Keskustelua hybridiautoista

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Eiköhän tässäkin ole käynyt tämä perinteinen, eli laskettu vain jokaisen moottorin hevosvoimata yhteen ja todettu "kyllähän tää antaa näin paljon!". Aika monelle tulee hybrideissäkin yllärinä, et esim. 110hv sähkö + 150hv polttis ei tarkoita, että auto antaa 260hv ulos polkaisulla. Ja en kyllä ymmärrä miten Outlander voi ikinä yllättää kiihdytyksissä tai motarilla, ellei vertailuna ole traktori tai polkupyörä. Hidas se on, kun vertaa vaikka Miihin tai mihin tahansa kulkineeseen.
Kyllä tuo yllättävää, että on lähdetty tekemään ratkaisua, jossa huipputehoa tietoisesti rajoitetaan. Yllättävää siinäkin mielessä, että osassa saa hybrideistä saa yhtäaikaisesti huipputehon ulos ja sitten osassa ei saakaan. En yhtään ihmettele, että silloin näin oletetaan ja jonkun Toyotan tai Mitsubishin tapauksessa ihmetellään kuinka laiska auto on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 103
Kyllä tuo yllättävää, että on lähdetty tekemään ratkaisua, jossa huipputehoa tietoisesti rajoitetaan. Yllättävää siinäkin mielessä, että osassa saa hybrideistä saa yhtäaikaisesti huipputehon ulos ja sitten osassa ei saakaan. En yhtään ihmettele, että silloin näin oletetaan ja jonkun Toyotan tai Mitsubishin tapauksessa ihmetellään kuinka laiska auto on.
Ei tässä pitäisi olla mitään yllättävää, jos yhtään on mitään fysiikan osaamista sen suhteen, mitä teho ja vääntö tarkoittaa, ja miten moottorit ylipäätään toimii.

Teho == vääntö * kierrokset.

(ja tässä vääntö ei ole sama asia kuin maksimivääntö, vaan todellinen vääntö siinä tilanteessa, esim. ahdetussa polttomoottorissa vääntö niillä kierrosilla, sillä kaasuläpän asennolla, sillä polttoaineen suihkutusmäärällä, sillä ahtopaineella, sillä ilman lämpötilalla, sillä poltoaineen lämpötilalla, sillä polttoainelaadulla jne.)


Ja maksimiteho (erityisesti vapaasti hengittävässä polttomoottorissa) on usein saavutettavaissa vain jollain tietyillä kierroksilla. Keskimääräinen esim. kiihdytyksen aikana saavutettava teho on usein (erityisesti polttomoottoreilla) selvästi huonompi kuin auton maksimiteho.

Kun molempien moottorien maksimitehot saadaan eri kierroksilla (*), ei ole mitään sellaista tilannetta, joista molemmista voisi saada maksimitehot yhtä aikaa ulos.

Tässä ei todellakaan ole kyse mistään "tietoisesta rajoittamisesta" vaan ihan siitä miten ne moottorit ja voimansiirto toimii.

Joissain autoissa molempien moottorien maksimitehot voidaan kuitenkin saavuttaa yhtä aikaa, jos niissä on sen mahdollistavat moottori- ja voimansiirtoratkaisut. Mitään itseisarvoa tällä ei kuitenkaan ole.


Ja joissain autoissa (enemmän sitten käsittääkseni turbodieseleissä?) taas vääntöä on "keinotekoisesti rajoitettu" vaihdelaatikon kestävyyden takia. Tällöinkin syy on niin hyvä, että sen ei pitäisi olla "yllättävää".

Tehoja on käytännössä keinotekoisesta rajoitettu melko harvoissa autoissa, lähinnä tulee mieleen jotain reilut parikymmentä vuota vanhoja japsiurheiluautoja, kun japsiautovalmistajilla oli joku sopimus, ettei tehdä yli 280hp tehoisia autoja.




(*) Tässä kyse ei välttämättä samoista absoluuttisista kierroksista jos moottorien välillä on kiinteä vaihde, vaan tällöin samoista suhteellista kierroksista kertoimella tämän vaihteen välityssuhde.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 900
Ei tässä pitäisi olla mitään yllättävää, jos yhtään on mitään fysiikan osaamista sen suhteen, mitä teho ja vääntö tarkoittaa, ja miten moottorit ylipäätään toimii.

Teho == vääntö * kierrokset.

Ja maksimiteho (erityisesti vapaasti hengittävässä polttomoottorissa) on usein saavutettavaissa vain jollain tietyillä kierroksilla. Keskimääräinen esim. kiihdytyksen aikana saavutettava teho on usein (erityisesti polttomoottoreilla) selvästi huonompi kuin auton maksimiteho.

Kun molempien moottorien maksimitehot saadaan eri kierroksilla, ei ole mitään sellaista tilannetta, joista molemmista voisi saada maksimitehot yhtä aikaa ulos.

Tässä ei todellakaan ole kyse mistään "tietoisesta rajoittamisesta".

Ja joissain autoissa (enemmän sitten käsittääkseni turbodieseleissä?) taas vääntöä on "keinotekoisesti rajoitettu" vaihdelaatikon kestävyyden takia. Tällöinkin syy on niin hyvä, että sen ei piätisi olla "yllättävää".


Tehoja on käytännössä keinotekoisesta rajoitettu lähinnä vain jossain parikymmentä vuota vanhoissa japsiurheiluautoissa, kun japsiautovalmistajilla oli joku sopimus, ettei tehdä yli 280hp tehoisia autoja.
Nyt puhut täysin eriasiasta. Polttomoottorin toiminta on täysin selkeää. Kyse on hybridin sähköjärjestelmän avustuksesta, jossa sähkömoottorin tehoa rajoitetaan, jolloin sen huipputeho ei ole käytettävissä kovan kiihdytyksen aikana.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Polttomoottoria jos joutuu käyttämään, niin kyllä se tutuilla outlanderissa vakio kulutus on 8-10l välillä.
Tampere - Turku sateessa tyhjällä akulla (talvi)nopeusrajoitusten mukaan niin ajotietokone näytti 6.9 litraa. Mukana muutama terävä ohitus sport-tilassa ja mitenkään pihistelemättä ilmastointi ja radio päällä ajettu. Vuosimalli 2019.

Jossain 120 km/h motarilla voin hyvin kuvitella että menee yli ysin. Vetämällä kärryä saanee reilusti yli kympinkin.

Saiskohan tuosta OBD väylästä kokonaiskulutuksen alusta asti kun en sitä löytänyt mistään valikosta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 103
Nyt puhut täysin eriasiasta. Polttomoottorin toiminta on täysin selkeää. Kyse on hybridin sähköjärjestelmän avustuksesta, jossa sähkömoottorin tehoa rajoitetaan, jolloin sen huipputeho ei ole käytettävissä kovan kiihdytyksen aikana.
Missähän autossa väität tällaisia rajoituksia olevan?

Ja onko laittaa väitteidesi tueksi tällaisten autojen (molempien moottorien) vääntökäyriä jossa bonuksena yhdistetty vääntökäyrä? Tai edes maksimiväännöt ja maksimitehot molemmista moottoreista kierrosalueineen?

Sitä moottorien tehoa rajoittaa tyypillisesti ihan se, että se pyörii epäoptimaalisella kierrosalueella.

Ja tosiaan joskus vääntöä rajoitetaan sen takia, että voimansiirto ei muuten kestäisi, minkä jo mainitsin edellisessä viestissäni.
Mutta tämän pitäisi tapahtua pääasiassa alemmilla kierroksilla kuin polttomoottorin maksimitehon kierroksilla.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 525
Kyllä tuo yllättävää, että on lähdetty tekemään ratkaisua, jossa huipputehoa tietoisesti rajoitetaan. Yllättävää siinäkin mielessä, että osassa saa hybrideistä saa yhtäaikaisesti huipputehon ulos ja sitten osassa ei saakaan. En yhtään ihmettele, että silloin näin oletetaan ja jonkun Toyotan tai Mitsubishin tapauksessa ihmetellään kuinka laiska auto on.
Mielestäni plugareissa on pitkälti ollut tämä politiikka valloillaan. En nyt ihan mene takuuseen, et miten se homma menee näiden osalta autovalmistajien mukaan, mutta vaggilaiset, mitsu, bemmu, volvo (tosin sen plugarit ovatkin ennen viimeisinä faceliftia ihan täysi vitsi) ovat olleet about sähkö + polttis * 0,75 = saatu teho -meiningillä toimivia. Veikkaisin, että kyseessä saattaa olla voimansiirron suojelua tai muuta vastaavaa, ettei esim. vaihteisto saa liikaa vääntöä kerralla tms. mikä voisi sitä vuosien saatossa vaurioittaa. Itsellä kun on omistamisen suhteen vain vaggin plugarista kokemusta, jossa mennään sillä kolmen kytkimen mallilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Näissä autohankinnoissa kannattaa aika kriittisesti katsoa noita ( jos katsoa ollenkaan) ilmoitettuja keskikulutuksia. Hybrideissä varsinkin, kun siinä on mukana oletuksena että sähköllä mennään ns. maksimi matkat.
Jos pystyt ajamaan suurimmanosan matkoista sähköllä niin on kannattavaa ja varsinkin jos on paljon kaupunkipyörittelyä. Polttomoottoria jos joutuu käyttämään, niin kyllä se tutuilla outlanderissa vakio kulutus on 8-10l välillä.
Kyllä vain, tässä countryman phev kulutuksia
11A4AE6A-B66C-4D59-B6DE-7E901B0CBB73.jpeg
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
639
Tampere - Turku sateessa tyhjällä akulla (talvi)nopeusrajoitusten mukaan niin ajotietokone näytti 6.9 litraa. Mukana muutama terävä ohitus sport-tilassa ja mitenkään pihistelemättä ilmastointi ja radio päällä ajettu. Vuosimalli 2019.

Jossain 120 km/h motarilla voin hyvin kuvitella että menee yli ysin. Vetämällä kärryä saanee reilusti yli kympinkin.

Saiskohan tuosta OBD väylästä kokonaiskulutuksen alusta asti kun en sitä löytänyt mistään valikosta.
Tutulla ei tuo ajotietokoneen kulutus pitänyt oikein kutia missään tilanteessa. Sai aina lisätä siihen 1-2 litraa. Siis niillä reissuilla jossa mentiin puhtaasti akku tyhjänä. Tosin hänellä oli vanhempi mallikin outlanderistä (2015).
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Mielestäni plugareissa on pitkälti ollut tämä politiikka valloillaan. En nyt ihan mene takuuseen, et miten se homma menee näiden osalta autovalmistajien mukaan, mutta vaggilaiset, mitsu, bemmu, volvo (tosin sen plugarit ovatkin ennen viimeisinä faceliftia ihan täysi vitsi) ovat olleet about sähkö + polttis * 0,75 = saatu teho -meiningillä toimivia. Veikkaisin, että kyseessä saattaa olla voimansiirron suojelua tai muuta vastaavaa, ettei esim. vaihteisto saa liikaa vääntöä kerralla tms. mikä voisi sitä vuosien saatossa vaurioittaa.
Sama näkemys kuin sinulla noista Volvon plugareiden laadusta, mutta ne eivät kuulu tuolle listalle eli kuuluvat siihen hkultalan kateoriaan, jossa on mahdollista saada yhtäaikaa maksimitehot sekä polttiksesta että sähkömoottorista.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
.
Eiköhän tässäkin ole käynyt tämä perinteinen, eli laskettu vain jokaisen moottorin hevosvoimata yhteen ja todettu "kyllähän tää antaa näin paljon!". Aika monelle tulee hybrideissäkin yllärinä, et esim. 110hv sähkö + 150hv polttis ei tarkoita, että auto antaa 260hv ulos polkaisulla. Ja en kyllä ymmärrä miten Outlander voi ikinä yllättää kiihdytyksissä tai motarilla, ellei vertailuna ole traktori tai polkupyörä. Hidas se on, kun vertaa vaikka Miihin tai mihin tahansa kulkineeseen.
Ensimmäinen auto itelle jossa kaasun pohjaan polkeminen toimii ”ohitusnappina” eli hetkessä rekasta ohi ja omalle kaistalle palatessa vauhti 160km/h. Vauhtihan ei tosin näin isossa autossa tunnu, vierestä ei napinaa kuulu vaikka raskaalla kaasujalalla ajelee.

0-100km/h ottaa tosiaan sen reilun 10s eli mopona tämän ostin, yllätti tuo kyvykkyys ohitustilanteissa. Painava auto ja vasta 65km/h polttis kytkeytyy mukaan selittänee tuon.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 525
Sama näkemys kuin sinulla noista Volvon plugareiden laadusta, mutta ne eivät kuulu tuolle listalle eli kuuluvat siihen hkultalan kateoriaan, jossa on mahdollista saada yhtäaikaa maksimitehot sekä polttiksesta että sähkömoottorista.
Okei, kiva tietää. Oppii taas uutta näidenkin saralla. Itse joskus kun koeajoin plugarivolvoa, siitä jäi mieleen kädenlämpöinen sähköajo, joka päräytti pienemmässäkin rasituksessa polttiksen avuksi. Kaipa nämä uudemmat ajelee jo nätimmin tai jotain. Mahtaako noissa XC-sarjan vehkeissä olla muutenkin joku alitehoinen sähkömoottori, kun tuntuu ettei se pärjää yli 50km/h nopeuksissa yhtään. Tämä tosin oli yksi syistä miksi vaggine tuli ostettua ja toki myös sekin, että pakkasillakin saa aina sen sähköajon mahdollisuuden vailla ihmettelyä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
635
Keskustelu näemmä lähtenyt taas plugarien kulutukseen, ja ehkä siihen suuntaan miten kuluttavat paljon.. laitetaan omakin taas välillä, vajaa 10k kilometriä tullut ajeltua tällä uudemmalla mallilla. Sähkönkulutusta en pysty millään mittaamaan, mutta saa tuosta ainakin sen irti, että säästöä tulee vrt. jos ajaisi pelkällä bensalla.

1637827788109.png
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
Outlanderin kiihtyvyydestä tämmöinen löyty, en osaa mihinkään verrata mutta hyvin tuo viisari mun mielestä heilahtaa:

 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
639
Keskustelu näemmä lähtenyt taas plugarien kulutukseen, ja ehkä siihen suuntaan miten kuluttavat paljon.. laitetaan omakin taas välillä, vajaa 10k kilometriä tullut ajeltua tällä uudemmalla mallilla. Sähkönkulutusta en pysty millään mittaamaan, mutta saa tuosta ainakin sen irti, että säästöä tulee vrt. jos ajaisi pelkällä bensalla.
Oma kommentointi tarkoitus ei ollut mitenkään suunnata että Plugarit kuluttavat paljon. Vaan valaista, että jos joutuu bensamoottoria käyttämään niin silloin kulutukset ovat samanlaisia kuin ns. normi bensa-autolla ( sillä hetkellä). Lähinnä jos tuijottaa vaan myynti-ilmoituksen ilmoitettua keskikulutusta (2l/100km), kun tämä on niin riippuvainen paljonko pystyy itse päivittäisessä ajossa sähköä hyödyntämään.Parhaimmillaanhan se tarkoittaa, että tankilla tarvitsee käydä vaan kerran 2-3kk jos silloinkaan.

Olen itsekkin olen harkinnut seuraavaksi autoksi juuri Outlanderin Phev:iä, koska ynnäillyt pääseväni päivittäiseni työmatkat pelkällä sähköllä ja silti on bensamoottori takana jos tarvitsee pitempiä matkoja körötellä.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
731
Jos ketään kiinnostaa niin BMW 225xe:n kulutus on ollut keskiarvolta 2.9l/100km viimeiseltä 10tkm matkalta (nollattu 1.7 jolloin vaihdettiin KLE-moduuli). Nurkkapyöritystä + työmatkaa 30km suuntaansa + muutama pidempi reissu.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Keskustelu näemmä lähtenyt taas plugarien kulutukseen, ja ehkä siihen suuntaan miten kuluttavat paljon.. laitetaan omakin taas välillä, vajaa 10k kilometriä tullut ajeltua tällä uudemmalla mallilla. Sähkönkulutusta en pysty millään mittaamaan, mutta saa tuosta ainakin sen irti, että säästöä tulee vrt. jos ajaisi pelkällä bensalla.


Mikähän näistä nyt sitten pitäisi omissa ajoissa paikkansa? Sen ku tietääs. Tuollaisella kulutuksella 20t€ maksava 6 l/100km kuluttava dieseli jää kuluvertailussa jälkeen sen verran, että hintaerolla pystyisi varmaan tuollaista 30-40t€ maksavaa Outlanderia lyhentämään. Mutta sitten taas tuo joidenkin 8 litran molemmin puolin oleva kulutus on sellainen, että en näe mitään syytä valita plugaria dieselin sijaan.

E: Laitetaan nyt se ajoprofiilikin. Työmatka 7km suuntaansa. Vapaa-ajan ajot kohdistuu vaihtelevasti siten, että 14-100km on edestakainen matka. 80% ajoista noita, loma ym reissut voi sitten olla pitkälti yli 100km. Maaseudulla asun joten 80-100 rajoituksella varmaan 60-70% ajoista. Keskinopeus näyttänyt muistaakseni noin 60 km/h. Ajokilometrit noin 12-15tkm vuodessa josta työmatkaa luultavasti 3,5-5,5 tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
826
Mikähän näistä nyt sitten pitäisi omissa ajoissa paikkansa? Sen ku tietääs.
Lyhyt vastaus: Ei mikään.

Pidempi vastaus: Plugarien kohdalla WLTP-kulutusten vertailu kertoo eron plugareiden kesken lämpimässä WLTP-sykliä ajettaessa. Mitenkö se vertautuu reaalimaailmaan? No, ei oikeastaan mitenkään, jos et satu ajamaan juuri testiä vastaavasti. Eikä niitä kulutuslukemia voi verrata pelkällä polttoaineella kulkeviin mitenkään järkevästi. Parempi olisi, jos se tulos olisi pelkkä paljas luku ilman mitään yksiköitä.

E: Laitetaan nyt se ajoprofiilikin. Työmatka 7km suuntaansa. Vapaa-ajan ajot kohdistuu vaihtelevasti siten, että 14-100km on edestakainen matka. 80% ajoista noita, loma ym reissut voi sitten olla pitkälti yli 100km. Maaseudulla asun joten 80-100 rajoituksella varmaan 60-70% ajoista. Keskinopeus näyttänyt muistaakseni noin 60 km/h. Ajokilometrit noin 12-15tkm vuodessa josta työmatkaa luultavasti 3,5-5,5 tkm.
Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.

Omalla Ravilla WLTP taitaa olla 1,0 l/100 km. Ensimmäisenä vuonna tuli 30k, jolla toteutui 3,5 l/100 km. Sen jälkeen ajoprofiili muuttui semmoiseksi, että nyt lähiajot menee käytännössä täysin sähköllä (kunnes pakkanen nyt kiristyi) ja ovat vain kilometrejä viikossa ja pidempi pätkä on sitten 450 km suuntaansa kerran-pari kuussa. Siitä seuraa keskikulutukseksi jotain 5,4 l/100 km luokkaa. Nyt täyssähkö alkaisi olla järkevä valinta (kunhan vielä Kemijärvelle tulee HPC).
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Lyhyt vastaus: Ei mikään.

Pidempi vastaus: Plugarien kohdalla WLTP-kulutusten vertailu kertoo eron plugareiden kesken lämpimässä WLTP-sykliä ajettaessa. Mitenkö se vertautuu reaalimaailmaan? No, ei oikeastaan mitenkään, jos et satu ajamaan juuri testiä vastaavasti. Eikä niitä kulutuslukemia voi verrata pelkällä polttoaineella kulkeviin mitenkään järkevästi. Parempi olisi, jos se tulos olisi pelkkä paljas luku ilman mitään yksiköitä.



Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.

Omalla Ravilla WLTP taitaa olla 1,0 l/100 km. Ensimmäisenä vuonna tuli 30k, jolla toteutui 3,5 l/100 km. Sen jälkeen ajoprofiili muuttui semmoiseksi, että nyt lähiajot menee käytännössä täysin sähköllä (kunnes pakkanen nyt kiristyi) ja ovat vain kilometrejä viikossa ja pidempi pätkä on sitten 450 km suuntaansa kerran-pari kuussa. Siitä seuraa keskikulutukseksi jotain 5,4 l/100 km luokkaa. Nyt täyssähkö alkaisi olla järkevä valinta (kunhan vielä Kemijärvelle tulee HPC).

Okei. Luin juuri kans jonkun testin missä oli testattu WLTP vs todellinen kulutus. Siinä oli todelliseksi saatu 5,7 l.

Ottaen huomioon nämä sun kirjoittamat asiat ja viimeisimmät viestit sekä se, että en lämmityksen ja ilmastoinnin suhteen kovin suuria kompromisseja halua tehdä (vaimo vielä vähemmän), taitaa tuo kulutus meidän käytössä olla varmastikin vähintään +5l. Vaikka työmatkan pääsisikin sähköllä. Se taas tekee sen, että rahallisesti ei tule riittävää eroa halvempaan dieseliin. Ajatus oli siis, että säästyneillä polttoainekuluilla pystyisin perustelemaan kalliimman PHEV:in hankinnan, tai edes osaksi.

Eli taitaa seuraava auto olla vielä diisseli. Ehkä 2-5 vuoden päästä kun taas autoa on vaihtamassa niin hybridi on ajankohtaisempi tai kenties täyssähkö.
 
Liittynyt
25.12.2020
Viestejä
921
Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.
Outlanderin kohdalla tosiaan hyvä huomioida, että ilman Remote Controlia ja EV-näppäintä on ilman modauksia syytä varautua joko kylmään kyytiin tai polttomoottorilla ajamiseen (tai molempiin). 2017 lähtien lähes kaikista Outeista löytyy sekä EV-näppäin että Remote Control, mutta tarkkana saa olla kauppoja tehdessä.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Tämähän se parhaiten kertoisi totuuden. Saa nähdä alkaako joku valmistaja joskus tarjoaan näitä lukemia.
Ellen muista väärin niin VAG ilmoittaa ainakin jonkun merkin osalta. Periaatteessa tuo tyhjän akun kulutus on kai laskettavissakin kun tiedetään yhdistetty WLTP ja sähkörange.
 
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
740
Meillä on tällä hetkellä polttoaineen lukema 1,6 L/100 km. Sähköä auto väittää kuluttavansa tasan 20,0 kWh/100 km. Nämä ovat suht tarkan auton omian lukemia. Meidän ajossa on pelkästään bensalla ajelu n. 5,8 L/100 km, kun kyseessä läpi vuoden ajamiset. Tuosta saa näppärästi, että bensalla ajettu bensalla ajettu 28 % kilometreistä. Eli sähköllä 72 %, joka tekee 14,4 kWh sähkönkulutusta/100 km. Kustannukset siis 1,6 x 1,80 € + 14,4 x 0,1 €/100 km. 4,32 €/100 km. Sähköllä pelkästään pääsisi 2,0 €/100 km ja bensalla pelkästään 10,44 €/100 km. Kaikki saa laittaa omat lukunsa hintoihin sitten. Vanha hybridi MY19 kulutti 5,3 L/100 km 27 000 km jälkeen ja plugari samalla bensakoneella nyt n 5,8 L/100 km 29 000 km jälkeen, jos lataamatta ajelisi jatkuvasti. Muilla kuluttaa autonsa sitten miten kuluttaa. Sähköllä ajelukin on ollut miellyttävä yllätys, kun se on tuohon kumulatiivisen 20,0 kWh/100 km lukemaan nyt päätynyt 15 kk ja 29t km jälkeen. Lähellä on, ettei tule suoraan kuitattua edellisen hybridin ja nykyisen plugarin 8500 € hintaeroa suoraan 5 vuodessa.
Ja ajoprofiili koostuu tällaisesta ajosta nyt syyskaudella. Ja pidemmät lenkit sitten erikseen lisää melko nopeasti bensan osuutta. Ja talven osalta lähellä 3,0 L/100 km meni myös ne 3 kylmintä kuukautta viimetalvena.
 

Liitteet

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Uusi Kia Niro HEV, PHEV, BEV julkaistu tänään. Voimalinjasta ei valitettavasti vielä vahvistuksia. Riippuen hinnasta ja spekseistä PHEV vahva Ioniqin korvaaja itselle.




Ulkonäöstä voi tietysti kiistellä, mutta omaa silmää miellyttää. Vanha taas tökki pahasti ulkoa ja sisältä, kun sellaista kävin koeajamassa. Tässä sisusta hyvin EV6 kaltainen.

Tässä muutama yksityiskohta:

Ei ole ennen tälläinen toteutusta tullut vastaan, mielenkiintoista nähdä kuinka paljon vaikuttaa motarikulutukseen auton kokoluokka huomioiden.

päivä paistaa.png

1637858396042.png

Tässä kokomuovimaski mielestäni saatu häivitetty hyvin vanha Niro ja monet muut sähköautot. Lisävaloa tuohon hankala asennella, joten toivottavasti vakiovalot adaptiiviset ja tehokkaat.

1637858907241.png


Tämä kanava pyörii mielestäni vähän turhan ammattimaisesti no-name Hyundai/Kia uutiskanavaksi. Sen mukaan olisi tulossa samaa 1.6 turboa kuten Sorentossa/Sportagessa ja sähköllä toimiva neliveto kuten Priuksessa. Valmistus alkaisi hybridille jo tammikuussa ja PHEV:lle & sähkölle maalis/huhtikuussa. Mistä näistä tietää.



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 361
Ajelen ekaa talvea Helsingissä tuollaisella Honda Jazz Hybrid vm 2020 autolla. On asennettuna DEFA:n moottori- ja sisätilanlämppäri.

Nyt pohdin, että miten usein autolla pitää ajaa, että se pysyy hyvässä kunnossa ja akussa säilyy varaus? Lähikuukausina pakollinen käyttö olisi hyvin vähäistä (kerran, kaksi kuukaudessa) mutta lienee paikallaan sitä tiheämmin käydä heittämässä lenkkiä?

Neuvokaa autoilevaa amatööriä, jolla on kortti ollut taskussa pari kuukautta ja kaikki perusasiat ihan uusia.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 030
.

Ensimmäinen auto itelle jossa kaasun pohjaan polkeminen toimii ”ohitusnappina” eli hetkessä rekasta ohi ja omalle kaistalle palatessa vauhti 160km/h. Vauhtihan ei tosin näin isossa autossa tunnu, vierestä ei napinaa kuulu vaikka raskaalla kaasujalalla ajelee.

0-100km/h ottaa tosiaan sen reilun 10s eli mopona tämän ostin, yllätti tuo kyvykkyys ohitustilanteissa. Painava auto ja vasta 65km/h polttis kytkeytyy mukaan selittänee tuon.
Äkkiseltään katsottuna tuo Outlander phev kiihtyy 80km/h - 160km/h noin 15 sekunnissa, 1.0tsi Skoda Fabia kiihtyy samoihin aikoihin.
Toki auton suorituskyky on suhteellinen käsite...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 361
Laita siihen vielä defalta kiinteä ylläpitolaturi niin ei tarvii ajella.
Tuohan voisi olla hyvä idea. Miten nuo toimii - pidetäänkö virtajohto aina kiinni tolpassa ja ajastin sitten kerran päivässä lataa sen pari tuntia? Eikö samalla lähde auton lämmittimet turhaan päälle?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 422
Toki lähtee, mutta ei sillä merkitystä ole. Jos autoa tarvii pari kertaa kuukaudessa sekin riittää kun ne kerrat lämmittää, mutta vois sen ottaa tavaksi laittaa vaikka kerran viikkoon roikkaan kiinni, että tulee lataussykli.

Defalta saa muistaakseni kyllä kakella ohjattavat systeemit, jolla voi vaikka sen pelkän latauksen aktivoida ilman sisätilanlämppäriä ym, mutta tokikin ne maksaa.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Äkkiseltään katsottuna tuo Outlander phev kiihtyy 80km/h - 160km/h noin 15 sekunnissa, 1.0tsi Skoda Fabia kiihtyy samoihin aikoihin.
Toki auton suorituskyky on suhteellinen käsite...
Eipä painoeroakaa ole fabian eduksi kuin 800kg.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Tutulla ei tuo ajotietokoneen kulutus pitänyt oikein kutia missään tilanteessa. Sai aina lisätä siihen 1-2 litraa. Siis niillä reissuilla jossa mentiin puhtaasti akku tyhjänä. Tosin hänellä oli vanhempi mallikin outlanderistä (2015).
Sama. En viitsinyt laittaa mitään klausuulia kun tuo nyt koskee varmaan kaikkia autoja jotka jotenkin ilmoittavat kulutuksen. Suuttimien aukioloajoista vai mistä lie laskevat sen.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Lähinnä viittasin siihen että ei tuo Outlander kovin suorituskykyinen ole kun joku siitä mainitsi...
Ei ole, menee noin 3.5 sekuntia kiihtyä 0–>50 km/h. Aika huono tulos kahden tonnin autolle ja eihän tuolla nyt kaupungissa edes pysy liikennevirran mukana. Osta uusi 911 se menee tuossa ajassa jo melkein satasta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 338
Ei ole, menee noin 3.5 sekuntia kiihtyä 0–>50 km/h. Aika huono tulos kahden tonnin autolle ja eihän tuolla nyt kaupungissa edes pysy liikennevirran mukana. Osta uusi 911 se menee tuossa ajassa jo melkein satasta?
Jep, aika vaatimaton on kulkupuoli tuossa vehkeessä, tai ei ainakaan sitä mitenkään suorituskykyiseksi voi millään mittarilla laskea.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 470
Tuossa merssun hybridissä voimaa tuntuu olevan, tiedä sitten miten paljon sitä on käytössä kun akussa ei ole latausta. Joka tapauksessa sataseen pääsee aika nopeaan, 100-140km/h kerää kyllä siinä määrin pikaiseen että saa olla tarkkana. Muutenhan tuo on entiseen 3-litran diselbemuun nähden lähinnä herrasmiehen pappa-auto jolla tekee mieli ennemmin lipua rauhalliesti kuin räppäillä. :cool:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Tuossa merssun hybridissä voimaa tuntuu olevan, tiedä sitten miten paljon sitä on käytössä kun akussa ei ole latausta.
Ei vaikuta? Olettaisin että tuossakin akku ei missään vaiheessa mene täysin tyhjäksi vaikka mittarin mukaan niin olisikin. Ja moottoristahan se suurin voima tulee ”kick downissa”.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 470
Ei vaikuta? Olettaisin että tuossakin akku ei missään vaiheessa mene täysin tyhjäksi vaikka mittarin mukaan niin olisikin. Ja moottoristahan se suurin voima tulee ”kick downissa”.
Ei menekään joten kaipa se kaikki voima sitten lienee käytössä, muutenhan noita suoritusarvoja olisi kokolailla vaikea perustella kun range on nyt pakkaskeleill hurjat 13-14km. :lol:

Useimmissa hybrideissähän tuo reservi taidetaan säästää avustamaan liikkeelle lähdöissä yms. Ja akkua ladataan jarrutuksissa, sun muussa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
546
Arkanasta jo aiemmin täällä puhetta, mutta Cliostakin tullut näemmä 140hv itselataava hybridi. Näyttäisi tuo E-tech hybridi olevan kulutuksen puolesta ihan linjassa Toyotan ja Huyndai/Kia hybrideihin, joskin Yariksen 1.5 3-pyttyinen menee pienemmällä. Hienoa, että yksi Eurooppalainen valtamerkkikin on tuonut markkinoille vähän kuluttavia "ei töpseli"-hybridejä.

Myös arjen sporttisuutta tuosta näyttää löytyvän ihan riittävästi. Renaultissa kickdown 80-120 menee 6.1s samaan aikaan, vaikka moottori olisi alkuun sammuneena. Sporttimoodissa 70-140 meni kyllä sekunnin rivakammin, mutta myös akussa oli kaksi palkkia enemmän virtaa lähtötilanteessa käytettävissä. Näyttää kyllä Renault hyödyntävän pienen 1.2 kwh akun resursseja varsin agressiivisesti, kun varauspalkit hupenee vauhdilla.




WLTP-päästöissä tuo Clio näyttää menevän varustetasosta riippuen alle tai samoihin kuin 1.8 Corolla Hatchback. Hinnaltaankin kilpailukykyinen.




Edit. "Energiavirtakolmio" päivittyikin vain hitaasti, kun näytti regeneroivan vielä kesken kiihdytystä.
 
Viimeksi muokattu:

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 790
Onko kellään tietoa tai kokemuksia koska 225xe:hän tuli tämä isomman kantaman (80km) akku käyttöön? Tuliko jotain muita merkittäviä muutoksia samalla VR noihin vanhempiin malleihin?

Olikos näissä esilämmitys niin että sai puhelimella määrittää koska esilämmittää ja toimi laturissa ollessaan? Vai tarvitsijo jonkun lisävaruste paketin että tälläinen onnistui?

Kian malleja kyselin myyjältä ja niihin pitää vissiin edelleen ostaa defan sisätilan lämmitin ja pistää yksi pistoke lisää autoon että saa esilämmittettyä edes sisätilat talvella?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 922
Arkanasta jo aiemmin täällä puhetta, mutta Cliostakin tullut näemmä 140hv itselataava hybridi. Näyttäisi tuo E-tech hybridi olevan kulutuksen puolesta ihan linjassa Toyotan ja Huyndai/Kia hybrideihin, joskin Yariksen 1.5 3-pyttyinen menee pienemmällä. Hienoa, että yksi Eurooppalainen valtamerkkikin on tuonut markkinoille vähän kuluttavia "ei töpseli"-hybridejä.
Renultahan tuli nyt myös Arkana, joka käyttää samaa voimalinjaa, mutta on C-segmentin "coupe-crossover" tai mikä lie, mutta siis kuitenkin isompi auto. Ja sitäkin saa vain itselataavana.

EDIT: Nevermind mainitsit Arkanan jo heti alussa :D
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Onko kellään tietoa tai kokemuksia koska 225xe:hän tuli tämä isomman kantaman (80km) akku käyttöön? Tuliko jotain muita merkittäviä muutoksia samalla VR noihin vanhempiin malleihin?

Olikos näissä esilämmitys niin että sai puhelimella määrittää koska esilämmittää ja toimi laturissa ollessaan? Vai tarvitsijo jonkun lisävaruste paketin että tälläinen onnistui?

Kian malleja kyselin myyjältä ja niihin pitää vissiin edelleen ostaa defan sisätilan lämmitin ja pistää yksi pistoke lisää autoon että saa esilämmittettyä edes sisätilat talvella?
Isompi akku taitaa olla vasta tulossa eli ei ole ollut vielä edes lehdistön koeajettavana. Tästähän tulee myös saataville tehokkaampi 230e.

Kia ja Hyundai eivät tosiaan lämpene sähköllä ja jätttäisin ne ehdottomasti kauppaan, jos lyhyttä ajoa tulee yhtään enempää.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
731
Isompi akku taitaa olla vasta tulossa eli ei ole ollut vielä edes lehdistön koeajettavana. Tästähän tulee myös saataville tehokkaampi 230e.

Kia ja Hyundai eivät tosiaan lämpene sähköllä ja jätttäisin ne ehdottomasti kauppaan, jos lyhyttä ajoa tulee yhtään enempää.
Muistaakseni jossain 2019 tienoilla oli myös joku akkupäivitys. Itsellä on 2016 malli jonka akkukapasiteetti on itselle ihan riittävä, mutta siihen olen nyt vähän pettynyt että kun aamulla on vähän reilummin pakkasta niin käynnistää polttomoottorinkin heti, joka on vähän typerää jos on tällaista parin kilsan päiväkotiajelua vain. Ilmeisesti tuo on riippuvainen akun lämpötilasta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
805
Muistaakseni jossain 2019 tienoilla oli myös joku akkupäivitys. Itsellä on 2016 malli jonka akkukapasiteetti on itselle ihan riittävä, mutta siihen olen nyt vähän pettynyt että kun aamulla on vähän reilummin pakkasta niin käynnistää polttomoottorinkin heti, joka on vähän typerää jos on tällaista parin kilsan päiväkotiajelua vain. Ilmeisesti tuo on riippuvainen akun lämpötilasta.
Tuolloin päivittyi 7kWh->10kWh ja toimintamatka 36km->50km. Eikai sellaista 70km ole vasta kuin tämän vuoden malleissa mb/volvo/rav4
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Isompi akku taitaa olla vasta tulossa eli ei ole ollut vielä edes lehdistön koeajettavana. Tästähän tulee myös saataville tehokkaampi 230e.

Kia ja Hyundai eivät tosiaan lämpene sähköllä ja jätttäisin ne ehdottomasti kauppaan, jos lyhyttä ajoa tulee yhtään enempää.
Eli mitään Outlanderin kaltaista latauksessa toimivaa esilämmitystä ei siis ole ollenkaan vaan käytännössä talvella on aina bensamoottori käynnissä ainakin jonkin aikaa?

E: Kia Nirossa ainakin EV-nappi näytäisi olevan?
 
Viimeksi muokattu:

brm

Liittynyt
11.01.2019
Viestejä
82
Eli mitään Outlanderin kaltaista latauksessa toimivaa esilämmitystä ei siis ole ollenkaan vaan käytännössä talvella on aina bensamoottori käynnissä ainakin jonkin aikaa?

E: Kia Nirossa ainakin EV-nappi näytäisi olevan?
Näin ainakin itselle vastattiin autoliikkeestä kun Nirosta kyselin kuukausi takaperin, eli ajossa lämpiää polttomoottorin avulla ja esilämmitys hoituu ainoastaan erillisen sisätilalämppärin kautta. Webastoa tai vastaavaa ei kuulemma myöskään saatavilla, joten talvella se on plug-in x 2 jotta lämpiää.
 

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 182
Eli mitään Outlanderin kaltaista latauksessa toimivaa esilämmitystä ei siis ole ollenkaan vaan käytännössä talvella on aina bensamoottori käynnissä ainakin jonkin aikaa?

E: Kia Nirossa ainakin EV-nappi näytäisi olevan?
Ei ole mitään rautaa mikä muuttaisi sähköä lämmöksi. Sähköllä voi ajaa jos lämmitys on pois päältä, mutta ei tuo oikein hyvä ole.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
285
Ok, eli siinä vaihtoehdot bensan käyttö tai latauksen aikana lohkolämppärin käyttö. Jälkimmäinen nyt ei toki kotoa lähtiessä kovin suuri vaiva oo jos muutenkin piuhan päähän laittaa.

Kävin tuota ei-ladattavaa hybridi Niroa kokeilemassa ja vaikutti aivan kiinnostavalta. Sellainen perushyvä auto. Rahoitus ja kulut 0%. Vähä vielä mietinnässä, että kannattaako plugari versiosta maksaa se ~5t€ enemmän. E: ei ainakaan säästyneet kulutuksen myötä tule maksuun tuo erotus. Laskin plugari 3l vs 5,5 normi hybridi.

Kilpailevia autoja en oikein oo keksinyt kun hinnat karkaa ja/tai rahoitukset huononee.

Outlanderiakin vähän jo taas mietiin mutta sitten bongasin, että ilmeisesti vakkari ei toimi sähköajolle. Raivostuttava ominaisuus. :D
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 268
Outlanderiakin vähän jo taas mietiin mutta sitten bongasin, että ilmeisesti vakkari ei toimi sähköajolle. Raivostuttava ominaisuus. :D
Ärsyttävä joo. Toisaalta eihän EV tilassa pitkään ajella maantiellä tai varsinkaan motarilla muutenkaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 397
Viestejä
4 194 139
Jäsenet
70 726
Uusin jäsen
kyosti.laitinen@etp.inet.

Hinta.fi

Ylös Bottom