Keskustelua hybridiautoista

Voi olla tai luulen ainakin, ettei 25A riitä, jos tupa ja vesi lämpiää sähköllä

Tarkista sähköyhtiön kulutusseurannasta. 17kW on maksimi mitä 25A:lla saa. Uskaltaisin lyödä vetoa että kovillakin pakkasilla olisi ollut vara ladata yön aikana vähintään 60kWh yön aikana.
 
Tarkista sähköyhtiön kulutusseurannasta. 17kW on maksimi mitä 25A:lla saa. Uskaltaisin lyödä vetoa että kovillakin pakkasilla olisi ollut vara ladata yön aikana vähintään 60kWh yön aikana.
No katoppas vaan. 8.5 kW suurin teho viime eiliseltä normi päivältä. Jotenkin vaan ajatellut suuremmaksi, kun tietää noita yksittäisiä tehoja eri laitteista.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Jos muuten tulee bf vastaa type1-type2 kaapelia niin vetäkää hihasta, deltacolla oli jo 99e type2 kaapelia mutta tarvitsisi nimenomaan type1-type2 kaapelin.
 

Tuo on kyllä sen verran halpa ja pelkistetyn tyylikäs, että voisi melkeinpä harkita kun auton mukana type 2 - type 1 johtokin tuli mukana. Valmiina mulla 16A veto ( -85 rakennettu talo) niin varmuuden vuoksi säätäis 13A kun aika näppärästi sen saa tehtyä (16A maksimi mitä auto ottaa vastaan).
1637580935460.png


"Kunnon" latausasema ajankohtainen autokatoksen uusimisen yhteydessä 4-6 vuoden päästä, tuo vois olla budjettiratkaisuna ihan OK.
 

Tuo on kyllä sen verran halpa ja pelkistetyn tyylikäs, että voisi melkeinpä harkita kun auton mukana type 2 - type 1 johtokin tuli mukana. Valmiina mulla 16A veto ( -85 rakennettu talo) niin varmuuden vuoksi säätäis 13A kun aika näppärästi sen saa tehtyä (16A maksimi mitä auto ottaa vastaan).
1637580935460.png


"Kunnon" latausasema ajankohtainen autokatoksen uusimisen yhteydessä 4-6 vuoden päästä, tuo vois olla budjettiratkaisuna ihan OK.

VW:n oma Elliltä saatava latausasema on ihan samoilla tavoin dipillinen. Kandee vaan sellainen ostaa, niin ei tartte tuollaisen kanssa pelehtiä ja samalla on jo 3-vaiheinen latausmahdollisuuskin.
 
Ei sitä ole mitään syytä ottaa mukaan jos ei tarvitse pelätä että varastetaan.
Tämä ja sitten se että esim mulla meinasi tulla ilman patentteja aika paljon vääntöä rasiaan laturista, ei varmasti olisi kestänyt pitkään käyttöä.
 
Nyt on auto latautumassa julkisella pisteellä. Yritin tässä aikani kuluksi tutkia että katkeaako tuo Charge&Driven lataus, kun akku on täysi, ts. onko lataus energiaperusteinen. Ei tunnu olevan kovin helposti löydettävä tieto. Vai ovatko nuo kaikki jo nykyään tuollaisia? Aika n00biksi itsensä tuntee noiden kanssa, vaikka autojen kanssa on tullut pelattua jo ihan kohtuullisen pitkään. :D

Eipä tuolla nyt sinänsä väliä tässä kohtaa, auto on tuossa muutaman sadan metrin päässä, joten sinne singahtamiseen ei kauaa mene. Ehkäpä seuraavaksi hankin sellaisen auton, jossa on jo oma appi, josta tarkastella akun lataustasoa. :lonely:
 
Nyt on auto latautumassa julkisella pisteellä. Yritin tässä aikani kuluksi tutkia että katkeaako tuo Charge&Driven lataus, kun akku on täysi, ts. onko lataus energiaperusteinen. Ei tunnu olevan kovin helposti löydettävä tieto. Vai ovatko nuo kaikki jo nykyään tuollaisia? Aika n00biksi itsensä tuntee noiden kanssa, vaikka autojen kanssa on tullut pelattua jo ihan kohtuullisen pitkään. :D

Eipä tuolla nyt sinänsä väliä tässä kohtaa, auto on tuossa muutaman sadan metrin päässä, joten sinne singahtamiseen ei kauaa mene. Ehkäpä seuraavaksi hankin sellaisen auton, jossa on jo oma appi, josta tarkastella akun lataustasoa. :lonely:
Ai c350e ei kerro akun varausta appilla?

Mitä tarkoittaa latauksen katkeaminen? Ei polta autoa? Seuraava saa ladata? Ei jatku laskutus?
 
Ai c350e ei kerro akun varausta appilla?

Mitä tarkoittaa latauksen katkeaminen? Ei polta autoa? Seuraava saa ladata? Ei jatku laskutus?

Tota, vissiin ollaan sitten tuttuja. :confused:

Ei kerro ei, mitä nyt tuota vanhempaa Comandia tutkin, vasta -16 -puolivälissä tulee appi käyttöön, sitten kyllä toimii.

Tarkoitan siis katkeamisellä lähinnä sitä että laskutus katkeaa, sitähän tuo energiaperusteinen laskutus käsittäkseni meinaa? Se on vakuutusyhtiön sun muiden ongelma että palaako auto vai ei. :rofl:

e. Vai olenko ollut ihan yössä? Ei sinänsä ihme kun ottaa huomioon viime päiven kunnon ja aktiviteetit. :beye:
 
Tota, vissiin ollaan sitten tuttuja. :confused:

Ei kerro ei, mitä nyt tuota vanhempaa Comandia tutkin, vasta -16 -puolivälissä tulee appi käyttöön, sitten kyllä toimii.

Tarkoitan siis katkeamisellä lähinnä sitä että laskutus katkeaa, sitähän tuo energiaperusteinen laskutus käsittäkseni meinaa? Se on vakuutusyhtiön sun muiden ongelma että palaako auto vai ei. :rofl:

e. Vai olenko ollut ihan yössä? Ei sinänsä ihme kun ottaa huomioon viime päiven kunnon ja aktiviteetit. :beye:

Kirjoitit: onko lataus energiaperusteinen.

Mutta laskutus, riippuu varmaan millä perusteella laskutetaan. Molempia on.
 
Kirjoitit: onko lataus energiaperusteinen.

Mutta laskutus, riippuu varmaan millä perusteella laskutetaan. Molempia on.

Niin siis kumpikohan tuo nyt sitten mahtaa olla? Väreen tolppa tuo on mutta ei sitä missään suotta mainita, sen enempää apissa kuin tolpassakaan, saati että tietoa netistä löytäisi.

Se on tiedossa että molempia löytyy mutta ei sitä että missä se kerrotaan että mikä tapa on käytössä?

Tämän paremmin on hankala selvittää mutta oletan että tilanne ei ole täysin tuntematon muillekaan.
 
Vastataan itse itselle. Ei katkea lataus ainakaan apista, Auton päässä akku näytti täyttä, välttämättä ei siis enää lataa mutta aika juoksee. Kokonaishinta toki oli mittavat 0,98e, joten muutamalla minuutilla ei ole kauheasti väliä.

Liian hankalaa saavutettuun rangeen nähden käydä asioikseen laittamassa lataukseen ja siirtämässä parin tunnin päästä. :lol:

Mikäli pisteitä sattuu toimistopäivinä olemaan vapaita töistä tullessa, niin järjellisellä vaivalla saa hankittua itselleen halvan työmatkan seuraavaksi päiväksi. Vielä helpommalla pääsee kun alkaa uuden toimiston valmistuessa ajamaan kispalla töihin, matkaa on n. 3,5km/suunta. :cool:

Ehkäpä tämä riittää tästä ihmettelystä, kokeilemalla selviää. Nyt on tiedossa että akku latautuu n. 2h jos tolpasta irtoaa edes 3,7kW latausteho.
 
Onkos kukaan tehnyt itse lataus asemaa kun ei kummoset osat näytä olevan sisässä?

Screenshot_20211022-140119_Drive.jpg
 
Onkos kukaan tehnyt itse lataus asemaa kun ei kummoset osat näytä olevan sisässä?
Toi vaan jo toi kuvassa oleva Chintin B-tyypin vikavirtasuoja maksaa sen melkein satasen vaikka suoraan Kiinasta tilaisi ja siihen vielä kontaktorit, töpseli, kotelo ja ohjainlaite niin varmaan parisataa jo tulee yhteensä hintaa. Liekö se sitten enää kannattavaa, tietty jos johonkin kunnon pelti- tai arsakaappiin kokoaisi niin tulisi paloturvallinen ainakin, taitaa nuo valmiit halvat olla aikamoisia muovirimpuloita.
 
Onkohan tuollaisen esim 3-4 vuotta vanhan plugarin osto mitenkä riskialtista? Joskus nähnyt noita lööppejä, että akusto tms hajonnut ja koko auto käyttökelvoton ilman 10t€ remonttia.

Mitsun outlander phev voisi kiinnostaa muuten.
 
Onkohan tuollaisen esim 3-4 vuotta vanhan plugarin osto mitenkä riskialtista? Joskus nähnyt noita lööppejä, että akusto tms hajonnut ja koko auto käyttökelvoton ilman 10t€ remonttia.

Mitsun outlander phev voisi kiinnostaa muuten.

Samaa pohdin itse mutta totesin että ei auta kuin kokeilla niin tietää. Itselle tuli "lisäturva" eli maksullinen takuu. Toki kuluttajasuojankin puolesta piilevät viat on korjattava, mutta tuolla tarvitsee oman kokemuksen mukaan neuvotella vähemmän. Tiedä sitten, miten on hybridin vikojen kohdalla, ne kun tunnetusti ovat kallita.

Kannattaa selvittää lähtökohtaisesti yleisimmät viat kyseisellä automallilla ja varautua niihin. Nopealla tutkimisella Outlanerin akusto on moduuleina 15-> joten kannattaa katsella sellaista. Silloin ei mene koko akusto uusiksi, vaan yksittäisi moduuleita pystyy vaihtamaan. Noilla enemmän ajelleet kuvasivat lähinnä sitä että range lyhenee kun akusto heikkenee.
 
Onkohan tuollaisen esim 3-4 vuotta vanhan plugarin osto mitenkä riskialtista? Joskus nähnyt noita lööppejä, että akusto tms hajonnut ja koko auto käyttökelvoton ilman 10t€ remonttia.

Mitsun outlander phev voisi kiinnostaa muuten.
Ite olin tuota samaa asiaa pähkäilemässä kesällä ja tulin sellaiseen päätelmään, että Outlanderin voimalinjassa todella harvoin ilmennyt ongelmia ja sitä kautta hyvillä mielin lähdin käytettyä etsimään. Sen verran selvitin, että EV-näppäin, Remote Control ja 2.4L moottori ominaisuudet jotka olisi syytä löytyä eli taitaa olla 2019 mallista (tarkkana: autoliikkeet määrittelevät vuosimallin ensirekisteröinnin mukaan eli 2019 mallia saattaa löytyä sekä 2.4L että 2.0L mallina) eteenpäin tuo isompi moottori olla (tuossa päivityksessä tuli isompi akkukin). Tässä tulikin sitten ongelmaksi oma taloudellinen tilanne kun köyhän piti lainaa saada ja käytettyyn autoon luottokulut nousi niin korkeiksi, että 2000€ lisää sijoittamalla sain uuden auton kuluttomalla+korottomalla lainalla. Hintalaatusuhde taitaa olla vanhemmissa malleissa parempi eli silloin moottori vaihtuu 2.0l ja akku vähän pienemmäksi, mutta älä ilman tuota EV-näppäintä (= voit ajaa rouheasti pelkäämättä polttomoottorin käynnistymistä) ja Remote Controlia (= ajastettu auton lämmitys/viilennys/lataus/hallinta, tässä tosin huono WIFI-signaali eikä kovin kaukaa onnistu hallinta ilman kikkailuja) tätä autoa osta.

160 000km/8v akkutakuu (<70% varaustason laskusta uusi akku tilalle) koskee myös tuontiautoja.
 
Ite olin tuota samaa asiaa pähkäilemässä kesällä ja tulin sellaiseen päätelmään, että Outlanderin voimalinjassa todella harvoin ilmennyt ongelmia ja sitä kautta hyvillä mielin lähdin käytettyä etsimään. Sen verran selvitin, että EV-näppäin, Remote Control ja 2.4L moottori ominaisuudet jotka olisi syytä löytyä eli taitaa olla 2019 mallista (tarkkana: autoliikkeet määrittelevät vuosimallin ensirekisteröinnin mukaan eli 2019 mallia saattaa löytyä sekä 2.4L että 2.0L mallina) eteenpäin tuo isompi moottori olla (tuossa päivityksessä tuli isompi akkukin). Tässä tulikin sitten ongelmaksi oma taloudellinen tilanne kun köyhän piti lainaa saada ja käytettyyn autoon luottokulut nousi niin korkeiksi, että 2000€ lisää sijoittamalla sain uuden auton kuluttomalla+korottomalla lainalla. Hintalaatusuhde taitaa olla vanhemmissa malleissa parempi eli silloin moottori vaihtuu 2.0l ja akku vähän pienemmäksi, mutta älä ilman tuota EV-näppäintä (= voit ajaa rouheasti pelkäämättä polttomoottorin käynnistymistä) ja Remote Controlia (= ajastettu auton lämmitys/viilennys/lataus/hallinta, tässä tosin huono WIFI-signaali eikä kovin kaukaa onnistu hallinta ilman kikkailuja) tätä autoa osta.

160 000km/8v akkutakuu (<70% varaustason laskusta uusi akku tilalle) koskee myös tuontiautoja.

Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.
 
Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.

Iso jo painava möhkö, iso vierintävastus, "tehoton" bensamoottori, ilmanvastus aika järkyttävä. Kyllä tuo reilun kasin syö maantiellä, ellet mene EV-moodissa alamäkeen.
 
Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.
Mulla ihan mitätön keskikulutus kun kaikki arkiajot menee sähköllä. 400km matkalla keskikulutus 6-9 litran hujakoilla riippuen nopeudesta joka tämmöselle möhkäleelle vaikuttaa paljon. Tässsä autossa on siis kolme moottoria - edessä sekä sähkö että polttis ja takana sähkö. Pelkällä sähköllä maksiminopeus on 135km/h jolloin polttomoottori kytkeytyy väkisin rinnalle eli edelleen myös sähkömoottorit käytössä. Polttomoottori ei kytkeydy rinnalle alle 65km/h vauhdissa ikinä (vain yksi vaihde eli välitys säädetty tuohon 65km/h - 170km/h) eli polttomoottori on valtaosan ajasta aggregaatti jolla tehdään sähköä akuille. Ensimmäinen ohitustilanne tällä autolla oli vallan villi - tuttuun tyyliin rekkaa ohittaessa löin tallan pohjaan ja kaikkien kolmen moottorin 300 heppaa nosti nopeuden hetkessä 160km/h, nyt osaan jo hallita tämän :D

Ei tätä kannata hankkia mikäli pitkiä matkoja ajelee, omaan käyttöön täydellinen kun sähköllä ajelen niin työmatkat kuin lasten harrastuksiin roudaamiset. 4500km olen ajellut ja kolmesti tankannut (40l tankki, alle 1/3 ei ole koskaan päässyt).
 
Mulla ihan mitätön keskikulutus kun kaikki arkiajot menee sähköllä. 400km matkalla keskikulutus 6-9 litran hujakoilla riippuen nopeudesta joka tämmöselle möhkäleelle vaikuttaa paljon. Tässsä autossa on siis kolme moottoria - edessä sekä sähkö että polttis ja takana sähkö. Pelkällä sähköllä maksiminopeus on 135km/h jolloin polttomoottori kytkeytyy väkisin rinnalle eli edelleen myös sähkömoottorit käytössä. Polttomoottori ei kytkeydy rinnalle alle 65km/h vauhdissa ikinä (vain yksi vaihde eli välitys säädetty tuohon 65km/h - 170km/h) eli polttomoottori on valtaosan ajasta aggregaatti jolla tehdään sähköä akuille. Ensimmäinen ohitustilanne tällä autolla oli vallan villi - tuttuun tyyliin rekkaa ohittaessa löin tallan pohjaan ja kaikkien kolmen moottorin 300 heppaa nosti nopeuden hetkessä 160km/h, nyt osaan jo hallita tämän :D

Ei tätä kannata hankkia mikäli pitkiä matkoja ajelee, omaan käyttöön täydellinen kun sähköllä ajelen niin työmatkat kuin lasten harrastuksiin roudaamiset. 4500km olen ajellut ja kolmesti tankannut (40l tankki, alle 1/3 ei ole koskaan päässyt).
Vähän ristiriidassa tuo kokemus tehojen puolesta, kun ei se Outlanderi kyllä mikään raketti ole. Yhteistehoa järjestelmä antaa hybriditilassa rapiat 220hp ja painoa on melkoisesti. Kiihtyvyys nollasta sataan 10sek luokkaa, joka vastaa mulla olleen 2000 luvun alun 110hp diesel volkkarin suorituskykyä. Enkä ole saanut tuota panssarivaunua kyllä motarillakaan lentämään, lähinnä hyytyy vain kun nopeus kasvaa.
 
Minkälainen keskikulutus sulla on tuossa ollut? Laskeskelin, että ilmoitetulla 2 l/100km kulutuksella tuo olisi hyvinkin kannattava ostos. Mutta sitten taas nettiä lukiessa kulutukset tuntuu vaihtelevan kaikkea 2 ja 10 litran välillä. :D Esim maantieajossa +8l. Miten se on mahdollista jos kerta akustossa riittää virta noin 400km hybridiajoon? Silloin luulisi kulutuksen pysyvän maltillisena.

Näissä autohankinnoissa kannattaa aika kriittisesti katsoa noita ( jos katsoa ollenkaan) ilmoitettuja keskikulutuksia. Hybrideissä varsinkin, kun siinä on mukana oletuksena että sähköllä mennään ns. maksimi matkat.
Jos pystyt ajamaan suurimmanosan matkoista sähköllä niin on kannattavaa ja varsinkin jos on paljon kaupunkipyörittelyä. Polttomoottoria jos joutuu käyttämään, niin kyllä se tutuilla outlanderissa vakio kulutus on 8-10l välillä.
 
Yhteistehoa järjestelmä antaa hybriditilassa rapiat 220hp ja painoa on melkoisesti. Kiihtyvyys nollasta sataan 10sek luokkaa, joka vastaa mulla olleen 2000 luvun alun 110hp diesel volkkarin suorituskykyä.

Eiköhän tässäkin ole käynyt tämä perinteinen, eli laskettu vain jokaisen moottorin hevosvoimata yhteen ja todettu "kyllähän tää antaa näin paljon!". Aika monelle tulee hybrideissäkin yllärinä, et esim. 110hv sähkö + 150hv polttis ei tarkoita, että auto antaa 260hv ulos polkaisulla. Ja en kyllä ymmärrä miten Outlander voi ikinä yllättää kiihdytyksissä tai motarilla, ellei vertailuna ole traktori tai polkupyörä. Hidas se on, kun vertaa vaikka Miihin tai mihin tahansa kulkineeseen.
 
Eiköhän tässäkin ole käynyt tämä perinteinen, eli laskettu vain jokaisen moottorin hevosvoimata yhteen ja todettu "kyllähän tää antaa näin paljon!". Aika monelle tulee hybrideissäkin yllärinä, et esim. 110hv sähkö + 150hv polttis ei tarkoita, että auto antaa 260hv ulos polkaisulla. Ja en kyllä ymmärrä miten Outlander voi ikinä yllättää kiihdytyksissä tai motarilla, ellei vertailuna ole traktori tai polkupyörä. Hidas se on, kun vertaa vaikka Miihin tai mihin tahansa kulkineeseen.

Kyllä tuo yllättävää, että on lähdetty tekemään ratkaisua, jossa huipputehoa tietoisesti rajoitetaan. Yllättävää siinäkin mielessä, että osassa saa hybrideistä saa yhtäaikaisesti huipputehon ulos ja sitten osassa ei saakaan. En yhtään ihmettele, että silloin näin oletetaan ja jonkun Toyotan tai Mitsubishin tapauksessa ihmetellään kuinka laiska auto on.
 
Kyllä tuo yllättävää, että on lähdetty tekemään ratkaisua, jossa huipputehoa tietoisesti rajoitetaan. Yllättävää siinäkin mielessä, että osassa saa hybrideistä saa yhtäaikaisesti huipputehon ulos ja sitten osassa ei saakaan. En yhtään ihmettele, että silloin näin oletetaan ja jonkun Toyotan tai Mitsubishin tapauksessa ihmetellään kuinka laiska auto on.

Ei tässä pitäisi olla mitään yllättävää, jos yhtään on mitään fysiikan osaamista sen suhteen, mitä teho ja vääntö tarkoittaa, ja miten moottorit ylipäätään toimii.

Teho == vääntö * kierrokset.

(ja tässä vääntö ei ole sama asia kuin maksimivääntö, vaan todellinen vääntö siinä tilanteessa, esim. ahdetussa polttomoottorissa vääntö niillä kierrosilla, sillä kaasuläpän asennolla, sillä polttoaineen suihkutusmäärällä, sillä ahtopaineella, sillä ilman lämpötilalla, sillä poltoaineen lämpötilalla, sillä polttoainelaadulla jne.)


Ja maksimiteho (erityisesti vapaasti hengittävässä polttomoottorissa) on usein saavutettavaissa vain jollain tietyillä kierroksilla. Keskimääräinen esim. kiihdytyksen aikana saavutettava teho on usein (erityisesti polttomoottoreilla) selvästi huonompi kuin auton maksimiteho.

Kun molempien moottorien maksimitehot saadaan eri kierroksilla (*), ei ole mitään sellaista tilannetta, joista molemmista voisi saada maksimitehot yhtä aikaa ulos.

Tässä ei todellakaan ole kyse mistään "tietoisesta rajoittamisesta" vaan ihan siitä miten ne moottorit ja voimansiirto toimii.

Joissain autoissa molempien moottorien maksimitehot voidaan kuitenkin saavuttaa yhtä aikaa, jos niissä on sen mahdollistavat moottori- ja voimansiirtoratkaisut. Mitään itseisarvoa tällä ei kuitenkaan ole.


Ja joissain autoissa (enemmän sitten käsittääkseni turbodieseleissä?) taas vääntöä on "keinotekoisesti rajoitettu" vaihdelaatikon kestävyyden takia. Tällöinkin syy on niin hyvä, että sen ei pitäisi olla "yllättävää".

Tehoja on käytännössä keinotekoisesta rajoitettu melko harvoissa autoissa, lähinnä tulee mieleen jotain reilut parikymmentä vuota vanhoja japsiurheiluautoja, kun japsiautovalmistajilla oli joku sopimus, ettei tehdä yli 280hp tehoisia autoja.




(*) Tässä kyse ei välttämättä samoista absoluuttisista kierroksista jos moottorien välillä on kiinteä vaihde, vaan tällöin samoista suhteellista kierroksista kertoimella tämän vaihteen välityssuhde.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tässä pitäisi olla mitään yllättävää, jos yhtään on mitään fysiikan osaamista sen suhteen, mitä teho ja vääntö tarkoittaa, ja miten moottorit ylipäätään toimii.

Teho == vääntö * kierrokset.

Ja maksimiteho (erityisesti vapaasti hengittävässä polttomoottorissa) on usein saavutettavaissa vain jollain tietyillä kierroksilla. Keskimääräinen esim. kiihdytyksen aikana saavutettava teho on usein (erityisesti polttomoottoreilla) selvästi huonompi kuin auton maksimiteho.

Kun molempien moottorien maksimitehot saadaan eri kierroksilla, ei ole mitään sellaista tilannetta, joista molemmista voisi saada maksimitehot yhtä aikaa ulos.

Tässä ei todellakaan ole kyse mistään "tietoisesta rajoittamisesta".

Ja joissain autoissa (enemmän sitten käsittääkseni turbodieseleissä?) taas vääntöä on "keinotekoisesti rajoitettu" vaihdelaatikon kestävyyden takia. Tällöinkin syy on niin hyvä, että sen ei piätisi olla "yllättävää".


Tehoja on käytännössä keinotekoisesta rajoitettu lähinnä vain jossain parikymmentä vuota vanhoissa japsiurheiluautoissa, kun japsiautovalmistajilla oli joku sopimus, ettei tehdä yli 280hp tehoisia autoja.
Nyt puhut täysin eriasiasta. Polttomoottorin toiminta on täysin selkeää. Kyse on hybridin sähköjärjestelmän avustuksesta, jossa sähkömoottorin tehoa rajoitetaan, jolloin sen huipputeho ei ole käytettävissä kovan kiihdytyksen aikana.
 
Polttomoottoria jos joutuu käyttämään, niin kyllä se tutuilla outlanderissa vakio kulutus on 8-10l välillä.

Tampere - Turku sateessa tyhjällä akulla (talvi)nopeusrajoitusten mukaan niin ajotietokone näytti 6.9 litraa. Mukana muutama terävä ohitus sport-tilassa ja mitenkään pihistelemättä ilmastointi ja radio päällä ajettu. Vuosimalli 2019.

Jossain 120 km/h motarilla voin hyvin kuvitella että menee yli ysin. Vetämällä kärryä saanee reilusti yli kympinkin.

Saiskohan tuosta OBD väylästä kokonaiskulutuksen alusta asti kun en sitä löytänyt mistään valikosta.
 
Nyt puhut täysin eriasiasta. Polttomoottorin toiminta on täysin selkeää. Kyse on hybridin sähköjärjestelmän avustuksesta, jossa sähkömoottorin tehoa rajoitetaan, jolloin sen huipputeho ei ole käytettävissä kovan kiihdytyksen aikana.

Missähän autossa väität tällaisia rajoituksia olevan?

Ja onko laittaa väitteidesi tueksi tällaisten autojen (molempien moottorien) vääntökäyriä jossa bonuksena yhdistetty vääntökäyrä? Tai edes maksimiväännöt ja maksimitehot molemmista moottoreista kierrosalueineen?

Sitä moottorien tehoa rajoittaa tyypillisesti ihan se, että se pyörii epäoptimaalisella kierrosalueella.

Ja tosiaan joskus vääntöä rajoitetaan sen takia, että voimansiirto ei muuten kestäisi, minkä jo mainitsin edellisessä viestissäni.
Mutta tämän pitäisi tapahtua pääasiassa alemmilla kierroksilla kuin polttomoottorin maksimitehon kierroksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo yllättävää, että on lähdetty tekemään ratkaisua, jossa huipputehoa tietoisesti rajoitetaan. Yllättävää siinäkin mielessä, että osassa saa hybrideistä saa yhtäaikaisesti huipputehon ulos ja sitten osassa ei saakaan. En yhtään ihmettele, että silloin näin oletetaan ja jonkun Toyotan tai Mitsubishin tapauksessa ihmetellään kuinka laiska auto on.

Mielestäni plugareissa on pitkälti ollut tämä politiikka valloillaan. En nyt ihan mene takuuseen, et miten se homma menee näiden osalta autovalmistajien mukaan, mutta vaggilaiset, mitsu, bemmu, volvo (tosin sen plugarit ovatkin ennen viimeisinä faceliftia ihan täysi vitsi) ovat olleet about sähkö + polttis * 0,75 = saatu teho -meiningillä toimivia. Veikkaisin, että kyseessä saattaa olla voimansiirron suojelua tai muuta vastaavaa, ettei esim. vaihteisto saa liikaa vääntöä kerralla tms. mikä voisi sitä vuosien saatossa vaurioittaa. Itsellä kun on omistamisen suhteen vain vaggin plugarista kokemusta, jossa mennään sillä kolmen kytkimen mallilla.
 
Näissä autohankinnoissa kannattaa aika kriittisesti katsoa noita ( jos katsoa ollenkaan) ilmoitettuja keskikulutuksia. Hybrideissä varsinkin, kun siinä on mukana oletuksena että sähköllä mennään ns. maksimi matkat.
Jos pystyt ajamaan suurimmanosan matkoista sähköllä niin on kannattavaa ja varsinkin jos on paljon kaupunkipyörittelyä. Polttomoottoria jos joutuu käyttämään, niin kyllä se tutuilla outlanderissa vakio kulutus on 8-10l välillä.
Kyllä vain, tässä countryman phev kulutuksia
11A4AE6A-B66C-4D59-B6DE-7E901B0CBB73.jpeg
 
Tampere - Turku sateessa tyhjällä akulla (talvi)nopeusrajoitusten mukaan niin ajotietokone näytti 6.9 litraa. Mukana muutama terävä ohitus sport-tilassa ja mitenkään pihistelemättä ilmastointi ja radio päällä ajettu. Vuosimalli 2019.

Jossain 120 km/h motarilla voin hyvin kuvitella että menee yli ysin. Vetämällä kärryä saanee reilusti yli kympinkin.

Saiskohan tuosta OBD väylästä kokonaiskulutuksen alusta asti kun en sitä löytänyt mistään valikosta.

Tutulla ei tuo ajotietokoneen kulutus pitänyt oikein kutia missään tilanteessa. Sai aina lisätä siihen 1-2 litraa. Siis niillä reissuilla jossa mentiin puhtaasti akku tyhjänä. Tosin hänellä oli vanhempi mallikin outlanderistä (2015).
 
Mielestäni plugareissa on pitkälti ollut tämä politiikka valloillaan. En nyt ihan mene takuuseen, et miten se homma menee näiden osalta autovalmistajien mukaan, mutta vaggilaiset, mitsu, bemmu, volvo (tosin sen plugarit ovatkin ennen viimeisinä faceliftia ihan täysi vitsi) ovat olleet about sähkö + polttis * 0,75 = saatu teho -meiningillä toimivia. Veikkaisin, että kyseessä saattaa olla voimansiirron suojelua tai muuta vastaavaa, ettei esim. vaihteisto saa liikaa vääntöä kerralla tms. mikä voisi sitä vuosien saatossa vaurioittaa.

Sama näkemys kuin sinulla noista Volvon plugareiden laadusta, mutta ne eivät kuulu tuolle listalle eli kuuluvat siihen hkultalan kateoriaan, jossa on mahdollista saada yhtäaikaa maksimitehot sekä polttiksesta että sähkömoottorista.
 
.
Eiköhän tässäkin ole käynyt tämä perinteinen, eli laskettu vain jokaisen moottorin hevosvoimata yhteen ja todettu "kyllähän tää antaa näin paljon!". Aika monelle tulee hybrideissäkin yllärinä, et esim. 110hv sähkö + 150hv polttis ei tarkoita, että auto antaa 260hv ulos polkaisulla. Ja en kyllä ymmärrä miten Outlander voi ikinä yllättää kiihdytyksissä tai motarilla, ellei vertailuna ole traktori tai polkupyörä. Hidas se on, kun vertaa vaikka Miihin tai mihin tahansa kulkineeseen.
Ensimmäinen auto itelle jossa kaasun pohjaan polkeminen toimii ”ohitusnappina” eli hetkessä rekasta ohi ja omalle kaistalle palatessa vauhti 160km/h. Vauhtihan ei tosin näin isossa autossa tunnu, vierestä ei napinaa kuulu vaikka raskaalla kaasujalalla ajelee.

0-100km/h ottaa tosiaan sen reilun 10s eli mopona tämän ostin, yllätti tuo kyvykkyys ohitustilanteissa. Painava auto ja vasta 65km/h polttis kytkeytyy mukaan selittänee tuon.
 
Sama näkemys kuin sinulla noista Volvon plugareiden laadusta, mutta ne eivät kuulu tuolle listalle eli kuuluvat siihen hkultalan kateoriaan, jossa on mahdollista saada yhtäaikaa maksimitehot sekä polttiksesta että sähkömoottorista.

Okei, kiva tietää. Oppii taas uutta näidenkin saralla. Itse joskus kun koeajoin plugarivolvoa, siitä jäi mieleen kädenlämpöinen sähköajo, joka päräytti pienemmässäkin rasituksessa polttiksen avuksi. Kaipa nämä uudemmat ajelee jo nätimmin tai jotain. Mahtaako noissa XC-sarjan vehkeissä olla muutenkin joku alitehoinen sähkömoottori, kun tuntuu ettei se pärjää yli 50km/h nopeuksissa yhtään. Tämä tosin oli yksi syistä miksi vaggine tuli ostettua ja toki myös sekin, että pakkasillakin saa aina sen sähköajon mahdollisuuden vailla ihmettelyä.
 
Keskustelu näemmä lähtenyt taas plugarien kulutukseen, ja ehkä siihen suuntaan miten kuluttavat paljon.. laitetaan omakin taas välillä, vajaa 10k kilometriä tullut ajeltua tällä uudemmalla mallilla. Sähkönkulutusta en pysty millään mittaamaan, mutta saa tuosta ainakin sen irti, että säästöä tulee vrt. jos ajaisi pelkällä bensalla.

1637827788109.png
 
Outlanderin kiihtyvyydestä tämmöinen löyty, en osaa mihinkään verrata mutta hyvin tuo viisari mun mielestä heilahtaa:

 
Keskustelu näemmä lähtenyt taas plugarien kulutukseen, ja ehkä siihen suuntaan miten kuluttavat paljon.. laitetaan omakin taas välillä, vajaa 10k kilometriä tullut ajeltua tällä uudemmalla mallilla. Sähkönkulutusta en pysty millään mittaamaan, mutta saa tuosta ainakin sen irti, että säästöä tulee vrt. jos ajaisi pelkällä bensalla.

Oma kommentointi tarkoitus ei ollut mitenkään suunnata että Plugarit kuluttavat paljon. Vaan valaista, että jos joutuu bensamoottoria käyttämään niin silloin kulutukset ovat samanlaisia kuin ns. normi bensa-autolla ( sillä hetkellä). Lähinnä jos tuijottaa vaan myynti-ilmoituksen ilmoitettua keskikulutusta (2l/100km), kun tämä on niin riippuvainen paljonko pystyy itse päivittäisessä ajossa sähköä hyödyntämään.Parhaimmillaanhan se tarkoittaa, että tankilla tarvitsee käydä vaan kerran 2-3kk jos silloinkaan.

Olen itsekkin olen harkinnut seuraavaksi autoksi juuri Outlanderin Phev:iä, koska ynnäillyt pääseväni päivittäiseni työmatkat pelkällä sähköllä ja silti on bensamoottori takana jos tarvitsee pitempiä matkoja körötellä.
 
Jos ketään kiinnostaa niin BMW 225xe:n kulutus on ollut keskiarvolta 2.9l/100km viimeiseltä 10tkm matkalta (nollattu 1.7 jolloin vaihdettiin KLE-moduuli). Nurkkapyöritystä + työmatkaa 30km suuntaansa + muutama pidempi reissu.
 
Keskustelu näemmä lähtenyt taas plugarien kulutukseen, ja ehkä siihen suuntaan miten kuluttavat paljon.. laitetaan omakin taas välillä, vajaa 10k kilometriä tullut ajeltua tällä uudemmalla mallilla. Sähkönkulutusta en pysty millään mittaamaan, mutta saa tuosta ainakin sen irti, että säästöä tulee vrt. jos ajaisi pelkällä bensalla.

1637827788109.png


Mikähän näistä nyt sitten pitäisi omissa ajoissa paikkansa? Sen ku tietääs. Tuollaisella kulutuksella 20t€ maksava 6 l/100km kuluttava dieseli jää kuluvertailussa jälkeen sen verran, että hintaerolla pystyisi varmaan tuollaista 30-40t€ maksavaa Outlanderia lyhentämään. Mutta sitten taas tuo joidenkin 8 litran molemmin puolin oleva kulutus on sellainen, että en näe mitään syytä valita plugaria dieselin sijaan.

E: Laitetaan nyt se ajoprofiilikin. Työmatka 7km suuntaansa. Vapaa-ajan ajot kohdistuu vaihtelevasti siten, että 14-100km on edestakainen matka. 80% ajoista noita, loma ym reissut voi sitten olla pitkälti yli 100km. Maaseudulla asun joten 80-100 rajoituksella varmaan 60-70% ajoista. Keskinopeus näyttänyt muistaakseni noin 60 km/h. Ajokilometrit noin 12-15tkm vuodessa josta työmatkaa luultavasti 3,5-5,5 tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän näistä nyt sitten pitäisi omissa ajoissa paikkansa? Sen ku tietääs.

Lyhyt vastaus: Ei mikään.

Pidempi vastaus: Plugarien kohdalla WLTP-kulutusten vertailu kertoo eron plugareiden kesken lämpimässä WLTP-sykliä ajettaessa. Mitenkö se vertautuu reaalimaailmaan? No, ei oikeastaan mitenkään, jos et satu ajamaan juuri testiä vastaavasti. Eikä niitä kulutuslukemia voi verrata pelkällä polttoaineella kulkeviin mitenkään järkevästi. Parempi olisi, jos se tulos olisi pelkkä paljas luku ilman mitään yksiköitä.

E: Laitetaan nyt se ajoprofiilikin. Työmatka 7km suuntaansa. Vapaa-ajan ajot kohdistuu vaihtelevasti siten, että 14-100km on edestakainen matka. 80% ajoista noita, loma ym reissut voi sitten olla pitkälti yli 100km. Maaseudulla asun joten 80-100 rajoituksella varmaan 60-70% ajoista. Keskinopeus näyttänyt muistaakseni noin 60 km/h. Ajokilometrit noin 12-15tkm vuodessa josta työmatkaa luultavasti 3,5-5,5 tkm.

Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.

Omalla Ravilla WLTP taitaa olla 1,0 l/100 km. Ensimmäisenä vuonna tuli 30k, jolla toteutui 3,5 l/100 km. Sen jälkeen ajoprofiili muuttui semmoiseksi, että nyt lähiajot menee käytännössä täysin sähköllä (kunnes pakkanen nyt kiristyi) ja ovat vain kilometrejä viikossa ja pidempi pätkä on sitten 450 km suuntaansa kerran-pari kuussa. Siitä seuraa keskikulutukseksi jotain 5,4 l/100 km luokkaa. Nyt täyssähkö alkaisi olla järkevä valinta (kunhan vielä Kemijärvelle tulee HPC).
 
Lyhyt vastaus: Ei mikään.

Pidempi vastaus: Plugarien kohdalla WLTP-kulutusten vertailu kertoo eron plugareiden kesken lämpimässä WLTP-sykliä ajettaessa. Mitenkö se vertautuu reaalimaailmaan? No, ei oikeastaan mitenkään, jos et satu ajamaan juuri testiä vastaavasti. Eikä niitä kulutuslukemia voi verrata pelkällä polttoaineella kulkeviin mitenkään järkevästi. Parempi olisi, jos se tulos olisi pelkkä paljas luku ilman mitään yksiköitä.



Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.

Omalla Ravilla WLTP taitaa olla 1,0 l/100 km. Ensimmäisenä vuonna tuli 30k, jolla toteutui 3,5 l/100 km. Sen jälkeen ajoprofiili muuttui semmoiseksi, että nyt lähiajot menee käytännössä täysin sähköllä (kunnes pakkanen nyt kiristyi) ja ovat vain kilometrejä viikossa ja pidempi pätkä on sitten 450 km suuntaansa kerran-pari kuussa. Siitä seuraa keskikulutukseksi jotain 5,4 l/100 km luokkaa. Nyt täyssähkö alkaisi olla järkevä valinta (kunhan vielä Kemijärvelle tulee HPC).


Okei. Luin juuri kans jonkun testin missä oli testattu WLTP vs todellinen kulutus. Siinä oli todelliseksi saatu 5,7 l.

Ottaen huomioon nämä sun kirjoittamat asiat ja viimeisimmät viestit sekä se, että en lämmityksen ja ilmastoinnin suhteen kovin suuria kompromisseja halua tehdä (vaimo vielä vähemmän), taitaa tuo kulutus meidän käytössä olla varmastikin vähintään +5l. Vaikka työmatkan pääsisikin sähköllä. Se taas tekee sen, että rahallisesti ei tule riittävää eroa halvempaan dieseliin. Ajatus oli siis, että säästyneillä polttoainekuluilla pystyisin perustelemaan kalliimman PHEV:in hankinnan, tai edes osaksi.

Eli taitaa seuraava auto olla vielä diisseli. Ehkä 2-5 vuoden päästä kun taas autoa on vaihtamassa niin hybridi on ajankohtaisempi tai kenties täyssähkö.
 
Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.
Outlanderin kohdalla tosiaan hyvä huomioida, että ilman Remote Controlia ja EV-näppäintä on ilman modauksia syytä varautua joko kylmään kyytiin tai polttomoottorilla ajamiseen (tai molempiin). 2017 lähtien lähes kaikista Outeista löytyy sekä EV-näppäin että Remote Control, mutta tarkkana saa olla kauppoja tehdessä.
 
Tämähän se parhaiten kertoisi totuuden. Saa nähdä alkaako joku valmistaja joskus tarjoaan näitä lukemia.

Ellen muista väärin niin VAG ilmoittaa ainakin jonkun merkin osalta. Periaatteessa tuo tyhjän akun kulutus on kai laskettavissakin kun tiedetään yhdistetty WLTP ja sähkörange.
 
Meillä on tällä hetkellä polttoaineen lukema 1,6 L/100 km. Sähköä auto väittää kuluttavansa tasan 20,0 kWh/100 km. Nämä ovat suht tarkan auton omian lukemia. Meidän ajossa on pelkästään bensalla ajelu n. 5,8 L/100 km, kun kyseessä läpi vuoden ajamiset. Tuosta saa näppärästi, että bensalla ajettu bensalla ajettu 28 % kilometreistä. Eli sähköllä 72 %, joka tekee 14,4 kWh sähkönkulutusta/100 km. Kustannukset siis 1,6 x 1,80 € + 14,4 x 0,1 €/100 km. 4,32 €/100 km. Sähköllä pelkästään pääsisi 2,0 €/100 km ja bensalla pelkästään 10,44 €/100 km. Kaikki saa laittaa omat lukunsa hintoihin sitten. Vanha hybridi MY19 kulutti 5,3 L/100 km 27 000 km jälkeen ja plugari samalla bensakoneella nyt n 5,8 L/100 km 29 000 km jälkeen, jos lataamatta ajelisi jatkuvasti. Muilla kuluttaa autonsa sitten miten kuluttaa. Sähköllä ajelukin on ollut miellyttävä yllätys, kun se on tuohon kumulatiivisen 20,0 kWh/100 km lukemaan nyt päätynyt 15 kk ja 29t km jälkeen. Lähellä on, ettei tule suoraan kuitattua edellisen hybridin ja nykyisen plugarin 8500 € hintaeroa suoraan 5 vuodessa.
Ja ajoprofiili koostuu tällaisesta ajosta nyt syyskaudella. Ja pidemmät lenkit sitten erikseen lisää melko nopeasti bensan osuutta. Ja talven osalta lähellä 3,0 L/100 km meni myös ne 3 kylmintä kuukautta viimetalvena.
 

Liitteet

  • 49F3E1FA-D5DB-4BD0-AC9A-29C32802BBA9.png
    49F3E1FA-D5DB-4BD0-AC9A-29C32802BBA9.png
    388,3 KB · Luettu: 36
  • 9811A081-E638-4924-8779-9725EF10B63E.png
    9811A081-E638-4924-8779-9725EF10B63E.png
    400,2 KB · Luettu: 37
  • 080BD638-F05D-420A-8722-A29735321604.png
    080BD638-F05D-420A-8722-A29735321604.png
    385,6 KB · Luettu: 22

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom