Kyllä tuo yllättävää, että on lähdetty tekemään ratkaisua, jossa huipputehoa tietoisesti rajoitetaan. Yllättävää siinäkin mielessä, että osassa saa hybrideistä saa yhtäaikaisesti huipputehon ulos ja sitten osassa ei saakaan. En yhtään ihmettele, että silloin näin oletetaan ja jonkun Toyotan tai Mitsubishin tapauksessa ihmetellään kuinka laiska auto on.
Ei tässä pitäisi olla mitään yllättävää, jos yhtään on mitään fysiikan osaamista sen suhteen, mitä teho ja vääntö tarkoittaa, ja miten moottorit ylipäätään toimii.
Teho == vääntö * kierrokset.
(ja tässä vääntö ei ole sama asia kuin maksimivääntö, vaan todellinen vääntö siinä tilanteessa, esim. ahdetussa polttomoottorissa vääntö niillä kierrosilla, sillä kaasuläpän asennolla, sillä polttoaineen suihkutusmäärällä, sillä ahtopaineella, sillä ilman lämpötilalla, sillä poltoaineen lämpötilalla, sillä polttoainelaadulla jne.)
Ja maksimiteho (erityisesti vapaasti hengittävässä polttomoottorissa) on usein saavutettavaissa vain jollain tietyillä kierroksilla. Keskimääräinen esim. kiihdytyksen aikana saavutettava teho on usein (erityisesti polttomoottoreilla) selvästi huonompi kuin auton maksimiteho.
Kun molempien moottorien maksimitehot saadaan eri kierroksilla (*), ei ole mitään sellaista tilannetta, joista molemmista voisi saada maksimitehot yhtä aikaa ulos.
Tässä ei todellakaan ole kyse mistään "tietoisesta rajoittamisesta" vaan ihan siitä miten ne moottorit ja voimansiirto toimii.
Joissain autoissa molempien moottorien maksimitehot voidaan kuitenkin saavuttaa yhtä aikaa, jos niissä on sen mahdollistavat moottori- ja voimansiirtoratkaisut.
Mitään itseisarvoa tällä ei kuitenkaan ole.
Ja joissain autoissa (enemmän sitten käsittääkseni turbodieseleissä?) taas vääntöä on "keinotekoisesti rajoitettu" vaihdelaatikon kestävyyden takia. Tällöinkin syy on niin hyvä, että sen ei pitäisi olla "yllättävää".
Tehoja on käytännössä keinotekoisesta rajoitettu melko harvoissa autoissa, lähinnä tulee mieleen jotain reilut parikymmentä vuota vanhoja japsiurheiluautoja, kun japsiautovalmistajilla oli joku sopimus, ettei tehdä yli 280hp tehoisia autoja.
(*) Tässä kyse ei välttämättä samoista absoluuttisista kierroksista jos moottorien välillä on kiinteä vaihde, vaan tällöin samoista suhteellista kierroksista kertoimella tämän vaihteen välityssuhde.