Keskustelua hybridiautoista

Lyhyt vastaus: Ei mikään.

Pidempi vastaus: Plugarien kohdalla WLTP-kulutusten vertailu kertoo eron plugareiden kesken lämpimässä WLTP-sykliä ajettaessa. Mitenkö se vertautuu reaalimaailmaan? No, ei oikeastaan mitenkään, jos et satu ajamaan juuri testiä vastaavasti. Eikä niitä kulutuslukemia voi verrata pelkällä polttoaineella kulkeviin mitenkään järkevästi. Parempi olisi, jos se tulos olisi pelkkä paljas luku ilman mitään yksiköitä.



Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.

Omalla Ravilla WLTP taitaa olla 1,0 l/100 km. Ensimmäisenä vuonna tuli 30k, jolla toteutui 3,5 l/100 km. Sen jälkeen ajoprofiili muuttui semmoiseksi, että nyt lähiajot menee käytännössä täysin sähköllä (kunnes pakkanen nyt kiristyi) ja ovat vain kilometrejä viikossa ja pidempi pätkä on sitten 450 km suuntaansa kerran-pari kuussa. Siitä seuraa keskikulutukseksi jotain 5,4 l/100 km luokkaa. Nyt täyssähkö alkaisi olla järkevä valinta (kunhan vielä Kemijärvelle tulee HPC).


Okei. Luin juuri kans jonkun testin missä oli testattu WLTP vs todellinen kulutus. Siinä oli todelliseksi saatu 5,7 l.

Ottaen huomioon nämä sun kirjoittamat asiat ja viimeisimmät viestit sekä se, että en lämmityksen ja ilmastoinnin suhteen kovin suuria kompromisseja halua tehdä (vaimo vielä vähemmän), taitaa tuo kulutus meidän käytössä olla varmastikin vähintään +5l. Vaikka työmatkan pääsisikin sähköllä. Se taas tekee sen, että rahallisesti ei tule riittävää eroa halvempaan dieseliin. Ajatus oli siis, että säästyneillä polttoainekuluilla pystyisin perustelemaan kalliimman PHEV:in hankinnan, tai edes osaksi.

Eli taitaa seuraava auto olla vielä diisseli. Ehkä 2-5 vuoden päästä kun taas autoa on vaihtamassa niin hybridi on ajankohtaisempi tai kenties täyssähkö.
 
Sitten vielä puuttuu vuotuinen lämpötilaprofiili käyttöalueeltasi ja Outlanderin osalta tieto kestätkö matkata kylmässä tai oletko halukas tekemään lämmitysmodauksia autoon. Vaikeaa laskettavaa, jota ei voi kaikinpuolin edes arvata ennenkuin on autolla vuoden ajanut.
Outlanderin kohdalla tosiaan hyvä huomioida, että ilman Remote Controlia ja EV-näppäintä on ilman modauksia syytä varautua joko kylmään kyytiin tai polttomoottorilla ajamiseen (tai molempiin). 2017 lähtien lähes kaikista Outeista löytyy sekä EV-näppäin että Remote Control, mutta tarkkana saa olla kauppoja tehdessä.
 
Tämähän se parhaiten kertoisi totuuden. Saa nähdä alkaako joku valmistaja joskus tarjoaan näitä lukemia.

Ellen muista väärin niin VAG ilmoittaa ainakin jonkun merkin osalta. Periaatteessa tuo tyhjän akun kulutus on kai laskettavissakin kun tiedetään yhdistetty WLTP ja sähkörange.
 
Meillä on tällä hetkellä polttoaineen lukema 1,6 L/100 km. Sähköä auto väittää kuluttavansa tasan 20,0 kWh/100 km. Nämä ovat suht tarkan auton omian lukemia. Meidän ajossa on pelkästään bensalla ajelu n. 5,8 L/100 km, kun kyseessä läpi vuoden ajamiset. Tuosta saa näppärästi, että bensalla ajettu bensalla ajettu 28 % kilometreistä. Eli sähköllä 72 %, joka tekee 14,4 kWh sähkönkulutusta/100 km. Kustannukset siis 1,6 x 1,80 € + 14,4 x 0,1 €/100 km. 4,32 €/100 km. Sähköllä pelkästään pääsisi 2,0 €/100 km ja bensalla pelkästään 10,44 €/100 km. Kaikki saa laittaa omat lukunsa hintoihin sitten. Vanha hybridi MY19 kulutti 5,3 L/100 km 27 000 km jälkeen ja plugari samalla bensakoneella nyt n 5,8 L/100 km 29 000 km jälkeen, jos lataamatta ajelisi jatkuvasti. Muilla kuluttaa autonsa sitten miten kuluttaa. Sähköllä ajelukin on ollut miellyttävä yllätys, kun se on tuohon kumulatiivisen 20,0 kWh/100 km lukemaan nyt päätynyt 15 kk ja 29t km jälkeen. Lähellä on, ettei tule suoraan kuitattua edellisen hybridin ja nykyisen plugarin 8500 € hintaeroa suoraan 5 vuodessa.
Ja ajoprofiili koostuu tällaisesta ajosta nyt syyskaudella. Ja pidemmät lenkit sitten erikseen lisää melko nopeasti bensan osuutta. Ja talven osalta lähellä 3,0 L/100 km meni myös ne 3 kylmintä kuukautta viimetalvena.
 

Liitteet

  • 49F3E1FA-D5DB-4BD0-AC9A-29C32802BBA9.png
    49F3E1FA-D5DB-4BD0-AC9A-29C32802BBA9.png
    388,3 KB · Luettu: 36
  • 9811A081-E638-4924-8779-9725EF10B63E.png
    9811A081-E638-4924-8779-9725EF10B63E.png
    400,2 KB · Luettu: 37
  • 080BD638-F05D-420A-8722-A29735321604.png
    080BD638-F05D-420A-8722-A29735321604.png
    385,6 KB · Luettu: 22
Uusi Kia Niro HEV, PHEV, BEV julkaistu tänään. Voimalinjasta ei valitettavasti vielä vahvistuksia. Riippuen hinnasta ja spekseistä PHEV vahva Ioniqin korvaaja itselle.




Ulkonäöstä voi tietysti kiistellä, mutta omaa silmää miellyttää. Vanha taas tökki pahasti ulkoa ja sisältä, kun sellaista kävin koeajamassa. Tässä sisusta hyvin EV6 kaltainen.

Tässä muutama yksityiskohta:

Ei ole ennen tälläinen toteutusta tullut vastaan, mielenkiintoista nähdä kuinka paljon vaikuttaa motarikulutukseen auton kokoluokka huomioiden.

päivä paistaa.png

1637858396042.png

Tässä kokomuovimaski mielestäni saatu häivitetty hyvin vanha Niro ja monet muut sähköautot. Lisävaloa tuohon hankala asennella, joten toivottavasti vakiovalot adaptiiviset ja tehokkaat.

1637858907241.png


Tämä kanava pyörii mielestäni vähän turhan ammattimaisesti no-name Hyundai/Kia uutiskanavaksi. Sen mukaan olisi tulossa samaa 1.6 turboa kuten Sorentossa/Sportagessa ja sähköllä toimiva neliveto kuten Priuksessa. Valmistus alkaisi hybridille jo tammikuussa ja PHEV:lle & sähkölle maalis/huhtikuussa. Mistä näistä tietää.



 
Viimeksi muokattu:
Ajelen ekaa talvea Helsingissä tuollaisella Honda Jazz Hybrid vm 2020 autolla. On asennettuna DEFA:n moottori- ja sisätilanlämppäri.

Nyt pohdin, että miten usein autolla pitää ajaa, että se pysyy hyvässä kunnossa ja akussa säilyy varaus? Lähikuukausina pakollinen käyttö olisi hyvin vähäistä (kerran, kaksi kuukaudessa) mutta lienee paikallaan sitä tiheämmin käydä heittämässä lenkkiä?

Neuvokaa autoilevaa amatööriä, jolla on kortti ollut taskussa pari kuukautta ja kaikki perusasiat ihan uusia.
 
.

Ensimmäinen auto itelle jossa kaasun pohjaan polkeminen toimii ”ohitusnappina” eli hetkessä rekasta ohi ja omalle kaistalle palatessa vauhti 160km/h. Vauhtihan ei tosin näin isossa autossa tunnu, vierestä ei napinaa kuulu vaikka raskaalla kaasujalalla ajelee.

0-100km/h ottaa tosiaan sen reilun 10s eli mopona tämän ostin, yllätti tuo kyvykkyys ohitustilanteissa. Painava auto ja vasta 65km/h polttis kytkeytyy mukaan selittänee tuon.
Äkkiseltään katsottuna tuo Outlander phev kiihtyy 80km/h - 160km/h noin 15 sekunnissa, 1.0tsi Skoda Fabia kiihtyy samoihin aikoihin.
Toki auton suorituskyky on suhteellinen käsite...
 
Laita siihen vielä defalta kiinteä ylläpitolaturi niin ei tarvii ajella.
Tuohan voisi olla hyvä idea. Miten nuo toimii - pidetäänkö virtajohto aina kiinni tolpassa ja ajastin sitten kerran päivässä lataa sen pari tuntia? Eikö samalla lähde auton lämmittimet turhaan päälle?
 
Toki lähtee, mutta ei sillä merkitystä ole. Jos autoa tarvii pari kertaa kuukaudessa sekin riittää kun ne kerrat lämmittää, mutta vois sen ottaa tavaksi laittaa vaikka kerran viikkoon roikkaan kiinni, että tulee lataussykli.

Defalta saa muistaakseni kyllä kakella ohjattavat systeemit, jolla voi vaikka sen pelkän latauksen aktivoida ilman sisätilanlämppäriä ym, mutta tokikin ne maksaa.
 
Äkkiseltään katsottuna tuo Outlander phev kiihtyy 80km/h - 160km/h noin 15 sekunnissa, 1.0tsi Skoda Fabia kiihtyy samoihin aikoihin.
Toki auton suorituskyky on suhteellinen käsite...

Eipä painoeroakaa ole fabian eduksi kuin 800kg.
 
Tutulla ei tuo ajotietokoneen kulutus pitänyt oikein kutia missään tilanteessa. Sai aina lisätä siihen 1-2 litraa. Siis niillä reissuilla jossa mentiin puhtaasti akku tyhjänä. Tosin hänellä oli vanhempi mallikin outlanderistä (2015).

Sama. En viitsinyt laittaa mitään klausuulia kun tuo nyt koskee varmaan kaikkia autoja jotka jotenkin ilmoittavat kulutuksen. Suuttimien aukioloajoista vai mistä lie laskevat sen.
 
Lähinnä viittasin siihen että ei tuo Outlander kovin suorituskykyinen ole kun joku siitä mainitsi...

Ei ole, menee noin 3.5 sekuntia kiihtyä 0–>50 km/h. Aika huono tulos kahden tonnin autolle ja eihän tuolla nyt kaupungissa edes pysy liikennevirran mukana. Osta uusi 911 se menee tuossa ajassa jo melkein satasta?
 
Ei ole, menee noin 3.5 sekuntia kiihtyä 0–>50 km/h. Aika huono tulos kahden tonnin autolle ja eihän tuolla nyt kaupungissa edes pysy liikennevirran mukana. Osta uusi 911 se menee tuossa ajassa jo melkein satasta?
Jep, aika vaatimaton on kulkupuoli tuossa vehkeessä, tai ei ainakaan sitä mitenkään suorituskykyiseksi voi millään mittarilla laskea.
 
Tuossa merssun hybridissä voimaa tuntuu olevan, tiedä sitten miten paljon sitä on käytössä kun akussa ei ole latausta. Joka tapauksessa sataseen pääsee aika nopeaan, 100-140km/h kerää kyllä siinä määrin pikaiseen että saa olla tarkkana. Muutenhan tuo on entiseen 3-litran diselbemuun nähden lähinnä herrasmiehen pappa-auto jolla tekee mieli ennemmin lipua rauhalliesti kuin räppäillä. :cool:
 
Tuossa merssun hybridissä voimaa tuntuu olevan, tiedä sitten miten paljon sitä on käytössä kun akussa ei ole latausta.

Ei vaikuta? Olettaisin että tuossakin akku ei missään vaiheessa mene täysin tyhjäksi vaikka mittarin mukaan niin olisikin. Ja moottoristahan se suurin voima tulee ”kick downissa”.
 
Ei vaikuta? Olettaisin että tuossakin akku ei missään vaiheessa mene täysin tyhjäksi vaikka mittarin mukaan niin olisikin. Ja moottoristahan se suurin voima tulee ”kick downissa”.

Ei menekään joten kaipa se kaikki voima sitten lienee käytössä, muutenhan noita suoritusarvoja olisi kokolailla vaikea perustella kun range on nyt pakkaskeleill hurjat 13-14km. :lol:

Useimmissa hybrideissähän tuo reservi taidetaan säästää avustamaan liikkeelle lähdöissä yms. Ja akkua ladataan jarrutuksissa, sun muussa.
 
Arkanasta jo aiemmin täällä puhetta, mutta Cliostakin tullut näemmä 140hv itselataava hybridi. Näyttäisi tuo E-tech hybridi olevan kulutuksen puolesta ihan linjassa Toyotan ja Huyndai/Kia hybrideihin, joskin Yariksen 1.5 3-pyttyinen menee pienemmällä. Hienoa, että yksi Eurooppalainen valtamerkkikin on tuonut markkinoille vähän kuluttavia "ei töpseli"-hybridejä.

Myös arjen sporttisuutta tuosta näyttää löytyvän ihan riittävästi. Renaultissa kickdown 80-120 menee 6.1s samaan aikaan, vaikka moottori olisi alkuun sammuneena. Sporttimoodissa 70-140 meni kyllä sekunnin rivakammin, mutta myös akussa oli kaksi palkkia enemmän virtaa lähtötilanteessa käytettävissä. Näyttää kyllä Renault hyödyntävän pienen 1.2 kwh akun resursseja varsin agressiivisesti, kun varauspalkit hupenee vauhdilla.




WLTP-päästöissä tuo Clio näyttää menevän varustetasosta riippuen alle tai samoihin kuin 1.8 Corolla Hatchback. Hinnaltaankin kilpailukykyinen.




Edit. "Energiavirtakolmio" päivittyikin vain hitaasti, kun näytti regeneroivan vielä kesken kiihdytystä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa tai kokemuksia koska 225xe:hän tuli tämä isomman kantaman (80km) akku käyttöön? Tuliko jotain muita merkittäviä muutoksia samalla VR noihin vanhempiin malleihin?

Olikos näissä esilämmitys niin että sai puhelimella määrittää koska esilämmittää ja toimi laturissa ollessaan? Vai tarvitsijo jonkun lisävaruste paketin että tälläinen onnistui?

Kian malleja kyselin myyjältä ja niihin pitää vissiin edelleen ostaa defan sisätilan lämmitin ja pistää yksi pistoke lisää autoon että saa esilämmittettyä edes sisätilat talvella?
 
Arkanasta jo aiemmin täällä puhetta, mutta Cliostakin tullut näemmä 140hv itselataava hybridi. Näyttäisi tuo E-tech hybridi olevan kulutuksen puolesta ihan linjassa Toyotan ja Huyndai/Kia hybrideihin, joskin Yariksen 1.5 3-pyttyinen menee pienemmällä. Hienoa, että yksi Eurooppalainen valtamerkkikin on tuonut markkinoille vähän kuluttavia "ei töpseli"-hybridejä.

Renultahan tuli nyt myös Arkana, joka käyttää samaa voimalinjaa, mutta on C-segmentin "coupe-crossover" tai mikä lie, mutta siis kuitenkin isompi auto. Ja sitäkin saa vain itselataavana.

EDIT: Nevermind mainitsit Arkanan jo heti alussa :D
 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tietoa tai kokemuksia koska 225xe:hän tuli tämä isomman kantaman (80km) akku käyttöön? Tuliko jotain muita merkittäviä muutoksia samalla VR noihin vanhempiin malleihin?

Olikos näissä esilämmitys niin että sai puhelimella määrittää koska esilämmittää ja toimi laturissa ollessaan? Vai tarvitsijo jonkun lisävaruste paketin että tälläinen onnistui?

Kian malleja kyselin myyjältä ja niihin pitää vissiin edelleen ostaa defan sisätilan lämmitin ja pistää yksi pistoke lisää autoon että saa esilämmittettyä edes sisätilat talvella?

Isompi akku taitaa olla vasta tulossa eli ei ole ollut vielä edes lehdistön koeajettavana. Tästähän tulee myös saataville tehokkaampi 230e.

Kia ja Hyundai eivät tosiaan lämpene sähköllä ja jätttäisin ne ehdottomasti kauppaan, jos lyhyttä ajoa tulee yhtään enempää.
 
Isompi akku taitaa olla vasta tulossa eli ei ole ollut vielä edes lehdistön koeajettavana. Tästähän tulee myös saataville tehokkaampi 230e.

Kia ja Hyundai eivät tosiaan lämpene sähköllä ja jätttäisin ne ehdottomasti kauppaan, jos lyhyttä ajoa tulee yhtään enempää.
Muistaakseni jossain 2019 tienoilla oli myös joku akkupäivitys. Itsellä on 2016 malli jonka akkukapasiteetti on itselle ihan riittävä, mutta siihen olen nyt vähän pettynyt että kun aamulla on vähän reilummin pakkasta niin käynnistää polttomoottorinkin heti, joka on vähän typerää jos on tällaista parin kilsan päiväkotiajelua vain. Ilmeisesti tuo on riippuvainen akun lämpötilasta.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Muistaakseni jossain 2019 tienoilla oli myös joku akkupäivitys. Itsellä on 2016 malli jonka akkukapasiteetti on itselle ihan riittävä, mutta siihen olen nyt vähän pettynyt että kun aamulla on vähän reilummin pakkasta niin käynnistää polttomoottorinkin heti, joka on vähän typerää jos on tällaista parin kilsan päiväkotiajelua vain. Ilmeisesti tuo on riippuvainen akun lämpötilasta.

Tuolloin päivittyi 7kWh->10kWh ja toimintamatka 36km->50km. Eikai sellaista 70km ole vasta kuin tämän vuoden malleissa mb/volvo/rav4
 
Isompi akku taitaa olla vasta tulossa eli ei ole ollut vielä edes lehdistön koeajettavana. Tästähän tulee myös saataville tehokkaampi 230e.

Kia ja Hyundai eivät tosiaan lämpene sähköllä ja jätttäisin ne ehdottomasti kauppaan, jos lyhyttä ajoa tulee yhtään enempää.

Eli mitään Outlanderin kaltaista latauksessa toimivaa esilämmitystä ei siis ole ollenkaan vaan käytännössä talvella on aina bensamoottori käynnissä ainakin jonkin aikaa?

E: Kia Nirossa ainakin EV-nappi näytäisi olevan?
 
Viimeksi muokattu:
Eli mitään Outlanderin kaltaista latauksessa toimivaa esilämmitystä ei siis ole ollenkaan vaan käytännössä talvella on aina bensamoottori käynnissä ainakin jonkin aikaa?

E: Kia Nirossa ainakin EV-nappi näytäisi olevan?

Näin ainakin itselle vastattiin autoliikkeestä kun Nirosta kyselin kuukausi takaperin, eli ajossa lämpiää polttomoottorin avulla ja esilämmitys hoituu ainoastaan erillisen sisätilalämppärin kautta. Webastoa tai vastaavaa ei kuulemma myöskään saatavilla, joten talvella se on plug-in x 2 jotta lämpiää.
 
Eli mitään Outlanderin kaltaista latauksessa toimivaa esilämmitystä ei siis ole ollenkaan vaan käytännössä talvella on aina bensamoottori käynnissä ainakin jonkin aikaa?

E: Kia Nirossa ainakin EV-nappi näytäisi olevan?

Ei ole mitään rautaa mikä muuttaisi sähköä lämmöksi. Sähköllä voi ajaa jos lämmitys on pois päältä, mutta ei tuo oikein hyvä ole.
 
Ok, eli siinä vaihtoehdot bensan käyttö tai latauksen aikana lohkolämppärin käyttö. Jälkimmäinen nyt ei toki kotoa lähtiessä kovin suuri vaiva oo jos muutenkin piuhan päähän laittaa.

Kävin tuota ei-ladattavaa hybridi Niroa kokeilemassa ja vaikutti aivan kiinnostavalta. Sellainen perushyvä auto. Rahoitus ja kulut 0%. Vähä vielä mietinnässä, että kannattaako plugari versiosta maksaa se ~5t€ enemmän. E: ei ainakaan säästyneet kulutuksen myötä tule maksuun tuo erotus. Laskin plugari 3l vs 5,5 normi hybridi.

Kilpailevia autoja en oikein oo keksinyt kun hinnat karkaa ja/tai rahoitukset huononee.

Outlanderiakin vähän jo taas mietiin mutta sitten bongasin, että ilmeisesti vakkari ei toimi sähköajolle. Raivostuttava ominaisuus. :D
 
Viimeksi muokattu:
Outlanderiakin vähän jo taas mietiin mutta sitten bongasin, että ilmeisesti vakkari ei toimi sähköajolle. Raivostuttava ominaisuus. :D

Ärsyttävä joo. Toisaalta eihän EV tilassa pitkään ajella maantiellä tai varsinkaan motarilla muutenkaan.
 
Siis eikö tuossa Outlander plugarissa ole mitään muuta lämmitystä kuin moottori? Kuka noita tänne pohjoiseen sitten ostaa? Eli kun "optimoit" kulutusta niin ajelet koko talven sisätiloiltaan pakkasella olevalla autolla? Ajaako @Euroshopperi 2 pallit jäässä koko talven kun postailee niitä kulutuksiaan :)
 
Siis eikö tuossa Outlander plugarissa ole mitään muuta lämmitystä kuin moottori? Kuka noita tänne pohjoiseen sitten ostaa? Eli kun "optimoit" kulutusta niin ajelet koko talven sisätiloiltaan pakkasella olevalla autolla? Ajaako @Euroshopperi 2 pallit jäässä koko talven kun postailee niitä kulutuksiaan :)
Mullahan ei ole Mitsua outladeria, van RAV4 plugari ja siinä on edes ILP jelppaamassa.
1/2-vuotta on ajettu 1,3 L/100 km lukemalla, tai alle ja kylmempää aikaa ja muutoin pidempää sitten yli 1,3 L, mutta alle 3,0 L/100 km lukemalla toinen 1/2 vuotta. Siitä tulee yhteensä 1,6 L/100 km. Kyllähän se talvella pitää lämmittää bensalla enempi, kun ilppi ei riitä kuin pikkupakkasilla pitämään lämpöä yllä. Lämmönnostoon ei ilpillä kovin suuria kykyjä kyllä ole, jos joku joutuu hangesta lähtemään autolla.
517A4895-EB9E-48BB-9357-47772D93D9BA.png
 
Viimeksi muokattu:
Siis eikö tuossa Outlander plugarissa ole mitään muuta lämmitystä kuin moottori? Kuka noita tänne pohjoiseen sitten ostaa? Eli kun "optimoit" kulutusta niin ajelet koko talven sisätiloiltaan pakkasella olevalla autolla? Ajaako @Euroshopperi 2 pallit jäässä koko talven kun postailee niitä kulutuksiaan :)
Et ilmeisesti kovin tarkkaan ole lukenut, kun lämpimästä tallista ajo alkaa. Tallin lämmitykseen käytettävät kilowatit ei näy lasketussa kulutuksessa ☝️
 
Siis eikö tuossa Outlander plugarissa ole mitään muuta lämmitystä kuin moottori? Kuka noita tänne pohjoiseen sitten ostaa? Eli kun "optimoit" kulutusta niin ajelet koko talven sisätiloiltaan pakkasella olevalla autolla? Ajaako @Euroshopperi 2 pallit jäässä koko talven kun postailee niitä kulutuksiaan :)

Outlanderissa on Suomen pakkasiin paljon paremmin sopiva sähkölämmitys kuin Ravissa, 4 kW sähkövastukset. Mutta siinäkin on ominaisuutena semmoinen, että se ei halua niitä käyttää ajossa, vaan ennemmin pyörittää polttomoottoria lämmitykseen kovemmilla pakkasilla. Sitten jos laittaa autoon ulkolämpöanturin tilalle kiinteän vastuksen joka sanoo ulkona olevan +20°C toimii sähkölämmitys mainiosti ilman polttista pakkasillakin... Eihän näitä puolisähköautoja ole tehty lainkaan kylmässä ajettavaksi.
 
Outlanderissa on Suomen pakkasiin paljon paremmin sopiva sähkölämmitys kuin Ravissa, 4 kW sähkövastukset. Mutta siinäkin on ominaisuutena semmoinen, että se ei halua niitä käyttää ajossa, vaan ennemmin pyörittää polttomoottoria lämmitykseen kovemmilla pakkasilla. Sitten jos laittaa autoon ulkolämpöanturin tilalle kiinteän vastuksen joka sanoo ulkona olevan +20°C toimii sähkölämmitys mainiosti ilman polttista pakkasillakin... Eihän näitä puolisähköautoja ole tehty lainkaan kylmässä ajettavaksi.
Ja tämä koskee vain vanhempia outlandereita, oliko se nyt sitten alle -17vm. Tuosta eteenpäin on painike, jolla voit ajella sähköllä, ja lämmityskin tapahtuu sähköllä.
 
Toyota lanseerasi 15.11.2021 Toyota Relax -lisäturvan, joka on voimassa merkkihuollon jälkeen aina 12 kk/15 tkm kerrallaan 10 v/160 tkm asti.

Myös vanhat takuuttomat autot saavat maksutta turvan. Eikä haittaa vaikka olisi aikoinaan käyttänyt muutakin kuin merkkihuoltoa. Turvan piiriin päästään käymällä merkkihuollossa. Siinä ensimmäisessä huollossa havaittuja vikoja ei korjata turvan piikkiin. Lisäksi on 1 kk karenssi, eli jos jotain hajoaa 1 kk sisällä ensimmäisestä merkkihuollosta, niin ei korvata. Karenssin jälkeen turva on mahdollista säilyttää katkotta voimassa 10 v/160 tkm asti, kunhan vie ajoissa huoltoon.

Maahantuojalla ei ole mitään tekemistä turvan kanssa, vaan se tulee tehtaalta. Turvan menettää, jos 12 kk/15 tkm ylittyy edes yhdellä päivällä tai kilometrillä! Turvan piiriin pääsee kuitenkin uudestaankin, mutta tulee turhaan uusi 1 kk karenssi, eli kandee viedä ajoissa.


Erään työnjohtajan mukaan heille oli sanottu, että tehdas haluaa tällä turvalla parantaa merkkihuollon asemaa. Toisaalta onhan tuo samalla aika hyvä vastaus korealaisten 5/7 v takuisiin.

Auris hybridin (v. 2016) omistajana ilahduin yllättävästä lisäturvasta. Mm. invertterin ja sähkömoottoreiden takuu oli päättynyt viime keväänä, mutta nyt saankin niille turvaa kymmeneksi vuodeksi. Hybridiakku ei kuulu turvan piiriin, mutta sen takuu on muutenkin vielä parempi, 10 v/350 tkm.

Turvan hyötyä vähän laimentaa se seikka, että (hybridi) Toyota on niin vähävikainen, mutta onhan se kiva olla olemassa ja varmasti käytetyn ostajakin osaa sitä arvostaa. Turva seuraa autoa, eli seuraavatkin omistajat voivat hyötyä siitä.


Tästä voi klikkailla kohteita auki nähdäkseen mitä turva kattaa. Jarrulevyt, -palat, suodattimet, pakoputki ja renkaat eivät ainakaan kuulu, mutta muuten kuuluu hyvin kattavasti. Listoja kun lukee, niin samalla näkee kuinka paljon autossa on potentiaalisia vikakohteita:
 

Liitteet

  • Screenshot_20211201-155935.png
    Screenshot_20211201-155935.png
    651,1 KB · Luettu: 14
  • Screenshot_20211201-160049.png
    Screenshot_20211201-160049.png
    90,4 KB · Luettu: 18
  • Screenshot_20211201-160109.png
    Screenshot_20211201-160109.png
    139,9 KB · Luettu: 15
Mahtaakohan mikään hybridi olla käynnistämättä moottoria alle 10 asteen pakkasella? Ihan looginen ominaisuushan se on, sillä aika rajua touhua jos moottori käynnistyy ensimmäisen kerran esim. 120km/h vauhdissa moottoritiellä ja pakkasta se -20.
 
Mahtaakohan mikään hybridi olla käynnistämättä moottoria alle 10 asteen pakkasella? Ihan looginen ominaisuushan se on, sillä aika rajua touhua jos moottori käynnistyy ensimmäisen kerran esim. 120km/h vauhdissa moottoritiellä ja pakkasta se -20.

Sarjahybrideissä ei periaatteessa olisi mikään ongelma. Amperassakin kuitenkin on tehty sellainen valinta että -10 asteen jälkeen polttis käy aina välillä. Moni huijaa ulkolämpömittaria ja auto toimii oikein hyvin pelkällä sähköllä paljon kylmemmässäkin. Veikkaan että tuo -10 on valittu lähinnä sen takia että yhtään pidempää matkaa ajettaessa sitä bensaa kannattaakin käyttää lämmitykseen.
 
Cupra ainakin ajoi -17 asteessa pelkällä sähköllä eikä käynnistänyt moottoria. Rangea näytti 42km ja sain ajettua sellaiset 37km jonka jälkeen näytti 7% varausta. Toki jos tuossakin ois pistänyt lapun lattiaan, olisi polttis käynnistynyt. Eli nää uudet vagit osaa ainakin olla sähköisiä.
 
Onkos kellään kokemusta paljonko tollainen 330e xdrive (eli se uudempi korimalli) kulkee sähköllä ja pääseekö pakkasella sähköllä vai onko pakko käynnistellä moottori lyhyttä 7-10 km matkaa varten?

Vähän tässä vielä takaraivossa jyskyttää josko hybridi tulisi vielä väliin ennen sähkäriä.
Ei kokemusta kyseistä mallista, mutta jos ajo on yleensä vain 7-10km/suunta, niin osta suosiolla sähköauto jos löytyy mieleinen voimalinja/hinta kombinaatio.
Joku ostaisi myös samalla rahalla käytetyn hyvin varustellum polttisvehkeen jonka käyttökulut pienillä kilometreillä tulisi kuitenkin edullisemmaksi kuin uudempi plugarin tai sähköauto.
Hankala valita kun vaihtoehtoja riittää :)
 
Eipä nykyisillä öljyillä ymv. nuo kylmäkäynnistykset isollakaan kuormalla moottoria riko. Vai onko jollain kokemusta että olisi rikkonut?
 
Mahtaakohan mikään hybridi olla käynnistämättä moottoria alle 10 asteen pakkasella? Ihan looginen ominaisuushan se on, sillä aika rajua touhua jos moottori käynnistyy ensimmäisen kerran esim. 120km/h vauhdissa moottoritiellä ja pakkasta se -20.

On ne niin drive-by-wire, että ei siitä moottorista anneta ottaa tehoa ulos ennenkuin se on vähän lämmennyt. Että sinänsä tilanne ei eroa käynnistetäänkö se moottori pihassa seisoessa vaiko 120 km/h ajaessa.
 
Eikö muka edes kick-downissa?

Saattaahan sitä tehoa ihan mitättömiä määriä tulla, mutta ei merkittävästi. Kyllä ne osaa polttomoottoriaan suojella kylmänä.

Ravissa rauhallisessa ajossa mennään täysin sähköllä eteenpäin kunnes jäähdytysneste on noin 40-asteista. Sitten vasta siirtyy tehontuotto polttomoottorille.
 
Noissa mitään suojauksia ole vaan antavat sen mitä pyydetään oli polttis kylmä tai ei.
Auris hybrid ei kylmänä anna sitä mitä polkimella pyydän, niin kauan kuin on Stage 1 (OBD + Hybrid Assistant näyttää tilan). Jos on -20 C ulkona, niin S1 kestää 1-2 minuuttia. Sen jälkeen alkaa reagoida polkimeen normaalimmin.

S1:
"No power is being drawn from the ICE, but it is running."
 

Liitteet

  • Screenshot_20211202-211038.png
    Screenshot_20211202-211038.png
    357,5 KB · Luettu: 53

Statistiikka

Viestiketjuista
264 554
Viestejä
4 579 979
Jäsenet
75 466
Uusin jäsen
zzxxaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom