasuusissa on?
Katsellut että jos 500km pääsisi pelkällä kaasulla niin se voisi houkuttaa, tosin se taitaa vaatia n. 22kg säiliöitä eli n. 150l vesitilavuudella? Silloin kerta tankkaus olisi n. 30e (1kg=1,3e) ilman mitään kk sopimuksia?

Tehdasuusissa pikkuautoissa on noin 15kg säiliöt ja pykälää isommassa kokoluokassa noin 20 kg. Mulla on Opel Astrassa 19 kg säiliö.
 
Onko kellään ketjulaisista kokemusta 09/10 VW Passateista? Moisia katsellut käytettynä.

Myöhässä peliin vähäisellä annilla, mutta menkööt. Ostin juuri 2010 mallin EcoFuel -pasuunan. Kyseessä on autoliikkeen ruotsintuonti, jossa on 21 kg kaasusäiliö ja 31 litran bensiinisäiliö. Tällä autolla olen ajanut noin 500 km, joten sen enempää kokemusta ei ole kuin että hyvin toimii ja kaikki polttoaine mitä tankkiin laitetaan menee. Autolla on nyt ajettu kaikkiaan noin 175 tkm.

Olen aikaisemmin ajanut työsuhdeautoina (vapaa autoetu) 2015 mallin TGI Golf -farmariin 185 tkm ja 2018 samanlaiseen ehdin ajaa 15 tkm kunnes sain kenkää firmasta marraskuun lopulla. Golfeissa ei ollut kaasulaitteisiin liittyen mitään ongelmia, muuten taattua VAG laatua pikkuvikoineen. Jälkimmäinen tuntui syövän öljytikun tarkastusvälin verran ja vähän päälle ekan öljyvaihtovälin aikana.

Kaikki kaasukilometrit on ajettu biokaasulla, koska ekomies pelastaa maailman.
 
Tulikin hommattua flexfuel auto renaultilta. Oikein hyvä 2011 mallinen auto. Viinalla ajelee iloisesti ja kun on tallissa niin käynnistyy nätisti.
 
Mites kaasuauton tankkaus? Ilmeisesti tankataan aina täyteen?
Emännän työoaikalle tuli kaasuautot ja tankkausohjeistuksessa sanotaan, että pitää ajaa kaasu loppuun ja sitten vasta tankille.
Onko näin, että vajaalla tankilla ei voi tankata?
Itseäkin kaasuautoilu kiinostaisi ja ruotsista olisi sellanen kiikarissa....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 309
Viestejä
4 534 654
Jäsenet
74 786
Uusin jäsen
JokkesPappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom