Lyhyt vastaus: Ei mikään.
Pidempi vastaus: Plugarien kohdalla WLTP-kulutusten vertailu kertoo eron plugareiden kesken lämpimässä WLTP-sykliä ajettaessa. Mitenkö se vertautuu reaalimaailmaan? No, ei oikeastaan mitenkään, jos et satu ajamaan juuri testiä vastaavasti. Eikä niitä kulutuslukemia voi verrata pelkällä polttoaineella kulkeviin mitenkään järkevästi. Parempi olisi, jos se tulos olisi pelkkä paljas luku ilman mitään yksiköitä.
Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.
Omalla Ravilla WLTP taitaa olla 1,0 l/100 km. Ensimmäisenä vuonna tuli 30k, jolla toteutui 3,5 l/100 km. Sen jälkeen ajoprofiili muuttui semmoiseksi, että nyt lähiajot menee käytännössä täysin sähköllä (kunnes pakkanen nyt kiristyi) ja ovat vain kilometrejä viikossa ja pidempi pätkä on sitten 450 km suuntaansa kerran-pari kuussa. Siitä seuraa keskikulutukseksi jotain 5,4 l/100 km luokkaa. Nyt täyssähkö alkaisi olla järkevä valinta (kunhan vielä Kemijärvelle tulee HPC).
Okei. Luin juuri kans jonkun testin missä oli testattu WLTP vs todellinen kulutus. Siinä oli todelliseksi saatu 5,7 l.
Ottaen huomioon nämä sun kirjoittamat asiat ja viimeisimmät viestit sekä se, että en lämmityksen ja ilmastoinnin suhteen kovin suuria kompromisseja halua tehdä (vaimo vielä vähemmän), taitaa tuo kulutus meidän käytössä olla varmastikin vähintään +5l. Vaikka työmatkan pääsisikin sähköllä. Se taas tekee sen, että rahallisesti ei tule riittävää eroa halvempaan dieseliin. Ajatus oli siis, että säästyneillä polttoainekuluilla pystyisin perustelemaan kalliimman PHEV:in hankinnan, tai edes osaksi.
Eli taitaa seuraava auto olla vielä diisseli. Ehkä 2-5 vuoden päästä kun taas autoa on vaihtamassa niin hybridi on ajankohtaisempi tai kenties täyssähkö.